Maksatko kirkollisveroa?

kristitty

Matteuksen evankeliumissa on kertomus joka paljastaa Jeesuksen suhtaumisen kirkollisveroon (Matt.17:24-27):

Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat:
"Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?"
Hän [Pietari] sanoi:
"Maksaa."
Ja kun hän [Pietari] tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi:
"Mitä arvelet, Simon [Pietari]? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?"
Ja kun hän [Pietari] vastasi:
"Vierailta"
,sanoi Jeesus hänelle:
"Lapset ovat siis [verosta] vapaat. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi." (Matt.17:24-27)

Jeesuksen opetus on seuraava: Seurakunta on temppeli (1Kor.3:16), jonka isäntä on Jumala. Mutta ei Jumalan temppelissä (seurakunnassa) peritä kirkollisveroa niiltä jotka ovat Jumalan lapsia, vaan ainoastaan vierailta, eli niiltä jotka eivät Jumalaa tunnne. Jumalle vieraat, ne jotka eivät ole hänen omiaan, maksavat kirkollisveroa. Jumalan lapset ovat kirkollisverosta vapaat. Yhteys Jumalaan on nimittäin ilmainen. Jeesus käskikin seuraajiensa levittää Jumalan Sanaa ilmaiseksi.

"Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." (Matt.10:8)

Seurakunta ottaa vastaan ainoastaan vapaaehtoisesti annettuja lahjoituksia. Seurakunta ei kerää veroa, eikä vaadi tai käytä verovaroja. Lähimmäisenrakkaus ei ole alistamista eikä perustu rangaistuksen pelkoon (1Joh4:18, Room.13:10). Verot sen sijaan kerätään miekalla, kiinni-oton ja rangaistuksen uhalla.

"Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta" (1Joh.4:18)

"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus [Mooseksen] lain täyttämys." (Room.13:10)


Jeesus opetti 'Älä varasta' (Matt.19:18), tai 'Älä toiselta anasta' (Mark.10:19). Tämä tarkoittaa ettei meillä ole oikeutta ottaa toisilta sitä mitä he ovat työllään ansainneet.
Sosialisti-kristityt vetoavat siihen että alku-kristityt antoivat varojaan yhteisomistukseen(Ap.t. 4:34-35). Vaikka kristyillä olikin yhteistä omaisuutta sitä ei kuitenkaan kerätty veroina (miekalla). Yhteisen omaisuuden kerääminen perustui aina vapaaehtoisuuteen, ja uskovat kunnioittivat toistensa omistusoikeutta mikä käy ilmi mm Pietarin sanoista

Ap.t.5:4 Eikö se [maatilan hinta] myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun?

Ev.lut. kirkon verotusoikeus on anti-kristillinen käytäntö ja on perua katolisen kirkkolaitoksen ajoilta. Se että ev.lut. kirkko on nyt nyky-ajalla sallinut kirkosta eromisen ei muuta sitä tosiasiaa että ev.lut. kirkko antaa muodollisen siunauksensa pakottamiselle ja valtiokirkon verojärjästelmälle. Ja veroja maksavat nekin jotka eivät kuulu kirkkoon, esimerkiksi yritys ja yhteisöveron muodossa. Hyvä on kuitenkin aina muistaa että päinvastoin kuin meidän valtionkirkkomme, alkuseurakunta ei kerännyt veroja tai tullia, ei ryöstänyt, tai muutenkaan uhannut ihmisiä rangaistuksella saadakseen rahaa.




http://wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

2Kor. 6:15-17

Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."

Ilm.18:4

"Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."

Luuk. 9:5

"Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."

Jer.51:6

"Paetkaa Baabelista ja pelastakoon kukin henkensä, älkää hukkuko sen syntiin."

Luuk. 17:31

"Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin. Muistakaa Lootin vaimoa!"

http://wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

7

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakko

      Veromarkat menevät pedofiilien tilille suoraan.En maksa.Tämä ei ole vitsi.Ei ole enää Suomessa seurakuntaa,jossa ei olisi vähintään yksi lapsiinsekaantuja joukossa.Kyllä kirkko vetää nämä kuin kärpäspaperi kärpäsiä.Tämä on fakta.Kirkosta on tullut mätäpaise/tai on ollut,mutta ennen salassa.

      • qwerty

        "Ei ole enää Suomessa seurakuntaa,jossa ei olisi vähintään yksi lapsiinsekaantuja joukossa."

        enää?


    • Yari4

      En maksa.

    • einari

      SINÄ SIIPIVEIKKO!!!!! mee töihin ja maxa

      säädetyt VEROT!!!!!!

      • Pihi

        Kirkollisvero kuuluu niitten maksettavaksi, jotka kuuluvat seurakuntaan. Se on periaatteessa eräänlainen jäsenmaksu. En maksa minkään muunkaan yhdistyksen jäsenmaksua, johon en kuulu ja jonka toiminta ei minua pätkääkään kiinnosta!!! Kirkollisvero ei ole mikään jokaisen kansalaisen maksettavaksi kuuluva vero. Vielä kun se saataisiin pois yrityksiltä!


    • minni

      Jeesus tosiaan eli alkukirkon aikana, joka oli tosiaan pikkuisen erilainen systeemi, kun tämä nykyinen laitostunut luterilainen kirkkomme.
      Maksan siis kirkollisveroa, miksi en maksaisi? Verolla turvataan kirkon monipuolinen toiminta 2000-luvun maailmassa.

      • totuus.

        Paavi on antikristus


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe