Lounassetelit ja toiminimi

Syöjä

Kannattaako toiminimellä toimivan yksityisyrittäjän ostaa itselleen lounasseteleitä? Käsittääkseni näin saisi vähennettyä verotuksessa 25 % prosenttia setelin arvosta eli siinä säästäisi pari euroa per lounas.

9

3246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jflkjwkfjlkjkljfkjwl

Miten niin säästäisi? Sinä toiminimi, eli sinä itse maksatte 100% lounassetelistä.

• vai?

Säästäisi verojen muodossa?

• Syöjä
        vai? kirjoitti:

Säästäisi verojen muodossa?

Niin jos 25 % lounassetelin arvosta on verovähennyskelpoista? Ilman seteliä 0 % lounaan hinnasta vähennyskelpoista.

• Vai?
        Syöjä kirjoitti:

Niin jos 25 % lounassetelin arvosta on verovähennyskelpoista? Ilman seteliä 0 % lounaan hinnasta vähennyskelpoista.

Juu,haluaa myös tietää!

• lounaat
        Vai? kirjoitti:

Juu,haluaa myös tietää!

Vähennä kirjanpidossa niiden lounaiden hinta, ikäänkuin sinulla olisi työsuhde-etuna lounas. Tulee vähennystä 100% lounaan hinnasta.

• ei niinkään

Ilmeisesti toiminimellä ei saa vähentää mitään omaan suuhun meneviä ruokia tuloverotuksessa, koska ne eivät liity suoraan työhön. Eli lounassetelit yhtä tyhjän kanssa. Mutta tietääkö joku tälle lähteen, itse en ole onnistunut löytämään?

• dsfgerty

Lounassetelihän on saajalleen veronalainen etu. Toisaalla vähennät mutta toisaalla taas maksat. Mitä ideaa?

• Ainoananias

Ompa ristiriitaisia kommentteja.
      "Ilmeisesti toiminimellä ei saa vähentää mitään omaan suuhun meneviä ruokia tuloverotuksessa, koska ne eivät liity suoraan työhön"
      Siis miten niin ? Eikö pienyrittäjä ole myös työtekijä ja lounas liittyy varmasti työpaikkaruokailuun ?
      "Vähennä kirjanpidossa niiden lounaiden hinta, ikäänkuin sinulla olisi työsuhde-etuna lounas. Tulee
      vähennystä 100% lounaan hinnasta."
      Eikös se noin voi olla ?
      Vaikka en itse kuulu arvonlisäverotuksen piiriin, mielestäni tuo huomioidaan yleiverotuksessa.
      Sanokaapa viisaammat ?

• Muuta_Oy_ksi

Jos olet ainoa henkilö joka Toiminimessäsi työskentelee, niin teilla ei ole ainoatakaan työntekijän asemassa olevaa teidän firmassanne. Itse et voi olla työntekijä Toiminimessä. Mutta Osakeyhtiössä, ja Ky;ssä ja mahdollisesti Ay:ssäkin voit olla palkansaaja eli työntekijä.

Vain työntekijä voi saada luontoisetuuksia, kuten lounasseteletä, joka asia kerrotaan Verottajan sivustollakin.

"Osakeyhtiön osakkeenomistaja ja henkilöyhtiön osakas voivat
        saada palkkaa omistamastaan yhtiöstä. Siten he voivat myös
        saada yhtiöltään luontoisetuja. "
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut_verotuksess3/

Tuossa ei siis mainita Toiminimi-yrittäjää erikseen lainkaan. Mutta kerrotaan ne yhtiömuodot ja osakkuudet joissa luontoisetuja voidaan antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4813
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      1001
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      30
      984
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe