Voisiko joku kertoa/linkata yksinkertaisen ohjeen oluen tekoon? Olen yrittänyt etsiä, mutta en meinaa löytää kunnollista. Voiko sen valmistamiseen käyttää normaalia hiivaa? Ja jos ei ole pullotuskonetta, voiko oluen laittaa vanhoihin pulloihin ja korkit käsivoimin kiinni?
Kuten huomaatte, olen aika amatööri ja ensikertalainen, joten olisi mukavaa jos joku voisi auttaa.... :--D
oluen teko itse - APUA!
6
217
Vastaukset
- OlutOnParasta
Uutteesta tehden:
http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f=3&t=727
foorumilta löytyy myös hirveä määrä tietoa mäskäämällä tekemiseen kun jaksaa kaivella.
Englanniksi löytyy John Palmerin How To Brew kirjan ykköspainos kirjailijan sivuilta kokonaisuudessaan:
http://www.howtobrew.com/intro.html - OlutOnParasta
Ja noista pulloista, ostat korkittimen ja korkkeja, ei maksa paljon.
http://www.shop.brewcat.fi/valmistusvalineet-korkit-korkitus-c-38_68.html
itse aikanaan ostin ensimmäisen korkittimeni kirpparilta, tais olla 1€ hintaluokassa. - jaaakoppbbii
Osta lähikaupasta olut-uute paketti esim. coopers. Liuota tämä kattilalliseen kuumaa vettä ja lisää kilo sokeria. Tämän jälkeen lisää viileää vettä niin että kokonaismäärä on 20-25l. Lisää astiaan uutepakkauksen mukana tullut hiiva mikäli lämpö on alle 40 astetta.
Anna käydä huoneenlämmössä n. 5vrk.
Puhdista valitsemasi olutpullot ja lisää jokaiseen pieni teelusikallinen sokeria, siis 0,33l pulloja käytettäessä. Mikäli käytät isompia pulloja, laita sokeria enemmän. Tämän jälkeen laita olut pulloihin ja korkit tiukkaan.
Anna pullojen seistä viikko huoneenlämmössä ja viikko viileässä.
Avaa pullo ja kaada varoen lasiin, pulloissa on pohjalla sakkaa joka saa jäädä sinne.- einoineiei
tämä just on se paska ohje jolla saa paskaa hiivakiljua. lue yllämainituista linkeistä se oikea tapa valmistaa uutteestakin hyvää olutta.
- oolluu
Ominaispaino mittari on välttämätön, jos lukema on vielä päälle 5 kun pullottaa niin korkit lentää tai pullot hajoaa paineen vaikutuksesta. Ainakin muutaman viikon päästä.
- menyt
Ominaispainomittari on mielestäni välttämätön, jos haluaa tehdä jotain lokikirjaa panotouhuistaan.
Uutteista valmistettaessa yleensä viikossa pullotuskunnossa (ainakin n. 20C lämpötilassa). Huomaa myös siitä kun normivesilukon pulpahdusten väli kestää minuutteja.
Senkin jälkeen pulloista voi vielä tehdä granaatteja, jos lisää jälkikäyntisokeria yli 10g/litra.
Itse asiassa tuollahan tuo olikin selitetty paremmin ylempänä. (kotiolut.com-linkki)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42909
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 72875