Mitä mieltä vammaisista..

Superstar

Halusin tietää teidän 'terveiden' mielipiteitä vammasista.. Itse olen 16v. just lukion alottanu tyttö ja minulla on harvinainen lihassairaus. En kävele, mutta aivoni toimii ihan normaalisti. Mua raivostuttaa tosi paljon se, että 'terveet' kuvittelee, että kehitysvammaset ja liikuntavammaset on sama asia. Ei todellakaa oo!! Kehitysvammasilla on oikeesti 'vikaa päässä', niillä on keitys puolitiessä, eikä ne tajuu kaikkee.. Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä. Haluisin, et 'terveet' tajuis keharin ja liikuntavammasen eron! Ei kaikki vammaset oo kolme-vuotiaan tasolla, vaik ei pysty kävelee..!!
Ottakaa kantaa!!

8

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstalainen

      Ei kaikilla kehitysvammaisilla ole "vikaa päässä". Vamma voi olla esim. liikuntakykyyn tms. vaikuttava. Fyysinen kehitysvamma ei vaikuta henkiseen suorituskykyyn.

      • selma

        Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.


      • selma kirjoitti:

        Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.

        Selma on oikeassa.


      • Palstalainen
        selma kirjoitti:

        Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.

        CP-vammaisia!


      • ooooooooo
        selma kirjoitti:

        Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.

        Kehitysvammaiset ovat niitä joilla on jokin synnynnäinen vika joka estää normaalin kehityksen. Kehitysvammaisen vika voi olla älykkyyteen vaikuttava, mutta voi olla myös ettei se ole. Samoin kehitysvamma voi vaikuttaa liikuntakykyyn tai sitten ei. Kyse voi olla myös molempiin tai ei kumpaankaan vaikuttavasta vammasta.

        Liikuntavammainen on henkilö, jonka liikuntakyky on rajoittunut. Kyse voi olla joko kehitysvammaisuudesta tai sitten myöhemmällä iällä sattuneen tapaturman aiheuttamasta vammasta.


    • "Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä."

      Eivät kaikki näin kuvittele. Ainoastaan ymmärrysvammaiset.

    • mä vaan

      ..mitä nämä herrat tällä sivustolla ajattelee vammaisista.... turha sitä on kysyä edes.

    • Duke

      Harvemminpa se vammaisuus on vammaisen oma vika, joten ainakin itse tunnen enemmän myötätuntoa vammaisia kohtaan kuin vaikkapa pakolaisia.
      Aika pöljä pitää ihmisen olla, ellei tajua että vammaisiakin on monenlaisia. Että eipä tässä muuta. Jaksamisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe