Halusin tietää teidän 'terveiden' mielipiteitä vammasista.. Itse olen 16v. just lukion alottanu tyttö ja minulla on harvinainen lihassairaus. En kävele, mutta aivoni toimii ihan normaalisti. Mua raivostuttaa tosi paljon se, että 'terveet' kuvittelee, että kehitysvammaset ja liikuntavammaset on sama asia. Ei todellakaa oo!! Kehitysvammasilla on oikeesti 'vikaa päässä', niillä on keitys puolitiessä, eikä ne tajuu kaikkee.. Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä. Haluisin, et 'terveet' tajuis keharin ja liikuntavammasen eron! Ei kaikki vammaset oo kolme-vuotiaan tasolla, vaik ei pysty kävelee..!!
Ottakaa kantaa!!
Mitä mieltä vammaisista..
8
608
Vastaukset
- Palstalainen
Ei kaikilla kehitysvammaisilla ole "vikaa päässä". Vamma voi olla esim. liikuntakykyyn tms. vaikuttava. Fyysinen kehitysvamma ei vaikuta henkiseen suorituskykyyn.
- selma
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
selma kirjoitti:
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
Selma on oikeassa.
- Palstalainen
selma kirjoitti:
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
CP-vammaisia!
- ooooooooo
selma kirjoitti:
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
Kehitysvammaiset ovat niitä joilla on jokin synnynnäinen vika joka estää normaalin kehityksen. Kehitysvammaisen vika voi olla älykkyyteen vaikuttava, mutta voi olla myös ettei se ole. Samoin kehitysvamma voi vaikuttaa liikuntakykyyn tai sitten ei. Kyse voi olla myös molempiin tai ei kumpaankaan vaikuttavasta vammasta.
Liikuntavammainen on henkilö, jonka liikuntakyky on rajoittunut. Kyse voi olla joko kehitysvammaisuudesta tai sitten myöhemmällä iällä sattuneen tapaturman aiheuttamasta vammasta.
"Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä."
Eivät kaikki näin kuvittele. Ainoastaan ymmärrysvammaiset.- mä vaan
..mitä nämä herrat tällä sivustolla ajattelee vammaisista.... turha sitä on kysyä edes.
- Duke
Harvemminpa se vammaisuus on vammaisen oma vika, joten ainakin itse tunnen enemmän myötätuntoa vammaisia kohtaan kuin vaikkapa pakolaisia.
Aika pöljä pitää ihmisen olla, ellei tajua että vammaisiakin on monenlaisia. Että eipä tässä muuta. Jaksamisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381