Ruotsin tiestä

Huhhahheijaaa

15

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysi typerys

      Onko se teille joku tavoite?? Saada rippikoulun käyminen vähenemään?

      • €rottaja

        Eiköhän rippikoulun käymisen väheneminen ole luonnollinen seuraus siitä, että syntyneistä lapsista kastetaan koko ajan pienempi määrä. Eikös se olisi kirkolle ja uskollekin parempi, että vain uskovaisten perheitten lapset konfirmoitaisiin seurakunnan yhteyteen? Nythän suurin osa käy riparin, koska kaikki muutkin käy ja siitä saa rahaa...


      • €rottaja kirjoitti:

        Eiköhän rippikoulun käymisen väheneminen ole luonnollinen seuraus siitä, että syntyneistä lapsista kastetaan koko ajan pienempi määrä. Eikös se olisi kirkolle ja uskollekin parempi, että vain uskovaisten perheitten lapset konfirmoitaisiin seurakunnan yhteyteen? Nythän suurin osa käy riparin, koska kaikki muutkin käy ja siitä saa rahaa...

        Mahdollisimman monen saaminen rippikouluun on kirkonkin tavoite ihan samasta syystä kuin moni nuori käy rippikoulun - siitä saa rahaa.


      • €rottaja kirjoitti:

        Eiköhän rippikoulun käymisen väheneminen ole luonnollinen seuraus siitä, että syntyneistä lapsista kastetaan koko ajan pienempi määrä. Eikös se olisi kirkolle ja uskollekin parempi, että vain uskovaisten perheitten lapset konfirmoitaisiin seurakunnan yhteyteen? Nythän suurin osa käy riparin, koska kaikki muutkin käy ja siitä saa rahaa...

        On se nyt osittain varmaan sitäkin. Mutta käsittääkseni osuus on laskenut nopeammin kuin kastettujen osuus syntyneistä 15 vuotta sitten.

        Tarkkaa tilastoa ei kuitenkaan ole. Kirkko nimittäin itse kämmensi tilastoinnin, ja luuli aikuisena rippikoulun käyviä olleen paljon vähemmän. Virhe oli useita prosenttiyksiköitä.


    • Täysi typerys

      Mistä sinä sellaista sait päähäsi, että kirkolle ja seurakunnalle olisi parempi, jos vain uskovaisten lapset konfirmoitaisiin? Kai se kuitenkin on oma asia, vaikka se tehtäisiinkin vain rahan takia? Mihin on hukkunut yksilön vapaus?

      Luonnollinen seuraus on luonnollinen seuraus, mikä siinä on sinun mielestäsi väärin?

      Yhtään rippikouluun pakotettua en tunne, pari sellaista kylläkin, jotka eivät halustaan huolimatta sinne päässeet.

    • Hipheihurraaa

      Isovanhempien ja muiden perheen ystävien kannattaa tuoda fiksusti esiin, että nuorelle on toki luvassa pikku lahjoja myös ilman mitään rippikoulua ja "konfirmaatiota" ei uskon (valheellista) vakuuttelua julkisesa tilaisuudesa kirkossa.

      Näin siis ilman protu-leiriäkin, mutta toki voi olla hyvä idea, että kun nuori on kotiutunut protu-leiriltä ja sen päätösjuhlasta (jossa vanhemmat mukana), perhe voisi järjestää pienet kutsut nuoren kunniaksi myös protu-leirin jälkeen...

      Siinä sitten hyvä tekosyy lahjoihinkin... Kissa pöydälle rohkeasti vain!

    • Humanistisesti

      Sosiaalinen paine osallistua joukon mukana rippikouluun kohdistuu paikka paikoin myös uskonnottomien perheiden nuoriin.. Niinpä tilastot kertovat, että 12-15-vuotiaita liitetään kirkkoon enemmän kuin siitä erotetaan.

      Näistä faktoista edetään eteenpäin. Fiksusti toteutetua työtä on vielä osolti tilauksessa.

    • MitenSeNytOlisi

      Mikä on kouluopetuksen yhteys rippikoulun suosioon.
      Uskonnonopetus Suomessa? Uskontotieto (religionkunskap) Ruotsissa?

    • Lukijan.huomioita

      Tämä prosessihan jatkuu koko ajan.

    • LukijanHuomioita

      Kesäkuussa Ruotsissa 13000 erosi kirkosta.

      • Lukijan.lisäys


      • Sanonpa.vaaan
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei paha. Kai tässäkin taustalla on laajempi maallistuminen, joka mahdollistaa nämä eropiikit.

        Perästä kuuluu tuon asian suhteen Suomessakin.
        Tosin tällä palstalla on tänään "perästä kuulunut" ihan muuta.


    • LukijanKommentti

      Tämä on kiva ketju, koska täässä on "aitoa" keskustelua.

    • antivapari

      IIIk. Piiloon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe