Asuntolaina ja pikavippi

Ensimmäinen asunto

Moi! Kysymys asuntolainan saamisesta.

Sain keväällä vakituisen työn, joka on alalta, jossa ollaan käytännössä eläkeikään asti, ellei itse tahdo vaihtaa alaa.

Matkan ja harrastuksen vuoksi otin kuitenkin kesän alussa pikavippiä 1500e josta osan olen jo maksanut ennen eräpäivää ja loput maksan lokakuuhun mennessä ( eräpäivä joulukuulla).

Asuntosäästötilille olen kahdessa vuodessa kerryttänyt 2500e ja muita säästöjä vuoden aikana 4500e, luottokorttivelkaa 800e 0e ja opintolainaa 8000e, jota olen lyhentänyt kolmessa vuodessa 5000e.

Nauretaankohan pankista asuntolainaneuvotteluista pihalle näillä tiedoilla? Voiko tuo pikavippi olla este asuntolainan saannille? Entä noin suuri opintolaina?

9

2409

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankkineiti

Tuskin sä olet persaukisin asiakas, joka pankissa käy lainaa ruinaamassa. Jos kertoisit, onko haaveissa 60.000e yksiö vai 200.000e omakotitalo, niin voisin paremmin kertoa nauretaanko sulle pankissa.

• Ei pankissa naureta, mutta todetaan, etteivät säästösi vielä oikein riitä. Työsuhdekin on kovin tuore, oletko itse asiassa vielä koeajalla? Pankki tarkistaa yleensä viimeisen kolmen kuukauden maksuliikenteen, joten tammikuussa olisit kuivilla pikavipin suhteen. Ja kyllä, vipit syynätään ja niiden takia on moni lainahakemus hylätty tai maksettu korkeampaa korkoa.

Maksa vippi pois ja nollaa luottokorttivelka. Säästä reilusti lisää. Ensiasuntolainaan tarvitset omaa rahaa vähintään 10% kauppahinnasta, mieluummin 30%. Ensi kevääksi omaan kotiin?

• Ensimmäinen asunto

Hienoa! Kiitos järkevältä tuntuvista vinkeistä! :)

Samalla työnantajalla olen ollut nyt parivuotta, opiskeluaikana osa-aikaisena myös ja nyt sain vakituisen työsuhteen. Koeaika puolivuotta.

Olen tehnyt suunnitelman säästää opintolainan maksun lisäksi 20-30% nettopalkastani kuukausittain eli noin 400-620e/kk ja tavoitteenani on saada 20 000e kasaan ja luottokorttivelka ehdottomasti pois ennen lainaneuvotteluita. Taidanpa mennä siis lainaneuvotteluihin vasta vuoden päästä näihin aikoihin, jolloin säästössä pitäisi olla jo mukavampi summa ja tietenkin opintolainaakin vähemmän ja vipit ja luottokorttivelka poismaksettuna.

Ja tavoitteena ostaa kerrostalo kaksio hinnaltaan 150000e -200000. Saan Vanhemmiltani myös takauksen, jos sitä tarvitaan.

• hyttysssss
        Ensimmäinen asunto kirjoitti:

Hienoa! Kiitos järkevältä tuntuvista vinkeistä! :)

Samalla työnantajalla olen ollut nyt parivuotta, opiskeluaikana osa-aikaisena myös ja nyt sain vakituisen työsuhteen. Koeaika puolivuotta.

Olen tehnyt suunnitelman säästää opintolainan maksun lisäksi 20-30% nettopalkastani kuukausittain eli noin 400-620e/kk ja tavoitteenani on saada 20 000e kasaan ja luottokorttivelka ehdottomasti pois ennen lainaneuvotteluita. Taidanpa mennä siis lainaneuvotteluihin vasta vuoden päästä näihin aikoihin, jolloin säästössä pitäisi olla jo mukavampi summa ja tietenkin opintolainaakin vähemmän ja vipit ja luottokorttivelka poismaksettuna.

Ja tavoitteena ostaa kerrostalo kaksio hinnaltaan 150000e -200000. Saan Vanhemmiltani myös takauksen, jos sitä tarvitaan.

Tuon hintaluokan kaksio on kallis. Olisiko Helsingin hintatasoa? Lainatavoite on kohtuuton tuloihin nähden. Kannattaisi alentaa vaatimustasoa yksiöön tai kauemmas Helsingin parhailta paikoilta tai asunnon vaatimattomampaan kuntoon. Myöhemmin sitten voi asumistasoa parantaa, kun palkkakin on kehittynyt.

Ei pidä ajaa itseään liian ahtaalle. Sitä ei sitten jaksa kauan.

• Kohtuutta

Unohda jo nyt tässä vaiheessa tuo budjettisi yläpää. 180 tonnin lainasta maksat 20 vuoden laina-ajalla ja 2,5 % korolla 950 per kk. Siihen tulee vielä yhtiövastike päälle, joka on vähintään 200 ja sekin aivan minimi kaksiossa. Yleensä yhtiövastike on komensadan paikkeilla. Säästöprosentistasi päätellen nettotulosi ovat 1800:n luokkaa. Näethän miten mahdoton yhtälö on noilla summilla.

• Enemmän

Kyllä nyt meni laskutoimitus metsään jos hän säästää esim. Nettotuloistaan 20 prossaa eli 400e niin se ei todellakaan ole 1800 e /netto vaan 2000e/netto ainakin minun laskujeni mukaan, MUTTA se ei poista sitä tosiasiaa että vaikka hänellä onkin 200e korkeampi nettotulo kuin mitä sinä laskit niin laina on vieläkin hieman liian iso.

• Ensimmäinen asunto
        Enemmän kirjoitti:

Kyllä nyt meni laskutoimitus metsään jos hän säästää esim. Nettotuloistaan 20 prossaa eli 400e niin se ei todellakaan ole 1800 e /netto vaan 2000e/netto ainakin minun laskujeni mukaan, MUTTA se ei poista sitä tosiasiaa että vaikka hänellä onkin 200e korkeampi nettotulo kuin mitä sinä laskit niin laina on vieläkin hieman liian iso.

Mulla on nettotulo minimissään 2000e/kk ja usein 2100e-2200e.

Eka lakisääteinen palkankorotus tulee 3 vuoden päästä.

• Nimimerkitönkö?
        Ensimmäinen asunto kirjoitti:

Mulla on nettotulo minimissään 2000e/kk ja usein 2100e-2200e.

Eka lakisääteinen palkankorotus tulee 3 vuoden päästä.

Liian suurta lainaa ottamassa. Nettotuloista asumiseen noin 30% ok, 40% nippanappa, jos tulot kohtuulisen suuret.

Sinulle matalien korkojen aikana lyhennys 1000 euroa ja vastike 200 euroa/kk on aivan liian paljon. Korkojen noustessa menee reisille.

Pankki kyllä kertoo tämän sinulle....

• Ensimmäinen asunto
        Nimimerkitönkö? kirjoitti:

Liian suurta lainaa ottamassa. Nettotuloista asumiseen noin 30% ok, 40% nippanappa, jos tulot kohtuulisen suuret.

Sinulle matalien korkojen aikana lyhennys 1000 euroa ja vastike 200 euroa/kk on aivan liian paljon. Korkojen noustessa menee reisille.

Pankki kyllä kertoo tämän sinulle....

No hyvä, se saa sen sitten kertoa :) Tiedän että tulotasonsa on riittävä, sillä kaverit ja tutut ovat samoilla tuloilla saaneet samansuuruisen asuntolainan ja saman kokoisilla säästöillä, samoilla spekseillä siis. Lähinnä hain tietoa täältä pikavippien vaikutukseen asuntolaina saantiin ja sain siihen vastauksen. Kiitos siitä vastaajalle. Muuhun en tarvitse täältä spekulaatioita, kun ei ole alan ihmiset kertomassa.

Kiitos ja tuottoisaa säästämistä kaikille :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe