Venesähköt ja maadoitus moottoriin

Fin26

Ajatuksena olisi talven aikana vetää purjeveneen sähköjä uusiksi ja ymmärrän hyvin miten sähköt kytketään sulaketauluun, liitokset tehdään, johtimet valitaan jne. Näistä on kaikista ollut hyvin juttuja venelehdissä. Mutta en ymmärrä miksi sähköjärjestelmä pitää jotenkin maadoittaa moottorin runkoon? Voisiko joku selittää kansantajuisesti mitä virkaa tällä maadoituksella on? Eikö koko järjestelmä voi kiertää akun plussan ja miinuksen välillä, moottorin laturi ja startti ovat omat kytkentänsä...mutta tämä maadoitus? Pahoittelut jos kysymys on tyhmä, tämä ei ole mikään provo. En vain ole kai ollut hereillä koulun fysiikantunnilla.

16

8696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.Virran ystävä

      On niitä sellaisiakin järjestelmiä olemassa, joissa moottorin runko on eristetty pois virtapiiristä - en ole kyllä koskaan moista nähnyt. Palataan nyt kuitenkin näihin tavallisten ihmisten kulkuneuvoihin. Siellä on sellainen ahkera työläinen nimeltä S.Virta, joka lähtee genraattorilta/alternaattorilta töihin, joita veneilijä pyytää suorittamaan: kuten pyörittämään lämppäriä tai nostamaan ankkuria ym. tehtäviä. Tuon väsymättömän S.Virran täytyy kuitenkin palata takaisin sinne voimalaitokselle, mutta sille ei kelpaa se sama johto mitä pitkin se sinne töihin meni, vaan se haluaa toisen yhtä paksun ja mielellään myös yhtäpitkän johtimen kotiin paluuseen. (autossahan kori toimii paluutienä)

      Veneilijä on järjestänyt sinne painesäiliön(akun) johon tuo S.Virta yrittää toimittaa tuotettaan aina kun sitä jää yli, jotta kipparilla olisi mahdollisuus käyttää laitteitaan myös silloin kun S. Virta on vapaalla. Tuo varastopytylle(akulle) tuotoksen vienti ei millään tavalla vaikuta siihen seikkaan, että S. Virran on palattava aina takaisin tehtaalle, joka käytännön syistä on siinä alternaattorin lähellä moottorin rungossa oleva kiinnityspiste.

      Toivottavasti tästä on apua kun vetelet niitä piuhoja sinne alukseesi. Muista kuitenkin katsoa taulukosta (AWG ja mm2) että johdon läpimitat vastaavat kulutuslaitteesi virrantarvetta - pitkämatka = paksu piuha - suuri virta = paksu piuha - pitkä matka ja suuri virta = hiton paksu piuha.

      • Yanmarilla

        Olen nähnyt, kun rakensin sellaisen itse 9m:n alumiiniveneeseen. Kaikki miinukset menivät rungosta eristettyyn kuparikiskoon ja moottorin ja potkuriakselin laippojen välissä oli eristävä joustolaippa, joka esti moottorin miinukset menemästä potkuriakselin kautta veteen. Kaikki metalliset laitteet piti eristää rungosta, myös kaukosäätökaapeli.


      • Fin26

        Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.


      • moottorin miinus
        Fin26 kirjoitti:

        Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.

        Monissa, ehkä useimmissa, venedieseleissä starttimoottorin miinus on yhteydessä moottorin runkoon. Tutki yleismittarilla onko myös omassa moottorissasi niin.
        Alumiiniveneessä on omat maadoitusongelmansa elektrolyyttisen koorroosioriskin takia.


      • sinkissä
        Yanmarilla kirjoitti:

        Olen nähnyt, kun rakensin sellaisen itse 9m:n alumiiniveneeseen. Kaikki miinukset menivät rungosta eristettyyn kuparikiskoon ja moottorin ja potkuriakselin laippojen välissä oli eristävä joustolaippa, joka esti moottorin miinukset menemästä potkuriakselin kautta veteen. Kaikki metalliset laitteet piti eristää rungosta, myös kaukosäätökaapeli.

        Kun ei ole oikein tuttua tuo alumiiniveneen kanssa eläminen, kyselen tässä että pidetäänkö siellä rungossa sinkkejä kuten teräsveneessä? Luin tuolta toiselta osastolta alu- purjeveneistä ja sieltä kävi ilmi niiden olevan melko hyvin suojattuja galvaaniselta korroosiolta kunhan sähköasiat ovat kunnossa.
        Onko tuo sähköjenveto minkä teit veneeseesi sama juttu minkä ne tekevät siellä Ovni tehtaalla?

        Olen lukenut ulkomaisista venejulkaisuista, että joissakin suurissa marinoissa vesi on melkoista ektrolyyttiä vuotovirtojen takia. On siis todellla tärkeätä suojata veneen ulokopuoliset metalliosat syöpymistä vastaan.


      • kipinää
        Fin26 kirjoitti:

        Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.

        Sinun täytyy vain hyväksyä se tosiasia, että virtapiirissä tarvitaan kaksi johdinta ja tämä tavallisten ihmisten kulkupelissä oleva sähköjärjestelmä on vanhaa perua sieltä aikojen alusta. Silloin ei tarvinnut tai ei osattu ajatella vuotovirtojen korroosiota ja siksi tälläinen systeemi on meillä käytössä. Tärkeintä on ymmärtää että nämä moottorin apulaitteet ovat maadoitettu siihen runkoon (on se toinen johdin) ja elää sen kanssa kunnes saadaan hienompia järjestelmiä käyttöön.

        Vaikuttaa siltä että tarvitset lisää koulutusta/harjoitusta ennenkuin alat sähkötöihin. Tämä matalajännite 12/24V antaa helposti vaarattoman vaikutelman, mutta vaikka jännite on matala niin virta voi olla hyvin suuri (esim. startti- ja ankkurivinssipiirit). Jos näissä ei kytkennät ole kunnossa (esim. löysä liitos, sulakken mitoitus/sijoitus) voivat seurukset olla katastrofaaliset. Tuolla ketjussa on linkki erittäin hyvään oppimateriaaliin, joka kannattaa lukea pari kertaa ajatuksen kanssa läpi - saa valaistuksen.


      • Bossu
        Fin26 kirjoitti:

        Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.

        Minulla on Volvo md2b, jossa laturin miinus tulee moottorin rungosta. Kaikissa latureissa ei ole näin, mutta kannattaa tarkistaa, muuten voipi lataus mennä harakoille ja saattaa laturikin olla entinen.


      • Yanmarilla
        sinkissä kirjoitti:

        Kun ei ole oikein tuttua tuo alumiiniveneen kanssa eläminen, kyselen tässä että pidetäänkö siellä rungossa sinkkejä kuten teräsveneessä? Luin tuolta toiselta osastolta alu- purjeveneistä ja sieltä kävi ilmi niiden olevan melko hyvin suojattuja galvaaniselta korroosiolta kunhan sähköasiat ovat kunnossa.
        Onko tuo sähköjenveto minkä teit veneeseesi sama juttu minkä ne tekevät siellä Ovni tehtaalla?

        Olen lukenut ulkomaisista venejulkaisuista, että joissakin suurissa marinoissa vesi on melkoista ektrolyyttiä vuotovirtojen takia. On siis todellla tärkeätä suojata veneen ulokopuoliset metalliosat syöpymistä vastaan.

        Laitoin ensin tavalliset sinkit, kun ne eivät kuluneet, vaihdoin Yamahan magnesium sinkit, jotka kuluivat paremmin. Niiden kuluminen johtui haponkestävistä vedenalaisista osista, kuten läpivienneistä, trimmilevyistä, potkurista, ym., jotka oli myös eristetty rungosta nylon levyillä ja ruuvit muoviholkittamalla ja ruuvinkannat muovialuslevyillä. Joka ruuvin kiristyksen jälkeen oli katsottava yleismittarilla ettei alkanut maadottamaan. Sen jälkeen rungossa ei näkynyt syöpymiä, jotka olivat tulleet 5 viikon vedessäolon jälkeen eristämättömien trimmilevyjen takia..


      • sinkissä
        Yanmarilla kirjoitti:

        Laitoin ensin tavalliset sinkit, kun ne eivät kuluneet, vaihdoin Yamahan magnesium sinkit, jotka kuluivat paremmin. Niiden kuluminen johtui haponkestävistä vedenalaisista osista, kuten läpivienneistä, trimmilevyistä, potkurista, ym., jotka oli myös eristetty rungosta nylon levyillä ja ruuvit muoviholkittamalla ja ruuvinkannat muovialuslevyillä. Joka ruuvin kiristyksen jälkeen oli katsottava yleismittarilla ettei alkanut maadottamaan. Sen jälkeen rungossa ei näkynyt syöpymiä, jotka olivat tulleet 5 viikon vedessäolon jälkeen eristämättömien trimmilevyjen takia..

        Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta, harvoin saa tälläistä "sisäpiirin tietoa" . Sitä kun on pienestä pitäen ollut utelias tekniikan perään.


    • p+++

      Kyse lienee vuotovirtojen poistamisesta, eli veneen sähkösysteemit ovat samassa potentiaalissa, jos moottori on maadoitettu veneen virtapiirin maahan. Vuotovirrat taas aiheuttavat ruostumista, siksi moottori on lisäksi maadoitettu veteen esim kaapelilla moottorista akselitukeen.

      • Bossu

        Onko aina näin? Mulla on fiskaripaatissa maadoitus moottoriin. Moottorista kulkevassa akselissa on välissä joustolaippa, jossa 4 kumilaippaa vievät akselin pyörinnän eteenpäin. Sähkövirrat siis pysähtyvät tähän. Onko tästä jotain haittaa?


    • kaikille tuttu?
      • Talvilukemistoa

        Kiitos linkistä,
        tämä auttaa paljon kun talvella pähkäilen veneen sähköjen parantamista. Paatissa on todella paljon sähköllä toimivia laitteita, enkä ole aivan vakuuttunut siihen tehdyistä sähkötöistä.


    • Asiahan on erittäin helppo, aluumiini tai teräsveneen runkoon ei saa maadoittaa syöpymisen takia, puu- tai lasikuituveneen runkoon ei edes voi maadoittaa. Oliko muuta kysyttävää?

      • sekoilet!

        Monet laitteet vaativat maadoittamista toimiakseen kunnolla (radiolähettimet, tutka ym) ja niitä laitteita käytetään myös teräs- ja alumiiniveneissä.
        Ääriesimerkki on MF/HF radio (lähetin vastaanotin). Se ei edes toimi ilman kunnollista maadoitusta, joka on kaikkein helpoin toteuttaa nimeomaan metallirunkoisissa veneissä.
        Sama koskee ukkosenjohdattimen (rikin) maadoittamista. Metallirunkoisessa veneessä sekään ei ole ongelma, lasikuituveneessä voi olla.

        Miten toteutat maadoitukset metalliveneessä, jos "runkoon ei saa maadoittaa"?
        Sekoititkohan vuotovirtaongelmat ja maadoituksen toisiinsa?


      • Jgjgjg
        sekoilet! kirjoitti:

        Monet laitteet vaativat maadoittamista toimiakseen kunnolla (radiolähettimet, tutka ym) ja niitä laitteita käytetään myös teräs- ja alumiiniveneissä.
        Ääriesimerkki on MF/HF radio (lähetin vastaanotin). Se ei edes toimi ilman kunnollista maadoitusta, joka on kaikkein helpoin toteuttaa nimeomaan metallirunkoisissa veneissä.
        Sama koskee ukkosenjohdattimen (rikin) maadoittamista. Metallirunkoisessa veneessä sekään ei ole ongelma, lasikuituveneessä voi olla.

        Miten toteutat maadoitukset metalliveneessä, jos "runkoon ei saa maadoittaa"?
        Sekoititkohan vuotovirtaongelmat ja maadoituksen toisiinsa?

        Nyt puhutaan kahdesta aivan eri asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

      JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe