Paljonko hevosvoimia minimissään autossa pitäisi olla, ettei jäisi jalkoihin ja ohitukset sujuisivat ongelmitta?
Paljonko tehoa tarvitaan...
66
15540
Vastaukset
- ---
riippuu autosta.
- Anonyymi
Juuri näin. Kevyt auto vaatii vähemmän tehoja kuin painava auto.
- .1.1.1.
ja kuskista.
- kysy peilikuvalta
Riippuu auton painosta ja kuskin ajotavasta.
Kaksijakoinen kysymys, kumpi on se harmittavampi? Se jalkoihin jääminen vaiko se ettei pääse heittämällä ohi?
Itse en jää jalkoihin 100 hv:llä, mutta en myöskään ohittele huvikseni. Tiedän että heikkotehoisempiakin autoja myydään ja monet ostavat sellaisia.- Anonyymi
Harvalla on enää nykyään hevosia, nykyään teho ilmoitetaan kilowatteina.
- Anonyymi
En jää minäkään 310hv,0-100kmh 2,5 👌🇫🇮
- Turhaa riehumista
Pärjäsin aikoinaan ihan hyvin 1080 kilon autolla ja 58 hevosvoimalla. Nyt on tehoa tuplaten eli 115, mutta autokin painaa 30 % enemmän. Kyllä tälläkin on päässyt sen minkä on tarvinnut. Enemmänkin kaipaisin alakierroksille lisää vääntöä kuin huipputehoa.
- voih, näitä
juu kyllä noin hieno ihminen ja taita kuski pärjää vaikka viidelle hevosvoimalla, olen ylen kade sinulle.
- pemaripölkky
voih, näitä kirjoitti:
juu kyllä noin hieno ihminen ja taita kuski pärjää vaikka viidelle hevosvoimalla, olen ylen kade sinulle.
On aihettakin, mitä huonompi kuski sitä suurempi tehontarve.
- näin...
Karkeasti kategorisoituna näin:
Pikkuautot (Yaris, Polo yms) --> 80hv tai enemmän, yleensä vapaasti hengittävä 1.4 tai uusissa turboahdettu 1.0/1.2 bensiinimoottori riittää.
Keskiluokka (Auris, Golf yms) --> 100hv tai enemmän, 1.6 vapaasti hengittävä tai pieni bensaturbo riittää hyvin.
Isot autot (Avensis, Passat) --> 120hv tai enemmän. Yleisesti jokin vapaasti hengittävä 1.8 tai 1.4/1.6 bensaturbo riittää mainiosti.
Vääntö (nm) on arkiautoilua ajatellen kuitenkin paljon olennaisempi tekijä kuin huipputeho (kw/hv).- näinpäs
Vääntö ja teho ovat suoraan toisistaan riippuvia suureita.
Kumpaakaan ei pysty vähentämään eikä lisäämään, ilman että toinen muuttuisi mukana. - Meowwweeh
näinpäs kirjoitti:
Vääntö ja teho ovat suoraan toisistaan riippuvia suureita.
Kumpaakaan ei pysty vähentämään eikä lisäämään, ilman että toinen muuttuisi mukana.Ei pidä paikkaansa, VAG-vehkeistä löytyy eri tehoilla samaa vääntölukemaa. Ainakin Audilla on myynnissä kahden eri teholukeman 2.0 TDI:tä, toisessa 100 kW ja toisessa 110 kW. Molemmissa 320 Nm huippuvääntö.
- Tekniikkaa
Meowwweeh kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, VAG-vehkeistä löytyy eri tehoilla samaa vääntölukemaa. Ainakin Audilla on myynnissä kahden eri teholukeman 2.0 TDI:tä, toisessa 100 kW ja toisessa 110 kW. Molemmissa 320 Nm huippuvääntö.
Teho on vääntö*kierrosluku.
Aivan autosta riippumatta.
Huomaatko mistä johtuu, että jollain samanväätöisellä autolla voi olla erilainen maksimiteho? - eipäs
näinpäs kirjoitti:
Vääntö ja teho ovat suoraan toisistaan riippuvia suureita.
Kumpaakaan ei pysty vähentämään eikä lisäämään, ilman että toinen muuttuisi mukana.Kuinka tyhmä sä oikein olet?
- khigigt
näinpäs kirjoitti:
Vääntö ja teho ovat suoraan toisistaan riippuvia suureita.
Kumpaakaan ei pysty vähentämään eikä lisäämään, ilman että toinen muuttuisi mukana.Ja" pyh" alavääntö on oikeaa tehoa. Joka kinneri kulkee kierroksilla. Yli 300Nm helpottaa ohitukses.
70-80 luvulla tultiin toimeen hyvin 50-80 hepalla,nykyään siihen suurimpaan sallittuun 120km/h nopeuteen päästäkseen useimmat kuljettajat tarvitsevat yli 100hp autoja.
- historic sarja
70-80 -luvulla pikkuauto painoi 800 kg tjsp ja isotkin vain reilun tonnin. Nykyään pikkuautotkin painaa 1200 kg ja perheautot 1400 kg pintaan.
- sitroen.
historic sarja kirjoitti:
70-80 -luvulla pikkuauto painoi 800 kg tjsp ja isotkin vain reilun tonnin. Nykyään pikkuautotkin painaa 1200 kg ja perheautot 1400 kg pintaan.
Ja tätä jotkut vielä väittävät kehitykseksi!
Ihan tosissaan! - paskoja autoja oliva
Juu ja siinä mentiikin jo melkein suurinta nopeutta mitä niistä lähti, ei kovinkaan hurja kiityvyys tuolla 100 tienoilla kun mentiin jo lähellä maksimia.
- historic sarja
sitroen. kirjoitti:
Ja tätä jotkut vielä väittävät kehitykseksi!
Ihan tosissaan!Sadoilla kiloilla kasvanut paino on kieltämättä haitta, mutta minä en ainakaan ole valmis palaamaan 30 vuotta ajassa taaksepäin kolariturvallisuuden ja varustelun (ilmastointi ym.) suhteen.
Etenkään, kun ei tää nykyinen suuremmasta painostaan huolimatta kuluta enempää... - Anonyymi
historic sarja kirjoitti:
70-80 -luvulla pikkuauto painoi 800 kg tjsp ja isotkin vain reilun tonnin. Nykyään pikkuautotkin painaa 1200 kg ja perheautot 1400 kg pintaan.
Mulla oli 71 mallin Chrysler joskus. Painoa oli n. 2000 kg.
- bodybuilder123
Vähintään 200hv ja autoksi Mersu
- Ei mikään lelu
Leopard 2:
" Koska kyseessä on varsin raskas laite (taistelumassa 55 tonnia) vaatii sen liikuttelu runsaasti voimaa. Siksi vaunun voimanlähteeksi on valittu 1500 hevosvoiman (1 100 kW) 12-sylinterinen kahdella pakokaasuahtimella ja välijäähdyttimellä varustettu nelitahtinen dieselmoottori MTU MB 873 Ka 501. Tämän iskutilavuudeltaan miltei 48-litraisen moottorin tehon teloille välittää RENK HSWL 354 -automaattivaihteisto, jossa on neljä vaihdetta eteenpäin ja kaksi taaksepäin. Vaihteita voidaan käyttää myös manuaalisesti, jolloin käytössä on vain kolme vaihdetta eteen. Huippunopeus on suurimmillaan 72 km/h ajettaessa eteenpäin ja 31 km/h peruuttaessa. Polttoainetta vaunu kuluttaa, olosuhteista riippuen, 3–10 litraa/km. Täysi polttoainetäyttö, 1160 litraa, mahdollistaa siten noin 500 kilometrin toimintasäteen." - Etanamyyntiin
Mersu on, mut heppoja turbolla vain 168 :/ Menen vaihtamaan heti.
- http://www.ts.fi/uut
Yhtä kiloa kohden tulisi olla 0,02 hevosvoimaa, että pärjää liikenteessä, ja voi kiihdyttää suht hyvin.
Eli esim tuhat kiloisessa autossa olisi hyvä olla ainakin 20 heppanen kone- Tekniikka
Jouhevaan liikkumiseen noin 50-200hv tuhatta kiloa kohti.
Kaikilla pärjää. Tuon alueen ulkopuolella joutuu kiinnittämään ajoon enemmän huomioa joko liian pienen tehon tai liian suuren tehon takia.
- Ladanen
Liiikenteessä ei kukaan tarvi esim:1300-1500 kiloisessa autossa yli 100 hevosvoimaa.Paljonhan on kuitenkin harrastajia jotka ajavat radoillakin samoilla autoilla niin sitten voi olla tarvetta teholle.
- Noops
Yli 200 hv ja yli 300 Nm. Mielellään lähemmäs 300 hv ja yli 500 Nm. Sitten ei jää jalkoihin tuolla kodin ulkopuolella.
- nitkunnitkunnitkun
Aivan, ei tehoista haittaa ole ja jää hieman pelivaraa jos joku tupeksii tai kiusaa.
Kateellisten puheita nuo, että kyllä 50hv:llä pärjää jne... - ihan ok
Neliveto myös luonnollisesti että lähtee liukkaallakin.
- Pedaali pohjaan
nitkunnitkunnitkun kirjoitti:
Aivan, ei tehoista haittaa ole ja jää hieman pelivaraa jos joku tupeksii tai kiusaa.
Kateellisten puheita nuo, että kyllä 50hv:llä pärjää jne...Mä ajelin vielä viitisen vuotta sitten 800 kiloisella kinnerillä, jossa oli 55 hevosvoimaa, tai ainakin tehdas lupasi niin. Nollasta sataan aika taisi olla noin
15,5 sekuntia.
Tuokin oli sellainen laite, että yleensä liikennevaloista lähdettäessä sai ihmetellä että mikä on kun ei ihmiset saa kiesejään liikkumaan. Aina vitutti junnata kakkosvaihteella ja odotella että edellä oleva saisi kerättyä sen verran vauhtia että voisi vaihtaa jo kolmoselle.
Moottoritielle liittyminen onnistui helposti. Rampin alussa kaasu lattiaan, kakkosella kahdeksaankymppiin ja siitä eteenpäin kolmosella ja taas sai ihmetellä miksi Avensikset ja Mondeot ei kiihdy...
Eikä maantielläkään ohittaminen ollut mikään ongelma, toki ennakointia vähän tarvittiin.
Joten mitä on tää puhe jalkoihin jäämisestä?
Jos tuntuu että liikenteessä jää jalkoihin, niin yleensä se johtuu jostakin ihan muusta kuin siitä että autossa ei olisi riittävästi tehoa. Suurin osa porukasta ei vaan jostakin syystä uskalla/halua antaa kunnolla kenkää autolleen.
Ei suuremmastakaan tehosta toki mitään haittaa ole, mutta aika pienitehoisillakin autoilla pysyy vaivatta muun liikenteen tahdissa, jos vaan uskaltaa kierrättää konetta tarpeeksi. ihan ok kirjoitti:
Neliveto myös luonnollisesti että lähtee liukkaallakin.
Nelivedossa on ongelmana pysähtyminen talvikelissä !
Lähtee reippaasti , niinko hauki rannasta, mutta sitten kun jonon pää lähenee, niin tulee kiirus katsoa kummalle puolelle väistän.
Olen nähnyt näitä 4-veto ritareita talvikelissä ja he luottavat siihen, että painavassa autossa säilyy paremmin hengissä lapset, kuin siihen törmättyyn 1000 kg autoon, jossa on 2 lasta takapenkillä.
Son vähän sama asia kuin tää covid rokotuksen otto !- Anonyymi
nitkunnitkunnitkun kirjoitti:
Aivan, ei tehoista haittaa ole ja jää hieman pelivaraa jos joku tupeksii tai kiusaa.
Kateellisten puheita nuo, että kyllä 50hv:llä pärjää jne...Ohittaminen on taitolaji, joten vähemmälläkinpärjää
- walterwoss
Fiat 127 vm -79 kipitteli 70 hevosvoimansa turvin lähes 150mittariin,,toki tuo vaati jo piiiiitkän kaasupedaalilla seisomisen..
- 900L
Sinulla onkin ollut Sport- malli, normaalilla 45 -heppaisella ei kiihtyvyys ollut noin rajua...
- Kkfkfkffkkfkfkf
Skoda 120 otti mittariin melkein 180km/h. Ja silloin piti ajaa eturenkaat ilmassa keskellä moottoritietä rystyt valkoisina.
Todellinen nopeus tuskin paljon yli 150kmh?
Mutta aina sillä ohi pääsi kun tarvetta oli. Turvallisempi olisi ollut vähemmillä tehoilla. - Anonyymi
Hetkinen. Missä Fiat 127:ssa muka on ollut 70 hevosvoimaa? Minun muistini mukaan satakakslaiskan 900-kuutioisesta koneesta irtosi 44hv. Tuo mainitsemasi 70hv on ihan riittävä normaaliin ajoon, omassa vanhassa Golfissani on 75hv ja ihan mainiosti olen sillä pärjännyt. Kiihtyvyys 0-100 on 15 sekuntia, ei mikään tykki mutta ainakin tähän mennessä olen hyvin pysynyt muun liikenteen mukana.
Se tuleva Dacian sähköauto Spring on sitten eri asia, siinä on 33kW (44hv) ja painoa sentään noin tonnin, ja sen kiihtyvyys on kuulemma 19,1s. Se on sitten jo vaarallisen hidas.
Nettiautossa oli myynnissä Nissan Sunnysta tehty sähkökonversio, jossa oli 10kW sähkömoottori. Sen on pakosti oltava jo aivan häkellyttävän laiska. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hetkinen. Missä Fiat 127:ssa muka on ollut 70 hevosvoimaa? Minun muistini mukaan satakakslaiskan 900-kuutioisesta koneesta irtosi 44hv. Tuo mainitsemasi 70hv on ihan riittävä normaaliin ajoon, omassa vanhassa Golfissani on 75hv ja ihan mainiosti olen sillä pärjännyt. Kiihtyvyys 0-100 on 15 sekuntia, ei mikään tykki mutta ainakin tähän mennessä olen hyvin pysynyt muun liikenteen mukana.
Se tuleva Dacian sähköauto Spring on sitten eri asia, siinä on 33kW (44hv) ja painoa sentään noin tonnin, ja sen kiihtyvyys on kuulemma 19,1s. Se on sitten jo vaarallisen hidas.
Nettiautossa oli myynnissä Nissan Sunnysta tehty sähkökonversio, jossa oli 10kW sähkömoottori. Sen on pakosti oltava jo aivan häkellyttävän laiska.Tuossahan tuo:
https://www.auto-data.net/fi/fiat-127-1.3-sport-75hp-6889
- 3464643
Sanotaanko että 0,1 hv/kg on aika minimi. Esim 150hv 1500kg (omapaino) autossa.
Omassa suhde on 0,1015 hv/kg ja ei tuossa ole yhtäkään heppaa liikaa.
Toki vääntökin vaikuttaa ja millä kierrosalueilla ne hepat ja väännöt ovat, ja vaihteiston välityksilläkin oma vaikutuksensa. Mutta jos pelkästä huipputehosta puhutaan niin 0,1 hv/kg ehdoton minimi mielestäni.- Näin_se_menee
Tämä pitää aika hyvin paikkansa. Tällä suhteella koneessa vielä hiukan reserviä laittaa boxi katolle tarvittaessa ja konttiin tavaraa.
Jos on takatyöntöinen 150 hv:n pirssi, niin ei niistä tehoista ole kuin haittaa "huonolle" kuskille, kun etupyörät ei nouse lumen päälle, vaan tekee veneen keulan tyyppisen puskuaallon !
- pakumies671
Dieselillä tarviit vähemmän heppoja kuin perinteisellä ahtamattomalla bensakoneella koska ahtamattoman bensakoneen hepoista lähes kaikki on laitumella paitsi silloin kun kone kiljuu lähes täysillä kierroksilla. Käytännön ohituskiihtyvyys on samantehoisella dieselillä paljon bensapeliä parempi.
2000 luvun alun 90 heppaset dieselit riittää jo hyvin normaaliin ohitteluun jopa Mondeon kokoluokan autolla, ja jos ei riitä niin useammin se on kuskin arviointikyvyssä vika kuin tehoissa. Tietysti mitä enemmän poweria on sen vähemmän vaatii ohittaminen tyhjää tietä. Joillekin edes isot tehot ei riitä kun ei ole ymmärrystä siitä mihin väliin ohitus onnistuu ja mihin ei. Sitten jäävät jonoja muodostamaan ja laiskemmat autot painaa ohi.- Kfkkffkkfkfm
Minäkin muistan kuinka 80-90-luvuilla kukaan ei koskaan ohittanut, kun bensa-autoissa oli alle 100hv.
- uj768uj876u678
Pitäisi olla tuntumaa siihen ajamiseenkin, liika teho on vaarallista myös.
Mulla on monta pikkuautoa missä on se 1-1.4 kone ja aina niillä on ohi päässyt.
Miksi ohitusta ei voi ennakoida?
Tehokkaallakin autolla ennakoin ohituksen aina, en mene koskaan roikkumaan jonkun auton taakse jos aion sen ohittaa, on niin paljon helpompaa ohittaa kun pitää ohittettavaan reilua välimatkaa ja kun latu aukeaa niin alkaa kiihdyttää ja menee ohi.
Monelle olisi tarpeen autokoulun jälkeenkin olla jonkun kokeneemman, tervepäiset ja hyvät ajotavat omaavan kuskin opissa vaikka aika-ajoinkin. Saattaa pelastaa jopa jonkun hengen.
Sellaisia tehoja ei ole missään perheautossa millä lähdettään ohittamaan rekkaa ja ohi pitäisi päästä jollain 100 metrin matkalla. Entäs kun ohituksen lopussa on vauhtia 180km/h ja auto pysyy varmaan lapasessa vielä tehokuskilla jos jotain menee pielee :) Näillä teho asenteilla se pieleen menemisen riski on aika iso.- TäytyyMyösOsataOhittaa
" Näillä teho asenteilla se pieleen menemisen riski on aika iso."
Olet oikeassa. Niistä on todisteina lukuisat BMW merkkiset autot milloin pöpelikössä, milloin puiden ympäri.....
- Klfkkkfkfkkff
50hv. Vähemmälläkin pärjää.
- 34525435
Itseä on alkanut vuosi vuodelta enemmän häiritsemään se että auto ei reagoi välittömästi kaasupedaaliin. Nytkin on tehoja 190hp ja neliveto mutta alle 30 vauhdeissa tuntuu kuin ajaisi kirjiamellisesti polkuautolla. Syy ei ole tehossa vaan siitä että se ei tule silloin pedaalia talloo, tallois sitä sitten pikkaisen vai paljon.
Olen päätynyt siihen että ainakin itselle perheautoon 150hp on hyvä kompromissi kun vaihteisto ja kone reagoi välittömästi. erittäin häirtisevää odotella vaihteiston arpomista ja sen jälkeen vielä ahtojen nousua.
Tarkoitan nyt nimenmaan tavallista ajamista ja jouhevaa menoa en yritteliästä kohnaamista. Toki koneen saa reagoimaan pitämällä askin manuaaliasennossa ja kierrokset 2k yläpuolella. Minulla kuitenkin on automaatti enkä halua ajaa sillä kuten motolla. Autolla siirrytään vaivattomasti paikasta toiseen. - Anonyymi
Joka tällaisia joutuu palstoilta kyselemään, niin on parempi jättää se autoilu kokonaan, ja siirtyä polkupyörään.
- Anonyymi
Bemarit ovat nopeita.
- Anonyymi
316 on ihan älytön tykki.
- Anonyymi
Kyllä ohitus onnistuu kun hakee pienempää vaihdetta sopivasti.
Mutta kaupunkiajossa sitä alavääntöä olisi hyvä olla enemmänkin.
Kestääkö kone pienen virityksen juurikin siihen vääntöön lisätehoa?- Anonyymi
Kyllä se 650hv pitää olla, ja neliveto, jotta tollolootista pääsee ohi HETI! Eikä vasta 15 päivä!
Audi King.
-Teiden King-
- Anonyymi
Minulla oli ensimmäinen auto -67 Corolla, ostettu uutena. Ajoin sillä kovempaa kuin millään sen jälkeen. Siihen aikaan teillä ei ollut nopeusrajoituksia. Moottori oli 1,1 litrainen.
- Anonyymi
Tesla Model 3 LR AWD:n 449 hp riittää ohituksiin varsin mukavasti. Sitä edeltänyt Corolla oli... melkoisen laiska.
- Anonyymi
>>>>> Kyllä se 650hv pitää olla, ja neliveto, jotta tollolootista pääsee ohi HETI! Eikä vasta 15 päivä!
Typerä kommentti.
-Martin Luther King-
Teiden kingi. - Anonyymi
500
- Anonyymi
Mopollakin voinee ohittaa,ohitettavan vain pitää tuntea liikenne lait.!
- Anonyymi
Kukaan ei tässä pitkässä ketjussa ottanut huomioon sitä asiaa, että ulkomaillakin voi ajaa.
Saksassa ei suurien korkeuserojen vuoksi pärjää sadalla hevosvoimalla, vaan jää jalkoihin. Jokainen, joka tätä ei usko, voi ottaa Helsingistä päivittäin liikennöivän autolautan Travemündeen ja kokeilla itse. Nyt - sesonkiajan ulkopuolella - on vähän edullisemmat lippuhinnatkin.
Minimi tänään Saksassa on ehkä 90kW eikä silloinkaan ole asiaa moottoritien niille kaistoille, joilla ajetaan lujaa, mutta tällä teholla ei aivan rekkojen seassa joudu ajamaan, mutta kovilla moottori on kuitenkin viimeistään ns. Kasselin nousuissa.
On totta, kuten joku aikaisemmin sanoi, että takavuosien raskasta Saabia, 99 ja 900 kuljetti 100 - 108 hv:n moottori ja hyvin riitti. - Anonyymi
kakka auto iiot
- Anonyymi
Ihan hyvin pärjää niillä 80-90-lukujen autoilla, missä oli vain 90 hv.
Ohittaessa pitää vain kiihdyttää reilusti ja kolmosella olipa autossa
4 tai 5 vaihdetta. Tälläin saadaan koneen huipputehot käyttöön ja
ohitus nopeaksi ja turvalliseksi. Viimeiset 3 autoani ovat olleet 130-140-150
hepoa sisältäneitä ja niillä on ohittaminen ollut helppoa, kun vain valitsee
riittävän pitkän suoran eikä ryntäile ohi riskipaikoissa . - Anonyymi
100 heppaa on nyt mutta on pikkuauto turbolla. Ohittaminen on helppoa.
Sitten meillä on tuollainen toinen pikkuauto missä onkin sitten enää 90 hevosta niin eipä enää olekaan niin herkkua. - Anonyymi
80 kW riittää hyvin normaalioloissa. Vähemmälläkin pärjää.
- Anonyymi
aika tarkkaan 0,1 hp/kg / auton omaan painoon suhteutettuna, on se riittävyyden alaraja. Eli 1200 kg autossa tarvitaan vähintään 120 hp tehot, jotta motarin ramppi riittää kiihdyttämään auton 120 km nopeuteen ennen loppumistaan...siis noin esimerkiksi.
- Anonyymi
Rampin/liittymän pituus vaikuttaa oleellisesti asiaan. Jos on lyhyt ramppi, niin ei ennätä kiihdyttää, vaikka olisi reilustikin tehoja. Vastaavasti pitkä ramppi jos on, niin ennättää hyvinkin kiihdyttämään tarvittavaan nopeuteen vähemmälläkin teholla.
- Anonyymi
Asiaahan voisi tutkia jos kiihdyttää kauempaan ja ohittaa sitte,,,vs että lähdettäisiin suoraan perästä ohittamaan...esim jos kiihdyttää 120 ja sitten ohitus...hyvin ehtii ohittaa mopollakin..ei tartte leikkiä formulaa
- Anonyymi
Muistakaa pitää ikkuna kiinni niin pysyy tukka päässä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875