Kannattaako ottaa asuntolainaa jos ei varsinaisesti tarvi sitä?

Madison

Minulla on käteistä sen verran, että pystyn ostamaan omaan käyttöön asunnon. Olen saanut hyvän perinnön.

Onko olemassa syitä joiden vuoksi minun voisi kannattaa kuitenkin hakea asuntolainaa? Vaikka käyttäisin sen käytännössä johonkin muuhun.

En ole koskaan hakenut mitään lainaa, en isoa enkä pientä. Vältän myös turhia riskejä. Tuloni ovat huonot ja huonoina pysyvätkin, sillä olen vammautunut nuorena siten, että en käytännössä oikein pärjää palkkatyössä.

13

1665

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kekkonen2

lainan saanti on odotettavissa olevien tulojen takia hankalaa, mutta niilta osin kun lainaa saat, kannattaa sita hakea koska korot ovat epaluonnolliset matalat ja talloin voit sijoittaa vapaaksi jaavan rahan esim osakkeisiin. Itsekkaan en olisi lainaa aikoinaan tarvinut, mutta onneksi ymmarsin ottaa ja viela enempi onnittelen itseani siita etta keksin vaihtaa sidonnaisuuskoron 1kk euriboriksi vaikka pankki kovasti kitisi vastaan ja sen lisaksi keksin muuttaa maksuohjelmaa siten etta olen maksanut kaytannossa pelkkia korkoja jo monta vuotta ja reilu pari vuotta viela tuota jaljella. Arvelen etten sen jalkeenkaan kylla lyhenna tuota lainaa sen enempaa

• Et tarvitse lainaa

Jos tulosi ovat huonot, voi lainat saattaa sinut vaikeuksiin. Osta asunto olemassaolevilla rahoilla, saamillasi perinnöillä. Lainatta eläminen on vapautta!
      Sitten kun välttämättä tarvitse jotakin, voit ostaa niillä säästöillä, jotka onnistuit keräämään, kun ei tarvinnut lainoja maksaa. EI SIIS MISSÄÄN NIMESSÄ LAINAA!

• nomoreloan

Lainaa ei koskaan pidä ottaa vain sen takiakun sitä saa.

• KKHS

Jos et aio rahoillasi muuta tehdä kuin kuluttaa ja käyttää asumiseen, niin älä ota lainaa. Jos aiot sijoittaa niin niin tee päätöksesi riskilaskelmien perusteella

• Pensaskerttu

Laskea sijoitettujen rahojen tuotto, versus asuntolainan korot. Saattaa hyvinkin kannattaa ottaa lainaa tässä korkotilanteessa, ja mahdollisesti korkojen noustessa maksaa loput pois. Riippuu oman talouden joustovarasta.

• vinkkejäsinulle

Kuulostaisi siltä, että sinun kannattaisi ostaa se asunto käteisellä. Perusteluina:

- Vaikuttaa siltä, että et ymmärrä sijoittamisesta mitään
      - Tulosit ovat huonot

Omassa asunnossa rahat säilyvät "tallessa", varsinkin jos ostat uudehkosta talosta asunnon, johon ei ole tulossa pitkiin aikoihin isoja remontteja. Lisäksi elinkustannukset pysyvät hallinnassa, kun on vain vastike mitä pitää maksaa.

Jos asunnon oston jälkeen sinulle jää rahaa, niin suosittelen sinua ehdottomasti perehtymään sijoittamisen perusteisiin. Kenties voisit ostaa sijoitusasunnon, johon sitten ottaisit velkaa ja vuokralainen maksaisi sen asunnon?

Näin varallisuutesi kasvaisi ja riskisi pysyisi aika hyvin hallinnassa, kun sinulla itselläsi olisi velaton asunto ja vuokralainen maksaisi lainanlyhennyksen ainakin pääosin.

• Madison

Kiitos ajatuksista.

Asunnon ostan joka tapauksessa vain ja ainoastaan käteisellä. Se on selvä juttu.

Lainassa on lähinnä se, että olen joskus kuullut sitä voitavan käyttää "vipuna" hyvässä sijoituksessa. Varsinkin nyt kun lainaraha on halpaa. Mutta taitaa olla niin, että tällä hetkellä hyviä sijoituskohteita on hyvin vähän, tai ne ovat ainakin hyvin "piilossa", joten homma kuivuu siihen.

Vuokralaisissa on omat riskinsä, joten sijoitusasuntoa en sellaisen itsensä vuoksi ole ajatellut hankkia. Aikaa ja vaivaa. Asia voisi olla eri jos asuntojen hinnoissa olisi selkeä nousukehitys tiedossa. Mutta luulenpa, että asuntojen hinnat pks:lla ovat jo niin tapissaan, että ne eivät tästä enää juuri nouse. Hullulta se ainakin tuntuisi. Eihän ihmisten maksukyky ihan oikeassa maailmassa voi riittää pitkällä aikavälillä ihan mihin tahansa. Lyhyellä aikavälillä sitä voi itse kukin kuvitella mitä vaan.

Kulutukseen en missään tapauksessa ottaisi lainarahaa!

• Laajempi horisontti

Mikäs pakottaa rajoittumaan pelkkään pääkaupunkiseutuun, kun et kertomasi mukaan ole palkkatyöstä riippuvainen? Katsele muualta ja muuta muualle. Saatat saada samalla rahalla asunnon itsellesi ja vielä pari sijoituskämppää lisäksi.

• mun mielestä

Jos et ole valmis käyttämään "aikaa ja vaivaa", tuskin kannattaa sijoittaa juuri muuallekaan kuin asuntoihin. Sijoittaessa on aina otettava selvää kohteista aika hyvin, ellei ihan huvikseen halua riskiä ottaa..

• 1+8

En minä ottais. Kun ostat käteisrahalla asunnon, niin voit laittaa säästöön sen rahan, joka lainatapauksessa menisi lainan korkoon ja lyhennyksiin. Sen voit sijoittaa jos siltä tuntuu tai vain pitää tilillä odottamassa tulevaa tarvetta.

• Madison

Olen tuotakin miettinyt.

Estävä tekijä on kuitenkin ennen kaikkea se, että täällä ovat kaverit ja tutut ja lapseni. Pitäisi olla jotain isompaa jonka takia muuttaisin koko elämäni pois täältä. Toistaiseksi sellaista ei ole ilmaantunut.

• vinkkejä

Jos sinulle jää sievoinen summa sijoitettavaa sen asunnon oston jälkeen, niin sinulla on oikeastaan kaksi järkevää vaihtoehtoa sille loppurahalle:

- Joko sijoitat rahat sellaiseen, mikä tuottaa pääomalle kasvua vuosien aikana
        - Sijoitat sellaiseen, josta saat jo nyt kuukausittain tuloja

Sijoitusasunto, jonka ostat käteisellä antaisi heti niitä tuloja. Jos ostat taas asunnon osittain velaksi, niin sitten saat varsinaisia tuloja joskus myöhemmin, kun alkuvuodet menevät sen lainan maksuun.

Jos sijoitusasunto ei kiinnosta ja kuitenkin haluaisit kuukausittaisia tuloja, niin perehdy osinkosijoittamiseen hieman. Esimerkiksi blogien kautta saat siitä lisää ymmärrystä ja miksei vaikka lukemalla muutamia kirjojakin.

Esimerkiksi pari blogia:

http://www.osinkosijoittaja.com/
        http://viisikymppisenaelakkeelle.blogspot.fi/
        http://kinskinsijoituspaivakirja.blogspot.fi/

Sijoittaminen on mainio harrastus ja varsinkin jos siihen olisi aikaa enemmän, kuten sinulla ehkä olisi, niin suosittelen perehtymään hieman :-)

• Kr. Pennonen

11-vuotta sitten kiinnitin maksetun asuntomme pankin ehdottaan 70%:iin ja 3kk euribor 0,4% marginaali.
      Koska en tarvinnut rahaa asuntoon niin sijoitin sen kohtuullisen turvallisesti, kohtuullisella tuotolla.

Vuosi sitten katsoin tilanteen muuttuneen ja maksoin lainan pois.

Huonomminkin olisin voinut toimia.

Harkitse itse eri vaihtoehdot!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe