Home ja rytmihäiriöt

mikrobiologi

Yksi merkittävä tekijä sydänoireilujen selittäjänä jää vielä nykyäänkin lääkäreiltä huomioimatta. Monet hometaloissa yleisesti esiintyvät mikrobit tuottavat myrkkyjä, joiden tiedetään vaikuttavan sydämen toimintaan.

Yksi sellainen on valinomysiini, jota eräs sädesieni (Streptomyces griseus -bakteeri) tuottaa. Valinomysiini kuljettaa kalium-joneja esteettä solukalvojen läpi suoraan mitokondrioihin. Sydämen toimintahan on sähköistä ja kalium on siinä tärkeä elektrolyytti (sähköä johtava, ionisoituva aine). Siksi solujen oikea kaliumpitoisuus on elintärkeätä. Solu saa siis yliannoksia näitä elektrolyyttejä ja seurauksena on rytmihäiriöitä. Mitä suurempi tämä ylimääräinen virtaus on, sitä vakavammiksi häiriöt muodostuvat.

Jotain tietoa valinomysiinistä:
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/0/4d467df6f0e79d38c2256ea6003a203e?OpenDocument&Click=

16

14185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • napero

Näkyykö tämän valinomysiinin kalium-tasapainovaikutukset verikokeissa? Onko siis veren kalium-pituoisuus tällöin koholla?
      Minkä tyyppisiä rytmihäiriöitä valinomysiini sitten aiheuttaa?

• mikrobiologi

Tavallisessa verikokeessa ei varmaankaan näy. Ellen väärin muista niin kalium-pitoisuus solun ulkopuolella on monituhatkertaisesti suurempi kuin itse solun sisällä. Sen takia solussa on kanavia, joita pitkin se ottaa hallitusti tarvitsemansa kaliummäärän sisäänsä. Valinomysiini rikkoo tämän hienon järjestelmän ja päästää hallitsemattomasti kaliumia solun sisään. En tiedä, onko perusterveydenhuollossa menetelmiä, joilla solun sisäinen kaliumpitoisuus voitaisiin määritellä vai olisiko se suoritettava yliopistotasolla.

• biokemisti
        mikrobiologi kirjoitti:

Tavallisessa verikokeessa ei varmaankaan näy. Ellen väärin muista niin kalium-pitoisuus solun ulkopuolella on monituhatkertaisesti suurempi kuin itse solun sisällä. Sen takia solussa on kanavia, joita pitkin se ottaa hallitusti tarvitsemansa kaliummäärän sisäänsä. Valinomysiini rikkoo tämän hienon järjestelmän ja päästää hallitsemattomasti kaliumia solun sisään. En tiedä, onko perusterveydenhuollossa menetelmiä, joilla solun sisäinen kaliumpitoisuus voitaisiin määritellä vai olisiko se suoritettava yliopistotasolla.

Vaikka ei sillä asian kannalta taida olla merkitystä, niin tulkoon selvä asiavirhe korjatuksi. Kaliumionin konsentraatio on solun sisällä 20-kertainen ulkotilan konsentraatioon verrattuna.
        http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/D/Diffusion.html#direct

• noh

Ei tuolla antamassasi linkissä mitään sydän oireista mainittu. Mistä siis tämä ajatus putkahti mieleesi?

• Kokenut

Itselläni oli aikoinaan pahojakin rytmihäiriöitä, kun olin työpaikalla, jossa oli homevaurioita. Ne loppuivat, kun vaihdoin työpaikkaa ja siksi luin tämän jutun tarkasti.

Siellä linkissä lukee:
        "Myrkyt ovat myös kaliumin kantajajonoforeja. Tämä ominaisuus lisättynä toksiinien PCB- tai DDT-yhdisteisiin verrattavissa olevaan rasvaliukoisuuteen saa kereulidin ja valinomysiinin kuljettamaan kalium-joneja esteettä solukalvojen läpi suoraan mitokondrioihin."

Ja alkuperäisessä viestissä luki: "Valinomysiini kuljettaa kalium-joneja esteettä solukalvojen läpi suoraan mitokondrioihin. Sydämen toimintahan on sähköistä ja kalium on siinä tärkeä elektrolyytti (sähköä johtava, ionisoituva aine). Siksi solujen oikea kaliumpitoisuus on elintärkeätä. Solu saa siis yliannoksia näitä elektrolyyttejä ja seurauksena on rytmihäiriöitä. Mitä suurempi tämä ylimääräinen virtaus on, sitä vakavammiksi häiriöt muodostuvat."

Löysin googlella toisenkin linkin, jossa puhutaan tästä hometalojen bakteerimyrkystä ja ja siellä todetaan mm. rytmihäiriöistä:
        " Sen sijaan kosteissa rakennuksissa sisäilman haittavaikutuksille altistuneet henkilöt kärsivät monimuotoisista oireista (infektiokierre, sydämen rytmihäiriöt, neurologiset oireet, väsymys,)"
        (http://yliopistolehti.helsinki.fi/1999_16/vaitokset.html#ILMASSA, SISÄTILOISSA JA ELINTARVIKKEISSA ESIINTYVÄT BAKTEERIT JA NIIDEN MYRKYLLISYYS)

• Myrkytysoireinen
        Kokenut kirjoitti:

Itselläni oli aikoinaan pahojakin rytmihäiriöitä, kun olin työpaikalla, jossa oli homevaurioita. Ne loppuivat, kun vaihdoin työpaikkaa ja siksi luin tämän jutun tarkasti.

Siellä linkissä lukee:
        "Myrkyt ovat myös kaliumin kantajajonoforeja. Tämä ominaisuus lisättynä toksiinien PCB- tai DDT-yhdisteisiin verrattavissa olevaan rasvaliukoisuuteen saa kereulidin ja valinomysiinin kuljettamaan kalium-joneja esteettä solukalvojen läpi suoraan mitokondrioihin."

Ja alkuperäisessä viestissä luki: "Valinomysiini kuljettaa kalium-joneja esteettä solukalvojen läpi suoraan mitokondrioihin. Sydämen toimintahan on sähköistä ja kalium on siinä tärkeä elektrolyytti (sähköä johtava, ionisoituva aine). Siksi solujen oikea kaliumpitoisuus on elintärkeätä. Solu saa siis yliannoksia näitä elektrolyyttejä ja seurauksena on rytmihäiriöitä. Mitä suurempi tämä ylimääräinen virtaus on, sitä vakavammiksi häiriöt muodostuvat."

Löysin googlella toisenkin linkin, jossa puhutaan tästä hometalojen bakteerimyrkystä ja ja siellä todetaan mm. rytmihäiriöistä:
        " Sen sijaan kosteissa rakennuksissa sisäilman haittavaikutuksille altistuneet henkilöt kärsivät monimuotoisista oireista (infektiokierre, sydämen rytmihäiriöt, neurologiset oireet, väsymys,)"
        (http://yliopistolehti.helsinki.fi/1999_16/vaitokset.html#ILMASSA, SISÄTILOISSA JA ELINTARVIKKEISSA ESIINTYVÄT BAKTEERIT JA NIIDEN MYRKYLLISYYS)

Mentyäni nykyiseen työpaikkaan alkoi oireilu. Siellä todettiin homeita sekä sädesieni. Sädesieniä oli n.30000 pmy, kun yläraja saisi olla 500 pmy.
        Työssäolo on ollut ihan hirveää. Minulla tuli mm. rytmihäiriötä, joita kesti yhteen kyytiin 5 viikkoa. Kaikkea muutakin mahdollista oiretta on ollut. Nyt vasta tajusin, että sydänoireet saattoivat johtuakin sädesienestä. Mietin itseäni ennen tuohon työpaikkaan menoa. Minusta tuntuu, että en ole enää se sama ihminenkään. Ennen olin iloinen, pirteä, reipas jne. Nyt sekava ihmisraunio.
        Päästiin äskettäin uusiin tiloihin, silmien ja ihon kutina on jo alkanut helpottaa. Kerro mikrobiologi, häviääkö nuo myrkyt verestä ja millaisella aikataululla.

• siis miten on?
        Kokenut kirjoitti:

Siellä linkissä lukee:

Osaan kyllä lukea. Ja huomasin että aloittajan viestissä viitattiin sydämentoiminnan häiriöihin, mutta vastaavaa viittausta ei mainitusta lähteestä löytynyt. En haluaisi uskoa vain viestin aloittajan omaan päätelmään. Perusteluja siis perään kuulutin. Ja tarkennuksia. Minkä tyyppisiä rytmihäiriöitä valinomysiini aikaan saa? Jos kyseessä on tuollainen kemiallisesti hyvin selkeä reaktio, niin oireidenkin täytyy kai olla selkeästi kuvailtavissa. Rytmihäiriöt siis ovat kai kaikilla kyseiselle aineelle altistuneilla samanlaisia? Millaisia?
        En kysele tätä siksi, että suuresti epäilisin homeiden voivan aiheuttaa rytmihäiriöitä, vaan siksi että olen itse reilut kymmenen vuotta sitten altistunut silloisessa koulussani homeille. Sain niistä silloin erittäin paljon elämänlaatua alentavia hengenahdistus, nuha ym. oireita. Nuo oireet kuitenkin loppuivat vuoden sisällä tuosta opinahjosta päästyäni. Nyt minulla on kuitenkin havaittu yhden tyyppinen jatkuva rytmihäiriö (tai nyt vasta on tullut ilmi että jo vuosia tiedossani ollut sydämen rytmin häiriö, ei ollutkaan normaali ilmiö kuten olen vuosia kuvitellut). Ja minua luonnollisestikin alkoi tämän viestiketjun aihe kiinnostaa... Olisiko tuo vuosia sitten tapahtunut homealtistus syynä jatkuvaan rytmihäiriööni...
        Eli jos voisitte ystävällisesti kertoa minkä tyyppinen rytmihäiriö homeista tulee ja minkä aikaa niitä tulee? Jos rytmihäiriöni olisi homeperäistä, olisiko sen pitänyt loppua homealtistuksen loputtua kuten muutkin oireet? Olisiko linkkiä vielä johonkin huomattavasti perusteellisempaan selontekoon kuin nämä tähän asti mainitut hyvin lyhyet ja pelkistetyt viittaukset?

• Kokenut
        siis miten on? kirjoitti:

Osaan kyllä lukea. Ja huomasin että aloittajan viestissä viitattiin sydämentoiminnan häiriöihin, mutta vastaavaa viittausta ei mainitusta lähteestä löytynyt. En haluaisi uskoa vain viestin aloittajan omaan päätelmään. Perusteluja siis perään kuulutin. Ja tarkennuksia. Minkä tyyppisiä rytmihäiriöitä valinomysiini aikaan saa? Jos kyseessä on tuollainen kemiallisesti hyvin selkeä reaktio, niin oireidenkin täytyy kai olla selkeästi kuvailtavissa. Rytmihäiriöt siis ovat kai kaikilla kyseiselle aineelle altistuneilla samanlaisia? Millaisia?
        En kysele tätä siksi, että suuresti epäilisin homeiden voivan aiheuttaa rytmihäiriöitä, vaan siksi että olen itse reilut kymmenen vuotta sitten altistunut silloisessa koulussani homeille. Sain niistä silloin erittäin paljon elämänlaatua alentavia hengenahdistus, nuha ym. oireita. Nuo oireet kuitenkin loppuivat vuoden sisällä tuosta opinahjosta päästyäni. Nyt minulla on kuitenkin havaittu yhden tyyppinen jatkuva rytmihäiriö (tai nyt vasta on tullut ilmi että jo vuosia tiedossani ollut sydämen rytmin häiriö, ei ollutkaan normaali ilmiö kuten olen vuosia kuvitellut). Ja minua luonnollisestikin alkoi tämän viestiketjun aihe kiinnostaa... Olisiko tuo vuosia sitten tapahtunut homealtistus syynä jatkuvaan rytmihäiriööni...
        Eli jos voisitte ystävällisesti kertoa minkä tyyppinen rytmihäiriö homeista tulee ja minkä aikaa niitä tulee? Jos rytmihäiriöni olisi homeperäistä, olisiko sen pitänyt loppua homealtistuksen loputtua kuten muutkin oireet? Olisiko linkkiä vielä johonkin huomattavasti perusteellisempaan selontekoon kuin nämä tähän asti mainitut hyvin lyhyet ja pelkistetyt viittaukset?

Näyttää siltä, että on jo kauan tiedetty, että tämä valinomysiini vaikuttaa sydämen toimintaan. Katso googlesta vaikkapa hakusanoilla: valinomycin arrhythmias (rytmihäiriö). Se varsinainen uutinen lienee, että vasta nykyään on todettu, että myös hometalojen mikrobit tuottavat tätä myrkkyä.

• Kokenut
        Myrkytysoireinen kirjoitti:

Mentyäni nykyiseen työpaikkaan alkoi oireilu. Siellä todettiin homeita sekä sädesieni. Sädesieniä oli n.30000 pmy, kun yläraja saisi olla 500 pmy.
        Työssäolo on ollut ihan hirveää. Minulla tuli mm. rytmihäiriötä, joita kesti yhteen kyytiin 5 viikkoa. Kaikkea muutakin mahdollista oiretta on ollut. Nyt vasta tajusin, että sydänoireet saattoivat johtuakin sädesienestä. Mietin itseäni ennen tuohon työpaikkaan menoa. Minusta tuntuu, että en ole enää se sama ihminenkään. Ennen olin iloinen, pirteä, reipas jne. Nyt sekava ihmisraunio.
        Päästiin äskettäin uusiin tiloihin, silmien ja ihon kutina on jo alkanut helpottaa. Kerro mikrobiologi, häviääkö nuo myrkyt verestä ja millaisella aikataululla.

Näyttää siltä, että myrkyt eivät häviä kovin nopeasti:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html

• sydän

"Trichoderma harzianum on myrkyllisiä peptaiboleja tuottava sieni, joka esiintyy kosteusvaurio rakennuksissa. Myrkky aerolisoituu: se voidaan todeta siittiötestillä, myrkky tekee kaliumkanavia solun kalvoihin. Tämä aiheuttaa kalium tasapainon järkkymisen ja esim. sydänkohtauksia. Jotkut myrkyistä ovat joni kanavia tuottavia, ne oikosulkevat solujen viestijärjestelmän. Nämä kestävät lähes kaiken käytettävissä olevan käsittelyn, joten ne ovat erittäin "vastustuskykyisiä".

Poimittu linkistä:
        http://personal.inet.fi/yhdistys/tyhosa/referointi.htm

• TarKas66

Itse asun 1983 valmistuneessa puurakenteisessa omakotitalossa. Talossamme on koneellinen ilmastointi lämmöntakaisinottojärjestelmällä, mutta ei riittävästi korvausilmaventtiileitä. Niinpä ilmastointi vetää korvausilmaa rakenteista ja myös leivinuunista. Tästä syystä talossamme on erittäin huono sisäilma. Ilmastointi oli minimitehollakin niin voimakas, että ulko-ovi on vaikea avata, jos ikkunat ovat kiinni. Koetimme hakea ratkaisua tähän ongelmaan siten, että asensimme huippuimurin liesituulettimeen, jolla hoidamme nyt koko talon ilmanvaihdon. Huippuimurin minimiteho on paljon pienempi kuin ilmastointikoneen, mutta sekin on liian voimakas eli korvausilman tulo ei edelleenkään ole riittävä.

Nyt olen huomannut, että lattianrajoista tulee homeen hajua. Etsin netistä apukeinoja tähän ja törmäsin tietoon, että tämänikäisissä taloissa haju tulee tuulensuojalevyistä, jos niiden alareunat ovat joskus kostuneet. Hajua on enemmän kosteilla keleillä, nytkin on satanut jo pitkään ja haju on voimistunut. Kesällä sitä ei tuntunut ollenkaan.

Olen koettanut korjata tuota korvausilma-asiaa repimällä tiivisteet pois ovien ja tuuletusikkunoiden yläosasta, mutta sekään ei näköjään riitä. Ihan viime aikoina minulle on ilmaantunut vaikeita rytmihäiriöitä, poskiontelo-ongelmia on ollut jo vaikka kuinka pitkään. Jatkuva sitkeä lima nielussa aiheuttaa nukkumaan ruvetessa jatkuvan nielemistarpeen, mutta limaa ei saa irtoamaan mihinkään suuntaan.

Olen eläkkeellä, puolisoni on työssä. Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta tehdä mitään suurimittaista remonttia, joten ei kai auta muu kuin kärsiä tästä asiasta :(

• vakavaaon

Minä sairastuin sydänsarkoidoosiin 42v.Se alkoi juurikin rytmihäiriöillä,keuhkolääkäri kysyikin että asunko kosteusvaurioisessa asunnossa,en vain sitä silloin tiennyt.Myöhemmin,kotoa löytyi mm.sädesientä.Sarkoidoosi tulehduksesat jäi arpi sydämeen,joka aiheuttaa minulle elinikäisen kammmiotakykardia alttiuden.Siksi minulle asennettiin defilaattorilla varustettu tahdistin,joka onkin pelastanut henkeni useita kertoja.Myös henkeä uhkaavan nenäverenvuodon sain asuessani vielä samassa asunnossa,home aiheuttaa sitäkin.Muutin pois,ja oireilu on poistunut pikkuhiljaa.Sydämessa on kuitenkin lopun ikää laaja-alaiset vauriot.Suhtaudun todella vakavasti sädesieneen.Myös lapseni saivat omituisia huimaus ja kouristelukohtauksia,joille ei löytynyt mitään selitystä.Ambulanssia jouduttiin soittamaan jonkun kerran.

• Anonyymi

Auttaako beetasalpaajat näihin oireisiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Auttaako beetasalpaajat näihin oireisiin?

Siis rytmihäiriöihin auttaa jonkin verranja estää sykkeen nousua

• Piiajk

Onko muilla sydän oireita?

• Anonyymi

On.Sädesieni mikrobialtistukset.Sydänoireita,kaikki mahdolliset oireet.v2010/12 ei työtä löytynyt,terveys heikko,vaikea astma.Homepaikkoja tarjotaan,terveyttä vaarannetaan..eivät ymmärrä asiaa.Sama kuin jo syöpään sairastuneelle ihmiselle lisättäisi syöpäsoluja,syöpä riskihän on tässäkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe