Homo sapiens ja uskonnot

Meitä homo sapienseja eli nykyihmisiä on ollut planeetallamme noin 200.000 vuotta.

Luultavasti jo hyvin varhain lajimme on tulkinnut sille käsittämättömiä ilmiöitä uskontojen ja uskomusten kautta.

Ajatelkaamme, että ihmiskunnan historia supistetaan vuorokauteen, siis 24 tuntiin ja tarkastellaan uskomuksiamme siinä kehyksessä.

Olemme luultavasti uskoneet erilaisiin henkiolentoihin 24 tuntia, siis 00.00-24.00.

Vanhimpaa nykyuskontoa, hindulaisuutta, on harjoitettu klo 23,31 alkaen.

Buddhalaisuutta ja juutalaisuutta on ollut klo 23.41 lähtien.

Kristinusko keksittiin klo 23.46.

Islam ilmestyi markkinoille klo 23.56.

Protestantit tulivat kuvaan mukaan klo 23.57.

Jehovat, hellarit, adventistit, lestat, mormonit ym ilmestykset ovat olleet olemassa vain vuorokauden vihoviimeisimmällä minuutilla.

Vaikuttaako teistä todella siltä, että kaikkivaltias ja kaikkivoipa henkiolento on todella halunnut olla vuorovaikutuksessa ihmiskunnan kanssa?

Miksi se odotti vuorokauden viimeisen tunnin jälkipuolelle ennenkuin se ilmaisi itsensä?

Miksi se odotti viimeisen tunnin viimeiseen minuuttiin ennen tuloaan kaapista?

Voisiko olla, että se on vain tarua ja kansanperinnettä?

5

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minua taas ihemtyttää se miten sitkeitä kristityt ovat.

      Ja tällä tarkoitan sitä että sehän on kauan sitten todistettu että mitään suoraa luomista ei ole tapahtunut vaan evoluution kautta tapahtunutta, tähän kristityt rupesi vääntää että Jumalan ohjauksella se ihminen on kehittynyt nykyiseen muotoonsa.

      Osa kreationisteistä sentään rehellisesti vääntää että maailma luotiin seitsemässä päivässä 8000 vuotta sitten ja maailma on pannukakun muotoinen.

      Epätoivoiset taas väittää että Jumala ohjasi evoluutiota ja periaatteessa yrittää vaan omia tieteen selitykset omaan uskontoonsa.

      Sama kun jokin lääkäri keksisi yleislääkkeen syöpään ja sitten paikalle pölähtäisi jokin Kari kaduntallaaja ja sanoisi "minun jumala salli teidän kehittää tuo lääke, kunnia siitä minun jumalalleni eli Khalille"

    • Entäpä näin:

      Käsittämättömät ovat Herran tiet sanoo uskovainen kun ei enää mitään muuta keksi.

      • limboilua

        Onpa teillä huonot jutut! Olisiko parempi rääpiä jotain muuta.


      • limboilua kirjoitti:

        Onpa teillä huonot jutut! Olisiko parempi rääpiä jotain muuta.

        Hei nimimerkki "limboilua"

        Olisiko sinulla edes jotain sanomista asiasta muutakuin kun katkerana röhkiä sieltä takapenkiltä?

        Jotain todellista faktaa? jotain oikesti konkreettista?


      • limboilua kirjoitti:

        Onpa teillä huonot jutut! Olisiko parempi rääpiä jotain muuta.

        limboilua

        Kyllä se muiten tekemisten rääppiminen ja älyllinen limboilu on etenkin kreationistien touhua. Ja evolutiivisen teismin kannattajienkin ajattelussa on oma heikkoutensa.

        Kuten vaikkapa se, joka aloituksesta nähdään, että valtaosa ihmisistä on mennyt kohdusta hautaan kuulemattakaan kristinuskon Jumalasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      102
      3205
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3116
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      322
      1959
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1459
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1246
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      888
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      125
      817
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      757
    Aihe