Miksi vapaakirkko ei sovi kristinusko -otsikon alle??

epätieto

Onko se eksytyslahko??

38

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuhaaapel

      Urakalla tekevät syntiä ja sitten ttoinen toisten synnit muka anteeksi annetaan :-))

      • kaikki-anteeksi

        katuva syntinen saa armon Jeesuksen ristillä vuodattaman uhrikuoleman veren kautta, eikä tämä ole yhdenkään seurakunnan monopoli.

        Ef. 1:7

        "jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan."

        Kol. 1:14

        "Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen"


    • Tipale

      Siirtäkääs ylläpito tämä Vapaakirkko-ryhmä Kristinuskon alle, enpä ole koskaan kuullut, että joku ei sitä sinne sijoittaisi. :-)

    • vsrk2

      Onkos jollakulla mennyt vapaamuurarit ja vapaakirkko käsitteet sekaisin?
      Vapaaseurakuntien tilaisuuksiin ovat kaikki ihmiset tervetulleita. Siellä kerrotaan Jeesuksesta tienä joka vie taivaaseen. Siis todellista Raamatun ydintä. = Kristinuskoa.

    • joskus kai oli

      Ihmettelin samaa :O

    • tässäpä lyhyesti

      Siinä mielessä Vapaakirkko edustaa uususkonnollisuutta, että se
      1. ei usko sielun, ruumiin ja hengen edustavan ihmisen olemusta
      2. ei usko taivaan valtakuntaan, jonne uskovat pääsisivät kuoleman jälkeen
      3. ei usko Raamatun luomiskertomukseen
      4. hyväksyy homoseksualismin
      5. uskoo Jumalan EHKÄ muistavan, kenet tulisi herättää kuolleista
      6. on omaksunut paikan juutalaisten tilalle Jumalan valittuna kansana (ns. korvausteologia) ja on siten pohjimmiltaan antisemiittinen
      7. kieltää mm. helvetin olemassaolon
      8. kiistää Jeesuksen jumaluuden siten, että "Jeesus ei ole voinut kommunikoida itsensä kanssa"
      9. pitää Raamattua lähinnä runollisena teoksena
      10. pitää Paavalia sovinistisena ja tietämättömänä nykyajan ymmärrykseen nähden.

      Siksi se ei kuulu Kristinusko-otsikon alle.

      • Tässä lyhyesti

      • enkeligabriel

        no joo en ois uskonu...mää erosin vapaaakirkosta kun ei saanut vastauksia ja ne ei tutki asioita onko jumalasta vai ei,.mulle tuli nyt lisää ristiriitaa....mää tunnen tuon markuksen jaa että on teologin opiskelija....huoh.....


      • mnaa

        Heppu unohti mainita esim yhden raamatunkohdan.
        Kol.1:5."...lupauksen ....toteutuminen odottaa teitä TAIVAASSA."

        Olisi omituista jos väitettäisiin että Paavali ei tiennyt ylösnousemuksesta maanpäälle ja harhaanjohti Kolossalaisia uskomaan taivaspaikkaansa.

        Joten tuo Nikkanen on harhaoppinut,sellainen josta Paavali varoittaa m.m.:
        Kol.2:8."Pitäkää varanne,ettei kukaan houkuttele teitä harhaan,tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eikä KRISTUKSEEN."

        Juutalaiset uskoivat viimeisenä päivänä,joskus tulevaisuudessa olevaan ihmiskunnan ylösnousemukseen,mutta Jeesuksella oli kerrottavanaan jotain uutta.
        "Joka minuun uskoo ei IKINÄ kuole ja vaikka kuolisikin SAA ELÄÄ."(Ei joskus tulevaisuudessa vaan kuolemassa.)

        Ei kannattaisi mennä opiskelemaan maailman ääriin raamattua,joidenkin vääräuskoisten joukkoon.Puhdas Kristukseen perustuva Paavalin opettama opetus saattaa hämärtyä ja lopulta löytää itsensä näsäviisaitten joukosta ja itsensä kirottujen joukosta.


      • enkeligabriel

        joo mää järkytyin tuosta että hyväksyvät vähän kaqken ja vääristävät haluan tietää lisää mitä ne yleensä on opettanut kun silloin en sitten ymmärtänyt yhtään mitä se olikaan.......sitä ne teki pilas mun aidon uskon herraan ja sanoivat uskonko joulupukkiin......


      • mnaa

        Jeesus sanoi että lopunaikana luste ja vehnä erotellaan.Ei tuo luste tarkoita uskosta osattomia vaan seurakuntia.Myös Vapaakirkkoa.
        Uskoa ei kannata menettää seurakunnassa olevan lusteen vuoksi.Jeesus ei ole tehnyt kenellekään mitään pahaa.Säilytä uskosi Jeesukseen.Katsele TV7:ää ja Alfa kanavaa valikoiden,niin uskosi säilyy.Näin minä teen.En ole riippuvainen mistään kirkosta.


      • Tipale

        No huh huh. Ei pitäisi kommentoida trollille, mutta yksikään kymmenestä kohdasta ei pidä paikkaansa. Mitähän järkeä on kirjoittaa tällaiselle keskustelupalstalle täyttä paskaa?


      • paistaaläpi

        Mitähän tuossa lainatussa tohtoriopiskelijassa oli "täyttä paskaa".Hänen omat kirjoitukset kyllä oli,mutta mitäs näissä vastauksissa mättää?
        Oliskohan sinun jutuissasi "tipale" sitä itteensä?


      • Näitäopetetaan
        Tipale kirjoitti:

        No huh huh. Ei pitäisi kommentoida trollille, mutta yksikään kymmenestä kohdasta ei pidä paikkaansa. Mitähän järkeä on kirjoittaa tällaiselle keskustelupalstalle täyttä paskaa?

        No kyllä ne ikävä kyllä pitää paikkansa.

        Nimim. työntekijäkoulutettu


      • Valitettavasti
        enkeligabriel kirjoitti:

        joo mää järkytyin tuosta että hyväksyvät vähän kaqken ja vääristävät haluan tietää lisää mitä ne yleensä on opettanut kun silloin en sitten ymmärtänyt yhtään mitä se olikaan.......sitä ne teki pilas mun aidon uskon herraan ja sanoivat uskonko joulupukkiin......

        Sama juttu.. Jonkin aikaa piti olla tämän lahkon kanssa tekemisissä, kunnes perustukset alkoivat näkyä.

        Kun uskoni Jumalaan muuttui organisaatiouskoksi ja johtajan kuuliaisuuteen, heräsin. Erosin Vapaakirkosta ja nyt pidän etäisyyttä Raamattuun ja uskoon, mutta vielä aion löytää sen uudelleen, kunhan pystyn.

        Vapaakirkko kouluttaa työntekijänsä nimenomaan johtaja-näkökulmasta ja kehottavat muodostamaan koulutuksessa yhteisöjä, jotka perustuvat "johtajan kunnioittamiseen (eng. honouring the pastor).


      • mnaa

        Nimim."valitettavasti".
        Hienoa että aiot "löytää" raamatun ja uskon vielä uudelleen,mutta älä odota liian kauan.Mitä nopeammin sen parempi.Emmehän tiedä milloin "ylkä" saapuu."Lamput" pitäis olla silloin palaamasa kun hän saapuu.
        Minä myös menin vapaakirkkoon suurin odotuksin,mutta jo seurakuntaan ottamisen yhteydessä minut nolattiin koko seurakunnan edessä.Arvaa olisinko liittynyt koko seurakuntaan jos minulle olisi kerrottu etukäteen mitä siellä tapahtuu?Hävyttömin temppu mitä minulle on tehty ikinä.
        Aivan sama olenko siellä vai en.
        Olenkin sitten jatkanut lähinnä yksin tutkimista,yksin rukoilemista,yksin todistamista.Jeesukselta olen myös saanut rohkaisua m.m. silloin kun Hänen voimassaan sain suorittaa erään parantamisen.Eräs nainen parantui hetkessä kun sain rukoilla hänen puolestaan.Joukko ihmisiä (3-4)ihmettelivät parantumisen tapahduttua:"mihin se sairaus katosi",suu auki ja ihmeissään.
        Kiitos Herralle.
        Myös muita ihmeitä ja rukousvastauksia olen saanut.
        Ei rakennusten seinät ketään vie perille.Henkilökohtainen usko joka kasvaa on oikea tie.


      • paistaaläpi kirjoitti:

        Mitähän tuossa lainatussa tohtoriopiskelijassa oli "täyttä paskaa".Hänen omat kirjoitukset kyllä oli,mutta mitäs näissä vastauksissa mättää?
        Oliskohan sinun jutuissasi "tipale" sitä itteensä?

        Huomatkaa nyt hyvät ihmiset, että Nikkanen itse kirjoittaa, että "kirjoitukset eivät edusta Suomen teologisen opiston kantaa vaan ovat lähinnä eri kirjoittajien pohdintoja" ja että
        "Osuin törmäyskurssille vapaakirkollisen perinteen kanssa". Tämä hänen kirjoituksensa on herättänyt ihmetteleviä kommentteja myös Vapaakirkon julkaisemassa Suomen Viikolehdessä.

        Ja mitä tuohon kymmenen kohdan luetteloon tulee, niin viimeiset 3,5 vuotta säännöllisesti Vapaakirkossa käyneenä en voi kuin nauraa moisille väitteille. Ai että Vapaakirkossa ei muka uskota luomiseen, kadotukseen, Raamatun kirjaimellisuuteen ym. :O Uskomatonta puppua! Homouden synnistäkin on saarnattu vähän väliä ja Israelia muistetaan melkein joka kokouksessa. Paavalin kirjeistä ymmärretään fiksusti osa tekstistä suhteuttaa omaan aikakauteensa ja kulttuuripiiriinsä (mm. naisen asema seurakunnassa) ja osan olevan ikuisia ohjeita ja käskyjä. Mielipiteitä avoimessa ja keskustelevassa kirkkokunnassa toki on monenmoisia.


      • Tipale kirjoitti:

        Huomatkaa nyt hyvät ihmiset, että Nikkanen itse kirjoittaa, että "kirjoitukset eivät edusta Suomen teologisen opiston kantaa vaan ovat lähinnä eri kirjoittajien pohdintoja" ja että
        "Osuin törmäyskurssille vapaakirkollisen perinteen kanssa". Tämä hänen kirjoituksensa on herättänyt ihmetteleviä kommentteja myös Vapaakirkon julkaisemassa Suomen Viikolehdessä.

        Ja mitä tuohon kymmenen kohdan luetteloon tulee, niin viimeiset 3,5 vuotta säännöllisesti Vapaakirkossa käyneenä en voi kuin nauraa moisille väitteille. Ai että Vapaakirkossa ei muka uskota luomiseen, kadotukseen, Raamatun kirjaimellisuuteen ym. :O Uskomatonta puppua! Homouden synnistäkin on saarnattu vähän väliä ja Israelia muistetaan melkein joka kokouksessa. Paavalin kirjeistä ymmärretään fiksusti osa tekstistä suhteuttaa omaan aikakauteensa ja kulttuuripiiriinsä (mm. naisen asema seurakunnassa) ja osan olevan ikuisia ohjeita ja käskyjä. Mielipiteitä avoimessa ja keskustelevassa kirkkokunnassa toki on monenmoisia.

        Ja kaiken huippu, että Vapaakirkko muka kiistäisi Jeesuksen jumaluuden. Onko joku sekoittanut Jehovan todistajiin, vai mitä ihmettä? Jeesus on Vapaakirkon opissa kaiken keskiössä, Tosi Jumala, syntiemme sovittaja.

        Niin ja Jumala takuulla osaa herättää kaikki ihmiset viimeiselle tuomiolle, mahdoton uskoa, että joku Vapaakirkon toimija olisi muuta väittänyt. Ja mitä ihmettä tuo tarkoitti, ettei ihmisen olemuksessa olisi ruumista, sielua ja henkeä?? Kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen: "Uskomme, että ihmisen kuollessa hänen ruumiinsa kuolee, mutta ihmisen olemukseen kuuluva henki/sielu jatkaa elämäänsä." (HS 22.4.2011 sivulla A8 Kotimaa)


      • Valitettavasti
        Tipale kirjoitti:

        Ja kaiken huippu, että Vapaakirkko muka kiistäisi Jeesuksen jumaluuden. Onko joku sekoittanut Jehovan todistajiin, vai mitä ihmettä? Jeesus on Vapaakirkon opissa kaiken keskiössä, Tosi Jumala, syntiemme sovittaja.

        Niin ja Jumala takuulla osaa herättää kaikki ihmiset viimeiselle tuomiolle, mahdoton uskoa, että joku Vapaakirkon toimija olisi muuta väittänyt. Ja mitä ihmettä tuo tarkoitti, ettei ihmisen olemuksessa olisi ruumista, sielua ja henkeä?? Kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen: "Uskomme, että ihmisen kuollessa hänen ruumiinsa kuolee, mutta ihmisen olemukseen kuuluva henki/sielu jatkaa elämäänsä." (HS 22.4.2011 sivulla A8 Kotimaa)

        Oletko opiskellut Suomen teologisessa opistossa, joka kouluttaa Vapaakirkon työntekijät? Minä olen ja siellä vaikuttaa Hannu Vuoristakin suurempi "johtaja", joka opettaa kuten sanoin.


      • Näkökulmaa
        mnaa kirjoitti:

        Nimim."valitettavasti".
        Hienoa että aiot "löytää" raamatun ja uskon vielä uudelleen,mutta älä odota liian kauan.Mitä nopeammin sen parempi.Emmehän tiedä milloin "ylkä" saapuu."Lamput" pitäis olla silloin palaamasa kun hän saapuu.
        Minä myös menin vapaakirkkoon suurin odotuksin,mutta jo seurakuntaan ottamisen yhteydessä minut nolattiin koko seurakunnan edessä.Arvaa olisinko liittynyt koko seurakuntaan jos minulle olisi kerrottu etukäteen mitä siellä tapahtuu?Hävyttömin temppu mitä minulle on tehty ikinä.
        Aivan sama olenko siellä vai en.
        Olenkin sitten jatkanut lähinnä yksin tutkimista,yksin rukoilemista,yksin todistamista.Jeesukselta olen myös saanut rohkaisua m.m. silloin kun Hänen voimassaan sain suorittaa erään parantamisen.Eräs nainen parantui hetkessä kun sain rukoilla hänen puolestaan.Joukko ihmisiä (3-4)ihmettelivät parantumisen tapahduttua:"mihin se sairaus katosi",suu auki ja ihmeissään.
        Kiitos Herralle.
        Myös muita ihmeitä ja rukousvastauksia olen saanut.
        Ei rakennusten seinät ketään vie perille.Henkilökohtainen usko joka kasvaa on oikea tie.

        On todella hyvä,että olet ollut niin voimakkaasti Jumalan käytössä,.Jos olisit jatkanut kirkossa istumista ei sinua olisi voinut käyttää.Seurakuntiin on soluttautunut ihmisiä joiden ainoa tarkoitus on hajoittaa kristityt.Hyvä on kun nuo maalliset rakennukset tyhjenevät uskovista.Jääköön juoruilijat ja panettelijat sinne kirkkoihinsa istumaan ja jatkamaan pahoja tekojaan.


      • taksalin
        Valitettavasti kirjoitti:

        Sama juttu.. Jonkin aikaa piti olla tämän lahkon kanssa tekemisissä, kunnes perustukset alkoivat näkyä.

        Kun uskoni Jumalaan muuttui organisaatiouskoksi ja johtajan kuuliaisuuteen, heräsin. Erosin Vapaakirkosta ja nyt pidän etäisyyttä Raamattuun ja uskoon, mutta vielä aion löytää sen uudelleen, kunhan pystyn.

        Vapaakirkko kouluttaa työntekijänsä nimenomaan johtaja-näkökulmasta ja kehottavat muodostamaan koulutuksessa yhteisöjä, jotka perustuvat "johtajan kunnioittamiseen (eng. honouring the pastor).

        teistinen satanismi on mun juttu kokeile sinäkin.


      • valitettavasti
        Tipale kirjoitti:

        Ja kaiken huippu, että Vapaakirkko muka kiistäisi Jeesuksen jumaluuden. Onko joku sekoittanut Jehovan todistajiin, vai mitä ihmettä? Jeesus on Vapaakirkon opissa kaiken keskiössä, Tosi Jumala, syntiemme sovittaja.

        Niin ja Jumala takuulla osaa herättää kaikki ihmiset viimeiselle tuomiolle, mahdoton uskoa, että joku Vapaakirkon toimija olisi muuta väittänyt. Ja mitä ihmettä tuo tarkoitti, ettei ihmisen olemuksessa olisi ruumista, sielua ja henkeä?? Kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen: "Uskomme, että ihmisen kuollessa hänen ruumiinsa kuolee, mutta ihmisen olemukseen kuuluva henki/sielu jatkaa elämäänsä." (HS 22.4.2011 sivulla A8 Kotimaa)

        Kyllä Vapaakirkko kieltää Jeesuksen jumaluuden ainakin Suomen teologisessa opistossa, jossa koulutetaan kirkon työntekijät. Siellä tähän kysymykseen vedotaan niin, että "Jeesus ei voi olla Jumala, koska Jumala ei voi kommunikoida itsensä kanssa ja Jeesushan rukoili Jumalaa". Näin ollen Jeesus ei ole Jumala, ainakaan koko aikaa, vaan ainoastaan silloin tällöin jos ollenkaan.

        Tämä opetus on Suomen teologisen opiston rehtorin Simo Lintiseltä, ja olen itse istunut tuolloin "luennolla". Voidaan keskustella myös muista kysymyksistä. Ikäväähän se on, enkä itse voi asialle mitään. Itse ajattelen, että Jeesus on Jumala ja on aina ollut Jumala.

        Vapaakirkolle tämä on teologisena kysymyksenä hieman päässyt hämärtymään. Siksi tekevätkin paljon yhteistyötä esim. adventistien kanssa.


      • valitettavasti kirjoitti:

        Kyllä Vapaakirkko kieltää Jeesuksen jumaluuden ainakin Suomen teologisessa opistossa, jossa koulutetaan kirkon työntekijät. Siellä tähän kysymykseen vedotaan niin, että "Jeesus ei voi olla Jumala, koska Jumala ei voi kommunikoida itsensä kanssa ja Jeesushan rukoili Jumalaa". Näin ollen Jeesus ei ole Jumala, ainakaan koko aikaa, vaan ainoastaan silloin tällöin jos ollenkaan.

        Tämä opetus on Suomen teologisen opiston rehtorin Simo Lintiseltä, ja olen itse istunut tuolloin "luennolla". Voidaan keskustella myös muista kysymyksistä. Ikäväähän se on, enkä itse voi asialle mitään. Itse ajattelen, että Jeesus on Jumala ja on aina ollut Jumala.

        Vapaakirkolle tämä on teologisena kysymyksenä hieman päässyt hämärtymään. Siksi tekevätkin paljon yhteistyötä esim. adventistien kanssa.

        Simo Lintinen 27.3.2015: "Hänen seuraajansa määrittelivät hänet tosi ihmiseksi ja tosi Jumalaksi, jota hän olikin." http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=266973


      • Valitettavasti

      • Valitettavasti
        Tipale kirjoitti:

        Simo Lintinen 27.3.2015: "Hänen seuraajansa määrittelivät hänet tosi ihmiseksi ja tosi Jumalaksi, jota hän olikin." http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=266973

        Jeesus oli vain saarnaaja, johon hommaan hän ryhtyi aikansa asiaa pohdittuaan paikallisen herätysliikkeen (täh...???) JOHTAJAN (vähän kuin Lintinen) opastuksella. Jeesus päätti vihkiä muutaman vuoden elämästään julkisuudessa elämiseen.

        Se sama Lintinen 27.3.2015
        http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=266973

        Jokainen päivä on suurta riemua, kun ei tarvitse Suomen teologisessa opistossa kuunnella idiotismia.


      • Valitettavasti kirjoitti:

        Jeesus oli vain saarnaaja, johon hommaan hän ryhtyi aikansa asiaa pohdittuaan paikallisen herätysliikkeen (täh...???) JOHTAJAN (vähän kuin Lintinen) opastuksella. Jeesus päätti vihkiä muutaman vuoden elämästään julkisuudessa elämiseen.

        Se sama Lintinen 27.3.2015
        http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=266973

        Jokainen päivä on suurta riemua, kun ei tarvitse Suomen teologisessa opistossa kuunnella idiotismia.

        Miksi vääristelet? Lintinenhän kirjoitti "Hän hankkiutui noin 30-vuotiaana pääkaupunkiseudulle, jossa hän tuli kosketuksiin silloisen herätysliikkeen johtajan toiminnan kanssa. Hänet kastettiin ja liitettiin näin monien muiden kanssa tähän joukkoon." Ja onko siinäkin nyt jotain vikaa, jos Johannes Kastajaa kutsuu leikillään herätysliikkeen johtajaksi, relaa nyt vähän.


      • valitettavasti kirjoitti:

        Kyllä Vapaakirkko kieltää Jeesuksen jumaluuden ainakin Suomen teologisessa opistossa, jossa koulutetaan kirkon työntekijät. Siellä tähän kysymykseen vedotaan niin, että "Jeesus ei voi olla Jumala, koska Jumala ei voi kommunikoida itsensä kanssa ja Jeesushan rukoili Jumalaa". Näin ollen Jeesus ei ole Jumala, ainakaan koko aikaa, vaan ainoastaan silloin tällöin jos ollenkaan.

        Tämä opetus on Suomen teologisen opiston rehtorin Simo Lintiseltä, ja olen itse istunut tuolloin "luennolla". Voidaan keskustella myös muista kysymyksistä. Ikäväähän se on, enkä itse voi asialle mitään. Itse ajattelen, että Jeesus on Jumala ja on aina ollut Jumala.

        Vapaakirkolle tämä on teologisena kysymyksenä hieman päässyt hämärtymään. Siksi tekevätkin paljon yhteistyötä esim. adventistien kanssa.

        Kysyin asiasta tuttavaltani, joka opiskelee Teologisessa opistossa parhaillaan. Hän kommentoi Simo Lintisen pitävän Jeesusta Jumalana. Sanoi myös, että Ihmiset vääntävät hänen kirjoituksiaan ja sanomisiaan.


      • valitettavasti
        Tipale kirjoitti:

        Kysyin asiasta tuttavaltani, joka opiskelee Teologisessa opistossa parhaillaan. Hän kommentoi Simo Lintisen pitävän Jeesusta Jumalana. Sanoi myös, että Ihmiset vääntävät hänen kirjoituksiaan ja sanomisiaan.

        Ei ketään kiinnosta vääntää sen kirjoituksia ja sanomisia. Olen ilmaissut asian niin kuin Lintinen on ne sanonut. Miksi se kuulostaa mielestäsi kierolta?


    • Näin lyhyesti

      "On neljä asiaa joiden täytyy olla lahkon hallinnassa, jotta ihmiset pysyvät järjestyksessä: 1) käyttäytyminen, 2) ajatukset, 3) tunteet ja 4) informaatio. Käyttäytymisen hallinnasta oli puhetta jo aikaisemmin. Kun käännytettävä saadaan toimintaan mukaan, häntä on helpompi hallita. Samoin on laita kaikkien jäsenien osalta. Toiminta yhteisen asian hyväksi vahvistaa uskoa. Yhteyttä vahvistaa paitsi toiminta myös yhtäläinen pukeutuminen tai käytös.

      Ihmisille vahingollisissa lahkoissa on usein hyvin kiireinen ja säännöstelty aikataulu. Varhainen herätys, yksipuolinen ruokavalio, päivän tehtävien suorittaminen ja myöhään jatkuvat hengelliset harjoitukset pitävät jäsenen poissa sellaisesta vahingollisesta asiasta kuin ajatteleminen. Kun lisäksi työt tehdään ryhmissä, joissa jokainen vahtii toisia, ei löydy mahdollisuutta selvitellä elämäänsä. Lahkoissa ei suosita yksilöllisyyttä.

      Yhteiselämällä on tärkeä merkitys myös siinä mielessä, että sen avulla hoidetaan palkitsemiset ja rankaisemiset. Yhteisön jäsenet tietävät, kuka on menestynyt hyvin ja kuka huonosti. Hyvin menestyneitä kunnioitetaan ja kadehditaan, huonosti menestyneitä kartetaan. Näin jäsenet pidetään ojennuksessa. Kaikki tietenkin haluavat osakseen kiitosta, kukaan ei halua olla huono esimerkki. "
      http://www.vihrearouva.net/usko/luento1.html

    • jari-pekka-65

      Siellä on paljon muutakin, joka ei sovi kristinusko otsikon alle. Se kaikki, mikä ei kuulu kristinuskoon on uskonnollisuutta. Yksi otsikko riittää, eli kristinusko.

    • neljä

      on eksytyslahko!!!

      • Älä naurata. Terveempää oppia tarjoavaa kirkkokuntaa tuskin tästä maasta löytyy. Helluntailaiset ja muutamat muut ovat toki varmasti samalla viivalla.


      • Seurakuntaan_tutustunu

        Ei eksytä eikä ole lahko.
        Ei niin jäykkä mitä evlut


      • valitettavasti

        Suomen teologisen opiston rehtori Simo Lintinen eräällä luennolla (jossa olin läsnä n. 20 muun kuulijan kanssa) opetti, että Jehovan todistajien näkemys kuolemanjälkeisestä elämästä on oikea!

        Tämä tarkoittaa siis sitä, että ei ole olemassa ruumista, sielua, henkeä. On ainoastaan elävä ruumis! Lisäksi hän opetti tuolloin, että Jumala herättää sen ruumiin haudasta, kenet Jumala sattuu muistamaan. Helvettiä ei myöskään hänen mukaansa ole siis olemassa, vaan ihminen jää unohduksiin tuonne hautaan vain nukkumaan ruumiinsa kanssa.

        Kertaan vielä, että Suomen teologisen opiston rehtori Simo Lintinen sanoi kirjaimellisesti luennolla, että "Jehovan todistajat olivat oikeassa", kun kuolemanjälkeisestä elämästä tuli kyse.


      • valitettavasti kirjoitti:

        Suomen teologisen opiston rehtori Simo Lintinen eräällä luennolla (jossa olin läsnä n. 20 muun kuulijan kanssa) opetti, että Jehovan todistajien näkemys kuolemanjälkeisestä elämästä on oikea!

        Tämä tarkoittaa siis sitä, että ei ole olemassa ruumista, sielua, henkeä. On ainoastaan elävä ruumis! Lisäksi hän opetti tuolloin, että Jumala herättää sen ruumiin haudasta, kenet Jumala sattuu muistamaan. Helvettiä ei myöskään hänen mukaansa ole siis olemassa, vaan ihminen jää unohduksiin tuonne hautaan vain nukkumaan ruumiinsa kanssa.

        Kertaan vielä, että Suomen teologisen opiston rehtori Simo Lintinen sanoi kirjaimellisesti luennolla, että "Jehovan todistajat olivat oikeassa", kun kuolemanjälkeisestä elämästä tuli kyse.

        Niin mitähän Lintinen siis on tarkoittanut kommentillaan? Missä asiassa ovat oikeassa? Kirjoituksestasi se ei selviä, kaikki mitä oletat hänen tarkoittaneen on pelkkää omaa, ilmeisen tarkoitushakuista päättelyäsi.


      • valitettavasti
        Tipale kirjoitti:

        Niin mitähän Lintinen siis on tarkoittanut kommentillaan? Missä asiassa ovat oikeassa? Kirjoituksestasi se ei selviä, kaikki mitä oletat hänen tarkoittaneen on pelkkää omaa, ilmeisen tarkoitushakuista päättelyäsi.

        Ehkä sinun kannattaa soittaa hänelle ja kysyä. Mitäs minä tässä lähden arvailemaan. Hän on sanonut luennolla, että Jehovan todistajat ovat oikeassa, kun kuolemanjälkeisestä elämästä puhutaan. Tähän asiakokonaisuuteen kuului se, että ihminen EI OLE hänen näkemyksensä mukaan sielu henki ruumis, vaan elävä ruumis (eli elävä sielu, nefes). Sielu Lintisen mukaan tarkoittaa siis ruumiin liikettä -> eloa.

        Lisäksi em. asiakokonaisuuteen sisältyi Lintisen luennolla se, että ihminen kuoltuaan jää "nukkumaan", ja Jumala herättää nukkuvan ihmisen, jos siihen on tarvetta, tai kuka nyt sitten on Jumalan muistissa. Viittaa ajattelemaan niin, että helvetti on Lintisen näkemyksen mukaan "unohduksiin joutumista", eli nukkumaan jäämistä.

        Soita ja kysy.


    • mnaa

      Laitanpa tähän tähän fraasin jonka olen kuullut monta kertaa:"Ei Vapaakirkkokaan ole täydllinen paikka". Miksi? Koska siellä on epätäydellisiä ihmisiä.
      Jos siellä olisi täydellisiä ihmisiä niin sen jälkeen kun minä menen sinne,ei se sitä enää ole.

      Yhtä kuitenkin ihmettelen.
      Miksi pitää olla samalla paikkakunnalla pieniä vähän erilaisia seurakuntia.Jokaisessa käy maksimissaan parikymmentä ihmistä.
      Sitäkö Herramme Jeesus haluaa?
      Pidetään kyllä yhteisiä rukoushetkiä,mutta miksi siellä ei rukoilla että VOISIMME YHDISTYÄ?

      Kerronpa sitten lisää yhden ihmeen jonka sain kokea tässä vikko-kaksi sitten:
      Tapani mukaan tein ulkoilulenkin työ-aikanani erään asukkaan kanssa.Tämä asukas oli istunut pyörätuolissa jo useita vuosia ja niin myös tuona päivänä.
      Ulkoilun aikana rukoilin hänen puolestaan,tunsin rukouskäskyn voimakkaasti hengessä.
      Seuraavana päivänä tuo ihminen aamuvuoron aikana käveli omin jaloin huoneestaan.Hoitajat kirkuivat ja huusivat:APUA!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2150
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1260
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe