Grand voyager -03 etupää kolisee, auttakaa!

mikropiiri

Vojan etupää kolisee kun ajaa epätasaisella tiellä tai korokkeen yli.
Missähän vika voisi olla. Sen verran tutkin että raidetangon ulko ja sisäpäät ovat tiukat. Voisiko olla vakaajatangon kumipuslat?
Kertokaa jos ollut samanlainen vika ja mikä oli. En ole katsastukseenkaan vielä uskaltanut viedä,kun ei vikaa vielä tiedä.

5

1566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

      Vakaajatangon puslat ovat hyvin tyypillinen syy kuvalilemaasi ääneen, kolisee kuopissa mutta kaikki tuntuu tiukalta. Minun autostani ostettaessa kaupan päälle saadut kolinat hävisivät kun vaihdoin Moogin puslat. Neljän vuoden jälkeen ne alkoivat narista, vaihdoin silloin tilalle sattumalta hyllyssä olleet kiinan puslat jotka alkoivat kolista vuoden jälkeen. Ajattelin rasvata edelleen tallella olevat Moogit ja laittaa takaisin. Maksoivat Southwest Tradessa muistaakseni 40€. Vaihto on melko yksinkertainen homma. Kuskin puolella on ABS:n pumppu vähän edessä mutta kyllä ne sieltä irti tulevat kun jaksaa ruuvata.

    • sdkdlsklksd

      Front bushings hakusanalla, ei paljoa maksa..

    • K-oiraluut

      Veikkaisin myös koiraluun puslia tai vakaajatanko on heikosti kiinni. Vakaajatangon kiinnitykset saattavat jämähtää joskus niin pahasti, että niiden avaaminen/kiristäminen voi olla huonoilla työkaluilla liki mahdotonta.

      Voithan vaihtaa vakaajat kokonaan, varmaan eivät voyageriinkaan montaa kymppiä maksa jos itse tilaa. Merkkiliikkeessä voi toki maksaa useita satasia.

      • DGC

        Voyagerin etupään kallistuksenvaimentimen yhdystangoissa (=koiranluut) ei ole puslia. Yhdystangossa on molemmissa päissä pallonivel, se kiinnitetään alapäästä mutterilla kallistuksenvaimentimeen (eli vakaajatankoon) ja yläpäästä mutterilla joustintukeen (=McPherson, etutolppa) jousilautasen alapuolelta. Jos se ne kolisevat, pitäisi pallonivelten väljyys tuntua myös ravistelemalla. Ja tämänhän aiheen aloittaja on varmaan kokeillut?

        Kallistuksenvaimennin eli vakaajatanko on autossa kiinni neljästä paikasta. Ne ovat oikea ja vasen yhdystanko ja oikea ja vasen koripusla. Jos irroitat nämä neljä paikkaa, voit vetää koko kallistuksenvaimetimen pyöräkotelon kautta ulos. Kun kerrot että vakaajatanko on heikosti kiinni, tarkoitat että sen koripuslat ovat huonot.
        Ja usko pois, ne ovat Voyagerin tyyppivika, ovat aina olleet ja tulevat olemaan kunnes jäljellä on enää niitä, joihin on pultattu kunnolliset puslat.

        Kallistuksenvaimentimen yhdystankojen pallonivelten irroitus voi olla aika hankalaa. Nivelen kierteen päässä on kolo torxille (35 tai 40, en muista), kolo on täynnä ruostetta, kierre on täynnä ruostetta ja mutterin pyöritys viittä vaille mahdotonta siinä vaiheessa, kun nivel on jo irti paikaltaan, heiluu miten sattuu ja mutteria pitäisi silti saada väännettyä vielä muutama kierros, pitäen kierrettä paikallaan torxilla... Minä olen käyttänyt ½" karan paineilmavehkeille tarkoitettua torxia kun muut hajosivat käsiin.

        Koripuslien vaihto on työkalujen kannalta helpompi homma. Se tosin pitää tehdä auton alla, mutta 15mm lenkki riittää. Gen 3:ssa oikeanpuoleisen puslan edessä on ABS:n pumppu, sinne ei mahdu hylsyvehkeiden kanssa. En tiedä miten asia on tässä Gen 4:ssä.


    • K-oiraluut

      "Voyagerin etupään kallistuksenvaimentimen yhdystangoissa (=koiranluut) ei ole puslia."

      Totta! Tarkoitin siis pallonivelten kuntoa (jotenkin siitä päällä olevasta kumisuojasta vääntyi päässäni nimi "kumipusla") eli toisin sanoen niiden väljyyttä.

      "Kallistuksenvaimentimen yhdystankojen pallonivelten irroitus voi olla aika hankalaa."

      En itse onnistunut perustyökaluilla, vaikka rasvasin kaiken todella hyvin. Jouduin viemään korjaamolle, mutta olisivat varmaan auenneet, jos aikaa hommaan olisi ollut enemmän ja olisin käyttänyt kuumennusta ja ulosvetäjää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2591
    2. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      395
      2090
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      20
      1832
    4. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1714
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      119
      1583
    6. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      15
      1511
    7. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1112
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1093
    9. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      73
      1005
    10. Kerro mulle miksi juuri me

      Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      915
    Aihe