Lounassetelit ja toiminimi

Syöjä

Kannattaako toiminimellä toimivan yksityisyrittäjän ostaa itselleen lounasseteleitä? Käsittääkseni näin saisi vähennettyä verotuksessa 25 % prosenttia setelin arvosta eli siinä säästäisi pari euroa per lounas.

9

3160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jflkjwkfjlkjkljfkjwl

Miten niin säästäisi? Sinä toiminimi, eli sinä itse maksatte 100% lounassetelistä.

• vai?

Säästäisi verojen muodossa?

• Syöjä
        vai? kirjoitti:

Säästäisi verojen muodossa?

Niin jos 25 % lounassetelin arvosta on verovähennyskelpoista? Ilman seteliä 0 % lounaan hinnasta vähennyskelpoista.

• Vai?
        Syöjä kirjoitti:

Niin jos 25 % lounassetelin arvosta on verovähennyskelpoista? Ilman seteliä 0 % lounaan hinnasta vähennyskelpoista.

Juu,haluaa myös tietää!

• lounaat
        Vai? kirjoitti:

Juu,haluaa myös tietää!

Vähennä kirjanpidossa niiden lounaiden hinta, ikäänkuin sinulla olisi työsuhde-etuna lounas. Tulee vähennystä 100% lounaan hinnasta.

• ei niinkään

Ilmeisesti toiminimellä ei saa vähentää mitään omaan suuhun meneviä ruokia tuloverotuksessa, koska ne eivät liity suoraan työhön. Eli lounassetelit yhtä tyhjän kanssa. Mutta tietääkö joku tälle lähteen, itse en ole onnistunut löytämään?

• dsfgerty

Lounassetelihän on saajalleen veronalainen etu. Toisaalla vähennät mutta toisaalla taas maksat. Mitä ideaa?

• Ainoananias

Ompa ristiriitaisia kommentteja.
      "Ilmeisesti toiminimellä ei saa vähentää mitään omaan suuhun meneviä ruokia tuloverotuksessa, koska ne eivät liity suoraan työhön"
      Siis miten niin ? Eikö pienyrittäjä ole myös työtekijä ja lounas liittyy varmasti työpaikkaruokailuun ?
      "Vähennä kirjanpidossa niiden lounaiden hinta, ikäänkuin sinulla olisi työsuhde-etuna lounas. Tulee
      vähennystä 100% lounaan hinnasta."
      Eikös se noin voi olla ?
      Vaikka en itse kuulu arvonlisäverotuksen piiriin, mielestäni tuo huomioidaan yleiverotuksessa.
      Sanokaapa viisaammat ?

• Muuta_Oy_ksi

Jos olet ainoa henkilö joka Toiminimessäsi työskentelee, niin teilla ei ole ainoatakaan työntekijän asemassa olevaa teidän firmassanne. Itse et voi olla työntekijä Toiminimessä. Mutta Osakeyhtiössä, ja Ky;ssä ja mahdollisesti Ay:ssäkin voit olla palkansaaja eli työntekijä.

Vain työntekijä voi saada luontoisetuuksia, kuten lounasseteletä, joka asia kerrotaan Verottajan sivustollakin.

"Osakeyhtiön osakkeenomistaja ja henkilöyhtiön osakas voivat
        saada palkkaa omistamastaan yhtiöstä. Siten he voivat myös
        saada yhtiöltään luontoisetuja. "
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut_verotuksess3/

Tuossa ei siis mainita Toiminimi-yrittäjää erikseen lainkaan. Mutta kerrotaan ne yhtiömuodot ja osakkuudet joissa luontoisetuja voidaan antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe