Millä tyylillä tallissanne puhdistetaan karsinat? Otetaanko kaikki pois kerran päivässä (ja mahdollisesti illalla vielä kakat),vai vain pahimmat niin,että jää pientä "patjaa" ?
Jos talli on kylmä,niin eikö olisi parempi ainakin silloin jättää pohjalle ne suht puhtaat aluset ja laittaa siihen sitten päälle vielä puhdasta.Luulisi lämmittävän enemmän (jos on vielä betonilattia),eikä mene hukkaan kuivikkeita ja vähän pienempi työmäärä.
karsinan puhdistus, kysely
14
3868
Vastaukset
- poni
meillä otetaan viikolla joka päivä kakat pois karsinasta. pissasia puruja ei viikolla olla sillasi otettu mut puhdasta on laitettu vähän päälle paitsi nyt kun karsinaan laitettiin enemmän puruja kuin ennen... (meillä on betonilattia ja nyt kun on enemmän puruja on pollellakin mukavempaa) yleensä viikonloppuna vaihdamme kaikki purut puhtaisiin...
- poni
niin unohdin mainita et joka päivä ei kaikkia pissasia puruja oteta pois koska polleni pissaa aina samaan kohtaan, mut kyllä ne sitten viimeistään silloin viikonloppuna putsataan kokonaan...
- Lumi teki enkelin eteiseen
poni kirjoitti:
niin unohdin mainita et joka päivä ei kaikkia pissasia puruja oteta pois koska polleni pissaa aina samaan kohtaan, mut kyllä ne sitten viimeistään silloin viikonloppuna putsataan kokonaan...
Kyllä kannataisi ne pissakohdat ihan JOKA päivä ottaa pois vaikka pissaisi aina vain yhteen kohtaan. Kakkaa voi vähän jäädäkin, koska sillä ei ole sillä lailla merkitystä eläimen hyvinvointiin.
Vielä miksi noi pissakohdat ovat ne tärkeämmät niin siksi, että virtsa sisältää ammoniakkia ja ammoniakkihan on tuo joka aiheuttaa virtsaan sen ilkeän hajun. Ja kun tuo ammoniakki"höyry" päätyy hevosen hengitykseen ja keuhkoihin ei ole sillä yhtään mukavaa. Eli siis paskan hevonen vielä kestää mutta ei tuota ammoniakkia niinkään. Kokeilkaa itse seistä koko viikko siinä hajussa niin varmasti alkaa haluttaa ottaa ne pissakohdat ihan joka päivä ettei hevonen joudu siinä olemaan.
Eli meillä näin. Joka päivä pissakohdat ja paskat pois ja puhtaammat purut jätetään. Sitten tuodaan lisää puhdasta joka sekoitetaan edellisiin. Ja viikkon päätyttyä pois kaikki ja ihan uudet tilalle jollei ole purusta juuri silloin pulaa tai muuta kummallista. - pony
Lumi teki enkelin eteiseen kirjoitti:
Kyllä kannataisi ne pissakohdat ihan JOKA päivä ottaa pois vaikka pissaisi aina vain yhteen kohtaan. Kakkaa voi vähän jäädäkin, koska sillä ei ole sillä lailla merkitystä eläimen hyvinvointiin.
Vielä miksi noi pissakohdat ovat ne tärkeämmät niin siksi, että virtsa sisältää ammoniakkia ja ammoniakkihan on tuo joka aiheuttaa virtsaan sen ilkeän hajun. Ja kun tuo ammoniakki"höyry" päätyy hevosen hengitykseen ja keuhkoihin ei ole sillä yhtään mukavaa. Eli siis paskan hevonen vielä kestää mutta ei tuota ammoniakkia niinkään. Kokeilkaa itse seistä koko viikko siinä hajussa niin varmasti alkaa haluttaa ottaa ne pissakohdat ihan joka päivä ettei hevonen joudu siinä olemaan.
Eli meillä näin. Joka päivä pissakohdat ja paskat pois ja puhtaammat purut jätetään. Sitten tuodaan lisää puhdasta joka sekoitetaan edellisiin. Ja viikkon päätyttyä pois kaikki ja ihan uudet tilalle jollei ole purusta juuri silloin pulaa tai muuta kummallista.ihme kyllä meillä ei ainakaan haista sitä hajua joka pissasta tulee muuta kuin vasta kun talikolla ottaa siitä kohti puruja pois... mä kyllä koitan putsata ainakin suurempia pissakohtia joka päivä, mut kakkoja ei oikeen voi sinne vähääkään jättää koska poni on jotenkin niin siivoton ja potkii ja sotkee kakat pitkin karsinaa ja sekoittaa ne puruihin... varsinkin illalla kun se on tallissa... joten on vähä pakko vaihtaa melkein kaikki purut kerran viikossa... onneks papalta ja sen veljeltä saa puruja ilmatteeksi ja meillä oli nyt itelläkin vielä varastossa puruja joten ei sillai oo mitään kauheeta laskua tullut...
- poni
Eli meillä näin. Joka päivä pissakohdat ja paskat pois ja puhtaammat purut jätetään. Sitten tuodaan lisää puhdasta joka sekoitetaan edellisiin. Ja viikkon päätyttyä pois kaikki ja ihan uudet tilalle jollei ole purusta juuri silloin pulaa tai muuta kummallista.no kyllä mä koitan niitä pissakohtia sillai kattoo, mut nyt mulla vaan on opiskelujen takia ollut niin kiirettä... mut älä huoledi... kyllä mä mun heppani huolehdin ja yritän nyt jatkossa taas joka päivä putsata ne pissatkin pois... ja kyllä mä ainakin kesällä oon joka päivä putsannut kaiken kunnolla...
- shettistyttö
Eli meillä näin. Joka päivä pissakohdat ja paskat pois ja puhtaammat purut jätetään. Sitten tuodaan lisää puhdasta joka sekoitetaan edellisiin. Ja viikkon päätyttyä pois kaikki ja ihan uudet tilalle jollei ole purusta juuri silloin pulaa tai muuta kummallista.yksi tuttu joka on harrastanut 18 v. hevosia ottaa joka päivä kakat pois karsinasta, mutta ei lisää sinne kuivikkeita koska ei kuulemma tarvitse... en tiedä kunka usein pissaset purut hän poistaa...
- 14 vuoden kokemus=)
pony kirjoitti:
ihme kyllä meillä ei ainakaan haista sitä hajua joka pissasta tulee muuta kuin vasta kun talikolla ottaa siitä kohti puruja pois... mä kyllä koitan putsata ainakin suurempia pissakohtia joka päivä, mut kakkoja ei oikeen voi sinne vähääkään jättää koska poni on jotenkin niin siivoton ja potkii ja sotkee kakat pitkin karsinaa ja sekoittaa ne puruihin... varsinkin illalla kun se on tallissa... joten on vähä pakko vaihtaa melkein kaikki purut kerran viikossa... onneks papalta ja sen veljeltä saa puruja ilmatteeksi ja meillä oli nyt itelläkin vielä varastossa puruja joten ei sillai oo mitään kauheeta laskua tullut...
siis joka päivä karsina kunnolla läpi, kaikki pissa pois, kaikki paska pois, kaikki kohdat käännetään ympäri. joka päivä lähtee noin kottarillinen likasta/paskaa pois, saman verran puhdasta tilalle. kun joka päivä putsaa karsinan HYVIN niin kaikkia ei tarvi poistaa kerralla kuin kerta kaks vuoteen sillä karsina pysyy tosi siistinä kun jaksaa joka ikinen päivä nähdä vähän vaivaa=) ja onhan tuo oma heppa aika siistikin, mutta kyllä se sottasimmillakin toimii kun joka päivä ottaa kaiken pissankin pois=)
- poni
14 vuoden kokemus=) kirjoitti:
siis joka päivä karsina kunnolla läpi, kaikki pissa pois, kaikki paska pois, kaikki kohdat käännetään ympäri. joka päivä lähtee noin kottarillinen likasta/paskaa pois, saman verran puhdasta tilalle. kun joka päivä putsaa karsinan HYVIN niin kaikkia ei tarvi poistaa kerralla kuin kerta kaks vuoteen sillä karsina pysyy tosi siistinä kun jaksaa joka ikinen päivä nähdä vähän vaivaa=) ja onhan tuo oma heppa aika siistikin, mutta kyllä se sottasimmillakin toimii kun joka päivä ottaa kaiken pissankin pois=)
ei oo tuntunut tolla sottasella pollellani auttavan vaikka oon nyt putsannut joka päivä kakat ja pissat... mut se sotkee sit yön aikana kaikki...
- eläinrakas
Meidän tallilla karsinat puhdistetaan siten että ensin etsitään pissikohdat ja otetaan ne pois.Sitten kasataan purut "keoksi" että kakkakokkareet pyörivät keon päältä alas ja siitä ne on helppo kasata kärryyn.Sitten vain tuodaan uutta purua ja sekotellaan puhtaat vanhat ja puhtaat uudet keskenään ja levitallään karsinaan.
- Heppatyttö
Ensin otetaan märät oljet/purut pois.Sitten lanta ja lopuksi laitat lisää olkia/puruja sinne niin paljon että lttia on kokonaan peitossa.
- mamma
ainakaan minä en ota märkiä alusia ekaksi pois.. ensin otan lannat sitten märät purut.. Mutta jokaisell tapansa..
Kaikki ei myöskaan laita kuiviketta sen verran että lattia pettyy.. Yhdellä tallilla taitetaan vain jonkun verran keskelle...
- Ispir
Miksi te vaihdatte purut tai mitkä tahansa kuivikeet kerran viikossa ? eihän niitä nyt tarvitse sieltä kaikkia vaihtaa . Ette vissiin kattele pahemmin niitä kuivikelaskuja ...
Eikä ne pissat siellä muuten haise , jos on tehty patja...
meillä ei ole enää patjoja (kerää hiiriä :( )vaan putsaamme boxit seuraavasti, joka päivä yhden kerran ; paskat ja kuset pois , käännetään purut reunoita ja viedään uutta sen varran kun tarvitsee :)
t. paskan mättämisen ammattilainen- Ispir
tää oli tarkotettu lähinnä ponille ja lumi teki e:lle...
- poni
en muista miten se patja laitettiin joten voitko kertoa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657