Syksy saapuu ja ihana kalareissuni

valuuttakauppias.

Syksy saapuu koht’sillään ja ensimmäiset pakkasyöt. Luonto on armoton. Turhat pörrääjät kopsahtavat yön aikana jäähän ja tippuvat tönkköjäätyneinä puskista. Rauha palaa syksyiseen metsään.

Hirvikärpäset ovat sikäli pirullisia, että ne selviävät vielä asteen, parin pakkasyöstä. Mutta nehän ovat muutenkin tavallista sitkeämpiä sissejä.;)))

Ampiainen on sikäli vekkuli, että kuningatar työntyy suojaan turpeen alle ja sinnittelee hengissä seuraavaan kesään. Työläiset jätetään loppukesästä heitteille ja he saavat selvitä, miten osaavat. Eivät ne osaa, vaan paleltuvat syksyn tullen.

Taimen nousee kudulle koskiin, ja minun pitäisi saada vermeet auton takahutlariin ja menoksi. Trangia on ties missä ja masinoliakaan ei ole tippaakaan. Perskutarallaa tuota nuorisoa. Lainaavat minun eräkamppeitani ja sanovat joo-joota, kun muistuttelen vehkeiden palautuksesta. Se on reissu pilalla, jos pitää termospullosta haalea kahvia imeä, vaikka monikiloinen taimen roikkuu lepän oksassa taidolla suolistettuna.

Trangia löytyi. Nyt on vielä lajitelva perhotkin kahteen satsiin. Yhdessä paikassa saa käyttää vain väkäsettömiä koukkuja, joten on tehtävä tällekin koskelle oma setti. Tämä nykymuotoinen "Catch and Release" kalastus käy hermoon. Taimenet odottavat malttamattomina koskilla suu auki.

Pitäisköhön minun ottaa läppäri mukaan. Voisin ABC-asemalla päivittää olinpaikkojani. Reisuilla saa sitä ja tätä, yleensä näitä Suomi-äidin parhaita antimia. Tosin se saalikala on sivuseikka, ainakin niin kauan kuin repussa piisaa lenkkiä ja sikanautaa. Ja siihen kun ruotasee pannukahvit päälle, tietää syöneensä.

Karhuja ei passaa ruokkia, niistä tulee helposti kaupunkilaisia ja sitten ovat tassu ojossa vaatimassa evästä ihmisten nurkissa.

Koskessa kiven kosteessa oli yön pikajuna. Se painui alas koskea, veti siimat suoraksi, katkaisi perukkeen. Minä en voinut muuta kuin rukoilla, että älä mene, pysähdy jo, tule takaisin. Sinne se meni. Elämässä isoin kala ja ihanin nainen pääsevät aina karkuun, jää vain haikeat muistot.

Olisin vetänyt hermosauhut, mutta kun olen lopettanut kymmeniä vuosia sitten. Imeskelin hermosisupastillia ja lähdin nukkumaan.

Matkakirjeeni loppuvat tähän. Kahluuhousut on ripustettu kuivumaan ja muuta sälää on lajiteltavaksi asti autotallissa. Taimenen kuturauhoitus alkaa pian ja saahan sitä kirjolohta kaupastakin. Mutta nuotiolla keittetty kahvi rauhoittaa ihmistä kummasti.

2

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämän puolesta

Kalanmurhaaja, toivottavasti hirvikärpäset puree kipeästi.

• nazure

Valitsit näköjään sitten väärän palstan kertoa kalajuttuja :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      278
      26751
    2. Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa

Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?
      Ikävä
      47
      2255
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      199
      1586
    4. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      150
      1498
    5. Varmaan koet, ettet ole tehnyt mitään väärää

Mutta olet sinä tehnyt.
      Ikävä
      29
      1236
    6. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      29
      999
    7. Mitä ajattelet hänestä

Millaisena pidät kaivattuasi?
      Ikävä
      122
      998
    8. Huomioon ottaminen

Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin
      Ikävä
      30
      922
    9. Sinkkusiskoni pliis kertokaa

Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex
      Sinkut
      84
      831
    10. Nainen, se on sellainen juttu että kun sä vain nautit

Niin me miehet tehdään ne työt että sä voisit nauttia. Kato siinä ku sä meet mukamas töihin suojatyöpaikkaas lämpimään t
      Ikävä
      82
      786
    Aihe