Tyypillinen teksti, jolla argumentoidaan lapsikasteen puolesta, on Joh.3:5:
"...jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Jotkut tulkitsevat veden viittaavan kasteeseen ja opettavat siksi Jumalan uudestisynnyttävän vauvan Jumalan lapseksi lapsikasteessa. Forumilta poimittua:
”Kasteen sisältö on se että se uudestisynnyttää...” ”Tarvitaan uudestisyntyminen, jonka Jumala tekee kasteessa.”
Jotkut sanovat, että kaste on ainut tie uudestisyntyä.
Laitan pari pointtia asian suhteen.
Tutun Raamatun tulkinnan periaatteen mukaan Raamattua selitetään Raamatulla ja tekstien tulkinnassa käytetään ensisijaisina saman kirjoittajan tekstejä ja erityisesti lähintä kontekstia.
Eli kun mietitään, mitä vesi tässä tarkoittaa, tutkitaan sen käyttöä Johanneksen evankeliumissa.
Sen alussa kerrotaan mm. Johannes Kastajan ja Jeesuksen opetuslasten kastamisista. Lähikontekstista eli luvussa 4 lukee:
"...joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (jae 14).
Tässä vesi ei tarkoita kastevettä; sitähän ei ole tarkoitus juoda. Mitä vesi tarkoittaa on tämän pohdinnan kannalta sinänsä epäolennaista. Tarkoitus on tutkia, tarkoittaako vesi Joh.3:5:ssä kastetta.
Jakeessa Joh.4:14 vesi "kumpuaa iankaikkiseen elämään" eli siinä viitataan pelastukseen. On johdonmukaista, että koska kummassakin kohdassa on kytkös pelastukseen, niin myös vesi tarkoittaa molemmissa samaa ja että kyseessä ei ole kastevesi vaan jotain, mikä "juodaan". Joskus on käytetty ilmaisua "sanan vesi". Lukija saa miettiä itse.
Huomattakoon Joh7:37-39: ”"Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen”.
Vesi viittasi siis Henkeen. Joh.6:63 taas yhdistää Jeesuksen sanat henkeen: ”Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.”
Joka tapauksessa: Joh.3:5 ei konteksti huomioiden tue ajatusta, että vedellä tarkoitettaisiin lapsikastetta uudestisynnyttämisen välineenä.
Voi itse asiassa päätellä, että kaste ei ole edellytys uudestisyntymiselle vaan todellinen edellytys on se, mitä Jeesus tarkoitti vedellä ko. teksteissä (Jeesuksen sanat, jotka ovat henki, jota janoava voi juoda?).
Pitää myös tutkia, mitä muualla sanotaan aiheesta.
1.Piet.1:23. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."
Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta.
Joh.1:12 käyttää sanoja "tulla Jumalan lapsiksi". Se tarkoittanee uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä..."
Tekstin mukaan siis uudestisyntyminen tapahtuu ottamalla vastaan Jeesus (josta hän edellä käyttää myös nimitystä Sana). Ja hän lisää: "niille, jotka uskovat hänen nimeensä". Samoin 1.Joh.5:1 kytkee uskon ja uudestisyntymisen: ”joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt”.
Siis Jeesuksen vastaanottaminen, Jumalan sana ja usko vaikuttavat uudestisyntymisen.
Monet näkevät kasteen Ef.5:26:ssa: ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” ja myös Tiit.3:5:ssä, jossa on ilmaus ”uudestisyntymisen peso”.
Näissä verbi on loutron, pesu, kylpy.
Vines's Expository Dictionary sanoo, että loutron: ”... is used metaforically of the Word of God, as the instrument of spiritual cleansing”. Eli termiä käytetään vertauskuvallisesti Jumalan sanasta hengellisen puhdistamisen välineenä.
Teksteissä ei ole verbiä baptizoo, kastaa, upottaa, peseytyä. Paavali olisi varmasti käyttänyt sitä, jos oli tarkoittanut kastetta.
Tekstit eivät siis viittaa väitettyyn lapsikasteessa tapahtuvaan perisynnin poispesemiseen, vaan siihen sisäiseen puhdistumiseen, jonka Jeesuksen ja Jumalan sanan vastaanottaminen saa aikaan.
Yhteenveto: Joh.3:5 ei viittaa kasteessa uudestisyntymiseen, koska
a) Jeesus käyttää Johanneksen evankeliumissa vettä eri merkityksissä
b) muut uudestisyntymistä kuvaavat tekstit eivät anna ymmärtää, että Jumala uudestisynnyttäisi – ei vauvaa eikä aikuista – vesikasteen suorituksessa.
c) uudestisyntyminen liitetään Raamatussa Jeesuksen ja Jumalan sanan vastaanottamiseen sekä uskoon
Henkilökohtaisesti uskon, että Raamatussa, jossa kaste otettiin heti Sanan kuulemisen jälkeen Jeesuksen ja uskon tunnustamisena, uudestisyntyminen tapahtui käytännössä samassa yhteydessä kuin kaste. Kuitenkin myös tilanteissa, joissa Jeesus otetaan vastaan ja usko saadaan ja tunnustetaan muutoin kuin kasteella, tapahtuu uudestisyntyminen. Nykyään tapahtuu yleensä näin toisin kuin Raamatun aikaan, koska kastetta ei suoriteta Raamatun mallin mukaan.
.
Tämä on suppea vastaus Johnny Wiselle ja Simelius Viisaimmalle toisaalla käymiimme keskusteluihin.
Kaste ja uudestisyntyminen
46
118
Vastaukset
- Johnny the Wise
Ymmärrän pointtisi, mutta minkä takia selviä sanoja ei voida ottaa selvinä sanoina? Jos Jeesus jossakin toisessa kohdassa puhuu vedestä sanana, pitäisikö Jeesuken sanat aina muuttaa toiseen muotoon? Tuo kohta ei anna aihetta siihen. Selvä Ramaatunselitysperiaate on myös että jos viesti on selvä, niin siihen ei tarvitse hakea vertauskuvallisuutta.
Kommentti tuohon yhteenvetoosi
a) Tämä ei ole kunnon argumentti Kun Jeesus sanoi "vedestä ja Hengestä" niin selväjärkinen ei puhu niin että toinen sana on vertaus ja toinen ei. Mistä sanasta "Henki" olisi vertaus? Minusta tuossa puhutaan vedestä ja Pyhästä Hengestä. Tämän argumentin mukaan Raamatun sana "vesi" tarkoittaa siis aina sanaa.
b) Tämä ei pidä alkuunsa paikkaansa. Koko Raamattu, VT:stä lähtien, todistaa siitä että kasteessa uudestisynnyttään. Joitakin kohtia:
- "Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista." (Room 6.4)
- "Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen." (Hes. 36:24-26)
-"Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät" (Tit. 3:5)
- " Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste" (1. Piet. 3:21)
Siis myös muu Raamatun aineisto tukee sitä että kasteessa uudestisynnytään. Tämä tapahtuu nimenomaan Sanan kautta. Ei vesi itsessään ketään uudestisynytä vaikka kuinka kylpisi tai valelisi, vaan Jumalan Sana tekee sen veden kautta.
c) Kyllä, usko, Pyhä Henki, Uudestisyntyminen ja kaste kuuluvat erottamattomasti yhteen. Kaikki nämä ovat Jumalan Sanan tekoja.
Koko kirjoituksesi kulminoituu tähän lauseeseen "Eli termiä käytetään vertauskuvallisesti Jumalan sanasta hengellisen puhdistamisen välineenä". Eli halu kertoa kaikki vertauskuvallisesti. Miksi asiat pitää yrittää ymmärtää vertauskuvallisesti silloin kun siihen ei ole aihetta?
Jos katsoo alkukirkon Joh. 3:5:n selityksiä niin kaikki alkukristityt ymmärsivät tämän kohdan kastekohdaksi. Mitään muuta merkitystä ei annettu.- Johnny B
Kiitos asiallisesta vastauksesta, kaima.
Ensinnäkin: alkukirkon tulkinnat eivät voi määrätä. Tänä päivänä ei voi tietääkään kaikkia tulkintoja ja traditio on arvioitava Sanalla. Muistutan taas, että Paavali ennusti susien kautta tulevan eksytyksen ja luopumuksen. Se kehittyi astettain ja katolisen kirkon pimeys oli lopulta tosi synkkää.
Noista kohdista:
a) Ei argumenttini mukaan tietenkään pidä päätellä, että vesi aina tarkoittaisi sanaa. Teit (tarkoitushakuisesti?) liian pitkälle menevän johtopäätöksen. Viesti Joh.3:5:ssä ei ole mielestäni mitenkään selvä vaikka niin väitit, koska kontekstissa vettä käytetään useamman kerran vertauskuvallisessa merkityksessä. Vähintään siitä uskoisin löytyvän yksimielisyyden. Ja koska tulkinnanvaraa on, täytyy tutkia muuta opetusta aiheesta.
b) -kohdassa teet hyvin nopean johtopäätöksen, että
”Siis myös muu Raamatun aineisto tukee sitä että kasteessa uudestisynnytään”. Katsopaanpa noita antamiasi tekstejä.
Otit Room.6:4 kohdan. Paavali osoitti tekstin niille, jotka ovat ”kastetut Kristukseen Jeesukseen”. Siis uskoville. Kaikki uskovat oli siihen aikaa kastettu heti, kun he ottivat Jeesuksen vastaan.
Jatkossa on mainitsemasi: ”jotta mekin alkaisimme elää UUTTA ELÄMÄÄ”. En ole aivan varma, miten ajattelet tässä olevan jotain uudestisyntymisestä. (Eikö tuo ”että alkaisimme” sisällä muuten sellaista ajatusta ihmisen tekemisestä, joka ei oikein sovi luterilaiseen teologiaan?)
Paavalin sanat ovat vastaus kysymykseen: ”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?” Hän argumentoi, että meidän ei pidä elää synnissä, eikä palvella sitä, eikä antaa jäseniämme vääryyden aseiksi sille jne. Meidän tulee pitää itsemme kuolleina sille. Lähinnä kysymys on siis pyhityselämästä. Se on uutta elämäämme.
Nämä uskovat olivat toki uudestisyntyneitä, mutta eihän teksti sano, että se olisi tapahtunut kasteessa saati sitten että uudestisyntyminen tapahtuisi lapsikasteessa. Sellaista ei edes ollut silloin.
Hes.36:24-26 puhuu, että Jumala puhdistaa kansansa kaikesta saastastaan. Pietari taas sanoo, että kaste ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Hesekielissä ei siis näin ollen tarkoiteta vihmomisella kastetta. Sen väittäminen menee eisegeesin puolelle.
Tuosta Tiit.3:5 kohdasta jo totesin, että siinä pesu ei ole kasteessa pesua. Termikin on eri.
Synnistä pesemistä käytetään Raamatussa esim. Jumalalta pyydettävänä toimenpiteenä selvästi ilman yhteyttä kasteeseen: ”Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni” (Ps.51:4). Se ei selvästi viittaa kasteeseen, eikä siis pidä tehdä johtopäätöksiä, että näissä mainitsemissasi kohdissakaan puhdistaminen tai peseminen ehdottomasti tarkoittaisi kastetta ja osoittaisi, että kasteessa uudestisynnytään. Tai että Jumalan sana uudestisynnyttäisi vauvan veden kautta kuten annat ymmärtää.
Kritisoit minua vertauskuvallisen kielen näkemisestä, mutta minä toisaalta esitän, että sinä sisällytät näihin pesemisiin ja vesiin sellaista, mitä niissä ei ole.
Kaste pelastaa kuten 1.Piet.3:21 sanoo silloin, kun se otetaan Raamatun mallin mukaan evankeliumin kuulemisen jälkeen tunnustautumisena Jeesukseen Apostolin tekojen mallin mukaan. Kuitenkin muukin tunnustus pelastaa (Room.10:10, Matt.10:32, ym). Kaste osana pelastusta oli Raamatun kontekstissa mukana uudestisyntymisprosessissa, mutta uudestisyntyminen ei ole sidottu kasteeseen. Monet ovat uudestisyntyneet ja pelastuneet rukousalttareilla ja yksinkin Herran nimeä avuksi huutaen. Tämä oli kommenttia c)-kohtaan.
Uudestisyntyminen on ollut hyvin jakava tekijä luterilaisessa teologiassa. Sitä on ollut vaikea sovittaa lapsikasteeseen. Tunnustuskirjat sanovat sen uudestisynnyttävän. Jotkut sanovat uudestisyntymisen tapahtuvan uskoontullessa. Jotkut erottavat objektiivisen ja subjestiivisen uudestisyntymisen. On kirjoitettu jatkuvasta uudestisyntymisestäkin. Kun perusta on väärin, on rakentaminen hankalaa.
Minun piti aluksi kirjoittaa lapsikasteteologian kehäpäätelmistä, mutta päätin tarttua tähän yhteen jakeeseen ja aiheeseen, koska se on keskeinen. Monet kehät pyörivät tämän ympärillä. Palaan siihen myöhemmin, jhs.
Kuten totesin perinnettä ja kirkkoisien lausuntojakaan ei voi asettaa Jumalan sanan yläpuolelle.
Sellaista tehdään sokeasti ja on tehty iankaiken, mutta niin ei pidä tehdä, vaan sellaista tulee varoa.
- Johnny the Wise
Ramaattu selitää itse itsensä, eikä alkukirkon tulkinnat määrää oikeata oppia, mutta nekin tukevat sitä mitä vanhat kirkot kasteesta opettavat.
Minä pysyn apostolisessa opissa ja siinä että Jeesus sanoi selvät sanat eikä niitä tarvitse lähteä muuttamaan. Joh. 3:5 on hyvin selvä kohta. Teillä on tapana tehdä selvästä sanasta epäselvää.
Kaste ei ole saastan poistamista, vaan tämän saastan ANTEEKSISAAMISTA.
Tällä osoitat että ihminen pelastaa itse itsensä yhteistyössä Jumalan kanssa.: "Kaste pelastaa kuten 1.Piet.3:21 sanoo silloin, kun se otetaan Raamatun mallin mukaan evankeliumin kuulemisen jälkeen tunnustautumisena Jeesukseen Apostolin tekojen mallin mukaan." Et osaa erottaa lakia ja evankeliumia toisistaan.
Luterilainen teologia, mitä tunnustukseen tulee, on hyvin selkeää.- Johnny B
"Et osaa erottaa lakia ja evankeliumia toisistaan."
Se, mitä Paavali opetti lain teoista ja miten Luther ne käsitti, ovat kaksi eri asiaa. Lienenkö sinulle näitä aiemminkin selittänyt?
Paavali tarkoitti lain teoilla selvästi juutalaisen liittonomismin ehtoja: ympärileikkausta, sapattisäädöksiä ym. ja varmaan fariseusten tekemiä lisäyksiä. Ns. Uusi Paavali -tutkimus on havainnut, että Luther entisenä ahdistuneena hurskauskilvoittelijana tulkitsi Paavalia omien kokemustensa silmälasien läpi ja luki lain tekoihin ihan kaiken ihmisen aktiivisuuden: myös mainitsemani uskon tunnustuksen ja uskovien kasteenkin. Hän käsitti Paavalin tietyissä kohdin väärin. Tämä on vähän liian syvällistä tässä selitettaväksi. Ja vaikka linkkejäkin laittaisin, en tiedä, innostutko asiaa tutkimaan...
Mutta tuo tuttu syytös laista ei kyllä osu.
Tunnut luottavan vanhoihin kirkkoihin. Näen itse, että samoin kuin VT:n aikaankin oli yleensä vain pieni uskollinen jäännös ja valtavirta poikkesi Jumalan tieltä, niin aivan samoin on nykyäänkin. Kristillisyyden valtasuunta ei ole pysynyt uskollisena Jumalan Sanalle, vaan on poikennut pois.
Nim. "JOHNNY B" näyttää täällä puolustelevan ns. uudesti kastajien oppia. Kun lukee Raamatusta, Joh.3:5 niin huomaa, että apostolit, alkukirkko, Johanneksen oppilaat, kirkon perimätieto, opettaa kohtaa kasteena. Näin myös opettaa kohtaa kasteena luterilainen uskonpuhdistus, Luther, sekä luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Olisiko nyt sitten uskottava "Johnny B" ja uudesti kastajien päätelmiä ja opetuksia. Mikä ihmeen kiire esim. Saulilla oli kasteelle, jos uudesti kastajien oppi olisi oikea?
apt.22:16 "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Kun vielä lukee Jeesuksen opetusta kasteesta Joh.3:5, joudun hylkäämään myös STLK opetuksen. Samoin joudun samaan vetoon hylkäämään sen, mitä esim. STLK, opettaa, että kysymys olisi jo Johanneksen kasteesta. Näen, että Jeesus puhuu kristillisestä uudenliiton kasteesta kaikille kansoille. Nimittäin, tässä puhutaan kaikista ihmisitä ja lihasta, että naisesta syntyneistä ihmisistä, eikä vain lihallisista juutalaista, joille oli Johanneksen kaste tarkoitettu (apt.13:24).
Joh.3:
3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'- Johnny B
Terve, weha. En puolustele kasteoppia. Jumalan pysyy vahvana ja menestyy muutenkin. Kerron vain totuutta.
Eikä uudestikastamis-nimitystä voi käyttää, koska lapsikaste ei ole raamatullinen kaste. Se ei täytä Raamatusta löytyvää kasteen merkitystä.
Kaste on Raamatussa Jeesuksen asettama tapa tunnustautua häneen, tunnustaa usko, tunnustaa Jeesuksen herraus, tunnustaa oma syyllisyys ja syntisyys yms.
Totta kai Paavali otti viivyttelemättä kasteen ja tunnusti sillä teolla vainoamansa Jeesuksen herraksi. Hän tunnusti sillä teolla syntisyytensä ja sai anteeksi.
Et näytä vieläkään ymmärtäneen kasteen merkitystä Raamatussa vaan yhä pitäydyt lapsikasteen harhaan.
Mutta jatketaan tutkimista ja rukoillaan. :) - ;) ;)
Aika hauska lause wehalta:
"Kun lukee Raamatusta, Joh.3:5 niin huomaa, että apostolit, alkukirkko, Johanneksen oppilaat, kirkon perimätieto, opettaa kohtaa kasteena."
Näkyykö siis Raamatusta, että Johanneksen oppilaat ja kirkon perimätieto opettavat kohtaa kasteena. Olen missannut sen kohdan...
- Johnny B
Vedänpä vähän yhteen asioita.
Tuo alun tulkintahan ei ollut omaani, vaan tuollaista olen lukenut vuosikymmeniä sitten.
Sain sille näköjään yhden plussan, mutta toisaalta Johnny the Wise ja weha esittivät vasta-argumentteja.
Molemmat vetosivat vanhan kirkon traditioon ja kaima lisäksi siihen, että vettä ei pidä turhaan nähdä vertauskuvallisena.
En näe syytä hylätä tulkintaa, koska lähikontekstissa vettä käytetään vertauskuvallisessa mielessä.
Jos kuitenkin edettäisiin sillä tulkintalinjalla, että vesi ei tässä kohden ole vertauskuvallinen, niin silloin tietysti nousee kysymys, mitä vettä tarkoitetaan. Vastaus on tietysti: kastevesi.
Toisaalta vesikasteitakin on Raamatussa useita: Johanneksen kaste, uskovien kaste, kuolleiden puolesta suoritettu kaste ja on olemassa myös Raamatun ajan jälkeen tullut lapsikaste.
Onko vesi uudestisynnyttämässä ihmistä kaikissa näissä kasteissa?
Hylätään saman tien Johanneksen kaste ja kuolleiden puolesta kastattaminen.
Kysymys on: vaikuttaako uudestisyntymiseen kaste, jonka ottaa ihminen, joka on kuullut evankeliumin ja ottaa Jeesuksen antaman kehotuksen perusteella kasteen?
Ja toinen kysymys: vaikuttaako Raamatun ajan jälkeen tullut lapsikaste uudestisynnyttävästi?
Edellä tehtiin muiden uudestisyntymisestä kertovien Raamatun kohtien perusteella seuraava johtopäätös:
"Jeesuksen vastaanottaminen, Jumalan sana ja usko vaikuttavat uudestisyntymisen."
Ovatko nämä mukana uskovien (tai uskoontulevien) kasteessa?
Selvästi ne ovat. Raamatun mallissa ne kastettiin, joille oli julistettu evankeliumia Jeesuksesta ja jotka uskoivat sen ja ottivat Jeesuksen vastaan. He uudestisyntyivät.
Ovatko nämä uudestisyntymiseen vaikuttavat kolme tekijää mukana lapsikasteessa?
Ottaako vauva vastaan Jeesuksen? Onko vauvalla usko Jumalan sanaan ja Jeesukseen?
Siinä mielessä kuin usko Raamatussa esitetään ("luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy"), ei voi sanoa lapsella olevan uskoa. Usko tulee lisäksi kuulemisesta, eikä senkään pohjalta voi ajatella vauvan uskovan.
Jeesuksen vastaanottaminen on tietoinen päätös, joka vauva ei voi tehdä.
Johtopäätös on, että silläkin tulkintalinjalla, jossa vesi halutaan ottaa kirjaimellisesti kastevetenä, Joh.3:5 ei kuitenkaan puhu lapsikasteen puolesta huomioiden kaikki, mitä uudestisyntymisestä Raamatussa sanotaan.
Mainittakoon, että vauvalla ei ole syntiä, josta hän kantaisi syyllisyyttä, joten vauvan kastaminen olisikin turhaa.
Toistan, etten näe syytä hylätä alussa esittämääni tulkintaa, mutta totean, että veden kirjaimellinen tulkitseminen kastevedeksi Joh.3:5:ssä ei kuitenkaan sekään ole puolustus lapsikasteelle eikä oikeuta sitä.- Johnny the Wise
"Kysymys on: vaikuttaako uudestisyntymiseen kaste, jonka ottaa ihminen, joka on kuullut evankeliumin ja ottaa Jeesuksen antaman kehotuksen perusteella kasteen?"
Vaustaus on kyllä. Tosin kukaan ei kastetta ota, vaan kaste saadaan. Jumalan tekoja ei kukaan ota eikä kukaan uudestisynnytä itseään.
"vaikuttaako Raamatun ajan jälkeen tullut lapsikaste uudestisynnyttävästi?"
Korjataan sen verran etä jo Raamatun aikana kastettiin lapsia ja apostolit itse toivat tämän käytännön. Ja vastaus uudestisyntymiskysymykseen on kyllä.
""Jeesuksen vastaanottaminen, Jumalan sana ja usko vaikuttavat uudestisyntymisen."
Mikä ero on uskolla ja Jeesuksen vastaanottamisella? Usko Sana ja kaste vaikuttavat uudestisyntymisen. Nämä kuuluvat yhteen.
"Ovatko nämä uudestisyntymiseen vaikuttavat kolme tekijää mukana lapsikasteessa?"
Kyllä, nämä ovat mukana aina kristillisessä kasteessa.
"Ottaako vauva vastaan Jeesuksen? Onko vauvalla usko Jumalan sanaan ja Jeesukseen?"
Kyllä ja kyllä. Jeesuksen mukaan pieni lapsi on esimerkki aikuisellekin oikeasta uskovasta. Pieni lapsi ei vastustele vaan todella uskoo. Usko tulee kuulemisesta, mutta entä jos ei voi kuulla tai ymmärtää kuulemaansa? Ollaanko silloin uskosta osattomia, ts. Jumalan armosta osattomia? Jumalan Sana synnyttää aina uskon.
Tässä tullaan siihen mitä on usko. Raamatun mukaan se on Jumalan lahja, Pyhän Hengen synnyttämä luottamus. Sinun mukaasi se on päätös, ratkaisu, valinta, ts. ihmisen teko. Tässä on suuri ero. Ja koska sinun mukaasi usko tarvitsee ihmsen tekoja ja kykyjä on luonnollista että vauva ei voi uskoa. Kaikki johtuu väärästä uskon määritelmästä.
Kaikki kastekohdat huomioonotten Joh. 3:5 puhuu kasteesta. Meidän ei ole tarvis erotella lapsikastetta ja aikuiskastetta, ei oikea- ja vasenkätisten kastetta, ei oppineiden ja vähemmän oppineiden kastetta, ei miesten eikä naisten kastetta. Vaan yksi ja sama kaste kaikilla ikään, sukupuoleen tai omiin osaamisiin katsomatta. Siksi on harhaanjohtavaa puhua erikseen lapsikasteesta. Varsinkin kun kristikunta on on alust saakka kastanut niin lapsia kuin aikuisiakin ja ymmärtänyt kasteen Jumalan teoksi. - baskerin napissa voi
Johnny the Wise kirjoitti:
"Kysymys on: vaikuttaako uudestisyntymiseen kaste, jonka ottaa ihminen, joka on kuullut evankeliumin ja ottaa Jeesuksen antaman kehotuksen perusteella kasteen?"
Vaustaus on kyllä. Tosin kukaan ei kastetta ota, vaan kaste saadaan. Jumalan tekoja ei kukaan ota eikä kukaan uudestisynnytä itseään.
"vaikuttaako Raamatun ajan jälkeen tullut lapsikaste uudestisynnyttävästi?"
Korjataan sen verran etä jo Raamatun aikana kastettiin lapsia ja apostolit itse toivat tämän käytännön. Ja vastaus uudestisyntymiskysymykseen on kyllä.
""Jeesuksen vastaanottaminen, Jumalan sana ja usko vaikuttavat uudestisyntymisen."
Mikä ero on uskolla ja Jeesuksen vastaanottamisella? Usko Sana ja kaste vaikuttavat uudestisyntymisen. Nämä kuuluvat yhteen.
"Ovatko nämä uudestisyntymiseen vaikuttavat kolme tekijää mukana lapsikasteessa?"
Kyllä, nämä ovat mukana aina kristillisessä kasteessa.
"Ottaako vauva vastaan Jeesuksen? Onko vauvalla usko Jumalan sanaan ja Jeesukseen?"
Kyllä ja kyllä. Jeesuksen mukaan pieni lapsi on esimerkki aikuisellekin oikeasta uskovasta. Pieni lapsi ei vastustele vaan todella uskoo. Usko tulee kuulemisesta, mutta entä jos ei voi kuulla tai ymmärtää kuulemaansa? Ollaanko silloin uskosta osattomia, ts. Jumalan armosta osattomia? Jumalan Sana synnyttää aina uskon.
Tässä tullaan siihen mitä on usko. Raamatun mukaan se on Jumalan lahja, Pyhän Hengen synnyttämä luottamus. Sinun mukaasi se on päätös, ratkaisu, valinta, ts. ihmisen teko. Tässä on suuri ero. Ja koska sinun mukaasi usko tarvitsee ihmsen tekoja ja kykyjä on luonnollista että vauva ei voi uskoa. Kaikki johtuu väärästä uskon määritelmästä.
Kaikki kastekohdat huomioonotten Joh. 3:5 puhuu kasteesta. Meidän ei ole tarvis erotella lapsikastetta ja aikuiskastetta, ei oikea- ja vasenkätisten kastetta, ei oppineiden ja vähemmän oppineiden kastetta, ei miesten eikä naisten kastetta. Vaan yksi ja sama kaste kaikilla ikään, sukupuoleen tai omiin osaamisiin katsomatta. Siksi on harhaanjohtavaa puhua erikseen lapsikasteesta. Varsinkin kun kristikunta on on alust saakka kastanut niin lapsia kuin aikuisiakin ja ymmärtänyt kasteen Jumalan teoksi.Jumalan tekoa se on luterilaisen kansan jokainen askel, ei siihen omia jalkoja ole tarpeen käyttää, eikä saa, menee muuten oman vanhurskauden ralenteluksi.
Jumalan tekoa on koko elämä lutterin väellä.
nukkuessa on tultu uskoon tai siinä muminassa sen versitipan kanssa hääriessä ja krapulaiset kummit nyökkii päätään ja oottaa joko sitä kaffia sais.
ja onnesta huokuvat isät ja äitit kun saatiin taas yks vauveli riipaistua karvajalan kainalosta taivaan aittoihin.
suuri on lutterilaisten vauvakasteen voima. - Johnny the Wise
baskerin napissa voi kirjoitti:
Jumalan tekoa se on luterilaisen kansan jokainen askel, ei siihen omia jalkoja ole tarpeen käyttää, eikä saa, menee muuten oman vanhurskauden ralenteluksi.
Jumalan tekoa on koko elämä lutterin väellä.
nukkuessa on tultu uskoon tai siinä muminassa sen versitipan kanssa hääriessä ja krapulaiset kummit nyökkii päätään ja oottaa joko sitä kaffia sais.
ja onnesta huokuvat isät ja äitit kun saatiin taas yks vauveli riipaistua karvajalan kainalosta taivaan aittoihin.
suuri on lutterilaisten vauvakasteen voima.Näin asiatonta on uudestikastajien ärhentely. Eipä tuohon voi mitään muuta sanoa kuin että säälittää.
- Johnny B
Johnny the Wise kirjoitti:
"Kysymys on: vaikuttaako uudestisyntymiseen kaste, jonka ottaa ihminen, joka on kuullut evankeliumin ja ottaa Jeesuksen antaman kehotuksen perusteella kasteen?"
Vaustaus on kyllä. Tosin kukaan ei kastetta ota, vaan kaste saadaan. Jumalan tekoja ei kukaan ota eikä kukaan uudestisynnytä itseään.
"vaikuttaako Raamatun ajan jälkeen tullut lapsikaste uudestisynnyttävästi?"
Korjataan sen verran etä jo Raamatun aikana kastettiin lapsia ja apostolit itse toivat tämän käytännön. Ja vastaus uudestisyntymiskysymykseen on kyllä.
""Jeesuksen vastaanottaminen, Jumalan sana ja usko vaikuttavat uudestisyntymisen."
Mikä ero on uskolla ja Jeesuksen vastaanottamisella? Usko Sana ja kaste vaikuttavat uudestisyntymisen. Nämä kuuluvat yhteen.
"Ovatko nämä uudestisyntymiseen vaikuttavat kolme tekijää mukana lapsikasteessa?"
Kyllä, nämä ovat mukana aina kristillisessä kasteessa.
"Ottaako vauva vastaan Jeesuksen? Onko vauvalla usko Jumalan sanaan ja Jeesukseen?"
Kyllä ja kyllä. Jeesuksen mukaan pieni lapsi on esimerkki aikuisellekin oikeasta uskovasta. Pieni lapsi ei vastustele vaan todella uskoo. Usko tulee kuulemisesta, mutta entä jos ei voi kuulla tai ymmärtää kuulemaansa? Ollaanko silloin uskosta osattomia, ts. Jumalan armosta osattomia? Jumalan Sana synnyttää aina uskon.
Tässä tullaan siihen mitä on usko. Raamatun mukaan se on Jumalan lahja, Pyhän Hengen synnyttämä luottamus. Sinun mukaasi se on päätös, ratkaisu, valinta, ts. ihmisen teko. Tässä on suuri ero. Ja koska sinun mukaasi usko tarvitsee ihmsen tekoja ja kykyjä on luonnollista että vauva ei voi uskoa. Kaikki johtuu väärästä uskon määritelmästä.
Kaikki kastekohdat huomioonotten Joh. 3:5 puhuu kasteesta. Meidän ei ole tarvis erotella lapsikastetta ja aikuiskastetta, ei oikea- ja vasenkätisten kastetta, ei oppineiden ja vähemmän oppineiden kastetta, ei miesten eikä naisten kastetta. Vaan yksi ja sama kaste kaikilla ikään, sukupuoleen tai omiin osaamisiin katsomatta. Siksi on harhaanjohtavaa puhua erikseen lapsikasteesta. Varsinkin kun kristikunta on on alust saakka kastanut niin lapsia kuin aikuisiakin ja ymmärtänyt kasteen Jumalan teoksi.Tuossa vauvan muka kasteessa saamassa uskossa se on se lapsikasteen räikein ja epäraamatullisin virhe.
Jeesus tuli ja julisti Jumalan valtakunnan olevan lähellä ja puhui totuutta. Siitä eivät valtaapitävät tykänneet ja tappoivat Jumalan Pojan kuvitellen sillä säilyttävän valtansa. Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
Meille Jeesus antoi sitten tehtävän julistaa ilosanomaa syntien anteeksisaamisesta ja kastaa ne, jotka sen uskovat.
Todistamis- ja julistamistyö annettiin meille:
"Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut ".
Selvä tehtävä: piti julistaa. Ihmiset saivat uskon kuulemisesta ja ja antoivat pelastaa itsensä nurjasta sukupolvesta ottamalla sitten kasteen syntien anteeksisaamiseksi.
Sitten asia väännettiinkin niin, että kastettiin lapsia ja sanottiin, että usko tuleekin muka kastamisesta. Väitettiin, että vauvakin uskoo.
Niin sitä on sitten miekkalähetyksellä kastettu ihmisiä ja lakisääteisestikin kotomaassamme ei kovin kauan sitten.
Voi pimeyttä.
Voi tätä pimeyttä ja eksytystä.
Voi tätä hulluutta ja ymmärtämättömyyttä. - Johnny the Wise
Johnny B kirjoitti:
Tuossa vauvan muka kasteessa saamassa uskossa se on se lapsikasteen räikein ja epäraamatullisin virhe.
Jeesus tuli ja julisti Jumalan valtakunnan olevan lähellä ja puhui totuutta. Siitä eivät valtaapitävät tykänneet ja tappoivat Jumalan Pojan kuvitellen sillä säilyttävän valtansa. Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
Meille Jeesus antoi sitten tehtävän julistaa ilosanomaa syntien anteeksisaamisesta ja kastaa ne, jotka sen uskovat.
Todistamis- ja julistamistyö annettiin meille:
"Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut ".
Selvä tehtävä: piti julistaa. Ihmiset saivat uskon kuulemisesta ja ja antoivat pelastaa itsensä nurjasta sukupolvesta ottamalla sitten kasteen syntien anteeksisaamiseksi.
Sitten asia väännettiinkin niin, että kastettiin lapsia ja sanottiin, että usko tuleekin muka kastamisesta. Väitettiin, että vauvakin uskoo.
Niin sitä on sitten miekkalähetyksellä kastettu ihmisiä ja lakisääteisestikin kotomaassamme ei kovin kauan sitten.
Voi pimeyttä.
Voi tätä pimeyttä ja eksytystä.
Voi tätä hulluutta ja ymmärtämättömyyttä.Tuossa uudestikastajien uskonkäsityksessä on juuri se hirveä eksytys. Usko on heille ihmisen tekojen, kykyjen, valintojen, päätosten ja ratkaisun tulosta. Raamatussa uskon synnyttää Pyhä Henki Sanan kautta. Oli sitten julistettu sana, luettu sana tai kaste, sama Jumalan sana siinä vaikuttaa.
Jeesus ei sanonut, että "kastakaa jotka uskovat". vaan Hän käski opetuslapseuttaa kastamalla ja opettamalla. Jos joku uskoo eikä ole kastettu saanut niin äkkiä kasteelle!
Alkukirkko sekä Raamattu molemmat ovat sen kannalla että vauva uskoo. Myöhemmin uudestikastajat, järkisyihin vedoten, päättivät että vauva ei voikaan uskoa. Eli siis kielletään vauvoilta Jeesus ja Hänen valtakuntansa
Voi pimeyttä.
Voi tätä pimeyttä ja eksytystä.
Voi tätä hulluutta ja ymmärtämättömyyttä. - klaseja ilmaiseksi o
Johnny the Wise kirjoitti:
Tuossa uudestikastajien uskonkäsityksessä on juuri se hirveä eksytys. Usko on heille ihmisen tekojen, kykyjen, valintojen, päätosten ja ratkaisun tulosta. Raamatussa uskon synnyttää Pyhä Henki Sanan kautta. Oli sitten julistettu sana, luettu sana tai kaste, sama Jumalan sana siinä vaikuttaa.
Jeesus ei sanonut, että "kastakaa jotka uskovat". vaan Hän käski opetuslapseuttaa kastamalla ja opettamalla. Jos joku uskoo eikä ole kastettu saanut niin äkkiä kasteelle!
Alkukirkko sekä Raamattu molemmat ovat sen kannalla että vauva uskoo. Myöhemmin uudestikastajat, järkisyihin vedoten, päättivät että vauva ei voikaan uskoa. Eli siis kielletään vauvoilta Jeesus ja Hänen valtakuntansa
Voi pimeyttä.
Voi tätä pimeyttä ja eksytystä.
Voi tätä hulluutta ja ymmärtämättömyyttä.Voisitko selittää miksi ei kukaan siis ei KUKAAN Apostoleista totellut sitä mistä yllä paasaat !?
Eikä anna siitä minkäänlaista mallia, ei sanan sanaa joka tukisi oppianne siis harhaoppianne!
Siis kerro miksi kaikki Apostolit olivat tottelemattomia tuolle "opetuslapseuttaa kastamalla ja opettamalla ja ...."
niin miksi niin ? - 6+6
Johnny the Wise kirjoitti:
Näin asiatonta on uudestikastajien ärhentely. Eipä tuohon voi mitään muuta sanoa kuin että säälittää.
siinä on vaan se vika, että kaikki on juuri noin kuten provosti asia esitetään.
- Johnny the Wise
klaseja ilmaiseksi o kirjoitti:
Voisitko selittää miksi ei kukaan siis ei KUKAAN Apostoleista totellut sitä mistä yllä paasaat !?
Eikä anna siitä minkäänlaista mallia, ei sanan sanaa joka tukisi oppianne siis harhaoppianne!
Siis kerro miksi kaikki Apostolit olivat tottelemattomia tuolle "opetuslapseuttaa kastamalla ja opettamalla ja ...."
niin miksi niin ?"Siis kerro miksi kaikki Apostolit olivat tottelemattomia tuolle "opetuslapseuttaa kastamalla ja opettamalla ja ...."
Mitä tarkoitat??? Sitähän apostolit juuri tekivät! Kastoivat ja opettivat ihmisiä
Sitähän he juuri tekivät - jhgfds
Johnny the Wise kirjoitti:
"Siis kerro miksi kaikki Apostolit olivat tottelemattomia tuolle "opetuslapseuttaa kastamalla ja opettamalla ja ...."
Mitä tarkoitat??? Sitähän apostolit juuri tekivät! Kastoivat ja opettivat ihmisiä
Sitähän he juuri tekivätniinpä! väärennetyn raamatun apostolit tekivät muutakin;
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
2 Korinttolaiskirje 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.
paavalilais-luterilaisuus sisäpiiri rikollisineen pysyy uskollisena herralleen edelleenkin:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä." - DeadManWalks
"Mainittakoon, että vauvalla ei ole syntiä, josta hän kantaisi syyllisyyttä, joten vauvan kastaminen olisikin turhaa."
Tästä pystyy tekemään sellaisen johtopäätöksen, että vauva on vailla alkusynnin turmelusta, joten hän luomistilassa heti synnyttyään. Luomistilassa olevalla ei ole kykyä tehdä syntiä, ei tietoa hyvästä tai pahasta. Loogisesti sellainen ihminen ei tarvitse minkäänlaista pelastusta, ei Kristusta mihinkään. Hän on suoraan jumalihminen siinä mielessä, mitä Jumala on luomisessa tarkoittanut. Kun ei ole kykyä tehdä syntiä, ei voi myöskään langeta.
Vapaakristillisen kasteteologian ongelma on tässä kohtaa: Onko ihmisessä mitään alkusynnin langenneisuutta vai ei? Jos on, hän kantaa syntisyyttä mukanaan. Jos ei, hän ei kykene tekemään syntiä.
Kristillinen totuus on se, että ainoastaan syntinen kykenee tekemään syntiä. Ihminen ei tule syntiseksi vasta tehtyään sitä, sillä synti nousee himosta ihmisessä, jonka on aiheuttanut hänen langenneisuutensa.
Kirkkoisät eivät ole kirkon, Raamatun tai uskon vihollisia. He ovat niitä, jotka rakentaneet kirkkoa ja puolustaneet sitä harhaoppeja vastaan. He ovat niitä, joiden toimesta kristillinen teologia ja hengellisyys on muotoutunut. He ovat niitä, joiden aikana Raamattu koottiin ja eroteltiin harhaoppiset myöhäissyntyiset kirjat, oikea uskonsääntö rajattiin koskemaan sitä, mikä on kristillistä ja erottamaan väärän opin oikeasta uskosta.
Kirkkoisät tunsivat Raamatun ja he elivät lähempänä sitä aikaa, jolloin se syntyi. Varhaisimmat kirkkoisät kirjoittivat jopa sinä aikana, kun Uuden testamentin nuorimmat tekstit syntyivät.
On muistettava, että Raamattu on syntynyt sitä tulkitsevassa ja lukevassa kirkossa. Ja usko ja oikeat rituaalit ovat muotoutuneet Raamatun mukana. Ei kirkko ole erehtynyt perustulkinnoissaan Raamatusta, sillä Raamatun ei kuulu olla vain yksin. Raamatun mukana kulkee sitä selittävä traditio, jonka yläpuolella Raamattu on. Traditio keskeisissä kohdissa on täysin Raamatun mukainen.
Ja hyvä on muistaa, että luterilaisilla, kuten muillakaan vanhoilla kirkoilla, ei ole lapsikastetta. Sitä kummajaista ei Raamatusta löydy. Mikäli reformaation aikana lapsen kastaminen olisi todettu Raamatun vastaiseksi, se olisi jätetty pois. Sitä ei tehty.
Vapaat suunnat vaikuttavat heittävän tradition lähes kokonaan roskapönttöön ja jatkavan kalvinilaisesta perinteestä alkunsa saanutta Raamatun lukutapaa. Seurauksena on pyrkimys matkia alkuseurakuntaa, aikaa, jolloin vasta kristillinen kirkko ja Raamattu olivat syntymässä. Realistisesti se aika tosin on jo takana.
Minulle vapaakristillisyyden kasteteologia on oikeansuuntaista, mutta vajaata. Suunta on oikea, mutta paljon Raamatun antamasta opetuksesta ja syvyydestä jätetään huomioimatta.
Joten, eipä tästä tämän enempää.
- on se on on
Kyllä suomen kansa on todella uskovaista kansaa !
Sen huomaa jo yksin viinan kulutuksesta, reilu suuri ämpärillinen menee kasteen armoa tukiessa vauvasta vaariin tällä jalolla kansalla joka Herraa seuraa opissa ja elossa yötä päivää, eksyen toki välillä kaljamatkalle, mutat senhän saa anteeksi oiiih onneaan.
Ja niin hienosti kansa todistaa herrastaan kun kysyy uskon perusteita... noo en ole sen huonompi kuin muutkaan ja kuulun kirkkoon on minut kastettu ja pengotaan piironkia paperia etsiessä, Raamattu on kuivunut hyllyyn ja kun aukasee risahtaa keskeltä halki.
On Uskovaista kansaa todellakin.- ensio.
Niinhän se, Jeesusta fariseusten taholta moitittiin syömäriksi ja juomariksi. Missä kohtaa Raamatussa on, että Paavali tiukasti kysyy - oletko uskossa! Ja toinen vastaa - olen tehnyt ratkaisun. Eipä tällaista löydy.
- ei yksikään
ensio. kirjoitti:
Niinhän se, Jeesusta fariseusten taholta moitittiin syömäriksi ja juomariksi. Missä kohtaa Raamatussa on, että Paavali tiukasti kysyy - oletko uskossa! Ja toinen vastaa - olen tehnyt ratkaisun. Eipä tällaista löydy.
Kukaan uudestisyntynyt ei kirjoita edellistä, ai ainutkaan tämän pallon päällä.
- herätys jo
Kuinkahan kauan pitää opiskella tyhmyyttä, että sen lopputuloksena aletaan julistaa sellaista oppia, että vauva tarvitsee jonkun rituaalin ollakseen Jumalalle kelvollinen !
Nämä nyrkinkokoisen lutterinkirkon oppilaat siis kuvittelevat että Amatsonin yngaboijonga-heimoon syntynyt vauva on helvettiin matkalla kun siltä jää tämä vesitippatoimitus tekemättä !!
Eikö sen jo vaaatimatonkin sis'älukutaito selvitä muutamassa minuutissa Raamatusta, että kukaan ei kanna isänsä eikä äitinsä syntivelkaa, ja vielä vähemmän Aatamin ja Eevan velkaa syntyessään !
Jokainen menee taivaaseen tai kadotukseen ihan vaan omien syntiensä vuoksi, jos ei niitä oman ymmärryksen kautta tajuta, ja mennä koko roskan kanssa Jumalan eteen kysymään, mitä minun siis MINUN pitää tehdä että perisin taivaan!
Kaikki vauvat ovat syntyessään samanlaisia ja arvoisia ja kelvollisia Jumalan edessä varmuudella ainakin muuutaman vuoden ikään asti, joka sekin on yksin Jumalan tiedossa, koska yksilö on vastuussa itse tekemisistään, ja siit alkaa myöskin se syntikysymys kaikkineen.- Johnny the Wise
Synti ei ole vain tekoja, vaan synti on ero Jumalasta, siis tila jossa jokainen ihminen on. Ikä ei muuta syntisyyttä miksikään. Täysin naurettavaa oppia Raamatua valossa tuo että vauva olisi puhdas, sitten jossakin vaiheessa hänestä tulisi syntinen ja pelastustie muuttuisi. Tämä olisi niin merkittävä oppi että jos se olisi oikein niin varmasti Raamattu selvästi sanoisi jos pelastusteitä olisi erilaisia. Vaan eipä ole.
- jhuygtfre
Johnny the Wise kirjoitti:
Synti ei ole vain tekoja, vaan synti on ero Jumalasta, siis tila jossa jokainen ihminen on. Ikä ei muuta syntisyyttä miksikään. Täysin naurettavaa oppia Raamatua valossa tuo että vauva olisi puhdas, sitten jossakin vaiheessa hänestä tulisi syntinen ja pelastustie muuttuisi. Tämä olisi niin merkittävä oppi että jos se olisi oikein niin varmasti Raamattu selvästi sanoisi jos pelastusteitä olisi erilaisia. Vaan eipä ole.
Johnny the Wise kirjoitti:
"Täysin naurettavaa oppia Raamatua valossa tuo että vauva olisi puhdas, "
Siis tunnustat saatanan jumalaksesi?
Jeesus opetti, että Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen JOTEN lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia!
Jumalan Valtakunnassa EI OLE SYNTIÄ EIKÄ PERISYNTIÄ vaikka niin yritöt todistaa!
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Joten olet paavalais-luterilaisuuden VÄÄRENNETYN raamatun ja pappislupauksen herra jumalalle antaneiden aivopesty eksytetty uskovainen ja häpeä ihmisyydelle:
http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
ASIAAN LIITTYVÄÄ LAINATTUA TEKSTIÄ:
"Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
***(KP)
Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.***"
Jos sinulla on hitunenkaan järkeä, niin tajuat, että 7 vuotiaasta lapsesta moniksi vuosiksi lauma pedofiili rikollisille uhri-lampaan tekeviä edustat Lain vartija poliisiin toimia Jumalaa, Jeesusta ja Pyhää Henkeä vihaavien rikollisutta uskovaisena järjettömän epäinhimillisenä uskovaisena.
Ymmärrätkö kuinka järkyttävää suomea ja suomalaisia turmelevaa rikollisuutta edustat???
Jeesus ITSE on todistanut lapset Jumalan Valtakunnan kaltaisiksi, niin sinä todistat sellaisia lapsia saatanallisuuden uhri-alttareiden uhreiksi sitä sanomatta! HÄPEÄ! ...jos sinulla on edes sen vertaa ihmistä nahoissas. - ernmbpinr
jhuygtfre kirjoitti:
Johnny the Wise kirjoitti:
"Täysin naurettavaa oppia Raamatua valossa tuo että vauva olisi puhdas, "
Siis tunnustat saatanan jumalaksesi?
Jeesus opetti, että Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen JOTEN lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia!
Jumalan Valtakunnassa EI OLE SYNTIÄ EIKÄ PERISYNTIÄ vaikka niin yritöt todistaa!
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Joten olet paavalais-luterilaisuuden VÄÄRENNETYN raamatun ja pappislupauksen herra jumalalle antaneiden aivopesty eksytetty uskovainen ja häpeä ihmisyydelle:
http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
ASIAAN LIITTYVÄÄ LAINATTUA TEKSTIÄ:
"Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
***(KP)
Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.***"
Jos sinulla on hitunenkaan järkeä, niin tajuat, että 7 vuotiaasta lapsesta moniksi vuosiksi lauma pedofiili rikollisille uhri-lampaan tekeviä edustat Lain vartija poliisiin toimia Jumalaa, Jeesusta ja Pyhää Henkeä vihaavien rikollisutta uskovaisena järjettömän epäinhimillisenä uskovaisena.
Ymmärrätkö kuinka järkyttävää suomea ja suomalaisia turmelevaa rikollisuutta edustat???
Jeesus ITSE on todistanut lapset Jumalan Valtakunnan kaltaisiksi, niin sinä todistat sellaisia lapsia saatanallisuuden uhri-alttareiden uhreiksi sitä sanomatta! HÄPEÄ! ...jos sinulla on edes sen vertaa ihmistä nahoissas.Otahan lääkkeet sairas noitaroviotrolli Matti Luder! Kukaan ei ala täällä kanssasi keskustelemaan. MAHTAA HARMITTAA!!!! :DD
- hgfd
ernmbpinr kirjoitti:
Otahan lääkkeet sairas noitaroviotrolli Matti Luder! Kukaan ei ala täällä kanssasi keskustelemaan. MAHTAA HARMITTAA!!!! :DD
kaltaisillasi ei ole edes totuuden väärin todistajiksi joten sinäkään et ole muuta kuin uskontunnustuksen kaltainen aivopieru oppeines jolla ei ole itse asiaan mitään totuutta mutta toisia pitää saada haukkua. sitä kutsuttaan rikollisen kristinuskon miekka sivistykseksi.
- ernmbpinr
hgfd kirjoitti:
kaltaisillasi ei ole edes totuuden väärin todistajiksi joten sinäkään et ole muuta kuin uskontunnustuksen kaltainen aivopieru oppeines jolla ei ole itse asiaan mitään totuutta mutta toisia pitää saada haukkua. sitä kutsuttaan rikollisen kristinuskon miekka sivistykseksi.
Otahan lääkkeet sairas noitaroviotrolli Matti Luder! Kukaan ei ala täällä kanssasi keskustelemaan. MAHTAA HARMITTAA!!!! :DD
- voi huutoja jouluun
Voiko ihminen enää enempää olal sekaisin hengettömyydestä !
Vai että vauva puhdistuu jumalattoman papin ja kummittelijan muminoista ja vesitipan voimasta hah !!
hävettää edes ajatella tuon luokan sokeutta.- Johnny the Wise
Papin jumalattomuus ei estä Jumalan tekoja. Sen paremmin pappi, kummit kun vesikään ei meitä puhdista, vaan meidät puhdistaa Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut
Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeita - m75cgtr
Johnny the Wise kirjoitti:
Papin jumalattomuus ei estä Jumalan tekoja. Sen paremmin pappi, kummit kun vesikään ei meitä puhdista, vaan meidät puhdistaa Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut
Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeitaJohnny the Wise:lle:
"Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut"
Mihin raamatun kohtaan perustat tuon väitteesi?
"Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeita"
Eikö Jeesus käskenyt omiaa näin...
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
Jos käski, niin liittikö Jeesus kastetun jonkun rikollisen kristinuskon lahkoon uskovaiseksi?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
"Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
Ota huomioon myös se, ettei kristinuskolla ole Jeesuksen perustamia seurakuntia.
Miksi annatte eksyttää itsenne ja lapsenne pois Jumalallisuudesta?
Ei, ei se ole rikos että on eksytetty mutta on rikos opettaa oppeja Jumalan ja Jeesuksen Nimeen JOITA HE EIVÄT OLE OPETTANEET. Siis lisäätte Heidän Nimissä oppeja ja siten jaatte väärää todistusta.
MIKSI? - nfy vt
m75cgtr kirjoitti:
Johnny the Wise:lle:
"Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut"
Mihin raamatun kohtaan perustat tuon väitteesi?
"Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeita"
Eikö Jeesus käskenyt omiaa näin...
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
Jos käski, niin liittikö Jeesus kastetun jonkun rikollisen kristinuskon lahkoon uskovaiseksi?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
"Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
Ota huomioon myös se, ettei kristinuskolla ole Jeesuksen perustamia seurakuntia.
Miksi annatte eksyttää itsenne ja lapsenne pois Jumalallisuudesta?
Ei, ei se ole rikos että on eksytetty mutta on rikos opettaa oppeja Jumalan ja Jeesuksen Nimeen JOITA HE EIVÄT OLE OPETTANEET. Siis lisäätte Heidän Nimissä oppeja ja siten jaatte väärää todistusta.
MIKSI?Nyt otat ihan iisisti, sairas noitaroviotrolli Matti Luder. Ota lääkkeesi ja lue sitä Raamattua vähän tarkemmin. Ei se ole väärennetty.
- ,kmjhgfd
nfy vt kirjoitti:
Nyt otat ihan iisisti, sairas noitaroviotrolli Matti Luder. Ota lääkkeesi ja lue sitä Raamattua vähän tarkemmin. Ei se ole väärennetty.
Uskontunnustukses kaltaisena sinulta ei voinutkaan odottaa vastausta kysymyksiin joita laitoin esille.
Joten olet aivopieruperkele joka on Jumalan ja Jeesuksen uskontunnustuksessaan vaihtanut herra jumalaan! - lkjhgf
Johnny the Wise kirjoitti:
Papin jumalattomuus ei estä Jumalan tekoja. Sen paremmin pappi, kummit kun vesikään ei meitä puhdista, vaan meidät puhdistaa Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut
Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeitaMutta tekin olette uudesti kastajia! Oletko niin syvästi uskontunnustuksesi kaltainen ymmärtämätön ettet tiedä syntyneesi äitisi lapsivesi kasteessa perisynnittömänä ja synnittömänä ja eksytetty rikollisuuden herra jumalan laumaan?
- 78uijhnm
Johnny the Wise kirjoitti:
Papin jumalattomuus ei estä Jumalan tekoja. Sen paremmin pappi, kummit kun vesikään ei meitä puhdista, vaan meidät puhdistaa Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut
Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeitaJohnny the Wise...
sinulle on kysymyksiä vastaa!
kohta 2000 vuotta on samaa valetta paasattu ilman asiallista näyttöä totuudesta joten olis jo aika osoittaa, että lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuteen olis mukan Jumala ja Jeesus määrännyt lapsetkin kastettavaksi.
Missä kohtaa raamatussa Jumala ja Jeesus on niin määrännyt lapsia kohdeltavan?
Ja
Millainen jumala se teidän jumalanne oikein on kun Jeesuksen evankeliunmi ei niin opeta muuta kuin väärennetyllä raamatulla ja väärin tulkittuna?
UT tekstit eivät ole Jumalan ja Jeesuksen oppia vaan niistä rikollisen kristinuskon tarpeisiin muokattuja paavalilais-luterilaisia ja heidän oppikuntien keksimiä eksytys tulkintoja.
Kerrohan meille todellinen totuus! - hgvfd
nfy vt kirjoitti:
Nyt otat ihan iisisti, sairas noitaroviotrolli Matti Luder. Ota lääkkeesi ja lue sitä Raamattua vähän tarkemmin. Ei se ole väärennetty.
Muuten, kumpaa raamattua luet, sitä jossa on Jumalan ja Jeesuksen "älä tee huorin" käsky
vai
'sitäkö jossa on se käsky väärennetty "älä tee aviorikosta" käskyksi herra jumalan tahdosta?
väärennöksen seuraus, ei naimisissa olevat uskovaiset USKOO, että huoraaminen on sallittu jos ei oo aviossa!
ja
mm näin väärennetty raamattu turmelee uskovaisia jakomilisiksi pikku piruiksi:
Vertaa Joh. 3:22 ja saman opetuslapsen tietoon Joh.4:2:n.
Toinen on väärennös.
Totuus Jeesuksen teoissa osoitettuna:
Joh.13:10, 13:14, 13:15.
Joten todistat raamattua saatanallisuudelle väärentämättömäksi, herra jumalaasi palvelemaan eksytettynä! - 3456yhn
Johnny the Wise kirjoitti:
Papin jumalattomuus ei estä Jumalan tekoja. Sen paremmin pappi, kummit kun vesikään ei meitä puhdista, vaan meidät puhdistaa Jumala Sanansa kautta kasteessa, kuten on luvannut
Hävettää kyllä katsella näiden katkerien uudestikastajien valituksia kun ovat niin sokeitaEksytettynä uskovaisena ilmeisesti et ymmärrä Jeesuksen antamaa tietoa mutta sinulle kelpaa harhaopit.
Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa:
Johanneksen evankeliumi:
13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
- kaste eksytyksestä
Jo vuosi kymmeniä sitten minun iso-isäkin tiesi, että kun käsvi saunassa niin tuli uudeksi syntyneeksi ja sielukin puhdistu!
Väärennettyyn raamattuun uskovat ovat uskovaisia, ei Jeesuksen Lakia ja oppeja kunnioittavia. Kreikan kielen kaste on pestä, peseytymistä jota ette usko vaikka Jeesus itse sen todisti TEOILLAAN;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
"Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
Johanneksen evankeliumi:
13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
Uskovaiset uskoo väärennetyn raamatun tekstiä eksytettynä ja tässä on väärennetyn raamatun todiste kaste oppinne eksytyksistä.
Jeesuksen evankeliumia Johannes mukaan:
3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
4:2 2 vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
10:16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Jeesus ei käskenyt kastaa ketään, lapsiakaan; lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuteen jäseniksi, uskovaisesksi tai edes uhri lampaiksia pedofiilienkään uhrianttareille!
Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
17:2 Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Joten uskominen on eksyttäjän oppeihin uskomista ja Jeesuksen kieltämistä!
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."
Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan
20:45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
20:46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
20:47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
13:21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko"
Kenen evankeliumiin uskovat uskovaiset joille rikollisuuden oppi uskomuksineen on totuutta ja Jeesuksen antaman tiedot valetta???- jhgfd
Tässä on selvyydellä Jeesuksen antama tieto mitä opetuslapsien tulee tehdä. Noihin tehtäviin Jeesus antoi opetuslapsilleen lahjat.
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen KÄSKENYT teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
10:8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
Kristinuskon uskovaisilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia.
- hgf.p
Jumalan Valtakunnan kaltaisina syntyneillä ei ole perisyntiä!
uskotko?
Ja jokainen on syntynyt kahdesti:
1/ Kun nainen ja mies yhtyy alkaa nk. ensimmäinen syntyminen lapsen äidin lapsivesi jonka kasteessa saa Jumalan Valtakunnan kaltaisuuden ja siulullisuuden. (joista uskontunustuksessaan eksytettynä luopuu)
2/syntyminen on kun lapsi syntyy edellä mainittujen ominaisuukset saanena ihmisenä.
Millaisena sinä synnyit?
Huomaa, että opetat kasteesta Jeesuksen antamien oppien ja ESIMERKILLISTEN TEKOJEN VASTAISESTI. Siis Jeesus TEOILLAAN vahvisti oppinsa ja samalla todisti raamatun väärennökseksi ja kaiken lisäksi varoitti vääriä oppeja käyttävistä eksyttäjistä, tutki itse:
Luukas 20:
45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
Mark. 13:21
"Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko"
Minun raamatussa ei Jeesus kastanut vaan väärennetyn raamatun sana! Mutta Jeesus pesi ja käski opetuslapsiaan pesemään toistensa jalat. Siis se todistaa kreikan kielen "kaste" sanan PESEYTYMISEKSI joka tänäänkin pelastaa tuhansia ihmisiä mm sairaaloissa.
Usko sanalle ovat eksyttäjät luoneet "oman" merkityksen sillä sitä sanaa käytetään raamatussa mm "tottele" ja "noudattaa" sanojen korvikkeena jotta ihminen yksyisi uskomaan mitä uskotetaan.
Jeesuksen ilmoitus; "Jokan uskoo" tarkoittaa siis "Joka noudattaa" Hänen ja Jumalan Lakia ja oppeja EIKÄ TARKOITA että joka uskoo eksyttäjään.
Usko on omaa tietämättömyyttä kuten uskontunnustus. Joka uskoo ei tiedä ja on siten helppo eksyttää ja joka ei ymmärrä, sellaiselle voi opettaa järjettömyyksiä, ja joka ei ymmärrä Jumalaa, ei tunne uskontunnustuksen kaltaisena herraansa!- jhf87g
Kumpaa edustaa uskovaiset?
----------------------------------------
http://fi.wikipedia.org/wiki/Usko
"Usko tarkoittaa 1) tietoon perustumatonta käsitystä jostakin, luuloa, 2) luottamusta jonkin olemassaoloon, toteutumiseen, arvoon tai muuhun, 3) uskonnollista vakaumusta, uskontoa: ihmisen vakaumusta jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaolosta ja tähän turvautumista[1].
Englannin kielessä sanaa ”usko” vastaa kaksi sanaa: belief (uskomus, vakaumus, käsitys, uskonnollinen usko) ja faith (luottamus, uskonnollinen usko).[2]"
----
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tosiasia
"Tosiasia
Tosiasia (tosiseikka, fakta) on yksilöllisestä käsityksestä tai tulkinnasta riippumaton asia.[1] Se on todellisuudessa olemassa oleva vastine todelle väittämälle, ja sen olemassaolo tekee väittämästä toden. Tosiasia on näin asioiden todellinen tila,[2] asiaintila joka vallitsee.[3]"
- vauva ajaa pyörällä
Lutterilla oli kirkkaampiakin päiviä onneksi.
Eräänä sellaisena hän kirjoittaa vauvojen kastamisesta suunnilleen näin; että miti pikimiten on luovuttava pikkulasten kastamisista ettei Jumalan Sana ihan pilkakaksi mene... en muista sanatarkkaan, lue itse saarnansa toinen sunnuntai loppiaisesta. - sudenp käsikirja
3. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina!
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.- vesi on vettä
Jos joku osaako vauvasi ajaa pyörällä ole hyvin vakuuttava ja kerro ettei Jumalalle ole mikään mahdotonta !
jos joku epäilee sano, ettet ymämärrä vauvamysteeristä mitään. - elàkòòn vesi
Olet oivaltanut oikein asian.
Kun Jeesus sanoo: Joka juo sità vettà jota minà hànelle annan, se ei ikinà isoa eikà ikonà janoa..."
Joten kaikki vaan juomaan kastevettà|.
Muutoin ei ymmàrrà mitààn!
- Nostaja
Nosto
- totuuttakinonolemassa
ei ole pallon päällä vielä ensimmäsitäkään uudestisyntymää millään menetelmällä ja aihetta esineistämällä.
jo pelkkä ajatus moisesta on naurettava läpikotaisin.
Uudestisyntymään tarvitaan aina se, että ihminen tulee evankeliumin kuulemisen kautta tuntemaan oman syntisyytensä ja kelvottomuutensa taivasta varten, se on ensimmäinen askel.
seuraava askel on huutaa avuksi Herran nimeä, Jeesusta Kristusta joka on ainut välimies ihmisen ja Jumalan välillä.
Kun hätä on suuri ja aito, tulee Pyhä Henki ja uudestisynnyttää tämän avun huutajan, ottaa pois syntikuormansa ja antaa oman Henkensä ihmisen sisimpään toditukseksi tapahtuneesta.
sitten seuraa kaste, joka on seuraus jo tapahtuneesta ja vahvistaa tapahtuneen koko mailmalle ja on samalla julkinen ilmoitus että uusi lapsi on syntynyt ja hänellä on halu seurata Jeesusta läpi elämän, tuokoon se mitä tahansa tullessaan.
tämän suuren totuuden edessä vauvan kastamiset ovat pelkkää lapsellista kuvitelmaa jolla ei ole minkäänlaista vaikutusta mihinkään, eikä taivas tunnusta tällaisia pakkolapsia sanokoot lutterit kirkko ja tunnustuskirjat mitä hyvänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457382
- 324078
- 573615
- 503130
- 172806
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons512324- 532307
- 372258
- 432258
- 162236