Nyt olisi ilmalämpöpumppu asennettu ja käyttöön otettu. Malliltaan Luxus 12000BTU ja ottoteholtaan 1290W jäähdytys ja 1200W lämmitys.
Mööpeli on Keskisen maahantuomia kaiketi Kiinalaisia halpismerkkejä? Missään vehkeen dokumenteissa ei ilmene valmistaja, saatikka valmistusmaa. Vehjettä voisi verrata teholtaan ehkä Panasonicin CS-W12CKP-malliin, jonka ottoteho on jäähdytyksessä 1100W ja lämmityksessä 1070W. Näiden kahden hyötysuhde eroista ei vanha erkkikään ota selvää, mutta kaiketi Panasonic on hyötysuhteeltaan parempi? Kone ei sisällä invertteriä, eli se on ns. on/off-malli. Panasoniciin verrattuna hinta on noin puolet halvempi.
Vehje tuntuu pöhisevän lämpöä pirttiin mukavasti. 112 m2 Talo lämpenee näillä keleillä tällä härvelillä, eikä vehje käy päälläkään kun silloin tällöin (pesuhuoneessa lattialämmitys päällä). Arviolta kolmas-/neljäsosan ajasta laite on päällä.
Vehkeen mukana tulleet neljän metrin ulko- ja sisäyksikön väliputket ei piisanneet, vaan piti asentaa pidemmät. Muutama sata grammaa piti myös lisätä kylmäainetta. Ilmakoneasentaja ei pitäny tätä vehjettä aivan sekundapelinä jos oikein asennetaan. Feddersiä enemmänkin moitti.
Ulkoyksikölle kompressorin alaosaan, -kennon alle ja poistovesiputkeen asennettiin ns. itsesäätyvää lämmityskaapelia turvaamaan talvikäyttöä. Vielä ei ulkoyksikkö ole ollut ollenkaan huurussa saatikka jäässä, eikä ulkoyksikön poistoputkesta ole tullut pisaraakaan vettä. Missähän lämpötiloissa ulkoyksikkö alkaa huurtumaan?
Toivon mukaan vehje pelittää ja säästää sen lämmityksessä, minkä ottaa kesällä jäähdytyksessä. Silloin olen tyytyväinen. Takaisinmaksuaikaa en laske, koska tarkoitus on lisätä asumismukavuutta kesäaikaan viilennyksen ja kosteudenpoiston muodossa.
Ilmalämpöpumppu asennettu
36
9985
Vastaukset
- Osku
Hyvästä valinnasta (ilmalämpöpumppu), tiedän, taikka olen melko varma, että jos on vielä varsinainen lämmönlähde lämmittämään kovimmilla pakkasilla, ulkolämpötilan laskiessa alle -15 asteen,
ILP lisää asumismukavuutta , talvella, ja erityisesti kesällä jäähdytys (vertaa, auton ilmastointlaite).
Nyt voikin sitten tästä eteenpäin säästyneet eurot laittaa muuhun hyvinvointiin esim, vaimo/mies, tyttöystävä ym.
Luulisin vatsankin alkavan toimia normaalisti !
Vielä kerrän onnitteluni ! - Jussi
Sinun koneesi käy nyt 3/4-osaa 1200 watin tehosta ja kuluttaa "halpaa" 7,7 snt/kwh maksavaa sähköä.
Minun kaukolämmönvaihtimeni pörisee juuri nyt 1300 watin teholla, tosin koko ajan, mutta sen kilowattitunti maksaa 5,1 snt/kWh.
No tasoissa ollaan nyt, mutta kesällä joudut maksamaan siitä viileydestä. Minä sensijaan joudun pulahtamaan järveen.- minä se vaan
Joo elikä se on niemllisteho. Kun lämpumppu esim puhallinyksikkö siirtää lampöä niin sähköä kuluu motain 50w mutta sitten väliin se lyö hetkeksi tuollaiset tehot mitä tuossa mainittiin. On meinaan mittarilla mitattua tietoa. Lue vaikka itse jostai valmistajan sivuilta tai vaikka ekosähkö sivuilta
- minä se vaan
Juu eli jos kone ottaa vaikka tuon 1000w niin se tekee esim panasonic 3000w verran lämpö sisätilaan ja jos kone pyörii 3masosalla niin silloin voit laskea että 1000W sisään lämoä ja 375w kuluu sähkö tämän tekemiseen eli 650 wattia tulee ihan ilmatteella. Tähän sinun jatkuvasti päällä oleva sähkösi ei pysty.
Sinänsä suorasähkö on ihan jees mutta tässä vähän esimerkkinä aiheesta - Jussi
minä se vaan kirjoitti:
Juu eli jos kone ottaa vaikka tuon 1000w niin se tekee esim panasonic 3000w verran lämpö sisätilaan ja jos kone pyörii 3masosalla niin silloin voit laskea että 1000W sisään lämoä ja 375w kuluu sähkö tämän tekemiseen eli 650 wattia tulee ihan ilmatteella. Tähän sinun jatkuvasti päällä oleva sähkösi ei pysty.
Sinänsä suorasähkö on ihan jees mutta tässä vähän esimerkkinä aiheestaNoissa hinnoissa oli myös eroa. Eli ei ne kWh:t maksakkaan yhtä paljon sinulla (7,7) ja minulla ( 5,1). Niin lopputulos taitaakin mennä ihan "tasan". Tämä taas johtuu siitä, että nuo energiafirmat on senverran fiksua väkeä, että ei ne mitään energialajia päästä etulyönnille tai erityisasemaan. Jos tuo lämpöpumppu olisi edullinen, niin silloinhan kaikilla suomalaisilla olisi vain lämpöpumppu.
- Edellinen
Jussi kirjoitti:
Noissa hinnoissa oli myös eroa. Eli ei ne kWh:t maksakkaan yhtä paljon sinulla (7,7) ja minulla ( 5,1). Niin lopputulos taitaakin mennä ihan "tasan". Tämä taas johtuu siitä, että nuo energiafirmat on senverran fiksua väkeä, että ei ne mitään energialajia päästä etulyönnille tai erityisasemaan. Jos tuo lämpöpumppu olisi edullinen, niin silloinhan kaikilla suomalaisilla olisi vain lämpöpumppu.
No kyllähän se on aikasta monella.
Ja mikä sua estää lyömästä sitä omasi kylkeen?
kuitenkin siinä säästää ja tuolla kaavalla laskee niin 2 kertaa kallmmalla sähköllä päästään päikseen jos edes vielä silloin.
Et joopa joo energiayhtö plää plää
1000 euroa pumpusta on niin vähän ettei edes jaksa tarkemmin laskea ihan loppuun asti - Kuraperse
Jussi kirjoitti:
Noissa hinnoissa oli myös eroa. Eli ei ne kWh:t maksakkaan yhtä paljon sinulla (7,7) ja minulla ( 5,1). Niin lopputulos taitaakin mennä ihan "tasan". Tämä taas johtuu siitä, että nuo energiafirmat on senverran fiksua väkeä, että ei ne mitään energialajia päästä etulyönnille tai erityisasemaan. Jos tuo lämpöpumppu olisi edullinen, niin silloinhan kaikilla suomalaisilla olisi vain lämpöpumppu.
Niin ehkä tuosta mun aloituksesta sai sen käsityksen, että kone olisi 3/4-osaa ajasta päällä. Mutta kompuran päälläoloaika on 1/3-1/4, eli masiina seisoo 2/3-3/4 ajasta näillä nollakeleillä. Sisäyksikkö (=puhallin) käy kokoajan ja sen ottama nimellisteho on 45W.
Tuossa joku viestiketjussa asiaa oikoikin.
Sellainen asia täytyy vielä muistaa, että sähkölämmittäjällä on samat perusmaksut mitä muillakin lämmittäjillä jos/kun heillä on sähköliittymä. Olettaen, että liittymän pääsulakekoko on sama (esim. 3x25A). Eli sähkölämmittäjä saa siinä hiukan etua kalliimman energian vastapainoksi.
Lisäksi esimerkiksi öljylämmittäjä on osin 'sähkölämmittäjä', koska kaikki valaistuksessa ja muista kodinkoneissa muodostuva 'hukkaenergia' lämmittää taloa. Eikä lämpöä tuottavat kodinkoneet ole perheistä suinkaan vähentyneet, päinvastoin (kuvausrummut, PC:t, jne. käyttö lisääntynyt).
Eihän ilmalämpöpumppua voi käyttää pääasiallisena lämmönlähteenä, vaan meitilläkin on sähköpatterit ja tulisijassa/sydänmuurissa yösähkövastukset, sekä kosteissa tiloissa lattialämmitys.
Kokeilun vuoksi hommasin masiinan lähinnä jäähdytyskäyttöön, koska auton ilmastointilaitteesta on hyvät kokemukset. Koko vermeen kustannukset asennettuna oli alle 900 Euron luokkaa, eli ei mielestäni paha hinta lisääntyneestä mukavuudesta. - Jussi
Kuraperse kirjoitti:
Niin ehkä tuosta mun aloituksesta sai sen käsityksen, että kone olisi 3/4-osaa ajasta päällä. Mutta kompuran päälläoloaika on 1/3-1/4, eli masiina seisoo 2/3-3/4 ajasta näillä nollakeleillä. Sisäyksikkö (=puhallin) käy kokoajan ja sen ottama nimellisteho on 45W.
Tuossa joku viestiketjussa asiaa oikoikin.
Sellainen asia täytyy vielä muistaa, että sähkölämmittäjällä on samat perusmaksut mitä muillakin lämmittäjillä jos/kun heillä on sähköliittymä. Olettaen, että liittymän pääsulakekoko on sama (esim. 3x25A). Eli sähkölämmittäjä saa siinä hiukan etua kalliimman energian vastapainoksi.
Lisäksi esimerkiksi öljylämmittäjä on osin 'sähkölämmittäjä', koska kaikki valaistuksessa ja muista kodinkoneissa muodostuva 'hukkaenergia' lämmittää taloa. Eikä lämpöä tuottavat kodinkoneet ole perheistä suinkaan vähentyneet, päinvastoin (kuvausrummut, PC:t, jne. käyttö lisääntynyt).
Eihän ilmalämpöpumppua voi käyttää pääasiallisena lämmönlähteenä, vaan meitilläkin on sähköpatterit ja tulisijassa/sydänmuurissa yösähkövastukset, sekä kosteissa tiloissa lattialämmitys.
Kokeilun vuoksi hommasin masiinan lähinnä jäähdytyskäyttöön, koska auton ilmastointilaitteesta on hyvät kokemukset. Koko vermeen kustannukset asennettuna oli alle 900 Euron luokkaa, eli ei mielestäni paha hinta lisääntyneestä mukavuudesta.Korjauksesi on hyvä, eli ei pitäisi kertoa puolitotuuksia eli vain osaa asiasta.
Jos haluat , niin voisit kertoa, miten ne muut lämmityslaitteet näyttävät toimivat tällä hetkellä. Silloin päästäisiin puhumaan samasta asiasta.
Itselläni on siis lämmönvaihtimessa energian lähteenä kaukolämpövesi, jonka lämpötila tällä hetkella noin 75 astetta ja painetta noin 5bar. Sen kWh hinta on vuosikeskiarvona noin 5,1e/ kWh. Kovalla pakkasella veden tulolämpötila on 100 C. Otan sitten siitä talooni tarvittavan lämmön.
Haluatko nyt esim arvioida omat "vastaavat" arvosi, niin päästään laskemaan. - Kuraperse
Jussi kirjoitti:
Korjauksesi on hyvä, eli ei pitäisi kertoa puolitotuuksia eli vain osaa asiasta.
Jos haluat , niin voisit kertoa, miten ne muut lämmityslaitteet näyttävät toimivat tällä hetkellä. Silloin päästäisiin puhumaan samasta asiasta.
Itselläni on siis lämmönvaihtimessa energian lähteenä kaukolämpövesi, jonka lämpötila tällä hetkella noin 75 astetta ja painetta noin 5bar. Sen kWh hinta on vuosikeskiarvona noin 5,1e/ kWh. Kovalla pakkasella veden tulolämpötila on 100 C. Otan sitten siitä talooni tarvittavan lämmön.
Haluatko nyt esim arvioida omat "vastaavat" arvosi, niin päästään laskemaan.Talona rossilattiatalo 112 m2 autotalli 45 m2. Lämmitysmuotona elektronisella termarilla varustetut läpivirtaus sähköpatterit, takkaleivinuunissa 2000W sähkövastukset, jotka kytkeytyy tariffin ohjauksella yöksi päälle.
Kosteissa tiloissa lattialämmityskaapelit, samoin autotallissa. Autotallin lämmitys ainoastaan yöaikaan, (n. 15 astetta aamulämpö). Lämminvesivaraaja 0,3m3 pääasiassa yökäytöllä (=em. tariffin ohjauksella päälle).
Tulisijoissa pidetään tulta sydäntalvella, noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Makuuhuoneiden lämpötila 20 astetta ja tupakeittiössä talviaikaan jopa 25 astetta, koska yösähkövastukset lataa tulisijaan lämpöä niin paljon, että lämpötila tahtoo nousta noinkin ylös.
Sähkösauna, joka lämpiää 3-4 kertaa viikossa.
Ilmastointina pelkkä huippuimuri, eli ei lämmön talteenottoa ilmastoinnissa. Ilmastointi aina päällä.
Kuuden vuoden sähkön kokonaiskulutuksen keskiarvo, 17 600 kW/vuosi, josta halvemman osuus 13 400 kW ja kalliimman 4 200 kW vuodessa.
Vettä menee vuodessa n. 130m3.
Niin ja nyt on käytössä ilmalämpöpumppu, jolla on tarkoitus jäähdyttää kesällä, lämmittää syksyllä ja keväällä, sekä tasata huoneiston lämpöjä talviaikaan. Sydänmuuria kun lämmitetään yösähköllä, nousee tupakeittiön lämpö turhankin ylös, siksi ILPin sisäyksikön ilmankierrätyksellä on tarkoitus tasata huoneiden lämpötilaeroja. - Jussi
Kuraperse kirjoitti:
Talona rossilattiatalo 112 m2 autotalli 45 m2. Lämmitysmuotona elektronisella termarilla varustetut läpivirtaus sähköpatterit, takkaleivinuunissa 2000W sähkövastukset, jotka kytkeytyy tariffin ohjauksella yöksi päälle.
Kosteissa tiloissa lattialämmityskaapelit, samoin autotallissa. Autotallin lämmitys ainoastaan yöaikaan, (n. 15 astetta aamulämpö). Lämminvesivaraaja 0,3m3 pääasiassa yökäytöllä (=em. tariffin ohjauksella päälle).
Tulisijoissa pidetään tulta sydäntalvella, noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Makuuhuoneiden lämpötila 20 astetta ja tupakeittiössä talviaikaan jopa 25 astetta, koska yösähkövastukset lataa tulisijaan lämpöä niin paljon, että lämpötila tahtoo nousta noinkin ylös.
Sähkösauna, joka lämpiää 3-4 kertaa viikossa.
Ilmastointina pelkkä huippuimuri, eli ei lämmön talteenottoa ilmastoinnissa. Ilmastointi aina päällä.
Kuuden vuoden sähkön kokonaiskulutuksen keskiarvo, 17 600 kW/vuosi, josta halvemman osuus 13 400 kW ja kalliimman 4 200 kW vuodessa.
Vettä menee vuodessa n. 130m3.
Niin ja nyt on käytössä ilmalämpöpumppu, jolla on tarkoitus jäähdyttää kesällä, lämmittää syksyllä ja keväällä, sekä tasata huoneiston lämpöjä talviaikaan. Sydänmuuria kun lämmitetään yösähköllä, nousee tupakeittiön lämpö turhankin ylös, siksi ILPin sisäyksikön ilmankierrätyksellä on tarkoitus tasata huoneiden lämpötilaeroja.Katso Sinä sähkömittarisi tänään ja huomenna klo 18:00 illalla, niin minä katson sähkö- ja kaukolämpömittarin. Sinulle voidaan vaikka arvioida tuo halpa/kallis-sähkö osuus ilmoittamasi mukaan. Ja sitten sinun pitäisi tietysti laskea sähkön hintasi sisältäen energian, siirron, perusmaksun ja veron. Yritetäänkö?
- Kuraperse
Jussi kirjoitti:
Katso Sinä sähkömittarisi tänään ja huomenna klo 18:00 illalla, niin minä katson sähkö- ja kaukolämpömittarin. Sinulle voidaan vaikka arvioida tuo halpa/kallis-sähkö osuus ilmoittamasi mukaan. Ja sitten sinun pitäisi tietysti laskea sähkön hintasi sisältäen energian, siirron, perusmaksun ja veron. Yritetäänkö?
Ei taitaisi kulutus kertoa totuutta meikäläisen kohdalla. Uskoisin, että nyt mitattu kulutus olisi reilusti alakanttiin kun verrataan 6-vuoden keskikulutusta.
Perustelu: Marraskuun alusta laitan vasta tulisijan yösähkövastukset päälle, koska päivätariffin hinta nousee. Autotallin lämmityksen laitan joskus jopa hiukan myöhemmin päälle, koska talli on vielä tuolloin sisältä usein lämpimän puolella.
Lisäksi tuo viime viikolla asennettu ILP sotkee kulutusta alaspäin, koska melkein koko talo lämpiää sillä. Pesuhuoneessa/saunassa on vajaa kilowatti lattialämmitystehoa päällä, muuten lämmitys hoituu ILPillä.
Mutta katellaanpas kulutuksia myöhemmin, ehkä tuossa Marraskuulla kun ILPpi alkaa 'taipua' ilmojen kylmetessä, ja yösähkövastukset, sekä autotallin lämmöt on päällä.
Kyllä tuo ILPpi vaan tuntuu talon lämmityksen nyt hoitavan. Pitää vielä mittailla tarkemmin koneen käyntiaikoja ja tarkkoja todellisia ottotehoja, kun saa pihtiampeerimittarin viedyksi kotiin. - niilo
Kuraperse kirjoitti:
Ei taitaisi kulutus kertoa totuutta meikäläisen kohdalla. Uskoisin, että nyt mitattu kulutus olisi reilusti alakanttiin kun verrataan 6-vuoden keskikulutusta.
Perustelu: Marraskuun alusta laitan vasta tulisijan yösähkövastukset päälle, koska päivätariffin hinta nousee. Autotallin lämmityksen laitan joskus jopa hiukan myöhemmin päälle, koska talli on vielä tuolloin sisältä usein lämpimän puolella.
Lisäksi tuo viime viikolla asennettu ILP sotkee kulutusta alaspäin, koska melkein koko talo lämpiää sillä. Pesuhuoneessa/saunassa on vajaa kilowatti lattialämmitystehoa päällä, muuten lämmitys hoituu ILPillä.
Mutta katellaanpas kulutuksia myöhemmin, ehkä tuossa Marraskuulla kun ILPpi alkaa 'taipua' ilmojen kylmetessä, ja yösähkövastukset, sekä autotallin lämmöt on päällä.
Kyllä tuo ILPpi vaan tuntuu talon lämmityksen nyt hoitavan. Pitää vielä mittailla tarkemmin koneen käyntiaikoja ja tarkkoja todellisia ottotehoja, kun saa pihtiampeerimittarin viedyksi kotiin.Onko sinulla siinä ulkoyksikössä sulatusvastus?Minulla sulatus menee jo nyt öisin välillä päälle.Minusta se sulatusenergia ei välttämättä mene hukkaan.Se kun kohta sulatuksen jälkeen alkaa ottaa jälleen lämmpöä sisätiloihin.Samalla se siis ottaa osan sulatusenergiasta sisälle.Ja sultuksen jälkeen aparaatti puhaltaa hetken todella kuumaa ilmaa,minkä jälkeen puhallusnopeus hiipuu siihen asetettuun astelukuun(minulla 20).Jos laitan kaukosäädön 30,aparaatti kiihdyttää sellaiseen kuumuuteen ja puhallusnopeuteen että `perukkikin lentää´.Näin käy nyt syksyllä.
- Kuraperse
niilo kirjoitti:
Onko sinulla siinä ulkoyksikössä sulatusvastus?Minulla sulatus menee jo nyt öisin välillä päälle.Minusta se sulatusenergia ei välttämättä mene hukkaan.Se kun kohta sulatuksen jälkeen alkaa ottaa jälleen lämmpöä sisätiloihin.Samalla se siis ottaa osan sulatusenergiasta sisälle.Ja sultuksen jälkeen aparaatti puhaltaa hetken todella kuumaa ilmaa,minkä jälkeen puhallusnopeus hiipuu siihen asetettuun astelukuun(minulla 20).Jos laitan kaukosäädön 30,aparaatti kiihdyttää sellaiseen kuumuuteen ja puhallusnopeuteen että `perukkikin lentää´.Näin käy nyt syksyllä.
Tässä masiinassa ei kaiketi ole tuota sulatustoimintoa, jossa ulkokennon jäätyessä vehje kääntää toiminnan kätisyyttä? Eli ajaa lämmintä litkua ulkokennolle ja sulattaa sen. Ainakaan en ole vielä tuota toimintoa huomannut.
Sitä vähän ihmettelen, kun ulkokenno ei ole vielä ketaakaan ollut edes huurussa?
Kennon pohjalla on kyllä sulatusvastus, mutta sen tarkoitus on ainoastaan pitää kennolta valuva vesi pakkasella sulana, ettei se kamitu vehkeen sisälle ja riko puhallinta tai kennoa.
Käsittääkseni tällainen sulatustoiminto on ainakin Panasonicin ja Haierin härveleissä? Korjatkaa jos olen väärässä. - niilo
Kuraperse kirjoitti:
Tässä masiinassa ei kaiketi ole tuota sulatustoimintoa, jossa ulkokennon jäätyessä vehje kääntää toiminnan kätisyyttä? Eli ajaa lämmintä litkua ulkokennolle ja sulattaa sen. Ainakaan en ole vielä tuota toimintoa huomannut.
Sitä vähän ihmettelen, kun ulkokenno ei ole vielä ketaakaan ollut edes huurussa?
Kennon pohjalla on kyllä sulatusvastus, mutta sen tarkoitus on ainoastaan pitää kennolta valuva vesi pakkasella sulana, ettei se kamitu vehkeen sisälle ja riko puhallinta tai kennoa.
Käsittääkseni tällainen sulatustoiminto on ainakin Panasonicin ja Haierin härveleissä? Korjatkaa jos olen väärässä.Ai ne ,sulatusvastus ja automaattinen sulatustoiminto, ovatkin eri asia.Sitä en tiennytkään.En minä sitten tiedä miksi se sisäyksikkö joskus heivaa ja hiljalleen kuhisee.Luulin aluksi että meni rikki ja käväsin ulkoyksiköllä.Sieltä ulkoyksiköstä lirutteli vettä pohjan putkilosta.Mikä lie toiminto.Minä pidän kaukosäädössä auto-toimintoa ja 20.
- Osku
niilo kirjoitti:
Ai ne ,sulatusvastus ja automaattinen sulatustoiminto, ovatkin eri asia.Sitä en tiennytkään.En minä sitten tiedä miksi se sisäyksikkö joskus heivaa ja hiljalleen kuhisee.Luulin aluksi että meni rikki ja käväsin ulkoyksiköllä.Sieltä ulkoyksiköstä lirutteli vettä pohjan putkilosta.Mikä lie toiminto.Minä pidän kaukosäädössä auto-toimintoa ja 20.
Tai putkissa oleva ns.kylmäaine R410A,(lämmin neste), pistetään kiertämään ulkoyksikköä kohden, siitä johtuu napsuminen ja mahdollinen puhina!.Tämä on hetki jolloin kone ei lämmitä!
Eli läppien asennon muuttuessa, ainakin "Panan" ja "Sharpin" ulkoyksikköä tietääkseni sulatetaan tällä tavoin !. Itsellä on Sharp, pojalla Panasonic !
Pakkasilla pitää tarkkailla mihin se sulatusvesi jäätyy, ja huolehtia veden mahdollisesta hallitusta pois ohjaamisesta (mutta se on toisen kirjoituksen aihe !
Luulisin että Panasonicin ulkoyksikön itsesäätyvä sulanapitovastus, jolla on tarkoitus säästää kompressoria ja pitää kovilla pakkasilla pohjaan valunut vesi vielä juoksevana valumisreikään saakka. Sharpissa on erityinen lämminkaasusulatus, tarkemmin en osaa selittää!
20 astetta on "holotna" !
Muuten edelliselle sanoisin että kannattaa ottaa pumpusta täysi hyöty ja laittaa kapulaan lukemat 25-26 astetta, ainakin ilmojen kylmetessä, koska huoneiden mahdolliset patteritermostaatit eivät vielä mene päälle, jos halutaan pitää 22 astetta sisälämpötilana ?, kannattaa kokeilla pattereita, ja säädellä tarpeen mukaan sisäyksikön lämpötilaa ! - Kuraperse
Osku kirjoitti:
Tai putkissa oleva ns.kylmäaine R410A,(lämmin neste), pistetään kiertämään ulkoyksikköä kohden, siitä johtuu napsuminen ja mahdollinen puhina!.Tämä on hetki jolloin kone ei lämmitä!
Eli läppien asennon muuttuessa, ainakin "Panan" ja "Sharpin" ulkoyksikköä tietääkseni sulatetaan tällä tavoin !. Itsellä on Sharp, pojalla Panasonic !
Pakkasilla pitää tarkkailla mihin se sulatusvesi jäätyy, ja huolehtia veden mahdollisesta hallitusta pois ohjaamisesta (mutta se on toisen kirjoituksen aihe !
Luulisin että Panasonicin ulkoyksikön itsesäätyvä sulanapitovastus, jolla on tarkoitus säästää kompressoria ja pitää kovilla pakkasilla pohjaan valunut vesi vielä juoksevana valumisreikään saakka. Sharpissa on erityinen lämminkaasusulatus, tarkemmin en osaa selittää!
20 astetta on "holotna" !
Muuten edelliselle sanoisin että kannattaa ottaa pumpusta täysi hyöty ja laittaa kapulaan lukemat 25-26 astetta, ainakin ilmojen kylmetessä, koska huoneiden mahdolliset patteritermostaatit eivät vielä mene päälle, jos halutaan pitää 22 astetta sisälämpötilana ?, kannattaa kokeilla pattereita, ja säädellä tarpeen mukaan sisäyksikön lämpötilaa !Taitaapa tässäkin halpismööpelissä olla tuo toiminto, jolla lämmintä kylmäainetta käytetään ulkokennolla. Nimittäin vehje (=sisäyksikkö) napsahtaa silloin tällöin ja alkaa puhisemaan hetken aikaa. Pitänee vielä tarkkailla laitetta. Onko Oskulla kokemusta, siitä käykö tuo ulkokenno napsauksen jälkeen käsin kosketeltavan lämpimänä, vai millä asian voi varmistaa? Vai käykö se vaan justiin plussan puolella?
Minulla on sisälämpötilan tavoitearvo 24-astetta ja silloin sisälämpötila tupakeittiössä on luokkaa 22,5-23 astetta. Eli vielä voisi asteen, tai pari nostaa tavoitelämpötilaa, sillä eihän lämpö luita riko! - Osku
Kuraperse kirjoitti:
Taitaapa tässäkin halpismööpelissä olla tuo toiminto, jolla lämmintä kylmäainetta käytetään ulkokennolla. Nimittäin vehje (=sisäyksikkö) napsahtaa silloin tällöin ja alkaa puhisemaan hetken aikaa. Pitänee vielä tarkkailla laitetta. Onko Oskulla kokemusta, siitä käykö tuo ulkokenno napsauksen jälkeen käsin kosketeltavan lämpimänä, vai millä asian voi varmistaa? Vai käykö se vaan justiin plussan puolella?
Minulla on sisälämpötilan tavoitearvo 24-astetta ja silloin sisälämpötila tupakeittiössä on luokkaa 22,5-23 astetta. Eli vielä voisi asteen, tai pari nostaa tavoitelämpötilaa, sillä eihän lämpö luita riko!Niilolle ja muillekin:
Minä en käytä lämmitystoiminnolla laisinkaan (pidän toimintoa jossa on auringon kuva) AUTOTOIMINTAA päällä syystä, (lainaus Sharpin käyttöohjeesta):
PIDÄ LAITE LÄMMITYSKAUDELLA LÄMMITYSTOIMINNOLLA JA HELTEILLÄ JÄÄHDYTYSTOIMINNOLLA ( EI AUTOMATIIKALLA) NIIN TIEDÄT MITÄ LAITE TEKEE: TÄLLÖIN LAITE EI ESIM. "KARKAA" JÄÄHDYTTÄMÄÄN TALVELLA KUN TAKKAA LÄMMITETÄÄN.
Puhalluksen olen kyllä pitänyt auto toiminnalla, on kyllä mahdollisuus valita myös nopea, hidas ja pehmeä käynti !
Kuraperseelle ja muillekin:
Ulkoyksikön kuori on viileä koko ajan, koska on irti kennostosta jota ei voi mennä pitelemään on sulatustoiminnan aikana tietysti lämmin, loriseva vesi on ainakin 4 asteista ehkä enenmänkin, eihän se muuten tule reijästä ulos, sulatustoiminnan jälkeen puhaltimen käynnistyessä ulkoyksiköstä tulee vähän aikaa lämmintä ilmaa.
Kovemmilla pakkasilla 0-15 pakkasastetta, jos ulkoyksikön kenno on kuitenkin jäässä, voihan sitä sulatella lämpimällä vedellä, tai kauenpaa varovasti lämpöpuhaltimella esim. hiusten kuivaajalla !
PS. kannattaa lukea käyttöohje huolellisesti, ja opetella ottamaan kaikki energiahyöty esim. lämmityskaudella, ja toisaalta kesällä helteellä ettei, jos on automatiikka päällä ettei jäähdytys ala kesken kaiken vaihda lämmittämään ! - niilo
Osku kirjoitti:
Niilolle ja muillekin:
Minä en käytä lämmitystoiminnolla laisinkaan (pidän toimintoa jossa on auringon kuva) AUTOTOIMINTAA päällä syystä, (lainaus Sharpin käyttöohjeesta):
PIDÄ LAITE LÄMMITYSKAUDELLA LÄMMITYSTOIMINNOLLA JA HELTEILLÄ JÄÄHDYTYSTOIMINNOLLA ( EI AUTOMATIIKALLA) NIIN TIEDÄT MITÄ LAITE TEKEE: TÄLLÖIN LAITE EI ESIM. "KARKAA" JÄÄHDYTTÄMÄÄN TALVELLA KUN TAKKAA LÄMMITETÄÄN.
Puhalluksen olen kyllä pitänyt auto toiminnalla, on kyllä mahdollisuus valita myös nopea, hidas ja pehmeä käynti !
Ulkoyksikön kuori on viileä koko ajan, koska on irti kennostosta jota ei voi mennä pitelemään on sulatustoiminnan aikana tietysti lämmin, loriseva vesi on ainakin 4 asteista ehkä enenmänkin, eihän se muuten tule reijästä ulos, sulatustoiminnan jälkeen puhaltimen käynnistyessä ulkoyksiköstä tulee vähän aikaa lämmintä ilmaa.
Kovemmilla pakkasilla 0-15 pakkasastetta, jos ulkoyksikön kenno on kuitenkin jäässä, voihan sitä sulatella lämpimällä vedellä, tai kauenpaa varovasti lämpöpuhaltimella esim. hiusten kuivaajalla !
PS. kannattaa lukea käyttöohje huolellisesti, ja opetella ottamaan kaikki energiahyöty esim. lämmityskaudella, ja toisaalta kesällä helteellä ettei, jos on automatiikka päällä ettei jäähdytys ala kesken kaiken vaihda lämmittämään !Laitan sitten aurinko-toiminnon käyttöön hetimmiten.Tuo auto-toiminto tunnistin lämmittää,jäähdyttää ja postaa sisäilman kosteuden tilanteen mukaan(aurinko,tippa,lumihiutale).Siksi se tuntui kivalta.Eikä takkaa vielä tarvi lämmittää sotkemaan tunnistinanturaa.Takka on toisessa päässä rakennustakin eli tuskin sotkisikaan?Minulla riittää 20,voi aivan hyvin nukkua viereisessä makuuhuoneessa pikkupöksyillä vaikka peitto olisikin vaivihkaa tipahtanut.Makuuhuoneiden ovet pitää jättää kaikki auki.Vaikuttaakohan kosteudenposto jotta tuntuu lämpimämmältä?Jostain luin että 19 on sopiva makuhuoneisiin.
- Kuraperse
Kuraperse kirjoitti:
Taitaapa tässäkin halpismööpelissä olla tuo toiminto, jolla lämmintä kylmäainetta käytetään ulkokennolla. Nimittäin vehje (=sisäyksikkö) napsahtaa silloin tällöin ja alkaa puhisemaan hetken aikaa. Pitänee vielä tarkkailla laitetta. Onko Oskulla kokemusta, siitä käykö tuo ulkokenno napsauksen jälkeen käsin kosketeltavan lämpimänä, vai millä asian voi varmistaa? Vai käykö se vaan justiin plussan puolella?
Minulla on sisälämpötilan tavoitearvo 24-astetta ja silloin sisälämpötila tupakeittiössä on luokkaa 22,5-23 astetta. Eli vielä voisi asteen, tai pari nostaa tavoitelämpötilaa, sillä eihän lämpö luita riko!Luxuksesta löytyy ulkokennon sulatustoiminto, jonka puutetta epäilin, kun vehje oli niin halpa.
Eilen sisäyksikkö napsahteli ja standby-merkkivalo syttyi. Menin ulkoyksikköä tutkailemaan, niin kompura kävi, mutta jäähdytyspuhallin ei pyörinyt, kuten normaalisti kompuran käydessä.
Kokeilin koneikon jäähdytyskennoa ja se kuumeni kuumenemistaan, kunnes ei kättä kestänyt. Kompura kävi arviolta 3-4 minuuttia, jonka jälkeen hiljeni. Muutaman kerran vehje tohisi ja silloin aina kennokko kuumui uudestaan. Minuutin mylly oli hiljaa ja jäähdytyspuhallin käynnistyi ja kävi arviolta noin minuutin. Sen jälkeen kompura käynnistyi uudelleen. Menin sisälle, niin standby-merkkivalo sammui ja vehje alkoi taas lämmitämään.
Tämä kennon sulatustoiminto vei kaikkine keimailuineen vajaa kymmenen minuuttia.
Tästä vermeestä tuntuu löytyvän ihan samat toiminnot mitä tuplan kalliiimmista on/off-koneista. Hintaisekseen vajaan viikon kokemuksella hyvä vehje. - Patu33
Jussi kirjoitti:
Korjauksesi on hyvä, eli ei pitäisi kertoa puolitotuuksia eli vain osaa asiasta.
Haluatko nyt esim arvioida omat "vastaavat" arvosi, niin päästään laskemaan.Jos oletetaan että ilmalämpöpumppu tuottaa kilowatilla sähköä kaksi kilowattia lämpöä, niin silloin ostosähkön hinnan voi jakaa kahdella, niin se on yhtä kuin lämmityskilowatin hinta, eli jää varmasti alle viiden sentin.
- Patu33
Osku kirjoitti:
Niilolle ja muillekin:
PS. kannattaa lukea käyttöohje huolellisesti, ja opetella ottamaan kaikki energiahyöty esim. lämmityskaudella, ja toisaalta kesällä helteellä ettei, jos on automatiikka päällä ettei jäähdytys ala kesken kaiken vaihda lämmittämään !Käyppä kokeilemessa miten hyvin hyvin hiusten kuivaaja puhaltaa kuumaa pakkasessa....
- Patu33
niilo kirjoitti:
Laitan sitten aurinko-toiminnon käyttöön hetimmiten.Tuo auto-toiminto tunnistin lämmittää,jäähdyttää ja postaa sisäilman kosteuden tilanteen mukaan(aurinko,tippa,lumihiutale).Siksi se tuntui kivalta.Eikä takkaa vielä tarvi lämmittää sotkemaan tunnistinanturaa.Takka on toisessa päässä rakennustakin eli tuskin sotkisikaan?Minulla riittää 20,voi aivan hyvin nukkua viereisessä makuuhuoneessa pikkupöksyillä vaikka peitto olisikin vaivihkaa tipahtanut.Makuuhuoneiden ovet pitää jättää kaikki auki.Vaikuttaakohan kosteudenposto jotta tuntuu lämpimämmältä?Jostain luin että 19 on sopiva makuhuoneisiin.
Kyllä minusta ilp:n asetuksen tulisi olla asteen pari ylenpänä kuin muun lämmiyksen, jotta tämä halvan energian tuottaja toimisi aina täysillä, eikä tosiaan menisi tarpeettomasti jäähdytykselle.
Patterit kahteen kymppiin ja ilp kahteen kahteen tai jotain sinne päin. - örmy
Patu33 kirjoitti:
Käyppä kokeilemessa miten hyvin hyvin hiusten kuivaaja puhaltaa kuumaa pakkasessa....
Hiusten kuivaajalla olen sulatellut useammankin kerran, valkkaa vaan nollakeli ilman. Ja värkki tiytysti siksi aikaa pois päältä.
- niilo
Kuraperse kirjoitti:
Luxuksesta löytyy ulkokennon sulatustoiminto, jonka puutetta epäilin, kun vehje oli niin halpa.
Eilen sisäyksikkö napsahteli ja standby-merkkivalo syttyi. Menin ulkoyksikköä tutkailemaan, niin kompura kävi, mutta jäähdytyspuhallin ei pyörinyt, kuten normaalisti kompuran käydessä.
Kokeilin koneikon jäähdytyskennoa ja se kuumeni kuumenemistaan, kunnes ei kättä kestänyt. Kompura kävi arviolta 3-4 minuuttia, jonka jälkeen hiljeni. Muutaman kerran vehje tohisi ja silloin aina kennokko kuumui uudestaan. Minuutin mylly oli hiljaa ja jäähdytyspuhallin käynnistyi ja kävi arviolta noin minuutin. Sen jälkeen kompura käynnistyi uudelleen. Menin sisälle, niin standby-merkkivalo sammui ja vehje alkoi taas lämmitämään.
Tämä kennon sulatustoiminto vei kaikkine keimailuineen vajaa kymmenen minuuttia.
Tästä vermeestä tuntuu löytyvän ihan samat toiminnot mitä tuplan kalliiimmista on/off-koneista. Hintaisekseen vajaan viikon kokemuksella hyvä vehje.Eikä se on/off pumppu sen huonompi ole kuin esim.oma inverteri.Sitä vaan aina uusi malli on mainoksissa miljoona kertaa parempi.Sinullakin on varmaan kompressoritakuu 5v.
- Kuraperse
niilo kirjoitti:
Eikä se on/off pumppu sen huonompi ole kuin esim.oma inverteri.Sitä vaan aina uusi malli on mainoksissa miljoona kertaa parempi.Sinullakin on varmaan kompressoritakuu 5v.
Tässä vehkeessä on vaan vuoden takuu ostopäivästä. Ei mitään erillstä kompuratakuuta, joten luojassaan mitä vehje kestää.
Lämpöpumppu ottaa virtaa käynnistyshetkellä 13,5A ja kompuran käydessä (=lämmittäessä) keskimäärin 6A (5,1-6,9A). Pelkkä sisäpuhallin päällä 0,1A. - niilo
Kuraperse kirjoitti:
Tässä vehkeessä on vaan vuoden takuu ostopäivästä. Ei mitään erillstä kompuratakuuta, joten luojassaan mitä vehje kestää.
Lämpöpumppu ottaa virtaa käynnistyshetkellä 13,5A ja kompuran käydessä (=lämmittäessä) keskimäärin 6A (5,1-6,9A). Pelkkä sisäpuhallin päällä 0,1A.Noita on/off-kompressoreita on nyt käytetty iät ja ajat esim. pakastimissa.Minullakin on pakastin toiminut yhtäjaksoisesti kohta 20 vuotta.Uudet kompressorit ovat tulleet lähinnä hiljaisuutensa ansiosta ilmalämpöpumppuihin(vastakkainen kaksoiskierrekompura).Sellainen jenkajuttu,mikä minulla on.Kulutus on omassa ilp:ssä samaa luokkaa.Laitatin 16A sulakkeen kojeelle vaikka 12A hidas olisi riittänyt.Asentaja käski ottaa ukonilmoiksi töpykän pistorasiasta ettei elektronipiiri vaurioidu.Kysyin kannattaako asentaa katkaisin.Sanoi,että se salamanisku ,mikä rikkoo yleisimmin kojeen, on juuri se leimaus mikä hyppää katkaisimen läpi.Eli katkaisin oli hänestä turhaakin turhempi.
- Kuraperse
niilo kirjoitti:
Noita on/off-kompressoreita on nyt käytetty iät ja ajat esim. pakastimissa.Minullakin on pakastin toiminut yhtäjaksoisesti kohta 20 vuotta.Uudet kompressorit ovat tulleet lähinnä hiljaisuutensa ansiosta ilmalämpöpumppuihin(vastakkainen kaksoiskierrekompura).Sellainen jenkajuttu,mikä minulla on.Kulutus on omassa ilp:ssä samaa luokkaa.Laitatin 16A sulakkeen kojeelle vaikka 12A hidas olisi riittänyt.Asentaja käski ottaa ukonilmoiksi töpykän pistorasiasta ettei elektronipiiri vaurioidu.Kysyin kannattaako asentaa katkaisin.Sanoi,että se salamanisku ,mikä rikkoo yleisimmin kojeen, on juuri se leimaus mikä hyppää katkaisimen läpi.Eli katkaisin oli hänestä turhaakin turhempi.
Mulla ei 10A C-käyrän stotsi riittänyt, vaan piti kaapeloida uudestaan paksummalla 2,5 mm2 kaapelilla ja asentaa 16A stotsi.
Pitää tuo ukkosjuttu muistaa kesäaikaan, ettei hajota turhaan vehjettä. Koneessahan on sen verran ohjauselektroniikkaa, että ukkonen saa tuhoa aikaiseksi. Tämmöseen halpisvehkeeseen on ohjauselektroniikan saaminen varmaan satunnaista esim. Panasoniciin verrattuna... - niilo
Patu33 kirjoitti:
Kyllä minusta ilp:n asetuksen tulisi olla asteen pari ylenpänä kuin muun lämmiyksen, jotta tämä halvan energian tuottaja toimisi aina täysillä, eikä tosiaan menisi tarpeettomasti jäähdytykselle.
Patterit kahteen kymppiin ja ilp kahteen kahteen tai jotain sinne päin.Ei tämä ilp kaukosäätimeen asennettu lämpötilalukema pidä paikkaansa.Käytän 20 lukemaa,mutta talon uusi digilämpömittari näyttää vuorokausirytmillä min/max 20,9/22,9.Siksiköhän minulla tuntuu 20 lukema riittävän?No,tuli sekin sitten oikein mitattua.
- Ostamassa
Ostitko Keskiseltä vai jostain muualta?
- juuso
Tiedättekö muuten onko jollakin valmistajalla mahdollisuus valita ilmalämpöpumpun ulkoyksikön väriä? Valkonen ei nimittäin käy, pitäisi olla tumman harmaa tai musta.
- juuso
Selvittelyjen jälkeen itse itsellini vastaten: ei löydy valmiina mutta peltikuoret saa helposti irti joten ne voi itse maalata.
- Hilakutkutin
Väitänpä suuresti, että normaalin kotitalon jäähdytys maksaa alle 5 euroa vuodessa.
On nyt 5 vuoden kokemus, 500 m3:n talo ja paljon ikkunoita etelään.- ilpo
Enpä voi varsinaisesti väittää hilakutkutinta valehtelijaksi, mutta melkein voin. Varmaan omakotitalo jäähtyy 5:llä eurolla vuodessa. Eri asia on, kuinka paljon. Tavallisen kotikäyttöön tarkoitetun digitaalisen lämpömittarin erotustarkkuus ei riitä tuota lämpötilamuutosta mittaamaan. Normaalin uuden 250 l:n jääkaapin sähkönkulutus vuodessa on n. 350 kWh, eli rahassa n. 35€. Kun tästä teet pienen vertailun oman huushollisi tilavuuden ja lämpömäärien suhteessa, puhutaan monikymmen-kertaisesta kustannuksesta kuin 5€, mikäli lämpötilaa jäähdytetään esim. 28:sta 21:een. Aurinkohan lämmittää huonetilaa, vaikka ulkona ei helle olisikaan.
- Laskelmani osoittaa
ilpo kirjoitti:
Enpä voi varsinaisesti väittää hilakutkutinta valehtelijaksi, mutta melkein voin. Varmaan omakotitalo jäähtyy 5:llä eurolla vuodessa. Eri asia on, kuinka paljon. Tavallisen kotikäyttöön tarkoitetun digitaalisen lämpömittarin erotustarkkuus ei riitä tuota lämpötilamuutosta mittaamaan. Normaalin uuden 250 l:n jääkaapin sähkönkulutus vuodessa on n. 350 kWh, eli rahassa n. 35€. Kun tästä teet pienen vertailun oman huushollisi tilavuuden ja lämpömäärien suhteessa, puhutaan monikymmen-kertaisesta kustannuksesta kuin 5€, mikäli lämpötilaa jäähdytetään esim. 28:sta 21:een. Aurinkohan lämmittää huonetilaa, vaikka ulkona ei helle olisikaan.
Viilennystä olen tarvinnut n. 20-max 30 päivänä vuodessa.
Ja näina kuumina päivinä kompura on käynyt 2-4 tuntia per päivä eli 40-100 tuntia vuodessa. Ja kuluttanut 40-100 kWh energiaa. Kesäsähköllä hintsua tulisi 1,6-4 euroa.
Huom. 23-24 astetta on minimi lämpötila, jota pitkäaikaisesti paleltumatta kestää (sortseissa).
Juju on siinä, että ILPpi poistaa kosteutta huoneilmasta voimakkaasti, joka tuntuu kuivana, kylmänä ilmana. 21 C on ehdottomasti liian kylmä, ei tarkene pitkäaikaisesti pitkissä vaatteissakaan). Jos ette usko, kokeilkaa ! - Patu33
Laskelmani osoittaa kirjoitti:
Viilennystä olen tarvinnut n. 20-max 30 päivänä vuodessa.
Ja näina kuumina päivinä kompura on käynyt 2-4 tuntia per päivä eli 40-100 tuntia vuodessa. Ja kuluttanut 40-100 kWh energiaa. Kesäsähköllä hintsua tulisi 1,6-4 euroa.
Huom. 23-24 astetta on minimi lämpötila, jota pitkäaikaisesti paleltumatta kestää (sortseissa).
Juju on siinä, että ILPpi poistaa kosteutta huoneilmasta voimakkaasti, joka tuntuu kuivana, kylmänä ilmana. 21 C on ehdottomasti liian kylmä, ei tarkene pitkäaikaisesti pitkissä vaatteissakaan). Jos ette usko, kokeilkaa !Moni pitää jäähdytystä ihan liian kylmällä. Täälläkin on kerrottu pidettävän 18 tai 20 asteen asetuksia koneissa. Itse en ainakaan laita autossa kesällä juuri koskaan alle 24 asteen asetusta, muuten vilustuu.
- Hilakutkutin
Patu33 kirjoitti:
Moni pitää jäähdytystä ihan liian kylmällä. Täälläkin on kerrottu pidettävän 18 tai 20 asteen asetuksia koneissa. Itse en ainakaan laita autossa kesällä juuri koskaan alle 24 asteen asetusta, muuten vilustuu.
Viimeksi meni tuo Nimimerkki ja Otsikko sekaisin.
Mutta kokemus tuo tiedon oikeasta lämpötilasta, mikä kenellekin sopii.
Enpä usko, että monikaan viihtyy kesällä 21, kun talvellakin halutaan lämpötilan olevan 22-23 astetta, vaikka ollaan enemmissä vaatteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855