Kulttuurilehtituki

Va-liiton valtiontuki kiinnostaa. Tiivistän pitkäksi venynyttä ketjua http://keskustelu.suomi24.fi/node/12360717 uuden aluksi kun ehdin. Ensin kuitenkin erotan tässä kulttuurilehtituen.

Sivulta http://www.minedu.fi/OPM/Kulttuuri/kulttuuripolitiikka/avustukset/Avustus_kulttuurilehtien_tukemiseen_ja_jakeluun_?lang=fi näkee tuen saajat. Vapaa Ajattelija sai 4000 euroa, kuten myös Skeptikko. Humanisti sai 2000, Protu 1500.

Toisaalta esim. Islamilaisen yhdyskunnan Salam sai 6000 euroa, Romano Mission lehti 4000, Katolisen kirkon Fides 1000, Kristillinen ylioppilasliitto 4500 jne. Iso osa, ei kuitenkaan enemmistö, tuen saajista liittyy jotenkin uskontoihin ja katsomuksiin.

Tukea eivät ole ehkä hakeneet tai ainakaan saaneet esim. Jehovan todistajien Vartiotorni tai lestadiolaisten Päivämies.

Onko kulttuurilehtitukea jaettu tasapuolisesti? Pitäisikö sitä olla ensinkään ja jos, millä kriteereillä.

(Ja jos nyt osattaisiin pysyä otsikon aiheessa...)

33

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humanisti-vapari

      Kaikkein eniten valtio tukee Helsingin Sanomia, sllä jakelutuki on suuri menoerä valtiolle. Puoluelehtiä tuetaan miljoonakaupalla.... Mielipide- ja kulttuurilehtituet ovat suhteessa todella pieniöä verrattuna sanomalehtien kuljetustukeen ja puoluelehtitukeen. Tämä noin yleisesti taustaksi.

      Sen jälkeen voi tietysti esim. vertailla eri kulttuurilehtien saamaia tukisummia... Siinä 4000 euroa on kuitenkin pienemmästä päästä eräiden muiden kanssa...

      • 4000 euroa on vähän jos katsotaan keskiarvoja, mutta peruslinjaa jos katsoo mediaania. Aika monella on tuki vähemmänkin.

        Esimerkiksi Etsijän painos on 400 ja sivuja www-sivun mukaan 24-36. VA:ssa sivuja on 28 ja painos lienee luokkaa 2000. Molemmat ilmestyvät neljä kertaa vuodessa. Tukea VA saa 4000 ja Etsijä 4500.

        Missään ei liene avattu sitä, millä perusteilla tukea annetaan. Tässä on kyllä ohje: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Kulttuuri/kulttuuripolitiikka/avustukset/kulttuurilehdet/ohje_kulttuurilehdet.pdf . Miten tulisi tulkita 'pääasiassa' ohjeen kohdassa "Avustus ei ole tarkoitettu lehdelle, joka toimii pääasiassa jonkin yhteisön sisäisen tiedottamisen välineenä"? Painosmäärän yms. merkitystä ei teksti avaa lainkaan.


    • hanasta rahaa

      Nyt rahahanaheppu hyökkämään hesaria vastaan! Sielläkin on paljon arveluttavaa, vapareilta haiskahtavaa materiaalia välillä ja sitä tuetaan noin paljon! Rahahanat kiinni, hakekoon vaparit lehtensä kioskilta tai jotain.

      • Rahahanat kiinni

        Oikeastaan kiinnostaa, onko Jori sitä mieltä, että myös lehtituki tulisi lakkauttaa?


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Oikeastaan kiinnostaa, onko Jori sitä mieltä, että myös lehtituki tulisi lakkauttaa?

        En ole oikeastaan edes miettinyt asiaa. Yleisavustukset ovat epämääräisempiä mennessään yleisesti järjestölle, ja ainakin va-liiton tapauksessa myös määrällisesti paljon suurempia.

        Mitä mieltä sinä olet?


      • teemamuki

        Hei, ei rahana ota mitään kantaa periaatetasolla yleisemmin eikä mihinkään muuhun. Vain vapaa-ajattelijoiden saamat tuet ja muut tulot ovat pahaa. Mihinkään muuhun tyypilla ei ole mitään kantaa, eikä osaa tai halua avata logiikkaansa yhtään vaparien vastustamisen ulkopuolelle milloin minkäkin itse keksimänsä syyn varjolla.

        Kaverilla joko ei ole mitään kokonaisnäkemystä, tai on ihan pelkkä trolli.
        Trollius olisi tietysti helppo osoittaa vääräksi avaamalla noita vastustusnäkemyksiään yleisemmälle tasolle, ja ottamalla oikeasti osaa keskusteluun.


      • Rahahanat kiinni
        teemamuki kirjoitti:

        Hei, ei rahana ota mitään kantaa periaatetasolla yleisemmin eikä mihinkään muuhun. Vain vapaa-ajattelijoiden saamat tuet ja muut tulot ovat pahaa. Mihinkään muuhun tyypilla ei ole mitään kantaa, eikä osaa tai halua avata logiikkaansa yhtään vaparien vastustamisen ulkopuolelle milloin minkäkin itse keksimänsä syyn varjolla.

        Kaverilla joko ei ole mitään kokonaisnäkemystä, tai on ihan pelkkä trolli.
        Trollius olisi tietysti helppo osoittaa vääräksi avaamalla noita vastustusnäkemyksiään yleisemmälle tasolle, ja ottamalla oikeasti osaa keskusteluun.

        Entä jos minä ihmettelen vapareiden omaa ristiriitaa sanojen ja tekojen välillä?


    • Hipheihurraaa
      • Protusta ei löydy tuoreita numeroita, tässä vanhempia: https://www.protu.fi/lehti/

        Olisiko niin, että Protun lehti katsotaan enemmän sisäiseksi järjestölehdeksi, ja sen vuoksi tuki on paljon pienempi? Esimerkiksi Rahahanat kiinni on selvästi kovin kiinnostunut valtiontuista, joten ehkä hän voisi laatia vertailua. Muutamia eri lehtiä, niiden painosmääriä ym, ja siitä jonkinlaista taulukkoa jossa kulttuurilehtituki on yhtenä sarakkeena.


    • Siirrän tähän alle keskustelun Humanistiliiton lehdestä.

      • Rahahanat kiinni

        Ei olisi reilua. Jos tilaajia ja jäseniä ei kiinnosta, lehden voi lakkauttaa. Valtiollista tekohengitystä liitolle ja sen lehdelle ei tarvita.


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Ei olisi reilua. Jos tilaajia ja jäseniä ei kiinnosta, lehden voi lakkauttaa. Valtiollista tekohengitystä liitolle ja sen lehdelle ei tarvita.

        Oletko siis kategorisesti kulttuurilehtitukien lopettamista vastaan. Argumenttisi ainakin kuulostaa yleispätevältä. Tuleeko vaikkapa nyt Savon kielen seura ry:n Aakusti-lehden tuki lopettaa?


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Oletko siis kategorisesti kulttuurilehtitukien lopettamista vastaan. Argumenttisi ainakin kuulostaa yleispätevältä. Tuleeko vaikkapa nyt Savon kielen seura ry:n Aakusti-lehden tuki lopettaa?

        Rahahanat kiinni näyttää palanneen palstalle. Mm. tähän kaipaan vastausta.


      • Rahahanat kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Rahahanat kiinni näyttää palanneen palstalle. Mm. tähän kaipaan vastausta.

        En tunne Aakusti-lehteä.


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        En tunne Aakusti-lehteä.

        Kirjoitit "Jos tilaajia ja jäseniä ei kiinnosta, lehden voi lakkauttaa. Valtiollista tekohengitystä liitolle ja sen lehdelle ei tarvita." Onko tämä yleinen argumentti ja koskee kaikkia lehtiä?

        Jos ei, miksi ei?


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Kirjoitit "Jos tilaajia ja jäseniä ei kiinnosta, lehden voi lakkauttaa. Valtiollista tekohengitystä liitolle ja sen lehdelle ei tarvita." Onko tämä yleinen argumentti ja koskee kaikkia lehtiä?

        Jos ei, miksi ei?

        Rahahanat kiinni on taas ilmestynyt palstalle, joten muistutan tästäkin. Kirjoittamasi perusteella sinun pitää nyt joko todeta

        1) että oletkin eri mieltä kun asiaa tarkemmin mietit,

        2) että Aakusti-lehden kulttuurilehtituki on lakkautettava, tai

        3) perusteltava miksi valtiollinen tekohengitys VA-lehdelle on väärin ja Aakusti-lehdelle oikein.


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Rahahanat kiinni on taas ilmestynyt palstalle, joten muistutan tästäkin. Kirjoittamasi perusteella sinun pitää nyt joko todeta

        1) että oletkin eri mieltä kun asiaa tarkemmin mietit,

        2) että Aakusti-lehden kulttuurilehtituki on lakkautettava, tai

        3) perusteltava miksi valtiollinen tekohengitys VA-lehdelle on väärin ja Aakusti-lehdelle oikein.

        Valitsen vaihtoehdon 3) Aakusti-lehti saa edelleen tukensa, koska se tekee merkittävää kulttuurihistoriallista työtä. Vaparilehdellä ei ole mitään vastaavaa tehtävää.


      • Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Valitsen vaihtoehdon 3) Aakusti-lehti saa edelleen tukensa, koska se tekee merkittävää kulttuurihistoriallista työtä. Vaparilehdellä ei ole mitään vastaavaa tehtävää.

        Avaisitko hieman vastaustasi? Mitä kulttuurihistoriallista työtä Aakusti-lehti tekee? Etsin siis perusteluja eikä vain tyhjästä heitettyä sanaa.


      • foo_bar kirjoitti:

        Avaisitko hieman vastaustasi? Mitä kulttuurihistoriallista työtä Aakusti-lehti tekee? Etsin siis perusteluja eikä vain tyhjästä heitettyä sanaa.

        Lisäksi voisi kertoa montako numeroa Aakustia on tullut luettua, ja miten paljon Vapaa Ajattelijaa.


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Lisäksi voisi kertoa montako numeroa Aakustia on tullut luettua, ja miten paljon Vapaa Ajattelijaa.

        Vastaus ei siis tyydytä, joten ruvetaan tutkimaan lukukertoja yms. Aivan naurettavaa.

        Foo_barille: Aakusti-lehti ja sen takana oleva Savon kielen seura löytyvät linkin kautta https://savonkielenseura.wordpress.com/ Sieltä saat lisätietoja mieltäsi askarruttavaan kysymykseen.


      • siismitä
        Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Vastaus ei siis tyydytä, joten ruvetaan tutkimaan lukukertoja yms. Aivan naurettavaa.

        Foo_barille: Aakusti-lehti ja sen takana oleva Savon kielen seura löytyvät linkin kautta https://savonkielenseura.wordpress.com/ Sieltä saat lisätietoja mieltäsi askarruttavaan kysymykseen.

        Et vieläkään kertonut miksi Aakusti -lehti ansaitsee tuen (miten siis sen kulttuurihistoriallinen merkitys näkyy), mutta Vapaa-ajattelja ei.
        Onko siis savon kielen tukeminen merkittävää, mutta uskonnonvapauden ei?


      • Aakustin kohdalla kyseessä on "tuki". Va-lehden kohdalla se on "Valtiollinen tekohengitys".

        Juutalaisen seurakunnan Hakehila saa tukea. Katolisen kirkon Fides saa tukea. Vegaaniliiton lehti saa tukea, Biodynaamisen yhdistyksen lehti saa tukea.

        Ja VA-lehti saa tukea, kuten myös Humanisti. Ovatko nämä muut lehdet noin yleisesti tukemisen arvoisia, paitsi tietysti kaksi viimeksimainittua?


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Aakustin kohdalla kyseessä on "tuki". Va-lehden kohdalla se on "Valtiollinen tekohengitys".

        Juutalaisen seurakunnan Hakehila saa tukea. Katolisen kirkon Fides saa tukea. Vegaaniliiton lehti saa tukea, Biodynaamisen yhdistyksen lehti saa tukea.

        Ja VA-lehti saa tukea, kuten myös Humanisti. Ovatko nämä muut lehdet noin yleisesti tukemisen arvoisia, paitsi tietysti kaksi viimeksimainittua?

        En todellakaan tunne kaikkia tukea saavia lehtiä enkä pysty sanomaan kattavasti, mikä lehti ansaitsee tukea ja mikä ei. Tiedän, että VA-lehti ei ansaitsisi tukea.

        Uskonnonvapautta tuetaan perustuslain voimalla. Savon murre ei ole perustuslaissa - yksi Aakusti-lehti on ihan mahdollinen, jos se muuten täyttää kriteerit.


      • Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        En todellakaan tunne kaikkia tukea saavia lehtiä enkä pysty sanomaan kattavasti, mikä lehti ansaitsee tukea ja mikä ei. Tiedän, että VA-lehti ei ansaitsisi tukea.

        Uskonnonvapautta tuetaan perustuslain voimalla. Savon murre ei ole perustuslaissa - yksi Aakusti-lehti on ihan mahdollinen, jos se muuten täyttää kriteerit.

        "Oikeus ilmaista vakaumus" on perustuslaissa toisin kuin oikeus puhua murretta, joten tuon perusteellahan VA-lehden tuki olisi enemmän perusteltu kuin Aakustin. En kylläkään itse pitäisi perusoikeusloukkauksena kulttuurilehtituen lakkauttamista.

        Tunsitko sattumalta Aakustin ennenkuin kysyin siitä?

        Mitä mieltä olet yleisesti uskonnollisten lehtien kulttuurilehtituesta, siis noin päälinjana. Ne Fides, Hakehila jne. siis.


    • Rahahanat kiinni, josko nyt ehtisit vastata...?

      • Up.


      • Ping. Rahahanat kiinni oli taas ilmestynyt palstalle.


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ping. Rahahanat kiinni oli taas ilmestynyt palstalle.

        Olet oikein kaivannut!


    • Vuodelle 2015 VA-lehden tuki tippui 4000 eurosta 3000 euroon. Skeptikon puolitettiin 2000 euroon. Protun tuki kasvoi 500 eurolla ja on nyt 2000 euroa.

      Romano Mission lehti näyttää kadonneen kokonaan listalta. Katolisten Fides on kadonnut kokonaan, juutalaisten Hakehila on entisellään, Etsijä on saanut 500 lisää... Joka jaksaa, voi katsoa näitä tarkemminkin. Kaikkiaan paperilehtien tuki yhteensä on nyt 830 tuhatta, viime vuonna se oli 880 tuhatta.

    • Toinen nosto valtiontukea sivuten. Onko tähän jotain olennaista uutta?

      • Vapaa-ajattelijallt

        Tukea käsittelee tätä nykyä TAIKE.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe