Omalla paikkakunnallani helluntailaisiin ei kuulu nuoria. Olen itse 35 ja olen porukan nuorin. Miten on muualla? Ovatko nuoret löytäneet tiensä seurakuntaan?
Ei nuoria helluntailaisissa?
28
176
Vastaukset
- |-|
Nuoret ovat löytäneet järjen. Kristinusko on kuoleva kansanperinne.
- hellari....
Meidän seurakunnassa on paljon lapsia, useita nuoria lapsiperheitä. Paikkakuntani muutenkin eläköityy ja katukuvassa näkee vain yli 60-vuotiaita. Syynä on muuttoliike. Myös uskovaiset nuoret lähtevät lukion ja peruskoulun jälkeen muualle. Töitä täällä ei ole.
- lapset rauhaan
Lapsia? Miten se liittyy tähän? On myös paljon kokoomuslaisia joilla on lapsia. En kuitenkaan kutsuisi heitä kokoomuslapsiksi.
- hellari...
Meillä on myös tullut uskoon viime aikoina näitä 60-kymppisiä, ennen kaikkea miehiä. Kaikki eivät ole käyneet kasteella, mutta osallistuvat aktiivisesti tilaisuuksiin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
- Näin meillä nyt
Hyvä että teillä on vielä katuja. Meillä ei ole enää niitäkään kylällä. Muutama uskovainen vielä on, joka ei ole lähtenyt mukaan lahkoihin tai hylännyt niistä.
- Näin meillä nyt
Näin meillä nyt kirjoitti:
Hyvä että teillä on vielä katuja. Meillä ei ole enää niitäkään kylällä. Muutama uskovainen vielä on, joka ei ole lähtenyt mukaan lahkoihin tai hylännyt niistä.
Oli vastaus hellari...:lle
- KTS (Ei kirj.)
Ai nyt hellarit laskee lapset seurakunnan vahvuuslukuun mukaan. Tähän saakka vain omalla vakaalla päätöksellään mukaan liittyneet aikuiset on laskettu jäsenmäärään.
- hellari...
En voi sille mitään että olet noin tyhmä. Et siis ymmärtänyt, että viittasin tuossa paikkakuntani väestörakenteiseen. Lapsia vielä jonkin verran on, mutta nuoret muuttavat pois jo ennen aikuisuuttaan.
Kyllä kaupungin väestön ikärakenne näkyy seurakunnissakin. - Ei lasketa
Ei lapsia lasketa seurakunnan jäseniksi, on ilo kun uskovat vanhemmat ohjaavat lapsiaan kokuksiin ja lasten toimintaan seurakunnassa. Vasta kun he ovat tehneet henkilökohtaisen uskon ratkaisun ja käyneet uskovien upotuskasteella he ovat seurakunnan jäseniä! KTS vinoilet avian turhaan!
Jeesus ei oo tuosta yhtään huolissaan.
- levollinen on
Eikä myöskään Haisuli.
- lomautusta vain
kohta vanhemmisto lomauttaa hallituksen, sillä järkevät seurakuntalaiset eivät enää käy seuroissa. on vain muutama eläkeläinen joka seurakunnan penkeistä käy pölyt housuntakamukseen pyhkimässä
- lahko -syntiä
jeesus pikemmiten tykkää, kun lahkoihin ei eksyttäisi, eikös jeesus varoittanut nm lahkoista
- Työn perässä
Olet ilmeisesti kuihtuvalla paikkakunnalla, josta nuori väki muuttaa pois, koska töitä ei ole tarjolla. Suuret asutuskeskukset vetää nuoret työelämän pariin ja kun avioituvat, niin jäävät lopullisesti sinne! Kyllä nuoria löytyy helluntaiseurakunnista paljonkin, kun vaan tulee suuremman kaupungin kokouksiin!
- Eenokki 12
Ei kuulu nuoria koska pitäytyvät lutherilaiseen uskontunnustukseen pitäen Jumalan armon ja hyvyyden kiitosten ja ylistysten kohteena. Kiitos Jeesus!!!
ps. Paholaisen omat heittävät verkkojaan kuivalla maalle.- eenokki kysyn sulta
Montako jäsentä sinun luherilaisessa lahkossasi on eenokki? Ja kuinka monta niistä on nuoria? Vastaapas tähän kysymykseen. Tuo lutherilaisuus on ihan uusi lahko kirkon sisällä! Mihin se perustuu?
- Eenokki 12
Ei ole uutta Lutherilaisuutta vaan on vain vanhalutherilaisuus jota edustaa esim. luthersäätiö.
Ei ole montaa tunnustavaa lutherilaista täälläpäin ja tuskin se on minun syytäni etteivät ihmiset usko.
Näen kuitenkin Jumalan tekevän työtä ei uskoisissa ja kastetuissa.luterilaisissa.Varjelkoon armelias Herra heitä lahkohengiltä.- Mitä sä täällä teet
Miksi sitten kirjoitat lutherilaisuudesta eenokki, kun kerran sitä ei olekaan? On tosi sairasta tekstiä sulta joka ikinen päivä. Jumal ei varjele lahkoista, jos joku menee lahkoon niin menee sinne omastavapaasta tahdostaan! Todettakoon vielä sekin, että luterilaisuuskin on lahko ja sen luthersäätiö luterilaisuuden lahko!
- S.A.
Oma kokemukseni parilta paikkakunnalta on, että helluntailaiset nuoret lähtevät keskimääräistä useammin pois pieneltä paikkakunnalta; usein opiskelemaan muualle. ... Nuoruuden ajan seurakunnassani oli parhaillaan parikymmentä henkeä nuortenilloissa. Siitä porukasta YKSI jäi seudulle!
Sitten toinen kokemukseni on, että "tilalle" muuttaa kolmekymppisiä pariskuntia, joilla ei välttämättä ole aiempaa sidettä pieneen paikkakuntaan ja sen seurakuntaan. Varmaankaan muuttotappiokunnissa ei näy paljon nuoria helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa, kuten ehkä ei muidenkaan seurakuntien tilaisuuksissa. Itse olen käynyt kerran paikkakuntani helluntaiseurakunnan perjantain iltatilaisuudessa, joka oli kohdennettu nuorille. Tosin puheen piti Mirja Vehosmaa Tulimummoista. Tuossa tilaisuudessa oli mukana alle 10 nuorta, joista jokainen oli joko ylistysbändissä tai äänentoistolaitteita hoitamassa. Itse lähes 50-vuotiaana olin tilaisuuden nuorimpia osanottajia. Yleisö koostui lähinnä vanhuksista, eikä heitäkään ollut kovin runsaslukuisesti.
Paikkakuntani helluntaipastori kertoi, että he yrittävät saada nuoria mukaan toimintaansa rock-bändeillä ja ylistystansseilla, mutta vaikeaa tuntui olevan siitä huolimatta saada nuoria liikkeelle, edes omasta seurakunnasta. Nuorten rock-bandin on annettu säestää myös sunnuntain jumalanpalveluksissa, joka karkoitti ainakin minut tuon helluntaiseurakunnan kokouksista. Jumalanpalveluksiin osallistunut väki oli pääasiassa melko iäkästä.
Varmaan suuremmissa seurakunnissa riittää nuoriakin osallistumaan seurakunnan toimintaan runsaammin. Kuitenkin suurin osa Suomen Helluntaiseurakunnista on pienissä, muuttotappiokunnissa, joten tässä suhteessa ei näytä tilanne kovin hyvältä.- KTS (Ei kirj.)
Eikös se oo turhislössin mielestä hyvä ettei oo kovin paljon helluntainuoria koska ne on kuiteskin änkyröiden mielestä liian liberaalis-feministis-vapaamielis-homomyönteis-viherpunalais-radikaaleja.
- rtyertyre
Helluntailaisuuden huono puoli on että lapset jäävät vähän niinku oman onnensa nojaan jos eivät tule uskoon ja mene kasteelle...
- taneliko
Helluntailaiset. Mutta minun systeemini ei mennyt noin. Helluntaisaurakunnassa on oikeaoppisuutta, se on hyvä mutta ei paljoakaan hyvyyttä, ja se on huono. Ettei siellä olisi Jumalan sanalla tehtyä alistusta lähimmäisiä kohtaan, sillä Jumalan sanallahan voidaan kaikki perustella. Mutta jos sanassa ei ole rakkautta, se ei ole minkään arvoista. Rakkaus ja sana täytyy olla yhtä, niin kuin ne ovat. Ilman rakkautta Jumalakin sana on merkityksetöntä.
- tanelikos
Minä en tarkoittanut Jumalan alistusta, sillä Jumala ei ketään alista; se oli kirjoitusvirhe. Eivät kuitenkaan helluntailaiset sen kummempia ihmisiä ole. Joskus pahempia, joskus parempia. Minun omat kokemukseni helluntaiseurakunnasta eivät olleet millään tavalla mairittelevia. Se oli niin kylmä seurakunta lähimmäisiään kohtaan, että ei voinut ymmärtää. Sen tähden lähdin takaisin luterilaiseen piiriin. Siellä seurakunnassa on rakkautta, vaikka kirkko onkin mennyt humpuunkiin. Mutta kirkon piirissä on uskovia, joiden uskon elämä on usein parempaa kuin, joidenkin helluntailasten, jotka eivät hyväksy mitään mutta olkoot hyväksymättä. Onko minun elämäni siitä kiinni? Ei todellakaan.
- Vaulikki
Kyllä on nuoria meidän seurakunnassa, ja tuntuu siltä, että seurakuntaelämä pyörii ainoastaan nuorten ehdoilla. He ovat tuoneet seurakuntaan maailmallisen menon. Musiikki oo suunnattu nuorille, saarnat ovat sopivia korvasyyhyyn.Musiikki on rock-musiikkia matkivaa. Jumalanpalveluksissa ei käyttäydytä asiallisesti. Lapset saavat hyppiä kokouksien ajan alttarilla ja leikkiä hippasta. Kukaan ei puutu tähän.
Käymme luterilaisessa kirkossa aika paljon. Saamme siellä pyhän ehtoollisen. Ehtoollisen jakajat eivät ole pukeutuneet rivosti kuten ovat pukeutuneet helluntaiseurakunnassa ( tissit paljastaviin toppeihin, minihameisiin ja shortseihin).
Paikkakuntamme helluntaiseurakunta on mukautunut maailman menoon.- Vai niin on
Missäs seurakunnassa naiset ovat jakamassa ehtoollista? Raamtu ei tunne sellaista, joten aika pitkälle on menty harhaan, jos niin on tehty! Luterilaisesssa kirkossa muuten vasta näkeeekin rivosti pukeutuneita naisia. En käy enää niissä tilaisuuksissa, kun jopa puhujapöntössä oli nainen, jolla oli vain toppi päällä ja hametta tuskin laisinkaan! Rivoa jos mikä. Eikä naisen sanoma ollut yhtään parempi kuin asunsakaan. Hyi olkoon sanon minä!
- Vaulikki
Vai niin on kirjoitti:
Missäs seurakunnassa naiset ovat jakamassa ehtoollista? Raamtu ei tunne sellaista, joten aika pitkälle on menty harhaan, jos niin on tehty! Luterilaisesssa kirkossa muuten vasta näkeeekin rivosti pukeutuneita naisia. En käy enää niissä tilaisuuksissa, kun jopa puhujapöntössä oli nainen, jolla oli vain toppi päällä ja hametta tuskin laisinkaan! Rivoa jos mikä. Eikä naisen sanoma ollut yhtään parempi kuin asunsakaan. Hyi olkoon sanon minä!
En uskalla sanoa seurakunnan nimeä, mutta totta joka sana jonka olen sanonut. Meidän kaupungin luterilaisessa seurakunnassa on meno paljon siveämpää kuin helluntaiseurakunnassa. Sanon sen verran, että en asu pääkaupunkiseudulla.
- KTS (Ei kirj.)
"leikkiä hippasta"
:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452897Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen452835Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232618Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3341684- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101051Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193907Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101762Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26760- 43702