Lounassetelit ja toiminimi

Syöjä

Kannattaako toiminimellä toimivan yksityisyrittäjän ostaa itselleen lounasseteleitä? Käsittääkseni näin saisi vähennettyä verotuksessa 25 % prosenttia setelin arvosta eli siinä säästäisi pari euroa per lounas.

9

3200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jflkjwkfjlkjkljfkjwl

Miten niin säästäisi? Sinä toiminimi, eli sinä itse maksatte 100% lounassetelistä.

• vai?

Säästäisi verojen muodossa?

• Syöjä
        vai? kirjoitti:

Säästäisi verojen muodossa?

Niin jos 25 % lounassetelin arvosta on verovähennyskelpoista? Ilman seteliä 0 % lounaan hinnasta vähennyskelpoista.

• Vai?
        Syöjä kirjoitti:

Niin jos 25 % lounassetelin arvosta on verovähennyskelpoista? Ilman seteliä 0 % lounaan hinnasta vähennyskelpoista.

Juu,haluaa myös tietää!

• lounaat
        Vai? kirjoitti:

Juu,haluaa myös tietää!

Vähennä kirjanpidossa niiden lounaiden hinta, ikäänkuin sinulla olisi työsuhde-etuna lounas. Tulee vähennystä 100% lounaan hinnasta.

• ei niinkään

Ilmeisesti toiminimellä ei saa vähentää mitään omaan suuhun meneviä ruokia tuloverotuksessa, koska ne eivät liity suoraan työhön. Eli lounassetelit yhtä tyhjän kanssa. Mutta tietääkö joku tälle lähteen, itse en ole onnistunut löytämään?

• dsfgerty

Lounassetelihän on saajalleen veronalainen etu. Toisaalla vähennät mutta toisaalla taas maksat. Mitä ideaa?

• Ainoananias

Ompa ristiriitaisia kommentteja.
      "Ilmeisesti toiminimellä ei saa vähentää mitään omaan suuhun meneviä ruokia tuloverotuksessa, koska ne eivät liity suoraan työhön"
      Siis miten niin ? Eikö pienyrittäjä ole myös työtekijä ja lounas liittyy varmasti työpaikkaruokailuun ?
      "Vähennä kirjanpidossa niiden lounaiden hinta, ikäänkuin sinulla olisi työsuhde-etuna lounas. Tulee
      vähennystä 100% lounaan hinnasta."
      Eikös se noin voi olla ?
      Vaikka en itse kuulu arvonlisäverotuksen piiriin, mielestäni tuo huomioidaan yleiverotuksessa.
      Sanokaapa viisaammat ?

• Muuta_Oy_ksi

Jos olet ainoa henkilö joka Toiminimessäsi työskentelee, niin teilla ei ole ainoatakaan työntekijän asemassa olevaa teidän firmassanne. Itse et voi olla työntekijä Toiminimessä. Mutta Osakeyhtiössä, ja Ky;ssä ja mahdollisesti Ay:ssäkin voit olla palkansaaja eli työntekijä.

Vain työntekijä voi saada luontoisetuuksia, kuten lounasseteletä, joka asia kerrotaan Verottajan sivustollakin.

"Osakeyhtiön osakkeenomistaja ja henkilöyhtiön osakas voivat
        saada palkkaa omistamastaan yhtiöstä. Siten he voivat myös
        saada yhtiöltään luontoisetuja. "
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut_verotuksess3/

Tuossa ei siis mainita Toiminimi-yrittäjää erikseen lainkaan. Mutta kerrotaan ne yhtiömuodot ja osakkuudet joissa luontoisetuja voidaan antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6243
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1734
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1518
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      942
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      29
      860
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      846
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      229
      767
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe