maailma raollaan

pieni.punainen.pelle

Jos joku jaksaa lukea loppuun asti kommentoikaa...



Pilvet liikkuivat taivaalla kohti kuuta. Sen säteet himmenivät ja katosivat pilvien taakse. Parkki paikan varjot katosivat ja oli vain pimeää. vain katuvalot loivat yksittäisiä aavemaisia varjoja jotka olivat lähtöisin penkeistä ja pensaista. Lehti pyöri tuulen mukana vesilätäkköön. Se jähmettyi paikalleen. Tuulen yrityksistä huolimatta se ei enää noussut lentoon. Samoin oli kai käynyt minullekin. Siinä minä istuin, ikkunan ääressä. Odottamassa taas seuraavaa päivän koittoa. uuden vuorokauden alkamista. Uuden sivun kääntymistä kalenterissa. Tätä päivää ei enää koskaan tule uudestaan. Ja niin minä todella toivoinkin. En halunnut enää koskaan kokea samaa kipua ja sitä seurannutta tyhjyyden tunnetta. Myös karmea helpotuksen tunne jonka olin kokenut koversi nyt sisimpääni. Totta kai olin helpottunut kun olin päässyt eroon siitä taakasta. Mutta silti, joku kärsi helpotuksestani.

Kaivoin repusta lompakkoni ja aloin katselemaan kuvia joita olin kerännyt sinne elämäni aikana.
Naapurin jenny kotimme portailla. Syömässä amppari jäätelöä. Sormet kiilsivät sokerista. Tytön silmät olivat niin elämän haluiset. Täynnä naurua ja iloa. Pieni haava sormessa ei hidastaisi tuon tytön vauhtia. Nykyään en edes muistanut hänen ikäänsä. Ikimaailmassa en toivoisi hänelle samanlaista elämää kuin minulle. Kenenkään ei tarvitsisi kokea sellaista elämää jonka minä olin jo elänyt. Alkoholisoitunutta isää ja hänen väkivaltaa kokeneita veljiäni. Ihme kyllä isäni ei koskaan lyönyt äitiä. Eikä yleensäkään naisia. Veljeni saivat taas selkäänsä minun ja äitinikin edestä. Aamuisin herätessä oli suuri yllätys jos aamupuurolla jollain veljelläni ei ollut mustaa silmää tai huuli auki.
Jenny istui betoni rappusella vain alushousut jalassa. lapsuuden viattomuus. Minne se katosi. Minne se veikeä katse oli kadonnut minun silmistäni. luulin että se oli tuhoutunut. Lopullisesti. Tai sitten se oli lukittu ajatusmaailmani pimeimpään nurkkaan. Vailla toivoakaan enää päivän valon näkemisestä.

Työnsi kukkurallaan olevaan roskikseen pari vanhaa luokkakaverin kuvaa ja seuraavaksi eteeni ilmestyi äitini tyttö kuva. Se oli hänen ylioppilas juhlistaan. Olin poiminut sen mukaani kirjahyllyn laatikosta pari vuotta sitten. Nuori komea mies hänen vieressä oli Jarkko.
Äidin ensimmäinen aviomies. Hän kuoli ennen minun syntymääni. Moni luuli että Jarkko oli isäni, mutta todellisuudessa äidillä oli ollut suhde Soininvaaran Olaviin. Siis isääni. Ja sen kielletyn suhteen tuloksena olin minä. 17 vuoden ikäinen tyttö lapsi. Sinisine silmineen ja luonnon kiharine hiuksineen. Viimeisten vuosieni aikana äiti oli yrittänyt epätoivoisesti nostaa minut siivilleni. Takaisin elämän valoon ja siihen oravan pyörään jota suurin osa ihmisistä kulkee. Mutta parempi edes tasapaksu elämä kun ei elämää ollenkaan. Muistan äitini ilmeen kun hän kuuli raskaudestani nelisen kuukautta sitten. Hänen viimeinenkin toivon ripe sammui minun suhteeni. Liiallinen päihteiden käyttö ja teiniäitiys. Joka äidin painajainen.

Iäkäs hoitaja tuli huoneeseen ja kyykistyi viereeni. ” Voisit nyt mennä katsomaan häntä.” nainen sanoi . Katsoin hänen väsyneisiin silmiin. ” Onko sinulla lapsia kotona jotka odottavat sinun kotiin saapumista? ” Kysyin hiljaisella äänellä. ” On minulla kaksi Ilona 10 ja Jasper 12 vuotta. He kyllä pärjäävät kahdestaan. ” nainen sanoi ja haki rullatuolin seinän vierestä. ” Sinun pitäisi olla heidän luonaan. Vielä tulee se päivä kun et enää näe heitä ja he eivät sinua.” Hoitaja hymyili minulle ja auttoi minut tuolista. ” Minä tiedän sen. Mutta minä ja lapseni tiedämme myös erään toisen asian. Minä rakastan heitä ja he minua. Ja minä tiedän sen jos he poistuvat elämästäni. Miten voisin jättää heitä hetkeksikään jos pelkäisin jatkuvasti lapsieni kuolemaa.” Istahdin nahkaiselle istuimelle.

Vaalean vihreä käytävä tuntui jatkuvan loputtomiin. Kuljimme ohi lääkärien huoneiden, synnytys salien, odotus aulojen… Tänne tuotiin sairaat ihmiset parannettavaksi. Sitten he palaisivat perheidensä luokse. Laittamaan ruokaa lapsilleen ja vaihtamaan autoonsa talvirenkaat. Mutta missä autettaisiin särkyneitä sieluja. missä annettaisiin haljenneille sirpaleille tekohengitystä. Ja missä olisi menetettyjen sielujen osasto. Epäilemättä ruumishuoneella. Mutta olihan minunkin sieluni kadonnut. Ei ollut syytä elää ja hymyillä. Ei ollut syytä käydä ostamassa talouspaperia kaupasta kun ei ollut ketään joka käyttäisi sitä. Olisikohan olemassa onnellisten sielujen osasto. Paikka jossa voisin käydä katsomassa mennyttä elämääni. Tuskin kukaan soisi minulle sitä iloa. Itse olin pilannut elämäni. Ehkä huonot koti olot olivat edesauttaneet asiaa. Mutta itse olin antanut itselleni lopullisen tuomioni.
Menimme läpi kahdesta eteisestä ja saavuimme keskososastolle.

Silitin pienen olennon otsaa. Se oli niin valtavan pieni. Kuvittele keskikokoinen nappi kädessäsi. saman kokoinen oli tämän pienen asian jalka. Niin hento. Pelkäsin sen rikkoutuvan. Hajoavan sirpaleiksi ja katoavan universumiin. Pieni rintakehä nousi ja laski. Tuntui kun se ponnistelisi koko ajan pienenkin happi kuplan eteen. Kyyneleet valuivat silmistäni. Tyttö avasi suutaan aivan kuin haukotellakseen. Ehkä se vain haukkoi ilmaa saadakseen enemmän happea. Ympäröivät johdot saivat minut voimaan pahoin. Yksi letku meni lapsen nenään, toinen rintaan ja muut erilaisiin koneisiin. ” Jos sinä selviät on sinulla edessä rankka maailma. Joudut anomaan muiden ihmisten hyväksymistä, taistelemaan päästäksesi mukaan oravanpyörään. Mitään et saa ilmaiseksi.”

Harmaahiuksinen mies pysähtyi viereeni. ” Puhuakseni suoraan tytöllä ei ole paljon mahdollisuuksia. Toisille annetaan vaan liian niukat eväät elämän aloittamiseen. Voimme pitää tyttöä hengissä hengitys koneessa mutta koskaan hän ei tule avaamaan silmiään tai hengittämään omin voimin. Keho ei ole vain tarpeeksi kehittynyt. ” mies sanoi ja laski kätensä olalleni. ”Minä ymmärrän. Mutta en taida olla vielä valmis päättämään toisen ihmisen elämästä.” sanoin ja pyyhin kyyneleitäni. ” Sinulla on vain aikaa. Mieti asiaa.”

Jäätävä tuuli pyyhki lävitseni. Huulet tärisivät kylmyydestä. Äitini seisoi vierelläni ja piti minua kädestä. Veljeni seisoivat kaaressa haudan ympärillä. Isä taisi olla sammuneena kotona. Pappi lauloi virren ja jäi odottamaan. Otin ryppyisen paperin taskustani ja luin ääneen:” Niin…Niin pieni, niini viaton. Niin kaunis, niin heikko. Niin nuori, niin väsynyt. Niin aikaisin, niin kauas. Niin lopullista, niin väistämätöntä.
Sinä lähdit pikku keijuni. ” Tiputin paperin hautaan ja huomasin satavan lunta. Valkeaa lunta. Kuin tehdäkseen uuden alun elämälleni. Tuntui kuin maailma olisi raollaan edessämi. Tuntui siltä kuin olisin nyt kokenut kaiken ja saanut uudet eväät uuteen elämään.



Pieni.punainen.pelle

3

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PUKKI

      TÄYTTÄ PASKANJAUHANTAA KOKO NOVELLI. HANKI ELÄMÄ!!!!

    • pieni.punainen.pelle

      miksi tuo oli täyttä paskaa? mitä pitäisi kirjoittaa toisin.. kerro hyvä ihminen mikä novellissa on vikana.. se helpottaisi huomattavasti... vai???

      • PANOPUKKI

        SRRY, MUT CAPS-LOCK ON JÄÄNY JUMIIN...
        SIIS TARINA OLI IHAN TÄYTTÄ PASKAA JA VÄHÄN EHKÄ RIPULIA SEKAISIN!!!1 SIIS SITÄ PASKAA VALUU IHAN SUUSTAKIN JA KORVISTA!!! OOTAS KU MÄ KIRJOTAN SAMANLAISTA PASKAA KOSTOKSI NIIN SAAT KOKEILLA MILTÄ TUNTUU KUN ALKAA VALUA PASKAA KORVASTA!!! JA KIRJOITA KOKO JUTTU TOISIN ESIMERKIKSI PUNAISESTA PALLOSTA, JOKA PITI POMPPIMISESTA:
        PUNAINEN PALLO
        PUNAINEN PALLO OLI TYKÄTÄ POMPPIA KESKELLÄ YÖTÄ TORIN PARKKIPAIKALLA KELLO 3.00 VIISI YLI KAKSI. ERÄÄNÄ PÄIVÄNÄ SE POMPPI MUSKELITTAREN VARPAILLE, JOLLOIN MUSKELITAR VIMMASTUI JA POTKAISI SITÄ, MUTTA SE LENSIKIN AUTOTIELLE JA JÄI SIIHEN POMPPIMAAN KUNNES AUTO OSUI SIIHEN JA OLLA SYNTYÄ KETTINKI KOLAARI. TALOT SORTUIVAT TIEN PIHASTA JA MURTUIVAT, PUUT SYTTYÄ OLLA PALAMAAN JA MAAILMA TUHON OMA ON!!!. NOH VALUUKO PASKA KORVISTA?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe