Ranska pelasti Suomen

talvisodassa

Kertoo IS. Stalin kauhistui kuullessaan että pelätty muukalaislegioona on lähdössä marssille Suomeen. Joe-sedällä rytkähti kura lahkeeseen ja rauhansopimusta alkoi syntyä rientomarssitahtiin.

27

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomen ystävät

      Niinpä, suurvallat Ranska ja Britannia ovat Suomen hyviä ystäviä!

    • Matkalle jäivät

      Niin ja Mussolinkin lähetti Fiat-hävittäjiään matkalle Suomeen.

    • rphhjlo

      Päämaja lähetti lähettilään hakemaan apuja. Ensiksi Englantiin ja Ranskaan ja lopulta Saksaan.

    • Fiatien apu

      Niin jja Saksastahan ne Fiatit löytyivät. Hitler oli uskollinen Stalinille, koska heidän välillään oli juuri tehtysopimus sodasta ja rauhasta Euroopassa. Fiatit otti haltuunsa Hitler.

      • Ei suinkaan!!

        Fiatit palautettiin Italiaan, josta ne lähtivät laivoilla Ruotsiin ja sieltä aikanaan Suomeen. Osa ehti jo Talvisotaan.


      • Mussoliinin apu

        Mussoliini Italiasta lähetti aseita. Hitleriä sitoi Molotov-Ribbentrof-sopimus ja Saksan merisotavoimat estivät Mussoliinin aseet Suomen avuksi.


      • talvisota 1939-1940
        Mussoliinin apu kirjoitti:

        Mussoliini Italiasta lähetti aseita. Hitleriä sitoi Molotov-Ribbentrof-sopimus ja Saksan merisotavoimat estivät Mussoliinin aseet Suomen avuksi.

        Päämajan erityislähettiläs tapasi Hitlerin Kotkanpesässä. Hitler oli sekava. Tältä pohjalta lähdettiin jatkosotaan.


    • Ei todellakaan!!

      Tuskinpa Stalin pelkäsi muukalaislegioonaa. Sen joukkoja oli puoliprikaati eli kaksi pataljoonaa aikanaan Norjassa.
      Miehistö oli pääasiassa Espanjan sodan veteraaneja siis tasavaltalaispuolen espanjalaisia pakolaisia. Ei heillä ollut taitoa eikä materiaalia taistella pohjoisessa.
      Lisäksi luultavasti puuttui intoakin taistella NL:a eli äskeisiä kommunistiliittolaisia vastaan.

      • mitäs tämä nyt on?

        " Ei heillä ollut taitoa eikä materiaalia taistella pohjoisessa"

        Mitä ihmettä tämä taas on?? Norjan kampanja käytiin keväästä kesään, eli hyvissä olosuhteissa. Vastoin kuin perinteiset suomi-idiootit luulee, ei Espanja ole todellakaan pelkkää hiekkarantaa vaan pääosa maasta on vuoristoista ja kylmäääkin aluetta. Onhan keski-Espanjassa ihan hiihtokeskuksiakin.

        Espanjalaisilla ei siis ole minkäänlaista ongelmaa taistella keväisessä/kesäisessä ja vuoristoisessa Norjassa olosuhteiden puolesta.


      • tgrtgrtg
        mitäs tämä nyt on? kirjoitti:

        " Ei heillä ollut taitoa eikä materiaalia taistella pohjoisessa"

        Mitä ihmettä tämä taas on?? Norjan kampanja käytiin keväästä kesään, eli hyvissä olosuhteissa. Vastoin kuin perinteiset suomi-idiootit luulee, ei Espanja ole todellakaan pelkkää hiekkarantaa vaan pääosa maasta on vuoristoista ja kylmäääkin aluetta. Onhan keski-Espanjassa ihan hiihtokeskuksiakin.

        Espanjalaisilla ei siis ole minkäänlaista ongelmaa taistella keväisessä/kesäisessä ja vuoristoisessa Norjassa olosuhteiden puolesta.

        No .... mikä oli taistelujen tulos?


      • Norjassa jouduttiin
        mitäs tämä nyt on? kirjoitti:

        " Ei heillä ollut taitoa eikä materiaalia taistella pohjoisessa"

        Mitä ihmettä tämä taas on?? Norjan kampanja käytiin keväästä kesään, eli hyvissä olosuhteissa. Vastoin kuin perinteiset suomi-idiootit luulee, ei Espanja ole todellakaan pelkkää hiekkarantaa vaan pääosa maasta on vuoristoista ja kylmäääkin aluetta. Onhan keski-Espanjassa ihan hiihtokeskuksiakin.

        Espanjalaisilla ei siis ole minkäänlaista ongelmaa taistella keväisessä/kesäisessä ja vuoristoisessa Norjassa olosuhteiden puolesta.

        lumikeleihin, siis Narvikissa. Sukset oli mukana, mutta ei siteitä, eikä sauvoja. Ranskalaisten komentaja manasi puuttuva varustusta.

        "Espanjalaisilla ei siis ole minkäänlaista ongelmaa taistella keväisessä/kesäisessä ja vuoristoisessa Norjassa olosuhteiden puolesta."

        Kyllä ongelmia oli sekä maaston, että varsinaisen taistelutoiminnan osalta. Narvikin alueella ei juuri ole tiestöä ja vastassa oli saksalaiset vuoristojääkärit sekä ilmaylivoima.

        Et ole asiasta perillä.


    • siitäkään ei tullut

      Ranska oli varannut 50 000 miestä lähetettäväksi Suomeen.
      Heidät lähetettiinkin Norjaan.

      • Hitler veti

        Saksa pätki Norjan hyökkäämällä monesta eri kohdasta. Tässä vaiheessa sotaa länsivallat oli hukassa.
        Ranska lyötiin nalkkiin ja vain vaivoin pystyttiin Dunkerquesta pelastamaan Britit.


      • Väärää tietoa!!
        Hitler veti kirjoitti:

        Saksa pätki Norjan hyökkäämällä monesta eri kohdasta. Tässä vaiheessa sotaa länsivallat oli hukassa.
        Ranska lyötiin nalkkiin ja vain vaivoin pystyttiin Dunkerquesta pelastamaan Britit.

        "Ranska oli varannut 50 000 miestä lähetettäväksi Suomeen.
        Heidät lähetettiinkin Norjaan."

        Koko Pohjolaan tarkoitettu joukko oli 50 000 miestä. Siitäkin osa oli vain paperilla.
        Ranskalaisia oli noin 10 000.
        Suomeen arvioitiin kenties joskus saapuvan kenties 12 000 - 15 000 miestä. Homma oli erittäin huteralla pohjalla.

        "Saksa pätki Norjan hyökkäämällä monesta eri kohdasta. Tässä vaiheessa sotaa länsivallat oli hukassa.
        Ranska lyötiin nalkkiin ja vain vaivoin pystyttiin Dunkerquesta pelastamaan Britit. "

        Norjaan hyökättiin 9.4. ja länteen 10.5.


    • Maginot kierrettiin

      Liittoutuneilta jäi Ranskaan
      -Renaultin panssarivaunutehtaat
      -Ranskan ydinaseteollisuus
      -Ranskan ohjusteollisuus (V-ohjukset)

      • Höpöhöpö!!

        Mitään ydinase- tao ohjusteollisuutta ei Ranskassa ollut 1940.
        Renaultin tehtaat valmistivat osia Saksan panssarivaunuihin.


    • vähältä piti

      On vain ja ainoastaan ranskalaisten tiedemiesten ansiota ettei pommi (joka oli jo melkein valmis) päätynyt Hitlerin käsiin. He saivat vakuutettua Hitlerin. "Ydinase on mahdoton"

      • Paksua valetta taas!

        Atomipommin suunnittelu vei USA:n valtavilta voimavaroiltakin vielä vuosia.


      • tiedän jotain
        Paksua valetta taas! kirjoitti:

        Atomipommin suunnittelu vei USA:n valtavilta voimavaroiltakin vielä vuosia.

        Näin onkin väitetty. Vuoden 1940 Ranska oli hyvin hyvin pitkällä. Saksan hyökkäys oli hurja ja nalkkiin jäi myös ydintiedemiehet.


    • Talvisodan aseapu

      Tämä Molotovin puhe ja -teksti on jäänyt vähälle huomiolle:

      Mitä kaikkea Molotov luettelikaan Suomen saamasta aseavusta maailmalta? Jos tuollaiset asemäärät olisi todellakin tulleet, niin Moskovan pakkorauhaa ei välttämättä olisi tarvinnut tehdäkään, ei ainakaan sellaisilla ehdoilla.

      Tässä Suomen saama ulkomainen aseapu on kerrottuna NL:n silloisen ulkoministerin esittämänä. Mukana saattaa olla pientä paisuttelua ja sen takia vastuu onkin lukijalla:  

      V. M. Molotov 29.4.1940 kertoi puheessaan Kansankomissaarien Neuvoston Puheenjohtajan ja Ulkoasiain Kansankomissaarin selostus Neuvostoliiton Korkeimman Neuvoston VI sessiassa maaliskuun 29 pnä v. 1940

      http://www.histdoc.net/historia/molotov.html

      Sama puhe löytyy täältäkin:

      Stalinin istunnot, Suomen ja Baltian kohtalo Neuvostoliiton asiakirjoissa 1939-40, Antero Kautto, Kustannuspiste Oy, 1982, sivut 21-30 


      Molotov unohtaa erään tärkeän avustajan: NL:n itsensä.

      NL:n antama massiivinen aseapu pienelle sotaa käyvälle Suomelle oli vertaansa vailla. 

      Asetoimitukset tehtiin, kaikista vaikeuksista välittämättä ja esteistä piittaamatta, suoraan paikan päälle. 1. asetoimitus tapahtui jo joulukuussa 1939 Tolvajärvellä. Jatkoa seurasi heti perään Suomussalmella alkuvuodesta 1940. Tämä toimituskäytäntö alkoi siis 1939-1940 vuodenvaihteessa jatkuen reilun vuoden keskeytyksen jälkeen, kesäkuun lopulta 1941 aina elokuun puoliväliin 1944 saakka. 

      • Talvisodan aseapu

        Talvisodan aikana kiväärejä saatiin reilut 25 000, konetuliaseita noin 2 500, pst-tykkejä 123, kranaatinheittimiä 94, kenttäkanuunoita 89, haupitseja 49. Lisäksi suuret määrät ajoneuvoja, sadoittain hevosia, kymmeniä panssarivaunuja, ampuatarvikkeita, pistooleja sekä mm soittimia, lippuja ja valistuskirjallisuutta. 

        Jatkosodassa luvut moninkertaistuivat. Pelkästään Porlammin motista saatiin 1941 melkeinpä 2-3 divisioonan varustus.

        Onkin siis ihmeellistä, että aikoinaan kun 1. Kenttätykistön museonäyttely 25.5.1973 avattiin Niinisalossa (?) niin näyttelyn avajaisissa vieraillut Neuvostoliiton sotilasasiamies hermostui ja vaati näytteillepanoon muutoksia sanoen, ettei NL ole koskaan "menettänyt" tuollaista määrää tykkejä Suomelle. Asiasta nousi ihan diplomaattinen jupakka ja niin oli Tykistömuseon esittelyvihkosta oli yliviivattava nuo "valheet" ja sen uudemmassa painoksessa kerrottiinkin jo puhdasta "Pravdaa". Tiettävästi esillepanoakin muutettiin hieman. 

        Tuo episodi kerrotaan Suomen Kenttätykistön historia, osa 3:ssa sivuilla 363-364. 
        Luvussa 3. Tykistömuseo, jossa käsitellään Tykistömuseon perustamista ja -vaiheita.

        Kaikki ulkomailta Suomeen tehdyt ja hankitut (kenttä)tykkikaupat kerrotaan Suomen Kenttätykistön historia 1-3 -teoksen osassa 2.

        Talvisodan aikana hankittu tykkikalusto, sivu 530: 

        Ranskasta saatiin jäykkälavettisia tykkejä kaikkiaan 232 kpl ja joustolavettisia 84 kpl ja niille 258 000 124 000 laukausta.

        Ruotsista saatiin kaikkiaan 101 tykkiä ja niille 48 179 laukausta. 

        Sotasaaliina saatiin 160 tykkiä ja menettiin 25 tykkiä.

        Luvussa E. Kenttätykistön materiaalinen kehitys 

        Talvisodan tykit, sivut 523-532

        Sivulla 531 on maininta kuinka 13.3.1940 oli rintamatykkejä käytössä 496 kpl eli saadut määrät oli melko suuria. Ei siis ihme, että Jatkosotaan lähdettäessä 1941 oli kenttätykeistä suoranaista ylitarjontaa ja siksi varastoihin jäikin paljon reserviä. 

        Talvisodan historia 1-4 -teoksen osassa 4 kerrotuista 157 700 kranaatista en löytänyt mainitaan Suomen Kenttätykistön historia, osa 2:sta, pikaisella vilkaisulla. Olisiko kyse ollutkin KRH:n kranaateista?

        Talvisodan historia, osa 4 s. 302 taulukossa lukee huomautuskohdassa 8 näin: "Maaliskussa saatiin 157 700"

        Ja sitten sivulla 304 lukeekin näin: "Onneksi ulkomailta saapui maaliskuun alussa 157 000 laukausta, mutta niistäkin sytyttimt saapuivat vasta 12.3, koska ne oli kuormattu eri vaunuihin kuin kranaatit ja niiden lähettäminen oli myöhästynyt."

        ---

        Eräs Tykistömuseota koskeva juttu vuosien takaa kertoo kappaleen karua historiaa. 

        (Linkki ei taida enää toimia.) 

        http://www.turunsanomat.fi/ajassa/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:

        "Museon yli 90 tykin kokoelma on kansainvälisesti arvioiden huomattava. Venäläisten tykkien kokoelma on laajin Venäjän ulkopuolella oleva, Vilhu lisää." 

        "Museon kokoelmissa on monia harvinaisuuksia johtuen kenttätykistömme kaluston hankkimistavasta. Jatkosodan päätyttyä oli kenttätykistömme käytössä satakunta erilaista tykkiä kaikkiaan 3 000 kappaletta. Näistä puolet oli vallattu Venäjän tykistöltä kolmessa eri sodassa."


        Lisää mielenkiintoisia juttuja:

        http://www.histdoc.net/historia/velikie1939_s.html


    • Aseapu

      Pelkkää asiaa palstan punatulkuille.

    • 1939-1940

      Oikeasti Ranskan ja Englannin uhkaus pommittaa Bakun öljykentät maan tasalle Syyriasta käsin, Sai
      Stalinin uskomaan, että joutuu Suomen takia väärälle puolen suursodassa.

      Vain suomalaiset neuvottelijat eivät tienneet tuosta ja he tietämättömyyttään suostuivat älyttömiin rauhanehtoihin.

      Aiheesta lisää kirjassa:

      Apu jota ei pyydetty, Jukka Nevakivi


      Uusi painos edellisestä, Amerikan osuus lisättynä

      Apu jota ei annettu, Jukka Nevakivi

    • Juu, ja somalipilotit pysäyttivät syöksypommittajillaan puna-armeijan läpimurron Kannaksella 1944.

      • Apu jota ei annettu

        Länsiavusta professori Jukka Nevakivi teki kirjan jo 1972. Tiedot siihen hän taisi kerätä ollessaan tutkijana Lontoossa. Sittemmin hän päivitti saman kirjan lisäämällä siihen Amerikan osuuden.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Nevakivi

        Apu jota ei pyydetty − Liittoutuneet ja Suomen talvisota 1939−1940. Tammi, 1972. ISBN 951-30-2207-2.

        Apu jota ei annettu − Länsivallat ja Suomen talvisota. WSOY, 2000. ISBN 951-0-24676-X.

        Eikö Sologdin tunne professori Jukka Nevakiven tekemiä tutkimuksia?


      • Apu jota ei annettu kirjoitti:

        Länsiavusta professori Jukka Nevakivi teki kirjan jo 1972. Tiedot siihen hän taisi kerätä ollessaan tutkijana Lontoossa. Sittemmin hän päivitti saman kirjan lisäämällä siihen Amerikan osuuden.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Nevakivi

        Apu jota ei pyydetty − Liittoutuneet ja Suomen talvisota 1939−1940. Tammi, 1972. ISBN 951-30-2207-2.

        Apu jota ei annettu − Länsivallat ja Suomen talvisota. WSOY, 2000. ISBN 951-0-24676-X.

        Eikö Sologdin tunne professori Jukka Nevakiven tekemiä tutkimuksia?

        Kommenttini kohdistui avaukseen. Olisi siinä képi päässä korvat palelleet!


    • kuten aina

      Olet taas lukenut jotain väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      746
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe