Chilin kasvatusta

chiliä pukkaa

Sain keväällä pari tainta erilaista chiliä. Ulkona olen purkkeja pitänyt koko kesän. Näyttää niissä hedelmääkin kasvavan. Mistä tiedän, että ne ovat kypsiä? Tällä hetkellä toiset on mustia 5cm pitkiä ja toiset ovat kellon mallisia pipanoita ja vihreitä.

Ajattelin syksyn tullen siirtää ne sisälle ikkunalle talveksi. Elääkö ne sisällä?

9

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hapan Eero

      Minulla on sisällä pari chiliä ja muutama habanero. Ovat monivuotisia ja lähes puita kokonsa puolesta.

      Tuo hedelmien kypsyys minuakin askarruttaa. Vihreinä maistuvat lähinnä heinälle. Kuinka kauan pitää olla kauttaaltaan esim. punaisina, että tulisuus on täysin kehittynyt? Miten käy jos annan olla liian kauan pensaassa/puussa? Miten säilön? Kuivaanko voipaperin päällä ja sitten jotenkin jauhan? Siemeninenn vai ilman?

      hauskoja kasvatettavia kyllä ovat, mutta tilaavieviä ja ilmeisesti viihtyvät parhaiten tropiikissa. Sisälle tuotuna pudottivat kukkansa ja osan raakileista. Talvi näyttää, moniko siitä selviää.

      Kai näitä joku muukin on kasvattanut ja osaa neuvoa aloittelijaa? Vai estääkö kateus kaiken?

    • alkuper.

      Edelliselle : olen kuullut, että kun chiliä kuivaa, kannattaa se halkaista ja ottaa siemenet pois. Liekö siksi, ettei se pääse homehtumaan kuivaamisen alkuvaiheessa. Itsellä oli pari chilipalkoa, kaupasta ostettuja, jotka meinasivat nahistua, niin luin jostain(?), että noin kannattaisi kuivata. Itse olin ne jo laittanut kokonaisena roikkumaan langanpätkiin hellan peltiin roikkumaan. Niissä ei ainakaan ollut sisällä hometta kuivuttuaan ja laitoinkin ne sitten silpuksi purkkiin.

      Kiva kuulla, että ne ylipäätään pärjäävät sisällä pitkän ulkoilun jälkeen. Testaan kyllä.
      Olisipa kiva, kun joku asiantuntija valaisisi meitä lisää :)

    • Hapan Eero

      Habanerot olleet sisällä muutaman viikon. Pudottaneet kukkansa ja pimeimmässä paikassa muutamia raakileita. Kasvavat silti monta senttiä päivässä valoa kohti. Hedelmät alkaneet punastua pikavauhtia. Joka päivä pakko kastella vaikka isoissa purkeissa. Ei voi minnekään päivää pitempään reissuun lähteä...
      Muut chilit rehottavat myös. Pituutta lisää monta senttiä päivässä. Kymmeniä mulkun (pienen) mittaisia hedelmiä. Eivät punastu vielä. Kukinta väheni sisällesiirron aikaan.
      Ja minä kun luulin, että maitopurkki riittää kasvatuspurkiksi... En tiennyt, että se onkin nopeasti kasvava märän paikan tropiikin puu... Nätti sisäkasvi kylläkin, mutta kun minunkin ja huonekalujenkin pitäisi sopia sisälle...

    • 15+13

      Mulla on chili viihtynyt jo monta vuotta kerrostalossa eteläikkunan edessä ja tehnyt satoa yli oman tarpeen....oksia olen välillä leikannut lyhyemmiksi, eikä ole kärsinyt yhtään....vettä vaatii aikalailla, eikä passaa päästää kuivumaan....kun chilit on kokonaan punastuneet olen ottanut irti ja kuivattanut ihan pöydällä talouspaperin päällä sellaisenaan, ei ole homehtunut...kuivat chilit olen pilkkonut myllyyn

    • chilipeukku

      Itsekin olen chiliä muutaman vuoden kasvatellut. Anna niiden epäilyttävien kasvaa ja katso, muuttuuko väri, ellei kasvu siitä kärsi, syksy kun kuitenkin on. Omat hedelmäni kyllä vaihtavat poisleikattunakin värinsä kun kypsyvät.
      Omiani olen yrittänyt leikkailla, mutta suurin osa ei ole siitä pitänyt. Nyt on lajiketta, jotka pitävät leikkaamisestakin.

      Kannattaa myös uutena kokeilla minitomaattia säiliöruukussa, kun kasvi on koulittu! Menestyy loistavasti eikä homehdu, sillä vaatii runsaasti vettä. Omat chilini eivät säiliöruukussa ole viihtyneet. Tomaatti sensijaan teki keväällä uudet versot!

    • alkuper.

      Nyt chilit ovat olleet sisällä ikkunalla noin viikon. Viihtyvät hyvin. Pitääkö niitä nyt talven aikana lannoittaa koko ajan, vaiko kastella vaan, pelkällä vedellä?

    • Ledsale
    • Grow
    • moose73

      mulla on kans chiliä kasvamassa hungarian hot wax,Early jalapeno,amhaim 3332 ja red schot bonnet yhteensä 20 taimea ovat viellä 10 senttisiä,mutta kasvavat pari senttiä päivässä.multana käytän kekkiläntaimimultaan laitettu yksi briketti kookkoskuitua ja 4 dl vermikuliittiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe