Idiotismista

HK2

Tuossa alempana nimimerkki Typerys kirjoittaa: "Minun mielestäni esim. maakaasun ehdottaminen korvaavaksi polttoaineeksi lähentelee suoranaista idiotismiä, sillä maakaasu on fossiilinen polttoaine, kuten hiilikin."

Vaikka itse olenkin ydinvoiman kannattaja, on minun totuuden nimessä korjattava nimimerkin käsityksiä siltä osin, että maakaasusta (joka on eniummäkseen metaania, CH4) tulee poltettaessa paljon vähemmän hiilidioksidia tuotettua energiayksikköä kohden kuin kivihiilestä. Joten kyllä se askel oikeaan suuntaan on.

27

2533

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Synonyymit

Minun on taas korjattava molemmille, että idiotismi ei ole idioottimaisuuden synonyymi. Idiotismi merkitsee lähinnä tietylle kielialueelle syntynyttä hokemaa.

• B-wisser

Tietylle kielialueelle syntynyt hokema on idiomi, ei idiotismi! Puhutaan myös idiomaattisista sanontatavoista.

Automerkki Saab kehitteli aikoinaan autoihinta muista autoista poikkeavia ratkaisuja, joita valmistaja ja maahantuoja kehuivat "saabismeiksi". Useimmat niistä olivat mielestäni saabidiotismeja, ts. tuohon automerkkiin liittyviä idioottimaisuuksia.

• B-wisser, nakkisormi
        B-wisser kirjoitti:

Tietylle kielialueelle syntynyt hokema on idiomi, ei idiotismi! Puhutaan myös idiomaattisista sanontatavoista.

Automerkki Saab kehitteli aikoinaan autoihinta muista autoista poikkeavia ratkaisuja, joita valmistaja ja maahantuoja kehuivat "saabismeiksi". Useimmat niistä olivat mielestäni saabidiotismeja, ts. tuohon automerkkiin liittyviä idioottimaisuuksia.

autoihinta => autoihinsa

• Synonyymit
        B-wisser kirjoitti:

Vaikkei se tähän pääasiaan kuulukaan, niin vielä kerran asiasta. Kävin oikein tietosanakirjalla.

Olemme molemmat oikeassa, mutta minä osittain väärässä. Idiomi ja idiotismi tarkoittavat samaa asiaa. Mutta idiotismi näyttää tarkoittavan myös idiotiaa, joka taas on synonyymi idioottimaisuudelle.

No, kerrankos sitä ihminen erehtyy.

-ismi -päätteen liittäminen milloin mihinkin on eräs sanaleikkien muoto. Hassua, että otit esille juuri saabismin. Sitä kun ei kehittänyt maahantuoja eikä valmistaja vaan mainonnan suunnittelija, joka oli äärimmäisen lähellä minua itseäni.

No, saabidiotismimielipiteesi sinulle suotakoon.

• Vastaaja99
        Synonyymit kirjoitti:

Vaikkei se tähän pääasiaan kuulukaan, niin vielä kerran asiasta. Kävin oikein tietosanakirjalla.

Olemme molemmat oikeassa, mutta minä osittain väärässä. Idiomi ja idiotismi tarkoittavat samaa asiaa. Mutta idiotismi näyttää tarkoittavan myös idiotiaa, joka taas on synonyymi idioottimaisuudelle.

No, kerrankos sitä ihminen erehtyy.

-ismi -päätteen liittäminen milloin mihinkin on eräs sanaleikkien muoto. Hassua, että otit esille juuri saabismin. Sitä kun ei kehittänyt maahantuoja eikä valmistaja vaan mainonnan suunnittelija, joka oli äärimmäisen lähellä minua itseäni.

No, saabidiotismimielipiteesi sinulle suotakoon.

Netistä löytyi tämmöinenkin:

"
        idiomaattinen; jollekin kielelle tms. ominainen, idiominomainen

idiomi; jollekin kielelle tai kielimuodolle ominainen sana t. sanonta; kielimuoto

idiooma = idiomi

idiootti; tollo, ääliö; syvästi vajaamielinen ¶ Periaatteessa sana tarkoittaa vajaamielisyyden syvintä astetta, jossa ihminen jää pysyvästi parivuotiaan lapsen älylliselle tasolle. Käytännössä sitä käytetään karkeahkona haukkumasanana.
        "
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanati.html

Eikö idiomi ole yleensä sana, joka yksinään ei merkitse mitään, sellaiset kuin viti(valkoinen), puti(puhdas), typö(tyhjä)?

-idiootti-vastaaja-

• sanakirjasta
        Vastaaja99 kirjoitti:

"

idiomi; jollekin kielelle tai kielimuodolle ominainen sana t. sanonta; kielimuoto

idiooma = idiomi

idiootti; tollo, ääliö; syvästi vajaamielinen ¶ Periaatteessa sana tarkoittaa vajaamielisyyden syvintä astetta, jossa ihminen jää pysyvästi parivuotiaan lapsen älylliselle tasolle. Käytännössä sitä käytetään karkeahkona haukkumasanana.
        "

Eikö idiomi ole yleensä sana, joka yksinään ei merkitse mitään, sellaiset kuin viti(valkoinen), puti(puhdas), typö(tyhjä)?

-idiootti-vastaaja-

'idiomi' 5 kiel.
        1. jllek kielelle t. yksilölle ominainen ilmaus. Vaikeasti käännettävät englannin idiomit.
        2. jllek yksilölle t. yhteisölle ominainen puhetapa t. kielimuoto.

Tuohon lisänä voin idiomilauseesta esimerkkinä mainita 'nyt minä putosin kärryiltä' - siinä on TYYPILLINEN idiomi.

• vastaaja99
        sanakirjasta kirjoitti:

'idiomi' 5 kiel.
        1. jllek kielelle t. yksilölle ominainen ilmaus. Vaikeasti käännettävät englannin idiomit.
        2. jllek yksilölle t. yhteisölle ominainen puhetapa t. kielimuoto.

Tuohon lisänä voin idiomilauseesta esimerkkinä mainita 'nyt minä putosin kärryiltä' - siinä on TYYPILLINEN idiomi.

multa jäi mainitsematta nuo lauseet, kuten 'taivaasta sataa kissoja ja koiria'. Yksittäisiin sanoihin (upo,täpö, typö) olen joskus uhrannut miettimisaikaa.

semmonenkin havainto on, että sana 'jompi' voi esiintyä vain juuri ennen sanaa 'kumpi'. en mä ainakaan löydä sille sanalle käyttöä muuten.

• Synonyymit
        Vastaaja99 kirjoitti:

"

idiooma = idiomi

"

-idiootti-vastaaja-

Tämähän nyt hauskasti poukkoilee, mutta poukkoilkoon. Tuon alkuperäisen energia-aiheen kirjoittaja kyllä varmaan pitää tätä jauhamista idiotismina.

Jonka sanan vanhempi sanakirjani selittää seuraavasti: (uudismuodoste < kreik. idios = oma, ominainen). 1. Jollekin murteelle tai kielelle ominainen sana, lauseparsi, käänne - 2. Sama kuin idiotia.

Olin siis sekä oikeassa että väärässä, josta puolittaiset pahoitteluni (50%).

Tuota tulkintaasi idiomista en ole kuullut. Se ei tarkoita, etteikö pitäisi paikkaansa. Kaikkitietävyyteni kupla on tässä täten tullut puhkaistuksi:-)

• selittää
        vastaaja99 kirjoitti:

multa jäi mainitsematta nuo lauseet, kuten 'taivaasta sataa kissoja ja koiria'. Yksittäisiin sanoihin (upo,täpö, typö) olen joskus uhrannut miettimisaikaa.

semmonenkin havainto on, että sana 'jompi' voi esiintyä vain juuri ennen sanaa 'kumpi'. en mä ainakaan löydä sille sanalle käyttöä muuten.

Deskriptiivinen tai peräti onomatopoeettinen?

• Vastaaja99
        Synonyymit kirjoitti:

Tämähän nyt hauskasti poukkoilee, mutta poukkoilkoon. Tuon alkuperäisen energia-aiheen kirjoittaja kyllä varmaan pitää tätä jauhamista idiotismina.

Jonka sanan vanhempi sanakirjani selittää seuraavasti: (uudismuodoste < kreik. idios = oma, ominainen). 1. Jollekin murteelle tai kielelle ominainen sana, lauseparsi, käänne - 2. Sama kuin idiotia.

Olin siis sekä oikeassa että väärässä, josta puolittaiset pahoitteluni (50%).

Tuota tulkintaasi idiomista en ole kuullut. Se ei tarkoita, etteikö pitäisi paikkaansa. Kaikkitietävyyteni kupla on tässä täten tullut puhkaistuksi:-)

J. Korpela sanoi:

"idiomi; jollekin kielelle tai kielimuodolle ominainen sana t. sanonta; kielimuoto"

Joskus kauan sitten näitä suomen kielen merkityksettömiä sanoja ääneen ihmetellessäni joku mua oppineempi sanoi niiden olevan idioomeja. Idiomi voi siis olla yksi sanakin.

Idiotia on mulle täysin tuntematon sana. Johtaisin sen kyllä idiootti-sanaan.

• Synonyymit
        Vastaaja99 kirjoitti:

J. Korpela sanoi:

"idiomi; jollekin kielelle tai kielimuodolle ominainen sana t. sanonta; kielimuoto"

Joskus kauan sitten näitä suomen kielen merkityksettömiä sanoja ääneen ihmetellessäni joku mua oppineempi sanoi niiden olevan idioomeja. Idiomi voi siis olla yksi sanakin.

Idiotia on mulle täysin tuntematon sana. Johtaisin sen kyllä idiootti-sanaan.

Just. Idiotia tarkoittaa tylsämielisyyttä. Näin ollen sana idiotismi tarkoittaa sekä kieliryhmälle ominaista sanontaa että idioottimaisuutta. Oli vain besserwisserismissäni tuo toinen merkitsevyys jäänyt joskus honaamatta.

• Kustakulta
        vastaaja99 kirjoitti:

>semmonenkin havainto on, että sana 'jompi' voi
        >esiintyä vain juuri ennen sanaa 'kumpi'. en mä
        >ainakaan löydä sille sanalle käyttöä muuten.

Sanan "joku" kumpikin tavu taipuu:

joku
        jonkin
        jotakuta
        jossakussa
        jostakusta
        johonkuhun
        jollakulla
        joltakulta
        jollekulle

jne.

Ei se "jompi" sen kum(mem)pi sana ole.

• Kustakulta kirjoitti:

>semmonenkin havainto on, että sana 'jompi' voi
        >esiintyä vain juuri ennen sanaa 'kumpi'. en mä
        >ainakaan löydä sille sanalle käyttöä muuten.

Sanan "joku" kumpikin tavu taipuu:

joku
        jonkin
        jotakuta
        jossakussa
        jostakusta
        johonkuhun
        jollakulla
        joltakulta
        jollekulle

jne.

Ei se "jompi" sen kum(mem)pi sana ole.

Ei 'jompi' kummallisempi sana ole, mutta juuri siksi sitä on vaikea huomata samanarvoiseksi 'typön' yms. kanssa. 'jompi' on liiankin tavanomainen sana siinä mielessä.

kokeilin otsikon sanaakin joskus. ei mennyt läpi.

Joskus aikaisemmin täällä oli vähän samaa juttua. kerroin silloin kielitoimiston suosittelemasta sanahirviöstä: harmaanorjanhirvikoira

Nyt saa nauraa vapaasti. Luin sanan ensimmäisen kerran näin: harmaan orjan hirvikoira. Olin hetken ihan ymmälläni. netistä tarkistin sitten: erään tiedon mukaan se oli todellakin kielitoimiston suosittelema sana! nyt kun katselen miten se on netissä kirjoitettu, niin näkee kirjavaa valikoimaa.

hmmm... havainto: yritätkö sanoa, että sana 'jompi' on jotenkin johdettu sanasta 'joku'? Eipä ole tullut mieleen.

• Kustakulta
        Vastaaja kirjoitti:

Ei 'jompi' kummallisempi sana ole, mutta juuri siksi sitä on vaikea huomata samanarvoiseksi 'typön' yms. kanssa. 'jompi' on liiankin tavanomainen sana siinä mielessä.

kokeilin otsikon sanaakin joskus. ei mennyt läpi.

Joskus aikaisemmin täällä oli vähän samaa juttua. kerroin silloin kielitoimiston suosittelemasta sanahirviöstä: harmaanorjanhirvikoira

Nyt saa nauraa vapaasti. Luin sanan ensimmäisen kerran näin: harmaan orjan hirvikoira. Olin hetken ihan ymmälläni. netistä tarkistin sitten: erään tiedon mukaan se oli todellakin kielitoimiston suosittelema sana! nyt kun katselen miten se on netissä kirjoitettu, niin näkee kirjavaa valikoimaa.

hmmm... havainto: yritätkö sanoa, että sana 'jompi' on jotenkin johdettu sanasta 'joku'? Eipä ole tullut mieleen.

Sana "jompi" ei ole johdettu "joku"-sanasta, mutta "jompikumpi" on. Sehän on komparatiivimuoto! "Joku" on sen positiivi, ja kun jokuja on tuplaksi saakka, niin se on jo "jompikumpi". Superlatiivi on tietenkin "joinkuin".

Jommankumman ottaisit jommaksikaankummaksikaan?

Jotakuinkin kutaa joinkin. Sellainen on ihminen: ei tiedä minne menee – ja kusta tulee!

• kampi
        Kustakulta kirjoitti:

Sana "jompi" ei ole johdettu "joku"-sanasta, mutta "jompikumpi" on. Sehän on komparatiivimuoto! "Joku" on sen positiivi, ja kun jokuja on tuplaksi saakka, niin se on jo "jompikumpi". Superlatiivi on tietenkin "joinkuin".

Jommankumman ottaisit jommaksikaankummaksikaan?

Jotakuinkin kutaa joinkin. Sellainen on ihminen: ei tiedä minne menee – ja kusta tulee!

'jompikumpi' pron. toinen tai toinen, kumpi tahansa. Jompikumpi meistä. Jommankumman teistä on se tehtävä. Jompanakumpana pääsiäispäivänä.

'joku' (taivutus: jonkun, jotakuta, jotkut, joidenkuiden, joitakuita jne.; nelitavuiset muodot korvataan vars. substantiivin t. muun nominin edellä vastaavalla jokin-pronominin muodolla; kielteinen vastine kukaan, mikään) pron. vrt. jokin.
        1. jstak tarkemmin määrittämättömästä, tav. ihmisestä. Ulkona liikkuu joku. Joku kysyi sinua. Joku teistä t. teistä joku keittäköön kahvit. Olisipa joku, johon voisi luottaa. Jollekulle tuli mieleen, että - -. Meni tapaamaan jotakuta (t. jotakin) tuttavaansa. Paras ottaa joku [paremmin: jokin] kirja matkalukemisiksi.
        Erik.
        a. jksta henkilöstä t. henkilöryhmästä esimerkinomaisesti puhuttaessa. Joku lähti, joku ei. Yhtä hyvä kuin joku toinenkin kuin kuka muu tahansa. Joku [= esimerkiksi] Waltari voisi kirjoittaa noin. Joku eversti on [= sellainen mies kuin eversti, everstit ovat] jo siinä asemassa, että - -.
        b. kielteissävyisissä lauseissa vähättelyä t. halveksuntaa osoittamassa. Mitä joku apulainen siitä tietää. Luulee olevansa joku (t. jokin, jotain) hienoa, parempi kuin muut. On kuin joku variksenpelätin.
        2. määrän ilmauksissa.
        a. pienehkön määrän epämääräisyyttä ilmaisemassa (myös yksikön merkitys aina monikollinen): jokunen, muutama. Vain jotkut vastustivat ehdotusta. Jonkun (t. jonkin) markan arvoinen.
        Ark. Joku hassu [= vain muutama] katsoja.
        b. ark. yl. pienehköä määrää ilmaisemassa. Joku aika sitten. Jonkun verran.
        c. ark. suunnilleen, likimain, noin, siinä. Joku 5—6 vuotta sitten. Joku sata kiloa. Kirjoitti jonkun puoli liuskaa.

Sanakirjani ei tunne 'jompi'? :)

• kumminkin
        kampi kirjoitti:

'jompikumpi' pron. toinen tai toinen, kumpi tahansa. Jompikumpi meistä. Jommankumman teistä on se tehtävä. Jompanakumpana pääsiäispäivänä.

'joku' (taivutus: jonkun, jotakuta, jotkut, joidenkuiden, joitakuita jne.; nelitavuiset muodot korvataan vars. substantiivin t. muun nominin edellä vastaavalla jokin-pronominin muodolla; kielteinen vastine kukaan, mikään) pron. vrt. jokin.
        1. jstak tarkemmin määrittämättömästä, tav. ihmisestä. Ulkona liikkuu joku. Joku kysyi sinua. Joku teistä t. teistä joku keittäköön kahvit. Olisipa joku, johon voisi luottaa. Jollekulle tuli mieleen, että - -. Meni tapaamaan jotakuta (t. jotakin) tuttavaansa. Paras ottaa joku [paremmin: jokin] kirja matkalukemisiksi.
        Erik.
        a. jksta henkilöstä t. henkilöryhmästä esimerkinomaisesti puhuttaessa. Joku lähti, joku ei. Yhtä hyvä kuin joku toinenkin kuin kuka muu tahansa. Joku [= esimerkiksi] Waltari voisi kirjoittaa noin. Joku eversti on [= sellainen mies kuin eversti, everstit ovat] jo siinä asemassa, että - -.
        b. kielteissävyisissä lauseissa vähättelyä t. halveksuntaa osoittamassa. Mitä joku apulainen siitä tietää. Luulee olevansa joku (t. jokin, jotain) hienoa, parempi kuin muut. On kuin joku variksenpelätin.
        2. määrän ilmauksissa.
        a. pienehkön määrän epämääräisyyttä ilmaisemassa (myös yksikön merkitys aina monikollinen): jokunen, muutama. Vain jotkut vastustivat ehdotusta. Jonkun (t. jonkin) markan arvoinen.
        Ark. Joku hassu [= vain muutama] katsoja.
        b. ark. yl. pienehköä määrää ilmaisemassa. Joku aika sitten. Jonkun verran.
        c. ark. suunnilleen, likimain, noin, siinä. Joku 5—6 vuotta sitten. Joku sata kiloa. Kirjoitti jonkun puoli liuskaa.

Sanakirjani ei tunne 'jompi'? :)

yks. nom.   jompikumpi
        yks. gen.   jommankumman
        yks. part.   jompaakumpaa
        yks. ill.   jompaankumpaan
        mon. gen.   jompienkumpien
        mon. part.   jompiakumpia
        mon. ill.   jompiinkumpiin

• Arska

Jep. Maakaasu tuottaa palamisen lämpöön verrattuna hiilidioksidipäästöjä n. 56 tCO2/TJ ja kivihiili n. 93 tCO2/TJ. Maakaasun suurimmat ongelmat ovatkin huoltovarmuus (vain yksi Venäjältä tuleva putki) ja hinta (n. kaksi kertaa kivihiiltä kalliimpaa per MJ).

• ratkaisee

kannattaako paskantaa housuunsa?

• Arska
        ratkaisee kirjoitti:

kannattaako paskantaa housuunsa?

En ole aivan varma siitä, mitä tarkoitat. Hinta on kuitenkin aina yksi osatekijä, kun energian tuottamisesta on kyse.

• että
        Arska kirjoitti:

En ole aivan varma siitä, mitä tarkoitat. Hinta on kuitenkin aina yksi osatekijä, kun energian tuottamisesta on kyse.

Neuvostoliitossa oli toisin.

• zero
        että kirjoitti:

Neuvostoliitossa oli toisin.

Ex Neuvostoliiton alueella onkin selvästi nähtävissä mitä tapahtuu, kun ei oteta huomioon tuotantokustannuksia ja muista kuluja.

• eko

Näin on hiilidioksidin suhteen. Kuitenkin pitää muistaa, että maakaasua tuotettaessa pääsee ilmaan kaasua maakaasukentillä, joka on myös kasvihuonekaasu. Taitaapa olla sitäpaitsi aika haitallisesta päästä....

Eli kun vihreät puhuu aina ydinvoiman koko toimitusketjusta, kannattaa myös muista tämä asia.

• Mr.K.A.T.

Kasvihuonekaasuna metaani on 20 vuoden säteellä jopa 62x voimakkaampi kuin hiilidioksidi eli
        lämmitysvaikutusarvo GWP (Global Warming Power) on 62 kun hiilidioksidilla on 1.

(Lähde www.ilmasto.org).

Korholan pariskunta tukisti Satutäti Hassia just tästä syystä HS:ssa kun Hassi vähätteli arktisten alueiden päästöjä.

• Mr.K.A.T. kirjoitti:

Kasvihuonekaasuna metaani on 20 vuoden säteellä jopa 62x voimakkaampi kuin hiilidioksidi eli
        lämmitysvaikutusarvo GWP (Global Warming Power) on 62 kun hiilidioksidilla on 1.

(Lähde www.ilmasto.org).

Korholan pariskunta tukisti Satutäti Hassia just tästä syystä HS:ssa kun Hassi vähätteli arktisten alueiden päästöjä.

Minkäs verran ydinpolttoainekierron eri vaiheissa syntyy typen oksiideja?

Olen kuullut varsin suurista luvuista, mutta en rohkene niistä kertoa, koska mistään en oo löytäny mitään virallista laskelmaa.

• Satunnaisvieras
        Vastaaja kirjoitti:

Olen kuullut varsin suurista luvuista, mutta en rohkene niistä kertoa, koska mistään en oo löytäny mitään virallista laskelmaa.

Jos haluat täällä minkään sortin asiantuntijasta käydä, niin opettele kirjoittamaan edes sana "oksidi" oikein.

Olet varmaan elämöinyt tällä palstalla jo pari vuotta kaikentietävänä tai ainakin kaikesta vankan mielipiteen omaavana touhona, hallitsematta edes fysiikan ja kemian alkeita ja tajuamatta tuon taivaallista lukujen suuruusluokista.

Ainoa vaikuttimesi taitaakin olla tietävämpien ärsyttäminen.

Taidat olla täysin toivoton tapaus.

• Vastaaja99
        Vastaaja kirjoitti:

Minkäs verran ydinpolttoainekierron eri vaiheissa syntyy typen oksideja?

• Typerys...

"Vaikka itse olenkin ydinvoiman kannattaja, on minun totuuden nimessä korjattava nimimerkin käsityksiä siltä osin, että maakaasusta (joka on eniummäkseen metaania, CH4) tulee poltettaessa paljon vähemmän hiilidioksidia tuotettua energiayksikköä kohden kuin kivihiilestä. Joten kyllä se askel oikeaan suuntaan on."

Myönnän, että kärjistin asioita vähän liikaakin, ja toki tiedän, että maakaasussa on hiilen lisäksi myös vetyä, joten palokaasuista osa on puhdasta vesihöyryä...

Mutta juuri tämän vuoksi sanoinkin, että se lähentelee idiotismiä, jos siinä ei olisi ollut edes tuota yhtä hyötyä, niin sitten se olisi ollut suoranaista idiotismiä.

Eli kyllä se on tavallaan askel oikeaan suuntaan, mutta... CO2-päästöjä siitäkin tulee, ja fossiilista energiaa sekin on.

Minun mielestäni maakaasua voisi ehkä käyttää mm. säätövoimana...

Kuten sanoinkin, niin ydinvoima ei ole mikään ihmekonsti, millä kaikki ongelmat ratkeavat. Tuskin mikään yksittäinen energiamuoto on se lopullinen tai paras ratkaisu, mutta kaikkiin vaihtoehtoihin pitää suhtautua realistisesti, ja ymmärtää kaikkien muotojen vahvuudet ja heikkoudet.

Tuulivoimasta ei ole perusvoimaksi, eivätkä bio-polttoaineet riitä kaiken energian tuottamiseen, mutta kumpikin ovat hyviä energian tuotantomuotoja, eikä niitä kannata jättää kokonaan pois laskuista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11021
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2473
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    10. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      916
    Aihe