Älä aja liian lähellä moottoripyörää!

Naismotoristi

Mikä ihmeen tarve on autoilijoilla ajaa (varsinkin maantiellä) aivan muutaman metrin päässä moottoripyörän takarenkaasta? Ei näytä pätevän edes normaali turvaväli, vaan kun kyseessä on prätkä niin ajetaan siinä takarenkaassa kiinni. Ei taida monikaan näistä autoilijoista ymmärtää että jos moottoripyörä jarruttaa (esim elukka tulee eteen tms) niin henki siinä lähtee motoristilta kun auto kelaa yli.

Ja pahemmaksi asian tekee kun kyseessä on "harjoittelija", eli kun prätkässä on opetuskolmio, niin sellaisenkin motoristin takana ajetaan muutaman metrin päässä, tungetaan motoristin ja opetusauton väliin, ohitetaan sitten motoristin eturengasta hipoen... hävytöntä.

Olen nyt opettanut kaksi A-korttia opetusluvalla, kuin ajan itsekin prätkää ja tämä on valitettava tapa autoilioilla ajaa liian lähellä.

Toivoisin että autoilijat jättäisivät paremman turvavälin moottoripyörään, ja huomioisivat varsinkin sateella että normaalia pidempi turvaväli on motoristin kannalta suotavaa.

Jos et usko miten veemäiseltä tuntuu satasen vauhdissa auto muutaman metrin päässä, tervetuloa kokeilemaan...

t. naismotoristi

ps. jos motoristi väläyttelee jarruvaloa ja katselee taaksepäin, tarkasta turvaväli! Mene ohi tai jätä enemmän väliä prätkään, kiitos!

49

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkkä itse ajako

      Joko taas, tästäkin aiheesta on olemassa jo avaus. Mutta sanotaan sinulle nyt erikseen kun et kerran viitsinyt kaivaa vanhaa avausta, kesälomareissulla ympäri suomenniemen oli näitä kaksipyöräsiä vähän väliä puskurissa kiinni kyttäämässä ohituspaikkaa. Eli ei mistään turvavälistä tietoakaan vaikka ajoivat joskus kilometritolkullakin perässä.

    • Naismotoristi

      Ahaa, siis vain yksi avaus per aihe? Sorry, mutta tästä aiheesta tarvitsee varmaan keskustella lisää/uudelleen.

      En puolustele joidenkin motoristien tapaa roikkua liian lähellä edellä ajavaa autoa, mutta sen verran kuitenkin sanon siihen että on eri asia kun prätkä ajaa lähellä autoa kun että auto ajaa liian lähellä prätkää. Prätkä muuttaa tarvittaessa nopeuttaan huomattavasti nopeammin kuin auto, jo pelkästään kaasukahvan päästäminen hiljentää prätkän vauhtia enemmän kuin jos autoilija nostaa jalan kaasulta.

      Itse en roiku liian lähellä autoja, joko jätän sopivan välin tai menen ohi. Miksi sitten minun perässä tarvitsee ajaa liian lähellä. Niin ja noudatan kyllä nopeusrajoituksia, annan tilaa mennä ohi jos autoilija kokee siihen tarvetta, minä en kyttää toisten nopeusrajoitusten noudattamista, joten menkää ohi vaan.

      Suurin osa ammattiautoilijoista näyttää osaavan turvavälin moottoripyörään, ehkä he ymmärtävät miten siinä käy kun jyrätään prätkä.

      • älkää itse ajako

        On todettu sellainenkin asia että autolla hidastuvuus on parempi, eli jos sinä lyöt liinat äkisti kiinni niin minulla on aikaa reakoida tilanteeseen koska sinä olet silloin ojassa tai toisella kaistalla nurin.
        Jos minä lyön liinat kiinni edessäsi niin sinä löydät itsesi salamatkustajana minun auton peräkontista.


      • Naismotoristi
        älkää itse ajako kirjoitti:

        On todettu sellainenkin asia että autolla hidastuvuus on parempi, eli jos sinä lyöt liinat äkisti kiinni niin minulla on aikaa reakoida tilanteeseen koska sinä olet silloin ojassa tai toisella kaistalla nurin.
        Jos minä lyön liinat kiinni edessäsi niin sinä löydät itsesi salamatkustajana minun auton peräkontista.

        Jos "älkää itse ajako" tarkoitat minua, lue tekstini uudelleen ja toivottavasti luetunymmärtäminen paranee seuraavalla lukukerralla. Minä en roiku kenenkään perässä, joten en löydä itseäni sinun takakontistasi.

        Tilanne missä moottoripyörän ja auton pysähtymistä testattiin, oli uudehkot ajopelit ja ammattikuskit, joten harva (varsinkaan) autoilija kykenee samaan pysähtymismatkaan, ja unohtamatta että Suomessa autojen keski-ikä on jo yli 10 vuotta, joten mikä on todellinen jarrutusmatka n. 15 vuotta vanhalla autolla joka jarrut ovat juuri ja juuri läpäisseet katsastuksen. Unohtamatta kuljettajaa ja kuljettajan reaktioaikaa, kykyä jarruttaa voimakkaasti ja tarvittaessa väistää edessä oleva este. Muuttuvia faktoreita löytyy niin monta, että on perusteltua pyytää autoilijoita pitämään reilu ja riittävä välimatka edelläajavaan moottoripyörään.

        Ihan esimerkkinä "hätätilanteesta" moottoripyörällä voin kertoa, että minulta tyhjeni takarengas 100 km/h vauhdissa (tien rajoitus sen 100 km/h). Kyseessä onneksi leveäkaistatie, takana tullut auto piti riittävän välimatkan ja sain pyörän pidettyä pystyssä ja pysähtymään tienreunaan. Niin ja rengas oli n. 1000 km ajettu, liikkeessä asennettu... renkaasta löytyi ruuvinreikä, eli jostain olin saanut renkaaseen ruuvin ja kun se irtosi, tyhjeni rengas. Kiitos vielä Mersukuskille asiallisesta turvavälistä ja pysähtymisestä kysymään että tarvitsenko apua. MUTTA, jos kyseessä olisi ollut kapeampi tie, vastaantulevaa liikennettä ja auto liian lähellä, miten sitten olisi käynyt? Ei välttämättä niin hyvin...

        Tuntuu vaan siltä että kun muutama motoristi on roikkunut autoilijan perässä niin se sitten halutaan kostaa niille asiallisille ja rajoituksia/liikennesääntöjä noudattaville prätkäilijöille. Samaako teette toisille autoilijoille? Roadrage rules?


      • Missä on rautalanka?
        älkää itse ajako kirjoitti:

        On todettu sellainenkin asia että autolla hidastuvuus on parempi, eli jos sinä lyöt liinat äkisti kiinni niin minulla on aikaa reakoida tilanteeseen koska sinä olet silloin ojassa tai toisella kaistalla nurin.
        Jos minä lyön liinat kiinni edessäsi niin sinä löydät itsesi salamatkustajana minun auton peräkontista.

        Kerros vähän että miten sun auton hidastuvuus vaikuttaa siihen miten nopeasti sä pystyt reagoimaan? Löytyiskö jotain lähdettä tohon auton hidastuvuuden paremmuuteen (muuta kun se Liikenneturvan "testi", jossa Hayabusa laitettiin Porschea ja Octaviaa vastaan. Totta kai tommonen iso ja painava matkasportti häviää autolle jarrutuksessa)? Sattuu nyt vaan olemaan totuus että jos sinä tulet alle 2 sekunnin päässä musta 80km/h alueella ja mä päätän tehdä hätäjarrutuksen, niin se olet SINÄ joka koitat tunkea MINUN takarenkaaseeni sisälle!

        http://auto-kult.com/motorcycle-vs-car-what-are-the-braking-distances.html

        http://www.r1-forum.com/forums/attachment.php?attachmentid=43140&d=1055907402

        Tosta vähän iltalukemista.


    • teinikikuli roadrage

      Se on vaan niin nykyään, että kun untuvikko saa inssin läpi nippa nappa, niin jo heti samana päivänä loistetaan iltapäivälehtien uutisotsikoissa tyyliin: "nuorukainen menetti BMW:sä hallinnan tuhoisin seurauksin"........ajele siinä sitten moottoripyörällä tuollaisten nilkkien seassa.........

    • hdin

      Keskiverto auto pysähtyy nopeammin kuin keskiverto moottoripyörä mutta moottoripyörän vauhti hidastuu paljon nopeammin pelkällä moottorijarrulla jolloin takana tuleva ei sitä huomaa heti. Sen takia joutuu joskus sitä jarruvaloa erikseen vilkuttamaan vaikka jarrua ei tarvitsekaan.

      Tällaisia tilanteita tulee tosin vain silloin kun on ns. ruuhkaa edessä sillä pyörällä väistetään vain eteenpäin ja harvemin siellä perässä kukaan roikkuu.

    • Maantienopeudessa

      Minimi turvaväli 100m, jos edelläpäin sattuu jotain, riittää kun nostaa jalan kaasulta.

      Perässäroikkujat joutuvat jarruttamaan, kun edellä ajava nostaa jalan kaasulta.
      Jos ymmärrätte pointin.

    • ne on tulppana

      Kun moottoripyörän taakse tulee auto, niin sitten vaan tien reunaan ja pieni kaasun löysäys, ja auto vilahtaa ohi ja mitään ongelmaa ei ole. Mutta ei tämä käy, kun pitää vetää keskellä kaistaa, joskus kaksi rinnakkain.

      • For heaven's sake!

        Koittakaa ny vittu päättää jo että onko ne tulppana vai aina ajamassa ylinopeutta :D


      • .......

        Ihan sen takia keskellä kaistaa ettei ketään puupää autoilija saa päähänsä ohittaa saman aikaan kun on vastaan tulijoita... ...ja yleensä se takana oleva autoilija on se ylinopeutta ajaava.


      • 2-pyöräiset tientuko
        For heaven's sake! kirjoitti:

        Koittakaa ny vittu päättää jo että onko ne tulppana vai aina ajamassa ylinopeutta :D

        Nykyään tulppana.

        Jos moottoripyörä haluaa ajaa lujempaa, niin kyllä se sitten ajaa lujempaa. Ei niille ohittelukaan suurta tuskaa tuota.

        Mutta nykyään on näitäkin sankareita, jotka köröttelee moottoripyörällä alle rajoituksen. Osa on historic sarjaa ei ei taida vehjes mäkisessä maastossa jaksaa ylläpitää edes 80 marssinopeutta -> nopeus seilaa 60-80.

        Mutta sitten on ihan ehtaa perseilyä/osaamattomuutta. Viime kesänä sain roikkua pitkän pätkän moottoripyörälössin perässä. Rajoitus 80, mutta puolentusinaa pyörää ajaa rykelmässä nopeuden soutaessa 50-70. Rykelmä oli sen verran tiivis, ettei pyöriä ollut mahdollista alkaa ohittelemaan 1 tai 2 kerrallaan (kun ajoivat pääsääntöisesti 2 rinnakkain). Eli olisi pitänyt heittää koko "yhdistelmästä" ohi kerralla, mutta se olisi mutkaisella tiellä vaatinut sitä perinteistä uskoa "ei tuolta viimeksikään tullut ketään vastaan". Kelikin oli huono eli satoi vettä...

        Ja siinähän se syy perseilyyn olikin. Eli koko tien tukkiva ja autojonoa perässään hinaava lössi hidasteli aina välillä, kun piti katsoa, että pysähdyttäisiinkö tuohon tauolle/vetämään sadekamppeita päälle. Ehkä sen päätöksen olisi voinut tehdä kerralla, ilman varttitunnin arpomista? Lopulta osa pyöristä pysähtyi bussipysäkille ja jäljelle jääneistä pääsi ohi.

        Pitkiä autojonoja onnistuvat välillä luomaan myös yksittäiset mopot - juuri nämä 70 km/h satasen alueella konttaavat historic- sarjalaiset tai maisemia katselemassa olevat. Ei tähän tarvita kuin pari mopon taakse jumittuvaa matkailuautoa tms.


    • olisko mopoilija
    • Hennah904

      Mikä ihmeen tarve on autoilijoilla ajaa (varsinkin maantiellä) aivan muutaman metrin päässä moottoripyörän takarenkaasta?
      Porsche 911 vaan yrittää päästä ohi?
      Ei normi auto pysy maantiellä motoristien vaihdissa (140-190 km/h)


      p.s KAIKKI motoristit ovat kusipäitä, en ole ikinä nähnyt ketää jotka noudattaa lakia.

      • .....

        No etpä ole juurikaan kopistasi tullut ihmisten ilmoille... ...ja lelutkin patterin välissä! Suoran sanoen lausuntosi perusteella et juurikaan tiedä liikenteestä mitään etkä ainakaan moottoripyöräilijöistä


    • jarruvalon väläyttelijä

      miksi motoristit ja mopoilijat sitten saavat ajaa auton perseessä kiinni?

    • ei jymmärrä....

      Miksi autoilijat ajavat toisen auton hanurissa kiinni?

      • ruåttalainen

        tappi tuntumalla


    • autoilijatytteli

      Tämä on motoristilta ihan asiallinen muistutus. Perseessä ei ole pakko roikkua, ei kenenkään. Annan aina muille tilaa myös taakse, koska en koe sen olevan itseltäni pois. Turvallisia kilometrejä sulle ja kavereillesi.

    • Anonyymi

      Ihan normaalia menoa maanteillä nykyään. Tällä ajotyylillä pitäisi tulla suuri määrä kuolleita vuosittain. Aivan heittämällä 1000 . . 1500 kuollutta / vuosi. Ajotyyli on aggressiivista ja joustavuutta ei enää ole. Valvontaa ei käytännössä ole ja tämä on poliitikkojen tahtotila kun lopettivat liikkuvan poliisin.

    • Anonyymi

      Autoilijat ei juurikaan aja liian lähellä konepyörä miehiä/naisia, enkä myöskään ole huomannut , että maantiepyörillä liikkuvat motoristit ajaisi liian lähellä autoja.
      Asia on sitten varsin toinen ja vaarallinen kaupungeissa liikkuvien mopo poikien takia, jotka on varsin hanakoita ajamaan kaupunkinopeuksissa vain muutaman metrin päässä auton takapuskurista.

      • Anonyymi

        Ongelma nykyään on valvonnan puuttuminen täysin. Mikko Paateron ja Päivi Räsäsen tekemä päätös lopettaa liikkuva poliisi 2014 sai aikaan nykyisen tilanteen. Tämä on poliittisten päättäjien tahtotila. Tästä asiasta ei tutkijat tai esimerkiksi media uskalla / halua kertoa suoraan. Vaarallisia ohituksia, hurjia ylinopeuksia yms. riittää maanteillä. Käytännössä sama tilanne kuin Venäjällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma nykyään on valvonnan puuttuminen täysin. Mikko Paateron ja Päivi Räsäsen tekemä päätös lopettaa liikkuva poliisi 2014 sai aikaan nykyisen tilanteen. Tämä on poliittisten päättäjien tahtotila. Tästä asiasta ei tutkijat tai esimerkiksi media uskalla / halua kertoa suoraan. Vaarallisia ohituksia, hurjia ylinopeuksia yms. riittää maanteillä. Käytännössä sama tilanne kuin Venäjällä.

        Tuo turhan aikainen puskissa kyttääminen ja muu vastaava poliisin harrastamaa kyyläämistä olikin syytä vähentää, tuon lopettamistahan ei ole edelleenkään havaittavissa.
        Onhan mediassa jotkut tuota tarpeettoman kyttäämisen lopettamista arvostelleet eikä media ole kieltäytynyt tuollaistakaan mielipidettä julkaisemasta.
        Aina maantiellä on sattunut ja sattuu ja tapahtuu edelleen, turhan poliisi kyttäämisen määrästä riippumatta. Siihen verraten mikä Venäjällä on tilanne liikenneturvallisuuden suhteen, on meillä asiat vähintäänkin loistavalla tolalla, onhan suomi yksi maailman turvallisimmista maista liikenteestä puhuttaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo turhan aikainen puskissa kyttääminen ja muu vastaava poliisin harrastamaa kyyläämistä olikin syytä vähentää, tuon lopettamistahan ei ole edelleenkään havaittavissa.
        Onhan mediassa jotkut tuota tarpeettoman kyttäämisen lopettamista arvostelleet eikä media ole kieltäytynyt tuollaistakaan mielipidettä julkaisemasta.
        Aina maantiellä on sattunut ja sattuu ja tapahtuu edelleen, turhan poliisi kyttäämisen määrästä riippumatta. Siihen verraten mikä Venäjällä on tilanne liikenneturvallisuuden suhteen, on meillä asiat vähintäänkin loistavalla tolalla, onhan suomi yksi maailman turvallisimmista maista liikenteestä puhuttaessa.

        Asennevammaiset ihmiset eivät kykenen toimimaan sääntöjen ja rajoitusten velvoittamalla tavalla ilman valvontaa. Valvontaa tarvitaan siis tuollaisten asennevammaisten vuoksi. Täydellisessä maailmassa ei tarvittaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennevammaiset ihmiset eivät kykenen toimimaan sääntöjen ja rajoitusten velvoittamalla tavalla ilman valvontaa. Valvontaa tarvitaan siis tuollaisten asennevammaisten vuoksi. Täydellisessä maailmassa ei tarvittaisi.

        Noita mainittuja asennevammaisia, sikäli kun on edes olemassa on vain häviävän vähän, joiden kyttäämiseen valjastettu poliisi armeija on kohtuuttoman suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennevammaiset ihmiset eivät kykenen toimimaan sääntöjen ja rajoitusten velvoittamalla tavalla ilman valvontaa. Valvontaa tarvitaan siis tuollaisten asennevammaisten vuoksi. Täydellisessä maailmassa ei tarvittaisi.

        Itse ajelen kesällä vähintään 250 km/h ja toisinaan 360 lm/h tällä tavalla toimien vältän liian lähellä ajavat. Talvella hyvä nopeus on 150 km/h ja teistä riippuen yli 200 km/h ei ole haittaa liian lähellä ajavista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajelen kesällä vähintään 250 km/h ja toisinaan 360 lm/h tällä tavalla toimien vältän liian lähellä ajavat. Talvella hyvä nopeus on 150 km/h ja teistä riippuen yli 200 km/h ei ole haittaa liian lähellä ajavista.

        Minä ajan yleensä 560 km/h ja toisinaan 780 km/h. Talvella 310 km/h ja joskus 440 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajan yleensä 560 km/h ja toisinaan 780 km/h. Talvella 310 km/h ja joskus 440 km/h.

        Ja joskus 10 km/h.


    • Anonyymi

      Ei pidä ajaa liian lähellä mitään muutakaan ajoneuvoa.

      • Anonyymi

        Kaasu on myös turvavaruste muun ohella.
        Turvaväli eteen, taakse ja sivuille.

        Kun autoilija sekoilee, ajavat sumpussa tai nopeus tai ajolinja seilaa, niin mahdollisimman paljon etäisyyttä.


      • Anonyymi

        Tämä on totta. Useammin se mopo on siellä takapuskurissa kuin etupuskurissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totta. Useammin se mopo on siellä takapuskurissa kuin etupuskurissa.

        Juu juu, mutta autoilijan vika se on silti aina :
        Jos mp on kiinni takapuskurissa ajat liian hitaasti
        Jos mp on kiinni etupuskurissa ajat liian nopeasti
        Mp ajaa aina oikeaa nopeutta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu juu, mutta autoilijan vika se on silti aina :
        Jos mp on kiinni takapuskurissa ajat liian hitaasti
        Jos mp on kiinni etupuskurissa ajat liian nopeasti
        Mp ajaa aina oikeaa nopeutta !

        Minkä vuoksi nää mp kuskit pitää niit järjettömän kirkkaita kaukoledivaloja. Kukovaloja ei saa käyttää aivan miten vaan. Ovat niin tietämättömiä etteivät ymmärrä edes moottoritiellä laittaa puolivaloille.

        Muistakaa autoilijat pestä tuullilasi puhtaaksi kun moottoripyörä on takapuskurissa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuoksi nää mp kuskit pitää niit järjettömän kirkkaita kaukoledivaloja. Kukovaloja ei saa käyttää aivan miten vaan. Ovat niin tietämättömiä etteivät ymmärrä edes moottoritiellä laittaa puolivaloille.

        Muistakaa autoilijat pestä tuullilasi puhtaaksi kun moottoripyörä on takapuskurissa kiinni.

        Me viisaat kuskit ymmärrämme liikennetilanteita kaikista näkökulmista katsoen. Moottoripyöräilijät haluavat tulla nähdyiksi kirkkailla valoillaan, kuntaas taas autoilijoilla valojen käyttö ei ole hallinnassa. Osa ajelee joko parkkivaloilla, huomio valoilla tai ei ollenkaan mitään valoja. Monesti saa räpsäyttää pitkiä valoja sellaisille, joilla ei ole mitkään valot päällä. Parkkivaloja ei osata käyttää oikeassa tilanteessa eli auton ollessa paikoillaan, mutta osataan käyttää väärin ajaessa oikeiden lähivalojen asemesta. Motoristit ovat autoja nopeampia menijöitä ja ohittavat meidät autoilijat aina, mikäli turvallinen ohitus ei ole esteenä. Ei tulisi mieleenkään ajaa motoristin takapyörässä kiinni eli turvaväliä pidämme myös edellä meneviin motoristeihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me viisaat kuskit ymmärrämme liikennetilanteita kaikista näkökulmista katsoen. Moottoripyöräilijät haluavat tulla nähdyiksi kirkkailla valoillaan, kuntaas taas autoilijoilla valojen käyttö ei ole hallinnassa. Osa ajelee joko parkkivaloilla, huomio valoilla tai ei ollenkaan mitään valoja. Monesti saa räpsäyttää pitkiä valoja sellaisille, joilla ei ole mitkään valot päällä. Parkkivaloja ei osata käyttää oikeassa tilanteessa eli auton ollessa paikoillaan, mutta osataan käyttää väärin ajaessa oikeiden lähivalojen asemesta. Motoristit ovat autoja nopeampia menijöitä ja ohittavat meidät autoilijat aina, mikäli turvallinen ohitus ei ole esteenä. Ei tulisi mieleenkään ajaa motoristin takapyörässä kiinni eli turvaväliä pidämme myös edellä meneviin motoristeihin

        Idiootit mottoripyörähemmot vetää puskurissa kiinni pitkät päällä motarilla.
        Menevät kyllä ohi keskaria näyttäen kun pudottaa vauhdin äkkijarrutuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me viisaat kuskit ymmärrämme liikennetilanteita kaikista näkökulmista katsoen. Moottoripyöräilijät haluavat tulla nähdyiksi kirkkailla valoillaan, kuntaas taas autoilijoilla valojen käyttö ei ole hallinnassa. Osa ajelee joko parkkivaloilla, huomio valoilla tai ei ollenkaan mitään valoja. Monesti saa räpsäyttää pitkiä valoja sellaisille, joilla ei ole mitkään valot päällä. Parkkivaloja ei osata käyttää oikeassa tilanteessa eli auton ollessa paikoillaan, mutta osataan käyttää väärin ajaessa oikeiden lähivalojen asemesta. Motoristit ovat autoja nopeampia menijöitä ja ohittavat meidät autoilijat aina, mikäli turvallinen ohitus ei ole esteenä. Ei tulisi mieleenkään ajaa motoristin takapyörässä kiinni eli turvaväliä pidämme myös edellä meneviin motoristeihin

        Miten sitä nyt "viisas" kykenisi niin kovaa ajamaan, että olisi edes lähellä toista kulkuneuvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitä nyt "viisas" kykenisi niin kovaa ajamaan, että olisi edes lähellä toista kulkuneuvoa.

        Äläppäs näsäviisas sekaannu keskusteluun, jota sinä et ymmärrä alkuunkaan. Me viisaat kuskit emme tietenkään ala kilpailemaan motoristien kanssa, emmekä toisten autoilijoidenkaan, koska meillä ei ole sitä vauhdin hurmaa eikä bensaa suonissa. Mutta se ettei kilpailu viettiä enää ole ei tarkoita sitä, että matelisimme tiellä, vaan että ajamme aina mieluummin rajoitusten alle kuin niiden yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläppäs näsäviisas sekaannu keskusteluun, jota sinä et ymmärrä alkuunkaan. Me viisaat kuskit emme tietenkään ala kilpailemaan motoristien kanssa, emmekä toisten autoilijoidenkaan, koska meillä ei ole sitä vauhdin hurmaa eikä bensaa suonissa. Mutta se ettei kilpailu viettiä enää ole ei tarkoita sitä, että matelisimme tiellä, vaan että ajamme aina mieluummin rajoitusten alle kuin niiden yli.

        Ilman mitään näsäviisautta on jokaisen täysjärkisen tiedossa, ettei kukaan konepyörän kanssa ala tai kannata alkaa kilpailemaan. Eikä sillä ole mitään tekemistä liian lähellä ajamisen kanssa.
        Tuo mitä sanot kohdallasi vaihdin hurman tai kilpailuvietin puutteeksi on vain naamio sille tosiasialle, ettei sinulla ja parilla muulla "viisaalla" enää ole ajoi-oikeuden hallintaan riittäviä edellytyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman mitään näsäviisautta on jokaisen täysjärkisen tiedossa, ettei kukaan konepyörän kanssa ala tai kannata alkaa kilpailemaan. Eikä sillä ole mitään tekemistä liian lähellä ajamisen kanssa.
        Tuo mitä sanot kohdallasi vaihdin hurman tai kilpailuvietin puutteeksi on vain naamio sille tosiasialle, ettei sinulla ja parilla muulla "viisaalla" enää ole ajoi-oikeuden hallintaan riittäviä edellytyksiä.

        Itse en kilpaile liikenteessä. Ajelen kesän tullen 300 km/h ja reilusti yli. Talvisin vähintään 150 - 200 km/h, liian lähellä ajavia ei käytännössä ole. Matka sujuu nopeasti ja maisema vaihtuu. Kaupungit ohitan kokonaan. Pitkillä suorilla on mukava ohitella hitaampia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en kilpaile liikenteessä. Ajelen kesän tullen 300 km/h ja reilusti yli. Talvisin vähintään 150 - 200 km/h, liian lähellä ajavia ei käytännössä ole. Matka sujuu nopeasti ja maisema vaihtuu. Kaupungit ohitan kokonaan. Pitkillä suorilla on mukava ohitella hitaampia.

        Minä ajan kesällä 540 km/h ja talvisin vähintään 260-320 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman mitään näsäviisautta on jokaisen täysjärkisen tiedossa, ettei kukaan konepyörän kanssa ala tai kannata alkaa kilpailemaan. Eikä sillä ole mitään tekemistä liian lähellä ajamisen kanssa.
        Tuo mitä sanot kohdallasi vaihdin hurman tai kilpailuvietin puutteeksi on vain naamio sille tosiasialle, ettei sinulla ja parilla muulla "viisaalla" enää ole ajoi-oikeuden hallintaan riittäviä edellytyksiä.

        Mutta kun ne ajo-oikeudet ovat edelleen viisailla olemassa ja käytössä, niin mitäpä sinä siihen voit sanoa? Sinun mielestäsi kilpailuviettiä ja vauhdin hurmaa pitää olla jokaisella, muuten saa nysvärin tittelin liikenteessä ja täällä palstalla. Ja kun ei kilpailla vauhdissa motskarien kanssa, niin ei kilpailla myöskään muitten autojen kanssa syystä, kun meillä on tuo leikki-ikä mennyt jo ohi. Kyllähän se on monesti leikkimistä se ajaminen joillain ja leikin henkeen kuuluu tietysti uskaltaa ajaa mahdollisimman kovaa ja poliisia pakoon kissä hiiri leikillä. Me kunnioitamme motoristeja, eikä meillä ole mitään moitteen sanaa heitä kohtaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitä nyt "viisas" kykenisi niin kovaa ajamaan, että olisi edes lähellä toista kulkuneuvoa.

        Katos kun siihen turva väliin tulee aina täyttäjä, niin meneehän siinä tietysti jonkun aikaa, että saa kyhätyksi uuden turvavälin. On oikeastaan hupaisaa seurata vilkkaassa liikenteessä tuota ohittelurumbaa ja onhan siinä välillä jännitystäkin nähdessään oikein täpäriä ohituksia ja kuljettajia, jotka sitkeästi ovat jonkun pers poskessa kilometri kaupalla ja joilla jarruvalot vilahtelee tämän tästä, kun ajavat toissen perässä melkein kiinni kytäten ohitusta. Itsellä tuo ajaminen on levollsita ja stressitöntä siellä takana etäällä muista, mutta kuitenkin sen verran näköyhteyden päässä, josta näkee seurata kuskien epätoivoisia tempoiluja päästä jonkun ohitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ne ajo-oikeudet ovat edelleen viisailla olemassa ja käytössä, niin mitäpä sinä siihen voit sanoa? Sinun mielestäsi kilpailuviettiä ja vauhdin hurmaa pitää olla jokaisella, muuten saa nysvärin tittelin liikenteessä ja täällä palstalla. Ja kun ei kilpailla vauhdissa motskarien kanssa, niin ei kilpailla myöskään muitten autojen kanssa syystä, kun meillä on tuo leikki-ikä mennyt jo ohi. Kyllähän se on monesti leikkimistä se ajaminen joillain ja leikin henkeen kuuluu tietysti uskaltaa ajaa mahdollisimman kovaa ja poliisia pakoon kissä hiiri leikillä. Me kunnioitamme motoristeja, eikä meillä ole mitään moitteen sanaa heitä kohtaan

        Ei tarkoittamillani "viisailla" se ajo-oikeuden hallinta ole enää kohdallaan.
        Sinulla tuo luetun ymmärtäminen on vakavasti hukassa, kun alat totuudenvastaisesti väittämään ja kuvittelemaan , että jollakin toisella kirjoittajalla olisi sitä kilpailuviettiä ja vauhdinhurman hakemisen tarvetta liikenteessä.
        Eihän siellä liikenteessä enää kukaan leikki-iässä ole eikä tuota mahdollisimman kovasti ajamista ,tai poliisin kanssa leikkimisestä puhumattakaan esiinny kuin joissakin erittäin harvinaisissa yksittäistapauksissa. Toki hyvä ettet konepyörähenkilöitä ala tarpeettomasti ja virheellisesti mistään moittimaan, jota sitten sitäkin enemmän kohdistat liikenteessä sujuvuutta ja turvallisuutta arvostaviin autoilijoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katos kun siihen turva väliin tulee aina täyttäjä, niin meneehän siinä tietysti jonkun aikaa, että saa kyhätyksi uuden turvavälin. On oikeastaan hupaisaa seurata vilkkaassa liikenteessä tuota ohittelurumbaa ja onhan siinä välillä jännitystäkin nähdessään oikein täpäriä ohituksia ja kuljettajia, jotka sitkeästi ovat jonkun pers poskessa kilometri kaupalla ja joilla jarruvalot vilahtelee tämän tästä, kun ajavat toissen perässä melkein kiinni kytäten ohitusta. Itsellä tuo ajaminen on levollsita ja stressitöntä siellä takana etäällä muista, mutta kuitenkin sen verran näköyhteyden päässä, josta näkee seurata kuskien epätoivoisia tempoiluja päästä jonkun ohitse.

        Nyt kyllä puhut potaskaa koska ei se "viisas" ajo-ja huomiokykynsä puutteen takia kykene ajamaan niin kovaa, että pääsisi edes lähelle toista ajoneuvoa, Joten kirjoittamaasi turvavälin täyttämistä ei kohdallasi yksinkertaisesti missään normitilanteessa ole mahdollista tapahtua.
        Tuo näköyhteyden päässä muista ajamisesi toteutuu vain harvoin jos koskaan, koska vähänkään vilkkaammassa liikenteessä olet hetkessä jonon vetäjänä ja tientukkona josta, estelyistäsi huolimatta lähes kaikki menee ja haluaa mennä ohi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Asennevammaista toimintaa tuollainen.


    • Anonyymi

      Ajoneuvon kuljettajana olet vastuussa paitsi omasta, myös muiden liikenteessä kulkevien turvallisuudesta.

    • Anonyymi

      Autoilja saa itse päättää turvavälin pituuden. Autonsa hallitseva taitava kuski voi suhauttaa (moottori)pyörän ohi hyvinkin läheltä, silti turvallisuutta mitenkään vaarantamatta.

      • Anonyymi

        Autoilija joutuu itse tekemään kaikki päätökset, kun liikenteessä ajoneuvolla ajaa. Kukaan ei sitä päätöstä hänen puolestaan koskaan tee. Mikään ei koskaan takaa sitä, että tehty päätös on väärä tai huono.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      148
      1208
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1105
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      988
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      205
      921
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      835
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      825
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      812
    Aihe