Mikä on mielestänne Ohlson 29 sopiva kauppahinta. Veneessä on alkuperäiset purjeet ja kone. Vene on ilmeisesti tehty 70-luvun alkupuolella. Venettä ei ole päivitetty juurikaan vuosien saatossa, mutta vikoja siinä ei pitäisi olla.
Ohlson 29 hinta?
38
2312
Vastaukset
- Nettiveneilijä
Nettiveneessä oli ainaki vähän aikaa sitten ohlson 29 sipoossa myynnissä 7500€, jossa oli muistaakseni sekä kone, että purjeet 2000-luvulta.
- fågeli
Uskon, että vene Sipoossa saatiin myytyä. Tuo taisikin olla esimerkki siitä mitä tehdä jos haluaa päästä veneestään nopeasti eroon. "Listahintaa" pyydettäessä ostajat vertailevat tietysti enemmän veneitä keskenään ja homma hidastuu. Jos oikein muistan niin samaisella henkilöllä oli myös Boström myytävänä päällisin puolin varsin huokeaan hintaan.
Kuulostaa kuitenkin, että ap. Ohlssonissa on "korjausvelkaa"...peilaa sitä muihin myynnissä oleviin, joita näyttää olevan mm. uusituilla koneilla?
- Uusi tulee halvemmak
Tuon ikäisessä veneessä kunto alkaa olla merkittävin hinnan määrääjä. Jossain vaiheessa vene vaatii niin paljon laittamista ettei se ole sen arvoista vaikka siinä ei olisi vikojakaan.
Tuon ikäisen päivittämättömän veneen voi huolia ilmaiseksi ja lähteä siitä että sen romuttamisesta joutuu maksamaan. Takila vaatisi ilmeisesti täydellisen päivityksen eikä sitä kannata tehdä.
Konekin voi toimia vuosia tai lakata toimimasta huomenna ilman, että sille kannattaa tehdä mitään.- Wanha hyvä
Purjehdin samanikäisellä veneellä alkuperäisellä takilalla josta ei löydy vikaa. Moottori sentään on vähän tuoreempi ja maalannut kyljet ja kannen joiden gelcoatpinta oli kulunut. Kunnostaminen ollut edullista itse tehtynä ja vene hieno. Sisustus on laadukasta puuta ja säilynyt hienosti.
- Realismia peliin
Wanha hyvä kirjoitti:
Purjehdin samanikäisellä veneellä alkuperäisellä takilalla josta ei löydy vikaa. Moottori sentään on vähän tuoreempi ja maalannut kyljet ja kannen joiden gelcoatpinta oli kulunut. Kunnostaminen ollut edullista itse tehtynä ja vene hieno. Sisustus on laadukasta puuta ja säilynyt hienosti.
Noin sen näkee omistaja.
- tiedätkö paremmin?
Realismia peliin kirjoitti:
Noin sen näkee omistaja.
Onko jollain muulla kuin omistajalla parempi tieto tai kokemus asiasta?
- Vanhan virittäjä
Se on ihan omista kriteereistä kiinni. Jos kelpuuttaa homeen hajun, tehottoman ja jännitystä aiheuttavan moottorin, vuotavat ikkunat, mantookitolpat ym., huonosti toimivat purjesäädöt ja hajoilevst plokit ym., olemattomat mukavuudet kuten jääkaapin ja lämmittimen puutteen, vettyneet lasikuiturakenteet, hasardit sähköjärjestelmät,
niin hyvin voi maksaa vaikka 8000 euroa. Jos lasket kaiken edellisen korjaamisen mukaan, kannattaa ostaa saman tien joku 30t euron vene, jossa edelliset on kunnossa. Asiaan vaikuttaa myös oma kiinnostus veneenkunnostukseen. Jos meinaat teettää edellämainitut ulkopuolisella, osta 50 tonnin vene, joka on kunnossa. - mahtipalsta
No näinhän se on että jos veneeseen ei pysty laittamaan min 50keur niin kannattaa antaa olla koko paskan.
- ei vastausta
Kaikenlaista on ehdotettu, eikä yhtään oikeaa vastausta annettu. Se olisi tietysti mahdotontakin, koska oikeaa vastausta ei ole. Purjeet ovat ikänsä takia vaihtokuntoisia, vaikka olisivat melkein ikänsä pussissa kellarikomerossa maanneetkin, kuten luultavasti ovat tehneetkin. Moottori on täysi arvoitus, voi käydä ongelmitta vielä pari vuosikymmentä tai hajota käsiin ensipurjehduksella. Rikin uusimisen tarve on hölynpölyä, ei metalli pahene vuosien, vaan käytöstä tulevan väsymisen myötä. Ja sitä käyttöä on takuulla ollut vähän. Köydet ovat eri juttu, ne menevät vaihtoon kaikki.
Laivat lahoavat laituriin, on edelleen pätevä viisaus. Tiettyjä asioita vähä käyttö säästää, mutta paljon useammat jumittavat vähän käytön takia. Vene on siis katsottava tarkasti läpi, mietittävä, miten se soveltuu omiin tarpeisiin, mitä kaikkea pitää uusia ja sen mukaan tehtävä päätös. Paremmin ylläpidetty sisarvene maksaa 15000-20000. Siitä lähtien voi tehdä kustannusarviota. - Sailor 49
Ei vastauksen vastaus oli viisas. Noinhan se juuri on. Perusrakenteiltaan hyvin tehtyjen veneiden hinnan arviointi on vaativa tehtävä. Jos mitään päivityksiä ei ole tehty, mutta suuria rakentreellisia ongelmia ei ole, veikkaksin Olhssonin hinnan asettuvan 5.000 - 10.000 väliin. Hyvällä tuurilla voi päivittämättömällä veneelläkin seilata muutaman kesän ja tehdä osapäivityksiä edulisesti. Esim. käytyettyjä, mutta käyttökelpoisia purjeita voi saada puoli-ilmaiseksi.
Jossain vaiheessa voi tulla halu laittaa pursi kerralla kuntoon. Varovaisesti arvioiden kustannukset saattaisivat olla seuraavat:
- kone ja sen järjestelmät (potkuri, vannasputki, pa-säiliö ym.) 6.000,-
- purjeet ja juokseva riki 3.000,-
- patjat ym. sisutus 3.000
- WC/septi/vesi 1.500
- navigointi ja sähkölaitteet 2.000
- rungon epoksikäsittely ja pintojen myllyttäminen 2.000
Tällä summitaisella kustannusarviolla kunnostuskustannuksiksi tulisi (kun omaa työtä ei lasketa) noin 15.000,-. Näin voisi saada käyttökelpoisen matkaveneen moneksi vuodeksi noin 20.000 - 25.000 eurolla.- Joakim1
Aika varovaisilta kuulostaa arviot. Koneen vaihto onnistuu varmasti 5-6 tonnilla itse tehtynä, mutta tuleehan noista kaikista muista ainakin pari tonnia lisää.
3000 tonnilla ei taida saada edes halvimpia mahdollisia iso rullagenua? Olisi kai mukava olla myös fokka ja spinnu? Juoksevaan rikiin menee useampi satanen. Jos tarve on uusia fallilukkoja, vinssejä jne., puhutaan jo parista tonnista.
Sitten siitä pitkälti yli 20 tonnia maksaneesta todella paljon omaa työtä vaatineesta veneestä kukaan ei tule maksamaan ainakaan yli 15 tonnia, joten hommaa tehdessä kannattaa miettiä aikooko venettä pitää vuosikausia vai onko tarve myydä lähivuosina.
Paljon halvemmalla pääsee ostamalla jonkun muun kunnostama vene. Aika usein suurella rahalla kunnostettuja ollaan vaihtamassa uudempaan tai luopumassa kokonaan purjehduksesta, jolloin hintarealiteetti tulee vastaan. - fågeli
Joakim1 kirjoitti:
Aika varovaisilta kuulostaa arviot. Koneen vaihto onnistuu varmasti 5-6 tonnilla itse tehtynä, mutta tuleehan noista kaikista muista ainakin pari tonnia lisää.
3000 tonnilla ei taida saada edes halvimpia mahdollisia iso rullagenua? Olisi kai mukava olla myös fokka ja spinnu? Juoksevaan rikiin menee useampi satanen. Jos tarve on uusia fallilukkoja, vinssejä jne., puhutaan jo parista tonnista.
Sitten siitä pitkälti yli 20 tonnia maksaneesta todella paljon omaa työtä vaatineesta veneestä kukaan ei tule maksamaan ainakaan yli 15 tonnia, joten hommaa tehdessä kannattaa miettiä aikooko venettä pitää vuosikausia vai onko tarve myydä lähivuosina.
Paljon halvemmalla pääsee ostamalla jonkun muun kunnostama vene. Aika usein suurella rahalla kunnostettuja ollaan vaihtamassa uudempaan tai luopumassa kokonaan purjehduksesta, jolloin hintarealiteetti tulee vastaan.Eli arvioidaan täysin päivitetyn Ohlssonin markkina-arvoksi n.15k€!
On varmaan linjassa tämän kanssa, tosin ihan Göteborgista ei jaksaisi hakea...mutta kuitenkin
http://www.blocket.se/goteborg/Fin_Ohlson_29__Winga_29__55020179.htm - eikö jaksa?
fågeli kirjoitti:
Eli arvioidaan täysin päivitetyn Ohlssonin markkina-arvoksi n.15k€!
On varmaan linjassa tämän kanssa, tosin ihan Göteborgista ei jaksaisi hakea...mutta kuitenkin
http://www.blocket.se/goteborg/Fin_Ohlson_29__Winga_29__55020179.htmHämmästyin kommenttiasi "..Göteborgista ei jaksaisi hakea". Mistä sitten jaksaa? Göteborgista on säistä riippumaton reitti, jos viitsii ajella kanavan läpi (6-7 vrk). Loppumatkahan on tavaomaista saaristopurjehdusta. Ei Skånen ympäri purjehtiminenkaan vaadi kovin suurta jaksamista ja on Göta-kanavaa nopeampi reitti parin pysähdyksen taktiikalla.
Itse olen hakenut kaksi aikaisempaa venettäni Itämerta kauempaa vertailtuani hintoja, laatua ja varustelua. Jos Ruotsista sattuu löytymään sopiva, tuntuu kummalta ettei se "jaksamisen" takia kiinnostaisi! Eikö kysymyksessä sentään ole matkapursi?
Outo juttu. - fågeli
eikö jaksa? kirjoitti:
Hämmästyin kommenttiasi "..Göteborgista ei jaksaisi hakea". Mistä sitten jaksaa? Göteborgista on säistä riippumaton reitti, jos viitsii ajella kanavan läpi (6-7 vrk). Loppumatkahan on tavaomaista saaristopurjehdusta. Ei Skånen ympäri purjehtiminenkaan vaadi kovin suurta jaksamista ja on Göta-kanavaa nopeampi reitti parin pysähdyksen taktiikalla.
Itse olen hakenut kaksi aikaisempaa venettäni Itämerta kauempaa vertailtuani hintoja, laatua ja varustelua. Jos Ruotsista sattuu löytymään sopiva, tuntuu kummalta ettei se "jaksamisen" takia kiinnostaisi! Eikö kysymyksessä sentään ole matkapursi?
Outo juttu.Tämä on kyllä ihan mielenkiintoista, mutta olen toistaiseksi rajannut veneen etsinnän Suomen lisäksi Tukholman lähistöön. Ehkäpä sitten se sitä seuraava vene. Tarjontaa on kyllä tälläkin alueella liiaksi asti...Tarkoitin tätä siis ihan henkilökohtaisena valintana.
Poistin ketjusta läjän asiattomia viestejä, joissa oli joko täysin tarpeetonta kuittailua, tai pelkkiä hintoja vailla perusteita.
Ellei ole mitään järkevää sanottavaa, on parempi pysyä hiljaa.- Ohlsonin ostanut
Tässä kokemuksia viime vuoden loppusyksystä venekaupasta.
O29 :saa oli vuoden vanha rullagenua, viisi vuotta vanha läpilattaisopurje ja 10 v vanha 350 h ajettu pikku Sole 16 hv.
Kajuutassa oli aloitettu verhoilun vaihto poistamalla vanhat kankaat. Uutta ei laitettu vielä tilalle. Patjat ehjät, uusittu joskus.
Runko ehjä, ei merkkejä karilleajosta. Runko uudelleenmaalattu. Vene vuosimallia 75. Katsastusvarustus.Lämppärinä kamina, ei jääkaappia, spriiliesi, VHF.
Tein kaupat 8000 €:llä ajatuksella kunnostaa vene muutaman vuoden aikana siistiksi matkaveneeksi. Tänä kesänä laitettu jääkaappi ja kaasuliesi ja nautittu hyvin purjehtivasta veneestä.
Mutta tämä oli tietenkin vähävaraisen purjehtijan tarina. - sdfgwerty3456
Jos kysytään mikä on sopiva kauppahinta, ja vastataan 800€ niin miksi se on asiatonta?
Aloittaja ei kysy perusteluita eikä selityksiä: "Mikä on mielestänne Ohlson 29 sopiva kauppahinta."
Niin mielestäni sopiva vastaus on: "800€"
Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa.
"Ellei ole mitään järkevää sanottavaa, on parempi pysyä hiljaa."
Mikä ihme siinä on että kun jotku saa edes pikkaisen narua niin homma karkaa käsistä? Eikö missään muualla pääse pätemään kuin täällä? Jos keskustelu ei riko sääntöjä niin älä sekaannu, mene jonnekin muualle pätemään. - ohlson 295
sdfgwerty3456 kirjoitti:
Jos kysytään mikä on sopiva kauppahinta, ja vastataan 800€ niin miksi se on asiatonta?
Aloittaja ei kysy perusteluita eikä selityksiä: "Mikä on mielestänne Ohlson 29 sopiva kauppahinta."
Niin mielestäni sopiva vastaus on: "800€"
Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa.
"Ellei ole mitään järkevää sanottavaa, on parempi pysyä hiljaa."
Mikä ihme siinä on että kun jotku saa edes pikkaisen narua niin homma karkaa käsistä? Eikö missään muualla pääse pätemään kuin täällä? Jos keskustelu ei riko sääntöjä niin älä sekaannu, mene jonnekin muualle pätemään."Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa."
Tämä lausunto osoittaa täydellisen tietämätttömyytesi asiasta. 40 vuotta vanha hyvä konstruktio, olkoonkin kuluvan tekniikan osalta vanha, ei todellakaan ole arvoton. Runko ei vanhene, 40 vuotias lasikuitu ei poikkea oikein pidettynä ominaisuuksiltaan mitenkään uudesta.
Moottorit ja purjeet sun muut on kulutustavaraa, joita pitää uusia kaikissa veneissä samoin intervallein. Runko on lavetti, jolle ne ripustetaan. Jotkut haluaa ostaa huonon rungon moderneilla kulutustavaroilla, jotkut hyvän rungon vanhentuneilla kilkkeillä, ja uusii ne. Kummillako sinä purjehdit, peruskonstruktiolla vai kulutustavaroilla??? - ohlsonin ostanut
sdfgwerty3456 kirjoitti:
Jos kysytään mikä on sopiva kauppahinta, ja vastataan 800€ niin miksi se on asiatonta?
Aloittaja ei kysy perusteluita eikä selityksiä: "Mikä on mielestänne Ohlson 29 sopiva kauppahinta."
Niin mielestäni sopiva vastaus on: "800€"
Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa.
"Ellei ole mitään järkevää sanottavaa, on parempi pysyä hiljaa."
Mikä ihme siinä on että kun jotku saa edes pikkaisen narua niin homma karkaa käsistä? Eikö missään muualla pääse pätemään kuin täällä? Jos keskustelu ei riko sääntöjä niin älä sekaannu, mene jonnekin muualle pätemään.Veli "sdfg.....", kyllähän tarjota saa oman mielensä mukaan. Eri asia on tuleeko kaupat.
Tuntematta mitä täältä palstan luotsi poisti, pidän kuitenkin hyvänä että mahdolliset alatyyliset jutut yms siivotaan. sdfgwerty3456 kirjoitti:
Jos kysytään mikä on sopiva kauppahinta, ja vastataan 800€ niin miksi se on asiatonta?
Aloittaja ei kysy perusteluita eikä selityksiä: "Mikä on mielestänne Ohlson 29 sopiva kauppahinta."
Niin mielestäni sopiva vastaus on: "800€"
Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa.
"Ellei ole mitään järkevää sanottavaa, on parempi pysyä hiljaa."
Mikä ihme siinä on että kun jotku saa edes pikkaisen narua niin homma karkaa käsistä? Eikö missään muualla pääse pätemään kuin täällä? Jos keskustelu ei riko sääntöjä niin älä sekaannu, mene jonnekin muualle pätemään.Katsoit kuitenkin tarpeelliseksi kutsua venettä vanhaksi romuksi ja apina-datsuniksi, kahdessa erillisessä viestissä. Kun hinnaksi heität 800-1000 € ja perustelut ovat tuota luokkaa, onko syytä suhtautua viestiisi mitenkään muuten kuin turhana herjana? Ketjun aloittajalle moisesta tuskin on mitään hyötyä, mutta auttaminen tuskin oli viestiesi motiivi.
- kysyyhän
sdfgwerty3456 kirjoitti:
Jos kysytään mikä on sopiva kauppahinta, ja vastataan 800€ niin miksi se on asiatonta?
Aloittaja ei kysy perusteluita eikä selityksiä: "Mikä on mielestänne Ohlson 29 sopiva kauppahinta."
Niin mielestäni sopiva vastaus on: "800€"
Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa.
"Ellei ole mitään järkevää sanottavaa, on parempi pysyä hiljaa."
Mikä ihme siinä on että kun jotku saa edes pikkaisen narua niin homma karkaa käsistä? Eikö missään muualla pääse pätemään kuin täällä? Jos keskustelu ei riko sääntöjä niin älä sekaannu, mene jonnekin muualle pätemään.Miksikö vastaus oli asiatonta? Purjehdin 45 vuotta vanhalla merikelpoisella klassisen kauniilla lasikuituveneellä poikin Itämerta siihen hyvin tyytyväisenä. Kunnostuksia siihen on kaikenkaikkiaan tehty varsin vähän koska enempään ei ole ollut syytä eikä tarvetta.Ulkopinta on maalattu omin käsin, kustannuksia ainoastaan maalista ja tarvikkeista. Samoin pohjan uusi primerointi itse tehty.
Jos vertaan sitä läjään lasikuitua. - sdfgwerty3456
ohlson 295 kirjoitti:
"Jos haluaa perusteluita: 40 vuotta vanha vene, jossa 40 vuotta vanhat varusteet on arvoton. Se on läjä lasikuitua jolla ei ole mitään arvoa."
Tämä lausunto osoittaa täydellisen tietämätttömyytesi asiasta. 40 vuotta vanha hyvä konstruktio, olkoonkin kuluvan tekniikan osalta vanha, ei todellakaan ole arvoton. Runko ei vanhene, 40 vuotias lasikuitu ei poikkea oikein pidettynä ominaisuuksiltaan mitenkään uudesta.
Moottorit ja purjeet sun muut on kulutustavaraa, joita pitää uusia kaikissa veneissä samoin intervallein. Runko on lavetti, jolle ne ripustetaan. Jotkut haluaa ostaa huonon rungon moderneilla kulutustavaroilla, jotkut hyvän rungon vanhentuneilla kilkkeillä, ja uusii ne. Kummillako sinä purjehdit, peruskonstruktiolla vai kulutustavaroilla???Mietippäs asiaa.
Vertaillaan pikkaisen.
Vene jossa kaikki on alkuperäistä.
Jo pelkästään tälle tasolla päivittäminen maksaa rahaa:
http://www.blocket.se/goteborg/Fin_Ohlson_29__Winga_29__55020179.htm?ca=4&w=3
Tuon veneen hinta on 5300€
aika uudet purjeet 70-luvun alkuun verrattuna, rulla vm.2011 jaa muutakin fiksailua tehty aika hyvin.
On siis täysin utopistista puhua tuollaisen alkuperäisen veneen kohdalla 5-10 tuhannen hinnasta.
Suomalaisilla on jotenkin aivan utopistinen käsitys ikivanhojen veneiden hinnoista.
Ja jos sheriffi lukee viestit ihan oikeasti, Kysyin että olisiko joku valmis maksamaan lähelle uuden hintaa vanhasta autosta, esim apina-datsunista, en kutsunut venettä apina-datsuniksi.
Ei se ihmiset vene ole sen kummempi kapistus kuin auto. Veneet vanhenee. 70-luvun vene on vanha. Se voi olla hyvä ja nättikin, mutta täydellinen kunnostus ei koskaan maksa itseään, eikä se mitenkään kannata.
Harrastukselle toki ei voi laskea hintaa, mutta ei tyhmä tarvitse olla.
Jos maksaa alkuperäisessä kunnossa olevasta veneestä suomessa esim 8000. kun päivitetymmän saa ruotsista 5-tonnilla. Näin syksyllä olen melko varma että tuo ruotsalainen lähtee 35-40 tuhannella kruunulla. sdfgwerty3456 kirjoitti:
Mietippäs asiaa.
Vertaillaan pikkaisen.
Vene jossa kaikki on alkuperäistä.
Jo pelkästään tälle tasolla päivittäminen maksaa rahaa:
http://www.blocket.se/goteborg/Fin_Ohlson_29__Winga_29__55020179.htm?ca=4&w=3
Tuon veneen hinta on 5300€
aika uudet purjeet 70-luvun alkuun verrattuna, rulla vm.2011 jaa muutakin fiksailua tehty aika hyvin.
On siis täysin utopistista puhua tuollaisen alkuperäisen veneen kohdalla 5-10 tuhannen hinnasta.
Suomalaisilla on jotenkin aivan utopistinen käsitys ikivanhojen veneiden hinnoista.
Ja jos sheriffi lukee viestit ihan oikeasti, Kysyin että olisiko joku valmis maksamaan lähelle uuden hintaa vanhasta autosta, esim apina-datsunista, en kutsunut venettä apina-datsuniksi.
Ei se ihmiset vene ole sen kummempi kapistus kuin auto. Veneet vanhenee. 70-luvun vene on vanha. Se voi olla hyvä ja nättikin, mutta täydellinen kunnostus ei koskaan maksa itseään, eikä se mitenkään kannata.
Harrastukselle toki ei voi laskea hintaa, mutta ei tyhmä tarvitse olla.
Jos maksaa alkuperäisessä kunnossa olevasta veneestä suomessa esim 8000. kun päivitetymmän saa ruotsista 5-tonnilla. Näin syksyllä olen melko varma että tuo ruotsalainen lähtee 35-40 tuhannella kruunulla.No niin, nyt on hyvät perustelut. Kiitos! Tällä linjalla heti alusta asti, niin olisin minäkin säästynyt enemmältä nillitykseltä.
Sinänsä minusta on hyvä että käydään kriittistä keskustelua siitä, miten käytetyn hinnan vene muodostuu. Varsinkin nyt, kun veneet eivät tunnu millään vaihtavan omistajaa.
- -Mika-
Näin nää muuttuu...
8 vuotta sitten olin rajasaaressa huutokaupassa, jossa helsingin kaupunginvouti myi ulosmitattua ohlson29 -venettä huutokaupalla. Mukana ei ollut purjeita eikä puomia (!) ja lähdin pois kun hinta ylitti 11 tonnia. Vene oli ihan kohtuukuntoinen, mutta puomin ja purjeiden puute pysäytti mun mielenkiinnon.
Paikalla näytti olevan lähinnä jobbareita, jotka mietti vaan katetta, jonka veneestä voivat saada....
Ehkä saivat jotain?- Vanhan päivittäjä
Ainoa mikä oikeesti maksaa näissä paljon on uusi moottori. Olen kysymyt parikytheppaisista tarjouksia tänä syksynä ja hinnat ovat vihdelleet asennettuna 16-12 teur paikkeilla. Se sisältää siis vetolaitteen, potkurin ja koneen. Mielestäni ihan pöyristyttävää. Ok, ohlson on akselilla, joten hinta on about tonnin vähemmän, mutta asennus työläämpi. Pelkkä kone ja vetolaite halvimmillaan 6700 eur hyvityksineen vanhasta. Mulaan on kuitenkin laskettava potkuri ja vähinytään asennuskaljar, jolloin se on itse tehtynäkin se 10teur. Heitot 5teur koneenpäivityksestä eivät perustu mihibkään todelliseen tietoon vaan ovat huhasta vedettyjä
Vertaa vaikka sikhen että päivitin 32 jalkaiseen kaikki köydet dyneemaan 400 eurolla. Hinnassa kaikki fallit (3kpl) - mikä kone?
Vanhan päivittäjä kirjoitti:
Ainoa mikä oikeesti maksaa näissä paljon on uusi moottori. Olen kysymyt parikytheppaisista tarjouksia tänä syksynä ja hinnat ovat vihdelleet asennettuna 16-12 teur paikkeilla. Se sisältää siis vetolaitteen, potkurin ja koneen. Mielestäni ihan pöyristyttävää. Ok, ohlson on akselilla, joten hinta on about tonnin vähemmän, mutta asennus työläämpi. Pelkkä kone ja vetolaite halvimmillaan 6700 eur hyvityksineen vanhasta. Mulaan on kuitenkin laskettava potkuri ja vähinytään asennuskaljar, jolloin se on itse tehtynäkin se 10teur. Heitot 5teur koneenpäivityksestä eivät perustu mihibkään todelliseen tietoon vaan ovat huhasta vedettyjä
Vertaa vaikka sikhen että päivitin 32 jalkaiseen kaikki köydet dyneemaan 400 eurolla. Hinnassa kaikki fallit (3kpl)Olisko hinnat todella noin kovasti nousseet? Vielä messuilla katselin mahdollista tulevaa tarvetta varten moottoreita. Ja jos vaihtaisi nykyisen 20 hv koneen 28 hv koneeksi, oli hintalappu muistaakseni 5600 € alennusvaihteineen ja mittaristoineen akselivedolle. Ja sillä hinnalla sai vielä valita useammasta sen, joka parhaiten kompnenttien sijoittelulta sopi veneeseen.
- hintarealismia!
mikä kone? kirjoitti:
Olisko hinnat todella noin kovasti nousseet? Vielä messuilla katselin mahdollista tulevaa tarvetta varten moottoreita. Ja jos vaihtaisi nykyisen 20 hv koneen 28 hv koneeksi, oli hintalappu muistaakseni 5600 € alennusvaihteineen ja mittaristoineen akselivedolle. Ja sillä hinnalla sai vielä valita useammasta sen, joka parhaiten kompnenttien sijoittelulta sopi veneeseen.
Kustannuksiin on syytä laskea muutakin, kuin pelkkä moottorin hinta. Jos entinen kone on vanha, todennäköisesti on syytä uusia myös pakoputkijärjestelmä, akseli tiivistyslaakereineen sekä potkuri (ehkä uusi taittolapainen). Lisäksi tulee työkustannukset, ellet tee kaikkea itse. Moottoripeti voi vaatia muutostöitä, samoin ehkä p-a-järjestelmä.
- mikä kone
hintarealismia! kirjoitti:
Kustannuksiin on syytä laskea muutakin, kuin pelkkä moottorin hinta. Jos entinen kone on vanha, todennäköisesti on syytä uusia myös pakoputkijärjestelmä, akseli tiivistyslaakereineen sekä potkuri (ehkä uusi taittolapainen). Lisäksi tulee työkustannukset, ellet tee kaikkea itse. Moottoripeti voi vaatia muutostöitä, samoin ehkä p-a-järjestelmä.
Miksi ihmeessä pitäisi noita muita osia vaihtaa sen takia, että moottorissa on vikaa? Moottoripeti vaatii tietenkin muutoksia, eli liimaa, pultteja ja puutavaraa. Ainakin minulta löytyy kaikkea sitä omasta takaa, pulttikauppaan nyt voi pari kymppiä mennäkin.
Potkuriakselilla ajelee vielä vaikka toiset 30 v, akselitiivisteeseen voi vielä sinä aikana vaihtaa nyt kohtalaisen uusien tilalle uudet stefat. Edellisen 20 v aikana on polttoaineletkut vaihdettu ja pari vuotta sitten vedenerotin vaihdettu suurempaan. Pakoputken letkun voi vaihtaa, jos siihen joskus tulisi tarvetta, toistaiseksi ei ainakaan sellaista ole. Kaukohallintalaitteen vaihtoa voisi esteettisyysyistä harkita ja sen kaapeleiden kuntoa tarkastaa paremmin. En kyllä millään keksi, miksi moottorin vaihtaminen vaatisi uuden moottorin lisäksi juuri muuta kuin työtä. No joo, vanha murikka painaa niin paljon, että hiab-auto olisi nostoon paikallaan. Satanen siihen lisää.
Vertailukohta oli kuitenkin se itse tehtynä 10 keur. Itse en yrittämälläkään pääse sellaiseen kustannukseen. Kone 500 riittää minulle ruhtinaallisesti. - Joakim1
8 vuotta on pitkä aika. Tuolloin oli monien veneiden hinta kaikkein korkeimmillaan. Inferno 31:iä myytiin yli 50 tonnilla, FE83:sta maksettiin yli 20 tonnia, Inferno 29:sta yli 25 tonnia ja Maxi Fenixistä jopa yli 30 tonnia. Ohlsonia en ole niin seurannut, mutta noista kolmesta mainitsemastani on lähtenyt 30-40% hinnasta pois tuon kahdeksan vuoden aikana. Luulisin, että Ohlsonin hinta on tippunut vielä enemmän, koska se on 10-15 vuotta noita vanhempi ja vielä kauempana nykyvaatimuksista.
Nyt hinnat ovat kutakuinkin samat kuin viimeisinä markkavuosina. Silloin Inferno 31 maksoi reilut 200 tmk ja FE83 sekä Inferno 29 enintään 100 tmk. - valenotaari
Joakim1 kirjoitti:
8 vuotta on pitkä aika. Tuolloin oli monien veneiden hinta kaikkein korkeimmillaan. Inferno 31:iä myytiin yli 50 tonnilla, FE83:sta maksettiin yli 20 tonnia, Inferno 29:sta yli 25 tonnia ja Maxi Fenixistä jopa yli 30 tonnia. Ohlsonia en ole niin seurannut, mutta noista kolmesta mainitsemastani on lähtenyt 30-40% hinnasta pois tuon kahdeksan vuoden aikana. Luulisin, että Ohlsonin hinta on tippunut vielä enemmän, koska se on 10-15 vuotta noita vanhempi ja vielä kauempana nykyvaatimuksista.
Nyt hinnat ovat kutakuinkin samat kuin viimeisinä markkavuosina. Silloin Inferno 31 maksoi reilut 200 tmk ja FE83 sekä Inferno 29 enintään 100 tmk.Ainoa oikea hinta on se, jonka ostaja ja myyjä ovat yhdessä sopineet !
- Vanhan päivittäjä
mikä kone kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi noita muita osia vaihtaa sen takia, että moottorissa on vikaa? Moottoripeti vaatii tietenkin muutoksia, eli liimaa, pultteja ja puutavaraa. Ainakin minulta löytyy kaikkea sitä omasta takaa, pulttikauppaan nyt voi pari kymppiä mennäkin.
Potkuriakselilla ajelee vielä vaikka toiset 30 v, akselitiivisteeseen voi vielä sinä aikana vaihtaa nyt kohtalaisen uusien tilalle uudet stefat. Edellisen 20 v aikana on polttoaineletkut vaihdettu ja pari vuotta sitten vedenerotin vaihdettu suurempaan. Pakoputken letkun voi vaihtaa, jos siihen joskus tulisi tarvetta, toistaiseksi ei ainakaan sellaista ole. Kaukohallintalaitteen vaihtoa voisi esteettisyysyistä harkita ja sen kaapeleiden kuntoa tarkastaa paremmin. En kyllä millään keksi, miksi moottorin vaihtaminen vaatisi uuden moottorin lisäksi juuri muuta kuin työtä. No joo, vanha murikka painaa niin paljon, että hiab-auto olisi nostoon paikallaan. Satanen siihen lisää.
Vertailukohta oli kuitenkin se itse tehtynä 10 keur. Itse en yrittämälläkään pääse sellaiseen kustannukseen. Kone 500 riittää minulle ruhtinaallisesti.Kerrotko mistä kannattaa pyytää tarjousta 5500 euron 28 heppaisesta? Ostan mielelläni koneen siuhhen hintaan ja asennuksen hoidan tietenkin itse. Pakko on kuitenkin laskea uusi ropeli mukaan koska vanha ei tee juuri muuta kuin nosta perää kierroksia lisäämällä. Hiabbiin olen varannut pari sataa
- Joakim1
valenotaari kirjoitti:
Ainoa oikea hinta on se, jonka ostaja ja myyjä ovat yhdessä sopineet !
Niin varmasti. Nuo mainitsemani hinnat 8 vuoden takaa ovat juuri niitä myyjän ja ostajien sopimia siis sellaisi, jotka olen kuullut myyjätltä tai ostajalta.
Nyt kukaan ei edes pyydä läheskään tuollaisia hintoja. Esimerkiksi nyt on myynnissä 12 FE83:sta välillä 9-18 tonnia. Noista 2 on yli 15 ja 3 alle 10 tonnia. Tuskin se ostajan ja myyjän sopima hinta on nyt suurempi kuin pyyntö, paremminkin muutaman tonnin alle. - omavene k***n kallis
Joakim1 kirjoitti:
Niin varmasti. Nuo mainitsemani hinnat 8 vuoden takaa ovat juuri niitä myyjän ja ostajien sopimia siis sellaisi, jotka olen kuullut myyjätltä tai ostajalta.
Nyt kukaan ei edes pyydä läheskään tuollaisia hintoja. Esimerkiksi nyt on myynnissä 12 FE83:sta välillä 9-18 tonnia. Noista 2 on yli 15 ja 3 alle 10 tonnia. Tuskin se ostajan ja myyjän sopima hinta on nyt suurempi kuin pyyntö, paremminkin muutaman tonnin alle.Oma kokemukseni vanhan veneen ostosta on vuodelta 2009. Ostin veneen, joka on -70 luvun alkupuolelta, johon oli tehty mooottorin vaihto -90 luvun alussa ja pohjan epoxi käsittely. Tähän oli päivitykset loppuneet, mutta se oli kyllä joka vuosi katsastettu ja veteen laskettu.
Tämä vene on alle kolmekymmentä jalkainen tyypillinen aikansa lapsi - paksu kaminoitu pohja sekä lyijyköli. Hinta oli alle kymmenen tuhatta. Tein päivityksen nykyajan vaatimusten mukaan ja huomasin omistavani yli 25 000 euron veneen, eli veneeseen oli mennyt yli viisitoista tuhatta, eikä purjeet ole tuossa summassa mukana.
Voin omasta kokemuksestani sanoa, että kannattaa ostaa jonkun toisen korjaama vene, ennenkuin alkaa itse sitä vanhaa uusimaan. Mainittakoon että tein kaiken kaiken itse - lukuunottamatta paria koneistamolla käyntiä. Ihmettelin itsekin kuinka kalliita venetarvikkket todella ovat. Voi vain kuvitella hintalapun kokoa jos kaiken teettää vieraalla. - kysy tuolta
Vanhan päivittäjä kirjoitti:
Kerrotko mistä kannattaa pyytää tarjousta 5500 euron 28 heppaisesta? Ostan mielelläni koneen siuhhen hintaan ja asennuksen hoidan tietenkin itse. Pakko on kuitenkin laskea uusi ropeli mukaan koska vanha ei tee juuri muuta kuin nosta perää kierroksia lisäämällä. Hiabbiin olen varannut pari sataa
Kubota Beta Veneakselistolla olisi ollut oma valinta sillä hinnalla.
- korjattavaa?
omavene k***n kallis kirjoitti:
Oma kokemukseni vanhan veneen ostosta on vuodelta 2009. Ostin veneen, joka on -70 luvun alkupuolelta, johon oli tehty mooottorin vaihto -90 luvun alussa ja pohjan epoxi käsittely. Tähän oli päivitykset loppuneet, mutta se oli kyllä joka vuosi katsastettu ja veteen laskettu.
Tämä vene on alle kolmekymmentä jalkainen tyypillinen aikansa lapsi - paksu kaminoitu pohja sekä lyijyköli. Hinta oli alle kymmenen tuhatta. Tein päivityksen nykyajan vaatimusten mukaan ja huomasin omistavani yli 25 000 euron veneen, eli veneeseen oli mennyt yli viisitoista tuhatta, eikä purjeet ole tuossa summassa mukana.
Voin omasta kokemuksestani sanoa, että kannattaa ostaa jonkun toisen korjaama vene, ennenkuin alkaa itse sitä vanhaa uusimaan. Mainittakoon että tein kaiken kaiken itse - lukuunottamatta paria koneistamolla käyntiä. Ihmettelin itsekin kuinka kalliita venetarvikkket todella ovat. Voi vain kuvitella hintalapun kokoa jos kaiken teettää vieraalla.Et kertonut mihin korjaamiseen se raha meni. Minulla ei ole mennyt paljon rahaa kymmenessä vuodessa saman ikäiseen, enkä vaihda osia jotka ovat vanhoja mutta kunnossa.
- ***kallis
korjattavaa? kirjoitti:
Et kertonut mihin korjaamiseen se raha meni. Minulla ei ole mennyt paljon rahaa kymmenessä vuodessa saman ikäiseen, enkä vaihda osia jotka ovat vanhoja mutta kunnossa.
Tässä on hieman listaa korjatuista ja/tai uusituista kohteista: sähköt(akut, kaapelit, 12v ulosotot 6kpl, pääkytkimet, jakodiodi,sulaketaulu, invertteri), peräsin(laakerointi), pa-tankin uusinta, mootoriin uusi suutin, laturin kiinitys, rasvaboxin kunnostus, lämmitin (putkitus), jääkaappi, patjat, matot, sprayhood, keula-ja perätasot, autopilot(kaukosääd), kaiku, plotteri, vara GPS 2kert. kortit laajalta alueelta, kaikki karttakirjat Hangosta itään, VHF, ison puomi, ison puomipeite,kompassi, windex, rikin kunnostusta, falleja, turvavarusteita(6kpl uusia pelastusliivejä, raketit, pelastushevosenkenkä, heittonaru, käsiVHF, läpivientien tapit, pilssipumppu, sammutin), pentryn parannusta(kaasuliesi 2komposiittipulloa, työtaso ja uusia ovia säilytyslokeroihin). Köysiä, poijuhakoja, airo, uusia knaapeja 6kpl ja paljon muuta tarviketta.
Tietysti osa kohteista on mukavuusvarusteita, mutta halusin saada nykyisin yleisessä käytössä olevan varustuksen veneeseen. Mielenkiintoinen huomio on tullut esiin tässä parin viime vuoden aikana, nimittäin käytettyjen veneiden arvonlasku. Nyt näyttää vanhojen veneiden hinnat alkavan selvästi alemmalta tasolta kun itse olin ostajana liikkeellä. Mitä noihin varusteiden hintoihin tulee, ostin tunnettuja laatu merkkejä - en siis halvinta tarjolla olevaa. Olen huomannut käytännössä, että pidemmän päälle laadukas tavara tulee edullisemmaksi vert. vähemmän hermojen rasitusta. - korjattavaa?
***kallis kirjoitti:
Tässä on hieman listaa korjatuista ja/tai uusituista kohteista: sähköt(akut, kaapelit, 12v ulosotot 6kpl, pääkytkimet, jakodiodi,sulaketaulu, invertteri), peräsin(laakerointi), pa-tankin uusinta, mootoriin uusi suutin, laturin kiinitys, rasvaboxin kunnostus, lämmitin (putkitus), jääkaappi, patjat, matot, sprayhood, keula-ja perätasot, autopilot(kaukosääd), kaiku, plotteri, vara GPS 2kert. kortit laajalta alueelta, kaikki karttakirjat Hangosta itään, VHF, ison puomi, ison puomipeite,kompassi, windex, rikin kunnostusta, falleja, turvavarusteita(6kpl uusia pelastusliivejä, raketit, pelastushevosenkenkä, heittonaru, käsiVHF, läpivientien tapit, pilssipumppu, sammutin), pentryn parannusta(kaasuliesi 2komposiittipulloa, työtaso ja uusia ovia säilytyslokeroihin). Köysiä, poijuhakoja, airo, uusia knaapeja 6kpl ja paljon muuta tarviketta.
Tietysti osa kohteista on mukavuusvarusteita, mutta halusin saada nykyisin yleisessä käytössä olevan varustuksen veneeseen. Mielenkiintoinen huomio on tullut esiin tässä parin viime vuoden aikana, nimittäin käytettyjen veneiden arvonlasku. Nyt näyttää vanhojen veneiden hinnat alkavan selvästi alemmalta tasolta kun itse olin ostajana liikkeellä. Mitä noihin varusteiden hintoihin tulee, ostin tunnettuja laatu merkkejä - en siis halvinta tarjolla olevaa. Olen huomannut käytännössä, että pidemmän päälle laadukas tavara tulee edullisemmaksi vert. vähemmän hermojen rasitusta.Oma listani, 3 uutta akkua, 1 uusi perusgepsi, pinnapilotti, aika paljon käytettyjä itämeren paperikarttoja, 1 sammutin, lämmitimen huoltoa kerran, kolme uutta kiinnitysköyttä, maalit ja tarvikkeet, pesuaineita, hoitoaineita, 1 purjeen ja puomipeitteen korjaus, 1 uusi latta, suodattimia, öljyä, parit uudet perusliivit entisten lisäksi, muutama soihtu, ja raketti, uusi pilssipumppu, neljä vanttiruuvia. Noin 3000 euroa yhteensä noista huom. 10 vuoden ajanjaksossa.
- Tässä samanlainen
Netistä löytyy monenlaisia tarinoita veneiden kunnostuksista. Tässä yksi esimerkki lähes vastaavan kokoisesta - rahaa uppoaa vaikka täma näyttäisi olevan säästöbudjetilla menevä projekti http://nord-80.blogspot.fi/2014/07/kannattaako-vanhaa-venetta-kunnostaa.html?m=1
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185473MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192846- 142748
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6052088Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1401897Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701382Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421355Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31148Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4041096Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641077