Koulutuksen hyöty Suomessa?

Tulevaisuus?

Pistää miettimään, että onko korkeakoulutuksella väliä Suomessa?
Sanotaan että tarvitsee koulutuksen että pääsee töihin, mutta sitten toisaalta korkeakouluopiskelijat valmistuvat kaupan kassalle.

Mikä tässä kuviossa mättää?
Terveisin kyllästynyt AMK opiskelija.

23

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • austerism1

      "mutta sitten toisaalta korkeakouluopiskelijat valmistuvat kaupan kassalle."

      Tällainen vähättelee kaupan kassalla töissä olevia.


      "Pistää miettimään, että onko korkeakoulutuksella väliä Suomessa?"

      Suomessa jos jossain on väliä. Täällä ollaan kovin tittelinkipeitä byrokraattisia. Etenkin valtion- ja kunnanvirkoihin on pätevyysvaatimukset, ja jos ei vaadittavia "palikoita" tutkinnossa ole, on virkoja turha hakea. Toki pitää olla lisäksi suhteita.

      • Että näin

        Suhteiden lisäksi tai niiden asemasta käy kova osaaminen ja mielellään vielä käytännössä näytettynä. Tietysti pitää ensin päästä siihen ensimmäiseen näyttöpaikkaan.


      • kyllävain1
        Että näin kirjoitti:

        Suhteiden lisäksi tai niiden asemasta käy kova osaaminen ja mielellään vielä käytännössä näytettynä. Tietysti pitää ensin päästä siihen ensimmäiseen näyttöpaikkaan.

        Noh, kirjoitin vain kärjistetysti. Itse tuntuu että olen umpikujassa, opiskelen ammattikorkeakoulussa, alalle jolla ei ole töitä ja kaupan kassalla olen ollut niin paljon että sitä en kestä.

        Toki, ala on edes hieman sitä mitä haluan, mutta en tiedä riittääkö se menestymiseen. t.työtön opiskelija.

        Niitä suhteita kun ei ole.


      • Mikä se ala on?
        kyllävain1 kirjoitti:

        Noh, kirjoitin vain kärjistetysti. Itse tuntuu että olen umpikujassa, opiskelen ammattikorkeakoulussa, alalle jolla ei ole töitä ja kaupan kassalla olen ollut niin paljon että sitä en kestä.

        Toki, ala on edes hieman sitä mitä haluan, mutta en tiedä riittääkö se menestymiseen. t.työtön opiskelija.

        Niitä suhteita kun ei ole.

        Ei kannata opiskella alalle, jolla ei ole töitä. Vaihda alaa.

        Ihmetyttä, miten amkit saavat kouluttaa nuoria sellaisille aloille, joilla ei ole töitä. Veronmaksajana vastusta ehdottomasti verorahojen käyttöä turhiin koulutuksiin. Sellainen pitäisi kieltää heti. Omalla kustannuksellaan kukin opiskelkoon tietysti mitä haluaa, mutta ei yhteiskunnan tule maksaa muita kuin hyödyllisiten alojen koulutuksia, joilla on töitä ja joista tulee veronmaksajia ja osaajia tälle maalle.

        Äläkä nyt missään nimessä ainakaan jatko-opintoja tee sellaiselle alalle, jolla ei ole edes töitä!


    • austerism1

      Tsemppiä vaan - hienoa, että olet jaksanut opintojen ohella kassalla (olen kuullut, että voipi olla toisinaan henkisesti hyvinkin raskasta hankalien asiakkaiden takia).

      Sinänsä harva tutkinto työpaikkaa takaa. Vaikea tietty tarkemmin pohdiskella, kun et kerro alaa. Mutta yksi vaihtoehto on aina jatko-opiskelu, jos ei töitä tahdo löytyä.

    • Ee ollakkaa mittää

      "Mikä tässä kuviossa mättää? "

      Yliopistosta työttömäksi valmistuneena voin kertoa, että kuviossa mättää se, ettei monista oppiaineista valmistu mihinkään ammattiin. Kun alan töitä tutkijoina on vain parhaassa tapauksessa yhdelle vuosikurssistaan, palaavat valmistuneet maisterit käytännössä lähtöruutuun.

      Muutama vuosikymmen takaperin pelkällä maisterintutkinnolla pääsi varmuudella johonkin valkokaulustyöhön. Nykyään kaikkiin valkokaulustöihin on erityiskoulusta, joten niihin haettaessa ei pelkällä maisterintukinnolla ole enää mitään itsestään selvää etulyöntiasemaa.

      Jostain syystä tähän karmeuteen ei opetustoimesta vastaavien henkilöiden toimesta olla reagoitu.

    • mag.

      Ja jotenkin jotkut pystyvät itsensä noihin hommiin pätevöittämään. Miksi et ole kouluttautunut niin, että saisit töitä? Mättääkö kielitaito, viestintätaidot vai mikä?
      Yliopistosta valmistutaan asiantuntijoiksi, harvemmin mihinkään tiettyyn ammattiin. Kasvatustieteitä opiskelleet esim. työllistyvät monenlaisiin töihin, samoin humanistit, joita riittää. On vain omaa saamattomuutta, jos pysty työpaikoista kilpailemaan. Tutkijaksi vain harva tähtää.

      • Ee ollakkaa mittää

        "Miksi et ole kouluttautunut niin, että saisit töitä?"

        No, kun yliopistossa on lukuisa oppiaineita ja tiedekuntia, joista ei valmistu mihinkään ammattiin. Tämähän on jo täällä todettu. Kun sitten töitä joutuu etsimään yrittämällä vakuuttaa työnantajia kyvyistään, on siinä jo kyse aivan aivan muusta osaamisen alueesta, kuin mihin on tenttikirjoja pänttäämällä valmistunut. Siellähän ei tosiasiassa valmenneta (näitä tenttikirjoja lukemalla ja esseitä kirjoittamalla) minkään alan asiantuntijaksi, vaikka täällä niin väitetään, eikä sellaisia työpaikkoja käytännössä edes ole haussa, joissa maisteri palkataan jotain asiaa tuntemaan. Katsokoon vaikkapa mol.fi sivuja, joka ei tätä usko, tai jos on parempaa tietoa, niin työnantajien nimiä ja työpaikkailmoituksia esiin.

        No, seuraava selitys tähän kritiikkiini on yleensä se, että hyvät tyypit kyllä työllistyvät. Näinhän se on, mutta he työllistyvät hyviin valkokaulustöihin ilman ylioppilas- tai maisterintutkintoakin. Ja kun kaikilla näyttää olevan tiedossa, että näiden tiettyjen oppiaineiden ja tiedekuntien opiskelijoiden työllistyminen on pelkästään sen varassa, että on hyvä tyyppi, niin miksi opiskelijoita ei jo pääsykokeissa seulota tämän varman tiedon pohjalta?

        Tästä lähtien vaikkapa yhteiskuntatieteelliseen ja humanistiseen tiedekuntaan tulee ottaa vain esim. Teemu Selänteen tapaisia miesopiskelijoita ja Arja Korisevan kaltaisia naisopiskelijoita. He ovat ihmistyyppejä jotka työnantajat haluavat palkata, työntekijät tavoitella työkavereikseen ja kaikki ulkopuoliset tuuppia eteenpäin, sekä muutenkin siloitella heidän tietään hyville työurille.


    • liuska54

      Se että niillä aloilla ei ole töitä tai töitä on, mutta hakijoita on hirveästi.

    • Koulutus kannattaa

      Ei autollakaan saa liikenteessä ajaa, jos ei oo korttia, vaikka osaisitki ajaa. Työnantajat kohtelee koulutusta täysin samalla tavalla. Ensimmäisenä ohitetaan ne hakijat, joilla on puutteellinen koulutus.

    • Töihin muttei koulut

      Koulutususko on jonkinlainen uskonto ja suoranainen teollisuudenhaara. sitä kautta siis myös työllistävä. 1970-luvun jälkeen ei korkeakoulutetuilla ole ollut menekkiä.

      • Hoppa Heikki

        Miten niin? Vastavalmistuneista korkeakoulutetuista liki 90 % on työllistynyt parin vuoden sisällä nyt lama-aikanakin, joillakin aloilla käytännössä 100 %. Joo, koulutuspaikkoja voisi silti usealla alalla hieman vähentää tai suunnata uudestaan.


    • keks.aloittaja

      Opiskelen muotoilualalla Ammattikorkeakoulusta.

      Olen aina halunnut muotoilualalle ja nautin tästä, useimmiten. Täällä oppii paljon asioita, kuten sisustussuunnittelua, graafista suunnittelua, palvelumuotoilua (opiskelen teollista muotoilua)
      Ehkä sillä ärsyttää, kun hain alunperin vaatetusalalle. Liekkö se sama, onko vaatetusmuotoilija vai teollinen - lähinnä halusin kaupan alan ja vaatetusalan yhdistää.

      En kadu kouluun lähtemistä, ja seuraavat kaksi vuotta aion kehittää osaamistani ja miettiä miten saan töitä. Vaikka kaikki sanoo, että se on mahdotonta.
      Ehkä eniten jossittelen sen kanssa että olisinko lähtenyt kaupan alalle.

      Alan vaihto? Tämä koulu on niin loppusuoralla, että turha vaihtaa. Toki voi uudestaan lähteä opiskelemaan, mietin Aalto Master's Degree: ja design business management.
      Mutta opiskelu ei ole ilmaista joten, joudun menemään töihin (tosin tällä hetkellä en pääse edes kassalla tällä kokemuksella)

      Ammattikorkeakoulututkinto siis on, mutta tuskin pääsen kaupan alalle töihin muotoilualan tutkinnolla. Esim: kaikki esimiehet.

      Turhauttaa vain. Riittääkö että uskoo itseensä? Teen mitä tahansa töitä koulun jälkeen, jos jatkan tavoittelua niin auttaako muotoilualan koulutus?
      Voin kyllä tehdä alan töitä - jos niitä olisi!

      Suunta on ainakin pääkaupunkiseutu valmistuttua

      • austerism1

        Kaikki muotoilijathan on käytännössä yrittäjiä / freelancereita. Toisin sanoen työt tulevat asiakkailta, joten sinun pitää siis hankkia asiakaskuntaa, joka on valmis maksamaan tekemisistäsi.

        Sattuu olemaan lähipiirissä vastaavaa porukkaa taiteilijoita, joten tiedän olen Lahden muotsikassa joskus opettanut (en tosin ammattiaineita). Muotsikastahan taidat olla, vai mitä? Toi Aallon maisteriohjelma voi olla ihan hyvä vaihtoehto.


      • Muotoonommeltu
        austerism1 kirjoitti:

        Kaikki muotoilijathan on käytännössä yrittäjiä / freelancereita. Toisin sanoen työt tulevat asiakkailta, joten sinun pitää siis hankkia asiakaskuntaa, joka on valmis maksamaan tekemisistäsi.

        Sattuu olemaan lähipiirissä vastaavaa porukkaa taiteilijoita, joten tiedän olen Lahden muotsikassa joskus opettanut (en tosin ammattiaineita). Muotsikastahan taidat olla, vai mitä? Toi Aallon maisteriohjelma voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

        Sama kokemus. Yrittäjiä ovat tai tekevät jotain "kunnon" työtä freelanceruuden ohessa.

        Nyt on muuten yleistynyt termi palvelumuotoilu (service design), joka on suhteellisen uusi myös käsitteenä (kai 90-luvulta). Firmoissa ja kaikenlaisissa byroissa voisi olla hyvinkinkin piilossa työpaikkoja osaaville. Muotoilussa on omasta mielestäni korostunut liian pitkään jonkinlainen ylitaiteellisuus ja alalle hakeutuu liikaa artesaanityyppejä. En tarkoita, etteikö käsillä tekemisellä ja visuualisella osaamisella olisi merkitystä. Valitan, että en nyt osaa paremmin selittää, mitä tarkoitan, pahoittelen kömpelöitä sanavalintojani.


    • Koita jaksaa

      On sillä arvo, ainakin johdatus ammattiin.
      EHKÄ

      Ilman sitä olet arvoton ja sen kanssa arvokas/arvoton yhtäaikaa.
      Ei sillä välttämättä työllisty.

      Ja olen alkanut kyseenalaistamaan ne opinnot, jotka ovat vain suomen olosohteisiin sopivia. Tää maa on kaatumassa. Kokkareet on myyny tämän ja jos tulee sota.

      Pitäisi olla jotain universaalimpaa tietoa tai taitoa, mitä voit soveltaa ulkomailla.

      Toinen on opintojen arvostelujen mielivaltaisuus. Sain esseen arvosananan ja sen perustelut ovat vähintäänkin arveluttavat. Niissä ei periaatteessa voi mitenkään onnistua. Jos käytät jo kaiken oppimasi, kirjoitat sen tekstiksi mutta et tee suoria viittauksia/ lainauksia, JOTKUT opettajat tulkisevat sen siten, ettet ole lukenut materiaalia - riittävästi.

      Jos pyydetään ratkaisuehdotusta johinkin ongelmaan, kirjoitan siihen sen järjestelmä suomessa on NYT ja mitä siihen vielä tarvitaan. En voi (enkä halua) loihtia verkostoa, johon täällä ei ole varaa. LUULEN että opettajat vonkuaa oppilailtaan uusia ideoita, joita he voivat itse käyttää. JUURI niitä en tahtonut antaa, vaan tein realistisen ehdotelman, joten se oli "liian vaisu". Laitan NE ideat töissä jonnekin. Miksi antaisin ne ilmatteeksi opettajalle?

      Luotto mennyt oppilaitoksiin, tutkintoihin ja opettajiin.

      • hdjjfvbb

        Asetu opettajan asemaan. Vaisu tekele tai nykytilanteen kuvaus tarkoittaa luovuuden ja aloitekyvyn puutetta, kun tarkoituksena on mitata opiskelijan taitoa soveltaa oppimaansa uudella tavalla. Muut luultavasti toimivat odotetulla tavalla ja kun opettaja vertaa tuotostasi heihin, niin automaattisesti tuloksena on huono arvosana. Ei kannattaisi alkaa salailemaan ideoitaan, koska ne ei ole kuitenkaan maata mullistavia ja ainutlaatuisia. Sahaat vain omaa nilkkaasi erikoisella asenteellasi. T. Ope


      • Mopolla mahdottomia?

        Oppilailta ratkaisuehdotuksia! Kaikkea sitä kuuleekin. Miten sellainen voi ratkaista mitään, jolla ei ole parhaimmillaankaan kuin hyvin pintapuolinen käsitys yleensä hyvin monimutkaisesta ongelma-alueesta?

        Hyvä tietysti, että ihmisellä on itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihinsä. Mutta ihmisellä pitää olla myös realiteettien tajua.


      • waiki, waiki
        hdjjfvbb kirjoitti:

        Asetu opettajan asemaan. Vaisu tekele tai nykytilanteen kuvaus tarkoittaa luovuuden ja aloitekyvyn puutetta, kun tarkoituksena on mitata opiskelijan taitoa soveltaa oppimaansa uudella tavalla. Muut luultavasti toimivat odotetulla tavalla ja kun opettaja vertaa tuotostasi heihin, niin automaattisesti tuloksena on huono arvosana. Ei kannattaisi alkaa salailemaan ideoitaan, koska ne ei ole kuitenkaan maata mullistavia ja ainutlaatuisia. Sahaat vain omaa nilkkaasi erikoisella asenteellasi. T. Ope

        Kuule ope.

        Sä olet ollut siellä viimeiset 20 vuotta ja menettänyt jo toivosi.
        Kaikki seinälle tuijottavat oppilaat saavat hyvät numerot ja pärjäävät.
        Ne ei tuo uutta, ei pakinoi, ei erotu, ei haise, eikä maistu. Sellaiset pärjää.

        Se että jakelee ideoitaan ilmaiseksi kyllästyneelle opelle on hulluutta.

        Oppilas ottaa kiltisti keskiverto arvosanat, ei niitä todistusten arvosanoja kukaan katsele.

        ERIKOINEN ASENNE?!?!? hhhahaha
        Tämä oppilas näkee myös open ahtaan aseman.

        Ja senkin, ettei ope ole lukenut niitä kirjoja joista hän teettää tentin.
        Tämä oppilas luki kaiken pyydetyn ja kirjoitti siitä esseeen, tektiksi.
        Paikoin hyvinkin soveltaen. Jos opettaja mustaisi mitä kirjassa luki, hän olisi löytänyt esseestä ne kaikki aihepiirit. Latioin vähän suoria lainauksia, mutta laitoin viitteen kirjan kappaleen aiheisiin. TEIN siitä aloituksen ja johdatin pidemmälle.

        EI - ei, meidän ope on ollut samassa hommassa, kohta 30 vuotta, ei koskaan talon ulkopuolella käytännön hommissa (minä olen) ja sen huomaa. Tekstit arvostellaan tiukasti putkinäön kautta (vaikka olikin nainen). Se on se - akateeminen sidonnainen näkökenttä. Sen ulkopuolella ei ole elämää.
        Aihetta käsitellään vain tällä tavalla, eikä millään muulla.
        Jokaisella opella on nää omat fetissit ja maneerit.

        JA mistä se jäätynyt ope saa uusia ideoita ILMAISEKSI, ellei oppilailtaan?

        Mä en ota enää kymppejä, enkä viitosia, vaan keskikohdalta läpimeneviä.
        Siitä kympin raadannasta ei ole mitään hyötyä. Se on nähty.

        Toinen nakitus on työhaastattelu. Työantajat kinuaa uusia näkökulmia ja ideoita, mutta niiden kertominen ei välttämättä tuo työtä. Väliportaan pomot ovat pahimpia ideavarkaita. Harvalla on enää omaa luovuutta. Ideat on pöllittyjä.


        Mulle se - OPE hyvä on aivan sama, vaikka sä nuutuisit tylsyyteen siellä. Mun tehtävä ei ole viihdyttää vaan saada se stanan todistus jotta saan ....leiman ja papukaijamerkin.

        Tuolla tulee oppilaita jotka lunttaa jo pääsykokeista lähtien. Saksalaiset (enteeksi vaan) oppilaat on pahimpia tässä liigassa. En kerro siitä enempää.


        Ope: sä olet ollut liian kauan saman pöydän äärellä. Käy edes lenkillä välillä.
        Tuuletu.
        Sinulla on se arveluttava asenne.


      • Koita jaksaa
        Mopolla mahdottomia? kirjoitti:

        Oppilailta ratkaisuehdotuksia! Kaikkea sitä kuuleekin. Miten sellainen voi ratkaista mitään, jolla ei ole parhaimmillaankaan kuin hyvin pintapuolinen käsitys yleensä hyvin monimutkaisesta ongelma-alueesta?

        Hyvä tietysti, että ihmisellä on itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihinsä. Mutta ihmisellä pitää olla myös realiteettien tajua.

        Nonii, tässä päästiin näkemään kunnon tasoa,

        Mitä sä tiedät mun ammattitaidosta, aiemmista opinnoista tai kyseisestä tehtävänannosta "esseestä", josta kirjoitin?
        En laita sitä tehtävän otsikkoa tänne, sen antanut opettaja saattaa tunnistaa sen.
        JA kyllä, se oli (on) yliopistolla.
        Kävin AMK:n jo aikaa sitten.

        Kaikissa oppilaitoksissa alkaa olla paikoin aika kokenutta oppilasainesta. Ei passais olla noin ylimielinen ja alaskatsova. Ei kai se ole open tehtävä...

        JA muistutan, että kokemattomalta tulee HYVIN usein juuri niitä loistavia ideoita, koska heidän ajatusmaailma ei ole vielä sidottu ja urautunut.
        JA opettajat tietävät senkin.

        Laita silmät kiinni, hengitä, laita sormet ohimoille ja koita arvata.
        Siis, olenko mopo, skootteri vai millä mennään?


    • austerism1

      Kommentti kirjoittajalle Mopolla mahdottomia? ja kirjoittajalle Koita jaksaa


      "Oppilailta ratkaisuehdotuksia!" / "Opettajat vonkuaa oppilailtaan uusia ideoita"

      Käsitteet selviksi - ja kyllä, käsitteillä on väliä.

      Korkeakouluissa ei ole "oppilaita" vaan opiskelijoita. Parhaimmillaan yliopistoissa (ehkä jopa ammattikorkeakouluissa) kulttuuri on sellainen, että opiskelijat ovat välittömästi tiedeyhteisön jäseniä ja hiljalleen nuorempia tutkijoita. Tämä siis ideaalitapauksessa - en väitä, että asia yksiselitteisesti olisi näin.

      Lisäksi vielä toinen kommentti kirjoittajalle Koita jaksaa.

      "LUULEN että opettajat vonkuaa oppilailtaan uusia ideoita, joita he voivat itse käyttää. JUURI niitä en tahtonut antaa, vaan tein realistisen ehdotelman, joten se oli "liian vaisu". Laitan NE ideat töissä jonnekin. Miksi antaisin ne ilmatteeksi opettajalle?"

      Saatat olla toki oikeassa. Toisaalta tuo kommenttisi ehkä osoittaa yleisemmällä tasolla sen, mikä on vialla. Kaikkinainen kilpailu ja itsekkyys läpäisee jo oppilaitoksetkin, eivätkä nämä siis ole vain työelämän ilmiöitä.

      • Mopolla mahdottomia?

        Minä nyt sattumalta tiedän melko tarkkaan, mitä termejä opiskelijoista milläkin tasolla käytetään. Käytin vain samaa termiä kuin kirjoittaja, jolle vastasin.

        Samoin tunnen myös yliopiston perusopiskelijoiden osaamistason verrattuna kyseisen alueen spesialisteihin. Opiskelijoille annetaan yleensä vain sellaisia ongelmia, joihin tiedetään löytyvän ratkaisuja. Kaikissa käytännön ongelmissa näin ei aina ole, eikä edes heti tiedetä, onko esiin tullut ongelma perusongelma vai vain jokin heijastuma siitä.

        En tällä väheksy lainkaan opiskelijoiden kykyä ratkaista ongelmia, mutta kurssit ovat laajuudeltaan varsin rajattuja, eivätkä opiskelijat aiheellisesti katso hyvällä tilannetta, että kurssin työmäärä paisutetaan merkittävästi opintopistemäärän ylitse. Tärkeintä oppia analysoimaan tilanne ja hakemaan tietoa ratkaisujen luomiseksi. Eikä tietenkään haittaa, vaikka siinä ohessa jokin asiatietokin tarttuu matkaan.


    • Pää pystyyn

      Se on hyvä, että olet valmistumassa, se vahvistaa sun asemia.

      Olet periaatteessa oikeilla jäljillä. Pelkkä tutkinto ei ole 100% tae työn saannille.
      Valitettavasti, ennen se oli näin.
      Mieti myös omaa toimaria, se antaa mahdollisuuksia.

      Nyt sun pitäisi saada etäisyyttä ja hengähtää.
      Pää pystyyn

      Voit täydentää opintojasi tarpeen mukaan.
      Tähyile ensin vaikka työkokemusta ja siitä sitten näet miltä näyttää ja tuntuu.

      Suomessa on toistaiseksi ollut loistavat mahdollisuudet kouluttautua, jopa uudelleen ja täydentää.
      Toivottavasti saamme jatkossakin nauttia siitä mahdollisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe