On ollut sumuisia aamuja, jopa niin että näkyvyyttä paikoitellen vain 50 metriä. Silti 1/3 autoista ajaa ilman takavaloja, moottoritielläkin, kelissä jossa minä jo kytken takasumuvalon. Myös yöllä ajetaan ilman takavaloja valaistuilla moottoriteillä ja kaupungeissa. Talven tullen sitten ajetaan päivällä ilman takavaloja lumipöllyssä. Eikä poliisikaan varmaan voi noita pysäytellä ainakaan huonossa kelissä, vaikka valottomuus olisi mielestäni kovien päiväsakkojen paikka.
Onneksi omissa kahdessa autossani takavalot palavat aina etuhuomiovalojen kanssa, joten minä en koskaan aja ilman takavaloja. Ilman tätä kytkentää näistä toisella autolla sitäpaitsi ajaisi helposti pimeälläkin ilman takavaloja, koska huomiovaloina on alennetulla jännitteellä toimivat normaalivalokuvioiset lähivalot.
Pitäisikö jo tehdä kansalaisaloite, että lailla säädettäisiin takavalojen palaminen aina pakolliseksi niin kuin oli ennen, koska autoilijoista 1/3-osan järki ei näköjään riitä valojen sytyttämiseen silloin kun olisi tarvis.
Toinen mahdollisuus olisi, että automaahantuojat ja autoliikkeet ottaisivat selvän vastuun asiasta. Esimerkkinä vastuullisuudesta on Skoda, jonka takavalot kytketään luovutushuollossa palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa.
Takavalot päälle!!!
38
514
Vastaukset
- toimbr
On käsittämätöntä että Suomeen saa rekisteröidä autoja, joilla on ylipäätään mahdollista ajaa ilman takavaloja!! Mitä siinä säästetään; polttimoja, energiaa vai mitä? Uusien autojen LED-valot ei edes virtaa juuri vie. Kuvastaa Trafin puupää toimintaa.
Ihmisten pitäisi tutustua omien autojensa valojen toimintaan, mutta harva sitä näköjään tekee. Sumuisella moottoritiellä vaalea auto takavalot pimeänä on ikävä yllätys..- parempi näin
Uusissa autoissa sentään palaa keulalla valot. Vanhat ritsat ajelee täysin pimeinä.
- Lightbeam
Ja vielä kun muistettais sammuttaa myös niitä valoja, siis sumuvaloja. Ärsyttää ajaa takana kun takasumarit jääny päälle ja samoin etusumarien kanssa ei niitä kirkkaalla tarvii pitää päällä tai iltaisin jos ei sumua. Pimeällä sumareista ei maantiellä ole mitään apua.
- Turhat etusumarit
Etusumuvalot ovat aivan turhat varsinkin nykyautoissa ksenonvalojen kanssa. Sumuvalojen alkuperäinen tarkoitushan on, että sumussa ajettaisiin pelkillä matalalle näyttävillä sumun alle tunkeutuvilla sumuvaloilla, koska itse ajovalot valaisisivat liikaa itse sumua. Ksenonlähivaloissa on kuitenkin niin tarkka valokuvion yläreunan rajaus, että ne menevät sumun alle pitemmälle ja paremmin kuin sumuvalot.
Ajovalojen apuvaloina sumuvalot ovat petolliset. Silloin silmät nimittäin sopeutuvat lähialueen voimakkaampaan valoon, ja näkeminen sinne minne pitää nähdä eli lähivalojen ääriulottumille tai pitemmälle kaukovalojen alueelle vain heikkenee. Olen tätä varsin kokeillut, koska monessa autossani on ollut sumuvalot.
Kääntymisapuvaloina sumuvaloista on kyllä apua, koska monen auton lähivalokuvio on niin kapea aivan auton edessä.
Turhaan palamaan jäänyt takasumuvalo valoisassa on pieni haitta verrattuna valkeaan takavalottomaan autoon sumussa tai lumipyryssä, tai tummaan takavalottomaan autoon valaistulla tiellä yöllä. Totta toki on että takasumuvalo, etenkin jos on kaksi, haittaa jarruvalojen havaittavuutta.- Kylmää ja pimeää
Onko nykyisissä led-lampuilla varustetuissa autoissa myös takavalojen lämmitin, koska pienitehoiset ledit eivät jaksa talvella sulattaa auton perään kertyvää lunta valojen päältä kuten hehkulankalamput?
- suolaa ja rapaa
Kylmää ja pimeää kirjoitti:
Onko nykyisissä led-lampuilla varustetuissa autoissa myös takavalojen lämmitin, koska pienitehoiset ledit eivät jaksa talvella sulattaa auton perään kertyvää lunta valojen päältä kuten hehkulankalamput?
Onko hehkulämmittimin varustetuissa takavaloissa myös pesurit, koska talvikeleillä jyrsijänpaska eli suolakura nastarenkaiden tiestä irrottama kivipöly bitumitöhnä "palaa kiinni" takavaloihin muuraten ne melkein kokonaan umpeen. Takavalot ei näy käytännössä lainkaan ja jarruvalotkin erittäin heikosti, jos sattuvat olemaan samassa valaisimessa.
- ....,,,,
suolaa ja rapaa kirjoitti:
Onko hehkulämmittimin varustetuissa takavaloissa myös pesurit, koska talvikeleillä jyrsijänpaska eli suolakura nastarenkaiden tiestä irrottama kivipöly bitumitöhnä "palaa kiinni" takavaloihin muuraten ne melkein kokonaan umpeen. Takavalot ei näy käytännössä lainkaan ja jarruvalotkin erittäin heikosti, jos sattuvat olemaan samassa valaisimessa.
Suosittelen optikolla käyntiä ennen syyspimeiden alkua!
- suolaa ja rapaa
....,,,, kirjoitti:
Suosittelen optikolla käyntiä ennen syyspimeiden alkua!
Suosittelen aivokapasiteetin päivitystä, ihan koska vaan. Se saattaa auttaa myös tarpeeseen kahdehtia rippikouluikäistä uudemmilla autoilla ajavia...
Tuo valojen näkymättömyys vaivaa lähinnä päivänvalossa. Ei takavaloja silloin tarvitakaan, mutta jarruvalot olisi kiva havaita.
- 3wefdcw3fcdfff
Riittääkö että vilauttaa takavaloja? Monta kertaa kannattaa vilauttaa,
esimerkiksi riittääkö jos vilauttaa takavaloja 2 kertaa. - Typeryksiä
Autoilijoissa sen verran, että pitäisi olla automaattisesti toimivat valot! Valottomuus tulee lisääntymään, mitä enemmän uusia manuaalivaloilla varustettuja autoja tulee.
- d0+fkösdlkf
Tuo on kannatettavaa. Moni autoilija kytkee uuteen kulkupeliinsä kyllä etuvalot, mutta perä jää pimeäksi. Uuden auton erottaa kyllä muutenkin...
- Automaatit ei pelaa
d0+fkösdlkf kirjoitti:
Tuo on kannatettavaa. Moni autoilija kytkee uuteen kulkupeliinsä kyllä etuvalot, mutta perä jää pimeäksi. Uuden auton erottaa kyllä muutenkin...
Automaattivalojen ongelma on juuri se, että takavalot ja ajovalot eivät syty sumussa tai pöllyävälumisella tiellä valoisaan aikaan. Sateella syttyminen on sitten kiinni siitä miten paljon käyttää lasinpyyhkijöitä jatkuvalla pyyhinnällä (ainakin minun autossa).
Takavalojen pitäisi palaa aina ajossa ollessa, olipa sitten valoautomaatti tai ei. Niin kuin Suomessa oli varmaan 30-vuotisen ajovalo- tai huomiovalopakon ajan. - homovalot tuikkii
Automaatit ei pelaa kirjoitti:
Automaattivalojen ongelma on juuri se, että takavalot ja ajovalot eivät syty sumussa tai pöllyävälumisella tiellä valoisaan aikaan. Sateella syttyminen on sitten kiinni siitä miten paljon käyttää lasinpyyhkijöitä jatkuvalla pyyhinnällä (ainakin minun autossa).
Takavalojen pitäisi palaa aina ajossa ollessa, olipa sitten valoautomaatti tai ei. Niin kuin Suomessa oli varmaan 30-vuotisen ajovalo- tai huomiovalopakon ajan.Täysin turhaa on takavaloja auringonpaisteessa polttaa. Moottoritiellä taasen, kun tien pinnasta pöllyää vesisumua tai lunta, ei pelkät takavalot riitä, vaan pitäisi laittaa takasumuvalokin päälle. Tätä ei kait minkään auton automatiikka osaa...
Ja kuskeistakin ehkä 20 % älyää laittaa takasumuvalon *tarvittaessa* päälle, mutta vain ehkä 5 % osaa käyttää sitä oikein eli sammuttaa sen kun tarve loppuu ja ajo muuttuu "puskuri puskurissa" kaupunki/ruuhka-ajoksi.
Mutta etusumu eli homovalot.... joka kolmannessa nissan aivokasvaimessa ja tollolootassa tuikkii homovalot, oli päivä tai yö. Kai näissä japsiräsyissäkin on nykyään vaadittava systeemi eli homovalot ei voi "unohtua" päälle, vaan ne pitää kytkeä uudelleen joka käynnistyksen jälkeen? - xenonisti
homovalot tuikkii kirjoitti:
Täysin turhaa on takavaloja auringonpaisteessa polttaa. Moottoritiellä taasen, kun tien pinnasta pöllyää vesisumua tai lunta, ei pelkät takavalot riitä, vaan pitäisi laittaa takasumuvalokin päälle. Tätä ei kait minkään auton automatiikka osaa...
Ja kuskeistakin ehkä 20 % älyää laittaa takasumuvalon *tarvittaessa* päälle, mutta vain ehkä 5 % osaa käyttää sitä oikein eli sammuttaa sen kun tarve loppuu ja ajo muuttuu "puskuri puskurissa" kaupunki/ruuhka-ajoksi.
Mutta etusumu eli homovalot.... joka kolmannessa nissan aivokasvaimessa ja tollolootassa tuikkii homovalot, oli päivä tai yö. Kai näissä japsiräsyissäkin on nykyään vaadittava systeemi eli homovalot ei voi "unohtua" päälle, vaan ne pitää kytkeä uudelleen joka käynnistyksen jälkeen?Kuten omasta asenteestasikin näkee, niin takavalojen sytyttämistä ei voi jättää kuskin oman harkintakyvyn varaan. Aivan sama palavatko myös päivällä, virtaahan nuo eivät vie mitään, ja ainakaan itse en pariinkymmeneen vuoteen ole joutunut niihin polttimoita vaihtamaan. Hämärässä, sumussa, sateessa, jne, niiden pitää palaa aina. Automatiikka ei toimi tarpeeksi fiksusti, kuskin varaan asiaa ei voi jättää, joten niiden on syytä palaa kokoajan.
Hyvä esimerkki päätöksestä jonka ovat tehneet liikenteestä vieraantuneet päättäjät. - aivot narikkaan
xenonisti kirjoitti:
Kuten omasta asenteestasikin näkee, niin takavalojen sytyttämistä ei voi jättää kuskin oman harkintakyvyn varaan. Aivan sama palavatko myös päivällä, virtaahan nuo eivät vie mitään, ja ainakaan itse en pariinkymmeneen vuoteen ole joutunut niihin polttimoita vaihtamaan. Hämärässä, sumussa, sateessa, jne, niiden pitää palaa aina. Automatiikka ei toimi tarpeeksi fiksusti, kuskin varaan asiaa ei voi jättää, joten niiden on syytä palaa kokoajan.
Hyvä esimerkki päätöksestä jonka ovat tehneet liikenteestä vieraantuneet päättäjät.> Automatiikka ei toimi tarpeeksi fiksusti, kuskin varaan asiaa ei voi jättää, joten niiden on syytä palaa kokoajan.
Siinä kuultiin aivottoman kuskin näkemys asiaan. Ja hengenheimolaisia hänellä totisesti riittää
- vanhoissa ritsoissa on kyllä valot päällä, mutta puolet polttimoista rikki
- ei ihan niin vanhoissa ritsoissa palaa homovalot päivin öin, mutta takasumuvaloa ei osata laittaa päälle tarpeen tullen eikä maanteilläkään oikein osata kaukovaloja käyttää (mutta ne 20 m valaisevat homovalot kyllä on päällä ....mikä toooosi paljon auttaa 80/100 nopeuksissa)
- uusissa autoissa idiootit voisivat periaatteessa pakottaa ajovalot palamaan, jolloin takavalotkin olisivat aina päällä .... mutta jäisi takasumuvalo edelleen idiooteilta kytkemättä tarpeen tullen
- ...ja eihän idiootit näin tee, vaan ajelevat pimeässä & sateessakin pelkillä päiväajovaloilla, etenkin niillä autoilla, mistä hämäräkytkinautomatiikka uupuu
- opppelii
ei voi mitään jos ei takana pala
autotehtaat asentaneet mun autoon sellaiset valot
tunnelivalot kun syttyy niin takavalot palaa- Tunnelivalot ei auta
Siinäpä se!! Valon puutteessa syttyvät tunnelivalot - siis ne monessa autossa olevat automaattivalot eivät auta. Ne kun eivät syty päivänvaloisessa sumussa saati sitten pöllyävässä lumessa, jota voi olla vaikka auringonpaisteessa.
- tolkkua
Jos joku ei erota autoa takaa ilman että siinä palaa valot niin kortti nimismiehelle ja silmätohtorille. Päälle kova sakko.
Helpomminhan ne edestäpäin erottaa kuin takaa...
Jos joku ajaa ilman valoja, niin kortti nimismiehen ja silmätohtorin liväksi vielä vaikka kuumailmapallolentäjälle!
- takuu aikana
Eikö noita uusia autoja maahantuonti katsasteta ollenkaa, kyllä pitäisi palaa takavalot päivävalojen kanssa! Viekää kotteronne korjattavaksi sinne mistä ootte ostanu takuuaika umpeutuu ja sit se vasta kallista on korjuuttaa sähkö järjestelmää.
- Skooda
Mutta kun EU direktiivi ei vaadi takavaloja palamaan päivävaloasennossa, ja maahantuojat menevät siitä mistä aita on matalin. Lieneekö Helkama (Skoda) ainoa joka kantaa vastuun siitä että Suomen oloissa on parasta kytkeä takavalot palamaan aina liikkeellä ollessa.
- tulkinnanvaraa
Skooda kirjoitti:
Mutta kun EU direktiivi ei vaadi takavaloja palamaan päivävaloasennossa, ja maahantuojat menevät siitä mistä aita on matalin. Lieneekö Helkama (Skoda) ainoa joka kantaa vastuun siitä että Suomen oloissa on parasta kytkeä takavalot palamaan aina liikkeellä ollessa.
Itseasiassa direktiivi on pykälänikkarien toimesta kirjoittettu erittäin epäselvästi - pykälänikkarienhan pitää varmistaa oma työllisyytensä tulevaisuudessakin - ja sen voi tulkita tarkoittavan jopa "takavalot eivät saa palaa yhdessä päiväajovalojen kanssa".
Suomessaa viranomaisilla on onneksi ollut järki päässä ja molemmat vaihtoehdot sallitaan.
Takavalojen vaatiminen pakolliseksi olisi emämunaus, joka tekisi päiväajovalojen jälkiasennuksesta lähes mahdotonta. Päiväajovalot eivät saa palaa yhtä aikaa lähivalojen tai sumuvalojen kanssa, joten helpointa on tehdä kytkentä niin, että päiväajovalot palavat vain, kun 1) moottori käy ja 2) auton alkup. valot ovat kokonaan pois päältä.
Jos päiväajovalot kytkee palamaan "parkkien" ohella, niin millä sitten teet sellaiset kytkennät, että päiväajovalot sammuvat kytkettäessä päälle a) lähivalot b) sumuvalot?
Toki tien päällä näitä pellekytkentöjä tulee vastaan ... missäs muualla kuin liikenteen pohjasakan eli pullakuskien autoissa!
- ongelmaa ei kaikilla
Tojot ja muut kaukoidän ihmeet ne ajelee hämärässä ja sateella takavalot pimeänä. Eivät ole vielä osanneet kopioida eurooppalaisilta oikeaa automatiikkaa.
- ....,,,,
Auttaisikohan aloittajan 50 m:n ongelmaan Saksan liikennesääntöjen kopiointi myös Suomeen:
"Beträgt die Sichtweite durch Nebel,
Schneefall oder Regen weniger als 50 m, so darf er nicht schneller als 50 km/h fahren, wenn nicht eine geringere
Geschwindigkeit geboten ist." - ...Raip...
Monessa autossa ja minun Citroenissa myös, on takasumuvalojen kanssa toiminto niin, että samasta napista menee ensin päälle etusumuvalot ja sitten takasumuvalot. Eli jos haluan pistää takasumarin päälle, menee myös etusumarit päälle. Joskus siis etusumarit minullakin palavat, vaikka en haluaisin niiden olevan päällä.
- opleilpi
kaikilla ei pala etuvalotkaan
osa ajaa huomiovaloilla jotka on kielletty pimeässä
ja sateessa sumussa ja osa käyttää sumuvaloja
jotka on kielletty hyvällä ilmalla ja taajamaalueella - gtfbntnyu
Minä kytkin itse päiväledit, ja tietysti ohjeen mukaan, muita valoja ei saa palaa kun päivävalot on päällä. Ei edessä eikä takana. Miten Suomessa, sitä en tiedä.
- ollaan Suomessa
Siis nyt ollaan Suomessa.
- jouluvalot päälle
No kyl hän mie auton huomaan ilman valoja, mut ku paska laki sanoo että pitää olla tuikut päällä!
- kateuskiima päälle
Päiväajovalot = ajovalot päällä.
Mutta vanhat ritsat ne vaan ajelee pelkät pysäköintivalot päällä. Ja näistäkin on puolet pimeinä (polttimoita rikki/maadoitusvikoja), mutta sehän ei estä kadehtimasta uusia autoja -> jatkuvaa nillitystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. - ..........
kateuskiima päälle kirjoitti:
Päiväajovalot = ajovalot päällä.
Mutta vanhat ritsat ne vaan ajelee pelkät pysäköintivalot päällä. Ja näistäkin on puolet pimeinä (polttimoita rikki/maadoitusvikoja), mutta sehän ei estä kadehtimasta uusia autoja -> jatkuvaa nillitystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.No jollei valoja takana niin valoton auto pitäisi olla aina syyllinen peräänajossa !!!
- että silleen
Eilenkin ajeli HSB:n teippauksilla varustettu Toyota Aygo vai mikä se on niin päiväajovaloilla katuvalojen jo sytyttyä. Tietenkin takapää pimeenä.
- itäautoilijat
Tohjolootapalstalla tero selitti, että päiväajovaloilla näkee yhtä hyvin kuin lähivaloilla. Niin kehnot lähivalot niissä ilmeisesti on.
Mut kyllä välillä näkee tollolootia ja datsuneita, missä palaa takavalotkin. Ne on niitä autoja, joiden kuski kuvittelee muuttuvan sporttisiksi, kun pistää homovalot päälle.
- tehdasta
Pitäisikö jo tehdä kansalaisaloite, että lailla säädettäisiin takavalojen palaminen aina pakolliseksi niin kuin oli ennen, koska autoilijoista 1/3-osan järki ei näköjään riitä valojen sytyttämiseen silloin kun olisi tarvis.
Miten saat EU-lakia muutettua
en usko että oot niin iso kiho,että saisit
autotehtaan tekemään sun mielen mukaan autoja,
Valot kun on kielletty monessa maassa,
suomi ei tee eikä saa omaan maahan omia autoja - 1/3 autoilijoista
On niin typeriä, että älli ei riitä takavaloja sytyttämään.
- Ajatuksii
Aika yksinkertainen ohje jokaiselle olisi, että jos haluaisit edelläajavan pitävän takasumuvaloa päällä, laitat sen itsekkin päälle ja myös tietysti päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 966366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283180Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859