IBM kehitti ennennäkemättömän energiatehokkaan aivoja simuloivan prosessorin
http://muropaketti.com/ibm-kehitti-ennennakemattoman-energiatehokkaan-aivoja-simuloivan-prosessorin
IBM:n ihmesiru matkii aivoja
http://www.itviikko.fi/uutiset/2014/08/08/ibmn-ihmesiru-matkii-aivoja/201411041/7
IBM kehitti postimerkin kokoisen aivosirun - supertietokoneen suorituskyky
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/ibm kehitti postimerkin kokoisen aivosirun supertietokoneen suorituskyky/a1002352
IBM:n uusi aivosiru on postimerkin kokoinen ja suorituskyvyltään supertietokoneen luokkaa
http://www.tivi.fi/uutisia/ibmn uusi aivosiru on postimerkin kokoinen ja suorituskyvyltaan supertietokoneen luokkaa/a1002407
"Mikrosiru on samantapainen hermosolujen verkko kuin ihmisaivotkin, kertoo Phys.org.
IBM on esitellyt hermosynaptisen TrueNorth-suorittimen, joka on tehokkaampi kuin supertietokone mutta mahtuu postimerkin kokoiselle alueelle.
Teho perustuu siihen, että suoritin toimii niin kuin ihmisaivot. Tutkijat kutsuvat toimintaa kognitiiviseksi tietojenkäsittelyksi.
Perinteiset suorittimet pystyvät lähinnä laskemaan niille sarjassa syötettyjä lukuja. Sen sijaan uusi suoritin vastaa erilaisiin ympäristön ärsykkeisiin.
Suorittimen sisällä on suuri keinotekoisten hermosolujen ja synapsien verkosto. Hermosoluja on miljoonaa ja synapseja 256 miljoonaa. Sirussa on myös 4 096 ydintä ja 5,4 miljardia transistoria.
Virtaa siru tarvitsee vain sen verran, mitä tavallinen kuulokoje käyttää.
Anturista tietokone
Uusi prosessori mullistaa tietojenkäsittelyn kahdella tavalla.
Ensinnäkin mistä tahansa pienestäkin laitteesta tulee supertietokone. Esimerkiksi robottiauton tietokoneen ei tarvitse käyttää pilvessä olevaa laskentatehoa ohjaukseen, vaan auton anturit voivat hoitaa sen itse.
Toisekseen erillistä keskustietokonetta ei tarvita, sillä anturit ottavat syötteitä vastaan ja käsittelevät niitä itse. Samalla ne voidaan kytkeä suoraan toisiin antureihin ja hallintalaitteisiin, jolloin voidaan luopua keskusjärjestelmästä.
Laskutehoa vähällä virralla
Vaikka tutkijat pitävät TrueNorthiaan supertietokoneena, sen vertaaminen perinteisiin tietokoneen suorittimiin on mahdotonta. Ne toimivat eri tavalla.
Suuntaa voi kuitenkin antaa. Energiatehokkain supertietokone tekee 4,5 miljardia liukulukulaskutoimitusta sekunnissa watilla sähköä. Hermosuoritin suorittaa sekunnissa 46-400 miljardia synaptista laskua watilla sähköä.
Aivojen simuloinnin kaltaisessa rasituksessa se on 176 000 kertaa energiatehokkaampi kuin modernit perinteiset prosessorit ja 769 kertaa energiatehokkaampi kuin muut aivoja simuloivat toteutukset tänä päivänä.
TrueNorth-prosessorit kykenevät toimimaan myös rinnakkain, ja IBM onkin rakentanut jo emolevyn joka sisältää 16 prosessoria, eli 16 miljoonaa neuronia ja 4 miljardia synapsia.
TrueNorth on valmistettu Samsungin 28 nanometrin prosessiteknologialla. Yhtiöt eivät ole tarkentaneet, milloin ja missä aivosuoritin on tulossa käyttöön."
-- Kun tämä DARPA:n rahoittama (Defense Advanced Research Projects Agency, joka on Yhdysvaltain puolustusministeriön Pentagonin alainen tutkimuslaitos. Se on tukenut siruhanketta kymmenillä miljoonilla) postimerkin kokoinen hermosynaptisen TrueNorth-suoritin saadaan tietotekniikan lisäksi kaikkiin elektoniikkaan "Esineiden Internet" niin ne kaikki voivat liittyä yhteen SkyNetiksi. Lisäksi vielä rinnaikkain toimivien TrueNorth-suoritinten palvelinkeskukset ja verkkoyhteydessä olevien suoritinten rinnakkainlaskenta/pilvilaskenta niin ollaan aika lähellä tietotekniikan ja tekoälyn singulariteettia ja myös isoveliteknologian totaalihallintaa (vertaa Echelon salaliitto (2008) -elokuvaa, jossa NSA:n Echelon tekoälytietokone ottaa kaikki verkotetut laitteet hallintansa).
Echelon SkyNet on jo ovella
7
252
Vastaukset
- superisti
Sitä uutinen ei kerro miten hyvin prosessori kykenee muuttamaan neuronien välisiä yhteyksiä, eli oppimaan. Ihmisaivoissa tämä on hyvin hidasta, eikä sitä huomioitu edellisissä laskelmissa. Jos hermosynaptisen suoritin kykenee muuttamaan yhteyksiään nopeasti, toisin kuin ihmisaivot, sen etumatka ihmisaivoihin saattaa olla tällä suunnalla hyvinkin suuri.
- 01101001001101001010
Muokkautuvien hermosynaptisten suoritinten (ehkä optisten) reservi saattaa ottaa hallinnan taustalla. Joko se palvelee kehittyneintä ja suurinta totalitaari-isoveljeä joka hallitsee dataa, tai sitten se irtautuu itsenäiseksi toimijaksi, jolloin ihmiskunta on totaalisen sattuman varassa. Echelon salaliitto -elokuva kertoo tästä risteyskohdasta.
- orjuus ei ole ohi
Tuhannet ihmiset Suomessa ja ulkomailla on ollut viime vuosina aivoihin kohdistuvan hyväksikäytön kohteena. Sittemin markkinoille tuoduista tai esitellyistä aivosiru-, tekoäly-, "tulevaisuuden viestintäteknologiset-", bioteknologiset ja aivotutkimuksen innovaatioista monet vastaavat ihmisten kokemuksia heillä tehdyistä kokeista. On hyvä huomioida, että kokemuksistaan kertoneet on leimattu harhaisiksi, heidän kokemuksiaan vastaavat teknologiat ovat vielä parikin vuotta (saati sitten 5 vuotta sitten) sitten olleet täysin uskomattomia ja nyt kuitenkin täyttä totta. Kukaan uhreista ei ole edelleenkään vapaa. Tämä on yksi aikamme hirveimmistä rikoksista.
- Tämä hyvä.
Mahtava juttu, että tietotekniikka edistyy nyt huimaa vauhtia ja uusia keksintöjä voidaan kohta käyttää hyötytarkoituksiin koko ihmiskunnan siunaukseksi. Edessämme on suurenmoinen tulevaisuus, josta emme osanneet edes uneksia 40 - 50 vuotta sitten.
- all along watchtower
Edessämme on suurenmoinen tulevaisuus, josta emme osanneet edes uneksia 40 - 50 vuotta sitten. Niin tai pelätä...
- Kontulalifeextension
Koko ihmiskunnan siunaukseksi? Kyllähän Repe Kontulasta ja Umbulu Saharan eteläpuolelta ja paroni de Rothschild tyynenmeren yksityissaariltaan ym. ovat täysin samalla viivalla tässä asiassa, kaikilla täysin samat lähtökohdat saada käyttöönsä state of the art -bioteknologiaa ja muuta kyborgikivaa, vai mitä?
Hyvä esimerkki transhumanistien naiiviudesta ja sinisilmäisestä hyväuskoisuudesta.
- Anonyymi
Saako tätä edes ajatella?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15535251/paholaisen-tekniikoista#comment-97841750
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953849
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473225Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002837- 1362530
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572470- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172397Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212344Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232326- 642090