Syksy saapuu ja ihana kalareissuni

valuuttakauppias.

Syksy saapuu koht’sillään ja ensimmäiset pakkasyöt. Luonto on armoton. Turhat pörrääjät kopsahtavat yön aikana jäähän ja tippuvat tönkköjäätyneinä puskista. Rauha palaa syksyiseen metsään.

Hirvikärpäset ovat sikäli pirullisia, että ne selviävät vielä asteen, parin pakkasyöstä. Mutta nehän ovat muutenkin tavallista sitkeämpiä sissejä.;)))

Ampiainen on sikäli vekkuli, että kuningatar työntyy suojaan turpeen alle ja sinnittelee hengissä seuraavaan kesään. Työläiset jätetään loppukesästä heitteille ja he saavat selvitä, miten osaavat. Eivät ne osaa, vaan paleltuvat syksyn tullen.

Taimen nousee kudulle koskiin, ja minun pitäisi saada vermeet auton takahutlariin ja menoksi. Trangia on ties missä ja masinoliakaan ei ole tippaakaan. Perskutarallaa tuota nuorisoa. Lainaavat minun eräkamppeitani ja sanovat joo-joota, kun muistuttelen vehkeiden palautuksesta. Se on reissu pilalla, jos pitää termospullosta haalea kahvia imeä, vaikka monikiloinen taimen roikkuu lepän oksassa taidolla suolistettuna.

Trangia löytyi. Nyt on vielä lajitelva perhotkin kahteen satsiin. Yhdessä paikassa saa käyttää vain väkäsettömiä koukkuja, joten on tehtävä tällekin koskelle oma setti. Tämä nykymuotoinen "Catch and Release" kalastus käy hermoon. Taimenet odottavat malttamattomina koskilla suu auki.

Pitäisköhön minun ottaa läppäri mukaan. Voisin ABC-asemalla päivittää olinpaikkojani. Reisuilla saa sitä ja tätä, yleensä näitä Suomi-äidin parhaita antimia. Tosin se saalikala on sivuseikka, ainakin niin kauan kuin repussa piisaa lenkkiä ja sikanautaa. Ja siihen kun ruotasee pannukahvit päälle, tietää syöneensä.

Karhuja ei passaa ruokkia, niistä tulee helposti kaupunkilaisia ja sitten ovat tassu ojossa vaatimassa evästä ihmisten nurkissa.

Koskessa kiven kosteessa oli yön pikajuna. Se painui alas koskea, veti siimat suoraksi, katkaisi perukkeen. Minä en voinut muuta kuin rukoilla, että älä mene, pysähdy jo, tule takaisin. Sinne se meni. Elämässä isoin kala ja ihanin nainen pääsevät aina karkuun, jää vain haikeat muistot.

Olisin vetänyt hermosauhut, mutta kun olen lopettanut kymmeniä vuosia sitten. Imeskelin hermosisupastillia ja lähdin nukkumaan.

Matkakirjeeni loppuvat tähän. Kahluuhousut on ripustettu kuivumaan ja muuta sälää on lajiteltavaksi asti autotallissa. Taimenen kuturauhoitus alkaa pian ja saahan sitä kirjolohta kaupastakin. Mutta nuotiolla keittetty kahvi rauhoittaa ihmistä kummasti.

2

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämän puolesta

      Kalanmurhaaja, toivottavasti hirvikärpäset puree kipeästi.

    • nazure

      Valitsit näköjään sitten väärän palstan kertoa kalajuttuja :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe