Myönnettiin työkyvyttömyyseläke takautuvasti toukokuun alusta. Olen työttömänä saanut koko ajan ansiosidonnaista päivärahaa joka on suurempi kuin ko. eläke.
Eläke tietenkin kuittaa siltä ajalta maksetun päivärahan mutta peritäänkö myös tuo ylimenevä osa takaisin? Lasketaanko se eläkkeen alkupäivästä vai päivästä jolloin päätös on tehty?
Eläke takautuvasti
5
379
Vastaukset
Työkyvyttömyyseläke on tällaisessa tilanteessa ensisijainen etuus. Siltä ajalta kun etuudet on maksettu päällekkäin työttömyyspäiväraha peritään takaisin, myös ylimenevältä osalta. Neuvoa ja lisätietoa tilanteeseesi antaa oma työttömyyskassasi.
- Kotijoukot
Ainakin YTK:n sivuilla lukee että tällaisessa tapauksessa ansiopäivärahan liikaosuutta ei peritä takaisin.
- Kuka tietää asian
Kiinnostaa asia myös täällä. Kuka nyt on oikeassa?
Työttömyysturvalain 14 §:ssä kerrotaan työttömyysetuuden määrän perimisestä takaisin tällaisessa tilanteessa seuraavanlaisesti: työttömyyskassa saa periä tältä ajalta perusteettomasti maksetun työttömyysetuuden määrän takautuvasti suoritettavasta eläkkeestä. Tässä linkki pykälään http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290?search[type]=pika&search[pika]=työttömyysturvalaki#L11P14
Tarkemmat ohjeet tämän pykälän soveltamisesta on työttömyyskassoilla.
Omalta kohdaltasi sinun kannattaa olla yhdeydessä omaan työttömyyskassaasi, josta löytyy työttömyysturvan asiantuntijat. Työeläketietäjä vastaa tällä palstalla työeläkettä koskeviin kysymyksiin yleisellä tasolla.- pykälä
Hei!Minulle myös myönnettiin takautuvasti kuntoutustuki,ja sain tietenkin ansiosidonnaista tuolta ajalta,enne kuin kuntoutustuki myönnettiin.Eläkeyhtiö maksoi liitolle,kelalle ja minullekin jäi rahaa,mutta liitto jäi tappiolle yli 3000e,ja he eivät tätä rahaa minulta perineet takaisin,vaikka itsekkin luulin,että maksumieheksi joutuisin,kun liiton päiväraha suurempi,kuin tuo eläke.Olisihan se kohtuutonta alkaa maksamaan,kun eläkeyhtiö päätöksissään temppuilee ja vitkuttelee.Turhaa byrokratiaa ja papereiden pyöritystä,suoraan sanoen järjetöntä touhua.Tähän asiaan olisi tultava muutos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1532984Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3702069- 411825
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii391796Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles112956Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792