TEHKÄÄ UUS VALTATIE 18

KEHITYKSEN jarruna

Tässä on kuitenkin erittäin vakava ongelma ja se on itäänpäin VT 18, joka pitäisi kunnostaa, suoristaa ja tehdä turvallinen VT 18 -tien tasoinen. Kun ajaa Vaasasta VT 18:aa pitkin, kaikki on hyvää, kunnes saavutaan Veneskoskelle. Silloin tipahdetaan eri maailmaan.

Toinen vaihtoehto on antaa vaaralliselle Seinäjoki - ALAVUS -välille uusi tiennumero - vaikka kylätie 64918 ja sitten taas jatkaa VT 18 -numerona.

Eikö virkamiehillä ole mitään vastuuta, kun laitettiin tiehen miljoonia, ja lopputulos on vanhalla kouluasteikolla arvosana viisi? Ovatko virkamiehet lain yläpuolella? Nähtävästi kaikki tutkijat ovat yhden puolueen kimpussa.

Luin myös liikennetutkimuksen tuloksen, jossa itään päin ei mennyt yhtään autoa. Tämä tutkimus kertoo hyvin sen, mitä Seinäjoki ajattelee kyseisestä tiestä.

On myös kolmas vaihtoehto, jolla kantatie 66 saatiin erittäin hienoon kuntoon. Mistä Seinäjoki-ALAVUS-tie voi vain haaveilla, on pyytää Jussi Raittista tekemään laulun: Tehkää uusi valtatie 18

197

4346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GAAAAASUA

      ostekee kunnon pirssit, ( ei riisipussia) niin ei pikku mutkat tunnu missäään!

    • Alavuden

      nokkamiehet --puheenjohtajat---oikeisiin töihin.
      Oma pesä vuotaa.

    • Tietyöt

      parasta elvytystä.

      • Anonyymi

        Suoraa tietä kaivataan , pian kaivetaan.


    • Witun kapea

      ja pimeä
      Sydänmaantie ja
      Kourassa aina tutka.

      • tutkako

        poliisn kouras??


      • Kourass seisoo 5 min
        tutkako kirjoitti:

        poliisn kouras??

        Kourassa on tutkain kovana n. 5 minuuttia.
        Siiten laskeutuu Nurmon Alapäähän


      • Anonyymi
        Kourass seisoo 5 min kirjoitti:

        Kourassa on tutkain kovana n. 5 minuuttia.
        Siiten laskeutuu Nurmon Alapäähän

        Niinpä.


    • ,,,,

      ,,,,,,,,,,

    • Ei ole tie rahaa

      Ähtäriläiset tänne änkee tuota Raimo vistbackan vanhaa aloitetta VT 18. Savola matkii perässä kun itsellä ei ole uusia ideoita...

    • Sydänmaantie

      on kylätietasoa.
      Ei valtatiie.


      Taas Tuuriin tierahat ?

    • Lasse antaa

      muualle kaiken.

      • 45447

        Ikivihreitä kansanlauluja kaikenikäisille. Freija-yhtyeen koko perheen konsertista nauttii niin vauva kuin vaarikin.


    • Alavus puheenjohtaja

      Nahjus ikkunanavaaja.

    • mitä jäbä meinaa

      Late pomona joka paikassa, mutta omat tiet kuin kinttupolkuja.

    • ...

      .

      • ...

        Aja Mäyryyn.


    • PUH.JOHT.TÖIHIN

      Valtatie 18 Seinäjoki‐Alavus‐Ähtäri
      Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään on yksi maamme tärkeimpiä itä‐länsisuuntaisia poikittaisyh‐
      teyksiä. Tien vaikutuspiirissä on useita alueidensa vireitä keskuskuntia (Alavus, Ähtäri). Valtatielle 18 toteutet‐
      tiin Seinäjoen pohjoinen ohitus, jonka myötä valtatie 18 liittyy valtatiehen 19 raviradan itäpuolella Pultran eri‐
      tasoliittymässä. Tästä valtatie 18 jatkuu Veneskoskelle ja edelleen Alavudelle yhdistyen alisteisesti maantiehen
      672. Alavudesta itään sijaitseva Tuurin kauppakylä on valtakunnallisesti merkittävä kauppakeskittymä, jonne
      kohdistuu merkittävästi liikennettä. Lisäksi Ähtäristä itään Jyväskylään on yksi ongelmallisimmista tien osuuk‐
      sista. Mahdollisesta uudesta linjauksesta Ähtäristä Multialle on aloitettu EU:n tukema NECL II (North East Carco
      Link) ‐hanke. Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
      vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle.
      Valtatie 18 on vilkkaasti liikennöity Laihialta Veneskoskelle liikennemäärien ollessa 3500–8300 auton välillä sekä
      Alavuden ja Töysän välillä 4900–6100 autoa vuorokaudessa. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030
      mennessä 30 %.
      Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin
      alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnetto‐
      muusriski. Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 lii‐
      kenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty
      valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
      le

    • ALA-ARVOINEN KYLÄTIE

      Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnettomuusriski.

      Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 liikenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐

      • J.Arrumies

        On tuolla Veneskoski-Alavus välillä sentään meleko tuore päällyste.
        Ja se on suhteellisen tasaasta ajella.

        Vaan ajappa Myllymäki-Väätäiskylä väliä, siällon päällyste kuin mukulakiveä joka on laitettu Linnanmäen vuoristorataan. ;)


    • lasse ja Mikko------

      kansa odottaa tekoja

    • Allu Alavudelta

      Turha odottaa Lasselta ja Mikolta tekoja!- Mutta onneksi on Pentti!!

    • eimitäännäkyvää

      Mitä alavutelainen jokapaikan puheenjohtaja saa aikaan.
      Joo joo apulainen ???

    • Muualle

      VT 18 on vain maakunnan sisäinen "valtatie" joka päättyy Ähtäriin. Ähtärin jälkeen ei liikennemäärät ole niin merkittäviä, että remontti kannattaisi. Virtain kautta pääsee mutkattomasti ja myös lapua-kyyjärvi tie on hyvä Jyväskylään. Onhan se tie todella huono mutta Ähtäriin ja Tuuriin pääsee monta muuta kautta eikä tämä linjaus ole kehityksen tiellä. Tästä jäämeritiestä Norjasta Pietariin on puhuttu niin kauan ettei sille ole löytynyt käyttäjiä viimmeisen 30 aikana.

    • tietie

      Sydänmaantie ei ole kylläkään huonossa kunnossa. Ainut huono puoli on tasoristeykset joita on 3 kappaletta. Kourassa on tosiaankin usein tutka mutta ei varmaan turhantakia koska 60pin alue jota ei taulapäät ymmärrä! Hommakkaa kunnon auto ni ei tarvi valittaa tien kunnosta. Käykää ajamassa Ähtäristä Saarijärvelle ni tiedätte mikä on huonoa tietä ja valittakaa sitte!

    • kokei

      Kuuskaista hoitaa yhteydet. Pummaa rahat yksityisiltä ja kunnilta.

    • tuuras

      Valtatie 18 pitäisi ajatella enemmänkin Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri välisenä päätienä. Myllymäen jälkeen ei ole suuria liikennemääriä aina Multialle saakka. Multialta Jyväskylään päin liikennettä alkaa sitte olla pikku hiljaa enemmän ja enemmän, mutta se liikenne on taas Keski-Suomen sisäistä liikennettä, reunakuntien ja Jyväskylän välillä. Eli jos menee Väätäiskylään laskemaan ohi kulkevia autoja, niin niitä on todella vähän.

      Tämän takia pitäisikin nykyaikaistaa Vt18 Alavuden ja Seinäjoen välillä. Kouran ja Sydänmaan oikaisuilla. Toisaalta tien nykyaikaistaminen Mäyryn kautta, parantaisi myös Kuortanelaisten kulkemista, mutta sitten Alavutelaisten matka pitenisi. Ähtäristä tuleekin jo sitten varsin hyvälaatuinen tie Alavudelle, jota pidemmälle Ähtäristä tuleva liikenne harvemmin suuntautuukaan.

      Myllymäki-Multia välin voisi unohtaa kokonaan, sen parantaminen tai oikaisut eivät palvelisi oikein ketään, tai no ehkä kesämökkimatkaajia. Pitää ymmärtää se tosiasia, että Seinäjoen ja Jyväskylän välinen liikennetarve on vähäinen. Jos tarvetta olisi oikeasti, niin Väätäiskylän kautta kulkisi autoja tälläkin hetkellä paljon nykyistä enemmän. En sano että liikennemäärä olisi nolla, tottakai se yksittäisiä läpimeneviä harmittaa, muistaa kääntyä Väätäiskylässä risteyksestä. Mutta ei isoja tieratkaisuja yksittäisten autoilijoiden takia tehdäkään. Vaasa-Jyväskylä -liikenne kulkee Lapuan kautta, eikä sekään liikennemäärä (läpimenevästi) mikään valtavan suuri ole.

      Pitää ymmärtää sellainen asia, että suuri osa liikenteestä on yleensä paikallista liikennettä. Ei voi ajatella että kaikki Alavudelle päin ajavat autot olisivat ajamassa halki Suomen.

      • fofoo

        tuski ovat kuistekaa menos Älävudelle


      • Suomenselkä-paitsiossa
        fofoo kirjoitti:

        tuski ovat kuistekaa menos Älävudelle

        Savola taitaa olla ainut vaaliehdokas, joka puhuu vt 18 tieoikaisuista.
        Jokapaikan puheenjohtaja Lassekin saisi puhua.


      • nollakatu6

        Huonolla tiellä ei ehkä ole liikennettä vaikka tarvettakin olisi.
        Savolakin innostuu kirjoittelemaan paikallislehtiin aina vaalien alla. Muuten aivan nollakerholainen. Ei mitään saavutuksia alueen kehittämisessä. Äänet menevät aivan hukkaan


    • ELVYTTÄMÄÄN

      Valtatie 18 on Jyväskylästä Petäjäveden, Ähtärin, Töysän, Tuurin, Seinäjoen ja Laihian kautta Vaasaan johtava valtatie. Tien pituus on 269 kilometriä.

      Tie on pääosin kaksikaistaista tietä, jonka taso vaihtelee huomattavasti. Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, ja monin paikoin tie on valtatieksi erittäin kapeaa, mutkaista ja mäkistä. Tie kulkee myös muutamien taajamien halki. Myös tien opastus on paikoin epäyhtenäistä, sekavaa ja jopa harhaanjohtavaa[1].

      Tiestä myös edelleen puuttuu suunniteltu osuus Multian kirkonkylän ja Ähtärin Myllymäen väliltä, ja tie on väliaikaisesti viitoitettu Väätäiskylän kautta. Tiellä on vielä neljä rautatien tasoristeystä.
      Veneskosken-Kouran, Sydänmaan oikaisut odottavat rahoitusta.
      Valtatie 18 myös kääntyy kaikkiaan seitsemässä liittymässä, mikä sekin tien pituuteen suhteutettuna lienee jonkinlainen ennäty

      • palstaveri

        Suurin osa Vt18 autoilijoista ajaa valtatietä vain osan matkaa, tai paikallisajoa. Vain harva ajaa valtatien päästä päähän. Ei kenellekään 7:ää liittymää tule. Kyllä valtaosa autoilijoista kääntyy korkeintaan parista liittymästä, ajaessaan Vt18:aa. Vt18 jakauuu selvästi osiin. On paikallista liikennettä välillä Vaasa-Isokyrö, Isokyro-Seinäjoki, Seinäjoki-Alavus, Alavus-Ähtäri, Ähtärin jälkeen erittäin harvaa liikennettä Multialle saakka, sitten Multia-Keuruu, Keuruu-Jyväskylä. Ei esim Alavudelta juuri kukaan aja Vaasaan, Seinäjoelle ne on menossa.

        Sitten tuo Myllymäki-Multia väli. Itseasiassa vaikka tuo yhteys olisi kokonaan poikki, niin sitä ei huomaisi juuri kukaan, juurikin tien paikallisluonteen takia. Sen takia koska juuri kukaan ei käytä tuota väliä. Menkääpä Väätäiskylään laskemaan autoja, voi tulla aika pitkäksi ja sudoku tutuksi kun ei siinä montaa autoa päivän aikana ohi mene.


      • SILMÄTauki--
        palstaveri kirjoitti:

        Suurin osa Vt18 autoilijoista ajaa valtatietä vain osan matkaa, tai paikallisajoa. Vain harva ajaa valtatien päästä päähän. Ei kenellekään 7:ää liittymää tule. Kyllä valtaosa autoilijoista kääntyy korkeintaan parista liittymästä, ajaessaan Vt18:aa. Vt18 jakauuu selvästi osiin. On paikallista liikennettä välillä Vaasa-Isokyrö, Isokyro-Seinäjoki, Seinäjoki-Alavus, Alavus-Ähtäri, Ähtärin jälkeen erittäin harvaa liikennettä Multialle saakka, sitten Multia-Keuruu, Keuruu-Jyväskylä. Ei esim Alavudelta juuri kukaan aja Vaasaan, Seinäjoelle ne on menossa.

        Sitten tuo Myllymäki-Multia väli. Itseasiassa vaikka tuo yhteys olisi kokonaan poikki, niin sitä ei huomaisi juuri kukaan, juurikin tien paikallisluonteen takia. Sen takia koska juuri kukaan ei käytä tuota väliä. Menkääpä Väätäiskylään laskemaan autoja, voi tulla aika pitkäksi ja sudoku tutuksi kun ei siinä montaa autoa päivän aikana ohi mene.

        Eikö Suomessa ole poikittaisliikennettä ?
        Kaikki Valion Etelä-Pohjanmaan maito tulee Jyväskylästä Väätäiskylän tietä pitkin.
        Puuvirta alkaa kulkea Äänekoskelle Väätäiskylän kautta.
        Tuleeko Keskiselle ja Ähtäriin turisteja idästä ?


      • maitokuski
        SILMÄTauki-- kirjoitti:

        Eikö Suomessa ole poikittaisliikennettä ?
        Kaikki Valion Etelä-Pohjanmaan maito tulee Jyväskylästä Väätäiskylän tietä pitkin.
        Puuvirta alkaa kulkea Äänekoskelle Väätäiskylän kautta.
        Tuleeko Keskiselle ja Ähtäriin turisteja idästä ?

        Ei nyt taida ihan noin tärkeä olla Väätäiskylän kautta tuleva tie. Jos katsot karttaa, nin Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välillä on muitakin teitä.


      • Kissinmaitokuski
        maitokuski kirjoitti:

        Ei nyt taida ihan noin tärkeä olla Väätäiskylän kautta tuleva tie. Jos katsot karttaa, nin Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välillä on muitakin teitä.

        Maitokuski ainakin tietää, että Valion Maitojaloste on Seinäjoella,
        ei sinne Jyväskylän Valiolta Kyyjärven kautta kierretä.
        Katoppa karttaa kuinka valtatie 18 kulkee.
        Monelle alavutelaiselle Keskeinen Suomi on suuri kysymysmerkki.


      • valionmäki

        Täytyypä sulle sanoa, että kyllä me Jyväskylä-Seinäjoki välillä on käytetty Kyyjärven reittiä. Jos näet Väätäiskylässä maitoauton tai puutavara-auton, niin ei se tarkoita kaiken jkl-Seinäjoki liikenteen olevan sillä tiellä. Asiaan tietenkin vähän vaikuttaa sekin, että missä nurkalla jyväskylää ja seinäjokea lastaus- ja purkupaikat on.


      • oiko
        SILMÄTauki-- kirjoitti:

        Eikö Suomessa ole poikittaisliikennettä ?
        Kaikki Valion Etelä-Pohjanmaan maito tulee Jyväskylästä Väätäiskylän tietä pitkin.
        Puuvirta alkaa kulkea Äänekoskelle Väätäiskylän kautta.
        Tuleeko Keskiselle ja Ähtäriin turisteja idästä ?

        Fonecta.fi


    • AlavusTiessäKiinni

      Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa valtatieksi 18 merkittiin Vaasan ja Jyväskylän välinen eteläisempi reitti, joka oli ollut pitkään tiesuunnitelmissa. Jossain määrin hätkähdyttävää oli, että valtatieksi merkitty tie ei juuri muistuttanut valtatietä, vaan oli joukko maanteitä. Ilmeisesti kyseessä on vaihtoehtoinen strategia saada valtatien rakentamiseen varoja tien parantamisen varjolla.

      Valtatieksi muutetut osuudet:
      64 Ylistaro-Seinäjoki
      697 Seinäjoki-Veneskoski
      6961 Veneskoski-Taipalus (nopea muutos yhdystiestä valtatieksi)
      672 Taipalus-Alavus
      705 Alavus-Töysä-Ähtäri
      621 Ähtäri-Myllymäki
      633 Myllymäki-Väätäiskylä
      622 Väätäiskylä-Multia
      624 Multia-Petäjävesi

    • joo-joo-miehiä

      Lasse Lasse näytä taitos.

    • HENGENVAARALLINENtie

      Raju liikenneonettomuus on vaatinut kahden ihmisen hengen ja yksi on loukkaantunut vakavasti.
      Torstaina iltapäivällä tapahtui Alavudella liikenneonnettomuus, jossa kuoli kaksi henkilöä ja yksi loukkaantui vakavasti.

      Onnettomuuspaikka on Alavudelta Peräseinäjoen suuntaan vievällä Sydänmaantiellä tiellä noin 11 kilometrin päässä Alavudelta.

      Alustavan tiedon mukaan henkilöauto tuli Sydänmaantietä Seinäjoen suunnasta kohti Peräseinäjoentien risteystä.

      Toistaiseksi tuntemattomasta syystä auto on lähtenyt heittelehtimään ja on lopulta noin 300 metriä ennen Peräseinäjoentien risteystä ajautunut kylki edellä vastaantulevan henkilöauton keulaan. Heittelehtimään lähteneen auton kaksi matkustajaa menehtyivät onnettomuudessa.

    • LIIAN.KAPEA.MUTKIKAS

      Peräseinäjoen suunnasta Sydänmaantietä kulkenutta törmäykseen joutunutta henkilöautoa kuljetti 35-vuotias alavutelaisnainen, jonka kyydissä olivat 9-, 6- ja 4-vuotiaat pojat. Pojista 6-vuotias kuljetettiin Seinäjoen aluesairaalaan, koska hänellä epäiltiin sisäisiä vammoja. Poika kuljetettiin yön aikana Helsinkiin, missä hänet leikattiin. Poika on toipumassa leikkauksesta. Autoa ajanut nainen oli yön ajan tarkkailussa terveyskeskuksessa, mutta hänellä ei todettu vakavia vammoja.

      Tämänhetkisen tiedon mukaan 22-vuotias vaasalaismies ajoi henkilöautolla Sydänmaantietä Seinäjoen suunnasta, kun noin 300 metriä ennen Peräseinäjoentien risteystä oikealle kääntyvässä kaarteessa auto lähti heittelehtimään ja ajautui vastaantulevan liikenteen kaistalle törmäten vastaan tulleeseen henkilöautoon.

    • jokaPäiväTietäKäyttävä

      Hengenvaarallinentie ja liiankapeamutkikas nimimerkeille. Älkää kirjoittako paskaa! Tiellä siinä kohdassa jossa onnettomuus tapahtui on kuudenkympin rajoitus ja suora tieosuus joten tommosta onnettomuutta ei olisi tapahtunut jos olis rajoituksen mukaan ajettu! Syynä oli liian kova vauhti, älykääpiöpuhelimen rassaaminen, kuskin kokemattomuus, päihteet tai sairaskohtaus. Ei todellakaan tien vika! Tie on hyvässä kunnossa lukuunottamatta Seinäjoelle päin mentäessä juuri ennen koulun ja päiväkodin risteystä olevat vaaralliset mutkat ja matkan varrella olevat 3 ylikäytävää. Kyllä kaistapäitä joita ei ikinä saisi olla liikenteessä liikkuu päivittäin jokaisella tiellä. Maltti on valttia sanonnan pitäisi jokaisen painaa kalloonsa kun tien päälle moottoriajoneuvolla liikenteeseen lähtee! Tässä tapauksessa luojan kiitos ettei vastaantulevan auton matkustajille sattunut vakavavempaa. Aivan turhia kuolemia aiheutui tässäkin tapauksessa.

    • ELY-HOI

      Siinä kohdassa- Putulassa, Ristilässä -on mutka ja tie vain 7 metriä KAPEA.
      Siinä luoman kohdalla suistuminen tapahtui.

    • sellainenkiitos

      Ryhmittymiskaista käännyttäessä sydänmaallepäin

    • jokaPäiväTietäKäyttävä

      Ei mutkia suoriksi tavata ajaa! Joka tapauksessa 60pin rajoitus kohdassa missä suistuminen on tapahtunut ja yhteentörmäys! Ei olisi tapahtunut jos rajoituksien mukaan olis ajettu! Kyllä yritetään ryhmittymiskaistaa ja parannuksia tiehen, mutta on älykääpiöitä aina jotka valittavat yrittävät estää parannuksia. Ja sellaiset vastustavat joidenka ei tarvitse kyseistä tietä ajaa!

    • Suoraansuoraan

      Miksi te hölmöt ette aja Kuortaneen kautta Alavudelle ja sieltä Ähtäriin. On hyvä tie.

    • ELYhoiHOMMIIN

      Rekat kulkevat määräysten mukaan.
      Itse ei saa soveltaa tai valita teitä.
      Joka tapauksessa Sydänmaan - Kouran tie ei ole valtatietasoinen.
      Mitä jokapaikan puh.joht. Lasse on tehnyt tien eteen ?

      • ketäTarkoitatte

        Siis Lasse kuka?


    • Jojoon.mies

      Jokapaikan Lasse Antila puheenjohtaja maakunnan liitoissa.

      • 27oo

        Siis Anttila vai?


    • rahaa.tulossa

      Lisärahoitus tervetullutta
      Haapasalon mukaan on erittäin tervetullutta, että hallitus lisää varoja liikenneinfran kunnostamiseen ja kehittämiseen. Suomessa on mittava korjausvelka ja yrityksillä paljon tarpeita.

      – Hallituskaudella on varauduttava myös pääliikenneverkkojen pitkän tähtäimen ohjelmaan. Pohjaksi tarvitaan uudenlaista tietoa liikenneväylien käytöstä ja kysynnästä yritystoiminnan perusteella. On myös tärkeää, että hankkeet osataan laittaa tärkeysjärjestykseen talouskasvua tukevalla tavalla.

    • MISSÄonBOTNIA

      Valtatien 4 kehittäminen osana Botnian käytävää, yhteysväli Jyväskylä – Oulu
      Sijainti: Keski‐Suomi (Jyväskylä, Laukaa, Uurainen, Äänekoski ja Viitasaari) sekä Pohjois‐Pohjanmaa
      Valtatie 4 muodostaa yhdessä pääradan kanssa
      Botnian käytävän, joka on osa ehdotettua
      korkeatasoista EU:n TEN‐T –ydinverkkoa. Nelostie
      on maan lyhin ja keskeisin tieyhteys
      pääkaupunkiseudun ja Pohjois‐Suomen välillä ja
      palvelee tavaraliikenteen merkittävimpänä
      kaukokuljetusten reittinä. TEN‐T –ydinverkon tulee
      olla valmiina vuoteen 2030 mennessä.
      Yhteysvälin Jyväskylä‐Oulu kehittäminen sisältyy
      liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016‐2022
      kehittämisohjelmaan.
      MISSÄ ONKAAN BOTNIA.
      Keski-Suomi omii kaiken Pohjanmaalta.

    • tienkäyttäjä

      Eikös taas ollu turhaa loukuttaa naamaansa jotta Sydänmaanties oli taas syy kahden henkilön kuolonkolarissa? Ei auta vaikka olis kymmenen metriä leviä ja ei ainuttakaa mutkaa nii näitä saatanan tunareita mahtuu liikenteeseen jokka aiheuttaa sivullisille autoilijoille vaaraa ja jopa kuoleman! Niinkuin tässä keskikylässä tapahtuneessa kolarissa kuljettaja ja muut matkustajat olivat täysin huumeissa tiedotusvälineitten mukaan eikä tosiaan ollut huonon, kapean ja mutkaisen tien vika niinkuin melkein kaikki naamaansa rääpii! Ei olisi tuotakaan tapahtunut jos olis ajanut 60pin rajoituksen mukaan ja olis helvettivieköön ollu ajokuntoinen! Kaikkia paskapäitä liikenteessä kulkee joka päivä ettei ole ihme vaikka joka päivä joku syytön saa surmansa tai vammautuu! Ei ole yhtään väliä vaikka ittensä tappaa mutta valittis jonkun muun tavan tai päästäis kahtasataa päin kalliota! Toivottavasti te jotka tien huonon kunnon syyksi laitoitte tänkin kolarin niin lopettatte turhan naaman loukuttamisen? Jos kaikki ajais rajoituksien mukaan ja jättäis tappavat päihteet ottamatta liikkeelle lähtiessään niin ainuttakaan tämmöstä tapausta ei tulisi lisää!

    • RUMIHIA-TULOO-LISÄÄ

      6.5 metriä kapea "valtatie" ---entinen sama kylätie--- on ala-arvoinen.
      Ja silti iskettiin 100 km / h nopeussallimus, jotta rohkeat hurjapäät tietä käyttäisivät.
      Suositten lämpimästi kulkemista turvallisesti Mäyryn kautta.

    • MUTKAINEN-KYLÄTIE

      Hunnakon pitkä suora on 8 metriä leveä,
      sitten Putulassa älyttömät mutkat, ja kapea tie.
      Näissä mutkissa kuivalla kelillä ylinopeudella tapahtui kuolemanonnettomuus.
      Auto ei pysynyt hallinnassa.

      • kaistapäät

        Missähän sydänmaantiellä on hunnakon suora? Salli meidän nauraa! Saarijärven suorasta oon kyllä kuullut. Ei ne ny niin älyttömiä mutkia putulan kohdalla ole jottei kaheksankympin ja kuudenkympin alueella jossa onnettomuus tapahtui pysty omalla kaistalla pysymään kuivalla ja hyvällä säällä! Mutkat ennen koulun tienhaaraa Alavudeltapäin mennessä ovat tosi vaarallisia mutta eipä niissäkin ole tapahtunut onnettomuuksia eikä tapahdu jos ratintakana on ajonsa osaava henkilö! Kaikenlaisia kaistapäitä liikenteessä kulkee joka päivä joidenka ei ikimaailmas tarviisi tienpäälle lähtiä edes kävellen. Todellakin vaikka tuokin tie olis 20 metriä levee ni juopot, huumehörhöt, ym. muut kaistapäät aiheuttavat varmasti onnettomuuksia! Oliko tuo onnettomuus tien vika kysyn minä?


    • asennevamma

      Etkö Paavo KOSKAAN ole nähnyt kylttiä:
      Huunnakon marjatila.
      Olet itse vissiin Impivaarasta.

    • kaistapäät

      Olen kyllä nähnyt tuhansia kertoja samaisen kyltin mutta ei se tee siitä suorasta Hunnakonsuoraa koska sehän on ihan eri tie! Sulle asennevammainen Paavonpenikka tiedoksi vain! Käyppä kysymäs vaikka kyläläisiltä asiaa niin saat oikean tiedon!

    • VASA-SJK-ALAVTUURI-JYVÄS

      JYVÄSK-ÄHTÄRI-SJK-VAASA
      9.9.2015 10:00
      UUSI
      E-P Liitto

      60100 SEINÄJOKI MIELIPIDE/MUISTUTUS 09.09.2015 Vaihemaakunatakaavakakkoseen.

      VAIHEMAAKUNTAKAAVA 2

      " Kaavasuunnitelmassa on kuitenkin erittäin vakava ongelma ja se on itäänpäin VT 18, joka pitäisi kunnostaa, suoristaa ja tehdä turvallinen VT 18 -tien tasoinen. Kun ajaa Vaasasta VT 18:aa pitkin, kaikki on hyvää, kunnes saavutaan Veneskoskelle. Silloin tipahdetaan eri maailmaan."

      Lis aluetyyppijako (SITO 2012) on jo valmiiksi vanhentunut, se pitäisi päivittää:

      1. Vuonna 2015 Vilppulaan on Metsägroup perustanut Euroopan uudenaikaisimman suursahan.

      2. Vuonna 2017 Äänekoskelle Metsägroup avaa Euroopan suurimman biotehtaan

      3. Seinäjoen talousalueella juotava kaikki Valion maito tulee Jyväskylästä.

      Kaikki nämä uusimmat suurtehtaat tarvitsevat-käyttävät logistiikassaan VALTATIE 18:aa.

      Tämä fakta on täysin poissa--unohdettu uudessa VAIHEMAAKUNTAKAAVA 2:ssa liikenneosiossa.

      Asia täytyy korjata, ettei suunnitelma ole jo valmiiksi vanhentunut.

      Valtatie 18 oikaisut Seinäjoen, Alavuden ja Ähtärin kohdilla täytyy nostaa 1. koriin tärkeydessä.

      KEHITYSKÄYTÄVÄ I-PALKKI muodossa Kauhajoelta Kauhavalle on suppea ja eriarvoistava.

      TÄHTIMALLI Seinäjoen ympärillä on paljon tasapuolisempi.

      Tuurista Seinäjoen kautta Vaasaan menevä valtatie 18 on tärkeä valtakunnallinen poikittainen valtimo, joka täytyy nostaa siihen asemaan, kuten jo 1990 luvulla on päätetty.

      Tien varrella on voimakkaita kasvukeskuksia kuten esim. Tuuri-Alavus ja Pohjan liike-ja teollisuusalue Seinäjoella.

      • Autokuskiantero

        Pikkaisen mielipidettä joihinkin kohtiin. Esimerkiksi Seinäjoelta Vilppulaan voi mennä ilman merkittäviä lisäkilometriä Mäyry-Alavus-Virrat kautta. Äänekosken tuleva tehdas taas tarvitsee vain pieneltä alueelta Etelä-Pohjanmaata ja Pohjanmaata Valtatie 18 ja silloinkin joutuu käyttämään valtatien lisäksi huonohkoa tietä. Jo kartastalta katsottuna materiaalivirrat menevät muita reittejä Äänekoskelle. Seinäjoen talousalueen Valion maidosta ei kaikki taida tulla Seinäjoen talousalueelle Jyväskylästä.


      • Forestwomen

        Ei noilla Vilppulan ja Äänekosken tuotantolaitosten tavarakuljetuksilla voi VT18:aa perustella. Eiköhän ne kuljetukset kulje pääasiassa aivan muita reittejä vaikka tie rempattaisiiinkin. Ja asian voi vilkaista kartasta.


      • Kaikellaonhintansa
        Forestwomen kirjoitti:

        Ei noilla Vilppulan ja Äänekosken tuotantolaitosten tavarakuljetuksilla voi VT18:aa perustella. Eiköhän ne kuljetukset kulje pääasiassa aivan muita reittejä vaikka tie rempattaisiiinkin. Ja asian voi vilkaista kartasta.

        No, tuo höpätys on Ähtärin Nesteen parlamentista. Olin itse kaffella ja pari paikallista Savolan tukijaa kait jauhoi juuri tuota höpötystään.
        Sanoin, että lopetakaa tuollaanen puhe, täysin tuuleen huutamista. VT 18 ei ole enää tarpeen näiren hiljasten katujen sekaan. OHI ON:
        Puutavaran logistikkan itse tietävänä, voin näin sanoa. Se on TOSI:


    • ALAVUSKIN-ÄRÄHTÄÄ

      Alavus: Valtatien 18 oltava liikennettä vastaavassa kunnossa
      15.09.2015

      Alavuden kaupunki edellyttää, että valtatie 18 tulee kunnostaa nykyistä liikennemäärää vastaavalle tasolle.

      Merkittävä oikaisukohta tällä tiellä olisi kaupunginhallituksen mukaan Myllymäki–Multia-välin lisäksi Sydänmaan kohdalla.

      Alavuden kaupungin linjaus on osa lausuntoa Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen suunnitelmasta vuosille 2015–19.

      REIJO HEIKKILÄ

      JK: ja junavuorot loppuvat.....................
      tiet nyt kuntoon...............

    • valtaie-kuntoon

      Onnibussi ie tule koskaan mutkatielle eikä 60 km. / h tienpätkille.

    • monopoli-murtuu

      Berner tuo kotimaastaan Sveitsistä alppijunia.

    • vaaran-paikat

      Wittumainen Sydänmaan - Kouran - Veneskosken väli

      • Tulååååååå-se

        Kyllä maalaisliittolainen Anne Berner pian tekee meille uuden tien.
        Maaseudun yståvå ???


    • poopeotj

      Kyllä Berner tuli nimenomaan vain täksi kaudeksi eduskuntaan. Vaati keskustasta ministeripaikan itselleen, jotta saisi runnottua tietyt päätökset läpi. Nyt nämä tietyt päätökset ovat runnoutumassa läpi, ennätysajassa. Periaatteessa Berner voisi lähteä eduskunnasta jo vaikka ensi keväänä pois, koska myyräntyö on jo tehty. Sitten on hyvä jatkaa bisneksen pyörittämistä omassa elämässä, kun esteenä olleet tietyt lakiesteet yms on purettu tieltä. Tämähän tällä tässä on tarkoituksena, sen näkee sokea reettakin. Eli virka-aseman hyväksikäyttö, oman edun tavoittelemiseksi. Härskiä touhua, joka ei päivänvaloa kestä. Ja samaa taitaa harrastaa tämä Sipiläkin, eli lakipykälien puliveivaamista sellaiseksi, että kohta kädet syyhyää palata takaisin yritysjohtajaksi, kun esteet on suorastaan räjäytetty tieltä pois. Nämähän pelaa kaikki ihan omaan pussiin.

      Nojoo, tehkää uus, valtatie kuuskuus.

      • rehuaakansalle

        Kyllä Ministerit ovat pelkkiä sätkynukkeja, taustalla häärii kaikenlaiset neuvonantajat ym. Tiitiset. Käskyt tulee EU:sta. Mitään uusia teitä ei alueellemme enää tule, kansa vanhenee ja vähenee.


      • TULOS-TAI-ULOS

        Jokapaikan Lasse Alavudelta hoitaa Mikon ja Annen kanssa hommat ?


    • Uzerna

      Ei noista mutkaisista teistä saa millään keinolla valtatietasoista tietä. Ei se mutkaisuus Multialle lopu, vaan mutkia on aina Jyväskylään saakka. Petäjävesi-Jyväskylä väli on koko ajan mutkaa mutkan perään ja nyppylää.

      Olisi parempi tehdä valtatie toista reittiä, Lehtimäen suuntaan. Veneskoski-Mäyry-Kukonkylä (pelkkää suoraa), josta sitten noin 50-60km uutta (suoraa) tietä kohti Saarijärveä. Josta se yhtyisi Vt13. Näin ollen "Sinisen tien" Jyväs-Vaasa liikenne siirtyisi tälle uudelle tielle tältä väliltä, jättäen Saarijärvi-Ylistaro välin hiljaisemmaksi. Lisäksi Saarijärvi-Jyväskylä tie on leveää ja kohtuullisen suoraa tietä, jolloin lähes koko Jyväskylä-Vaasa väli ajettaisiin suoraa tietä.

      Matka Jyväskylä-Vaasa olisi suunnilleen sama kuin Lapuan kauttakin, mutta se ottaisi tärkeämmän Seinäjoen matkan varrelle paremmin. Sen sijaan Kuopio-Seinäjoki väli lyhentyisi huomattavasti.

      • Blueway

        Ei muuten lyhentyisi Seinäjoki-Kuopio väli juurikaan. Tai en sitten tiedä, mitä kautta luulet autojen nykyään liikkuvan.


      • Uzerna
        Blueway kirjoitti:

        Ei muuten lyhentyisi Seinäjoki-Kuopio väli juurikaan. Tai en sitten tiedä, mitä kautta luulet autojen nykyään liikkuvan.

        Kuopiosta Seinäjoelle valtateitä pitkin, reitti kulkee Siilinjärvi-Viitasaari-Lapuan kautta. Matkaa kertyy 310 km. Uusi tielinjaus Saarijärvi-Lehtimäki, mahdollistaisi käyttää reittiä Suonenjoki-Hirvaskangas-Saarijärvi-Lehtimäki. Tämä olisi noin 285 km. Että kyllä se "juurikaan" lyhentyisi matka noin 25 km. Tekee matka-ajassa noin 20min, raskaalla liikenteellä 25min. Toki Kuopiosta pääsee kyläteitä käyttämällä lyhemmin, mutta ei ainakaan raskas liikenne kyläteitä käytä, eikä kyllä pitkänmatkalaisetkaan.


      • Savokiito

        Ei tartte tuon matkasäästön takia tehdä uutta tietä.


      • SUOMENSELÄN-HALKI

        Missään vaihtoehdossa ei voi jättää Keskisen TUURIA ja Ähtärin TURISMIA SIVUUN.
        NÄMÄ liikekeslukset ovat jo maakuntakaavassa päätetyt.


    • ONNIBUSSI-EI-mutkateille

      Äänekoskelle alkaa puuralli.
      Alavuden läpi.

    • potkuvieeteenpäin

      seinäjoki - koura -alavus välille on suunnitteilla pyöräkelkka liikenne.

    • raha-asiihen

      Kirkkojärvelle suunnitteilla ulkoilureitti, siis järven ympäri.

      • TÄRKEÄ-VALTIMO

        Valtatie 18 kulkee Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään, ja tie on tärkeä muun muassa alueiden elinkeinoelämälle. Tämä kuva on Ähtärin matkailualueelle vievän risteyksen kohdalta.

        Ähtärin kaupunginhallitus on antanut lausuntonsa Etelä-Pohjanmaan toisesta vaihemaakuntakaavasta.

        Lausunnon mukaan maakuntakaavamuutoksessa tulee turvata tiestö ja raideliikenne sekä näiden tarvitsemat rakentamis- ja kunnossapitotoimet.

        Ähtärin kaupunki perustelee tätä linjausta maakunnan itäosan teollisuuden ja matkailun kasvaneilla tarpeilla.

        REIJO HEIKKILÄ


      • venäjänturistitko

        Matkailun,,heh


    • soittajapärjääaina

      Nyt kun Hallituskin laittaa teitä kuntoon teollisuuden hyöty etusijalla, niin eikö tuon Jyväskylän suunnan vois jättää mopen osille ja vääntää Väätäiskylästä Äänekosken suuntaan, Keuruun vai Saarijärven kautta. Ootte kumminki kulukenu sieläpäin, nii mitä mieltä olette.

      • kaikki-onnistuu

        Jokapaikan Lasse tekee vaikka mitä----EP:n liitossa.
        Pauli hjelppaa.
        Mikko komppaa.


      • YHTEEN---HIILEEN

        Alavuden kaupunki ei VEILÄ tajua omistavansa Tuurin elinvoimaista kylätaajamaa.
        Niin vaatimattomia Alavuden toimenpiteet ovat Tuurin puolesta.
        Mm. juuri liikenneolojen parantamisessa.


      • Töysähighwäy

        Alunperin vt18 piti ohittaa komiasti Tuuri ja töysän keskusta. Siitä suunnilleen Korjosen kohorasta oli tarkootus kääntää tie Inhan pellolle ja sieltä kohti Hakojärviä. Mutta loppu Valtiolta vissiin rahat ja jäi homma kesken.Muutenhan Tuuriin ny kyllä pääsöö, pian tullee kev. liik. väy. teon alle Kellokorvesta Tuuriin ja vissiin Hakojärvehen asti.


      • HÄRMÄNliikennekin-tulee

        ONNIbusskkini tulee .
        Mullakin tulee ensi yönä.


      • Laihiavietierahat
        kaikki-onnistuu kirjoitti:

        Jokapaikan Lasse tekee vaikka mitä----EP:n liitossa.
        Pauli hjelppaa.
        Mikko komppaa.

        Mikko leikkii vaan pyssyleikkejä maastopuku päällä. Ei ymmärrä alueen oikeita asioita. Putoaa toivottovasti pois eduskunnasta. On ollut toivoton tapaus alueen asioissa. Ei ne pyssyleikit aluetta lämmitä. Loikkarit jääköön omaan arvoonsa.
        Asia on nyt vaan niin ettei alueen edustajilla ole munaa tai halua edistää asioita. On mukava kokoustella ja kahvitella mutta suu supussa. Pelkkiä kokouspalkkioiden keräilijöitä. Vaihtavat puoluettakin etujen toivossa laskelmoiden. Kepu on aivan turha edustamaan aluetta.


      • NORJA-RUATTI-SF.-VENÄTÄ

        Ei tullut Vaasaan uutta laivaa, kun hurrit eivät muistaneet VALTATIEYHTEYKSIÄ SISÄSUOMEEN, joita Eu-rahanjakajat kaipasivat.


      • MÄYRYN-KAUTTA-NOPEIN

        Niin kauan kun VT 18 on tätä tasoa mitä se tällä hetkellä on, minun reitti valintani Alavudelta on Alavuden aseman kautta Mäyryyn ja siitä Seinäjoelle. Tämä on nopea, hyvätasoinen ja jouheva reitti. 18 tie olisi pitänyt aikoinaan viitoittaa Mäyryn kautta jo ihan turvallisuuden takia ja vieläkin sen ehtii tehdä. Alavuden ja Seinäjoen välillä on jo nyt kohtuullinen tieyhteys olemassa Mäyryn kautta.Pikku juttuja tekemällä siitä saisi hyvinkin valtatietasoisen yhteyden nopeasti ja suht pienellä rahalla verrattuna Kouran reittiin. Muuten tämä reitti Mäyryn kautta Alavudelta on 3 km pitempi Kouran reittiin verrattuna, mutta ajallisesti reiteillä ei ole mitään eroa.
        KOURASSA ON AINA TUTKA.


      • virkamiespäätöksellä

        Ja palio mukavee ajella Mäyryn kautta. Näköö muutaki ku mettää.


    • ajotaitoakiitos

      Kummallakohan reitillä on enempi mettätaivalta Seinäjoelle mentäessä? Sydänmaan vai Mäyryn kautta? Virkamiespäätöksellä nimimerkki, käyppä testaamassa! Yleensä kaikki onnettomuudet jotka kyseisillä tieosuuksilla on tapahtunut ovat johtuneet ajotaidottomista ja päihdeongelmaisista idiootikuskeista lukuunottamatta joitakin hirvikolareita. Ei tarvitse lähteä tienpäälle jos ei löydy ajotaitoa!

      • virkamiespäätöksellä

        Testattu on, vuos sitte ajatin taksia S-joelle kumpaaki kautta.


    • ajotaitoakiitos

      Olisit ajanut itse etkä vain ajattanut! Ja Mäyrystä lähtien ei muuta olekkaan kuin mettää Veneskoskelle asti. Heh, heh!

      • Vt18..Mäyryn..kautta

        Suorin ja
        Nopein.
        Kourassa seisoo aina kull......ja tutka-auto.


    • lloyd6

      Voisi tehdä Mäyryn kautta. Ja sinne venäläistyylinen Y-risteys Seinäjoen suuntaan, niin jo olisi jouhevaa. Venäjällä on paljon nopeita Y-risteyksiä, kattokaa vaikka youtubesta, ne on käteviä ja jouhevia, verrattuna T-risteyksiin.

    • koittakaaymmärtää

      Mua ei ainakaan ole haitannu Kourassa tutka-autot, koska osaan liikennesäännöt. Idioottien jotka eivät ymmärrä nopeusrajoituksia on turha lähteä millään moottoriajoneuvolla tien päälle!

      • TUTKA-AUTO....PIILOSSA

        Kourassa seisoo
        koko päivän.


    • virkamiespäätöksellä

      Sarvikas - Ruismäki tielinja on hyvä idea.-- Tuollaasen oikaasueherootus löytyy tuolta Kuurtanehen puolelta palstaa, aika vanha mutta ehkä ihan hyvä suunnitelma.

      • TUURIN--TURISMIA

        Raideliikenteen säilyminen sekä liikenneyhteydet muutenkin ovat keskusteluissa mukana, myöntää kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki. Esille otetaan myös valtatien 18 keskeneräisyys ainoana valtatienä Suomessa.

        – On toive, että se nostettaisiin sille tasolle, jonka luokitus sille antaa. Tällä hetkellä se on siitä kaukana. Tiellä on myös erittäin suuri merkitys poikittaisliikenteelle ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen välisille yhteyksille. Siksi olisi perusteltua, että se saisi sille kuuluvan kohtelun määrärahojen muodossa.

        Pienimäki sanoo, että ministerille halutaan avata hyvien liikenneyhteyksien tärkeys etenkin kaupungin tulevien matkailuhankkeiden kannalta.


      • LASSE----HOMMIIN
        TUURIN--TURISMIA kirjoitti:

        Raideliikenteen säilyminen sekä liikenneyhteydet muutenkin ovat keskusteluissa mukana, myöntää kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki. Esille otetaan myös valtatien 18 keskeneräisyys ainoana valtatienä Suomessa.

        – On toive, että se nostettaisiin sille tasolle, jonka luokitus sille antaa. Tällä hetkellä se on siitä kaukana. Tiellä on myös erittäin suuri merkitys poikittaisliikenteelle ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen välisille yhteyksille. Siksi olisi perusteltua, että se saisi sille kuuluvan kohtelun määrärahojen muodossa.

        Pienimäki sanoo, että ministerille halutaan avata hyvien liikenneyhteyksien tärkeys etenkin kaupungin tulevien matkailuhankkeiden kannalta.

        Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.

        – Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.

        Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.

        – Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.

        Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.

        Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä.


      • fhtsdr
        LASSE----HOMMIIN kirjoitti:

        Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.

        – Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.

        Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.

        – Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.

        Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.

        Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä.

        Ministeri puhuu paskaa. Täyttä soopaa ja katteetonta turvan lätinää. Tyhmä akka. VAihtoon.


    • Lasselasseliten

      Han är så liten. Han kan inte göra nånting för os

    • Road18

      Miksei 18 ja 672 välisen risteyksen ryhmittymiskaistan työt etene? Sorakasat olleet jo kk-kaupalla tienposkes?

    • aikakuluuu

      Siinä annetaan maan painua painon alla nääs.

      • SuomenselkäIlmanTietä

        Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
        1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
        2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin..Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.
        3. Äänekosken uusi biomassatehdas tuo raskaat rekat eniselle kylätielle,
        nykyiselle valtatielle.

        Valtatie 18 mahdollistaa nämä molemmat kalliit hankeet onnistua.
        Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
        Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
        Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
        Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.


      • renkaankuluttaja

        Kovin on vaatimattomia nuo mainitsemasi kiihdykkeet. Mahtaako laiva tai Panda räjähdytää liikennevirjoja. Ja tuo Äänekosken tehdaskin taitaa lisätä raskasta liikennettä kovin pieneltä alueelta. Olkaamme realisteja.


      • renkaankuluttaja
        SuomenselkäIlmanTietä kirjoitti:

        Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
        1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
        2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin..Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.
        3. Äänekosken uusi biomassatehdas tuo raskaat rekat eniselle kylätielle,
        nykyiselle valtatielle.

        Valtatie 18 mahdollistaa nämä molemmat kalliit hankeet onnistua.
        Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
        Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
        Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
        Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.

        Siirretään VT 18 kulkemaan Mäyryn kautta. Pikkuisen tulee lisää kilometrejä, mutta valtio säästää paljon. Ei ole järkeä tehdä Kouran reitistä hulppeaa VT-tasoista reittiä, kun on olemassa riinakkaistie.


      • EhdotettuIlmanKannatusta

        Seinäjen tie ja Alavuden tie yhdistettäisiin Mäyryn kohdalla 6 km.oikaisu-ohitustiellä.
        Ei olisi hitaita ja vaarallisia Kouran ja Sydänmaan rautatietasoristeyksiä.

        Tämä oikaisutie olisi halvin ja nopein ratkaisu saada valtatie 18 kuntoon ja samalla Kuortaneelta saisi leveät isot tiet Seinäkoelle ja Alavudelle.

        Kuortaneesta tulisi tärkeä solmukohta vt 18 ja kt 66 teille.
        Lähellä olisi Mäyryn palveleva huoltoasema ja Kuortaneen kaikki palvelut.


      • BandaturistitTulevat

        Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
        Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
        Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
        Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi.


      • TähtikehitysSeinäjoelle

        Kilpaillessaan pohjoisen yhteyksistä ja kehityskäytävien kehittämisestä on poikittaisväylät autuaasti unohdettu käytännössä. Onpa Jyväskylä-Seinäjoki pudonnut keskeisistä pääteistäkin. Maakuntakeskukset panostavat lobbaustaan vain sisääntuloteihin ja ohikulkuteihin. Suurin kauneusvirhe on koko välillä Kouran ja Sydänmaan lähekkäisten tasoristeysten poistamishankkeet, joiden suuruus ei ole este. Hankeet olivat jo viisivuotisohjelmissa 1980-luvulla ja tukee myös etelän yhteyksiä.
        Pandat
        Äänekosken sellutehdas
        Keskinen vaativat kunnon tien.


    • Valavo

      Valtatie 18 voisi muuttaa numeroinniltaan aivan hyvin kantatieksi, esim Kt64. Se palvelee paikallista lyhytmatkaliikennettä oikein hyvin. Liikenne jakautuu Väätäiskylän kohdalta tasaisesti neljään eri suuntaan, mitään yhtä pääsuuntaa ei tuolla "nowheressa" ole olemassakaan. Tienumeroinnin voisi tehdä enemmänkin niin, että Kt64 kulkisi Seinäjoelta Saarijärvelle. Ja Petäjävesi-Karstula tie olisi sitten joku oma numeronsa. Äänekosken tehtaan kannalta olisi ensisijaisen tärkeää keskittyä nimenomaan Myllymäki-Väätäiskylä-Saarijärvi tien parantamiseen. Väätäiskylästä Multian suuntaan on toissijaista lyhytmatkaliikennettä.

      Jyväskylästä Seinäjoelle tai Vaasaan on käytännössä niin älyttömän vähän tarveperusteista liikennettä, ettei valtatie Pohjanmaan ja Keskisuomen välillä ole perusteltua. Periaatteessahan Jyväskylästä kulkee jo nykyään Lapuan kautta valtatietasoinen tie Vaasaan. Siitä huolimatta Jyväskylä-Vaasa pitkänmatkan liikennettä on hyvin hyvin vähän. Enemmänkin liikenne on lyhytmatkaliikennettä, tyyliin Karstula-Saarijärvi. Samaa lyhytmatkaliikennettä on suurin osa nykyisen Vt18 liikenne. Ähtäristä ajetaan Alavudelle ja Seinäjoelle, Multialta ja Petäjävedeltä ajetaan Jyväskylään. Pitkänmatkan liikenne puuttuu lähes täysin, oltiinpa Vt18:lla tai Vt16:lla.

      Tuuriin ja Eläinpuistoon tullaan niin monesta eri suunnasta, ettei mitään yhtä poikittaista valtatietä tarvita. Kantateitä pääsee oikein hyvin. Virtojen suunnastakin tulee ihmeesti porukkaa, vaikka kantateitä kulkevatkin. Lisäksi Vaasan satamatoiminta on pientä, verrattuna Kokkolan Suomen kolmanneksi suurimpaan satamaan. Näin ollen näistä poikittaisteistä, Vt13 Äänekoski-Kokkola on selvästi tärkein.

      • KaikkiaTeitäTarvitaan

        Äänekosken sellu viedään Vuosaaren satamaan, ei Kokkolaan.
        Miksi jankkaat poikittaistien tarpeettomuudesta ?
        Stadiinko kaikki hankkeet ja verorahat.
        Lapua ja Kyyjärvi kuihtuvat...........valitettavsti.


      • Valavo
        KaikkiaTeitäTarvitaan kirjoitti:

        Äänekosken sellu viedään Vuosaaren satamaan, ei Kokkolaan.
        Miksi jankkaat poikittaistien tarpeettomuudesta ?
        Stadiinko kaikki hankkeet ja verorahat.
        Lapua ja Kyyjärvi kuihtuvat...........valitettavsti.

        En ole missään väittänytkään että Äänekosken sellua vietäisiin Kokkolaan. Mistä tuollaista keksit, omasta päästäsikö? Puhuin vain poikittaistiestä Vt13, joka haarautuu Äänekosken kohdalta kohti Kokkolaa. Ja se rekkaliikenne mitä siinä kulkee, kulkee eniten juurikin kohti Kokkolaa. Siinähän nyt kulkee kaikenlaista rekkaliikennettä. Sellusta en ole kuitenkaan maininnut sanaakaan, sen sinä keksit omasta päästäsi.

        Ei kaikki poikittaistiet ole myöskään tarpeettomia. Esim tuo kyseinen Vt13 on erittäinkin tarpeellinen, se yhdistää mainiosti Keskisuomen Kokkolan suureen satamaan. Sen sijaan Vaasan suuntaan ei ole mitään tärkeää asiaa, koska siellä ei ole kunnon satamaa. Vaasan satama on vain pieni tuontisatama, josta tavaravirrat ovat melko olemattomia, eivätkä suuntaudu Keskisuomeen. Kaikenlaista tavaraliikennettä suuntautuu Kokkolaan, ja osaksi se kulkee juurikin Vt13 kautta. Sataman välittömässä läheisyydessä on myös Kokkolan suurteollisuusalue, joka on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemian keskittymä. Vaikka kaivannaisliikenne tuleekin muita reittejä, niin siitä huolimatta suurteollisuusalue poikii muuta liikennettä, myös Vt13 pitkin.


      • Kilpien..Vaihtoon

        Yhtenä päivänä Sydänmaan kylätiet muuttuivat Valtatieksi 18.
        Rekat eivät saa vapaasti ajaa suoraa Mäyryn kautta Alavudelle vaan joutuvat
        taiteilemaan Veneskosken.....Kouran.....Sydänmaan kyläteillä.
        Teeppä Reino Elylle ja EP Liitolle tutuille lapualaisille johtajille, etä Vt 18 pitää arvioida uudelleen.


    • automiäs

      Siellähän ne on kouran ohitustien kepit vieläkin pystyssä.Olisko 80 luvulta
      Ennen veneskoskea lähtee ja menee kouraan päin.Täysin järjetön linjaus.Ruismäkeen vaan oikaisu ja kuortaneentie välillä sjoki -ruismäki levennetään ja uus piki.Kouran kautta liian hidaaaasss

      • SoitaBernerilles

        Kuortaneen tie rapistuu kuin silmissä.
        Uusi vt 18 linjaus ohittaa sekä Veneskosken että Kouran,
        joten ei sitä silloin voi hitaaksi sanoa.
        Nyt se on hidas ja vaarallinen.


      • Taas...Kolahti

        Raju peräänajo Alavudella – viisi henkilöä sairaalaan

        Valtatie 18 ja Sillintien risteyksessä sattui vakava liikenneonnettomuus tiistai-iltana hieman ennen viittä.

        Auto oli kääntymässä valtatieltä Sillintielle Vetämäjärven suuntaan, kun toinen auto ajoi kääntyvän auton perään. Törmäyksen jälkeen perään ajanut auto kolaroi vielä vastaan tulleen auton kanssa.

        Yksi henkilö loukkaantui vakavasti ja neljä lievästi. Loukkaantuneet kuljetettiin Seinäjoen keskussairaalaan jatkohoitoon.
        Ko. tie ei ole valtatietasoa geometrialtaan, turvallisuudeltaan.


    • Sosso

      Ruismäen oikaisu olisi muuten hyvä, mutta ongelmaksi muodostuu se että Alavus-Sarvikas välille tulisi liian paljon liikennettä. Etelä-Pohjois ja Länsi-Itä liikenteet menisivät tuossa kohtaa noin 10km matkan samaa tietä, se ei ole liikennelogistisesti hyvä asia.

      On järkevämpää että Länsi-Itä liikenne kulkee Etelä-Pohjois liikenteen yli eritasossa. Ja se kyseinen eritasohan on tuossa Alavudella jo olemassa. Mitä vähemmän kääntymisiä ja risteyksiä, sen parempi. Jos Putulanjärven, Sydänmaan ja Kouran oikaisut tehtäisiin, niin siinä olisi suora tie Seinäjoelta saakka ilman kääntymisiä aina Ähtäriin saakka. Lisäksi Kt66 on aika vilkasliikenteinen Alavuden kohdilla muutenkin, rekkaliikennettä on myös paljon, joten sitä liikennettä ei kannata seata yhtään enempää Länsi-Itä liikenteellä.

      • RahaaMaailmaTäynnä

        Ely-liikenneosaston rahoista yli puolet menevät henkilökunnan palkkoihin.
        Suunnittelu maksaa enemmän kuin kaivinkonetyö ja murskeen ajo yhteensä.
        Kun suunnitelma vanhenee, aletaan sama suunnittelu uudelleen.
        Toteutukseen ei riitä rahaa, kun eduskunta ei sitä myönnä ja vaadi.

        Valtatie 18 on Suomen sekavin ja ala-arvoisin turisti-elinkeinotie.
        Suomen paras lobbari Pekkarinen saa pian moottoritien Jyvaskylästä Ouluun.


    • Liikaonainaliikaa

      Tuurin kolme liikenneympyrää ovat pahin jarru.

      • Ståls

        Siihenkin on olemassa oma suunnitelmansa. Se Vt18 myöhempien aikojen linjaus menee siitä viimesestä mutkasta suoraan eteenpäin junaradan ja Hakojärven eteläpuolelta kohti Ähtäriä, ja liikenneympyrät sekä kyläkauppa jää kauas vasemmalle. Keskiselle joutuu jatkossa kääntymään erikseen vasemmalle, ohiajava liikenne kulkee pysähtymättä suoraan, kuten valtatiellä kuuluukin. Tuurin ja Töysän välinen tie jää seututieksi.


    • Nukkuukotiemestari

      Aivan saatananmoinen kuoppa kun tullaan seinäjoelta veneskoskelle ja käännytään valtatie 18 kouransuuntaan.Metri kertaa puolimetriä ja 20 cm syvä.Tiemestari ei vissiin oo siellä ajellu kun ei oo kuoppaa täytetty.Varokaapa vaan kun käännytte kuortaneentieltä Koura -alavustielle veneskoskella.Auto ja katti vaarassa hajota.Ainakin 2 viikkoa jo ollu eikä korjattu.

      • TaatananToope

        No pakkoko sielä jumalanseläntakana on asua. Muuta ihmisten ilmoolle niin ei oo kuoppia.


      • Ripeää...Toimintaa

        Lisätietoja. Projektipäällikkö Veijo Rajamäki, ELY-keskus, puh 0295 027 750
        Tämä ripeä tiemestari odottaa soittoasi tiestä.
        Ja tieliikennekeskus.


      • UrakoitsijalleTietoa

        Tienkäyttäjän linjalle täytyy soittaa puh. 0200 2100.


    • völvömääntienpääl

      Ei oo tainnu tiemestarit ja tienhoitajat siellä ajella ja jis ajelevatkin niin ökymaasturilla jossa on ilmajousitus.Ei ainakaan ajaessa kaffeet läiky rinnuksille.

      • RakentaminenKannattaaAin

        Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
        kun on niin maalaisliittolainen.
        Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
        tulee vastaan.
        Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen.


      • Turistitulva....Tuloo

        Pandat kiinnostivat yleisöä Helsingin Matkamessuilla. Osa suunnitteli jo matkaa Ähtäriin. Vantaalaismies laski lentävänsä nopeammin Skotlannin Edinburghiin.

        Viisilapsisen ylöjärveläisperheen seuraava matkakohde löytyy Ähtäristä.

        –Kävimme Ähtärissä viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten. Mutta sinne meidän kai on seuraavaksi mentävä, perheenäiti Pauliina Reinvall sanoo ja silmäilee katrastaan.

        Nuorimmilla on suuri pehmopanda sylissään ja 15-vuotias Sofiakin sovittaa pandan korvilla varustettua paperipantaa päähänsä.

        –Tietenkin pandat kiinnostavat ihmisiä! Ne ovat niin lutusia — isoja, pörröisiä ja leikkisiä kuperkeikkoineen, kertoo Sofia odottaen bandoja.
        Ja käydään samalla Keskisellä.

        Valtatie 18 päivitykseen. Kiitos monen puolesta.


      • Multialikka
        RakentaminenKannattaaAin kirjoitti:

        Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
        kun on niin maalaisliittolainen.
        Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
        tulee vastaan.
        Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen.

        Ei se Vt18 tielinjaus mene Väätäiskylän kautta. Ottakaa nyt vähän selvää ennen kirjoittelua.


      • KAIKKI..SAAPUVAT

        VANHA mutkikas menee Väätäiskylän kautta.
        UUSI linjaus menee suoraa Mutialle tai Keuruulle.
        Pressakin lupasi tulla eilen bamdoja seuraamaan.


      • KYLIÄ..ASUTETAAN

        30. Kouran asuinalue SEINÄJOEN KAUPUNKI
        Kouran asuinalue asemakaavoitetaan oikeusvaikutteisen
        osayleiskaavan periaatteiden
        mukaisesti. Osallisuus- ja vuorovaikutus
        ovat keskeisessä roolissa tässä
        asemakaavamuutoksessa, jolla pyritään
        luomaan viihtyisä, asukkaiden toiveet
        huomioiva asuinalue Kouran luonnonläheiseen
        kyläkeskukseen. Luonnosvaiheeseen
        liittyvä yleisötilaisuus on pidetty lokakuussa
        2017.
        Tavoiteaikataulu: kaavaehdotus alkuvuodesta
        2018, hyväksymiskäsittely keväällä 2018


      • Lasse..Toteutuksia

      • KourassaKuoppia

        – Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Seinäjoelta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.

        Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.

        – Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä.


      • puutavaraa1983

        Kiertäköön liikenne Kyyjärven tai Virtojen kautta Seinäjoelta Jyväskylään, jos ei pääse nykyistä tietä. Kallis on tieoikaisu Myllymäeltä Multialle, joten ei ole kustannus järkevässä suhteessa edes lisääntyvään automäärään, jos sellaista muka edes paljon tulee. Eikä Metsäteollisuuden investoinnit taida paljoakaan lisätä kyseisen välin liikennemääriä. Jos vähän katsoo karttaa.


      • Anonyymi
        RakentaminenKannattaaAin kirjoitti:

        Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
        kun on niin maalaisliittolainen.
        Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
        tulee vastaan.
        Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen.

        Tienrakennus on parasta elvytystä.
        Lisää velkaa, kuin turhiin hävittäjiin ja kotonaan.


    • Tienkäyttäjä

      Suomenselän valtatie olisi eräs ratkaisu, jos ja kun se tehtäisiin reitille Kärsämäki - Halsua - Vimpelin Sääksjärvi - Alajärvi - Ähtäri - Ylöjärvi ja päätepisteenä olisi Tampere. Valtatien vaikutusalueella asuu noin puolimiljoonaa ihmistä . Koko pohjois-eteläsuuntaisella teillä on merkittävää puu- ja metalliteollisuuden kannalta. Lisäksi alueella on huomattava määrä matkailulalan yrityksiä. Viimeksi Ähtäriin rakennettiin Pandatalo, jone odotetaan yli 100 000 vierailijaa vuosittain ja uusia isoja suunnitelmia on vireillä. Suomenselän valtatien kokonaispituus olisi kartalle piirretynä noin 580 kilometriä. Se on samalla viimeinen pohjois-eteläsuunnassa rakennettava yhteys, jota niin teollisuus, palvelut kuin matakilukin tarvitsisi aivan lähitulevaisuudessaa.

      • Kylätie18OnPullonkaulana

        Uusi laiva.
        Turistit bandalandiaan Ähtäriin.
        Keskinen on nähtävyys.


      • KeskinenBandatTurismi

        Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.

        Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.

        Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat.


      • Anonyymi
        Kylätie18OnPullonkaulana kirjoitti:

        Uusi laiva.
        Turistit bandalandiaan Ähtäriin.
        Keskinen on nähtävyys.

        Vain turismi pelastaa Pandalandin ja Keskisen.
        Miettikää Lasse ja Mikko sitä.


    • Anonyymi

      Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
      Uusi väylätoimikunta on nyt valittu. Savola on puh.joht.

    • Anonyymi

      Hyvä Lissu ja Lasse.
      Lissussa on virtaa.
      Valtatie18 on väylä kehitykseen...Kiitos.

    • Anonyymi

      Keskinen ja Ähtäri nousevat tai kuihtuvat valtatie18 mukana.
      Uusi Vaasanlaiva tuo turistit Suomenselälle.
      EP-Liitto on lapualaisten peukalon alla.
      Valitettavasti he kunnostavat vain vanhaa ksntatietä 67.

      • Anonyymi

        Turisti, juristi vai nuristi.
        Kuka tuo mukanaan rahhoo ?


    • Anonyymi

      Uusi Uumajan laiva tuo isot turistivirrat keskeiseen Suomeen.
      Valtatie 18 on valitettavasti osaksi kylätietasoinen.

    • Anonyymi

      Valtavat tiesuunnitelmat Ilmajoentielle.
      Nukkuuko Anttila ja Savola, kun Maakuntaliittoa jallittaa Peltola ja Pöntinen ?

    • Anonyymi

      Mitä järkeä tehdä uutta tietä, kun liikenne kulkee vain pois päin?

    • Anonyymi

      Jauhatte skeidaa! Jankuttakaa Hilkaaa, Aulista, Paavoa ja Jussia, ehkä Osmoakin sentään!

    • Anonyymi

      Keskinen ja Ähtärin turismi saavat uuden Uumajan laivan myötä turistivirrat,
      mikäli Valtatie 18 tehdään valtatietasoiseksi.
      Nyt se on osaksi kylätietasoinen, Veneskoskella, Kourassa ja Sydänmaalla.

      • Anonyymi

        Veneskoskelta Kouraan ja Sydänmaalle tie on nykyisin hyvä ja leveä ja valaistu. Sydänmaalta Putulaan paikoin mutkainen ja osin kapeahkokin. Muttei sen kapeampi kuin Mäyryn ja Veneskosken väli joka on koko matkalta valaitsematon kapea asumaton metsäväylä.


    • Anonyymi

      Vt18

    • Anonyymi

      Lapualle ja Ilmajoelle rakennetaan Seinäjoeltapäin lähes nelikaistaiset moottoritiet.
      Alavus, Keskinen ja Ähtäri jäävät varjoon, lapsipuolen asemaan tierahoissa.
      Helppo nähdä, missä maakuntajohtajat Peltola ja Pöntinen asuvat.
      Meidän Anttila ja Savola ovat joo-joo miehiä, ikkunan aukaisijoita ?
      Turismi tarttee paremmat valtatiet Sisä-Suomeen uudelta Vaasanlaivalta.

    • Anonyymi

      Alavus ja Ähtäri taantuvat, jos saavurettavuus on kehno.
      Seikka on saletti.

    • Anonyymi

      Mikko Savola jatkaa puheenjohtajana.

      Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmä kokousti perjantaina 19.3.2021. Kokouksessa valittiin ryhmän uudeksi varapuheenjohtajaksi jyväskyläläinen kansanedustaja Riitta Mäkinen.

      − Vaikka valtakunnallisten pääväylien hankkeet edistyvät, poikittaisliikenneyhteyksien tarkastelua ja kehittämistä ei voida unohtaa. Niiden parantaminen on keskeinen osa kansanlaisten ja elinkeinoelämän liikkumista. On ilo olla mukana rakentamassa parempia yhteyksiä. Keski-Suomea ja koko yhteysvälin aluetta palvelee toimivat yhteydet jokaiseen ilmansuuntaan, toteaa Mäkinen.

    • Anonyymi

      Kuvaus
      Valtatie 18 on Vaasan ja Jyväskylän välisistä valtateistä eteläisempi. Laadultaan se on monin paikoin selvästi valtatietä 16 heikompi, mikä selittyy sillä, että tie on suurelta osin muutettu valtatieksi vain numerointi muuttamalla. Valtatietasoista tietä Jyväskylä-Petäjävesi (yhdessä valtatien 23 kanssa), Petäjävesi-Multia, Ähtäri-Alavus ja Seinäjoki-Vaasa. Parannussuunitelmia on olemassa, mutta aikataulut ovat avoinna.

    • Anonyymi

      Autolla ajetaan varo-varovasti, ettei kaatuisi kallis lasti.
      Suoraa tietä ja mutkaista tietä, vaaroja on Sydänmaan varrella.
      Pois kaikki lapset alta, tie näyttää kapealta. Mittari näyttää kuuttakymppiä ,
      tie on epäkunnossa.…

      • Anonyymi

        Jep, totta joka sana.
        Ellet aja varovasti, rovastia pian tarvitaan.


    • Anonyymi

      Vain Turismi pelastaa
      Keskisen ja Suomenselän.
      Vt18 on osin kylätietasoinen.

    • Anonyymi

      Ostava asiakas kulkee autolla.
      Keskinen on alueen magneetti ja nähtävyys.
      Kiitos Vesku siitä.

      • Anonyymi

        Eipä taida turhempaa tiehanketta kuultu koskaan, jos tämä tarpeeton tiehanke toteutuu. Nyt kun Suomi velkaantuu hirveää vauhtia, Tämä VT 16 on aivan riittävä Vaasta Kuopioon Ja Jyväskylän suuntaa, sitä kun pysttyäisiin pitäämään kunnossa olis riittävä väylä itään päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida turhempaa tiehanketta kuultu koskaan, jos tämä tarpeeton tiehanke toteutuu. Nyt kun Suomi velkaantuu hirveää vauhtia, Tämä VT 16 on aivan riittävä Vaasta Kuopioon Ja Jyväskylän suuntaa, sitä kun pysttyäisiin pitäämään kunnossa olis riittävä väylä itään päin.

        Seinäjoen ja Keskisen Tuuri , kautta kulkee poikittain vain VT18.
        Lapualaisia tämäkin asia ketuttaa.


    • Anonyymi

      Nyt on uuden maakuntakaavan mielipiteiden paikka.
      Vt18 oli tiputettu alempaan tärkeyskoriin, jopa Honkajoen tien alapuolelle ???

    • Anonyymi

      voi teitä kepupellejä

    • Anonyymi

      Nyt on uuden maakuntakaavan mielipiteiden aika.
      EP Liitto netissä.

    • Anonyymi

      Kvarkentiellä on myös etu itä-Suomen ja Venäjän markkinoille, vaikka ne markkinat ovat epävarmat ja ehkä hamassa tulevaisuudessa.
      Pääsy Euroopan markkinoille ja Atlantin satamiin Norjassa on yli vuorokauden nopeampaa Kvarkentietä kuin muuten suurelle osalle Vaasasta itään- ja etelään päin. Ja se vuorokausi on nykymaailmassa kallista logistiikkaa. Siksi ’Sininen Tie’ Vaasasta ja Seinäjoelta, Kuopioon ja Joensuuhun ja Venäjälle ja moottoritie Tampereelle ovat erittäin tärkeitä investointikohteita.
      Antti Talvitie
      DI, PhD
      Springfield, Virginia, USA

      Nyt saa kommentoida uudesta maakuntakaavasta. EP Liitto.fi

    • Anonyymi

      – Seinäjoen suunnasta tullut auto ajautui oikealle ojaan kyljelleen. Sen kuljetta loukkaantui ja hänet vietiin sairaalaan.

      Hietalahden vaikutelma on, ettei sairaalaan viety loukkaantunut hengenvaarallisesti.

      – Mutta sitä on vaikea arvioida. Onnettomuuksissa vammat voivat ilmetä päivienkin päästä.

      Alavuden suunnasta tullut auto pysyi renkaillaan tiellä.

      Onnettomuuspaikalla on lievä kaarre, jossa tien korkeus muuttuu. Onnettomuuspaikka sijaitsee 1,4 kilometriä Veneskosken risteyksestä Alavuden suuntaan.

    • Anonyymi

      Mikko Savola (kesk.), kansanedustaja ja sekä Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston että Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmän puheenjohtaja toteaa, että "varsinkin Etelä-Pohjanmaan osalta hahmoteltu kartta on tyhjää täynnä".

    • Anonyymi

      Multialla, valtatie 18:lla Väätäiskylän lähellä, sattui vakava läheltä piti -tilanne, jossa osallisina olivat puoliperävaunuyhdistelmän vetoauto sekä henkilöauto.

      Mutkaisella ja mäkisellä tiellä puoliperävaunu oli ajautunut vastaantulevan kaistalle ja henkilöauto joutui väistämään ojaan. Ajoneuvot hipaisivat ajoradalla toisiaan, mutta myös puoliperävaunun vetoauto kaatui tilanteen seurauksena ojaan.

      Henkilöautossa oli kolme matkustajaa ja puoliperävaunussa kuljettaja. Kaikki selvisivät vammoitta kello 23:n jälkeen sattuneesta uhkaavasta onnettomuudesta.

      Puoliperävaunun vetoauton nosto saattaa vielä tänään perjantaina haitata liikennettä valtatie 18:lla Multialla.

    • Anonyymi

      Keskinenkin joutuu vaikeuksiin jos ei uusita tietä
      Seinäjoelle ja Jyväskylään.
      Uumajan turistitin tulossa……….

      • Anonyymi

        Mitään ei tapahdu kun meidän tierahat jäävät rannikolle ja
        Jyväskylän rahat menevät vain nelostielle Pihtiputaan suuntaan.
        Tehdään edes Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut ja
        Ähtärissä kettumaisen Tuhkion järven oikaisukohdat.
        Savola lopeta ritsoilla leikkiminen.


    • Anonyymi

      Rakentakaa tie Putinin panssareille Pietarista Vaasaan via Seinäjoki.

    • Anonyymi

      Omia nurkkia pitää tietenkin aina puolustaa, mutta matkailussa meidän pitää aina puhaltaa yhteiseen hiileen luodaksemme Etelä-Pohjanmaasta houkuttelevamman matkailualueen. Rakennetaan siis tiivis palveluverkko niin Ähtärin Eläinpuiston, Powerparkin, Tuurin Kyläkaupan, Kuortaneen Urheiluopiston, Seinäjoen Ideaparkin, Härmän Kylpylän kuin Provinssin, Tangomarkkinoiden, Vauhtiajojen, Vanhan Paukun Festivaalien kuin muidenkin hienojen kohteiden ja tapahtumien ympärille, eikä päästetä maksavia asiakkaita pois liian helposti.
      Tomi Kohtanen
      toimitusjohtaja
      Etelä-Pohjanmaan kauppakamari

    • Anonyymi

      Valtatietä 18 koskeva esiselvitys tien linjauksesta välillä Seinäjoki–Alavus on alkanut.

      Työssä on kyse pääsuuntaselvityksestä, ja sen laativat yhdessä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ely) ja Etelä-Pohjanmaan liitto.

      Pääsuuntaselvityksen on tarkoitus valmistua syyskuussa 2022.

      – Suunnitteluosuus on noin 65 kilometrin mittainen tieosuus Seinäjoen itäiseltä ohikulkutieltä Alavuden Hakojärvelle. Suunnittelukohteen erityispiirteenä on nykyisen valtatien risteäminen rautatien kanssa useassa kohdassa vartioidussa tasoristeyksessä, tietää johtava liikennejärjestelmäasiantuntija Timo Liljamo Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksesta.
      Savola, näytä taitosi.

    • Anonyymi

      Vaasaan odotetaan vilkasta matkailukesää nyt, kun koronarajoitukset ovat pitkälti poistuneet.

      Tapahtumia on tulossa runsaasti, isoja risteilijöitäkin odotellaan, ja varsinkin Merenkurkussa seilaava uusi laiva antaa puhtia odotuksille, että ruotsalaisetkin löytävät taas Vaasan seudun.

      – Kaikki merkit viittaavat siihen, että tulee hyvä kesä. Vaasan seudulla sekä Suomenselällä nähdään kesällä paljon ruotsalaisia autoja, arvelee Wasaline-varustamon toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

    • Anonyymi

      Veneskosken-Kouran, Sydänmaan oikaisut toteutukseen.
      Suunniteltu jo yli 40 vuotta.

      • Anonyymi

        Jes.


    • Anonyymi

      Puoliperävaunuyhdistelmä suistui valtatieltä 18 Alavuden Sydänmaalla. Onnettomuus tapahtui maanantaina aamuyöllä kello puoli kolmen jälkeen.

      Onnettomuuspaikka on valtatien ja Haapamäen-radan tasoristeyksen kohdalla, Kivekkään tasoristeyksessä.

      Rekka oli tulossa Seinäjoen suunnasta kohti Alavutta. Kuljettaja ei loukkaantunut onnettomuudessa. Kuljettajan mukaan rekka ei ollut liukkaalla tiellä kääntynyt riittävän ajoissa.

      • Anonyymi

        Se on nyt päätetty.
        Tulee Sydänmaan kautta. Ja pian.
        Savolaa tie ei kiinnosta, kun asuu järven väärällä puolella Ähtärussä.


    • Anonyymi

      Tietä tarttuvat ja käyttävät kaikki.
      Junaa vain pe su opiskelijat ja Savola.

    • Anonyymi

      Zoo konkkaan.Keskinen hiljentynyt.Puut junalla Äänekoskelle.Mikko kepulieläkkeelle alle 60 vuotiaana

      • Anonyymi

        Jassooo


    • Anonyymi

      Käyttöasteet !
      Juna…….Auto.
      Junissa ei ketään, paitsi pe ja su, opiskelijoita.

    • Anonyymi

      Kiskobussit ja nykyiset tiet riittää kun mennään mettäsuomeen.Junien aikatauluja vois vähän värkätä sopiviksi ja lisätä vuoroja pe sekä Su
      Onneksi Sjoki-Haapamäki-Jyskälä rata perusparannetaan.Kouran jälkeen on Rimminsuora.Sitten Sydänmaan ns seuran jälkeen on Hilkansuora joka päättyy Länsipuolen ns seuran risteykseen.
      Siitä alkaa suora tie Alavudelle. BBC ain yksi shikaani on Kuivaskyläs

    • Anonyymi

      Onko paavolta kysytty ?

    • Anonyymi

      On joo kysytty Kirjoitti elinikäisen valtakirjan Sääskiniemeläisille.
      Tehkää mitä haluatte kun olen kuollut.
      Siellä ne on Vaasas kaikki paperit.
      Nin Paavon kuin Hilkankin ja tiepiirillä on omansa kaapis.Börje ja Holger tietää.

      • Anonyymi

        Minä arvasin tämän, minä tiesin !


    • Anonyymi

      Kaikkeen siis ihan kaikkeen.näihin tieasioihin sekä Hilkan murhaan löytyy paperit ja tositteet Vaasasta.Rantabörjet niitä panttaa.Alavutelaasia vietiin kuin litran mittaa.Tiet vanhenee.murha ei.

    • Anonyymi

      Käyttöasteet !
      Juna / Auto.

      • Anonyymi

        Pöhh, soralle takaasi pikitiet.


    • Anonyymi

      Alavuden ja Tuurin etu on uusi Valtatie 18.
      .ei kallis sähkörata, kun pohjaltakin pitää tehdä uusiksi,
      sähkörata prustuksineen maksaa 150 milj.
      uusi valtatie 70 milj. euroa.
      Seikka on Saletti.

    • Anonyymi

      Kyllä junarata korjataan koska puuta alkaa liikkumaan sekä Äänekoskelle että Kaskisiin.Pikitiet vain paikataan.

      • Anonyymi

        Akokselle ainaki vierähän puut tietä pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akokselle ainaki vierähän puut tietä pitkin.

        Turismi ja talouselämä liikkuvat nykyään kumipyörillä.
        Tuuri elää tai näivettyy VT18 myötä.
        Rautatiellä ei kulje kukaan viikolla, tarkan tutkimuksen paikka.
        Hyötysuhteet ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turismi ja talouselämä liikkuvat nykyään kumipyörillä.
        Tuuri elää tai näivettyy VT18 myötä.
        Rautatiellä ei kulje kukaan viikolla, tarkan tutkimuksen paikka.
        Hyötysuhteet ?

        Matti jo aikanansa sano jotta kyllä tänne tie menee ja sitä pääsee joka haluaa.


    • Anonyymi

      Ei mettökylille mitään valtatietä tarvita.
      Seinäjoelle Rovekseen tehdään parhaillaan raakapuun lastausterminaalia josta puut viedään Äänekoskelle sekä Kaskisiin ja Pietarsaareen.Lastataan suoraan junaan.

    • Anonyymi

      Elykeskuksen valopäät taas loistivat kommenteillaan päivän sontasiionissa.
      Ilkka on maakunnan tuholainen

      • Anonyymi

        Ei tarvita uusia teitä kunhan vanhat pysyvät kunnossa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita uusia teitä kunhan vanhat pysyvät kunnossa!

        Pysyy kun pannaan takaasi soralle, tartte mitää paikkaalla, sen kun lanaa vähä joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyy kun pannaan takaasi soralle, tartte mitää paikkaalla, sen kun lanaa vähä joskus.

        Kannatetaan ja säästyneet rahat sotehallinnon virkamiesten virvokkeisiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe