Eläkkeen verotus

pakko-eläkeläinen

Jouduin jäämään tänä kesänä eläkkeelle 65 vuotiaana. En tietenkään olisi vielä halunnut,
mutta työnantaja laittoi yt-neuvotteluissa pihalle.
Harmi sinänsä - olisin ilolla tehnyt töitä sinne 68 vuoteen asti.
Olin varautunut siihen, että eläke ei tule olemaan suuren suuri.
Eikä siinä ollut siis yllätystä, mutta asiassa tuli kuitenkin yksi yllätys.
Eläkkeen vero % olikin suurempi kuin työtuloni verotus.
Työ verotus oli 26% ja eläkkeeni olikin 30%.
Tarkistin asiaa verottajalta ja siellä vastattiin "kuivasti",
että eläkkeitä verotetaan erilailla kuin työtuloa.
Ymmärtääkö joku mikä tässä verotuksessa on pointti?
Miksi pikkuruisesta eläkkeestä menee enempi veroa kuin isommasta työtulosta?
Minä en ymmärrä!

18

3614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eri vähennykset

      Verot määräytyy verotettavan tulon mukaan ja prosentti on sama eläkkeelle ja palkalle, mutta vähennykset mitä bruttotuloista tehdään on erilaiset. Palkasta tehdään siis suuremmat vähennykset, perusteluna lienee työnteon kannustaminen.

      • Anonyymi

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.

        Aika erota kirkosta jos aikoo välttyä seuraavan vuoden kirkollisveroilta.

        erota voi esimerkiksi
        eroakirkosta. fi-palvelun kautta, joka laatii valmiin eroilmoituksen ja välittää eroilmoitukset Digi- ja väestötietovirastolle (DVV).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.

        Voi tehdä jos haluaa. Eläkkeestä ei makseta työmatkaluluja eikä eläkemaksuja. 2000€ eläkkeestä jää enemmän käteen kuin 2000€ palkasta


      • Anonyymi00016
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.

        Nirri pois hallitukselta ja kapina.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Nirri pois hallitukselta ja kapina.

        Kannatetaan,saunan taakse vaan koko paskasakki.


    • 20-25-30-35% ?
    • kgiguukgg

      Verotuksessa tulot lasketaan yhteen ja lopullinen vero määräytyy sen perusteella - jos jäit kesällä eläkkeelle, niin tämän vuoden tuloista on puolet vajaa puolet eläketuloa ja loput palkkatuloa kesälomarahoineen yms. joten kokonaisansio on suurempi kuin mitä se on ensi vuonna. Ota viimeisin palkkakuitti ja eläkepäätös mukaan ja käy verotoimistossa laskettamassa uusi verokortti eläkettäsi varten - jos pidätys ei muutu, niin se oli jo laskettu oikein....

    • 20-25-30-35% ?

      Varsin outoja nämä jotkut kyselijät, jotka vastauksia / apua odottaessaan ja niitä saatuaan sitten kuitenkin katoavat kuin pieru saharaan ...

      Ei muuta kuin maksullisen verojuristin luokse neuvoa hakemaan ...

    • Anonyymi

      Eläkkeiden verotus etenkin alle 3000 € on aivan perseestä siihen on syylliset kansanedustajat jotka muutaman vuoden jälkeen saavat 5000 € sopeutumisrahaa eläkeikään asti ja ansaitsevat silti kymmeniätuhansia kuukaudessa. Itselläni on 43 vuotta työtä takana saan bruttona 2000 € kuukaudessa ja veroprosentti 22. Ei vitun väärempää kohtaloa voi olla kaikki tähän syylliset joutukoon minkinruuaksi.

      • Anonyymi

        Eläkkeellä et maksa enää eläkemaksuja ja sairausvakuutusmaksuja, joten käteen jää saman verran tai enemmän kuin saman suuruisesta palkasta


      • Anonyymi

        42 vuotta ja sama tivoli


      • Anonyymi

        Onneksi 42 työvuoden jälkeen rahaa on muutenkin jemmassa enemmän, kuin ehtii käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi 42 työvuoden jälkeen rahaa on muutenkin jemmassa enemmän, kuin ehtii käyttää.

        Tämä keskustelu olisi aiheellinen nyt vaalien alla.
        Itselläni on pienempi työeläke.
        Työvuosia on minullakin yli 40-vuotta.
        Mutta veroa tuntuu menevän.
        Osasyyllinen on varmasti myös erisuuruiset kunnallisverot Suomessa. Ero voi olla jopa 5 %.
        Tähän pitäisi kiinnittää nyt huomiota uusien sotealueiden myötä.
        Ei ainakaan eläkkeen takia olisi kannattanut tehdä pitkää työuraa.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Et käsittääkseni joudu eläkkeellä maksamaan eäkevakuuutusmaksuja 7,15 % etkä sairaskuluvakuutusta 1,18 % palkasta eli aika samoissa veroluonteisissa maksuissa mennään.
      Tästä en ole satavarma eli tarkista ne verottajalta.

    • Anonyymi

      Harmi että niin iso osa äänestäjistä on eläkeläisiä tai lähellä sitä ja äänestää menneisyyden puolesta.

      Äänioikeus pitäisi poistaa viimeistään 65vuotiaana. Mielummin 60

    • Anonyymi00018

      Käykää joku ampumassa, minä annan patruunat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe