Vojan etupää kolisee kun ajaa epätasaisella tiellä tai korokkeen yli.
Missähän vika voisi olla. Sen verran tutkin että raidetangon ulko ja sisäpäät ovat tiukat. Voisiko olla vakaajatangon kumipuslat?
Kertokaa jos ollut samanlainen vika ja mikä oli. En ole katsastukseenkaan vielä uskaltanut viedä,kun ei vikaa vielä tiedä.
Grand voyager -03 etupää kolisee, auttakaa!
5
1834
Vastaukset
- DGC
Vakaajatangon puslat ovat hyvin tyypillinen syy kuvalilemaasi ääneen, kolisee kuopissa mutta kaikki tuntuu tiukalta. Minun autostani ostettaessa kaupan päälle saadut kolinat hävisivät kun vaihdoin Moogin puslat. Neljän vuoden jälkeen ne alkoivat narista, vaihdoin silloin tilalle sattumalta hyllyssä olleet kiinan puslat jotka alkoivat kolista vuoden jälkeen. Ajattelin rasvata edelleen tallella olevat Moogit ja laittaa takaisin. Maksoivat Southwest Tradessa muistaakseni 40€. Vaihto on melko yksinkertainen homma. Kuskin puolella on ABS:n pumppu vähän edessä mutta kyllä ne sieltä irti tulevat kun jaksaa ruuvata.
- sdkdlsklksd
Front bushings hakusanalla, ei paljoa maksa..
- K-oiraluut
Veikkaisin myös koiraluun puslia tai vakaajatanko on heikosti kiinni. Vakaajatangon kiinnitykset saattavat jämähtää joskus niin pahasti, että niiden avaaminen/kiristäminen voi olla huonoilla työkaluilla liki mahdotonta.
Voithan vaihtaa vakaajat kokonaan, varmaan eivät voyageriinkaan montaa kymppiä maksa jos itse tilaa. Merkkiliikkeessä voi toki maksaa useita satasia.- DGC
Voyagerin etupään kallistuksenvaimentimen yhdystangoissa (=koiranluut) ei ole puslia. Yhdystangossa on molemmissa päissä pallonivel, se kiinnitetään alapäästä mutterilla kallistuksenvaimentimeen (eli vakaajatankoon) ja yläpäästä mutterilla joustintukeen (=McPherson, etutolppa) jousilautasen alapuolelta. Jos se ne kolisevat, pitäisi pallonivelten väljyys tuntua myös ravistelemalla. Ja tämänhän aiheen aloittaja on varmaan kokeillut?
Kallistuksenvaimennin eli vakaajatanko on autossa kiinni neljästä paikasta. Ne ovat oikea ja vasen yhdystanko ja oikea ja vasen koripusla. Jos irroitat nämä neljä paikkaa, voit vetää koko kallistuksenvaimetimen pyöräkotelon kautta ulos. Kun kerrot että vakaajatanko on heikosti kiinni, tarkoitat että sen koripuslat ovat huonot.
Ja usko pois, ne ovat Voyagerin tyyppivika, ovat aina olleet ja tulevat olemaan kunnes jäljellä on enää niitä, joihin on pultattu kunnolliset puslat.
Kallistuksenvaimentimen yhdystankojen pallonivelten irroitus voi olla aika hankalaa. Nivelen kierteen päässä on kolo torxille (35 tai 40, en muista), kolo on täynnä ruostetta, kierre on täynnä ruostetta ja mutterin pyöritys viittä vaille mahdotonta siinä vaiheessa, kun nivel on jo irti paikaltaan, heiluu miten sattuu ja mutteria pitäisi silti saada väännettyä vielä muutama kierros, pitäen kierrettä paikallaan torxilla... Minä olen käyttänyt ½" karan paineilmavehkeille tarkoitettua torxia kun muut hajosivat käsiin.
Koripuslien vaihto on työkalujen kannalta helpompi homma. Se tosin pitää tehdä auton alla, mutta 15mm lenkki riittää. Gen 3:ssa oikeanpuoleisen puslan edessä on ABS:n pumppu, sinne ei mahdu hylsyvehkeiden kanssa. En tiedä miten asia on tässä Gen 4:ssä.
- K-oiraluut
"Voyagerin etupään kallistuksenvaimentimen yhdystangoissa (=koiranluut) ei ole puslia."
Totta! Tarkoitin siis pallonivelten kuntoa (jotenkin siitä päällä olevasta kumisuojasta vääntyi päässäni nimi "kumipusla") eli toisin sanoen niiden väljyyttä.
"Kallistuksenvaimentimen yhdystankojen pallonivelten irroitus voi olla aika hankalaa."
En itse onnistunut perustyökaluilla, vaikka rasvasin kaiken todella hyvin. Jouduin viemään korjaamolle, mutta olisivat varmaan auenneet, jos aikaa hommaan olisi ollut enemmän ja olisin käyttänyt kuumennusta ja ulosvetäjää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.998118Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m906108Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,875577Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot685531Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1134760Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1232528Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys482408Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e61379Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71364Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa461210