Onko lapsettomuushoidot sallittuja?

Lapseton

Rakkaat sisaret ja veljet, kertokaa omista kokemuksistanne. Ennenkaikkea valistakaa minua hengessä ja raamatun perusteella, missä määrin lapsettomuushoidot ovat sallittuja? Olen lapseton, ja painiskelen kovasti tämän asian kanssa. Suurin osa ihmisistä sanoo, että tottakai voit mennä hoitoihin, mutta se ei jotenkin tunnu oikealta. Ajattelen, että jos Herra haluaa minun saavan lapsia, saan niitä ilman hoitoja. Jos taas en saa lapsia, minun olisi siihen nöyrtyminen. Vaikeinta on nyt tietää Jumalan tahto. En missään nimessä mene hoitoihin, jos saan varmuuden siihen, ettei se ole oikein. Mutta koska kovasti haluaisin lapsia tai edes yhden lapsen, menisin ilolla hoitoihin, jos saisin merkin siitä, että se on ok.
Kertokaa ihan kursailematta omat ajatuksenne, suodatan kyllä vastaukset ennenkuin suinpäin niitä nielen.

35

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tod e

      anteeksi vain, hyvä ystävä, kun ei siihen mitään henkeä tarvitse, että turvautuu lääketieteeseen lapsettomuuden(kin) takia. turvaudutaanhan sitä ehkäisynkin takia, miksei sitten tehtäisi aabrahameja lääkäreiden avulla.

      mikä lapsettomuushoidossa voisi olla niin hurjaa, ettei sitä uskova voisi ottaa avukseen?
      kun pyydät sanomaan mieleipiteitä kursailematta, niin lisään vielä, että kyllä nyt aivan suotta hengellistät ongelmaasi.
      hoitoon vain ja onnea & siunausta matkaan.

    • arkipuhuja

      En ole hellari enkä vanhoillislesta, mielipiteeni ei edusta mitään ääripäätä.

      Mielestäni Raamatussa ei tuohon kysymykseen yksinkertaisesti sanota juu tai ei.

      Jumala on antanut ihmiselle viisautta/älyllistä kapasiteettia kehittää esim. lääketiedettä. Lienee kaikille selvää, että eettiset kysymykset ovat (lääketieteessäkin) vaikeita.

      Lapsettomuus on usein seurausta jomman kumman puolison jostakin pienestä/suuresta viasta tai sairaudesta (anteeksi epätäydelliset termit...), esim. siittiöiden puutteellisesta liikkumiskyvystä tai munasarjojen sairaudesta, minkä seurauksena munasolu ei normaalisti irtoa ovulaatioaikaan jne.

      Lääkärit useimmiten pystyvät korjaamaan asian. Miksi olisi epäeettisempää hoitaa tuollainen ongelma kuin esim. diabetestä tai syöpää?

    • Nasse

      Asiasta kuin asiasta on sääntöjä. Toetan tärkeimmät tänne mielivaltaisessa järjestyksessä:

      1) Jos asia ei ole raamatussa erikseen mainittu ja sallittu erityisenä hyveenä niin se on kielletty

      2) Mikäli asia koskee vähemmistöä (alle 20% väestöstä) ja on vähemmistölle arka asia niin se on ilman muuta kiellettyä.

      3) Mikäli edellämainitu säännöt eivät kata ko. tilannetta niin asia on kielletty

      Muuta kysyttävää?

      • tod e

        sääntöhän voi varmaankin sanella yksi ja toinen niin seurakunnassa, kuin sen ulkopuolella, joten se niistä säännöistä.

        lapsettomuus on monelle tosi kipeä asia, joten älä viitsi jauhaa aiheesta soopaa.


      • Nasse
        tod e kirjoitti:

        sääntöhän voi varmaankin sanella yksi ja toinen niin seurakunnassa, kuin sen ulkopuolella, joten se niistä säännöistä.

        lapsettomuus on monelle tosi kipeä asia, joten älä viitsi jauhaa aiheesta soopaa.

        tod e, helpottaisiko oloasi jos kerron jotain itsestäni, lapsettomuus saattaa olla myös minulle kipeä asia. Se siitä soopan jauhamisesta.

        Siksi vastasin ja kerroin verhotusti sen mitä nyt kerron suoraan: täältä saat vain tuomion.


      • tod e
        Nasse kirjoitti:

        tod e, helpottaisiko oloasi jos kerron jotain itsestäni, lapsettomuus saattaa olla myös minulle kipeä asia. Se siitä soopan jauhamisesta.

        Siksi vastasin ja kerroin verhotusti sen mitä nyt kerron suoraan: täältä saat vain tuomion.

        käsittämätöntä puhetta sinulta(kin), joka sentään tunnut olevan mukava ihminen.


      • Nasse
        tod e kirjoitti:

        käsittämätöntä puhetta sinulta(kin), joka sentään tunnut olevan mukava ihminen.

        Minusta näyttää että hellunatilaiset toiminnassaan noudattavat aiemmin mainitsemiani kolmea sääntöä.

        Kertauksenä sääntö kaksi:
        2) Mikäli asia koskee vähemmistöä (alle 20% väestöstä) ja on vähemmistölle arka asia niin se on ilman muuta kiellettyä.

        Lapsettomuushoito mahtuu tuohon kriteeristöö, se koskettaa vähemmistöä ja on heille arka asia joten
        näkemäni helluntailaistavan mukaan hoito tulee tuomita.

        Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitin.


      • Nyyh.
        Nasse kirjoitti:

        Minusta näyttää että hellunatilaiset toiminnassaan noudattavat aiemmin mainitsemiani kolmea sääntöä.

        Kertauksenä sääntö kaksi:
        2) Mikäli asia koskee vähemmistöä (alle 20% väestöstä) ja on vähemmistölle arka asia niin se on ilman muuta kiellettyä.

        Lapsettomuushoito mahtuu tuohon kriteeristöö, se koskettaa vähemmistöä ja on heille arka asia joten
        näkemäni helluntailaistavan mukaan hoito tulee tuomita.

        Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitin.

        Niin, kaipaisin keskusteluapua. Terveisin alkuperäisen viestin kirjoittaja.


      • tod e
        Nyyh. kirjoitti:

        Niin, kaipaisin keskusteluapua. Terveisin alkuperäisen viestin kirjoittaja.

        anteeksi vielä kerran.
        kuten olet huomannut, tämä palsta on hieman pipi ja keskusteluista ei tahdo tulla yhtikäs mitään. olen jo sanonut mielipiteeni asiastasi ja olen edelleen samaa mieltä. samaa mieltä, kuin ketjuusi kirjoittava uskis.
        lapsettomuudesta ja muustakin voit keskustella myös netmission`n keskustelupalstalla (www.netmission/media/keskustelufoorumi).
        siellä ja monella muullakin kristillisellä foorumilla voi keskustella ilman häiriköintiä (joka ei valitettavasti onnistu tällä palstalla).

        itse en ole minkäänsortin asian tuntija lapsettomuus-kysymyksessä. eräs läheiseni (h-uskis!) on käynyt läpi kyseisen prosessin, mutta valitettavasti huonoin tuloksin.
        toivon, että sinun hoitosi onnistuvat.


      • tod e
        Nasse kirjoitti:

        Minusta näyttää että hellunatilaiset toiminnassaan noudattavat aiemmin mainitsemiani kolmea sääntöä.

        Kertauksenä sääntö kaksi:
        2) Mikäli asia koskee vähemmistöä (alle 20% väestöstä) ja on vähemmistölle arka asia niin se on ilman muuta kiellettyä.

        Lapsettomuushoito mahtuu tuohon kriteeristöö, se koskettaa vähemmistöä ja on heille arka asia joten
        näkemäni helluntailaistavan mukaan hoito tulee tuomita.

        Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitin.

        "mikäli asia koskee vähemmistöä..."
        et voi olla tosissasi? (sinunkin kanssasi olisi mukava keskustella ilman lähes jokaiseen suomalaiseen istutettua hellari-fobiaa.)

        mutta ei viitsitä torailla tässä ketjussa, jookos?


      • Nasse
        tod e kirjoitti:

        "mikäli asia koskee vähemmistöä..."
        et voi olla tosissasi? (sinunkin kanssasi olisi mukava keskustella ilman lähes jokaiseen suomalaiseen istutettua hellari-fobiaa.)

        mutta ei viitsitä torailla tässä ketjussa, jookos?

        sen verran joutuu täsmentämään väitettäsi:

        "(sinunkin kanssasi olisi mukava keskustella ilman lähes jokaiseen suomalaiseen istutettua hellari-fobiaa.)"

        Minuun ei ole istutettu mitään fobiaa. Kannanottoni perustuu omakohtaisiin kokemuksiin ko. lahkon toimintatavoista. Voihan olla että otokseni suppeudesta johtuen olen yleistänyt turhan helposti ja väärin mutta mikään seikka ei tätä tue.

        Olen valmis tarkentamaan näkökulmaani mikäli uusia ajatusmalleja tukevia havaintoja löytyy.


    • poikalapsi

      Tietysti menet hoitoon. Toivotaan errä se auttaa sinua ja saat kaipaamasi lapsen.

      Älä huoli, täälläkin on varmasti ihmisiä, jotka eivät ymmärrä lapsettomuushoitoja. Sanovat niitä ehkä jopa synniksi, koska nehän ovat edistyneen tieteen tulostya. Katsos joillekuille tieteen tulokset ovat kiellettyjä. Sen olemme huomanneet mm. jomokeskustelussa, jossa ainoa sallittu tieto on joidenkin mielestä Raamatussa, ei siis tieteessä. He tuomitsevat öapseyyomuushoidotkin taatisti jumalarromina, koska Paavalikaan ei edes niistä sallien puhu. Jeesus kuitenkaan tuskin niitä tuomitsisi, jos olisi tässä ajassa asiaan kantaa ottamassa. Onnistuneen lapsettomuushoidon avaulla toivottavasti saamasi onni ei ole muilta pois.

    • Uskis

      Sinulle rakas kysyjä!Mene ihmeessä hoitoihin, jos katsot, että niissä on vastaus ja apu sinulle.
      Lääkärit ja kaikki muutkin ovat hyvällä asialla ja palvelevat yhteiskuntaa. Jos minulla oli tuo ongelma niin oitis menisin ja pyytäisin apua lääke-tieteeltä!Raamattu ei ainakaan minun tietääkseni; ole kieltänyt tällaista menettelyä.
      Eihän me mitään taika-uskoisia ole? vaan Jumalaan ja Jeesuksen sovitus- työhön uskovia.
      Kaikkea hyvää ja varmuutta sinun elämääsi, ja ennen kaikkea siunattua jatkoa ja paljon lapsia ja
      rakkautta myös. tvo:Uskis

    • nettirabbi

      Jokaisen päätös asiassa on henkilökohtainen ja teette hyväksi katsomanne päätökset itse! Lapsettomuus hoidoissa ei ole mielestäni mitään väärää, sillä useimmiten nämä tehdään vielä omilla sukusoluilla - "autetaan luontoa onnistumaan".

      Jos käytätte vieraita sukusoluja hedelmöityksessä kysymys on vaikeampi, sillä joudutte mahdollisesti vielä syvemmin asiaa pohtimaan. Tähänkään ei ole yhtä oikeata tai väärää vastausta. Mielestäni tämä ei ole niinkään hengellinen kysymys miksi sen helposti haluamme tehdä. Elämässä ei ole tarkoitus kaikista asioista löytää ns. "hengellistä syvyttä", sillä monet asiat syineen ja ratkaisuineen ovat Jumalan puolelta jätetty meille itselle ratkaistavaksi. Hän on antanut viisauden myös lääkäreille auttaa ihmisiä.

      TÄRKEINTÄ
      Tärkeintä on, että lapsi on teille molemmille tuleville vanhemmille hyväksytty ja valmiiksi hyvin pohdittu asia. Jos toinen ei ole kuitenkaan vielä valmis tähän, älkää ryhtykö! Selvittäkää ensin kaikki asiat yhdessä mahdollisuuksineen ja toimikaa vasta tämän jälkeen.

      REPULLINEN NEUVOJA
      Elämän tilanteenne ei ole helppo hyväksyä tai käydä ensinnäkään läpi. Kun itsestään selvyydestä tuli peikko! Neuvoja ja ohjeita varmaan tulee monen suusta ja varsinkin niiden jotka eivät ole itse koskaan lapsien saamista ongelmana nähneet. Älkää väsyttäkö itseänne, vaan hakeutukaa esimerkiksi johonkin vertaisryhmään Lapsettomien tuki ry:n kautta.

      LOPUKSI
      Älkää myöskään toimiko kaikkien kuulemienne profetioiden mukaan, sillä niiden varaan pelkästään rakentaminen on liian kevyttä ja jopa voi olla kohtalokasta. Jos Jumala haluaa kohdallanne toimia tekemällä ihmeen, asia ei ole teidän uskostanne ja teoistanne riippuvainen! Eläkää mahdollisuuksissa ja käykää avatuista ovista - kyllä Jumala sulkee ne ovet jotka eivät ole teille tarkoitettuja!

      Siunausta ja voimia kaikkeen!

      nettirabbi

    • Jaana

      No, menee elämä vaikeaksi, jos joudut tälläiseen asiaan odottamaan Jumalan suostumusta. Eikö oma päättelykyky riitä? Hedelmöityshoidot voivat olla rankkoja, jos joudut syömään hormooneja. Sitä kannattaa miettiä. Entä oletko miettinyt adoptiota?

    • Lapseton

      Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssanne, mutta monessa asiassa myös eri mieltä. En voi erottaa omia päätöksiäni ja Jumalan päätöksiä toisistaan niin mustavalkoisesti kuin joku esitti. Elämäni tarkoitus on elää mahdollisimman aidosti Jumalan tahdon mukaan, ja elämäni on jatkuvaa rukousta, keskustelua Herran kanssa. En siis halua tehdä mitään päätöksiä yksin, paitsi tietysti lähtökohtaisesti olen itse päättänyt, että Jeesus on isäntäni.
      Luovutetut munasolut tai siittiöt eivät tule minulle kysymykseenkään, koska minulle henkilökohtaisesti ne ovat liian rankkoja ratkaisuja. Ensi viikolla alkaa tutkimukset, pyydän Herralta voimia alkavaan koitokseen.

      • anne.original

        Hei kohtalotoveri!

        En viitsi alkaa ruotimaan asiaa tällä palstalla, mutta jos haluat siitä keskustella, niin laita postia osoitteeseen [email protected] . Olisi kiva vaihtaa ajatuksia!

        Terveisin

        Anne, joka myös toivoo ja rukoilee...


    • BlackLily

      Entäpä jos olisit sokea ja lääkärit kertoisivat, miten yksinkertaisella leikkauksella saisit näkökyvyn. Jättäisitkö menemättä hoitoon, koska Jumalan tarkoitus oli tehdä sinusta sokea?

      • Töppö

        ..jotka eivät hyväksy esimerkiksi sitä että syntymästään kuurolle tai sokealle saadaan nykylääketieteellä kyseessäoleva »vika korjattua ».
        Perustelevat asiaa jotenkin niin että erilaisuus ei ole vika joka tulisi korjata. Itse olen kyllä asiasta vähän eri mieltä sikäli että mikäli jokin aisti parantaa elämänlaatua JA on mahdollista saada kuntoon niin miksi ei. Jos taas ei saada, on henkilö silti aivan yhtä arvokas; asia ei muuta ihmisarvoa tai -oikeuksia mitenkään.

        Tämä ei kai aina liity uskoon vaan tällaista viestiä on jotkin vammaisjärjestöt kertoneet (en sitten tiedä onko kyseessä jokin äärisiipi, ilmeisesti). Jotkut uskonnolliset ihmisethän ovat sitä mieltä että mikä on Jumalan luomaa, sitä ei ihmisen sovi korjata.

        Mutta jos palataan lapsettomuuteen:
        MIKÄLI henkilö on sitä mieltä että ehkäisy ja abortit ovat kiellettyjä NIIN siinä tapauksessa (kaiken logiikan mukaisesti) heidän pitäisi vastustaa myös lapsettomuushoitoa (perusteella että Jumala on syystä tai toisesta halunnut etteivät kaikki saa lapsia).

        Itse en vastusta kumpaakaan.


    • *Eino

      Lemmenmerjojen avulla alkoi Raakelkin saada lapsia! (1.Ms.30:14,22-24.)

      • Kyynel

        Tämä on kipeä asia meille monelle.


      • Eläjä
        Kyynel kirjoitti:

        Tämä on kipeä asia meille monelle.

        Mielestäni vakavalla asialla pilaileminen ei aina ole järkevää. Vakava asia (elämä) on turhan arvokasta pelleilyyn (uskonto).


      • *Eino
        Eläjä kirjoitti:

        Mielestäni vakavalla asialla pilaileminen ei aina ole järkevää. Vakava asia (elämä) on turhan arvokasta pelleilyyn (uskonto).

        viittasin vain, ettei lapsettomuuden syiden selvittely ja hoitaminen millään tavalla väärin ole, kun Raakelinkaan toimintaa ei millään tavalla moitita. Toivon menestystä ja siunausta!
        -Eino-


    • Tiedän ihmisiä, joiden on sanottu olevan lapsettomia, ja ovat saaneet lapsensa rukouksen avulla. Tiedän toisia, joille ei ole kyseistä iloa suotu. Itse sain omani rukouksen avulla. Minulla on vakaa usko siihen, että Jumalan tahto toteutuu kohdallani, ja enkä siis lähtisi itse muuttamaan Hänen tahtoaan. Uskon, että jos lähdet lapsettomuushoitoihin, saatat kyllä saada lapsen, mutta menettää jotakin olennaista, jonka Jumala on sinulle ja puolisollesi suunnitellut.

      Sama on näkynyt ihmisten kohtaloissa silloin, kun ovat ottaneet aviopuolison vastoin Isän tahtoa. Kyllä he ovat naimisiin päässeet, eläneet joskus muutaman vuoden surkeimmillaan lävitse pienen helvetin ja pahimmillaan menettäneet kutsunsa. Seurauksena on sitten ollut luettavissa elämä, joka on aiheuttanut pientä katkeruutta.

      Uskon, että Isä tietää lastensa asiat, ja vastaa ajallaan. Hänellä lienee myös mahdollisuus olla vastaamatta ja uskoa, että Hänen lapsensa pysyvät aloillaan, jos eivät marssikäskyä saa.

      Varjele itsesi asenteesta, jossa Jumala sallii tapahtua sinun tahtosi, eikä omansa.

      • Uskis

        Minä en kyllä nyt ymmärrä sinua? jos sinulla on kova (pään-särky esim)Kumman teet vastaa rehellisesti? menetkö lääke-kaapille ja otat asperiinin tai alat rukoilemaan, kumpikin on hyvä asia ja rukous on aina hyvä!Mutta minusta me olemme vain ihmisiä ja vajavaisia ennen kaikkea?
        Eikö lääkärit ja muut esivallat ole tarkoitettu palvelemaan ihmis-kuntaa?Minusta sinun vastaus on egoistinen ja oma hyväinen vielä.Jumala on antanut terveen järjen, käytetään sitä.
        Tosi- asiat ja järki käteen; liiallinen hengellisyyskään ei aina ole Jumalasta.
        Herra kyllä meidät jokaisen tuntee erikseen,
        ja tietää meidän uskon rajat. Ola


      • Lapseton

        Kiitos mietteistäsi.


      • anne.original
        Uskis kirjoitti:

        Minä en kyllä nyt ymmärrä sinua? jos sinulla on kova (pään-särky esim)Kumman teet vastaa rehellisesti? menetkö lääke-kaapille ja otat asperiinin tai alat rukoilemaan, kumpikin on hyvä asia ja rukous on aina hyvä!Mutta minusta me olemme vain ihmisiä ja vajavaisia ennen kaikkea?
        Eikö lääkärit ja muut esivallat ole tarkoitettu palvelemaan ihmis-kuntaa?Minusta sinun vastaus on egoistinen ja oma hyväinen vielä.Jumala on antanut terveen järjen, käytetään sitä.
        Tosi- asiat ja järki käteen; liiallinen hengellisyyskään ei aina ole Jumalasta.
        Herra kyllä meidät jokaisen tuntee erikseen,
        ja tietää meidän uskon rajat. Ola

        Hei Ola!

        Joo, amen!!! Veit todellakin sanat suustani. Hyvä, että ehdit kirjoittamaan tuon, ennenkuin minä kerkesin koneelle. Minä olisin muuten kirjoittanut samat asiat, mutta eri äänenpainolla. ;-)

        Terveisin

        Anne


      • Uskis kirjoitti:

        Minä en kyllä nyt ymmärrä sinua? jos sinulla on kova (pään-särky esim)Kumman teet vastaa rehellisesti? menetkö lääke-kaapille ja otat asperiinin tai alat rukoilemaan, kumpikin on hyvä asia ja rukous on aina hyvä!Mutta minusta me olemme vain ihmisiä ja vajavaisia ennen kaikkea?
        Eikö lääkärit ja muut esivallat ole tarkoitettu palvelemaan ihmis-kuntaa?Minusta sinun vastaus on egoistinen ja oma hyväinen vielä.Jumala on antanut terveen järjen, käytetään sitä.
        Tosi- asiat ja järki käteen; liiallinen hengellisyyskään ei aina ole Jumalasta.
        Herra kyllä meidät jokaisen tuntee erikseen,
        ja tietää meidän uskon rajat. Ola

        Päänsäryn hoitaminen ei minusta ole aivan sama kuin elää oman tahtoni mukaan.


      • poikalapsi
        Uskis kirjoitti:

        Minä en kyllä nyt ymmärrä sinua? jos sinulla on kova (pään-särky esim)Kumman teet vastaa rehellisesti? menetkö lääke-kaapille ja otat asperiinin tai alat rukoilemaan, kumpikin on hyvä asia ja rukous on aina hyvä!Mutta minusta me olemme vain ihmisiä ja vajavaisia ennen kaikkea?
        Eikö lääkärit ja muut esivallat ole tarkoitettu palvelemaan ihmis-kuntaa?Minusta sinun vastaus on egoistinen ja oma hyväinen vielä.Jumala on antanut terveen järjen, käytetään sitä.
        Tosi- asiat ja järki käteen; liiallinen hengellisyyskään ei aina ole Jumalasta.
        Herra kyllä meidät jokaisen tuntee erikseen,
        ja tietää meidän uskon rajat. Ola

        Ola hei: etpä aina ole kovin ollut tosiasioiden ja järjenkäytön puolella sinäkään... Muistelepas kannanottojasi, joilla olet uhonnut, että homous on syntiä. Siinäkin: tosiasiat ja järki käteen - synnynnäiset ominaisuudet eivät syntiä ole.

        Opetuslapselle sanot kyllä pääosin ihan asiaa. Hiukan vain epäilen, että itsekin noudatat omaa ohjettasi vain joissakin sinulle sopivissa tapauksissa.


      • Ihmettelijä
        poikalapsi kirjoitti:

        Ola hei: etpä aina ole kovin ollut tosiasioiden ja järjenkäytön puolella sinäkään... Muistelepas kannanottojasi, joilla olet uhonnut, että homous on syntiä. Siinäkin: tosiasiat ja järki käteen - synnynnäiset ominaisuudet eivät syntiä ole.

        Opetuslapselle sanot kyllä pääosin ihan asiaa. Hiukan vain epäilen, että itsekin noudatat omaa ohjettasi vain joissakin sinulle sopivissa tapauksissa.

        Homous on kyllä syntiä. En ole hellari mutta vapaista suunnista kylläkin.


      • poikalapsi
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Homous on kyllä syntiä. En ole hellari mutta vapaista suunnista kylläkin.

        Jaa jaa: taas alkoi tämä synti-höpinä. Raamatussa homoudesta ei edes puhuta siinä mielesssä kuin se nykyaikana ymmärretään. Siellä on Paavalin homofobisia ohjeita ja Vanhan testamentin prostituutioon viittaavia kieltoja, jotka toki ovat ihan käsitettävissä. Rakkautta ei kuitenkaan kannattaisi sanoa synniksi, ja minun homouteni on rakkautta sekin. Syntiä: ja höpönlöpön!


      • Uskis
        poikalapsi kirjoitti:

        Ola hei: etpä aina ole kovin ollut tosiasioiden ja järjenkäytön puolella sinäkään... Muistelepas kannanottojasi, joilla olet uhonnut, että homous on syntiä. Siinäkin: tosiasiat ja järki käteen - synnynnäiset ominaisuudet eivät syntiä ole.

        Opetuslapselle sanot kyllä pääosin ihan asiaa. Hiukan vain epäilen, että itsekin noudatat omaa ohjettasi vain joissakin sinulle sopivissa tapauksissa.

        Kuule en minä ole sinun viha-mies!Sinä et ole tyhmä ja on aivan mukava;seurata sinun juttujasi!
        Mutta en halua kommentoida, tuota sinun homouttasi
        enempää.Mutta haluan kernaasti, että kommentoit ja
        kritikoit. Koska ei meille jotka Kristuksen sanomaa kailotamme; siis kasva siipiä! Ja on aivan terveellistä, että joku vaivautuu siis näkemään meidän virheitämmekin. Siunausta ja jatkoja ystäväiseni. tvo Ola


    • Anonyymi

      En tiedä mutta heitetäänkö hedelmöityshoidoissa alulle saatettuja alkioita kuolemaan? Vai onko muunkinlaisia hedelmöityshoitoja? Itse en haluaisi sellaisia joissa jo alulle saatettuja ihmiselämiä heitetään roskikseen...

      Vanha ketju mutta tämä näkemys ei vissiin tullut esille ollenkaan.

    • Olinpa kerran naisen kanssa joka monien yrityksien jälkeen ei tullut raskaaksi ja halusi lähteä tuohon samaan hösläykseen mukaan...suostuin eikä hän tullut raskaaksi ja erosimme.
      Löysimme toiset kumppanit ja hän sai lapsen lähes heti luonnollisesti ja minullakin kohta 2v poika .
      Joidenkin Luojan suomat "kemiat" eivät vaan kohtaa ja se on hyvä niin....turhaa ihminen yrittää toimia Luojan tehtävissä ylentäen samalla itsensä turhankin korkealle.

      En suosittele menemään....on käteenvetoa ja runkkuhuoneita, pornolehtineen jne...
      Muutenkin hyvin luonnotonta pistellä piikillä itseään ja pakastella siittiöitä kuukausi tolkulla.

      Herätys!

      • Ai niin tää olikin helluntalaisten juttuja....
        Tepä teette muutenkin omituisia juttuja joten antaa palaa vaan !!!!

        ;D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      336
      3970
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2267
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      119
      1592
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1410
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1393
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1257
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1228
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1088
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1064
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      332
      976
    Aihe