Kielletäänkö Raamatussa ehtoollisen vietto sunnuntaina?
Kristilliseen ehtoolliseen ei kuulu jalkojen ja eikä naaman pesu mutta eihän adventistit usko Raamattuun.
Myös amerikkalaiselle Ku-Klux Klanilla, jehovan todistajilla, adventisteilla ja Vapaa Muurareilla on raamatullisia tapoja.
Raamatunvastainen ehtoollinen
35
103
Vastaukset
Hei-
Antaa klaanien pitää tapansa.
Raamatun mukaista ehtoollista Joh 13 voi viettää vaikka joka päivä.
"Niin usein kuin te sitä vietätte" ; >
1.Korinttolaiskirje:
11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni." >
Siunauksia
Jari LaurilaUskovat Mark. 16:17 kirjoitti: «Kristilliseen ehtoolliseen ei kuulu jalkojen ja eikä naaman pesu mutta eihän adventistit usko Raamattuun.»
Jalkojen pesu ehtoollisen yhteydessä on erittäin raamatullinen tapa.
Taustalla on Joh 13:1–17.
Poimin sieltä tähän jakeet 14–15: "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
Jos tämä ei ole selvä ohje Jeesuksen seuraajille, niin mikä sitten?
Ainakin aikoinaan Toivonlinnassa ehtoollista vietettiin perjantai-iltana, mutta ei suinkaan joka viikko. Ehtoollinenhan tarkoittaa ilta-ateriaa.
Minusta ehtoollisleivän kutistuminen surkeaksi muruseksi ja viinin hiipuminen snapsilasilliseksi ovat outoja tapoja, joita on vaikea perustella Raamatulla. Kunnon muistoaterialla pitäisi oikeasti syödä ja juoda eikä vain hassutella.- olen eriuskoinen
Kun Jeesus asetti ehtoollisen niin siihen ei kuulunut jalkojenpesua.
Ts. raamatulliseen ehtooliseen ei kuulu jalkojen pesu.
Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.
Adventtikirkko on tehnyt jalkojenpesusta muotomenon ja rituaalin.
Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua. - pohdi uudelleen
olen eriuskoinen kirjoitti:
Jeesuksen opetus "jalkojen pesusta" on vertauskuva sillä näin uudestisyntyneet kristityt tämän uskovat.
Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.Et ymmärrä sanaa ja veisaat siten tuota vanhaa virttäsi.
Miksi esim. Paavi- pesee ehtoollisella jalat?? Oletko miettinyt ???
Siksi, kun Sana sen kirjoittaa! Hän "matkii" jäjittelee.
Joh. 13.15-17.
Minä annoin teille ---- minkä?------ esimerkin. Siis esimerkki on siitä, kuinka tehdään siitä eteenpäin. Työohjaaja antaa tekijöille esimerkin, kuin työ tehdään jne.
On käsitettävä sanan merkitys.
Minä annoin teille esimerkin jakeessa 15. .. jotta .... tekin......tekisitte .... s.a.m.a.n... minkä.... MINÄ, = Jeesus, tein teille... ts. on ymmärrettävä lukemansa.
jae 17 kertoo jatkumon, koska se on raamattuun muistiinmerkitty.
Kun TE tämän tiedätte ......... mihin se johtaa??? ........ ja myös toimitte sen mukaisesti, ....... mihin se johtaa??? autuuteen ......
te olette autuaat..
Siis, ehtoollinen on muistoateria, jota Jeesuksen täyteyn työn tähden nautitaan siihen asti kun Hän saapuu ja syö sitten meidän kanssamme Herran Hääaterialla.
Hän itse pesi opetuslastensa jalat ja tuon jalkojenpesun kirjoitutti muistiin, että mekin pesisimme ja sillä on raamatullisesti opetustehtävä..
Ei sitä voi kieltää ja väistää.. ihmiskäskyin ja opetuksin..
"""" ymmärrättekö te, mitä minä tein!""" Siis ymmärrämmekö?? Osa ei näytä ymmärtävän. - kerettiläinen
>>>Minusta ehtoollisleivän kutistuminen surkeaksi muruseksi ja viinin hiipuminen snapsilasilliseksi ovat outoja tapoja, joita on vaikea perustella Raamatulla. Kunnon muistoaterialla pitäisi oikeasti syödä ja juoda eikä vain hassutella.
- meillä eri usko
pohdi uudelleen kirjoitti:
Et ymmärrä sanaa ja veisaat siten tuota vanhaa virttäsi.
Miksi esim. Paavi- pesee ehtoollisella jalat?? Oletko miettinyt ???
Siksi, kun Sana sen kirjoittaa! Hän "matkii" jäjittelee.
Joh. 13.15-17.
Minä annoin teille ---- minkä?------ esimerkin. Siis esimerkki on siitä, kuinka tehdään siitä eteenpäin. Työohjaaja antaa tekijöille esimerkin, kuin työ tehdään jne.
On käsitettävä sanan merkitys.
Minä annoin teille esimerkin jakeessa 15. .. jotta .... tekin......tekisitte .... s.a.m.a.n... minkä.... MINÄ, = Jeesus, tein teille... ts. on ymmärrettävä lukemansa.
jae 17 kertoo jatkumon, koska se on raamattuun muistiinmerkitty.
Kun TE tämän tiedätte ......... mihin se johtaa??? ........ ja myös toimitte sen mukaisesti, ....... mihin se johtaa??? autuuteen ......
te olette autuaat..
Siis, ehtoollinen on muistoateria, jota Jeesuksen täyteyn työn tähden nautitaan siihen asti kun Hän saapuu ja syö sitten meidän kanssamme Herran Hääaterialla.
Hän itse pesi opetuslastensa jalat ja tuon jalkojenpesun kirjoitutti muistiin, että mekin pesisimme ja sillä on raamatullisesti opetustehtävä..
Ei sitä voi kieltää ja väistää.. ihmiskäskyin ja opetuksin..
"""" ymmärrättekö te, mitä minä tein!""" Siis ymmärrämmekö?? Osa ei näytä ymmärtävän.Me kristityt uskomme erilailla ja vietämme erilaista ehtoollista kuin adventistit.
Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.
Miehet keskenään pesu on vain miesten juttu jota harjoitetaan Adventtikirkossa sapattina. Vähän off topic, mutta olen pitkään ihmetellyt miksi aterialle käydettä pestään JALAT. Käsien pesu olisi ymmärrettävämpää, koska jalkoja harvemmin laitetaan pöydälle.
Toisaalta, mistäs minä muinaisten israelilaisten tavoista tiedän.- pyh!
olen eriuskoinen kirjoitti:
Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.PUHUT SUORAAN JEESUSTA VASTAAN!
- pyh!
meillä eri usko kirjoitti:
Me kristityt uskomme erilailla ja vietämme erilaista ehtoollista kuin adventistit.
Adventismissa tämä rituaali koskee lähinnä saman sukupuolen #pesuja# keskenään joka on myös vastoin Raamattua.
Miehet keskenään pesu on vain miesten juttu jota harjoitetaan Adventtikirkossa sapattina.TE MUKAMUKAKRISTITYT ETTE OLEKAAN PELASTETTUJA JEESUKSEN SEURAAJIA. ILJETYKSIÄ TE OLETTE.
- Yksi näkökulma
"Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
Voihan tämä kehoitus myös liittyä siihen, että kuten tunnetaan, opetuslapset olivat ajoittain hyvinkin eripuraisia ja pyrkivät tavoittelemaan niitä parhaita paikkoja Jeesuksen perustamassa valtakunnassa? Opetuslapset nimittäin luulivat, että Jeesus oli perustamassa maallista valtakuntaa ja sinne uuteen valtakuntaan tarvittiin erilaisia "virkamiehiä", joten kilpailu paremmista paikoista kävi kuumana?
Olihan myös jalkojenpesu perin juutalainen tapa ja usein sen suoritti talon palvelushenkilökunta. Aterialle mennessä jalat ja kädet tuli siis pestä.
Tätä taustaa vasten ymmärrämme paremmin sen, että Jeesus kehoitti opetuslapsiaan pesemään toistensa jalat. Tämä Jeesuksen mielestä poistaisi tehokkaammin sen valtataistelun ja ne erimielisyydet, joita opetuslasten keskuudessa oli alinomaa.
Onko sitten tämä jalkojenpesu meidän kulttuurimme sopivaa? Siitä voisi keskustella? Jeesushan antoi kehoituksen jalkojenpesusta vain kahdelletoista opetuslapselleen? Ei muille.- olette väärässä
Jalkojenpesu on irallinen raamatunjae joka ei liity millään lailla Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen.
Jalkojenpesu Raamatussa on ainoastaan vertauskuva.
Jos olet mies niin käyppäs pesemässä niitä adventistinaisten jalkoja. - loppukauden asukkail
olette väärässä kirjoitti:
Jalkojenpesu on irallinen raamatunjae joka ei liity millään lailla Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen.
Jos olet mies niin käyppäs pesemässä niitä adventistinaisten jalkoja.Pikkasen näyttää lihalliselta ja pilkalliselta kirjoitukselta.
Kannattaako mennäkään ehtoollispöytään tuon asenteellisen lihanmielen jälkeen, onhan jopa Mestarin opetus hyljätty..
Älä kiusaa Herraa sinun Jumalaasi ehdoin tahtoin. Elämänkirjan nimi ja sen pysyvyys siinä on ehdollinen.
1Ko 10:9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
1Ko 10:10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
1Ko 10:11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut. - kerettiläinen
>>>Yksi näkökulma kirjoitti: «Jeesushan antoi kehoituksen jalkojenpesusta vain kahdelletoista opetuslapselleen? Ei muille.»
olette väärässä kirjoitti:
Jos olet mies niin käyppäs pesemässä niitä adventistinaisten jalkoja.olette väärässä kirjoitti: «Jalkojenpesu on irallinen raamatunjae joka ei liity millään lailla Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen.»
Millä tavoin raamatunjakeista voi tunnistaa ne, jotka ovat irrallisia ja mitkä eivät? Onko ne kenties kirjoitettu eri värisellä musteella?
«Jalkojenpesu Raamatussa on ainoastaan vertauskuva.»
Okei, olkoon sitten niin. Myös koko ehtoollinen ja siihen liittyvä syöminen ja juominen olivat vertauskuvia. Jeesuksen ylösnouseminen oli vain vertauskuva. Kielilläpuhuminen helluntaina oli vain vertauskuva. Maailman luominen seitsemässä päivässä oli vain vertauskuva. Voidaanko sopia näistä?
«Jos olet mies niin käyppäs pesemässä niitä adventistinaisten jalkoja.»
Koetko jalkojen pesun olevan vähän niinkuin tavallaan seksiä? Vai mihin tämä tyylikukkanen oikein viittasi?
Ikävästi muita osoittelevan nimimerkkisi voisit vaihtaa myönteisempään muotoon "olen oikeassa". Sitähän kuitenkin luultavasti tarkoitat.
Yksi näkökulma kirjoitti: «Jeesushan antoi kehoituksen jalkojenpesusta vain kahdelletoista opetuslapselleen? Ei muille.»
Sama koskee sitten myös ehtoollista ja aika monta juttua, joita pidetään raamatullisina sakramentteina tai mitä sanaa nyt mikäkin uskonsuunta tykkää tuossa käyttää.- huo mioita
Oletko koskaan kuullut ylpeän adventistin tunnustavan virheensä?
- Miten onkaan?
«Jeesushan antoi kehoituksen jalkojenpesusta vain kahdelletoista opetuslapselleen? Ei muille.»
Tätä voitaisiin verrata siihen, että työnantaja antaa työpaikallaan käskyn menetellä määrätyissä asioissa työnantajan päättämällä tavalla.
Koskeeko tämä eräässä yhteisössä tehty päätös yhteisön ulkopuolella olevia? - veli.
Miten onkaan? kirjoitti:
«Jeesushan antoi kehoituksen jalkojenpesusta vain kahdelletoista opetuslapselleen? Ei muille.»
Tätä voitaisiin verrata siihen, että työnantaja antaa työpaikallaan käskyn menetellä määrätyissä asioissa työnantajan päättämällä tavalla.
Koskeeko tämä eräässä yhteisössä tehty päätös yhteisön ulkopuolella olevia?Helluntalaisista löytyy niitä jotka ehtoolisen yhteydessä pesevät toistensa jalat.Täälä oli joku joka ajatteli, että vain adventistit pesevät toistensa jalat.
Siunausta kaikille! huo mioita kirjoitti:
huo mioita kirjoitti: «Oletko koskaan kuullut ylpeän adventistin tunnustavan virheensä?»
Lähes kaikki ihmiset ovat kai jonkin verran ylpeitä. Ylpeyden määriä on vaikea mitata ja vertailla keskenään. Ja monien mielestä on olemassa erikseen tervettä ylpeyttä ja huonoa tai paheksuttavaa ylpeyttä. Pudotan tuon sanan "ylpeän" liian hankalana kysymyksestä pois.
Olen kyllä kuullut adventistin tunnustavan virheensä. Miten tämä kysymys liittyy keskustelun aiheena olleeseen asiaan?
Miksi ehtoollinen olisi annettu ohjeeksi muillekin kuin Jeesuksen oppilaille? Miten se eroaa siinä suhteessa kehotuksesta jalkojen pesemiseen?
Minusta näyttää nyt siltä, että yrität kääntää huomion pois tästä kysymyksestä.'- sitä minäkin
veli. kirjoitti:
Helluntalaisista löytyy niitä jotka ehtoolisen yhteydessä pesevät toistensa jalat.Täälä oli joku joka ajatteli, että vain adventistit pesevät toistensa jalat.
Siunausta kaikille!Paavi pesee jalkoja samoin ortodoksipapit ja mitäs pahaa on jalkojenpesussa,
adv. kirkossa voivat myös avioparit pestä toistensa jalat.
Jalkojenpesu on nöyryydenasetus. - _____*'''
sitä minäkin kirjoitti:
Paavi pesee jalkoja samoin ortodoksipapit ja mitäs pahaa on jalkojenpesussa,
Jalkojenpesu on nöyryydenasetus.Onko nöyryyttä enää olemassa, kun minä nöyristelen toisen jalkain juuressa pesemässä hänen jalkojaan?- aivan yhtä vähän, kuin minä annan anteeksi, mutta en unhoita väärin käytöstäsi!-__
- miten on?
sitä minäkin kirjoitti:
Paavi pesee jalkoja samoin ortodoksipapit ja mitäs pahaa on jalkojenpesussa,
Jalkojenpesu on nöyryydenasetus.>>Jalkojenpesu on nöyryydenasetus.>>
Tuli myös sellainen ajatus mieleeni tästä nöyryydenasetuksesta, että vaihtuvatkohan ne jalkaparit ihmisillä ja pestään myös niiden vähemmän pidettyjen sisarien ja veljien jalkoja, vai valitaanko aina pesukumppaneiksi sellaisia, joiden kanssa tullaan hyvin toimeen? Silloin tällainen toimitus ei osoita edes minkäänlaista todellista nöyryyttä, vaan on pelkkä "nöyryysrituaali" ilman syvempää merkitystä. - oikein tekevät
veli. kirjoitti:
Helluntalaisista löytyy niitä jotka ehtoolisen yhteydessä pesevät toistensa jalat.Täälä oli joku joka ajatteli, että vain adventistit pesevät toistensa jalat.
Siunausta kaikille!"Miksi adventistit pesevät ehtoollisen yhdeytessä toistensa jalat"?
Vastaus on SELVÄ ja YKSINKERTAINEN:
Koska JEESUS KEHOITTI NIIN TEKEMÄÄN. veli. kirjoitti:
Siunausta kaikille!Myös Herran kansa yhteisö pesee ennen ehtoollista jalat. Hehän ovat myös sapattina pyhittäjiä.
Stork kirjoitti:
Myös Herran kansa yhteisö pesee ennen ehtoollista jalat. Hehän ovat myös sapattina pyhittäjiä.
Tämä äskeinen oli vastaus nimimerkille "veli"
- pyh!
huo mioita kirjoitti:
TEE PARANNUS!
Jeesuksen esimerkki ja Raamattu puhukoon puolestaan:
14 "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette."
Joh. 13: 12-17Tuossa jakeessa 17 Jeesus lupaa siunausen (olette autuaat), jos toimimme tässäkin asiassa Jeesuksen ohjeen mukaan. 1 Kor 11 luvussa kehoitetaan tutkimaan itseään ennen ehtoollista ja tässä nöyryydenasetuksessa se tulee huomioiduksi, ettei mene multa-anturoin Herran pöytään. Mutta kuka ei ole kokenut / ymmärtänyt jalkojen pesun asetusta, ei tiedä minkä siunauksen sen laiminlyömällä menettää.
- kerettiläinen
No vastaus tuli siihen, miksi adventistit ja muutkin pesevät toistensa jalat ennen ehtoollista, mutta kukaan ei vieläkään ole vastannut siihen, että jos on niin tärkeää kirjaimellisesti noudattaa Jeesuksen esimerkkiä jalkojen pesun suhteen, niin miksei ehtoollista sitten muuten vietetä kirjaimellisesti Jeesuksen esimerkin mukaan, vaan siitä on tehty rituaali pikku "kekseineen" ja "snapsilaseineen"? Aterioimisestahan siinä alunperin oli kyse, eikä mistään rituaalista. Itse pääasian suhteen voidaan tehdä "omia sovelluksia", kun taas jalkojen pesua on noudatettava pilkuntarkasti. Tosin ei Jeesus pessyt kenenkään puhtaita jalkoja ja vielä sukat jalassa, joten on senkin suhteen tehty "omia sovelluksia".
Luulisin kyllä tietäväni tähän vastauksen, mutta katsotaan, onko se muillakin sama, jos joku tähän nyt ylipäätään vastaa.
Miksi täällä antiadventistit syyttävät jatkuvasti adventisteja kaikesta Raamatunmukaisuudesta, jopa Jeesuksen itsensä kehoituksen noudattamisesta? Jokainen epätietoinen voi tästä lukea tuosta kopioimastani selkeästä Raamatun paikasta vastauksen Jeesuksen itsensä antamasta esimerkistä, luulisi siitä selviävän JOKAISELLE, että:
"Miksi adventistit pesevät ehtoollisen yhdeytessä toistensa jalat"?
Vastaus on SELVÄ ja YKSINKERTAINEN:
Koska JEESUS KEHOITTI NIIN TEKEMÄÄN.- Kielletyt päivät?
Sirkka-Iita: Onko Raamatussa myös jossakin kohdin KIELLETTY viettämästä ehtoollista sunnuntaisin? Tiedän kyllä, että torstai olisi se varsinainen ehtoollisen asettamisen päivä, mutta onko lupa viettää ehtoollista myös muina päivinä?
Kielletyt päivät? kirjoitti:
Sirkka-Iita: Onko Raamatussa myös jossakin kohdin KIELLETTY viettämästä ehtoollista sunnuntaisin? Tiedän kyllä, että torstai olisi se varsinainen ehtoollisen asettamisen päivä, mutta onko lupa viettää ehtoollista myös muina päivinä?
Miten Raamatussa on asia ilmaistu? 1 Kor.11 luvussa mainitaan: "Niin usein kuin siitä juotte, niin usein kun te syötte..." Ei siinä päiviä ole mainittu, mutta jumalanpalveluksen yhteydessähän se on kätevintä ehtoollista viettää.
- pyh!1
TEE PARANNUS!
Ei minun nähdäkseni ainakaan mikään päivä ole kielletty ehtoollisen nauttimiseen Herran kunniaksi !
Mielestäni ehtoollista voi viettää koska vain. Mutta on vain YKSI PÄIVÄ, jonka Jumala on Pyhittänyt itselleen ja kehoittanut meitä MUISTAMAAN sen PYHÄKSI.
Se on Herran, sinun Jumalasi sapatti.
Senvuoksi minun mielestäni, Luojamme ja Lunastajamme itsensä eroittama ja pyhittämä PYHÄ-PÄIVÄ on oikein sovelias päivä myöskin Herran PYHÄN ehtoollisen viettoon.
- pyh!
Sinä et tiedä kristinuskota mitään etkä ole kristitty. Olet isästä perkeleestä lähtenyt pilkkaaja, jota odottaa helvetin tuli ellet tee parannusta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2518025IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2655177- 1711835
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)761760- 1861292
- 741248
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61147Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy2101002Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte1301001- 104955