Syksy saapuu ja ihana kalareissuni

valuuttakauppias.

Syksy saapuu koht’sillään ja ensimmäiset pakkasyöt. Luonto on armoton. Turhat pörrääjät kopsahtavat yön aikana jäähän ja tippuvat tönkköjäätyneinä puskista. Rauha palaa syksyiseen metsään.

Hirvikärpäset ovat sikäli pirullisia, että ne selviävät vielä asteen, parin pakkasyöstä. Mutta nehän ovat muutenkin tavallista sitkeämpiä sissejä.;)))

Ampiainen on sikäli vekkuli, että kuningatar työntyy suojaan turpeen alle ja sinnittelee hengissä seuraavaan kesään. Työläiset jätetään loppukesästä heitteille ja he saavat selvitä, miten osaavat. Eivät ne osaa, vaan paleltuvat syksyn tullen.

Taimen nousee kudulle koskiin, ja minun pitäisi saada vermeet auton takahutlariin ja menoksi. Trangia on ties missä ja masinoliakaan ei ole tippaakaan. Perskutarallaa tuota nuorisoa. Lainaavat minun eräkamppeitani ja sanovat joo-joota, kun muistuttelen vehkeiden palautuksesta. Se on reissu pilalla, jos pitää termospullosta haalea kahvia imeä, vaikka monikiloinen taimen roikkuu lepän oksassa taidolla suolistettuna.

Trangia löytyi. Nyt on vielä lajitelva perhotkin kahteen satsiin. Yhdessä paikassa saa käyttää vain väkäsettömiä koukkuja, joten on tehtävä tällekin koskelle oma setti. Tämä nykymuotoinen "Catch and Release" kalastus käy hermoon. Taimenet odottavat malttamattomina koskilla suu auki.

Pitäisköhön minun ottaa läppäri mukaan. Voisin ABC-asemalla päivittää olinpaikkojani. Reisuilla saa sitä ja tätä, yleensä näitä Suomi-äidin parhaita antimia. Tosin se saalikala on sivuseikka, ainakin niin kauan kuin repussa piisaa lenkkiä ja sikanautaa. Ja siihen kun ruotasee pannukahvit päälle, tietää syöneensä.

Karhuja ei passaa ruokkia, niistä tulee helposti kaupunkilaisia ja sitten ovat tassu ojossa vaatimassa evästä ihmisten nurkissa.

Koskessa kiven kosteessa oli yön pikajuna. Se painui alas koskea, veti siimat suoraksi, katkaisi perukkeen. Minä en voinut muuta kuin rukoilla, että älä mene, pysähdy jo, tule takaisin. Sinne se meni. Elämässä isoin kala ja ihanin nainen pääsevät aina karkuun, jää vain haikeat muistot.

Olisin vetänyt hermosauhut, mutta kun olen lopettanut kymmeniä vuosia sitten. Imeskelin hermosisupastillia ja lähdin nukkumaan.

Matkakirjeeni loppuvat tähän. Kahluuhousut on ripustettu kuivumaan ja muuta sälää on lajiteltavaksi asti autotallissa. Taimenen kuturauhoitus alkaa pian ja saahan sitä kirjolohta kaupastakin. Mutta nuotiolla keittetty kahvi rauhoittaa ihmistä kummasti.

2

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämän puolesta

Kalanmurhaaja, toivottavasti hirvikärpäset puree kipeästi.

• nazure

Valitsit näköjään sitten väärän palstan kertoa kalajuttuja :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      241
      15198
    2. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      125
      10136
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9371
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      23
      7099
    5. 182
      6537
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      174
      6218
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      33
      5612
    8. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      47
      4806
    9. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      145
      1690
    10. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      25
      1666
    Aihe