Chilin kasvatusta

chiliä pukkaa

Sain keväällä pari tainta erilaista chiliä. Ulkona olen purkkeja pitänyt koko kesän. Näyttää niissä hedelmääkin kasvavan. Mistä tiedän, että ne ovat kypsiä? Tällä hetkellä toiset on mustia 5cm pitkiä ja toiset ovat kellon mallisia pipanoita ja vihreitä.

Ajattelin syksyn tullen siirtää ne sisälle ikkunalle talveksi. Elääkö ne sisällä?

9

2150

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hapan Eero

Minulla on sisällä pari chiliä ja muutama habanero. Ovat monivuotisia ja lähes puita kokonsa puolesta.

Tuo hedelmien kypsyys minuakin askarruttaa. Vihreinä maistuvat lähinnä heinälle. Kuinka kauan pitää olla kauttaaltaan esim. punaisina, että tulisuus on täysin kehittynyt? Miten käy jos annan olla liian kauan pensaassa/puussa? Miten säilön? Kuivaanko voipaperin päällä ja sitten jotenkin jauhan? Siemeninenn vai ilman?

hauskoja kasvatettavia kyllä ovat, mutta tilaavieviä ja ilmeisesti viihtyvät parhaiten tropiikissa. Sisälle tuotuna pudottivat kukkansa ja osan raakileista. Talvi näyttää, moniko siitä selviää.

Kai näitä joku muukin on kasvattanut ja osaa neuvoa aloittelijaa? Vai estääkö kateus kaiken?

• alkuper.

Edelliselle : olen kuullut, että kun chiliä kuivaa, kannattaa se halkaista ja ottaa siemenet pois. Liekö siksi, ettei se pääse homehtumaan kuivaamisen alkuvaiheessa. Itsellä oli pari chilipalkoa, kaupasta ostettuja, jotka meinasivat nahistua, niin luin jostain(?), että noin kannattaisi kuivata. Itse olin ne jo laittanut kokonaisena roikkumaan langanpätkiin hellan peltiin roikkumaan. Niissä ei ainakaan ollut sisällä hometta kuivuttuaan ja laitoinkin ne sitten silpuksi purkkiin.

Kiva kuulla, että ne ylipäätään pärjäävät sisällä pitkän ulkoilun jälkeen. Testaan kyllä.
      Olisipa kiva, kun joku asiantuntija valaisisi meitä lisää :)

• Hapan Eero

Habanerot olleet sisällä muutaman viikon. Pudottaneet kukkansa ja pimeimmässä paikassa muutamia raakileita. Kasvavat silti monta senttiä päivässä valoa kohti. Hedelmät alkaneet punastua pikavauhtia. Joka päivä pakko kastella vaikka isoissa purkeissa. Ei voi minnekään päivää pitempään reissuun lähteä...
      Muut chilit rehottavat myös. Pituutta lisää monta senttiä päivässä. Kymmeniä mulkun (pienen) mittaisia hedelmiä. Eivät punastu vielä. Kukinta väheni sisällesiirron aikaan.
      Ja minä kun luulin, että maitopurkki riittää kasvatuspurkiksi... En tiennyt, että se onkin nopeasti kasvava märän paikan tropiikin puu... Nätti sisäkasvi kylläkin, mutta kun minunkin ja huonekalujenkin pitäisi sopia sisälle...

• 15+13

Mulla on chili viihtynyt jo monta vuotta kerrostalossa eteläikkunan edessä ja tehnyt satoa yli oman tarpeen....oksia olen välillä leikannut lyhyemmiksi, eikä ole kärsinyt yhtään....vettä vaatii aikalailla, eikä passaa päästää kuivumaan....kun chilit on kokonaan punastuneet olen ottanut irti ja kuivattanut ihan pöydällä talouspaperin päällä sellaisenaan, ei ole homehtunut...kuivat chilit olen pilkkonut myllyyn

• chilipeukku

Itsekin olen chiliä muutaman vuoden kasvatellut. Anna niiden epäilyttävien kasvaa ja katso, muuttuuko väri, ellei kasvu siitä kärsi, syksy kun kuitenkin on. Omat hedelmäni kyllä vaihtavat poisleikattunakin värinsä kun kypsyvät.
      Omiani olen yrittänyt leikkailla, mutta suurin osa ei ole siitä pitänyt. Nyt on lajiketta, jotka pitävät leikkaamisestakin.

Kannattaa myös uutena kokeilla minitomaattia säiliöruukussa, kun kasvi on koulittu! Menestyy loistavasti eikä homehdu, sillä vaatii runsaasti vettä. Omat chilini eivät säiliöruukussa ole viihtyneet. Tomaatti sensijaan teki keväällä uudet versot!

• alkuper.

Nyt chilit ovat olleet sisällä ikkunalla noin viikon. Viihtyvät hyvin. Pitääkö niitä nyt talven aikana lannoittaa koko ajan, vaiko kastella vaan, pelkällä vedellä?

• Ledsale
    • Grow
    • moose73

mulla on kans chiliä kasvamassa hungarian hot wax,Early jalapeno,amhaim 3332 ja red schot bonnet yhteensä 20 taimea ovat viellä 10 senttisiä,mutta kasvavat pari senttiä päivässä.multana käytän kekkiläntaimimultaan laitettu yksi briketti kookkoskuitua ja 4 dl vermikuliittiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      43
      945
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      933
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      785
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      731
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      678
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      624
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      596
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      545
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      533
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      522
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      486
    17. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      107
      483
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      470
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      454
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      437
    Aihe