Kädenvääntö

Väännetäänkö kättä?

Mitkä kaikki lihakset tarkkaanottaen aktivoituu ja treenautuu kädenväännössä? Miten kädenvääntöön treenataan?, jos nyt ei oteta huomioon itse kädenvääntö vastustajan kanssa vääntämistä. Tulisi itsellä mieleen ihan vaan taljalaitteella kädenvääntö liikettä veivaten saaden hyvin treeniä ja harjoitusta. Tietoa ja kommentointia asiasta tietäviltä, kiitos.

24

8873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verinenripuli

      En ole koskaan kyseistä lajia harrastanut, mutta vilkaisin youtubea ja biomekaniikasta katsottuna katon nämä asiat katson tärkeimmiksi:

      1. Rintalihakset, etuolkapäät ja Supraspinatus, joka toimii rotaatiolihaksena. Ne kaikki lihakset osallistuu samanaikaisesti käden pääliikkeeseen. Heikoin lenkki tuossa on Supraspinatus.

      2. Todella vahvat rannelihakset. Heikko grippi ja et saa mitään liikutettua.

      3. Kylkilihakset. Tai se puoli jonne se sun käsiliikkuu. Myös vatsa ja alaselkä mahdollisesti riippuen miten asento muuttuu, mutta kyljet lähinnä.

      4. Hauis, jotta voit työntää sen kättä itseäspäin aiheuttaen henkilölle lisää rasitusta.

      5. Vahvat selkälihakset, jolla saat tukikädellä lisää voimaa liikkeeseen.


      Näyttää aika erikoiselta tekniseltä voimalajilta. Olen nähnyt muutamilta joilla luut mennyt paskaks tossa touhussa jossain. Itse en jo kiertäjien takia uskaltais liikettä tehdä.

      • Verinenripuli

        Itseasiassa näin jälkikäteen nostaisin hauiksen jopa 1seksi. Sillä käden asennolla liikkeessä on helvetin suuri rooli.


    • Verinenripuli
    • Luki.

      Eihän se niin yksinkertainen juttu ole kuin miltä se näyttää,osa vääntäjistä vääntää suurella voimalla ja osa hallitsee tekniikan tai tekniikka väntäjiä.,tekniikka on kaikista tärkein se oma väännön maksimointi.


      Mikäli meinaa harrastaa hupinaan vääntämistä on tähän saatava erinlaisia vastustajia,muunlainen treenaus ei sovi pelkästään.

      Itselläni tuli kättäväänettyä koko nuoruus jopa aika myöhälle aikuus ikään saakka.

      Tähän ei tarvita tietyllä tasolla hirvittävästi voimaa vaikka se onkin etu mutta se tatktiikka ja itsensä tunteminen on tärkeintä,alle sadan kilon penkki nostaja voi olla kovempi vääntäjä kuin se joka nostaa liki 170kg penkiltä.

      Käden kanssa on syytä olla varovainen,mitä vanhempi kaveri sitä suurempi riski on vahingoittua ja ne on kivuliaat vaivat jotka voi tulla tästä lajista vaikka käsi ei näkyvästi vahingoitu missään vaiheessa,mutta myöhemmin nivelet vaivaa ja niihin ei auta mikään samoin kun lihakset.

      Väkivahvat kyynärvarret ja se käsi jolla väänetään sen koko lihaksisto kautta linjan jalkoihin asti olisi oltava kunnossa.

      Kyynärvarret joita itse treenasin olisitein vapailla painoilla,rannevipuja monenlaisilla erimuodoilla kuten tuettuina ja sitten painon kera nostaen nämä olisi oltava monipuolisia muotoja,samoin hauis mutta hauis ei ole ratkaiseva olenkaan vain jonkin verran voimaa mutta käsi muuten kokonaisuutena olisi oltava ,kylkiä myöten tasapainossa.

      Kyseessä ei ole voimalaji enemmänkin tekniikkaan perustuvaa,laihakin kaveri voi olla yllättävän kova vääntäjä ellei jopa kunkku omissa piireissään,60kg kaveri voi vääntää ns:170kg penkki nostajan samantien käden pöytään.

      Sormivoimat jotka kehittyvät vapailla painoilla tätäkin tarvitaan jonkin verran.
      Kaiken lainen treenaus muoto,itse harrastin monipuolisesti kaikkea kuten säkin kantoa niskassa 50kg säkillä 1km-2km kävely ja osittain juoksua spurtteja sekä painavimmat säkkilenkit 80kg-90kg jolloin useinmiten haastavin on nostaa säkki maasta niskaan.

      Hyvin monipuolinen pitää olla jalkoja ja selkää unohtamatta,olkavarsia varottava vipunostoissa samoin kun penkkinostoissa,10l sankoilla voi harjoitella kestävyyttä kellonkanssa ja lisätä vettä niin että ne on joskus täynnä ja pitää ne tarkoin sivulla kädet suorana sekä välillä edessä,kestävyyttä tulee jolloin minuutin pitää aika hyvin riuska kaveri 10l vesi saaveja.

      Treenata pitää juosta ja pyöräillä jopa hiihtää ym ,kaikkille ei toki kaikki sovi mutta mitä monipuolisempi sen parempi on lihaksisto kaikenlaiseen kokeiluun.

      Laitan muutaman linkin näytteeksi joita vanhan tavan treenarina itse käytin...suosittelen että aloitat hieman kevyemmin.

      Treenausta voi siis hyödyntää useampaan toimintaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=tnT-OMiCtr0


      https://www.youtube.com/watch?v=r_a2Drulzg4

    • Verinenripuli

      Siis puolet sun tekstistä jotenkin viittasi, että jaloilla olisi jotain tekemistä tän kanssa???

      Piti oikein ite googlaa, että pysyi kärryillä tän lajin parissa. Kato mielummin tää video:

      https://www.youtube.com/watch?v=Rkawy7SfMZ4

      Googlasin sen treeniä ja aivan kuten arvasin yli puolet treenistä kohdistuu supraspinatuksen liikkeeseen, joka on siis näkymätön pieni lihas. Kato myös ton henkilön ranteita ja hauista.

      Mitään helvetin ämmänkantoa tää ei todellakaan ole.

      • Verinenripuli

      • Verinenripuli

    • Antti Salmi

      Moro

      Ihan alkuun sanon, että omasta mielestäni kannattaa jättää kädenvääntö lajia oikeasti harrastaville. Eli olen aika pitkälti "baarikädenvääntöä" vastaan. Tämä johtuu ihan siitä, että
      a) Ei ole kisapöytää, joka on kuitenkin rakennettu mahdollistamaan tasapuolinen ja turvallinen ottelu
      b) Kukaan ei ole selvillä säännöistä tai sitten on jotkin erikoiset omat säännöt (esim. ei saa kääntää rannetta, keholla ei saa painaa yms.). Kilpakädenvääntöhän sallii hyvin erikoisen näköisiä tekniikoita.
      c) Ei ole tuomaria valvomassa sääntöjen noudattamista ja turvallisuutta.
      d) Ja viimeisenä tärkein syy. Lajia tuntematon ei osaa vääntää turvallisesti. Yritetään ottaa voimaa sieltä, mistä sitä ei kannata ottaa ja "vaarallinen kulma" ei sano käsitteenä mitään.

      Jos kädenvääntö kiinnostaa tarpeeksi, niin ainoa järkevä tapa lähestyä lajia on mennä lähimmän kädenvääntöseuran treeneihin. Siellä saa paljon paremman käsityksen asiasta kun kädestä pitäen neuvotaan oikeat tekniikat ja opetetaan turvallisen vääntämisen periaatteet (tätä ei voi liikaa korostaa).

      Esimerkiksi Tampereella oman seurani treeneihin saa kuka tahansa tulla vääntämään ilman mitään ennakkoon ilmoittamista vaikka tosin suotavaa olisi soittaa esim. valmennuspäällikölle ihan vain siksi, että jos viikonloppuna on kisat, niin treeneissä ei ole ketään paikalla. Paikka on Kaukajärven vapaa-aikatalon kuntosali ja treenit pidetään tiistaisin klo18.30.

      Se, mihin lihaksiin kädenvääntö ottaa ja kuinka paljon, on pitkälti kiinni siitä, mitä tekniikkaa käytetään. Esimerkiksi ala hook, top roll tai eksoottisempi flop wrist press kuormittavat lihaksistoa hyvin eri tavoilla. Ja eri tekniikoita löytyy suhteellisen paljon. Mutta yritän nyt tehdä jonkinlaisen yksinkertaistuksen.

    • Antti Salmi

      Omasta mielestäni lihasten tärkeysjärjestys väännössä menee pitkälti sormien päistä varpaisiin. Eli ensimmäinen asia on se, että ote pysyy kiinni. liian heikot sormet pystyy pyöräyttämään aika helposti vastustajalta hieman auki, jonka jälkeen ranne pettää. Kuitenkin vaadittava taso otevoimaa on suhteellisen helppo saavuttaa kunhan keskittyy kehittämään "flat finger srengthiä" eikä esim. crush tai pinch tyyppistä otevoimaa. Lähtökohtaisesti gripperit eivät ole kovin hyödyllisiä tämän lajin kannalta.

      Seuraava asia on ranne, joka on oikeastaan omasta mielestäni ehkä keskeisin tekijä siinä, mikä erottaa kädenvääntäjän ja muuten vahvan henkilön toisistaan. Eli ranne on hyvin tärkeä ja ranteen kulmien kontrollointi on äärettömän keskeistä voiman suuntaamiselle tehokkaasti. Ranteen voimasta avainasemassa ovat kyynärvarren pronaatio (esim. peukaloiden kiertäminen ylhäältä kohti toisiaan), ranteen taitto sisään eli kämmentä kohti ja staattinen voima pitää "pistoolikulma" kunnossa ettei ranne petä pikkurillin suuntaan alaspäin.
      Ranteen yksi ominaisuus kun pettää niin hyvä vastustaja kyllä käyttää sen hyödyksi. Varsinkin ranteen taittuminen taakse on aika lailla 95% häviö jos ei ole kokenut sivupaineella vääntäjä.

      Hauis on hyvin tärkeä varsinkin käytettäessä "ulkotekniikoita", mutta "sisätekniikoissa" sen merkitys hieman on vähäisempi ja varsinkin press variaatioissa hauis ei vaikuta juuri ollenkaan. Aikaisemmin tässä keskustelussa hauis nostettiin jo ns. tärkeimmän lihaksen asemaan kädenväännössä. Tätä se ei kuitenkaan ole. Hauiksen hyöty katoaa jos rannekontrolli pettää. Itse asiassa mitään "tärkeintä lihasta" ei ole olemassa. Koko kädenvääntö on melkein kun korttitalo. Yksi kortti kun on tarpeeksi huonosti, niin koko paketti sortuu siinä mukana. Ojentajan merkitys korostuu vain press tekniikoita käytettäessä.

      Hauiksen ohella selkä on tuottamassa kädenväännön "takapainetta" eli vahvasta selästä on myös paljon hyötyä. Takapaineen ajatus on siis nimensä mukaisesti vetää vastustajaa kohti omaa puolta heikentääkseen tämän asentoa jolloin kontrolli katoaa ja momentit usein huononevat.

    • Antti Salmi

      Kiertäjäkalvosinta täällä on jo liputettu ns. keskeisimmäksi heikoksi lenkiksi. Sitä se ei kuitenkaan usein ole. Kiertäjäkalvosimen turha korostaminen johtuu siitä, että monet kädenvääntöä huonommin tuntevat luulevat, että käsi liikkuu sivulle päin suhteessa kehoon. Kuitenkin sivupaine eli voima sivulle tuotetaan stabiloimalla käden asento suhteessa ylävartaloon ja itse liike sivulle päin tuotetaan kehon asentoa muuttamalla. Tällä tavoin tuotettuna sivupaine syntyy kiertäjänkalvosinlihaksista, rintalihaksesta, selkälihaksista ja olkapään lihaksista. Varmaankin helpoin tie olkapääleikkaukseen on vääntää kättä pitämällä yläkroppa paikoillaan ja yrittämällä vain kiertää kättä kiertäjäkalvosimella. Selittämälläni tavalla tuotettu sivupaine jyrää tuon pelkän kiertäjäkalvosimen käytön mennen tullen ja ainakin itselleni tuolla tavalla voimaa tuottaessa se heikoin lenkki on kyynärpää joka menee ennen rikki kuin muista lihaksista loppuu voima.
      Tästä jos jonkin kopin haluaa ottaa, niin ottaa vaikka sen, että yletön kiertäjäkalvosimen treenaaminen ei ole erityisen hyödyllistä. Suurin osa vääntäjistä ei itse asiassa edes treenaa sivupainetta erikseen, koska kerta viikkoon vääntäminen kyllä rasittaa sitä enemmän kuin tarpeeksi. Aikaisemmin laitettu Alexey Voevodan video ei ole mitään perus treeniä vaan markkinointia ja vastustajien pelottelua.
      Tuossa hieman Devon Larratin juttua sivupaineen treenaamisesta https://www.youtube.com/watch?v=ITnVyGamM4w

      Itse kehon liikuttelu tapahtuu käyttäen jalka-, alaselkä-, vatsa- ja kylkilihaksia. Kuitenkin nämä lihakset ovat yleensä niin vahvat, ettei niitä tarvitse väännön kannalta edes treenata, koska jokin aikaisemmin mainitsemistani tärkeämmistä jutuista kyllä pettää aikaisemmin.

      Melkein kaikki kädenvääntäjien tyypilliset treeniliikkeet ovat hyvin erikoisia normaalin salitreenaajan mielestä. Eli kädenvääntäjillä on omia variaatioita esimerkiksi hauiskäännöstä, leuanvedosta ja rannekäännöstä, koska perinteiset tyylit eivät ole niin tehokkaita lajin kannalta. En ala tähän antamaan mitään ohjeita, että kuinka kädenvääntöä varten kannattaa treenata, koska jos et harrasta kädenvääntöä niin, että joku parempi katsoo tekemisiäsi, niin et opi vääntämään tehokkaasti, etkä varsinkaan turvallisesti. Ja silloin kaikki lajille tyypillinen voiman lisäys vain nostaa riskiäsi rikkoa joko oman tai vastustajan käden. Yksinkertaisesti ei kannata pyrkiä kasvattamaan voimaa yli oman tekniikan ja osaamisen.

      Joten ohjeet siihen, kuinka tulla hyväksi kädenvääntäjäksi:
      1) etsi lähin kädenvääntöseura ja osallistu treeneihin
      2) pyydä kokeneempia vääntäjiä opettamaan kädenväännön voimaharjoitteluliikkeet ja treenaa niitä vääntötreenien välissä, mutta älä unohda perusvoimaharjoitteluakaan.
      3) Opiskele aihetta. Esimerkiksi ”Strong Arm Tactics – training and technique in competitive armwrestling” on todella hyvä kirja ja löytyy myös e-versiona. Youtubesta löytyy myös ainakin kolme eri Devon Larrattin seminaari sarjaa, joissa on paljon hyödyllistä materiaalia, kunhan on ensiksi hieman lajista perillä.

      Terveisin
      Antti Salmi
      TKT-Nääsvääntö

    • Mike K-H

      kädenvääntö hieman hintahtavalaji. se on tekniikkaa 100%, voimaa 0-100% ja vittu kaikkea sekamelskaa koko vääntö. ihme laji. hinttilaji. kun siinä voi pärjätä täysin heikko naru tai sitten voi pärjätä pelkkä voimamies. tuo laji ei ikäänkuin mittaa yhtään mitään. 5 kiloisena tyttönä voit voittaa 140 kiloisen voimaukon ja päinvastoin.

      • Joo ja ufc tappelija voittaa voimailijan.

        Ja sotilas voittaa ufc tappelijan.

        Ja tykkimiehet voittaa sotilakset.

        Ja atomipommit voittaa tykkimiehet.

        Ryhdytään heittelemään atomipommeja toistemme päälle ja otetaan selvää kumpi voittaa.


    • Antti Salmi

      Mä jo hetken mietinkin, että miten tämä keskustelu on ollut niin poikkeuksellisen asiallista, mutta eihän se suomi24 pettänyt tälläkään kertaa :D

      Miehet pitää toisiaan kädestä kiinni ja puhkuu. Aika hinttiähän se on ;)
      PS. itse en ole vielä tavannut heikkoa narua, joka olisi kova vääntämään, mutta toki minulla on varmaan aiheesta vain liian vähän kokemusta :)

      • Okei tuo lihasvertaus oli tyhmää, mutta olen muutamista asioista eri mieltä, vaikka en ole edes koskaan kyseistä lajia kokeillut. Luen kuiteskin vapaa-aikana ihan huviksee biomekaniikkaa eli siitä olen ottanut johtopäätökset.

        Kyljet:

        Tää ei istuen varmaan korostu yhtä paljon, mutta seisaaltaan saat aika paljon liikkeeseen voimaa kyljellä/vatsalla.

        Itse tiedän henkilöitä joille 30kiloakin on liikaa käsipainoilla sivutaivutuksina ja mun oma enkka on 70kg x6. Toisaalta olenkin treenannut keskikroppaa voimapainotteisesti

        Eli jos sun maximi sivulletaivutus on 50kg ja lisäät sun maximin 120kg, niin se on sulle 70kiloa lisää avustamaan kättä liikkeessä.

        Jalat:

        Mielestäni edelleen tekee 0% työtä. Ne vaan on stabiloimassa sun asentoa.

        Hauis:

        Syy miksi hauis on mun mielestä tärkeä johtuu siitä, koska ajattelen mielessä skenaariota missä sun käsi karkaa kumppanin puolelle. Vahvalla hauiksella pystyt stabiloimaan asentoa aivan kuten ranteet, jotka voi taipua taakse. Mielestäni ranteet ja hauikset ovat yhtä tärkeät vaikka eivät itse työntöliikkeeseen pahemmin osallistu.

        Kiertäjät:

        Hyvällä asennolla pienennät niiden roolia jolloin saat enemmän rinnasta irti. Ne ovat siitä huolimatta se heikoin lenkki, koska siinä tapahtuu Internal Rotation liikettä.

        On aina olemassa lihas joka menee ensimmäisenä failureen.

        Esimerkki: Kapea penkki

        Rinta: Ojentajat:

        Toisto0: Kummassakin on 100% 100% voimaa.
        Toisto4: Liikekulmasta johtuen ojentajat ottaa paljon hittiä ja menettää voimaa:

        Nyt tilanne on 50% ojentajille ja rinnalle 90%.

        Toisto7:

        Failure

        Ojentajilta loppui voimat ja on 0%. Rinnassa on 80% eli paljon voimaa jäljellä, mutta koska ojentajat on 0%, niin se ei voi avustaa lihasta.

        Liikekulmaa muuttamalla eli ote leveämmäksi saadaan rinta enemmän peliin.


        Sama juttu on rinnassa ja kiertäjäkalvossa, mutta tässä liikekulmassa ei voida muuttaa rinta heikommaksi lenkiksi, koska kädet tekee internal rotatio liikettä. Eli voimaa voit saada lisää, mutta failure tulee supraspinatus nimiselle lihakselle.


      • Antti Salmi
        verinenripuli kirjoitti:

        Okei tuo lihasvertaus oli tyhmää, mutta olen muutamista asioista eri mieltä, vaikka en ole edes koskaan kyseistä lajia kokeillut. Luen kuiteskin vapaa-aikana ihan huviksee biomekaniikkaa eli siitä olen ottanut johtopäätökset.

        Kyljet:

        Tää ei istuen varmaan korostu yhtä paljon, mutta seisaaltaan saat aika paljon liikkeeseen voimaa kyljellä/vatsalla.

        Itse tiedän henkilöitä joille 30kiloakin on liikaa käsipainoilla sivutaivutuksina ja mun oma enkka on 70kg x6. Toisaalta olenkin treenannut keskikroppaa voimapainotteisesti

        Eli jos sun maximi sivulletaivutus on 50kg ja lisäät sun maximin 120kg, niin se on sulle 70kiloa lisää avustamaan kättä liikkeessä.

        Jalat:

        Mielestäni edelleen tekee 0% työtä. Ne vaan on stabiloimassa sun asentoa.

        Hauis:

        Syy miksi hauis on mun mielestä tärkeä johtuu siitä, koska ajattelen mielessä skenaariota missä sun käsi karkaa kumppanin puolelle. Vahvalla hauiksella pystyt stabiloimaan asentoa aivan kuten ranteet, jotka voi taipua taakse. Mielestäni ranteet ja hauikset ovat yhtä tärkeät vaikka eivät itse työntöliikkeeseen pahemmin osallistu.

        Kiertäjät:

        Hyvällä asennolla pienennät niiden roolia jolloin saat enemmän rinnasta irti. Ne ovat siitä huolimatta se heikoin lenkki, koska siinä tapahtuu Internal Rotation liikettä.

        On aina olemassa lihas joka menee ensimmäisenä failureen.

        Esimerkki: Kapea penkki

        Rinta: Ojentajat:

        Toisto0: Kummassakin on 100% 100% voimaa.
        Toisto4: Liikekulmasta johtuen ojentajat ottaa paljon hittiä ja menettää voimaa:

        Nyt tilanne on 50% ojentajille ja rinnalle 90%.

        Toisto7:

        Failure

        Ojentajilta loppui voimat ja on 0%. Rinnassa on 80% eli paljon voimaa jäljellä, mutta koska ojentajat on 0%, niin se ei voi avustaa lihasta.

        Liikekulmaa muuttamalla eli ote leveämmäksi saadaan rinta enemmän peliin.


        Sama juttu on rinnassa ja kiertäjäkalvossa, mutta tässä liikekulmassa ei voida muuttaa rinta heikommaksi lenkiksi, koska kädet tekee internal rotatio liikettä. Eli voimaa voit saada lisää, mutta failure tulee supraspinatus nimiselle lihakselle.

        Ihan mukavaahan päättelyä sulla on, mutta siitä tosiaan paistaa se, että et tunne kilpakädenväännön tekniikoita tai lajia erityisesti muutenkaan, jolloin päättely menee ainakin kilpaväännöstä osittain ohi. Korostan nyt vielä, että puhun vain virallisessa kisapöydässä tapahtuvasta väännöstä, koska muunlaisella kädenväännöllä ei ole minulle väliä.

        Kyljet(ja keskivartalo): Suurimmalla osalla loppuu kädestä isometrinen sivupaine siinä 20-30kg vastuksen kohdalla ja takapaine 30-40kg kohdalla. Lantio tukee pöydän reunaan ja toinen käsi pitää sivutapista kiinni, josta saa todella paljon tukea. Joten jos teet kyljen taivutusta 50kg tai 100kg vastuksella, niin ei sillä ole väliä, käsi pettää kuitenkin aikaisemmin.

        Jalat: ovat keskeisessä asemassa suuntaamassa kehon liikettä. Esim. alahookissa kantapään nostaminen oman puolen tappiokulmaan tai top rollissa kalkapohjan laittaminen vastustajan voittopuolen kulmaan. Myöskin sivuliikkeen aikana usein vääntö suunnan jalka viedään taakse ns. pois alta, joten sillä on hyvä säädellä kehon liikettä suhteessa käden isometriseen jännitykseen.

        Hauis: Hauiksen merkitys on edelleen kiinni tekniikasta. Ulkotekniikoissa, joissa on paljon käden kiertoa, hauis on hyvin tärkeä. Mutta esimerkiksi alahookissa voi hakea asennon, jossa vastustajan hauiksen vetolinja menee suoraan samassa linjassa kuin oma ranne ja kyynärpää. Tällöin pelkkä kyynärpään painaminen pöytään selkälihaksilla riittää estämään toisen hauiksesta otetun voiman.
        https://www.youtube.com/watch?v=xq1jDwiwczA
        press tekniikoissa käytetään ojentajaa, joten silloin hauis ei edes ole jännittyneenä.

        Kiertäjänkalvosin: "Ne ovat siitä huolimatta se heikoin lenkki, koska siinä tapahtuu Internal Rotation liikettä. ". Jos nyt hetki leikitään, että olen kilpaillut muutama vuotta kyseisessä lajissa, niin riittäisikö vain se yksinkertainen toteamus, että suurimmalla osalla henkilöistä ja suurimmassa osassa otteluista häviö ei johdu siitä, että kiertäjäkalvosinlihaksista loppuisi voima? Kuten sanoin jo aiemmin, itseltäni loppuu kyynärpään nivelen kesto paljon ennen sivupainetta.

        Edelleen, käteen tuotettu paine on isometristä ja sitä saa ihan tuotettua yllättävän paljon. Jos haluat ajatella failurenäkökulmaa, niin se on kyllä ihan hyvä. Kuten kirjoitin, vääntö on kuin korttitalo ja pienikin voiman pettäminen voi saada koko paketin aukeamaan. Voima voi loppua jostain tietystä kohdasta, joka aiheuttaa häviöön vievän tapahtumasarjan tai sitten johonkin kohtaan sattuu vain niin paljon, että on pakko antaa toisen voittaa.

        Esimerkiksi jos saan vastustajan sormet pettämään, niin poikkeuksetta myös ranne pettää, jolloin ranne saattaa vääntyä niin pahaan asentoon, että henkilö joutuu antautumaan pelkän kivun takia. Asento on siis niin huono, että se sattuu.

        Mikäli minä lähden ylätekniikkaan ja vastustaja lähtee ylätekniikkaan, mutta vain minä saan ranteen koukkuun, niin oma momenttini kasvaa ja vastustajan pysyy samana. Tämä saa vastustajan kyynärvarsi-olkavarsi kulman aukeamaan jolloin sivupaineen momentti huononee ja vastustaja häviää.

        "mutta tässä liikekulmassa" Kilpaväännössä liikekulmiin voi vaikuttaa aika paljon startin jälkeen. Esimerkiksi itse tulee väännettyä välillä selkä menosuuntaan päin, jolloin paine kohdistuu vain taakse päin ja rintaa tai kiertäjää ei tarvitse edes jännittää ennen kuin ihan lopuksi.

        Jos aihe yhtään kiinnostaa, niin käy vaikka pari kertaa kädenvääntötreeneissä. Sen jälkeen hahmottaa paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Antti Salmi kirjoitti:

        Ihan mukavaahan päättelyä sulla on, mutta siitä tosiaan paistaa se, että et tunne kilpakädenväännön tekniikoita tai lajia erityisesti muutenkaan, jolloin päättely menee ainakin kilpaväännöstä osittain ohi. Korostan nyt vielä, että puhun vain virallisessa kisapöydässä tapahtuvasta väännöstä, koska muunlaisella kädenväännöllä ei ole minulle väliä.

        Kyljet(ja keskivartalo): Suurimmalla osalla loppuu kädestä isometrinen sivupaine siinä 20-30kg vastuksen kohdalla ja takapaine 30-40kg kohdalla. Lantio tukee pöydän reunaan ja toinen käsi pitää sivutapista kiinni, josta saa todella paljon tukea. Joten jos teet kyljen taivutusta 50kg tai 100kg vastuksella, niin ei sillä ole väliä, käsi pettää kuitenkin aikaisemmin.

        Jalat: ovat keskeisessä asemassa suuntaamassa kehon liikettä. Esim. alahookissa kantapään nostaminen oman puolen tappiokulmaan tai top rollissa kalkapohjan laittaminen vastustajan voittopuolen kulmaan. Myöskin sivuliikkeen aikana usein vääntö suunnan jalka viedään taakse ns. pois alta, joten sillä on hyvä säädellä kehon liikettä suhteessa käden isometriseen jännitykseen.

        Hauis: Hauiksen merkitys on edelleen kiinni tekniikasta. Ulkotekniikoissa, joissa on paljon käden kiertoa, hauis on hyvin tärkeä. Mutta esimerkiksi alahookissa voi hakea asennon, jossa vastustajan hauiksen vetolinja menee suoraan samassa linjassa kuin oma ranne ja kyynärpää. Tällöin pelkkä kyynärpään painaminen pöytään selkälihaksilla riittää estämään toisen hauiksesta otetun voiman.
        https://www.youtube.com/watch?v=xq1jDwiwczA
        press tekniikoissa käytetään ojentajaa, joten silloin hauis ei edes ole jännittyneenä.

        Kiertäjänkalvosin: "Ne ovat siitä huolimatta se heikoin lenkki, koska siinä tapahtuu Internal Rotation liikettä. ". Jos nyt hetki leikitään, että olen kilpaillut muutama vuotta kyseisessä lajissa, niin riittäisikö vain se yksinkertainen toteamus, että suurimmalla osalla henkilöistä ja suurimmassa osassa otteluista häviö ei johdu siitä, että kiertäjäkalvosinlihaksista loppuisi voima? Kuten sanoin jo aiemmin, itseltäni loppuu kyynärpään nivelen kesto paljon ennen sivupainetta.

        Edelleen, käteen tuotettu paine on isometristä ja sitä saa ihan tuotettua yllättävän paljon. Jos haluat ajatella failurenäkökulmaa, niin se on kyllä ihan hyvä. Kuten kirjoitin, vääntö on kuin korttitalo ja pienikin voiman pettäminen voi saada koko paketin aukeamaan. Voima voi loppua jostain tietystä kohdasta, joka aiheuttaa häviöön vievän tapahtumasarjan tai sitten johonkin kohtaan sattuu vain niin paljon, että on pakko antaa toisen voittaa.

        Esimerkiksi jos saan vastustajan sormet pettämään, niin poikkeuksetta myös ranne pettää, jolloin ranne saattaa vääntyä niin pahaan asentoon, että henkilö joutuu antautumaan pelkän kivun takia. Asento on siis niin huono, että se sattuu.

        Mikäli minä lähden ylätekniikkaan ja vastustaja lähtee ylätekniikkaan, mutta vain minä saan ranteen koukkuun, niin oma momenttini kasvaa ja vastustajan pysyy samana. Tämä saa vastustajan kyynärvarsi-olkavarsi kulman aukeamaan jolloin sivupaineen momentti huononee ja vastustaja häviää.

        "mutta tässä liikekulmassa" Kilpaväännössä liikekulmiin voi vaikuttaa aika paljon startin jälkeen. Esimerkiksi itse tulee väännettyä välillä selkä menosuuntaan päin, jolloin paine kohdistuu vain taakse päin ja rintaa tai kiertäjää ei tarvitse edes jännittää ennen kuin ihan lopuksi.

        Jos aihe yhtään kiinnostaa, niin käy vaikka pari kertaa kädenvääntötreeneissä. Sen jälkeen hahmottaa paljon enemmän.

        Hirvittävää tekniikalla pelaamista. Oikein tähtitieteeksi menee. Ei ole voiman kanssa tekemistä tämän lajin kanssa kuin murto-osa.


    • Ei se ole mun mielestä niin paljon kiinni tekniikasta kuin lihaksesta.

      Kun on asennon löytänyt, jolla saat rinnalle/ojentajille/etuolkapäälle/kiertäjille parhaan veto/työntö kohdan, niin näyttää touhu vaan siltä että käyttää sitä hyödyksi keskikropan kanssa.

      Tärkeintä on voima nopeus. Eli pelkällä voimalla ei tee mitään vaan oikea hengitys ja nopeutta liikkeeseen eli poweria. Eli itse vääntäisin kättä, että pistäisin all in, sit pieni tauko jossa pidän staattista asentoa ja sit uus hyökkäys.

      Mielestäni se on todella paljon supraspinatus lihaksesta kiinni ja miten se on hermottunut, se vaan on näkymätön lihas piilossa.

    • Antti Salmi

      Nopeusvoiman, räjähtävyyden, reaktioajan, voiman, kestovoiman ja powerin merkitys on aika paljon kiinni siitä, että millä tekniikoilla henkilöt vääntävät. Reaktioaika on aika oleellinen toki aina, mutta paljon on varsinkin alahook orientoituneita vääntäjiä, jotka käyvät aina parin startista muutaman sentin päässä häviöstä ja hyökkäävät vasta sieltä, koska saavat asentonsa paremmaksi kähellä tappiokulmaa.

      Esimerkiksi alahook vs alahook menee yleensä aina kestävyysvoiman puolelle kun taas top roll vs. alahook vääntäjän kesken lopputuloksen näkee ensimmäisen kahden sekuntin jälkeen.

    • Antti Salmi

      Palaan vielä tähän kohtaan: "On aina olemassa lihas joka menee ensimmäisenä failureen."

      Asia on näin liikkeissä, mutta kädenvääntö ei ole liike. Jos itse väännän ylähookilla ja saan vastustajan tulemaan omalle puolelleni, mutta tunnen että hauiksesta, kyynärvarren kierrosta tai kiertäjäkalvosimesta alkaa voima loppumaan, niin jos olen tarpeeksi nopea ja teknisesti etevä voin vaihtaa tekniikan pressiin, jolloin ei tarvitse käyttää enää ollenkaan hauista tai kyynärvarren rotaatiota. Eli jos jokin lihas on menossa "failureen", niin tekniikkaa vaihtamalla voi kiertää paketin aukeamisen ja häviön.

    • Anonyymi

      Kiinnostaisiko jotai ostaa kisamitoilla olevia kädenvääntö pöytiä valmistan itse!

      • Anonyymi

        Kiinnostusta olisi. Miten sinuun saa yhteyden?


    • Anonyymi

      Kädenvääntö - siinä vasta todella typerä laji. Oikein junteista juntein baaribodareiden lempilaji.

    • Anonyymi

      Olin nuorempana mestari kädenväännössö ja päihitin minua isommat ja painavammat kevyesti vaikka olen aina ollut lähes laiha ruipelo. Myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että syy hyvään menestykseen oli se että käsivarteni ovat lyhyet.
      Alkuotteessa sain oman kyynärvarteni pidettyä lähes pystysuorassa ja kyynärpään mahdollisimman lähellä rintakehää.

      Pitkäkätisempi vastustaja ei saanut kunnon otetta minun kädestäni muutoin kuin pitämällä kyynärvarttaan 45 asteen kulmassa. Mitä pitempi vastustajan käsivarsi on sitä matalampi kulma hänelle ja minulle kuitenkin lähes 80 - 90 astetta. Arvaahan sen että minulla on paljon helpompi vääntää vastustajan käsi alas sellaisesta vastustajan asennosta.

      Tietysti löytyi sellaisiakin lihaskimppuja joille ei minun asentoetukaan auttanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe