50 luvulta

uskovainen koti

Vanhempani olivat helluntailaisia, kuten lähes kaikki lähinaapurit.
Naiset eivät saaneet leikata hiuksiaan, radio oli syntiä, tv oli vasta myöhemmin syntiä kun se tuli suomeen.
Naapurin rouva ei saanut leikkauttaa pahaa kasvaintaan kuulemma jumala parantaa, kasvain vaikutti haittaavasti elämään ja ulkonäköön. Myöskin lääkkeet olivat syntiä vaikka isä söi hotapulveria kuin leipää.
Lapsia piti tehdä niin paljon kuin tuli.
Sanomalehti oli syntiä, paitsi uskovaisten omat lehdet. Koskaan en päässyt elokuviin, tivoliin eikä saanut opetella tanssimaan. Sääntöjä oli tuhottomasti. Lapsia sai hakata ja käyttää henkistä väkivaltaa se ei ollut syntiä vaan raamatullista. Raamattua piti lukea, se vasta olikin kauheita juttuja täynnä. Kokousten jälkeen haisi tulikivenkatku nenään, valvoin yöt kun pelkäsin joutuvani helvettiin.
Olen selvinnyt kaikesta suht. järjissäni vaikka kauan se vei.

3

146

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitos jo etukäteen

Nimim. uskovainen koti

Kirjoita sitten seuraavaksi niitä uskovaisen kodin hyviä puolia. Olisi kiva lukea niistäkin. Varmaan moni avioerolapsi, alkoholiperheen lapsi ym. olisi mielellään vaihtanut osia sinun kanssasi

• uskovainen koti.

Enpä usko. minua hakattiin, seisotettiin paikoillani pitkiä aikoja, jos liikahdin minua lyötiin. Päivittäin sanottiin että et ole yhtään mitään, et edes ihminen.
        Olivat mallihellareita. Olisin mielelläni ollut vaikka missä muualla.

• Hei

Myötätuntoa sinulle. Miten olet jaksanut tällaisen taakan kanssa? Kuulostaa todella pahalta myös tuo ”et ole yhtään mitään, et edes ihminen” Kirjoitan tätä luterilaisen kirkon pappina ja tiedän, että jokaisessa uskonsuunnassa on ja on ollut omat pimeät puolensa. Jokainen uskonsuunta siis kätkee sisäänsä hengellisen väkivallan mahdollisuuden. Siksi jokaisessa uskonnollisessa liikkeessä on syytä myös katsoa peiliin.

Kuvaamasi uskon tulkinta on nykynäkökulmasta todella kummallista. Mutta ehkä kuvaamanasi ajanjaksona kuitenkin myös tyypillistä. Nykyajan avoimuuden vaatimus on tuonut paljon hyvää mukanaan. Ja sokea usko auktoriteetteihin on onneksi väistymässä.

Mutta erityisesti lapseen kohdistunut hengellinen väkivalta ja suoranainen pelottelu on ehdottoman tuomittavaa. Kirjoitat, että olet selvinnyt kaikesta suht järjissäsi. Mikä sinua on auttanut selviämään? Millainen on nykyisin suhteesi uskoon ja Jumalaan? Jään todella miettimään, miten kuvaamassasi ympäristössä voi kasvaa uskomaan, että Jumala on rakkaus ja myös luottamaan Jumalan hyvyyteen ja rakkauteen.

Voimia sinulle
      Tervehtien Päivi-pappi Hämeestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      157
      1490
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      129
      1180
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      879
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      65
      801
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      62
      710
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      685
    7. 52
      680
    8. 76
      586
    9. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      572
    10. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      568
    Aihe