Eläke takautuvasti

Tilit tasan

Myönnettiin työkyvyttömyyseläke takautuvasti toukokuun alusta. Olen työttömänä saanut koko ajan ansiosidonnaista päivärahaa joka on suurempi kuin ko. eläke.
Eläke tietenkin kuittaa siltä ajalta maksetun päivärahan mutta peritäänkö myös tuo ylimenevä osa takaisin? Lasketaanko se eläkkeen alkupäivästä vai päivästä jolloin päätös on tehty?

5

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työkyvyttömyyseläke on tällaisessa tilanteessa ensisijainen etuus. Siltä ajalta kun etuudet on maksettu päällekkäin työttömyyspäiväraha peritään takaisin, myös ylimenevältä osalta. Neuvoa ja lisätietoa tilanteeseesi antaa oma työttömyyskassasi.

• Kotijoukot

Ainakin YTK:n sivuilla lukee että tällaisessa tapauksessa ansiopäivärahan liikaosuutta ei peritä takaisin.

• Kuka tietää asian

Kiinnostaa asia myös täällä. Kuka nyt on oikeassa?

• Työttömyysturvalain 14 §:ssä kerrotaan työttömyysetuuden määrän perimisestä takaisin tällaisessa tilanteessa seuraavanlaisesti: työttömyyskassa saa periä tältä ajalta perusteettomasti maksetun työttömyysetuuden määrän takautuvasti suoritettavasta eläkkeestä. Tässä linkki pykälään http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290?search[type]=pika&search[pika]=työttömyysturvalaki#L11P14
      Tarkemmat ohjeet tämän pykälän soveltamisesta on työttömyyskassoilla.
      Omalta kohdaltasi sinun kannattaa olla yhdeydessä omaan työttömyyskassaasi, josta löytyy työttömyysturvan asiantuntijat. Työeläketietäjä vastaa tällä palstalla työeläkettä koskeviin kysymyksiin yleisellä tasolla.

• pykälä

Hei!Minulle myös myönnettiin takautuvasti kuntoutustuki,ja sain tietenkin ansiosidonnaista tuolta ajalta,enne kuin kuntoutustuki myönnettiin.Eläkeyhtiö maksoi liitolle,kelalle ja minullekin jäi rahaa,mutta liitto jäi tappiolle yli 3000e,ja he eivät tätä rahaa minulta perineet takaisin,vaikka itsekkin luulin,että maksumieheksi joutuisin,kun liiton päiväraha suurempi,kuin tuo eläke.Olisihan se kohtuutonta alkaa maksamaan,kun eläkeyhtiö päätöksissään temppuilee ja vitkuttelee.Turhaa byrokratiaa ja papereiden pyöritystä,suoraan sanoen järjetöntä touhua.Tähän asiaan olisi tultava muutos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      153
      2984
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      370
      2069
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1825
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      39
      1796
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      112
      956
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe