Kiinnostava kirjoitus

nenada

https://patriotpost.us/commentary/28772

Kirjoituksessa kerrotaan mm. mormonien vainoista 1838 Missorin kuvernøøri Boggs julisti mormonien karkoituslain. Oli merkillistä että niin pieni vasta vähän yli 8 vuotta sitten perustettu kirkko aiheutti niin suurta vainoa heti alussa, Joseph Smithin väitteen että hän oli nähnyt isän ja pojan, takia.
Seuraavan 8 vuoden aikana ajettiin mormonit New Yorkista Ohioon ja sieltäq Illinoisiin ja Missoriin ja sieltä Illinoisiin Nauvooseen ja lopulta Nauvoosta Utahin territorioon. Vaikka Missori näytti hyvältä ja rauhalliselta paikalta mormonienkin kohdalta.
Missori oli vahvasti orjavaltio, mormonit eivät hyväksyneet orjuutta lainkaan. Ensimmäiset mormonit saapuivat Jackson Countiin 1831, mutta pian alkoivat roskajoukot (mobs) kiusata heitä. Heidät revittiin ulos asunnoistaan, hakattiin, tervattiin ja höyhennettiin. Mormonit pakenivat Clayn countyyn. Roskajoukot seurasivat heitä ja ajoivat heidät Caldwelliin ja Davisiin. Seurasi hetken hiljaiseloa.
Kuitenkin roskajoukot jatkoivat häirintäänsä ja pian alkoivat mormonit rakentaa puolustustaan. Englantilaisten käännynnäisten tullessa tuhansin he muuttivat Missorissa alueille jossa orjuutta rakstavat missorilaiset eivät heitä suvainnu.
4.7 1838 Sidney Rigdon puhui pyhille puolustamisesta ja varoitti ulkopuolisia voimankäytöstä koska siihen aiottiin vastata.
Levottomuudet kasvoivat ja parin kuukaudne päästä poltettiin farmeja ja ajettiin mormoneja takaa.
Gallatinin vastaiskussa zmormonit polttivat pari rakennusta. Valheet ja valheelliset juorut mormonien hyökkäyksistä aiheuttivat entistä enemmän vastustusta. Kuvernöörille lähetetyt valitukset eivät kantaneet hedelmää ja ns mormonisodat alkoivat.
Kuvernööri Boggs kirjoitti mormonien karkoituskäskyn (vielä 1990 luvun lopulla sai Missorissa ampua mormonin ihan vapaasti.) 1500 militia lähetettiin etsimään mormoneja Missorista. Heidän käskynsä kuului: Mormoneja on pidettävä vihollisina ja heidät on hävitettävä tai ajaettava pois Missorin alueelta. Lokakuussa tappoivat missorilaiset kylmäverisesti kaikki miespuoliset jotka saivat käsiinsä Hauns Millin verilöylyssä.
Missorilaiset ja militia jolal ei olut oikeuksia pakottivat mormonit antautumaan, jättämään omaisuutensa ja pakenemaan osavaltiosta. Myöhemmin tämä teko tuomittiin lainvastaiseksi, mutta harmi oli jo tapahtunut.

Vaikka tästä tapahtumasta on jo kauan niin viimeaikainen mustan miehen surma tuo mieleen mormonien karkoituksen. Missorissa kiehuu edelleen.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!
    • Ent. mormoni

      Mormonien suhtautuminen mustaihoisiin tiedetään kirkon johtavien auktoriteettien lukuisista törkeän rasistisista kirjoituksista. tiedät itsekin, että mormoneja ei vainottu sen vuoksi, että he olisivat suhtautuneet mustaihoisiin suopeasti tai vastustaneet orjuutta.

      Mormoneja vainottiin heidän johtajiensa epäsiveellisen elämäntavan vuoksi. Tämä on surullista, sillä tavalliset rivimormonit menettivät moneen kertaan lähes kaiken omaisuutensa joutuessaan myymään kiireessä pilkkahintaan maatilansa, karjansa ja verstaansa. Yhä uudestaan ja uudestaan, jouduttiin muuttamaan kaukaiseen paikkaan, jossa mormonien johtajat pystyivät taas jonkin aikaa pitämään rauhassa jalkavaimojaan lain kouran ulottumattomissa.

      • MIstä olet

        noin lukenut?


      • Mormoneja vainottiin siksi että he asuivat Missorissa joka oli orjavaltio ja mormonit olivat orjuutta vastaan. Ja siksi että Joseph Smith uskalsi kertoa nähneensä Isän ja Pojan, sekä saaneensa heiltä neuvoja ja lisätietoa. Olihan kristikunta virheellisesti päätellyt että kaikki profetoiminen oli lakannut ja että lisäkirjoituksia ei voitu Raamatiun lisäksi antaa.
        Väärinkäsitys johtuu Ilmestyskirjan lopussa olevasta siihen aikaan yleisesti käytetystä sanonnasta kirjoituksien lopussa, jossa ssanotaan että siihen kirjoitukseen ei saa lisätä mitään. Tämä kirja joka on muuten yksi ensimmäisienä kirjoitetuista UTn kirjoista laitettiin viimeiseksi koska sillä estettiin muiden pyhien kirjojen ilmaantuminen.
        Nyky käännös tosin sanoo: Joh ilm: 21: 19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista,.... Ennen puuttui sana ennustusten kirjasta... Mormonit eivä tole muuttaneet tai ottaneet mitään pois Raamatusta vaan lukevat samaa Raamattua kuin muutkin kristityt.


      • ? ? ?
        MIstä olet kirjoitti:

        noin lukenut?

        "Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.)"

        Pitääkö tämä paikkaansa?


      • Ent. mormoni
        MIstä olet kirjoitti:

        noin lukenut?

        Tuleeko sinulle täysin uutena asiana, että mormonikirkon johtajat ovat antaneet rasistisia lausuntoja ja että Joseph Smith keksi moniavioisuusilmoituksen jo saman tien, kun jäi kiinni haureuden harjoittamisesta Fanny Algerin kanssa?


    • Selkeyttä

      Moniavosuusilmoitus annettiin Nauvoossa ja kirjoitettiin muistiin heinäkuun 12. päivänä 1843. Kirkko oli perustettu 6.4.1830. Vainoja oli ollut jo paljon ennen moniavioisuusilmoituksen saamista ja sen toteuttamista.

      • Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.) On olemassa jopa aikaisempikin muistiin merkintä (BY) vuodelta 1829 jolloin Joseph ja Oliver yhdessä käänsivät Mormonin kirjaa. Mutta koska BY ei vielä tuolloin oollut edes jäsen ei tätä BYn kirjaamaa oteta vakavasti.
        http://en.fairmormon.org/Polygamy_book/Initiation_of_the_practice


      • Näin on.
        nenada kirjoitti:

        Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.) On olemassa jopa aikaisempikin muistiin merkintä (BY) vuodelta 1829 jolloin Joseph ja Oliver yhdessä käänsivät Mormonin kirjaa. Mutta koska BY ei vielä tuolloin oollut edes jäsen ei tätä BYn kirjaamaa oteta vakavasti.
        http://en.fairmormon.org/Polygamy_book/Initiation_of_the_practice

        Nenada korjaa Tapanin tietoja. Siispä syytä vainoihin oli tuostakin syystä jo aiemmin. Ja ylempänä Nesnku myönsi Smithin röyhkeiden näky-väitteiden myös olleen syynä.

        Ja osaksihan Smith itse on valehdellut vainoista.


      • Selkeyttä
        Näin on. kirjoitti:

        Nenada korjaa Tapanin tietoja. Siispä syytä vainoihin oli tuostakin syystä jo aiemmin. Ja ylempänä Nesnku myönsi Smithin röyhkeiden näky-väitteiden myös olleen syynä.

        Ja osaksihan Smith itse on valehdellut vainoista.

        Näyttää siltä, ettei moniavioisuudesta annetut ilmoitukset olleet tiedossa yleisesti. Siksi niiden perusteella ei syntynyt vainojakaan. Luvun 132 johdannossa on näin:

        Ilmoitus, joka annettiin profeetta Joseph Smithin kautta Nauvoossa Illinoisissa ja kirjoitettiin heinäkuun 12. päivänä 1843. Se koskee uutta ja ikuista liittoa, johon sisältyy avioliiton iankaikkisuus sekä monivaimoisuus. (History of the Church, 5:501–507.) Vaikka ilmoitus kirjoitettiin vuonna 1843, historiallisista aikakirjoista ilmenee, että profeetta oli tuntenut tässä ilmoituksessa esitetyt opit ja periaatteet vuodesta 1831 lähtien.


      • ? ? ?

        "Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.)"


      • Näin on.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Näyttää siltä, ettei moniavioisuudesta annetut ilmoitukset olleet tiedossa yleisesti. Siksi niiden perusteella ei syntynyt vainojakaan. Luvun 132 johdannossa on näin:

        Ilmoitus, joka annettiin profeetta Joseph Smithin kautta Nauvoossa Illinoisissa ja kirjoitettiin heinäkuun 12. päivänä 1843. Se koskee uutta ja ikuista liittoa, johon sisältyy avioliiton iankaikkisuus sekä monivaimoisuus. (History of the Church, 5:501–507.) Vaikka ilmoitus kirjoitettiin vuonna 1843, historiallisista aikakirjoista ilmenee, että profeetta oli tuntenut tässä ilmoituksessa esitetyt opit ja periaatteet vuodesta 1831 lähtien.

        Siis oliko vainoja vai ei? Ensin Tapani itkit, että vainottiin, sitten sanot, että ei vainottu.

        Jos kerran oli yleisesti tiedossa, että Smith keksi moniavioisuus"ilmoituksen" jo 1831, et voi sulkea irstailua pois vainojen syynä.


      • Selkeyttä
        Näin on. kirjoitti:

        Siis oliko vainoja vai ei? Ensin Tapani itkit, että vainottiin, sitten sanot, että ei vainottu.

        Jos kerran oli yleisesti tiedossa, että Smith keksi moniavioisuus"ilmoituksen" jo 1831, et voi sulkea irstailua pois vainojen syynä.

        Niin, "jos oli yleisesti tiedossa", mutta kun ei näytä olleen. Vainon syyt olivat muuta.


      • Ent. mormoni
        Selkeyttä kirjoitti:

        Niin, "jos oli yleisesti tiedossa", mutta kun ei näytä olleen. Vainon syyt olivat muuta.

        Ei tuollainen jää salaisuudeksi. Jokaisessa kylässä kaikki tietävät alle viikossa, jos joku nainen on saanut aviottoman lapsen.

        Lapset kertovat aikuisille ja puhuvat leikkitovereidensa kanssa äideistään ja isästään, jolla on paljon lapsia muidenkin äitien kanssa kuin lapsen oman äidin. Ihmetellään, miksi joku mies vierailee niin usein naimattomien naisten luona tai miksi naiset, jotka aikaisemmin olivat ystäviä, riitautuivat keskenään. Riitaa tuli tietysti siitä, kenen naisen taloudessa mies ei auta tarpeeksi ja ei muutenkaan anna tarpeeksi aikaa leipäsudelleen ja tämän kanssa saamilleen äpärälapsille.

        Mikään tuollainen ei jää salaan vaan tulee yleisesti tietoon. Käy vielä niikin, että kun asiaa yritetään pitää salassa, se ruokkii villejä huhuja ja tekee "moniavioisuuden" jos mahdollista vieläkin pahemmaksi, kuin mitä se ehkä käytännössä on ollut.


    • toinen näkökulma

      The 1838 Mormon War in Missouri. Stephen C. LeSueur. University of Missouri Press. Columbia and London, 1987. 1st paperback ed. 1990, ISBN 0-8262-0729-4.

      Sana Missouri edustaa epäilemättä mormoneille vainoa. Mutta samoin kuin niin monet muut historialliset tilanteet ja tapahtumat, mormonien Missourin kausikaan ei todellisuudessa ollut yksiselitteinen mustavalkoinen “hyvät mormonit — pahat ei-mormonit” -asettelu.

      Vaikka pyhät olivat olleet Missourissa vuodesta 1831, kolme tiettyä juttua johti keväällä ja kesällä 1838 tunnettuun loppuratkaisuun — pyhien karkotukseen Missourista Illinoisiin. Ensiksikin mormoneja alkoi kokoontua Missouriin suurin joukoin; toiseksi, osa heistä meni kimppaan ja perusti sisäisen miliisijoukon, joka tunnetaan nimellä daniitit; ja kolmanneksi he ottivat kirjaimellisesti sotaisan asenteen oletettuja “vihollisiaan” kohtaan kirkon ulkopuolella.

      Itse en tiennyt paljon mitään näistä tapahtumista (paitsi sitä kirkossa opetettavaa tavaomaista “meitä vainottiin syyttä suotta”) ennen kuin luin LeSueurin kirjan, ja voin todella suositella sitä kenelle tahansa 1800-luvun alkupuolen Amerikan historiasta kiinnostuneelle.

      Kirjailijan esipuheesta

      Kiinnostukseni mormonien kokemuksiin Missourissa lähti käyntiin lähes kymmenen vuotta sitten, kun työskentelin tutkijana professori LaMar C. Berrettin alaisena Brigham Youngin yliopiston uskonnollisen tutkimuksen keskuksessa. ... Vaikka “mormonisodasta” on kirjoitettu paljon, tapahtumien uudelleen tutkimiselle on oikeutuksensa monista syistä. Hiljattainen uusien lähdemateriaalien löytö, joihin sisältyy päiväkirjoja, kirjeitä anomuksia ja virallisia dokumentteja toivat saataville suuren määrän uutta tietoa. Lisäksi useat historiikeista ovat mormonien kirjoittamia ja painottuvat heidän tekemisiinsä; tarvittiin yksityiskohtaisempi kuvaus missourilaisten asenteista ja toimista. Ei-mormoneille, jotka vastustivat anti-mormonistisia omankäden oikeuden käyttäjiä ja pyrkivät tukahduttamaan levottomuuksia, ei ole annettu tarpeeksi huomiota. Uudet lähdemateriaalit tarjoavat kiinnostavaa tietoa ja auttavat käsittämään konfliktin syitä ja miksi viranomaiset eivät kyenneet lopettamaan väkivaltaisuuksia.

      Takakannesta

      “Daniittien valoista hävityskäskyihin tämä kirja paljastaa lyhytsanaisesti, mitä todella tapahtui mormonien ja missourilaisten välillä. Se on läpikotaisin tutkittua asiaa ja täsmällisesti kirjoitettu, ja se paikkaa erään suurimmistä lävistä mormonihistoriassa.”
      — Valeen Tippetts Avery, Mormonihistoriallisen seuran puheenjohtaja

      “Vaikka viime vuosikymmeninä on kirjoitettu mormonisodasta paljon, Stephen C. LeSueur kirjoittaa tuoreella ja erittäin tarpeellisella uudella tavalla. LeSueur kirjoittaa selkeää ja suoraa proosaa, ja on näin saanut aikaan perusteellisen ja syvällisen tutkimuksen, joka antaa useita tärkeitä panoksia. ... Tämä työ on epäilemättä paras aiheesta kirjoitettu kirja.”
      — Western Historical Quarterly

      Sisältö

      Introduction
      Early Mormonism and Missouri
      Rumblings of a Conflict
      Trouble Begins
      The Mormons Accused
      The Militia Intervenes
      The Mormons Retaliate
      Open Warfare
      War Against the Saints
      Surrender
      Terms of Surrender
      The Richmond Court of Inquiry
      Expulsion
      Conclusion

      Appendix: Chronology of Events in Missouri
      Bibliographical Essay
      http://www.mormonismi.net/kirjallisuus/lesueur.shtml

    • mormonismi.net -

      niinpä tietenkin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe