Vapaa-ajattelijain nimi on siitä hyvä, että siinä on jo järjestön nimessä selvästi positiivinen sanoma: ajatuksen, omantunnon, uskonnon ja vakaumuksen vapaus. Nuo ajatuksethan eivät ole maailmassa eivätkä Suomessakaan itsestään selviä ja likimainkaan täydellisesti toteutuneita. Usein niitä uhataan uskonnollisperusteisin motiivein kuin myös poliittisin motiivein.
Tässä mielessä järjestön nimi on sevästi parempi kuin esimerkiksi Ateistit, koska siinä ei rajoituta pelkästään jumaluskon puuttumiseen. Reikeläivässäkin olennainen on sen reiän ulkopuolella, ja lisäksi voidaan leipoa limppu.
Vapaa-.ajattelijain säännöissä on ltoiminta-ajatuksesta lisäksi ilmaisuja, joiden mukaan liitto on paitsi noiden vapausoikeuksien puolesta myös rationaalisen, tiedepohjaisen ja sekulaarin humanistisen maailmankuvan ja etiikan puolesta laajemminkin.
Vapaa-ajattelijain positiivisuus
19
142
Vastaukset
- muka vapaita pah
vapaa-ajattelijat ovat hörhölahko ja uskonto, jossa palvotaan sitä omaa järkeä ja jonkun ateistievolutionistitiedemiehen uskomuksia.
vapaa-ajattelijan on pakko koko ajan ajatella Jumalaa, kirkkoa ja uskovaisia vastaan eikä vahingossakaan saa ajatella mitään positiivista edellä mainittuja kohtaan.- Frans II
"vapaa-ajattelijan on pakko koko ajan ajatella Jumalaa, kirkkoa ja uskovaisia vastaan"
Päinvastoin, arvoisa nimimerkki muka vapaita pah. Vapaa-ajattelijan ei nimenomaan tarvitse koko ajan ajatella jumalia, ei ennen ateriaa eikä sen jälkeen, ei illalla nukkumaan mennessään eikä aamulla herättyään, ei ennen koulutyön alkua eikä myöskään ennen tai jälkeen urheilusuorituksen oli se sitten onnistunut tai ei. Vapaa-ajattelijan ei liioin tarvitse ajatella jumalia käydessään lihakaupassa taikka kumarrella määrättyihin suuntiin viidesti päivässä. Itse asiassa ei ole sellaista tilannetta jolloin vapaa-ajattelijan olisi pakko ajatella jumalia.
- muka vapaita pah
jos ns vapaa-ajattelija tulisi oman ns vapaan ajattelunsa kautta siihen tulokseen, että kirkon nykyinen asema Suomessa on ihan hyvä eikä muutoksia tarvita niin ei varmasti muut vapaa-ajattelijat sitä hyväksy eikä suvaitse, koska sellainen ajattelija poikkeaisi vapaa-ajattelijoiden pyhästä dogmista ja kirkkovihasta.
Vapaa-ajatteluun kuuluu melkeinpä määritelmällisesti uskonnosta vapaus sekä kriittisyys kirkkoa ja sen yhteiskunnallista vaikutusta ja asemaa vastaan ja pyrkimys uskonnon vapauteen. Siten olisi vähän kummallista, jos vapaa-ajattelija tulisi johtopäätökseen että kirkon asema on nykyisellään hyvä ja kannatettava.
Mutta jos joku tuohon johtopäätökseen tulee, ei minulla ole mitään sitä vastaankaan - se ei kuitenkaan estä minua kritisoimasta ja haastamasta noita johtopäätöksiä ja niiden perusteita. Mutta jos joku pystyy perustelemaan tuollaisen näkemyksen niin mikäs siinä.
En tiedä millainen on vapaa-ajattelijoiden pyhä dogmi, itse ainakin pyrin muodostamaan omat mielipiteeni asioista, ja tarvittaessa tarkistamaan tai muuttamaan näkökantojani jos aihetta on. Enkä vihaa kirkkoa, mutta kritisoin sitä kuinka kirkko tunkee lonkeroitaa paikkoihin jonne sillä ei pitäisi olla mitään asiaa, kritisoin kirkon perusteetonta erityisasemaa yhteiskunnassa ja sen tunkeutumista päiväkoteihin ja kouluihin. En ole vielä nähnyt missään hyviä perusteluja kirkon erityisasemalle, joten en pysty kannattamaan sitä. Vihaan siitä on kuitenkin mielestäni pitkä matka.- Humanisti-vapri
jimmyogg kirjoitti:
Vapaa-ajatteluun kuuluu melkeinpä määritelmällisesti uskonnosta vapaus sekä kriittisyys kirkkoa ja sen yhteiskunnallista vaikutusta ja asemaa vastaan ja pyrkimys uskonnon vapauteen. Siten olisi vähän kummallista, jos vapaa-ajattelija tulisi johtopäätökseen että kirkon asema on nykyisellään hyvä ja kannatettava.
Mutta jos joku tuohon johtopäätökseen tulee, ei minulla ole mitään sitä vastaankaan - se ei kuitenkaan estä minua kritisoimasta ja haastamasta noita johtopäätöksiä ja niiden perusteita. Mutta jos joku pystyy perustelemaan tuollaisen näkemyksen niin mikäs siinä.
En tiedä millainen on vapaa-ajattelijoiden pyhä dogmi, itse ainakin pyrin muodostamaan omat mielipiteeni asioista, ja tarvittaessa tarkistamaan tai muuttamaan näkökantojani jos aihetta on. Enkä vihaa kirkkoa, mutta kritisoin sitä kuinka kirkko tunkee lonkeroitaa paikkoihin jonne sillä ei pitäisi olla mitään asiaa, kritisoin kirkon perusteetonta erityisasemaa yhteiskunnassa ja sen tunkeutumista päiväkoteihin ja kouluihin. En ole vielä nähnyt missään hyviä perusteluja kirkon erityisasemalle, joten en pysty kannattamaan sitä. Vihaan siitä on kuitenkin mielestäni pitkä matka.Ajatuksen ja ilmaisun vapauteen liittyy luontevasti antidogmaattisuus, koska juuri dogmaattiset uskomukset rajoittavat ihmisten ja yhteisöjen ajatuksen ja ilmaisun vapautta. Olennainen dogmaattisten uskomusten ryhmä muodostuu uskonnoista. Näin on yhä, vaikka paikka paikoin tilanne on parempi kuin 100, 200 tai 250 vuotta sitten... Uskontokritiikki ei ole itsetarkoitus, vaan seuraus ihmisoikeuksien edistämisestä.
Toisaalta kyseessä on kuitenkin järjestö, jolla on myös oma katsomuksellinen kanta. Sikäli esimerkiksi Ateistit ry kuvaisi paremmin. Mutta mahdollisia nimiä on monta: agnostikko, ateisti, materialisti, monisti, vapaa-ajattelija, uskonnoton, sekulaari, antiteisti, skeptikko, humanisti, jumalaton. Osalla nimistä on jo "varaus" yhdistysrekisterissä, osalla ei.
Kannatan vapaa-ajattelija -nimeä jo pelkästään käytännöllisistä syistä. Sille nyt on saatu sisältöä ihmisten mielikuvissa.
Lisäksi termin voi kuvata omaa itseä haastavana! Se, että jumalia ei ole, on minusta jo aika lailla itsestäänselvää. Jollekin voi vaatia vapaa-ajattelua irrottautua uskonnosta, enemmistölle enää ei. Mitkä siis ovat tämän vuosituhannen dogmeja, jotka uskomme koska enemmistö tai johtaja niin sanoo tai koska niin vain on ennenkin ajateltu?- huumeparoni
" Mitkä siis ovat tämän vuosituhannen dogmeja, jotka uskomme koska enemmistö tai johtaja niin sanoo tai koska niin vain on ennenkin ajateltu?"
Kaikki huumeet ovat pahasta.
- Täysi typerys
Olen tässä miettinyt, kuinka tämän rakentavasti ja kauniisti sanoisi, mutta en ole keksinyt. Aika yleisesti vapaa-ajattelijoita pidetään negatiivisina ja tiukkapipoisina. Kauniisti täälläkin puhutaan uskonnosta vapaasta ajattelusta, mutta voi se uskonnollinenkin ajattelu olla aika vapaata. Vapaa-ajattelun voisi kuvitella olevan rajoitteetonta ajattelua kaikesta, mutta vapaa-ajattelu on kuitenkin aika rajoitteellista ja sidottu kirkon ja valtion suhteisiin ja kaikkeen siihen liittyvään.
Negatiivisyys ehkä johtuu siitä, että vapaa-ajattelijat yleensä enemmän valittavat. Esko Seppästäkin pidetään aika (kateellisen) valittajana, ja samalla tavalla leimataan hänen uusi kirjansa, joka varmaan on totta ja asiaa, ja siitä voisi keskustella vähän toisella tavalla.
Olen jo jossain aikaisemminkin sanonut, että olen positiivisesti yllättynyt kuitenkin vapaa-ajattelijoista tällä sivustolla vierailtuani.Onhan se totta, että va-liike on vastaliike. Toisaalta jotkut ryhmät ovat nimellisesti onnistuneet kääntämään muotoilun positiiviseksi: esimerkiksi kaikki syövät kasviksia ja osa lihaa, joten "lihaasyömätön" olisi parempi ilmaus kuin "kasvissyöjä".
Lisäksi tietysti seuraamalla minkä tahansa järjestön toimintaa voi saada sellaisen kuvan, että järjestön toimijat eivät ajattele kuin yhtä asiaa. Voihan se pappikin vaikkapa pohtia taktiikkaa illan bridgeen, mutta seurakunnan www-sivu ei kerro korttipeleistä.- Humanisti-vapari
Kiitos pohdinnasta. Vaparien julkisuuskuvasa on toki korjattavaa ja kehitettävää. Avauksessa ja aiemmassa kommentissa koitin kuitenkin juuri tuoda esiin, että olemme lähtökohaisesti ajatuksen ja ilmaisun vapauden puolesta, ja koska muun muassa uskontojen taholta sitä rajoitetaan, olemme uskontokriittisiä sitä taustaa vasten, emme itsetarkoituksellisesti.
Monet kirkon kirjoissa olevat ihmiset ajattelevat varmaankin varsin tai hyvinkin vapaasti, mutta on usein kuultu tosiseikka, että ev.lut. kirkolla on uskontunnutus, jota luetaan ja lausutetaan myös ääneen erinäisissä yhteyksissä. Ja kirkolla on mielestään 2ikiaikaisia totuuksia" dogmeinaan.
Eikä toiminta-ajatuksemme tyhjeni, vaikka valtion ja kirkon suhteet saadaan uusittua yhdenvertaisuuden pohjalle. Tämä johtuu jo siitä, että uskonnoilla on lähetyskäskynsä ("menkää ja tehkää kaikki...") ja ne selvästi pyrkivät kontrolloimaan myös koko yhteiskunnan toimintaa (pisimmälle vietynä varmaankin "islamiaisessa kalifaatissa"). Niinpä keskustelua vapaan ajattelun edellytyksistä käydään myös kansalaisyhteiskunnassa ja mediassa. - Humanisti-vapari
jori.mantysalo kirjoitti:
Onhan se totta, että va-liike on vastaliike. Toisaalta jotkut ryhmät ovat nimellisesti onnistuneet kääntämään muotoilun positiiviseksi: esimerkiksi kaikki syövät kasviksia ja osa lihaa, joten "lihaasyömätön" olisi parempi ilmaus kuin "kasvissyöjä".
Lisäksi tietysti seuraamalla minkä tahansa järjestön toimintaa voi saada sellaisen kuvan, että järjestön toimijat eivät ajattele kuin yhtä asiaa. Voihan se pappikin vaikkapa pohtia taktiikkaa illan bridgeen, mutta seurakunnan www-sivu ei kerro korttipeleistä.Mä kyllä näen va-likkkeen pro-liikkeenä, ja kirkolla - samoin kuin ortodokseilla ja katolisilla sekä islamilaisilla seurakunnilla - on siihen vastaanharausliikettä...
- Humanisti-vapari
Humanisti-vapari kirjoitti:
Kiitos pohdinnasta. Vaparien julkisuuskuvasa on toki korjattavaa ja kehitettävää. Avauksessa ja aiemmassa kommentissa koitin kuitenkin juuri tuoda esiin, että olemme lähtökohaisesti ajatuksen ja ilmaisun vapauden puolesta, ja koska muun muassa uskontojen taholta sitä rajoitetaan, olemme uskontokriittisiä sitä taustaa vasten, emme itsetarkoituksellisesti.
Monet kirkon kirjoissa olevat ihmiset ajattelevat varmaankin varsin tai hyvinkin vapaasti, mutta on usein kuultu tosiseikka, että ev.lut. kirkolla on uskontunnutus, jota luetaan ja lausutetaan myös ääneen erinäisissä yhteyksissä. Ja kirkolla on mielestään 2ikiaikaisia totuuksia" dogmeinaan.
Eikä toiminta-ajatuksemme tyhjeni, vaikka valtion ja kirkon suhteet saadaan uusittua yhdenvertaisuuden pohjalle. Tämä johtuu jo siitä, että uskonnoilla on lähetyskäskynsä ("menkää ja tehkää kaikki...") ja ne selvästi pyrkivät kontrolloimaan myös koko yhteiskunnan toimintaa (pisimmälle vietynä varmaankin "islamiaisessa kalifaatissa"). Niinpä keskustelua vapaan ajattelun edellytyksistä käydään myös kansalaisyhteiskunnassa ja mediassa.Asialla on myös kansainvälinen ulottuvuutensa, ks. esim. www.iheu.org ja
http://iheu.org/oxford-declaration-on-freedom-of-thought-and-expression/
suomeksi hieman myös täällä:
http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/09/09/maailman-humanistikongressi-antoi-oxfordin-julistuksen/ - Kyllästynyt
Yleinen käsitys vapaa-ajattelijoista ei kyllä ole tuollainen :D Tiukkapipoisuus ja negatiivisuus eivät kuvasta lainkaan, hassua, että edes väität noin :) Toki kai se vaihtelee, ehkä joissakin tiukan uskovaisissa piireissä yritetään viljellä negatiivista mielikuvaa, jonka jotkut sitten jopa omaksuvat.
Toimintahan nimenomaan saa tiukkapipot älähtelemään ja pahoittaa negatiivisten mielet, kun positiivisella otteella ajetaan tasa-arvoa tähän uskonto / uskonnottomuuskenttäänkin. Se on kuitenkin kaikkien etu se, joten ihme, ettei uskovaisista löydy samaa näkemystä ilmeisesti oikein mistään. - oppia ikä kaikki
Humanisti-vapari kirjoitti:
Asialla on myös kansainvälinen ulottuvuutensa, ks. esim. www.iheu.org ja
http://iheu.org/oxford-declaration-on-freedom-of-thought-and-expression/
suomeksi hieman myös täällä:
http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/09/09/maailman-humanistikongressi-antoi-oxfordin-julistuksen/Hauska huomata, kuinka humanistit ovat hienosti omaksuneet Mooseksen kirjojen tärkeimmän opetuksen tuossa rule-of-law-periaatteessaan. Vähän kuten puna-armeija omaksui talvisodassa karvareuhkan käytön suomalaisilta niin, että muualla maailmassa sen käyttöä sotilaspäähineenä pidetään venäläisenä keksintönä. :-)
- Humanisti-vapari
Sekulaarin kansalaistoiminnan esiin tuominen "hyvän tekijänä" on positiivista,
ks. esim.
http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/jarjestot_hyvinvoinnin_rakentajina2012.pdf
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen lisäksi Suomessa on monia muita hyvää tekevän järjestöalan sekoreita ja yhdistysten kirjoa. - Humanistisesti
Vapaa-ajattelu on dogmeista vapaata ajattelua tai ainakin sellaiseksi tietoisesti pyrkivää, kriittistä ja itsekriittistä ajattelua.
Sen sijaan esim Raamattua tai Koraania dogmaattisesti "pyhänä" ja "ikiaikaisia totuuksia" sisältävänä oppirakennelmana pitävien ihmisten ajattelu ei ole vapaata, vaan sidottua, sitoutunutta.- nimettömästi
Ajattelua pyrkivät rajoittamaan muutkin kuin uskonnolliset tahot. Aiemmin tilanne oli toisin kun uskonnoilla oli niin vahva asema myös täällä läntisessä maailmassa. Suomea ajatelleen uskonnollinen indoktrinaatio on nykyisin aika tehotonta.
Tilanne saattaa tietenkin tulevaisuudessa muuttua maahanmuuton myötä. Suurin osa muuttajista varmaankin integroituu ihan riittävästi maallistuakseen vaarattomiksi, mutta esimerkit muualta länsimaista kertovat, että ympäristölleen vaarallisesti uskonnon viiraamia tuppaa mahtumaan joukkoon. Itseäni ainakin kiinnostaa näiden tapausten psyykkinen rakenne ja sosiaalinen historia. Miksi ja kuinka heistä tuli sellaisia kuin tuli?
Entä onko Dawkinsmainen totaalinen sota uskontoja vastaan oikea lääke? Eikö olisi parempi liittoutua maltillisten kanssa ääriaineksia vastaan ja pyrkiä maallistamaan maltilliset mieluumminkin vaivihkaa. Kehon immuunijärjestelmässä vaarattomat bakteerit, jotka ovat läheistä sukua vaarallisille, ovat myös erittäin merkittävä turva vaarallisia vastaan. En tiedä, onko vertaus kovin validi, mutta noinkin voi ajatella.
Siitä kuinka muita ajatustapoja tukahduttavat ääriajattelu syntyy, on tietenkin esimerkkejä myös poliittisissa liikkeissä ja kuvioissa on varmasti aika paljon samaa kuin uskonnollisfundamentalistisissa liikkeissä. Jotenkin vain tuntuu, että nyt saattaisi olla aika ryhtyä tutkailemaan näitä asioita. Ennen kuin konkreettinen havaintoaineisto lisääntyy dramaattisesti, tai pitäisikö sanoa dramatiikasta.
Eli siis: miksi Hitleristä tuli johtaja, miksi häntä seurattiin. Miksi länsimaisen yleissivistävän koulutuksen saanut nuori lähtee Lähi-Itään leikkaamaan irti ihmisten päitä, vieläpä kehuskellen sillä internetissä. Kuinka näihin kehityskulkuihin voitaisiin vaikuttaa ennaltaehkäisevästi. - Humanisti-vapari
nimettömästi kirjoitti:
Ajattelua pyrkivät rajoittamaan muutkin kuin uskonnolliset tahot. Aiemmin tilanne oli toisin kun uskonnoilla oli niin vahva asema myös täällä läntisessä maailmassa. Suomea ajatelleen uskonnollinen indoktrinaatio on nykyisin aika tehotonta.
Tilanne saattaa tietenkin tulevaisuudessa muuttua maahanmuuton myötä. Suurin osa muuttajista varmaankin integroituu ihan riittävästi maallistuakseen vaarattomiksi, mutta esimerkit muualta länsimaista kertovat, että ympäristölleen vaarallisesti uskonnon viiraamia tuppaa mahtumaan joukkoon. Itseäni ainakin kiinnostaa näiden tapausten psyykkinen rakenne ja sosiaalinen historia. Miksi ja kuinka heistä tuli sellaisia kuin tuli?
Entä onko Dawkinsmainen totaalinen sota uskontoja vastaan oikea lääke? Eikö olisi parempi liittoutua maltillisten kanssa ääriaineksia vastaan ja pyrkiä maallistamaan maltilliset mieluumminkin vaivihkaa. Kehon immuunijärjestelmässä vaarattomat bakteerit, jotka ovat läheistä sukua vaarallisille, ovat myös erittäin merkittävä turva vaarallisia vastaan. En tiedä, onko vertaus kovin validi, mutta noinkin voi ajatella.
Siitä kuinka muita ajatustapoja tukahduttavat ääriajattelu syntyy, on tietenkin esimerkkejä myös poliittisissa liikkeissä ja kuvioissa on varmasti aika paljon samaa kuin uskonnollisfundamentalistisissa liikkeissä. Jotenkin vain tuntuu, että nyt saattaisi olla aika ryhtyä tutkailemaan näitä asioita. Ennen kuin konkreettinen havaintoaineisto lisääntyy dramaattisesti, tai pitäisikö sanoa dramatiikasta.
Eli siis: miksi Hitleristä tuli johtaja, miksi häntä seurattiin. Miksi länsimaisen yleissivistävän koulutuksen saanut nuori lähtee Lähi-Itään leikkaamaan irti ihmisten päitä, vieläpä kehuskellen sillä internetissä. Kuinka näihin kehityskulkuihin voitaisiin vaikuttaa ennaltaehkäisevästi.Uskonnottomat ihmiset ja heidän järjestönsä voivat toki liittoutua maltillisten uskovaisten ja sellaisten uskonnollisten yhdyskuntien kanssa taisteluun väkivaltaista uskonnollista fundamentalismia vastaan.Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi luopua toimimasta Suomessa ev.lut. kirkon kohtuuttomia erioikeuksia vastaan. Ihmis- ja perusoikeudet ovat jakamattomia.
Islamilaisen hegemonian valtiot käyttävät jo nyt perusteluna harjoittamalleen uskonnolliselle sorrolle, että onhan esimerkiksi Pohjoismaissa ja Suomessa yhä pitkälle meneviä valtiokirkollisia etuoikeuksia ev.lut. kirkoilla. Samoin ateismin ja muunkin uskonnottomuuden esille tuonnista kuolemantuomioita tai lievempiäkin rikosoikeudellisia tuomioita jakelevat valtiot tuovat kansainvälisillä foorumeilla sumeilematta esille, että onhan "jumalanpilkka" rikos eli rikoslaissa tuomittu asia Pohjoismaissa, kuten Suomessa ja Tanskassa jne.
Sekulaari humanismi ja rationalismi on luotetavampi uskonnollisen fundamentalismin ehkäisijä kuin irrationaali kristinusko, Eikä kristillinen "lähetystyö" tosiaan ole välttämättä paras tapa estää ääri-islamilaisuutta..
Esittämästäsi asiasta on toki paikallaan keskustella, mutta mielestäni sellainen ajatus, että vapaa-ajattelijain pitäisi lopettaa "kirkon vastaiseksi" leimattu, tosiasiallisesti yhdenvertaisuutta ja uskonnonvapautta edistävä toimintansa ev.lut. kirkon etuoikeuksien poistamiseksi, ei ole oikea.
- Jatketaanko
Hyvä ketju. Huonompiakin tällä foorumilla on nähty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894130
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353211Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032323Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312188Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell901983Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511