Jeesus julisti olevansa "Sapatin Herra" ja kaiken ihmisten lakien yläpuolella.
>>> > Matt 12:1-8
Ajan uskonnolliset opettajat olivat tehneet lepopäivästä taakan ja orjuuden 660 sapattikäskyllään.
Päivän vietto ei enää vastannut tarkoitustaan. Jeesus nuhteli fariseuksia sapattimääräyksistä ja fariseukset olivat siksi vihoissaan Jeesukselle ja etsivät syitä mistä voisivat Jeesusta syyttää. Jeesus uskalsi sanoa Jumalaa isäkseen.
Opetuslapset poimivat viljanjyviä ja fariseukset pitivät sitä sadonkorjuuna. Kun opetuslapset hieroivat kuoria irti jyvistä oli se fariseusten mielestä sadonkorjuuta. (Mark 2:23-28, Luuk 6:1-5)
Jeesus moitti fariseuksia sapattikäskyistä ja julisti olevansa ”sapatin herra.”
Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Opetuslapset olivat oikeutettuja syömään nälkäänsä ja Daavid oli söi jumalanpalveluskäyttöön tarkoitetut näkyleivätkin nälissään. Papitkin "rikkoivat" sapatin tekemällä työtään temppelissä, mutta olivat silti syyttömät.
"Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin Herra." (Mark 2:27-28)
Lepopäivä on Herralle pyhitetty päivä joka on ihmistä varten. >2 Moos 31:12-18.
Kysymyksessä lampaan nostamisesta kuopasta (Matt 12:9-14) Jeesus teki selväksi että hyvää tietenkin tehdä saa vapaasti sapattina. (Matt 12:12)
Sapattina oli tarkoitus palvella Jumalaa ihmisen hyväksi. Kaikki tämän eteen tehtävä palvelu on sovussa lepopäivän käskyn kanssa. Ihmisen auttaminen hädässäkin tietenkin. Sairaat hoidetaan tietysti.
”Armahtavaisuutta minä tahdon, enkä uhria niin ette tuomitsisi syyttömiä. (Matt 12:7)
Jeesus opetti että uhrit itsessään olivat arvottomia. Ne olivat vain palveluksen välikappale, eivät tarkoitus. Uhrien tarkoitus oli johtaa ihmiset Jumalan luo. Jumalan ja ihmisen välinen rakkaus- sekä ihmisestä ulospäin lähimmäisiin suuntautuva rakkaus oli ja on kaiken palveluksen päätarkoitus. Arvoa on vain rakkaudessa tehdyllä palveluksella. Pelkkien muotomenojen noudattaminen on väärin ja niin oli 660 kpl sapattikäskyjenkin laita. Fariseusten muotomenot eivät vastanneet oikeata palvelusta.
Lepopäivän tarkoitus on johtaa ihmiset Jumalan luo rakkaudessa. Silloin ihminen panee syrjään työn sekä omat arkiset asiansa ja harrastuksensa. Ihminen viettää yhden päivän viikossa kokonaan läheisten ja Jumalan seurassa. Jokaisena päivänä viikossa hengellinen uskovainen elää Jumalan hengen yhteydessä. Kuitenkin kuutena päivänä viikossa ihmisellä on erilaisia maallisia velvollisuuksia. Koulunkäynti, työ, kaupanteko, arkiaskareet ja omia harrastuksia.
Lepopäivän tarkoitus on pyhittää yksi päivä viikossa kokonaan levossa rakkaiden ja Jumalan seurassa ilman arkisia asioita. Lepopäivänä käydään kirkossa ja on sopiva päivä muistaa omaisiakin ja sairaita evankeliumin tarkoituksissakin.
Raamattu ei anna pykäliä mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä lepopäivänä eikä ”sapattikäskyjä” laadita missään muuallakaan. Ihminen käyttää omaa harkintaa ja omaatuntoaan asiassa.
Riidan ja vihan päivä ei lepopäiväkysymys koskaan voi olla, ja on yhdentekevää nimittääkö päivää ”sapatiksi” vai käyttääkö omaa äidinkieltään ”lepopäivä” tai ”vilodag” esimerkiksi.
Lepopäivä on ihmisen parhaaksi. Ihminen saa levätä huolistaan ja työstään.
”Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta.” (Jes 58:13-14)
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sapatin herra? Kumosiko Jeesus lepopäivän?
9
157
Vastaukset
Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Kaikkina maailman aikoina on ollut niitä jotka tahtovat noudattaa Jumalan itsensä antamaa alkuperäistä raamatullisen viikon seitsemättä päivää. Nykyisin päivä osuu meidän lauantaille. Monissa maissa viikkojärjestys on pysynyt samana ettei päiviä ole muutettu. Suomessa 1.1.1973 tehtiin sunnuntaista viikon seitsemäs päivä lakiasetuksella. Lauantai oli viikon seitsemäs päivä suomessa vielä vuonna 1972. Lepopäivä asetettiin jo Eedenissä luomistyön yhteydessä. (1 Moos 2:1-4) sekä lain antamisen yhteydessä vanhan liiton aikana.
Uuden liiton kansalaiselle lepopäivä on ajankohtainen kerran viikossa edelleen Jumalan levon ja ilon päivän merkityksessä. Kymmenen käskyn moraalisiveyslaki ole mihinkään poistettu vaan ajan loppuun saakka opettaa mikä on syntiä. (Room 6:23) Jaakob sanoi selvät sanat mitä merkitsee yhden käskyn rikkominen. ”Se joka kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdin on syypää kaikilta kohdin.” (Jaak 2:8-13) (>Ilm 14:12, 12:17, Luuk 16:17)
Sapattia vietetään uudessa maassakin. (Jes 66:22-23)
Lepopäivän vastustus alkoi vähitellen 100 luvulla juutalaisvastaisuuden vuoksi. Lepopäivällä ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa kuitenkaan sillä juutalaiset olivat vain Juudan jälkeläisiä ja ennen kuin maailmassa oli ensimmäistäkään juutalaista oli lepopäivän asettamisesta kulunut jo 2000 vuotta. Lain käsky lepopäivästä on siis kuulunut kaikkina aikoina koko maailmalle.
Kautta aikain on ollut ihmisiä jotka tahtovat viettää samaa päivää minkä Jumala antoi jo Eedenissä ja lain antamisen yhteydessä. (2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15)
Vuonna 321 maaliskuun seitsemäntenä päivänä keisari Konstantinus Suuri teki työvoimapolitiikkaa ja yhdisti kansan kaksi joka viikko toistuvaa juhlaa yhdelle päivälle. Valtakunnassa oli vain yksi lepopäivä ja kuusi työpäivää ja osa kansasta vietti kristittyjen sapattia ja toinen osa kansasta auringon ja valon juhlaa Heliumin Sanday:ta. Sen ajan kirkko oli aina kaikessa päätöksenteossa mukana. Näin molempien juhlien viettäjät tekivät myönnytyksiä yhdistäen tapojaan ja perinteitään samalle uudelle lepopäivälle Sandaylle. (Dan 7:25) Lepopäivämuutos oli siis keisarin ja sen ajan kirkon johtajien käsky.
Ovatko sunnuntain viettäjät syyllisiä ?
Vuosisatoja on ollut vilpittömiä sunnuntainviettäjiä joilla ei ole ollut tietoa lepopäivän historiasta. He eivät ole syylliset että ovat ilman parempaa muuta tietoa viettäneet päivää jolla on sellaista keisarillista historiaa että ovat kajonneet 300 luvulla Jumalan käskyyn. (Dan 7:25) Vilpittömiä uskovaisia ovat viettäneet ”pyhäpäiväänsä” vuosisatoja hyvällä omalla tunnolla.
Lepopäivä on omantunnon kysymys jokaiselle ihmiselle itselleen.
Miksi Jeesus nimitti itseään ”Sapatin Herraksi?” Jeesus sanoi niin ilmeisesti koska oli itse sapattia asettamassa ja siksi valtuutettu opettamaan oikeata sapatin viettoa. (Mark 2:27-28)
Jeesus vahvisti omilla sanoillaan lain voimassaolon ihmiskunnan kaikkina aikoina. (Matt 5:17-18, Luuk 16:17) Laissa on kymmenen käskyä. (Apt 5:29) (Mal 3:20-24)
Jeesus tahtoi opettaa sapatin oikeata viettoa. (Matt 12:9-21, Luuk 13:10-17, Joh 7:22-24) - Ei kumonnut lepopäivää!
Päivän tarkoitus on pyhä ilon ja levon päivä. Riita ja viha ei pyhää eikä kristillistä koskaan ole. Ongelmia ei ole kun on viikossa viisi työpäivää. Jokainen voi rauhassa viettää omantuntonsa mukaista päivää ja vastaa siitä itse tietenkin Jumalan edessä niin kuin kaikesta muustakin itse.
Jumalan Pyhä Henki on kristityn kasvattaja, opettaja, nuhtelija, syyttäjä ja tuomari aina.
Omantunnon kysymyksiä ei voi pakottaa. Jumalan moraalilaki on uskovan sydämessä mieluisena sydämenasiana joka uskossa taipuu Jumalan tahtoon ilolla. ( 1 Joh 5:3) Ihmisen tavat ja arvot muuttuvat elämässä. Jokainen käy itse oman kilvoittelun uskon asioissa, ihminen kasvaa ja erehtyy. Oppii lisää.
”Pitäkää pyhänä minun sapattini olkoon se merkkinä liitostamme ja muistuttakoon meitä siitä että minä olen Herra teidän Jumalanne.” Hes 20:20
Muista pyhittää lepopäivä. Jumala - Pyhä Henki - Jeesus pyhittää ihmisen. (1 Piet 13-25)
Jumalan siunausta
Jari Laurila- Lue Raamatusta!
Ei missään Jeesus määritellyt sapatin viettoa, ei yhdellä sanallakaan.
Fariseuksethan puivat hänelle nyrkkejään, koska Jeesus mm. "pui viljaa" /poimi tähkäpäitä ja hieroi niitä käsissään viljapellolla sapattina opetuslasten kanssa.
Tuskin pelto oli Jeesuksen omistama, joten Jeesus myös syyllistyi varastamiseen. Hän varasti jonkun omaisuutta.
Jeesus itseasiassa kumosi kaikki VT:n kymmenen käskyä omalla käytöksellään.
Hän ei esim. kunnioittanut isäänsä Jooosefia ja äitiään Mariaa, vaan jo nuorena 12-vuotiaana kapinoi heitä vastaan.
Jeesus mm. teki huorin eläen läheisessä suhteessa prostituoidun kanssa.
Jeesus siis itse rikkoi kaikki 10-käskyn lait.""Jeesus itseasiassa kumosi kaikki VT:n kymmenen käskyä omalla käytöksellään.""
Vastaväite perustelu:
""Hän ei esim. kunnioittanut isäänsä Jooosefia ja äitiään Mariaa, vaan jo nuorena 12-vuotiaana kapinoi heitä vastaan.""
Ehkä kapinointi - mikä on Jeesuksen kohdalla aika kyseenalaista - onkin normaali, Luojan asettama, nuoruuteen kuuluva vaihe, jolla ei ole mitään tekemistä kunnioituksen kanssa?
""Jeesus mm. teki huorin eläen läheisessä suhteessa prostituoidun kanssa.""
Raamattu ei paljasta Magdalan Marian olleen prostituoitu, eikä läheisessä suhteessa eläminen ole huorin tekemistä. Jeesuksen ei missään kerrota olleen seksisuhteessa Marian kanssa, ja vaikka olisi ollut, missään ei suoraan sanota että he EIVÄT olisi olleet naimisissa. Avioliitto ei Jumalan silmissä vaadi ihmisten rituaaleja vaan pariskunnan keskinäisen uskollisuuden ja kunnioituksen. Tästä osoituksena VT:n aikana yksinkertaisesti vietettiin yö yhdessä, jonka jälkeen oltiin naimisissa.
""Jeesus siis itse rikkoi kaikki 10-käskyn lait.""
Vaikka olisit edellisissä väitteissäsi oikeassa, kaksi käskyä ei ole yhtä kuin kaikki kymmenen. Kohtalaisella varmuudella voidaan väittää, että
-Jeesuksella ei ollut muita jumalia
-Jeesus ei tehnyt itselleen jumalankuvia kumarreltavaksi
-Hän ei käyttänyt väärin Jumalan nimeä
-Hän ei tappanut ketään
-Hän ei varastanut mitään
-Hän ei todistanut valheellisesti ketään vastaan
-Hän ei tavoitellut kenenkään toisen omaisuutta.- eläköön synti
Ahaaa, No nyt minä käsitän, miksei adventisti mies ole palauttanut vaimoani sapattinakaan edes minulle takaisin, vaikka olen osuvasti profetoinut jo monesti!
Ja vaikka vaimoni ryöstänyt ajoi sillä omaa etuaan, sillä hän otti luvatta minun rahoilla kouluttamani vaimon,.. ja vaikka erotettiin adventtikirkosta,.. kokosi ryhmän, jotka huusivat hänet takaisin seurakuntaan, ( kuten jeesus ristille)
Nyt hän on kerännyt omaisuutta itselleen , ja asettanut vaimoni kyntämään ja kylvämään hänelle rikkautta, ei Jumalan tykö, vaan itselleen!
Ja koska tyhmyys on nainen snl 9: 13, vaimoni on sen katsonut oikeaksi. 'Lue Ramattua' kirjoitti:
"Jeesus itseasiassa kumosi kaikki VT:n kymmenen käskyä omalla käytöksellään."
Mutta ei Raamattu tuollaista opeta. Jeesus käyttäytyi johdonmukaisesti antamansa "uuden (rakkauden)käskyn" mukaisesti. Poiketessaan kuria ja järjestystä edustavista pykälistä, oli motiivina aina, että elämä on tärkeämpi kuin muste. Erityisesti Hän tahtoi osoittaa, että "antakaa lahjaksi se, mitä sisällä on", elikkä ulkoinen hurskaus ei ole mitään Jumalan silmissä, vaan vilpitön veljesrakkaus, filadelfia.
Eikö parantuminen ole suurempi asia kuin sängyn kantaminen lepopäivänä. Halvattu oli levännyt jo 38 vuotta - eiköhän ollut aika tuulettaa, kohottaa sänky kuin F1-voittaja kohottaa voittomaljansa.
Sivistymättömästi keskeltä tuleentunutta viljapeltoa mentiin kaikkien sääntöjen vastaisesti kenties siksi, että opetuslapsilla oli todellakin nälkä ja Jeesus tahtoi myös hetken olla heidän kanssaan ilman kansanjoukkoa, joka joukko ei tietenkään lain pelossa rohjennut peltoon mennä.
Jeesus sanoi, että rakkaus on tärkein, mutta samaan hengenvetoon hän sanoi mintuista ja tilleistä (kymmenykset), ettei niitäkään pidä sikseen jättää. Fariseukset näet antoivat, toiset joka järjestyksessä kymmenennen ja toiset kymmenen parasta sadasta, mutta kaikkien heidän sydän oli kaukana Jumalasta - kansaansa he eivät rakastaneet.
Jeesus ei saa meitä sillä, että saisi vaikka 100-prosenttisesti tavaramme. Niinpä hän sanoo:
Luuk. 11:41
Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.
VASTA rakkaudessa täyttyy lain todellinen päämäärä; rakkaus ei ole lakia vastaan; rakkaus ei kumoa lakia eikä Jeesus kumonnut. Lain tuomion Jeesus teki tyhjäksi niiden kohdalla, jotka yhtyvät hänen ristinkuolemaansa.
Jes.53:
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
anttieläköön synti kirjoitti:
Ahaaa, No nyt minä käsitän, miksei adventisti mies ole palauttanut vaimoani sapattinakaan edes minulle takaisin, vaikka olen osuvasti profetoinut jo monesti!
Ja vaikka vaimoni ryöstänyt ajoi sillä omaa etuaan, sillä hän otti luvatta minun rahoilla kouluttamani vaimon,.. ja vaikka erotettiin adventtikirkosta,.. kokosi ryhmän, jotka huusivat hänet takaisin seurakuntaan, ( kuten jeesus ristille)
Nyt hän on kerännyt omaisuutta itselleen , ja asettanut vaimoni kyntämään ja kylvämään hänelle rikkautta, ei Jumalan tykö, vaan itselleen!
Ja koska tyhmyys on nainen snl 9: 13, vaimoni on sen katsonut oikeaksi.// Ahaaa, No nyt minä käsitän, miksei adventisti mies ole palauttanut vaimoani sapattinakaan edes minulle takaisin, vaikka olen osuvasti profetoinut jo monesti! //
Ahaa-elämysmiehelle (benedi?)totean, ettei palautusoikeutta ole edes arkipäivinä siinä asiassa. Unohda koko juttu ja etsi uusi muusa.
5. Moos. 24:4
Älköön hänen ensimmäinen miehensä, joka lähetti hänet pois, ottako häntä uudestaan vaimokseen, sittenkuin tämä on tullut saastutetuksi, sillä se olisi kauhistus Herran edessä.
Raskauttava asianhaara on se, että ilmeisesti vaimosi on lähtenyt ilman sinun suostumustasi. Semmoista ei sovi ottaa takas vaikka hän anelisi.
Olet laittanut itsesi vankilaan, kun olet velkomassa takaisin exää, joka jo on toisen oma. Olet exällesi velkaa sen, että pästät hänet, siunaat häntä. Velkasaldo on tämä: päästä irti!
Jumala on tuomarimme Jeesuksessa Kristuksessa ...
Luuk.12:
58 Kun kuljet riitapuolesi kanssa hallitusmiehen eteen, niin tee matkalla voitavasi päästäksesi hänestä sovussa eroon, ettei hän raastaisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei oikeudenpalvelija heittäisi sinua vankeuteen.
59 Minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon."
antti
- mitä odotatat?
Kuka sinun pelastajasi on "lue raamatusta"?
Syntinen ei voi syntistä pelastaa. Eli jos sinun jeesuksesi on lain rikkoja, ei hän voi sinua pelastaa. Eihän syntisen tarvitse toista syntistä pelastaa? - Raamatun mukaan.
"mitä odotatat?":lle
Juuri sinun mainitsemastasi syystä se Jeesus Nazaretilainen makaa siellä haudassaan tai pikemminkinkin hänen tuhkansa siellä muinaisen Jerusalemin kaupungin maan uumenissa. Tapana nimittäin oli, että vainaja, joka oli haudattu kallioon louhittuun hautaan poltettiin kaupungin muurien ulkopuolella parin päivän päästä hautaamisestaan, suruajan mentyä ohi. Paikka jossa rikollisten ja kuolemaantuomittujen maalliset jäännökset poltettiin kutsuttiin Jerusalemissa Gehennaksi. Gehennassa paloi tuli, jota ei koskaan sammutettu. ”Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta.” (Jes 58:13-14)
Palstan sheriffi ei kuullosta lainkaan lakihenkiseltä aloituksessaan ja tuo loppukaneetti selvittää kirkkaasti, että ilosta ja levosta käsin sapattia vietetään; erotetaan se päivä Herralle ja lähimmäiselle. Kiitos raikkaasta aloituksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381