Shoppailu kirkossa

Niin väärin

Olin tässä lomalla käymässä Bulgariassa ja siellä Varnassa.Matkaamme kuului myös tutustuminen paikalliseen katolliseen kirkkoon siellä.Kirkko oli kaunis mutta mitä siellä sisällä tapahtui sai minut todella surulliseksi.
Jumalanpalveluksen aikaan kirkko salin perällä oli joku koju,missä joku myi kaiken aikaa jotain tavaraa kilvan papin saarnan kanssa.Kirkko salissa oli myös kauniit pylväät ,joihin oli laitettu muovisia kilpiä jossa luki videokuva 6 levaa.Tästä tuli pakosti mieleen kun Jeesus ajaa pois rahanvaihtajat,Johannes 2:14-16.

6

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katolilainen

      Enemmistö bulgarialaisista on ortodokseja ja katolinen kirkko siellä on pieni. Oletko ihan varma, että kysymys on katolisesta kirkosta?

      Monissa länsimaissa katolisissa kirkoissa myydään jossakin kojussa muisto- ja rukousesineitä. Mistään "shoppailusta" eikä "kaupallisuudesta" ole tässä tapauksessa tosiaankaan kysymys.

      Kyllä Helsingin luterilaisessa tuomiokirkossakin myydään postikortteja.

    • luterilainen

      Luterilaisissakin kirkoissa joskus on myytävänä esim. rukouskirjoja ja jotain uskontoon ja paikkakuntaan liittyvää pikkutavaraa. Minäkin olen ostanut. En siis halua soimata katolilaista tai ortodoksista kirkkoa.

      Raamatussa Jeesus itse oli kuitenkin hyvin kiivas myyjiä kohtaan. Millä tavalla apostolinen kirkko siis on perustellut sen, että kirkoissa tapahtuu myymistä, ostamista ja ehkä rahanvaihtamistakin? Miksi tässä kohtaa ollaan löysiä, ja joissain asioissa joita Jeesus ei edes maininnut, ollaan tiukkoja?

      Entä liittyykö tämä katolisen kirkon oikeuteen sitoa ja vapauttaa, niin että teko pätee sekä maan päällä että taivaassa? Miksi kirkko vapauttaisi sen, minkä Jeesus on noin selkeästi sitonut?

      • Katolilainen

        Luepa tarkemmin mainitsemasi raamatunkohta. Jeesus ajoi kaupustelijat temppelistä, koska nämä olivat tehneet temppelistä markkinapaikan.

        Uskonnollisten esineiden vaatimaton myynti ei tee mistään kirkosta vielä markkinapaikkaa. Rahanvaihtamista en ole kirkoissa tavannut missään puolella maailmaa.

        Toisin sanoen tässä asiassa ei olla löysiä.


      • luterilainen
        Katolilainen kirjoitti:

        Luepa tarkemmin mainitsemasi raamatunkohta. Jeesus ajoi kaupustelijat temppelistä, koska nämä olivat tehneet temppelistä markkinapaikan.

        Uskonnollisten esineiden vaatimaton myynti ei tee mistään kirkosta vielä markkinapaikkaa. Rahanvaihtamista en ole kirkoissa tavannut missään puolella maailmaa.

        Toisin sanoen tässä asiassa ei olla löysiä.

        Eivätkös ne ihan temppelimenoissa tarvittavia uhrieläimiä myyneet, ja Jeesus käytti toiminnasta tuota sanaa.

        Itse arvelisin (odotan edelleen virallista apostolista tulkintaa) että jos "markkinapaikka" otetaan kirjaimellisesti, niin se ei viittaa kaupankäynnin laajuuteen, vaan siihen että voitto menee myyjien taskuun. Ei-markkinapaikassa myyntivoitto käytetään vaikkapa lähetystyöhön, hyväntekeväisyyteen, tai toiminnan ylläpitämiseen.

        Silti Jeesus oli niin ankarana, että en vakavissani uskalla tulkita, että kirkossa myyminen olisi sallittua mikäli se ei ole markkinataloutta.


      • apuleios
        luterilainen kirjoitti:

        Eivätkös ne ihan temppelimenoissa tarvittavia uhrieläimiä myyneet, ja Jeesus käytti toiminnasta tuota sanaa.

        Itse arvelisin (odotan edelleen virallista apostolista tulkintaa) että jos "markkinapaikka" otetaan kirjaimellisesti, niin se ei viittaa kaupankäynnin laajuuteen, vaan siihen että voitto menee myyjien taskuun. Ei-markkinapaikassa myyntivoitto käytetään vaikkapa lähetystyöhön, hyväntekeväisyyteen, tai toiminnan ylläpitämiseen.

        Silti Jeesus oli niin ankarana, että en vakavissani uskalla tulkita, että kirkossa myyminen olisi sallittua mikäli se ei ole markkinataloutta.

        Niin että millainen katto siellä "katollisessa" kirkossa oli??


      • Mielummin katollinen
        apuleios kirjoitti:

        Niin että millainen katto siellä "katollisessa" kirkossa oli??

        Mielenkiintoinen kysymys.

        Sitä joutuivat pohtimaan myös Lutherin jälkeiset kirkonmiehet, kun valtio oli varastanut jonkun kirkon katosta kuparin. Miettivät neljä päivää. Kun ovi lopulta avattiin ja miehet pikkkuhiljaa heräilivät niin saatiin lausunto:

        "Meidän mielestä protestanttinen kirkko on parempi nimi kuin katoton kirkko."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe