6.5 td hehkutulpat

Putsi

Onko yleistä että näistä td koneista menee hehkutulppia jo alle 150 000 km? Kyseessä -99 Van. Nyt kun on alkanut olla aamut viileitä niin olen huomannut että potkii käyntiin paljon epätasaisemmin kuin aikaisemmin, ja tulee aivan erilaiset nokisen hajuiset käryt kuin esim. edellistalvena.
Onko joku vaihtanut tulpat itse, eli onko työ tasoa "tee-se-itse" vai vaatiiko erikoistyökaluja? Paljonko maksaa tulpat ja onko tulppien laadussa tai tyypissä vaaraa lentää lankaan? Mitähän muuten maksaisi laadukas merkkiliikeessä suoritettu asennus?

7

3818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kepa

      Sanoisin kokemuksella että jos haluat laatutyötä niin paras tehdä itse.On meinaan kokemusta metroautosta.Itse tosi helppo vaihtaa.Mulla samainen auto ja vaihdoin kaikki vaikkakin kaksi vaan oli mennyt.Oliks se nyt 3/8 tuuman hylsy kumminkin 9 ja 10 mm välistä ja mielellään pitkä.Nyt en muista hintaa.Käyppä sivuillani siinä oli jotain hehkuistakin http://www.netikka.net/chevrolet/laatikkooljyn_vaihto.htm

    • Hehkut??

      Itellä on kohta 300 tkm ajettu 6.5 TDI van...Pelannut muutoin tosi hyvin,mutta nyt kun ilmat on viilentyneet ja ollut pakkasta vaikkapa 5 astetta...Kun aamulla starttaa,niin "junguttaa" pidempään,ja kun lähtee käyntiin niin sinistä savua "tohauttaa" putkesta... Epäilisin jotta oisko hehkujen vaihdon aika??

      • kepa

      • ei hehku
        kepa kirjoitti:

        Juu siihen viittaa eli vaihtoon vain.Sivuillani juttua kun vaihdoin itse sekä linkkejä varaosaliikkeisiin http://www.netikka.net/chevrolet/

        mittaus yksittiselle hehkulle: irroita hehkutulpan päästä virta johto, mittaa vastusmittarilla hehkun vastus siten että vastusmittarin toinen johdin on hehkutulpan päässä irroitetun virta johtimen paikalla ja toinen johto moottorin lohkossa puhtaalla paikalla lähellä hehkua, vastuksen tulisi olla noin 1 ohmi mutta jos on 0,8-2 ohmia niin hehku toimii. voit myös irroittaa hehkut ja testijohdoilla kytkeä yhden hehkun kerrallaan akun napoihin siten että plus johdin hehkun liitin päähän ja miinus johdin hehkutulpan kierteeseen ja jos hehku alkaa hehkumaan on se kunnossa. älä polta sormiasi sillä hehkua ei tarvitse vetää punaiseksi. vaihda vain "pimeät" hehkut ja sellaiset joiden hehkupää on turvonnut. ac-delco hehku rikkinäisten tilalle on paras vaihtoehto. hehkut 1 2 3 4 vaihtuu parhaiten pyörän aukoista eli etu renkaat pois ja roiskemuovit myös ja 5 6 7 8 auton alta käsin. HEHKUTELKAA:)


      • Anonyymi
        ei hehku kirjoitti:

        mittaus yksittiselle hehkulle: irroita hehkutulpan päästä virta johto, mittaa vastusmittarilla hehkun vastus siten että vastusmittarin toinen johdin on hehkutulpan päässä irroitetun virta johtimen paikalla ja toinen johto moottorin lohkossa puhtaalla paikalla lähellä hehkua, vastuksen tulisi olla noin 1 ohmi mutta jos on 0,8-2 ohmia niin hehku toimii. voit myös irroittaa hehkut ja testijohdoilla kytkeä yhden hehkun kerrallaan akun napoihin siten että plus johdin hehkun liitin päähän ja miinus johdin hehkutulpan kierteeseen ja jos hehku alkaa hehkumaan on se kunnossa. älä polta sormiasi sillä hehkua ei tarvitse vetää punaiseksi. vaihda vain "pimeät" hehkut ja sellaiset joiden hehkupää on turvonnut. ac-delco hehku rikkinäisten tilalle on paras vaihtoehto. hehkut 1 2 3 4 vaihtuu parhaiten pyörän aukoista eli etu renkaat pois ja roiskemuovit myös ja 5 6 7 8 auton alta käsin. HEHKUTELKAA:)

        YouTubesta katsoin hehkujen mittausvideon ja 1,5-2 ohmin hehkut ei lämmennyt lainkaan kaapeleilla irrallaan. Katkennut kampiakseli maksaa enemmän kuin hehkusarja joten kaikki vaihtoon kerralla mieluummin itse mitattuna.


    • gt 99

      kaikki hehkut 50000 km ja puolet oli pimeenä : (

      • Peehoo

        Samat oireet minunkin vanissa ja hehkujen ostoon.Iroitettiin kaikki ja testattiin,ei mitään vikaa,kaikki 8kpl kunnossa mutta vaihdettiin kuitenkin ja alkuperäiset AC-delcot tietenkin.Mutta sama oire jatkuu,eli käynnistykset ja savuttaminen vaikka olisikin roikan nokassa tai ei.Akut myös vaihdoin,ei sekään auttanut.Mun vani on -97vm ja 630000km takana.Ollut uudesta asti minulla.Nyt eräs huiippu jenkki mies meinasi että vika olisikin naftapumpussa...eli sit vaihdetaan se.Muuten erittäin tyytyväinen olen kyseiseen autoon ollut.Uusi saisi tulla jo Dieselinä Eurooppaan,KOVASTI ODOTELLAAN.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe