Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten auto sammutetaan?

enosaa

Missä järjestyksessä vaihteen vaihto, käijarrun päälle laittaminen, virran sammuttaminen ja polkimien vapaaksi päästäminen pitää tehdä?

Onko jotain väliä miten polkimet on kun laittaa käsijarrun päälle? Nyt tarvitsisin nopeasti vastaukset.

29

2920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsilviissii

      Eiköhän opettajasi ohjeista sinua. Jos hän ei hoksaa neuvoa, niin kysy rohkeasti ja tarvittaessa vaikka tivaa häneltä seikkaperäisiä ohjeita. Sinun ei ainakaan kannata pelätä vaikuttavasi tyhmältä, koska olet vasta opettelemassa autolla ajamista eikä sinun sitä tarvitsse heti osata. Opettaja on tyhmä, jos pitää sinua tyhmänä.

    • ABC ajoneuvon

      tärkeintä on että käsijarru on vedetty päälle ennen kuin vapauttaa jarrupolkimen.

      jos haluaa vapauttaa polkimet ja jättää moottorin käymään niin siinä tapauksessa tärkeää on myös laittaa vaihde vapaalle ennen kuin vapauttaa kytkinpolkimen.

    • rutiinilla

      Kun pysähdyt esim. parkkiruutuun, niin jätä sekä kytkin, että jarrupoljin pohjaan. Sammuta ylimääräiset sähkölaitteet kuten esim. tuulilasinpyyhkimet pois päältä. Käännä virta-avaimesta moottori sammuksiin. Varmista, että vaihde jää ykköselle. Lopuksi ota jalat pois polkimilta.

      • Firefoxy

        Voihan sen vaihdekepin laittaa vapaalle eli ei jätä mitään vaihetta päälle. Ja muistaa laittaa käsijarrun päälle.


      • Firefoxy
        Firefoxy kirjoitti:

        Voihan sen vaihdekepin laittaa vapaalle eli ei jätä mitään vaihetta päälle. Ja muistaa laittaa käsijarrun päälle.

        Eli ei tartte jättää ykkösvaihdetta päälle...


      • Firefoxy
        Firefoxy kirjoitti:

        Eli ei tartte jättää ykkösvaihdetta päälle...

        Auto seisoo parkissa niin ei sitä vaihdetta tartte jättää päälle. Ite laitan vapaalle ku jätän auton parkkiin.


      • ----
        Firefoxy kirjoitti:

        Auto seisoo parkissa niin ei sitä vaihdetta tartte jättää päälle. Ite laitan vapaalle ku jätän auton parkkiin.

        No jos laittaa vaihteen niin ei tarvi kässäriä, tasasella


      • ei saa unohtaa
        ---- kirjoitti:

        No jos laittaa vaihteen niin ei tarvi kässäriä, tasasella

        Käsijarru on tarkoitettu auton paikallaan pitoon vaihde on vain varmistus ja voi sen jättää vappaaallekin. Isot autot jätetään aina vapaalle kuten kuorma ja linja autot.

        Käsijarru aina päällä oli vaihdetta tai ei jos parkkeeraa!


      • veio
        ei saa unohtaa kirjoitti:

        Käsijarru on tarkoitettu auton paikallaan pitoon vaihde on vain varmistus ja voi sen jättää vappaaallekin. Isot autot jätetään aina vapaalle kuten kuorma ja linja autot.

        Käsijarru aina päällä oli vaihdetta tai ei jos parkkeeraa!

        Käsijarru JA vaihde päälle. Jos käsijarru jää löysälle tai vaijeri napsahtaa poikki niin auto voi rullaati rullaati itsekseen.
        Kuorma-autoissa käsijarru toimii päinvastoin siinä mielessä, että jos jotain rikkoutuu niin käsijarru menee päälle itsekseen jousen voimalla.


      • veio
        ei saa unohtaa kirjoitti:

        Käsijarru on tarkoitettu auton paikallaan pitoon vaihde on vain varmistus ja voi sen jättää vappaaallekin. Isot autot jätetään aina vapaalle kuten kuorma ja linja autot.

        Käsijarru aina päällä oli vaihdetta tai ei jos parkkeeraa!

        Raskaissa vaihde jätetään vapaalle, koska et saa käyntiin jos paineet katoaa.


    • Kässä

      Tuohon kyllä jatkan, että käsijarru vielä päälle. Ittelläni inssi vinoili käsijarrusta kun lopetettiin. Sanoi, että "kyllä tää läpi meni nyt kun sait vihdoin sen käsijarrun päälle".

      • rutiinilla

        Katos perhana. Käsijarru jäi tosiaankin pois kirjoituksestani. Kiitos korjauksesta :)


    • Talvella ei kannata käyttää käsijarrua, voipi jarru jäätyä ja jäädä päälle pitemmäksi aikaa.

      • auto kunnossa

        Kunnossa oleva käsijarru ei jäädy talvellakaan.


      • Jep..
        auto kunnossa kirjoitti:

        Kunnossa oleva käsijarru ei jäädy talvellakaan.

        Jep uudehkon auton kanssa kannattaa käyttää käsijarrua aina pysäköidessä. 20 vuotta vanhan romun kanssa voi olla parempi ettei siihen koske jos ei tiedä että se on kunnossa. Ikäväjuttu kun jää takajarrut jumiin.


      • jopp1

        Nimenomaan kunnossa oleva käsijarru talvella päälle, pysyy liikuvana.


    • anonymia

      Ei tarvi murehtia, inssistä kiitettävästi läpi enkä itse edes ajattele asiaa kun tietää miten auto käyttäytyy ja käyttää järkeä

      • ---

        jep inssi on sellast pelleilyä et huhhuh


    • usein miten näin

      Kun ajaa parkkiin: bensa auton.
      1.Auto on parkkiruudussa. (varmistus että on)
      2.Käsijarru päälle
      3.jalkajarrun vapautus
      4.vaihde vapaalle
      5.kytkin ylös
      6.virrat pois.

      7.poistut autosta.



      kun ajat auton parkiin. disel auto "vanha auto"

      1.Auto on parkkiruudussa. (varmistus että on)
      2.Käsijarru päälle
      4.vaihde valittu 1
      5.kytkin ylös. (Ryms sammu) nykäisee.
      6.jalkajarrun vapautus
      7.virrat pois.
      8.poistut autosta.

      • Ei vaan näin

        1.Auto on parkkiruudussa.
        2.Vaihde P:lle
        3.Jos pysäköity mäkeen, käsijarru päälle
        4.Jalkajarrun vapautus
        5.Virrat pois.


      • usein miten näin
        Ei vaan näin kirjoitti:

        1.Auto on parkkiruudussa.
        2.Vaihde P:lle
        3.Jos pysäköity mäkeen, käsijarru päälle
        4.Jalkajarrun vapautus
        5.Virrat pois.

        TUO on automaatti auton. mutta kiva että tuokin tuli :)

        "1.Auto on parkkiruudussa.
        2.Vaihde P:lle
        3.Jos pysäköity mäkeen, käsijarru päälle
        4.Jalkajarrun vapautus
        5.Virrat pois."


      • näin se pitää tehdä
        usein miten näin kirjoitti:

        TUO on automaatti auton. mutta kiva että tuokin tuli :)

        "1.Auto on parkkiruudussa.
        2.Vaihde P:lle
        3.Jos pysäköity mäkeen, käsijarru päälle
        4.Jalkajarrun vapautus
        5.Virrat pois."

        ei vaan ensin käsijarru päälle, sitten jalkajarru pois ja vasta sitten vaihde p:lle niin auton paino jää käsijarrun varaan ja p-vaihde toimii vain varmistuksena ei silloin rasita niin paljon vaihteistoa.


    • ---

      auto ruutuun, vaihde ykköselle, auton sammutus, kytkin ylös, jalkajarru ylös
      ei käsijarruja ellei mäessä

    • Ajo-ope

      MUISTA AINA EHDOTTOMASTI KÄSIJARRU, ELLET PYSÄKÖI TUTULLE PAIKALLE, JOSSA EI VARMASTI OLE YHTÄÄN MÄKEÄ SUUNTAAN TAI TOISEEN!

      Itse sammutan auton näin:

      1.) Ajan 1-vaihteella (joskus jää 2 päälle...) paikkaan johon haluan pysäköidä.
      1.2.) Pysäyttäessä kytkin ja jalkajarru pohjassa.
      2.) Kun auto on kohdillaan, vedän käsijarrun päälle (kytkin ja jalkajarru pohjassa).
      3.) Käännän auton virta-avaimesta sammuksiin.
      4.) Vapautan polkimet.

      ( 5.) Tarkistan, että 1-vaihde päällä.)

    • Pakki päällä

      Ja tietty vaikuttaa mikä auto on kyseessä. Esim. Saabeissa ei saa avainta pois virtalukosta jos ei vaihde ole pakilla.

      • :) :)

        P- ei ole pakki vaan Parkki.


      • rosterixi
        :) :) kirjoitti:

        P- ei ole pakki vaan Parkki.

        urpo, manuaali-saabissa vaihde laitetaan nimenomaan pakille, että virta-avaimen saa virtalukosta pois


    • autotyty

      Mun inssi-nööri oli aivan idiootti. Valitti että auto oli liian likainen ja kun en tiennyt mikä höyrynpoistonappi on. Autossa ei ollut höyryä ja olin juuri edeltävällä ajotunnilla (joka oli suoraan inssiä ennen, pessyt taka - ja etulasit. Muu auton likaisuus on autokoulun vastuulla. Soitin trafiin ja käskivät valittaa, mutta ajattelin vasta sitten jos sama tyyppi ylihuomenna ja ei mene läpi. Sellasta. Kalliiksi tulee -rahastuksen makua...

      • Manipuloitu

        Kyllä sun kuuluu se auto pestä, vaikka olisi koulunkin. Höyrynapilla tarkoitetaan ajokokeessa sitä, kuinka Sinun höyrysi lasketaan ulos, etkö tajunnut. Ja tosiasiahan on, että höyrynappia tarvitsee osaa käyttää vasta sitten, kun ei enää itsekään näe ulos. Niin ja kun paskaa puhutaan täällä, niin jatketaan me molemmat samaan malliin....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe