On syytä katsoa peiliin

hdhdhdyeryd

Kirjoittelin tänne pari vuotta sitten aika tiheään, mutta sitten pääsin elämässä eteenpäin.

Olin yli kymmenen vuotta parisuhteessa narsisti naisen kanssa, joka päättyi eroon 2012. Siitä alkoi aivan mieletön mustamaalaus ja rikosilmoitusrumba. Menetin käytännössä koko omaisuuteni perintöjä myöten ja vaikka kaikki ilmoitukset todettiin perättömiksi, niin niiden keksimisestä hän pääsi kuin koira veräjästä. Hän kun osaa vuodattaa hyvin krokotiilin kyyneliä, valehdella kirkkain silmin (niin kuin kaikki muutkin narsistit) ja esittää hyväksikäytettyä raukkaa.

Minut oli helppo putsata silloin, sillä olin todella sekaisin.
Koko maailmani oli romahtanut ja puoliso, joka oli ollut minulle kaikki kaikessa paljastunut puhtaaksi valheeksi alusta loppuun. Elämässä ei ollut mitään kiintopistettä.

Yksinjäämisen pelon sokaisemana yritin löytää jonkun ja kävin treffeillä. Onneksi niistä mistään ei tullut mitään ja ei kai olisikaan voinut, sillä höpötin treffeillä vain entisestä puolisostani.

Kävin vertaistukiryhmissä, sain B:n paperit masennuksen takia ja pääsin psykoterapiaan ja isoimpana kaikesta, löysin Jeesuksen.

Pari vuotta meni, jonka aikana muutuin ihan toiseksi ihmiseksi kuin mitä olin ennen. Siihen aikaan mahtuu romahduksia, pitkiä sairaslomajaksoja, toivottomuutta ja vaikka mitä. Entinen puolisoni jatkoi kostamistaan joka sai välillä valtavatkin mittasuhteet kun hän ei pääsytkään takaisin minun elämääni, niin kuin oli kuvitellut.

Lopulta muutin paikkaan, mitä hän ei tiedä, enkä enää vastannut puheluihin tai tekstareihin, jotka tulivat tuntemattomasta numerosta.

Paranemiseni kulmakivi oli se, että pystyin lopulta ymmärtämään, että kaikessa on aina kaksi osapuolta. Vaikka toinen olisi psykopaatti, niin on toisellakin joku syy olla suhteessa ja uskoa kaikki valheet. Mikään suhde ei ole sellainen, että vain toinen olisi yksin syyllinen.
Puhdas fakta on se, että ainoastaan mieleltään sairas voi elää pidempiä aikoja narsistin kanssa. Tämän faktan myöntäminen tekee todella, todella kipeää ja olen huomannut, että todella harva siihen edes kykenee.

Perkasin itseni, perkasin lapsuuteni, perkasin syyt, miksi olin toiminut niin kuin olin toiminut…
Löytyi sairas lapsuudenkoti, jota en ollut koskaan myöntänyt itselleni. Löytyi lapsuuden mallit, joita toistelin. Löytyi kaikki se tuska ja turvattomuus, jonka olin padonnut sisälleni. Vanha minäni oli yrittänyt pitää kaikki tyytyväisinä itsensä kustannuksella, hinnalla, millä hyvänsä.
Samalla kun yritti pitää kaikki tyytyväisinä tuli tehtyä paljon pahaa, jota ei silloin tajunnut tai myöntänyt itselle.

Paraneminen piti sisällään monet itkut, tuskat… ja lopulta olin kasvanut siitä ulos.

Tänään olen armelias itselleni, en ole enää rajaton ja osaan laittaa rajat muille. eli en päästä toisia minun puolelle rajaa tai itse ylitä rajaa toisen puolelle. Kannan enää vastuun omista teoistani, en toisten ja jos joku on eri mieltä kanssani, niin en muuta omaa kantaani ilman kunnon perusteluita.
En ole enää maailmanparantaja ja olen ymmärtänyt, että toisten ihmisten henkilökohtaiset asiat on heidän myös itse hoidettava, ei minun.
Haluan edelleen olla tarvittava ja tehdä hyvää, mutta nyt pystyn kanavoimaan sen järkevästi (esim. osallistumalla (järkeviin) keräyksiin, toimimalla vertaishenkilönä parantuville läheisriippuvaisille jne.).

Jos olet narsistin uhri, niin paranemisesi lähtee liikkeelle yhdestä kysymyksestä.
Miksi minä olin hänen kanssaan, mitä vikaa minussa on!

2

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno teksti ja

Hieno teksti ja hienoa että olet löytänyt itsesi ja paikkasi nyt hienosta työstä jota teet.

"mitä vikaa minussa on! "

Dr. Phil sanoo minun mielestäni aina niin, että "mitä sinulle on aiemmin (ehkä lapsuudessa) tapahtunut niin pahaa, että pidät itseäsi niin huonona ihmisenä, että annat itseäsi kohdella noin?" tai sinne päin...

Mitä vikaa minussa on? En osaisi vastata, muuta kuin taidollisia puutteita, jotka siis minun mielestäni minulla voisi olla jotkut korkeammalla tasolla omasta mielestäni.

Mutta sitten osaisin paremmin vastata, mitä minulle on voinut tapahtua sellaista, mikä olisi voinut johtaa siihenkin, etten olisi osannut pitää rajojani.

Nyt kuitenkin narsistini kanssa ne pidin. Sotkuahan tuo silti ehti aiheuttaa, mutta tapailun jatkumiseen minulle vaarattomammissa merkeissä jatkamisen mahdollisti sitten taas ihan muutamat muut seikat, jotka ihan järjellä ajattelin. Katsoin tietoisesti paremmaksi jatkaa suhdetta vielä senkin jälkeen, kun tunteiltani olisin jo pystynyt hänet jättämään.

Näitä kannattaa käydä läpi, minunkin. Turvassa emme liene kukaan lopullisesti.

• "Perkasin itseni, perkasin lapsuuteni, perkasin syyt, miksi olin toiminut niin kuin olin toiminut…"

Niin minulla tuo etsikko aika tuohon aiheeseen liittyen alkoi/tapahtui jo avioliittoni loppumetreillä ja sitä kesti usemmankin vuoden...

Kunnes tosiaan lapset kasvoivat, lensivät pesästä ja iski ns. viidenkympin villitys, tai kaipuu kumppanista joka toi minut sitten ensin netin treffimaailmaan ja sitten tämänkin aiheen pariin...

Jos ny pohdin syitä miksi minä sellaiseen suhteeseen, niin ajattelisin, että jotenkin halusin päästä eroon siitä ns. pyhän roolistani ja ehkä alitajuinenkin ratkaisuni oli sitte heilahtaa ikäänkuin äärilaidasta toiseen...

Sitten kun siinä kävi niinkuin kävi, alkoi se ihmisyyteni/naiseuteni mitätöiminen ja jonkinlainen yritys saada minut itsenikin pitämään itseäni "sellaisena" naisena niin tulihan se raja vastaan ja päätin suhteen...

Jonka jälkeen etsin tietoa siitä "mitä se kaikki oli" ja päädyin tämän aiheen pariin josta myös löysin ikäänkuin itseni ohutnahkaisena narsistina...

Mitäkö ajattelen itse itsestäni tänä päivänä, en ole ihmistä kummempi, en sen sairaampi/terveempi kuin muutkaan ja myös minulla on oikeus omiin mielipiteisiini vaikka ne poikkeaisivat jonkun muun mielipiteistä...

Jonkin sortin maailmanparantaja olen vieläkin, ja pyrin kohtaamaan kanssaihmisiä siten kuin toivoisin itseäni kohdeltavan vastaavassa tilanteessa...

Tuohon mainitsemaasi vertaistukihenkilönä toimiseesi liittyen, monesti tuotakin asiaa pohtinut, kun minua on pariinkin kertaan pyydetty vapaaehtoistyöhön Mobileen...

Kerran jo täytin koulutushakemuksenkin, mutta jätin sen lähettämättä, kun ajattelin omaa jaksamistani siltä pohjalta, että kun jo leipätyökseni teen hoitotyötä, joka sekin on ns. auttamisammatti niin tällä hetkellä en halua sitoutua mihinkään pidempiaikaisempaan..

Mutta kiitos sinulle kirjoituksestasi/ajatuksistasi/mielipiteistäsi, voin samaistua siihen , itsestä omasta elämästä ja lähipiiristä, siitä omasta maailmasta se lähtee maailmanparantaminenkin, vertaistukihenkilöitä/ rinnallakulkijoita tarvitaan...varsinkin nyt kun yhteiskunnan resurssit tuntuvat olevan kovin rajalliset...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      90
      2987
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      210
      1181
    3. Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?

Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.
      Maailman menoa
      128
      1179
    4. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      84
      1173
    5. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      88
      1134
    6. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      1050
    7. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      65
      872
    8. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      25
      765
    9. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      71
      747
    10. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      59
      627
    Aihe