TEHKÄÄ UUS VALTATIE 18

Tässä on kuitenkin erittäin vakava ongelma ja se on itäänpäin VT 18, joka pitäisi kunnostaa, suoristaa ja tehdä turvallinen VT 18 -tien tasoinen. Kun ajaa Vaasasta VT 18:aa pitkin, kaikki on hyvää, kunnes saavutaan Veneskoskelle. Silloin tipahdetaan eri maailmaan.

Toinen vaihtoehto on antaa vaaralliselle Seinäjoki - ALAVUS -välille uusi tiennumero - vaikka kylätie 64918 ja sitten taas jatkaa VT 18 -numerona.

Eikö virkamiehillä ole mitään vastuuta, kun laitettiin tiehen miljoonia, ja lopputulos on vanhalla kouluasteikolla arvosana viisi? Ovatko virkamiehet lain yläpuolella? Nähtävästi kaikki tutkijat ovat yhden puolueen kimpussa.

Luin myös liikennetutkimuksen tuloksen, jossa itään päin ei mennyt yhtään autoa. Tämä tutkimus kertoo hyvin sen, mitä Seinäjoki ajattelee kyseisestä tiestä.

On myös kolmas vaihtoehto, jolla kantatie 66 saatiin erittäin hienoon kuntoon. Mistä Seinäjoki-ALAVUS-tie voi vain haaveilla, on pyytää Jussi Raittista tekemään laulun: Tehkää uusi valtatie 18
Ilmoita

ostekee kunnon pirssit, ( ei riisipussia) niin ei pikku mutkat tunnu missäään!
Ilmoita
nokkamiehet --puheenjohtajat---oikeisiin töihin.
Oma pesä vuotaa.
Ilmoita
parasta elvytystä.
Ilmoita
ja pimeä
Sydänmaantie ja
Kourassa aina tutka.
2 VASTAUSTA:
poliisn kouras??
tutkako kirjoitti:
poliisn kouras??
Kourassa on tutkain kovana n. 5 minuuttia.
Siiten laskeutuu Nurmon Alapäähän
+Lisää kommentti
,,,,,,,,,,
Ilmoita
Ähtäriläiset tänne änkee tuota Raimo vistbackan vanhaa aloitetta VT 18. Savola matkii perässä kun itsellä ei ole uusia ideoita...
Ilmoita
on kylätietasoa.
Ei valtatiie.

Taas Tuuriin tierahat ?
Ilmoita
muualle kaiken.
1 VASTAUS:
Ikivihreitä kansanlauluja kaikenikäisille. Freija-yhtyeen koko perheen konsertista nauttii niin vauva kuin vaarikin.
+Lisää kommentti
Nahjus ikkunanavaaja.
Ilmoita
Late pomona joka paikassa, mutta omat tiet kuin kinttupolkuja.
Ilmoita
1 VASTAUS:
Aja Mäyryyn.
+Lisää kommentti
Valtatie 18 Seinäjoki‐Alavus‐Ähtäri
Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään on yksi maamme tärkeimpiä itä‐länsisuuntaisia poikittaisyh‐
teyksiä. Tien vaikutuspiirissä on useita alueidensa vireitä keskuskuntia (Alavus, Ähtäri). Valtatielle 18 toteutet‐
tiin Seinäjoen pohjoinen ohitus, jonka myötä valtatie 18 liittyy valtatiehen 19 raviradan itäpuolella Pultran eri‐
tasoliittymässä. Tästä valtatie 18 jatkuu Veneskoskelle ja edelleen Alavudelle yhdistyen alisteisesti maantiehen
672. Alavudesta itään sijaitseva Tuurin kauppakylä on valtakunnallisesti merkittävä kauppakeskittymä, jonne
kohdistuu merkittävästi liikennettä. Lisäksi Ähtäristä itään Jyväskylään on yksi ongelmallisimmista tien osuuk‐
sista. Mahdollisesta uudesta linjauksesta Ähtäristä Multialle on aloitettu EU:n tukema NECL II (North East Carco
Link) ‐hanke. Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle.
Valtatie 18 on vilkkaasti liikennöity Laihialta Veneskoskelle liikennemäärien ollessa 3500–8300 auton välillä sekä
Alavuden ja Töysän välillä 4900–6100 autoa vuorokaudessa. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030
mennessä 30 %.
Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin
alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnetto‐
muusriski. Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 lii‐
kenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty
valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
le
Ilmoita
Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnettomuusriski.

Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 liikenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
1 VASTAUS:
On tuolla Veneskoski-Alavus välillä sentään meleko tuore päällyste.
Ja se on suhteellisen tasaasta ajella.

Vaan ajappa Myllymäki-Väätäiskylä väliä, siällon päällyste kuin mukulakiveä joka on laitettu Linnanmäen vuoristorataan. ;)
+Lisää kommentti
kansa odottaa tekoja
Ilmoita
Turha odottaa Lasselta ja Mikolta tekoja!- Mutta onneksi on Pentti!!
Ilmoita
Mitä alavutelainen jokapaikan puheenjohtaja saa aikaan.
Joo joo apulainen ???
Ilmoita
VT 18 on vain maakunnan sisäinen "valtatie" joka päättyy Ähtäriin. Ähtärin jälkeen ei liikennemäärät ole niin merkittäviä, että remontti kannattaisi. Virtain kautta pääsee mutkattomasti ja myös lapua-kyyjärvi tie on hyvä Jyväskylään. Onhan se tie todella huono mutta Ähtäriin ja Tuuriin pääsee monta muuta kautta eikä tämä linjaus ole kehityksen tiellä. Tästä jäämeritiestä Norjasta Pietariin on puhuttu niin kauan ettei sille ole löytynyt käyttäjiä viimmeisen 30 aikana.
Ilmoita
Sydänmaantie ei ole kylläkään huonossa kunnossa. Ainut huono puoli on tasoristeykset joita on 3 kappaletta. Kourassa on tosiaankin usein tutka mutta ei varmaan turhantakia koska 60pin alue jota ei taulapäät ymmärrä! Hommakkaa kunnon auto ni ei tarvi valittaa tien kunnosta. Käykää ajamassa Ähtäristä Saarijärvelle ni tiedätte mikä on huonoa tietä ja valittakaa sitte!
Ilmoita
Kuuskaista hoitaa yhteydet. Pummaa rahat yksityisiltä ja kunnilta.
Ilmoita
Valtatie 18 pitäisi ajatella enemmänkin Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri välisenä päätienä. Myllymäen jälkeen ei ole suuria liikennemääriä aina Multialle saakka. Multialta Jyväskylään päin liikennettä alkaa sitte olla pikku hiljaa enemmän ja enemmän, mutta se liikenne on taas Keski-Suomen sisäistä liikennettä, reunakuntien ja Jyväskylän välillä. Eli jos menee Väätäiskylään laskemaan ohi kulkevia autoja, niin niitä on todella vähän.

Tämän takia pitäisikin nykyaikaistaa Vt18 Alavuden ja Seinäjoen välillä. Kouran ja Sydänmaan oikaisuilla. Toisaalta tien nykyaikaistaminen Mäyryn kautta, parantaisi myös Kuortanelaisten kulkemista, mutta sitten Alavutelaisten matka pitenisi. Ähtäristä tuleekin jo sitten varsin hyvälaatuinen tie Alavudelle, jota pidemmälle Ähtäristä tuleva liikenne harvemmin suuntautuukaan.

Myllymäki-Multia välin voisi unohtaa kokonaan, sen parantaminen tai oikaisut eivät palvelisi oikein ketään, tai no ehkä kesämökkimatkaajia. Pitää ymmärtää se tosiasia, että Seinäjoen ja Jyväskylän välinen liikennetarve on vähäinen. Jos tarvetta olisi oikeasti, niin Väätäiskylän kautta kulkisi autoja tälläkin hetkellä paljon nykyistä enemmän. En sano että liikennemäärä olisi nolla, tottakai se yksittäisiä läpimeneviä harmittaa, muistaa kääntyä Väätäiskylässä risteyksestä. Mutta ei isoja tieratkaisuja yksittäisten autoilijoiden takia tehdäkään. Vaasa-Jyväskylä -liikenne kulkee Lapuan kautta, eikä sekään liikennemäärä (läpimenevästi) mikään valtavan suuri ole.

Pitää ymmärtää sellainen asia, että suuri osa liikenteestä on yleensä paikallista liikennettä. Ei voi ajatella että kaikki Alavudelle päin ajavat autot olisivat ajamassa halki Suomen.
3 VASTAUSTA:
tuski ovat kuistekaa menos Älävudelle
fofoo kirjoitti:
tuski ovat kuistekaa menos Älävudelle
Savola taitaa olla ainut vaaliehdokas, joka puhuu vt 18 tieoikaisuista.
Jokapaikan puheenjohtaja Lassekin saisi puhua.
Huonolla tiellä ei ehkä ole liikennettä vaikka tarvettakin olisi.
Savolakin innostuu kirjoittelemaan paikallislehtiin aina vaalien alla. Muuten aivan nollakerholainen. Ei mitään saavutuksia alueen kehittämisessä. Äänet menevät aivan hukkaan
+Lisää kommentti
Valtatie 18 on Jyväskylästä Petäjäveden, Ähtärin, Töysän, Tuurin, Seinäjoen ja Laihian kautta Vaasaan johtava valtatie. Tien pituus on 269 kilometriä.

Tie on pääosin kaksikaistaista tietä, jonka taso vaihtelee huomattavasti. Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, ja monin paikoin tie on valtatieksi erittäin kapeaa, mutkaista ja mäkistä. Tie kulkee myös muutamien taajamien halki. Myös tien opastus on paikoin epäyhtenäistä, sekavaa ja jopa harhaanjohtavaa[1].

Tiestä myös edelleen puuttuu suunniteltu osuus Multian kirkonkylän ja Ähtärin Myllymäen väliltä, ja tie on väliaikaisesti viitoitettu Väätäiskylän kautta. Tiellä on vielä neljä rautatien tasoristeystä.
Veneskosken-Kouran, Sydänmaan oikaisut odottavat rahoitusta.
Valtatie 18 myös kääntyy kaikkiaan seitsemässä liittymässä, mikä sekin tien pituuteen suhteutettuna lienee jonkinlainen ennäty
6 VASTAUSTA:
Suurin osa Vt18 autoilijoista ajaa valtatietä vain osan matkaa, tai paikallisajoa. Vain harva ajaa valtatien päästä päähän. Ei kenellekään 7:ää liittymää tule. Kyllä valtaosa autoilijoista kääntyy korkeintaan parista liittymästä, ajaessaan Vt18:aa. Vt18 jakauuu selvästi osiin. On paikallista liikennettä välillä Vaasa-Isokyrö, Isokyro-Seinäjoki, Seinäjoki-Alavus, Alavus-Ähtäri, Ähtärin jälkeen erittäin harvaa liikennettä Multialle saakka, sitten Multia-Keuruu, Keuruu-Jyväskylä. Ei esim Alavudelta juuri kukaan aja Vaasaan, Seinäjoelle ne on menossa.

Sitten tuo Myllymäki-Multia väli. Itseasiassa vaikka tuo yhteys olisi kokonaan poikki, niin sitä ei huomaisi juuri kukaan, juurikin tien paikallisluonteen takia. Sen takia koska juuri kukaan ei käytä tuota väliä. Menkääpä Väätäiskylään laskemaan autoja, voi tulla aika pitkäksi ja sudoku tutuksi kun ei siinä montaa autoa päivän aikana ohi mene.
palstaveri kirjoitti:
Suurin osa Vt18 autoilijoista ajaa valtatietä vain osan matkaa, tai paikallisajoa. Vain harva ajaa valtatien päästä päähän. Ei kenellekään 7:ää liittymää tule. Kyllä valtaosa autoilijoista kääntyy korkeintaan parista liittymästä, ajaessaan Vt18:aa. Vt18 jakauuu selvästi osiin. On paikallista liikennettä välillä Vaasa-Isokyrö, Isokyro-Seinäjoki, Seinäjoki-Alavus, Alavus-Ähtäri, Ähtärin jälkeen erittäin harvaa liikennettä Multialle saakka, sitten Multia-Keuruu, Keuruu-Jyväskylä. Ei esim Alavudelta juuri kukaan aja Vaasaan, Seinäjoelle ne on menossa.

Sitten tuo Myllymäki-Multia väli. Itseasiassa vaikka tuo yhteys olisi kokonaan poikki, niin sitä ei huomaisi juuri kukaan, juurikin tien paikallisluonteen takia. Sen takia koska juuri kukaan ei käytä tuota väliä. Menkääpä Väätäiskylään laskemaan autoja, voi tulla aika pitkäksi ja sudoku tutuksi kun ei siinä montaa autoa päivän aikana ohi mene.
Eikö Suomessa ole poikittaisliikennettä ?
Kaikki Valion Etelä-Pohjanmaan maito tulee Jyväskylästä Väätäiskylän tietä pitkin.
Puuvirta alkaa kulkea Äänekoskelle Väätäiskylän kautta.
Tuleeko Keskiselle ja Ähtäriin turisteja idästä ?
SILMÄTauki-- kirjoitti:
Eikö Suomessa ole poikittaisliikennettä ?
Kaikki Valion Etelä-Pohjanmaan maito tulee Jyväskylästä Väätäiskylän tietä pitkin.
Puuvirta alkaa kulkea Äänekoskelle Väätäiskylän kautta.
Tuleeko Keskiselle ja Ähtäriin turisteja idästä ?
Ei nyt taida ihan noin tärkeä olla Väätäiskylän kautta tuleva tie. Jos katsot karttaa, nin Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välillä on muitakin teitä.
maitokuski kirjoitti:
Ei nyt taida ihan noin tärkeä olla Väätäiskylän kautta tuleva tie. Jos katsot karttaa, nin Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välillä on muitakin teitä.
Maitokuski ainakin tietää, että Valion Maitojaloste on Seinäjoella,
ei sinne Jyväskylän Valiolta Kyyjärven kautta kierretä.
Katoppa karttaa kuinka valtatie 18 kulkee.
Monelle alavutelaiselle Keskeinen Suomi on suuri kysymysmerkki.
Täytyypä sulle sanoa, että kyllä me Jyväskylä-Seinäjoki välillä on käytetty Kyyjärven reittiä. Jos näet Väätäiskylässä maitoauton tai puutavara-auton, niin ei se tarkoita kaiken jkl-Seinäjoki liikenteen olevan sillä tiellä. Asiaan tietenkin vähän vaikuttaa sekin, että missä nurkalla jyväskylää ja seinäjokea lastaus- ja purkupaikat on.
SILMÄTauki-- kirjoitti:
Eikö Suomessa ole poikittaisliikennettä ?
Kaikki Valion Etelä-Pohjanmaan maito tulee Jyväskylästä Väätäiskylän tietä pitkin.
Puuvirta alkaa kulkea Äänekoskelle Väätäiskylän kautta.
Tuleeko Keskiselle ja Ähtäriin turisteja idästä ?
Fonecta.fi
+Lisää kommentti
Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa valtatieksi 18 merkittiin Vaasan ja Jyväskylän välinen eteläisempi reitti, joka oli ollut pitkään tiesuunnitelmissa. Jossain määrin hätkähdyttävää oli, että valtatieksi merkitty tie ei juuri muistuttanut valtatietä, vaan oli joukko maanteitä. Ilmeisesti kyseessä on vaihtoehtoinen strategia saada valtatien rakentamiseen varoja tien parantamisen varjolla.

Valtatieksi muutetut osuudet:
64 Ylistaro-Seinäjoki
697 Seinäjoki-Veneskoski
6961 Veneskoski-Taipalus (nopea muutos yhdystiestä valtatieksi)
672 Taipalus-Alavus
705 Alavus-Töysä-Ähtäri
621 Ähtäri-Myllymäki
633 Myllymäki-Väätäiskylä
622 Väätäiskylä-Multia
624 Multia-Petäjävesi
Ilmoita
Lasse Lasse näytä taitos.
Ilmoita
Raju liikenneonettomuus on vaatinut kahden ihmisen hengen ja yksi on loukkaantunut vakavasti.
Torstaina iltapäivällä tapahtui Alavudella liikenneonnettomuus, jossa kuoli kaksi henkilöä ja yksi loukkaantui vakavasti.

Onnettomuuspaikka on Alavudelta Peräseinäjoen suuntaan vievällä Sydänmaantiellä tiellä noin 11 kilometrin päässä Alavudelta.

Alustavan tiedon mukaan henkilöauto tuli Sydänmaantietä Seinäjoen suunnasta kohti Peräseinäjoentien risteystä.

Toistaiseksi tuntemattomasta syystä auto on lähtenyt heittelehtimään ja on lopulta noin 300 metriä ennen Peräseinäjoentien risteystä ajautunut kylki edellä vastaantulevan henkilöauton keulaan. Heittelehtimään lähteneen auton kaksi matkustajaa menehtyivät onnettomuudessa.
Ilmoita
Peräseinäjoen suunnasta Sydänmaantietä kulkenutta törmäykseen joutunutta henkilöautoa kuljetti 35-vuotias alavutelaisnainen, jonka kyydissä olivat 9-, 6- ja 4-vuotiaat pojat. Pojista 6-vuotias kuljetettiin Seinäjoen aluesairaalaan, koska hänellä epäiltiin sisäisiä vammoja. Poika kuljetettiin yön aikana Helsinkiin, missä hänet leikattiin. Poika on toipumassa leikkauksesta. Autoa ajanut nainen oli yön ajan tarkkailussa terveyskeskuksessa, mutta hänellä ei todettu vakavia vammoja.

Tämänhetkisen tiedon mukaan 22-vuotias vaasalaismies ajoi henkilöautolla Sydänmaantietä Seinäjoen suunnasta, kun noin 300 metriä ennen Peräseinäjoentien risteystä oikealle kääntyvässä kaarteessa auto lähti heittelehtimään ja ajautui vastaantulevan liikenteen kaistalle törmäten vastaan tulleeseen henkilöautoon.
Ilmoita
Hengenvaarallinentie ja liiankapeamutkikas nimimerkeille. Älkää kirjoittako paskaa! Tiellä siinä kohdassa jossa onnettomuus tapahtui on kuudenkympin rajoitus ja suora tieosuus joten tommosta onnettomuutta ei olisi tapahtunut jos olis rajoituksen mukaan ajettu! Syynä oli liian kova vauhti, älykääpiöpuhelimen rassaaminen, kuskin kokemattomuus, päihteet tai sairaskohtaus. Ei todellakaan tien vika! Tie on hyvässä kunnossa lukuunottamatta Seinäjoelle päin mentäessä juuri ennen koulun ja päiväkodin risteystä olevat vaaralliset mutkat ja matkan varrella olevat 3 ylikäytävää. Kyllä kaistapäitä joita ei ikinä saisi olla liikenteessä liikkuu päivittäin jokaisella tiellä. Maltti on valttia sanonnan pitäisi jokaisen painaa kalloonsa kun tien päälle moottoriajoneuvolla liikenteeseen lähtee! Tässä tapauksessa luojan kiitos ettei vastaantulevan auton matkustajille sattunut vakavavempaa. Aivan turhia kuolemia aiheutui tässäkin tapauksessa.
Ilmoita
Siinä kohdassa- Putulassa, Ristilässä -on mutka ja tie vain 7 metriä KAPEA.
Siinä luoman kohdalla suistuminen tapahtui.
Ilmoita
Ryhmittymiskaista käännyttäessä sydänmaallepäin
Ilmoita
Ei mutkia suoriksi tavata ajaa! Joka tapauksessa 60pin rajoitus kohdassa missä suistuminen on tapahtunut ja yhteentörmäys! Ei olisi tapahtunut jos rajoituksien mukaan olis ajettu! Kyllä yritetään ryhmittymiskaistaa ja parannuksia tiehen, mutta on älykääpiöitä aina jotka valittavat yrittävät estää parannuksia. Ja sellaiset vastustavat joidenka ei tarvitse kyseistä tietä ajaa!
Ilmoita
Miksi te hölmöt ette aja Kuortaneen kautta Alavudelle ja sieltä Ähtäriin. On hyvä tie.
Ilmoita
Rekat kulkevat määräysten mukaan.
Itse ei saa soveltaa tai valita teitä.
Joka tapauksessa Sydänmaan - Kouran tie ei ole valtatietasoinen.
Mitä jokapaikan puh.joht. Lasse on tehnyt tien eteen ?
1 VASTAUS:
Siis Lasse kuka?
+Lisää kommentti
Jokapaikan Lasse Antila puheenjohtaja maakunnan liitoissa.
1 VASTAUS:
Siis Anttila vai?
+Lisää kommentti
Lisärahoitus tervetullutta
Haapasalon mukaan on erittäin tervetullutta, että hallitus lisää varoja liikenneinfran kunnostamiseen ja kehittämiseen. Suomessa on mittava korjausvelka ja yrityksillä paljon tarpeita.

– Hallituskaudella on varauduttava myös pääliikenneverkkojen pitkän tähtäimen ohjelmaan. Pohjaksi tarvitaan uudenlaista tietoa liikenneväylien käytöstä ja kysynnästä yritystoiminnan perusteella. On myös tärkeää, että hankkeet osataan laittaa tärkeysjärjestykseen talouskasvua tukevalla tavalla.
Ilmoita
Valtatien 4 kehittäminen osana Botnian käytävää, yhteysväli Jyväskylä – Oulu
Sijainti: Keski‐Suomi (Jyväskylä, Laukaa, Uurainen, Äänekoski ja Viitasaari) sekä Pohjois‐Pohjanmaa
Valtatie 4 muodostaa yhdessä pääradan kanssa
Botnian käytävän, joka on osa ehdotettua
korkeatasoista EU:n TEN‐T –ydinverkkoa. Nelostie
on maan lyhin ja keskeisin tieyhteys
pääkaupunkiseudun ja Pohjois‐Suomen välillä ja
palvelee tavaraliikenteen merkittävimpänä
kaukokuljetusten reittinä. TEN‐T –ydinverkon tulee
olla valmiina vuoteen 2030 mennessä.
Yhteysvälin Jyväskylä‐Oulu kehittäminen sisältyy
liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016‐2022
kehittämisohjelmaan.
MISSÄ ONKAAN BOTNIA.
Keski-Suomi omii kaiken Pohjanmaalta.
Ilmoita
Eikös taas ollu turhaa loukuttaa naamaansa jotta Sydänmaanties oli taas syy kahden henkilön kuolonkolarissa? Ei auta vaikka olis kymmenen metriä leviä ja ei ainuttakaa mutkaa nii näitä saatanan tunareita mahtuu liikenteeseen jokka aiheuttaa sivullisille autoilijoille vaaraa ja jopa kuoleman! Niinkuin tässä keskikylässä tapahtuneessa kolarissa kuljettaja ja muut matkustajat olivat täysin huumeissa tiedotusvälineitten mukaan eikä tosiaan ollut huonon, kapean ja mutkaisen tien vika niinkuin melkein kaikki naamaansa rääpii! Ei olisi tuotakaan tapahtunut jos olis ajanut 60pin rajoituksen mukaan ja olis helvettivieköön ollu ajokuntoinen! Kaikkia paskapäitä liikenteessä kulkee joka päivä ettei ole ihme vaikka joka päivä joku syytön saa surmansa tai vammautuu! Ei ole yhtään väliä vaikka ittensä tappaa mutta valittis jonkun muun tavan tai päästäis kahtasataa päin kalliota! Toivottavasti te jotka tien huonon kunnon syyksi laitoitte tänkin kolarin niin lopettatte turhan naaman loukuttamisen? Jos kaikki ajais rajoituksien mukaan ja jättäis tappavat päihteet ottamatta liikkeelle lähtiessään niin ainuttakaan tämmöstä tapausta ei tulisi lisää!
Ilmoita
6.5 metriä kapea "valtatie" ---entinen sama kylätie--- on ala-arvoinen.
Ja silti iskettiin 100 km / h nopeussallimus, jotta rohkeat hurjapäät tietä käyttäisivät.
Suositten lämpimästi kulkemista turvallisesti Mäyryn kautta.
Ilmoita
Hunnakon pitkä suora on 8 metriä leveä,
sitten Putulassa älyttömät mutkat, ja kapea tie.
Näissä mutkissa kuivalla kelillä ylinopeudella tapahtui kuolemanonnettomuus.
Auto ei pysynyt hallinnassa.
1 VASTAUS:
Missähän sydänmaantiellä on hunnakon suora? Salli meidän nauraa! Saarijärven suorasta oon kyllä kuullut. Ei ne ny niin älyttömiä mutkia putulan kohdalla ole jottei kaheksankympin ja kuudenkympin alueella jossa onnettomuus tapahtui pysty omalla kaistalla pysymään kuivalla ja hyvällä säällä! Mutkat ennen koulun tienhaaraa Alavudeltapäin mennessä ovat tosi vaarallisia mutta eipä niissäkin ole tapahtunut onnettomuuksia eikä tapahdu jos ratintakana on ajonsa osaava henkilö! Kaikenlaisia kaistapäitä liikenteessä kulkee joka päivä joidenka ei ikimaailmas tarviisi tienpäälle lähtiä edes kävellen. Todellakin vaikka tuokin tie olis 20 metriä levee ni juopot, huumehörhöt, ym. muut kaistapäät aiheuttavat varmasti onnettomuuksia! Oliko tuo onnettomuus tien vika kysyn minä?
+Lisää kommentti
Etkö Paavo KOSKAAN ole nähnyt kylttiä:
Huunnakon marjatila.
Olet itse vissiin Impivaarasta.
Ilmoita
Olen kyllä nähnyt tuhansia kertoja samaisen kyltin mutta ei se tee siitä suorasta Hunnakonsuoraa koska sehän on ihan eri tie! Sulle asennevammainen Paavonpenikka tiedoksi vain! Käyppä kysymäs vaikka kyläläisiltä asiaa niin saat oikean tiedon!
Ilmoita
JYVÄSK-ÄHTÄRI-SJK-VAASA
9.9.2015 10:00
UUSI
E-P Liitto

60100 SEINÄJOKI MIELIPIDE/MUISTUTUS 09.09.2015 Vaihemaakunatakaavakakkoseen.

VAIHEMAAKUNTAKAAVA 2

" Kaavasuunnitelmassa on kuitenkin erittäin vakava ongelma ja se on itäänpäin VT 18, joka pitäisi kunnostaa, suoristaa ja tehdä turvallinen VT 18 -tien tasoinen. Kun ajaa Vaasasta VT 18:aa pitkin, kaikki on hyvää, kunnes saavutaan Veneskoskelle. Silloin tipahdetaan eri maailmaan."

Lis aluetyyppijako (SITO 2012) on jo valmiiksi vanhentunut, se pitäisi päivittää:

1. Vuonna 2015 Vilppulaan on Metsägroup perustanut Euroopan uudenaikaisimman suursahan.

2. Vuonna 2017 Äänekoskelle Metsägroup avaa Euroopan suurimman biotehtaan

3. Seinäjoen talousalueella juotava kaikki Valion maito tulee Jyväskylästä.

Kaikki nämä uusimmat suurtehtaat tarvitsevat-käyttävät logistiikassaan VALTATIE 18:aa.

Tämä fakta on täysin poissa--unohdettu uudessa VAIHEMAAKUNTAKAAVA 2:ssa liikenneosiossa.

Asia täytyy korjata, ettei suunnitelma ole jo valmiiksi vanhentunut.

Valtatie 18 oikaisut Seinäjoen, Alavuden ja Ähtärin kohdilla täytyy nostaa 1. koriin tärkeydessä.

KEHITYSKÄYTÄVÄ I-PALKKI muodossa Kauhajoelta Kauhavalle on suppea ja eriarvoistava.

TÄHTIMALLI Seinäjoen ympärillä on paljon tasapuolisempi.

Tuurista Seinäjoen kautta Vaasaan menevä valtatie 18 on tärkeä valtakunnallinen poikittainen valtimo, joka täytyy nostaa siihen asemaan, kuten jo 1990 luvulla on päätetty.

Tien varrella on voimakkaita kasvukeskuksia kuten esim. Tuuri-Alavus ja Pohjan liike-ja teollisuusalue Seinäjoella.
3 VASTAUSTA:
Pikkaisen mielipidettä joihinkin kohtiin. Esimerkiksi Seinäjoelta Vilppulaan voi mennä ilman merkittäviä lisäkilometriä Mäyry-Alavus-Virrat kautta. Äänekosken tuleva tehdas taas tarvitsee vain pieneltä alueelta Etelä-Pohjanmaata ja Pohjanmaata Valtatie 18 ja silloinkin joutuu käyttämään valtatien lisäksi huonohkoa tietä. Jo kartastalta katsottuna materiaalivirrat menevät muita reittejä Äänekoskelle. Seinäjoen talousalueen Valion maidosta ei kaikki taida tulla Seinäjoen talousalueelle Jyväskylästä.
Ei noilla Vilppulan ja Äänekosken tuotantolaitosten tavarakuljetuksilla voi VT18:aa perustella. Eiköhän ne kuljetukset kulje pääasiassa aivan muita reittejä vaikka tie rempattaisiiinkin. Ja asian voi vilkaista kartasta.
Forestwomen kirjoitti:
Ei noilla Vilppulan ja Äänekosken tuotantolaitosten tavarakuljetuksilla voi VT18:aa perustella. Eiköhän ne kuljetukset kulje pääasiassa aivan muita reittejä vaikka tie rempattaisiiinkin. Ja asian voi vilkaista kartasta.
No, tuo höpätys on Ähtärin Nesteen parlamentista. Olin itse kaffella ja pari paikallista Savolan tukijaa kait jauhoi juuri tuota höpötystään.
Sanoin, että lopetakaa tuollaanen puhe, täysin tuuleen huutamista. VT 18 ei ole enää tarpeen näiren hiljasten katujen sekaan. OHI ON:
Puutavaran logistikkan itse tietävänä, voin näin sanoa. Se on TOSI:
+Lisää kommentti
Alavus: Valtatien 18 oltava liikennettä vastaavassa kunnossa
15.09.2015

Alavuden kaupunki edellyttää, että valtatie 18 tulee kunnostaa nykyistä liikennemäärää vastaavalle tasolle.

Merkittävä oikaisukohta tällä tiellä olisi kaupunginhallituksen mukaan Myllymäki–Multia-välin lisäksi Sydänmaan kohdalla.

Alavuden kaupungin linjaus on osa lausuntoa Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen suunnitelmasta vuosille 2015–19.

REIJO HEIKKILÄ

JK: ja junavuorot loppuvat.....................
tiet nyt kuntoon...............
Ilmoita
Onnibussi ie tule koskaan mutkatielle eikä 60 km. / h tienpätkille.
Ilmoita
Berner tuo kotimaastaan Sveitsistä alppijunia.
Ilmoita
Wittumainen Sydänmaan - Kouran - Veneskosken väli
1 VASTAUS:
Kyllä maalaisliittolainen Anne Berner pian tekee meille uuden tien.
Maaseudun yståvå ???
+Lisää kommentti
Kyllä Berner tuli nimenomaan vain täksi kaudeksi eduskuntaan. Vaati keskustasta ministeripaikan itselleen, jotta saisi runnottua tietyt päätökset läpi. Nyt nämä tietyt päätökset ovat runnoutumassa läpi, ennätysajassa. Periaatteessa Berner voisi lähteä eduskunnasta jo vaikka ensi keväänä pois, koska myyräntyö on jo tehty. Sitten on hyvä jatkaa bisneksen pyörittämistä omassa elämässä, kun esteenä olleet tietyt lakiesteet yms on purettu tieltä. Tämähän tällä tässä on tarkoituksena, sen näkee sokea reettakin. Eli virka-aseman hyväksikäyttö, oman edun tavoittelemiseksi. Härskiä touhua, joka ei päivänvaloa kestä. Ja samaa taitaa harrastaa tämä Sipiläkin, eli lakipykälien puliveivaamista sellaiseksi, että kohta kädet syyhyää palata takaisin yritysjohtajaksi, kun esteet on suorastaan räjäytetty tieltä pois. Nämähän pelaa kaikki ihan omaan pussiin.

Nojoo, tehkää uus, valtatie kuuskuus.
2 VASTAUSTA:
Kyllä Ministerit ovat pelkkiä sätkynukkeja, taustalla häärii kaikenlaiset neuvonantajat ym. Tiitiset. Käskyt tulee EU:sta. Mitään uusia teitä ei alueellemme enää tule, kansa vanhenee ja vähenee.
Jokapaikan Lasse Alavudelta hoitaa Mikon ja Annen kanssa hommat ?
+Lisää kommentti
Ei noista mutkaisista teistä saa millään keinolla valtatietasoista tietä. Ei se mutkaisuus Multialle lopu, vaan mutkia on aina Jyväskylään saakka. Petäjävesi-Jyväskylä väli on koko ajan mutkaa mutkan perään ja nyppylää.

Olisi parempi tehdä valtatie toista reittiä, Lehtimäen suuntaan. Veneskoski-Mäyry-Kukonkylä (pelkkää suoraa), josta sitten noin 50-60km uutta (suoraa) tietä kohti Saarijärveä. Josta se yhtyisi Vt13. Näin ollen "Sinisen tien" Jyväs-Vaasa liikenne siirtyisi tälle uudelle tielle tältä väliltä, jättäen Saarijärvi-Ylistaro välin hiljaisemmaksi. Lisäksi Saarijärvi-Jyväskylä tie on leveää ja kohtuullisen suoraa tietä, jolloin lähes koko Jyväskylä-Vaasa väli ajettaisiin suoraa tietä.

Matka Jyväskylä-Vaasa olisi suunnilleen sama kuin Lapuan kauttakin, mutta se ottaisi tärkeämmän Seinäjoen matkan varrelle paremmin. Sen sijaan Kuopio-Seinäjoki väli lyhentyisi huomattavasti.
4 VASTAUSTA:
Ei muuten lyhentyisi Seinäjoki-Kuopio väli juurikaan. Tai en sitten tiedä, mitä kautta luulet autojen nykyään liikkuvan.
Blueway kirjoitti:
Ei muuten lyhentyisi Seinäjoki-Kuopio väli juurikaan. Tai en sitten tiedä, mitä kautta luulet autojen nykyään liikkuvan.
Kuopiosta Seinäjoelle valtateitä pitkin, reitti kulkee Siilinjärvi-Viitasaari-Lapuan kautta. Matkaa kertyy 310 km. Uusi tielinjaus Saarijärvi-Lehtimäki, mahdollistaisi käyttää reittiä Suonenjoki-Hirvaskangas-Saarijärvi-Lehtimäki. Tämä olisi noin 285 km. Että kyllä se "juurikaan" lyhentyisi matka noin 25 km. Tekee matka-ajassa noin 20min, raskaalla liikenteellä 25min. Toki Kuopiosta pääsee kyläteitä käyttämällä lyhemmin, mutta ei ainakaan raskas liikenne kyläteitä käytä, eikä kyllä pitkänmatkalaisetkaan.
Ei tartte tuon matkasäästön takia tehdä uutta tietä.
Missään vaihtoehdossa ei voi jättää Keskisen TUURIA ja Ähtärin TURISMIA SIVUUN.
NÄMÄ liikekeslukset ovat jo maakuntakaavassa päätetyt.
+Lisää kommentti
Äänekoskelle alkaa puuralli.
Alavuden läpi.
Ilmoita
seinäjoki - koura -alavus välille on suunnitteilla pyöräkelkka liikenne.
Ilmoita
Kirkkojärvelle suunnitteilla ulkoilureitti, siis järven ympäri.
2 VASTAUSTA:
Valtatie 18 kulkee Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään, ja tie on tärkeä muun muassa alueiden elinkeinoelämälle. Tämä kuva on Ähtärin matkailualueelle vievän risteyksen kohdalta.

Ähtärin kaupunginhallitus on antanut lausuntonsa Etelä-Pohjanmaan toisesta vaihemaakuntakaavasta.

Lausunnon mukaan maakuntakaavamuutoksessa tulee turvata tiestö ja raideliikenne sekä näiden tarvitsemat rakentamis- ja kunnossapitotoimet.

Ähtärin kaupunki perustelee tätä linjausta maakunnan itäosan teollisuuden ja matkailun kasvaneilla tarpeilla.

REIJO HEIKKILÄ
Matkailun,,heh
+Lisää kommentti
Nyt kun Hallituskin laittaa teitä kuntoon teollisuuden hyöty etusijalla, niin eikö tuon Jyväskylän suunnan vois jättää mopen osille ja vääntää Väätäiskylästä Äänekosken suuntaan, Keuruun vai Saarijärven kautta. Ootte kumminki kulukenu sieläpäin, nii mitä mieltä olette.
8 VASTAUSTA:
Jokapaikan Lasse tekee vaikka mitä----EP:n liitossa.
Pauli hjelppaa.
Mikko komppaa.
Alavuden kaupunki ei VEILÄ tajua omistavansa Tuurin elinvoimaista kylätaajamaa.
Niin vaatimattomia Alavuden toimenpiteet ovat Tuurin puolesta.
Mm. juuri liikenneolojen parantamisessa.
Alunperin vt18 piti ohittaa komiasti Tuuri ja töysän keskusta. Siitä suunnilleen Korjosen kohorasta oli tarkootus kääntää tie Inhan pellolle ja sieltä kohti Hakojärviä. Mutta loppu Valtiolta vissiin rahat ja jäi homma kesken.Muutenhan Tuuriin ny kyllä pääsöö, pian tullee kev. liik. väy. teon alle Kellokorvesta Tuuriin ja vissiin Hakojärvehen asti.
ONNIbusskkini tulee .
Mullakin tulee ensi yönä.
kaikki-onnistuu kirjoitti:
Jokapaikan Lasse tekee vaikka mitä----EP:n liitossa.
Pauli hjelppaa.
Mikko komppaa.
Mikko leikkii vaan pyssyleikkejä maastopuku päällä. Ei ymmärrä alueen oikeita asioita. Putoaa toivottovasti pois eduskunnasta. On ollut toivoton tapaus alueen asioissa. Ei ne pyssyleikit aluetta lämmitä. Loikkarit jääköön omaan arvoonsa.
Asia on nyt vaan niin ettei alueen edustajilla ole munaa tai halua edistää asioita. On mukava kokoustella ja kahvitella mutta suu supussa. Pelkkiä kokouspalkkioiden keräilijöitä. Vaihtavat puoluettakin etujen toivossa laskelmoiden. Kepu on aivan turha edustamaan aluetta.
Ei tullut Vaasaan uutta laivaa, kun hurrit eivät muistaneet VALTATIEYHTEYKSIÄ SISÄSUOMEEN, joita Eu-rahanjakajat kaipasivat.

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Niin kauan kun VT 18 on tätä tasoa mitä se tällä hetkellä on, minun reitti valintani Alavudelta on Alavuden aseman kautta Mäyryyn ja siitä Seinäjoelle. Tämä on nopea, hyvätasoinen ja jouheva reitti. 18 tie olisi pitänyt aikoinaan viitoittaa Mäyryn kautta jo ihan turvallisuuden takia ja vieläkin sen ehtii tehdä. Alavuden ja Seinäjoen välillä on jo nyt kohtuullinen tieyhteys olemassa Mäyryn kautta.Pikku juttuja tekemällä siitä saisi hyvinkin valtatietasoisen yhteyden nopeasti ja suht pienellä rahalla verrattuna Kouran reittiin. Muuten tämä reitti Mäyryn kautta Alavudelta on 3 km pitempi Kouran reittiin verrattuna, mutta ajallisesti reiteillä ei ole mitään eroa.
KOURASSA ON AINA TUTKA.
Ja palio mukavee ajella Mäyryn kautta. Näköö muutaki ku mettää.
+Lisää kommentti
Kummallakohan reitillä on enempi mettätaivalta Seinäjoelle mentäessä? Sydänmaan vai Mäyryn kautta? Virkamiespäätöksellä nimimerkki, käyppä testaamassa! Yleensä kaikki onnettomuudet jotka kyseisillä tieosuuksilla on tapahtunut ovat johtuneet ajotaidottomista ja päihdeongelmaisista idiootikuskeista lukuunottamatta joitakin hirvikolareita. Ei tarvitse lähteä tienpäälle jos ei löydy ajotaitoa!
1 VASTAUS:
Testattu on, vuos sitte ajatin taksia S-joelle kumpaaki kautta.
+Lisää kommentti
Olisit ajanut itse etkä vain ajattanut! Ja Mäyrystä lähtien ei muuta olekkaan kuin mettää Veneskoskelle asti. Heh, heh!
1 VASTAUS:
Suorin ja
Nopein.
Kourassa seisoo aina kull......ja tutka-auto.
+Lisää kommentti
Voisi tehdä Mäyryn kautta. Ja sinne venäläistyylinen Y-risteys Seinäjoen suuntaan, niin jo olisi jouhevaa. Venäjällä on paljon nopeita Y-risteyksiä, kattokaa vaikka youtubesta, ne on käteviä ja jouhevia, verrattuna T-risteyksiin.
Ilmoita
Mua ei ainakaan ole haitannu Kourassa tutka-autot, koska osaan liikennesäännöt. Idioottien jotka eivät ymmärrä nopeusrajoituksia on turha lähteä millään moottoriajoneuvolla tien päälle!
1 VASTAUS:
Kourassa seisoo
koko päivän.
+Lisää kommentti
Sarvikas - Ruismäki tielinja on hyvä idea.-- Tuollaasen oikaasueherootus löytyy tuolta Kuurtanehen puolelta palstaa, aika vanha mutta ehkä ihan hyvä suunnitelma.
3 VASTAUSTA:
Raideliikenteen säilyminen sekä liikenneyhteydet muutenkin ovat keskusteluissa mukana, myöntää kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki. Esille otetaan myös valtatien 18 keskeneräisyys ainoana valtatienä Suomessa.

– On toive, että se nostettaisiin sille tasolle, jonka luokitus sille antaa. Tällä hetkellä se on siitä kaukana. Tiellä on myös erittäin suuri merkitys poikittaisliikenteelle ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen välisille yhteyksille. Siksi olisi perusteltua, että se saisi sille kuuluvan kohtelun määrärahojen muodossa.

Pienimäki sanoo, että ministerille halutaan avata hyvien liikenneyhteyksien tärkeys etenkin kaupungin tulevien matkailuhankkeiden kannalta.
TUURIN--TURISMIA kirjoitti:
Raideliikenteen säilyminen sekä liikenneyhteydet muutenkin ovat keskusteluissa mukana, myöntää kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki. Esille otetaan myös valtatien 18 keskeneräisyys ainoana valtatienä Suomessa.

– On toive, että se nostettaisiin sille tasolle, jonka luokitus sille antaa. Tällä hetkellä se on siitä kaukana. Tiellä on myös erittäin suuri merkitys poikittaisliikenteelle ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen välisille yhteyksille. Siksi olisi perusteltua, että se saisi sille kuuluvan kohtelun määrärahojen muodossa.

Pienimäki sanoo, että ministerille halutaan avata hyvien liikenneyhteyksien tärkeys etenkin kaupungin tulevien matkailuhankkeiden kannalta.
Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.

– Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.

Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.

– Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.

Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.

Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä.
LASSE----HOMMIIN kirjoitti:
Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.

– Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.

Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.

– Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.

Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.

Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä.
Ministeri puhuu paskaa. Täyttä soopaa ja katteetonta turvan lätinää. Tyhmä akka. VAihtoon.
+Lisää kommentti
Han är så liten. Han kan inte göra nånting för os
Ilmoita
Miksei 18 ja 672 välisen risteyksen ryhmittymiskaistan työt etene? Sorakasat olleet jo kk-kaupalla tienposkes?
Ilmoita
Siinä annetaan maan painua painon alla nääs.
6 VASTAUSTA:
Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin..Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.
3. Äänekosken uusi biomassatehdas tuo raskaat rekat eniselle kylätielle,
nykyiselle valtatielle.

Valtatie 18 mahdollistaa nämä molemmat kalliit hankeet onnistua.
Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.
Kovin on vaatimattomia nuo mainitsemasi kiihdykkeet. Mahtaako laiva tai Panda räjähdytää liikennevirjoja. Ja tuo Äänekosken tehdaskin taitaa lisätä raskasta liikennettä kovin pieneltä alueelta. Olkaamme realisteja.
SuomenselkäIlmanTietä kirjoitti:
Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin..Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.
3. Äänekosken uusi biomassatehdas tuo raskaat rekat eniselle kylätielle,
nykyiselle valtatielle.

Valtatie 18 mahdollistaa nämä molemmat kalliit hankeet onnistua.
Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.
Siirretään VT 18 kulkemaan Mäyryn kautta. Pikkuisen tulee lisää kilometrejä, mutta valtio säästää paljon. Ei ole järkeä tehdä Kouran reitistä hulppeaa VT-tasoista reittiä, kun on olemassa riinakkaistie.
Seinäjen tie ja Alavuden tie yhdistettäisiin Mäyryn kohdalla 6 km.oikaisu-ohitustiellä.
Ei olisi hitaita ja vaarallisia Kouran ja Sydänmaan rautatietasoristeyksiä.

Tämä oikaisutie olisi halvin ja nopein ratkaisu saada valtatie 18 kuntoon ja samalla Kuortaneelta saisi leveät isot tiet Seinäkoelle ja Alavudelle.

Kuortaneesta tulisi tärkeä solmukohta vt 18 ja kt 66 teille.
Lähellä olisi Mäyryn palveleva huoltoasema ja Kuortaneen kaikki palvelut.
Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi.
Kilpaillessaan pohjoisen yhteyksistä ja kehityskäytävien kehittämisestä on poikittaisväylät autuaasti unohdettu käytännössä. Onpa Jyväskylä-Seinäjoki pudonnut keskeisistä pääteistäkin. Maakuntakeskukset panostavat lobbaustaan vain sisääntuloteihin ja ohikulkuteihin. Suurin kauneusvirhe on koko välillä Kouran ja Sydänmaan lähekkäisten tasoristeysten poistamishankkeet, joiden suuruus ei ole este. Hankeet olivat jo viisivuotisohjelmissa 1980-luvulla ja tukee myös etelän yhteyksiä.
Pandat
Äänekosken sellutehdas
Keskinen vaativat kunnon tien.
+Lisää kommentti
Valtatie 18 voisi muuttaa numeroinniltaan aivan hyvin kantatieksi, esim Kt64. Se palvelee paikallista lyhytmatkaliikennettä oikein hyvin. Liikenne jakautuu Väätäiskylän kohdalta tasaisesti neljään eri suuntaan, mitään yhtä pääsuuntaa ei tuolla "nowheressa" ole olemassakaan. Tienumeroinnin voisi tehdä enemmänkin niin, että Kt64 kulkisi Seinäjoelta Saarijärvelle. Ja Petäjävesi-Karstula tie olisi sitten joku oma numeronsa. Äänekosken tehtaan kannalta olisi ensisijaisen tärkeää keskittyä nimenomaan Myllymäki-Väätäiskylä-Saarijärvi tien parantamiseen. Väätäiskylästä Multian suuntaan on toissijaista lyhytmatkaliikennettä.

Jyväskylästä Seinäjoelle tai Vaasaan on käytännössä niin älyttömän vähän tarveperusteista liikennettä, ettei valtatie Pohjanmaan ja Keskisuomen välillä ole perusteltua. Periaatteessahan Jyväskylästä kulkee jo nykyään Lapuan kautta valtatietasoinen tie Vaasaan. Siitä huolimatta Jyväskylä-Vaasa pitkänmatkan liikennettä on hyvin hyvin vähän. Enemmänkin liikenne on lyhytmatkaliikennettä, tyyliin Karstula-Saarijärvi. Samaa lyhytmatkaliikennettä on suurin osa nykyisen Vt18 liikenne. Ähtäristä ajetaan Alavudelle ja Seinäjoelle, Multialta ja Petäjävedeltä ajetaan Jyväskylään. Pitkänmatkan liikenne puuttuu lähes täysin, oltiinpa Vt18:lla tai Vt16:lla.

Tuuriin ja Eläinpuistoon tullaan niin monesta eri suunnasta, ettei mitään yhtä poikittaista valtatietä tarvita. Kantateitä pääsee oikein hyvin. Virtojen suunnastakin tulee ihmeesti porukkaa, vaikka kantateitä kulkevatkin. Lisäksi Vaasan satamatoiminta on pientä, verrattuna Kokkolan Suomen kolmanneksi suurimpaan satamaan. Näin ollen näistä poikittaisteistä, Vt13 Äänekoski-Kokkola on selvästi tärkein.
3 VASTAUSTA:
Äänekosken sellu viedään Vuosaaren satamaan, ei Kokkolaan.
Miksi jankkaat poikittaistien tarpeettomuudesta ?
Stadiinko kaikki hankkeet ja verorahat.
Lapua ja Kyyjärvi kuihtuvat...........valitettavsti.
KaikkiaTeitäTarvitaan kirjoitti:
Äänekosken sellu viedään Vuosaaren satamaan, ei Kokkolaan.
Miksi jankkaat poikittaistien tarpeettomuudesta ?
Stadiinko kaikki hankkeet ja verorahat.
Lapua ja Kyyjärvi kuihtuvat...........valitettavsti.
En ole missään väittänytkään että Äänekosken sellua vietäisiin Kokkolaan. Mistä tuollaista keksit, omasta päästäsikö? Puhuin vain poikittaistiestä Vt13, joka haarautuu Äänekosken kohdalta kohti Kokkolaa. Ja se rekkaliikenne mitä siinä kulkee, kulkee eniten juurikin kohti Kokkolaa. Siinähän nyt kulkee kaikenlaista rekkaliikennettä. Sellusta en ole kuitenkaan maininnut sanaakaan, sen sinä keksit omasta päästäsi.

Ei kaikki poikittaistiet ole myöskään tarpeettomia. Esim tuo kyseinen Vt13 on erittäinkin tarpeellinen, se yhdistää mainiosti Keskisuomen Kokkolan suureen satamaan. Sen sijaan Vaasan suuntaan ei ole mitään tärkeää asiaa, koska siellä ei ole kunnon satamaa. Vaasan satama on vain pieni tuontisatama, josta tavaravirrat ovat melko olemattomia, eivätkä suuntaudu Keskisuomeen. Kaikenlaista tavaraliikennettä suuntautuu Kokkolaan, ja osaksi se kulkee juurikin Vt13 kautta. Sataman välittömässä läheisyydessä on myös Kokkolan suurteollisuusalue, joka on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemian keskittymä. Vaikka kaivannaisliikenne tuleekin muita reittejä, niin siitä huolimatta suurteollisuusalue poikii muuta liikennettä, myös Vt13 pitkin.
Yhtenä päivänä Sydänmaan kylätiet muuttuivat Valtatieksi 18.
Rekat eivät saa vapaasti ajaa suoraa Mäyryn kautta Alavudelle vaan joutuvat
taiteilemaan Veneskosken.....Kouran.....Sydänmaan kyläteillä.
Teeppä Reino Elylle ja EP Liitolle tutuille lapualaisille johtajille, etä Vt 18 pitää arvioida uudelleen.
+Lisää kommentti
Siellähän ne on kouran ohitustien kepit vieläkin pystyssä.Olisko 80 luvulta
Ennen veneskoskea lähtee ja menee kouraan päin.Täysin järjetön linjaus.Ruismäkeen vaan oikaisu ja kuortaneentie välillä sjoki -ruismäki levennetään ja uus piki.Kouran kautta liian hidaaaasss
2 VASTAUSTA:
Kuortaneen tie rapistuu kuin silmissä.
Uusi vt 18 linjaus ohittaa sekä Veneskosken että Kouran,
joten ei sitä silloin voi hitaaksi sanoa.
Nyt se on hidas ja vaarallinen.
Raju peräänajo Alavudella – viisi henkilöä sairaalaan

Valtatie 18 ja Sillintien risteyksessä sattui vakava liikenneonnettomuus tiistai-iltana hieman ennen viittä.

Auto oli kääntymässä valtatieltä Sillintielle Vetämäjärven suuntaan, kun toinen auto ajoi kääntyvän auton perään. Törmäyksen jälkeen perään ajanut auto kolaroi vielä vastaan tulleen auton kanssa.

Yksi henkilö loukkaantui vakavasti ja neljä lievästi. Loukkaantuneet kuljetettiin Seinäjoen keskussairaalaan jatkohoitoon.
Ko. tie ei ole valtatietasoa geometrialtaan, turvallisuudeltaan.
+Lisää kommentti
Ruismäen oikaisu olisi muuten hyvä, mutta ongelmaksi muodostuu se että Alavus-Sarvikas välille tulisi liian paljon liikennettä. Etelä-Pohjois ja Länsi-Itä liikenteet menisivät tuossa kohtaa noin 10km matkan samaa tietä, se ei ole liikennelogistisesti hyvä asia.

On järkevämpää että Länsi-Itä liikenne kulkee Etelä-Pohjois liikenteen yli eritasossa. Ja se kyseinen eritasohan on tuossa Alavudella jo olemassa. Mitä vähemmän kääntymisiä ja risteyksiä, sen parempi. Jos Putulanjärven, Sydänmaan ja Kouran oikaisut tehtäisiin, niin siinä olisi suora tie Seinäjoelta saakka ilman kääntymisiä aina Ähtäriin saakka. Lisäksi Kt66 on aika vilkasliikenteinen Alavuden kohdilla muutenkin, rekkaliikennettä on myös paljon, joten sitä liikennettä ei kannata seata yhtään enempää Länsi-Itä liikenteellä.
1 VASTAUS:
Ely-liikenneosaston rahoista yli puolet menevät henkilökunnan palkkoihin.
Suunnittelu maksaa enemmän kuin kaivinkonetyö ja murskeen ajo yhteensä.
Kun suunnitelma vanhenee, aletaan sama suunnittelu uudelleen.
Toteutukseen ei riitä rahaa, kun eduskunta ei sitä myönnä ja vaadi.

Valtatie 18 on Suomen sekavin ja ala-arvoisin turisti-elinkeinotie.
Suomen paras lobbari Pekkarinen saa pian moottoritien Jyvaskylästä Ouluun.
+Lisää kommentti
Tuurin kolme liikenneympyrää ovat pahin jarru.
1 VASTAUS:
Siihenkin on olemassa oma suunnitelmansa. Se Vt18 myöhempien aikojen linjaus menee siitä viimesestä mutkasta suoraan eteenpäin junaradan ja Hakojärven eteläpuolelta kohti Ähtäriä, ja liikenneympyrät sekä kyläkauppa jää kauas vasemmalle. Keskiselle joutuu jatkossa kääntymään erikseen vasemmalle, ohiajava liikenne kulkee pysähtymättä suoraan, kuten valtatiellä kuuluukin. Tuurin ja Töysän välinen tie jää seututieksi.
+Lisää kommentti
Aivan saatananmoinen kuoppa kun tullaan seinäjoelta veneskoskelle ja käännytään valtatie 18 kouransuuntaan.Metri kertaa puolimetriä ja 20 cm syvä.Tiemestari ei vissiin oo siellä ajellu kun ei oo kuoppaa täytetty.Varokaapa vaan kun käännytte kuortaneentieltä Koura -alavustielle veneskoskella.Auto ja katti vaarassa hajota.Ainakin 2 viikkoa jo ollu eikä korjattu.
3 VASTAUSTA:
No pakkoko sielä jumalanseläntakana on asua. Muuta ihmisten ilmoolle niin ei oo kuoppia.
Lisätietoja. Projektipäällikkö Veijo Rajamäki, ELY-keskus, puh 0295 027 750
Tämä ripeä tiemestari odottaa soittoasi tiestä.
Ja tieliikennekeskus.
Tienkäyttäjän linjalle täytyy soittaa puh. 0200 2100.
+Lisää kommentti
Ei oo tainnu tiemestarit ja tienhoitajat siellä ajella ja jis ajelevatkin niin ökymaasturilla jossa on ilmajousitus.Ei ainakaan ajaessa kaffeet läiky rinnuksille.
8 VASTAUSTA:
Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
kun on niin maalaisliittolainen.
Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
tulee vastaan.
Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen.
Pandat kiinnostivat yleisöä Helsingin Matkamessuilla. Osa suunnitteli jo matkaa Ähtäriin. Vantaalaismies laski lentävänsä nopeammin Skotlannin Edinburghiin.

Viisilapsisen ylöjärveläisperheen seuraava matkakohde löytyy Ähtäristä.

–Kävimme Ähtärissä viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten. Mutta sinne meidän kai on seuraavaksi mentävä, perheenäiti Pauliina Reinvall sanoo ja silmäilee katrastaan.

Nuorimmilla on suuri pehmopanda sylissään ja 15-vuotias Sofiakin sovittaa pandan korvilla varustettua paperipantaa päähänsä.

–Tietenkin pandat kiinnostavat ihmisiä! Ne ovat niin lutusia — isoja, pörröisiä ja leikkisiä kuperkeikkoineen, kertoo Sofia odottaen bandoja.
Ja käydään samalla Keskisellä.

Valtatie 18 päivitykseen. Kiitos monen puolesta.
RakentaminenKannattaaAin kirjoitti:
Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
kun on niin maalaisliittolainen.
Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
tulee vastaan.
Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen.
Ei se Vt18 tielinjaus mene Väätäiskylän kautta. Ottakaa nyt vähän selvää ennen kirjoittelua.
VANHA mutkikas menee Väätäiskylän kautta.
UUSI linjaus menee suoraa Mutialle tai Keuruulle.
Pressakin lupasi tulla eilen bamdoja seuraamaan.
30. Kouran asuinalue SEINÄJOEN KAUPUNKI
Kouran asuinalue asemakaavoitetaan oikeusvaikutteisen
osayleiskaavan periaatteiden
mukaisesti. Osallisuus- ja vuorovaikutus
ovat keskeisessä roolissa tässä
asemakaavamuutoksessa, jolla pyritään
luomaan viihtyisä, asukkaiden toiveet
huomioiva asuinalue Kouran luonnonläheiseen
kyläkeskukseen. Luonnosvaiheeseen
liittyvä yleisötilaisuus on pidetty lokakuussa
2017.
Tavoiteaikataulu: kaavaehdotus alkuvuodesta
2018, hyväksymiskäsittely keväällä 2018
nnithttps://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200505703.jpg
Suunnitelma toteutukseen kuten Mansessakin.
Kaivinkoneet töihin.
– Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Seinäjoelta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.

Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.

– Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä.
Kiertäköön liikenne Kyyjärven tai Virtojen kautta Seinäjoelta Jyväskylään, jos ei pääse nykyistä tietä. Kallis on tieoikaisu Myllymäeltä Multialle, joten ei ole kustannus järkevässä suhteessa edes lisääntyvään automäärään, jos sellaista muka edes paljon tulee. Eikä Metsäteollisuuden investoinnit taida paljoakaan lisätä kyseisen välin liikennemääriä. Jos vähän katsoo karttaa.
+Lisää kommentti
Suomenselän valtatie olisi eräs ratkaisu, jos ja kun se tehtäisiin reitille Kärsämäki - Halsua - Vimpelin Sääksjärvi - Alajärvi - Ähtäri - Ylöjärvi ja päätepisteenä olisi Tampere. Valtatien vaikutusalueella asuu noin puolimiljoonaa ihmistä . Koko pohjois-eteläsuuntaisella teillä on merkittävää puu- ja metalliteollisuuden kannalta. Lisäksi alueella on huomattava määrä matkailulalan yrityksiä. Viimeksi Ähtäriin rakennettiin Pandatalo, jone odotetaan yli 100 000 vierailijaa vuosittain ja uusia isoja suunnitelmia on vireillä. Suomenselän valtatien kokonaispituus olisi kartalle piirretynä noin 580 kilometriä. Se on samalla viimeinen pohjois-eteläsuunnassa rakennettava yhteys, jota niin teollisuus, palvelut kuin matakilukin tarvitsisi aivan lähitulevaisuudessaa.
1 VASTAUS:
Uusi laiva.
Turistit bandalandiaan Ähtäriin.
Keskinen on nähtävyys.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

TEHKÄÄ UUS VALTATIE 18

Tässä on kuitenkin erittäin vakava ongelma ja se on itäänpäin VT 18, joka pitäisi kunnostaa, suoristaa ja tehdä turvallinen VT 18 -tien tasoinen. Kun ajaa Vaasasta VT 18:aa pitkin, kaikki on hyvää, kunnes saavutaan Veneskoskelle. Silloin tipahdetaan eri maailmaan.

Toinen vaihtoehto on antaa vaaralliselle Seinäjoki - ALAVUS -välille uusi tiennumero - vaikka kylätie 64918 ja sitten taas jatkaa VT 18 -numerona.

Eikö virkamiehillä ole mitään vastuuta, kun laitettiin tiehen miljoonia, ja lopputulos on vanhalla kouluasteikolla arvosana viisi? Ovatko virkamiehet lain yläpuolella? Nähtävästi kaikki tutkijat ovat yhden puolueen kimpussa.

Luin myös liikennetutkimuksen tuloksen, jossa itään päin ei mennyt yhtään autoa. Tämä tutkimus kertoo hyvin sen, mitä Seinäjoki ajattelee kyseisestä tiestä.

On myös kolmas vaihtoehto, jolla kantatie 66 saatiin erittäin hienoon kuntoon. Mistä Seinäjoki-ALAVUS-tie voi vain haaveilla, on pyytää Jussi Raittista tekemään laulun: Tehkää uusi valtatie 18

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta