Minulla on ASP-tili Nordealla. Kannattaako ottaa opintolainaa (halpa korko) ja laittaa ASP-tilille? ASP-tililtä saa hyvää korkoa..
Opintolaina vs. ASP-tili
17
3664
Vastaukset
- osaatkolaskea1+°
Kannattaa.
- jepulisjeppe
Jos osaa pelata rahamarkkinoilla, ja saa opintolainasta vähennyksiä. Tarkkaan laskettava ja tuntea asiat. Aivan jees.
- realisti 11
Kannattaa mikäli ostat asunnon (jolloin saat lisäkoron) muuten saat vain sen prosentin peruskoro, toki sekin on enemmän kuin nykypankkien demarikorot. Opintolaina kannattaa otta maksimaaliseesti joka tapauksessa, kun valmistut ajoissa saat opintolainavähennyksen verotuksessasi (=ilmaista rahaa). Itse otin opintolainaa, jolla ostin osakkeita, ja pistin korkoa korolle efektin töihin. Ajallinen hajautus tuli siinä samalla. Nyt olen osingoilla lyhennellyt opintolainaa ja salkku senkuin paisuu. Samalla olen alkanut siirtää rahoja aspi tilille jotta saan asuntooni valtion takauksen. Vaurastuminen onnistuu kyllä kun on pelisilmää!
- Kaaris
Entä kannattaako siinä tapauksessa, jos en saa opintolainanvähennystä? (en opiskele ensimmäiseen ammattiin vaan toiseen, siksi ei ole vähennysoikeutta mulla)
- kewadq
Laske ja vertaa. Tuohan on ihan yksinkertaista prosenttilaskua. Johon tosin liittyy X-määrä epävarmuustekijöitä, etenkin tulevien poliittisten päätösten suhteen.
- eihän_tohon
mitään epävarmuustekijöitä poliittisten päätösten suhteen liity,, demarit pettää duunarin aina.
- Megan91
Miten voi pettää, kun eivät ole edes hallituksessa sähläämässä. Kokoomus ja Keskusta ovat ne, jotka pettävät duunarin aina.
- pwksjojsklgjkkdj
Kannattaa. Opintolainassa on niin olematon korko, että sitä kannattaa aina ottaa. Itse en lainaa olisi tarvinnut, mutta otin kuitenkin ja tein sijoituksia. Neljän vuoden aikana tuottoprosentti 112%! Toki voi sijoittaa asuntoonkin mutta isommat rahat saa paremmin pörssissä tai indekseillä.
- aehae6
asuntolainakorot on muutenkin tällä hetkellä naurettavan pieniä.. ei liene juurikaan merkitystä.
- Lumihelmi5
Opintolainan korko on ihan valtava kun olet valmistunut ja alat maksamaan sitä takaisin. Jos et voi maksaa kaikkea takaisin heti niin eipä kannata.
- riskybusineesss
sittenhän olet tilanteessa jossa olet ostanut asunnon asp lainalla ja joudut myös rupeemaan maksamaan opintolainojasi takaisin. Eli olet asuntovelkainen ja opintovelkainen ja niitä pitää maksaa yhtä aikaa. Kuulostaa minusta aika riskiltä.
ymmärrän kyllä niitä jotka nostaa opintolainaa ja sijoittaa sen tai pitää sitä sukanvarressa, koska opiskelija saa toimeentulotukea kesältä jos ei saa kesätöitä ja on nostanut täydet määrät opintolainaa. - TavanDuunari
En ottanut opiskelu aikana opintolainaa ollenkaan. Koulusta valmistumisen jälkeen töihin ja hain asuntolainaa jonka myös sain.
Sillä rakensin talon jonka myin 4-vuoden asumisen jälkeen.
Voitoilla ostin osakkeita ja sijoitusasuntoja 70% velkavivulla ja rakensin uuden talon jonka myin kesällä, taas tarttui 4asuntoa haaviinsa.
Ja keväällä taas kuokkimaan uuden talon pohjia.
32-vuotta on nyt ikää ja töiden teon voisin lopettaa jos haluaisin mutta olen viihtynyt palkansaajana niin hyvin että en näe syytä jäädä kotia.
Summasummarum, kyllä työnteolla voi vaurastua. - eoklgjgväödlvg
Ööh siis kuka idiootti edes maksaa lainat takaisin??? Ei niitä ole pakko maksaa. Kannattaa kuitenkin tehdä lapset saman tien sillä ne ovat tae siitä että sossu ei pistä asuntoa pakkomyyntiin vaan maksaa kiltisti vuokrat ja tuet.
- ihaulapalla
Sen enempää moralisoimatta haluaisin kuitenkin huomauttaa, että näitä järjestelmiä ei ole luotu hyväksikäyttämistä varten, vaan opiskelijan toimeentulon turvaamiseksi.
- ihaulapalla
ja ensiasunnon ostamisen helpottamiseksi. Ei mulla muuta.
- kulttuuririkastui
Pakko sun on ottaa, jos et halua asunnottomaksi
"Mikäli tulee paljon työttömiä maahanmuuttajia, niin he saattavat mennä pienituloisten ohi asuntojonossa. Tämä voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä ongelman, jossa tietty väestö ja mahdolliset sosiaaliset ongelmat kasautuvat alueellisesti, Viita sanoo"
https://www.suomenuutiset.fi/vuokralaiset-huolissaan-menevatko-pakolaiset-asuntojonossa-pienituloisten-ohi/ - Esko123456
Kannattaa. Halvempaahan se opintolaina on ku asuntolaina jos sillä lopulta asuntoasi maksat!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713