Tarina:
Seurustelu alkoi nopeasti tutustumisen jälkeen. En ehtinyt ihastua häneen, kun hän jo rakastui ja halusi seurustella. Sanoin ensin ei, mutta suostuin, koska halusin tutustua ja antaa mahdollisuuden.
Käytännön asioista johtuen muutimme yhteen muutaman kuukauden seurusteltuamme. Yhteiseloa on nyt ollut muutama kuukausi. Arki sujuu hyvin. Riitoja on ollut, mutta on saatu selvitettyä. Tulevaisuudensuunnitelmat sointuvat yhteen täydellisesti. Mies rakastaa minua ja kertoo sen usein, muutenkin palvoo ja haluaa minun päättävän kaiken jne. Seksi on hyvää ja sitä on sopivasti.
Ongelma:
En tunne seksuaalista vetoa häneen. En näe häntä komeana tai hyvännäköisenä, vaikka tiedän, ettei ole ruma ja kroppa on hyvässä kunnossa. Uskoisin, että syynä on ikäero, hän on minua useamman vuoden vanhempi. Kuvista päätellen hän oli hyvännäköinen minun ikäisenä.
En myöskään edelleenkään ole ihastunut tai rakastunut. Suhde eteni alussa niin nopeasti, että alun jännittävä perhosia vatsassa- vaihe meni ohi parissa päivässä. Jotenkin lässähti kaikki ilo jo alussa, kun hän alle viikon jälkeen sanoi rakastavansa jne.. kiirehti asioita. Siihen asti olin pitänyt leikkimielisenä flirttailuna, josta ei kehity mitään kummempaa.
Meillä siis menee muuten hyvin, mutta minulta puuttuu.. Kipinä? Intohimo? Rakkaus? Vaikkei hänessä ole mitään vikaa ja hän täyttää kriteerini.
Minua jotenkin harmittaa, että aiemmat ihastukseni, ketkä olisin halunnut, ei halunnut minua. Nyt sitten joku halusi minut ja suostuin. Ei kovin romanttista/sykähdyttävää... Unelmoin siitä, että näkisin mieheni komeana ja seksikkäänä, että kiihottuisin hänen alastomasta vartalostaan, nauttisin hänen tyydyttämisestään ja ennen kaikkea tuntisin rakastavani häntä.
Onko mahdollista oppia tai kasvaa pitämään toista seksikkäänä tai rakastamaan toista? Vai onko intohimo ja rakkaus asioita, joita en tule tuntemaan ikinä/hänen kanssaan?
En haluaisi päättää muutoin täydellistä suhdetta ulkonäön tai kipinän takia. Eihän mikään takaa, että löytäisin niitä muualtakaan. Tai vaikka löytäisinkin, ne ovat katoavaisia ja jäljelle jäisi samanlainen parisuhde kuin nyt, mutta todennäköisesti ei yhtä toimiva arjessa/tulevaisuuden kannalta.
En ole rakastunut/ihastunut avomieheeni
74
4878
Vastaukset
- maukonen
Valitettavasti tilanteesi on varsin yleinen, sillä naisille miehen ulkonäkö, lähinnä kasvot aiheuttavat sen ns. kipinän tunteen. Tässä ei olisi sinällään mitään ongelmaa, jos molemmat osapuolet saisivat sen kipinän tunteen, jos vastapuoli edustaa samaa tasoa ulkonäön suhteen, mitä itse on. Sillä kuuluuhan suurin osa ihmisistä siihen neutraaliin luokkaan, joita ei koeta kuuluvan kumpaakaan ääripäähän, eli erittäin rumiksi, tai kauniiksi/komeiksi. Miehille naisen vartalo on paljon tärkeämpi, kuin miehen vartalo naiselle, joten miehet voivat kokea naisen hyvin haluttavaksi, vaikka kasvot eivät olisi samaa tasoa. Naisille miehen hyvä vartalo on vain pieni plussa, mutta ainoastaan silloin, jos kasvot ovat riittävän komeat.
Tämä tietysti aiheuttaa sen, että miehet kokevat näkevänsä suhteellisesti paljon enemmän puoleensa vetäviä naisia, kuin naiset vastaavasti miehiä. Näkisin tämän olevan pääsyyn siihen, että kokevat usein miehen olevan ihan kiva mutta ei sytytä. Valitettavasti suurin osa naisista joutuvat tyytymmään siihen ihan kivaan tai muuten sopivaksi isäksi.
Valitettavasti tämän kipinän syntyminen on tunneasia, eikä siihen voi järjellä vaikuttaa, vaikka naiset sitä usein yrittävät, listaamalla miehen hyviä ja huonoja puolia.
No sentään jotkut naiset ihastuvat miehen sisäiseen olemukseen, kun oppivat tuntemaan hänet paremmin, jolloin he kokevat vastaavan kipinän vaikka ulkoisesti mies olisi normaali " tavis ".- ,,,,,,,,,,,,
Ei se minusta aivan näinkään mene. Ap:n tapauksessa mies tunnusti rakkauttaan aivan liian nopeasti ja on osoittanut olevansa riippuvainen naisesta, kun sen pitäisi olla toisin päin. Nainen etsii vaistomaisesti turvaa miehestä ja emotionaalisesti riippuvainen mies ei tunnu turvalliselta. Miehen pitää olla vahvempi kuin nainen ja tuo että antaa naisen päättää kaikista asioista on myös epämiehekästä. Ongelma on tässä miehen käyttäytyminen, ei ulkonäkö.
Jos mies kerran muutama vuosi sitten oli hyvännäköinen ja ei ole lihonut 20 kg, niin pitäisi olla edelleen... - kipinä
,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Ei se minusta aivan näinkään mene. Ap:n tapauksessa mies tunnusti rakkauttaan aivan liian nopeasti ja on osoittanut olevansa riippuvainen naisesta, kun sen pitäisi olla toisin päin. Nainen etsii vaistomaisesti turvaa miehestä ja emotionaalisesti riippuvainen mies ei tunnu turvalliselta. Miehen pitää olla vahvempi kuin nainen ja tuo että antaa naisen päättää kaikista asioista on myös epämiehekästä. Ongelma on tässä miehen käyttäytyminen, ei ulkonäkö.
Jos mies kerran muutama vuosi sitten oli hyvännäköinen ja ei ole lihonut 20 kg, niin pitäisi olla edelleen...Varmaan tässäkin on perää. Ei ole lihonut, on hyvässä kunnossa, urheilullinen ja hoikka. Ainut huonokuntoinen kohta on hampaat, vuosien polttamisen tuloksena. On muuten järkyttävää, miten pahaksi ne menee 10 vuodessa :o Olen nähnyt kymmenisen vuotta vanhan kuvan, jossa loistaa suora rivi valkoisia hampaita. Meillä ei pussailla kovin paljoa ja hyvin harvoin kielareita. Ällöttää niin ne hampaat...
Mutta joo, siinä ihan alussa se eka viikko ennen rakkaudentunnustusta oli vielä perhoset jne tallessa. Sitten meni fiilis, kun mies tunnusti rakkautta ja oli ihan murtunut, kun ei tullut vastakaikua. En ole eläissäni ollut niin hämmästynyt ja ihmeissäni. Viikossa tunnustaa rakkautta ja masentuu kun saa rukkaset tytöltä, jonka vasta tapasi. Onko tälle joku diagnoosi?
- HiemanEriMieltä
Ai naisille miehen vartalo on vain pieni plussa? Näin olen ajatellut aiemmin mutta siinä vaiheessa kun vartalo ei enää himotakaan niin on todettava se kylmä totuus että: kyllä sillä samperi vieköön on ihan helkatisti merkitystä!!!
- 13+14
Mua ei ainakaan miehen vartalo kiinnosta. Ihan samat fiilikset herättää treenattu kroppa kuin iso kaljamahakin. Ei niin mitään. Naama merkitsee kaiken ensivaikutelmassa sitten karisma. Oma mies oli tavatessa 40kg ylipainoinen, mutta raamikas ja lihaksikas. Mahaa löytyi ja paljon. Ihan naama sen seksuaalisen kiinnostuksen herätti. Nyt kun mies on lihaksikas ja hoikka niin mä en huomaa mitään muutosta. Ihan samalta näyttää kuin ennenkin. Kuulemma on hoikistunut hirveästi ja komistunut. En huomaa. Se mikä on merkillepantavaa niin minäkin olin tavatessa 20kg ylipainoinen ja kasvoilta nätti. Mies tykkäsi naamasta ja luonteesta, mutta seksuaalista mielenkiintoa ei tuntenut ylipainoni takia. Seksiä oli tuskin koskaan edes alussa. Mulla meni älytä koko asiaa varmaan jotain 2 vuotta kun mies ei mitään sanonut. Tiesin kuitenkin että edellisissä suhteissa oli hänellä ollut todella aktiivinen seksielämä. Kuulemma viikko ilman oli jo jotain hirveää ja sitä sit purettiin harrastamalla seksiä monta kertaa päivässä kun oli ohi. Meillä meni kepeästi 5 viikkoa ja sitten kinuamalla sain. Kyllä mä alussa taisin nolata itseni lukemattomia kertoja kun yritin miestä vietellä vähäpukeisena. Tajusin lopulta lopettaa kun huomasin, että mies ei edes päin katso kun olen alasti. Seksiasuun kun pukeuduin niin mies ei saanut edes seisomaan. Laihdutin sen 20kg pois. Ei mun kroppa vieläkään miestä kiihota kun se on kolme lasta synnyttäneen naisen vartalo. Rinnat riippuu ja löysä mahanahka.Mut seksiä sentään jo saa useamman kerran viikossa.
- mitä ajattelit
sanon suoraan että joku päivä tuon miehen sydän särkyy; sinä päivänä kun tajuaa että otit hänen koska "joku sinut halusi" tai sitten kun joku sykähdyttävä astuu elämääsi ja lähdet hänen mukaan...
näin kävi minulle naisena kun mies ei osannut olla yksin vaan eron jälkeen halusi heti jonkun, ikäväkseni minä osuin tielle...- hyhthth
Kipinää ei tule, jos sitä ei ole alunperinkään. Valitettavasti.
Minä olin ikisinkku, kunnes löysin seksuaalisesti sytyttävän miehen. On se kivempi olla intiimissä parisuhteessa loppuelämän, jos tykkää seksistä toisen kanssa eikä inhoa kosketusta...
Ap on näköjään nuori. Olisi parempi erota ja etsiä itselle paremmin sopiva mies, ja mitä pidempään hukkaa aikaa, sitä epäreilummin hukkaa myös miehen aikaa. Nythän ei ole mennyt kuin muutama kuukausi, joten lähteminen on todella helppoa vielä. - kipinä
hyhthth kirjoitti:
Kipinää ei tule, jos sitä ei ole alunperinkään. Valitettavasti.
Minä olin ikisinkku, kunnes löysin seksuaalisesti sytyttävän miehen. On se kivempi olla intiimissä parisuhteessa loppuelämän, jos tykkää seksistä toisen kanssa eikä inhoa kosketusta...
Ap on näköjään nuori. Olisi parempi erota ja etsiä itselle paremmin sopiva mies, ja mitä pidempään hukkaa aikaa, sitä epäreilummin hukkaa myös miehen aikaa. Nythän ei ole mennyt kuin muutama kuukausi, joten lähteminen on todella helppoa vielä.Suhteemme on kyllä intiimi ja pidän seksistä. Tarvitsen vain kiihottumiseen/seksin haluamiseen muutakin kuin vilkaisun hänen alastomaan vartaloonsa.
Kyllä, olen nuori. Hän on minulle muuten sopiva. Minulla on paljon arvoihin ja tulevaisuuteen liittyviä kriteerejä, joista en ole valmis luopumaan. On varmaan aika epätodennäköistä löytää sytyttävä mies, joka rakastaisi minua ja minä häntä ja hän täyttäisi minun kriteerini, jotka joskus tällä palstalla tuomittiin mahdottomiksi (esim. ei tupakkaa, ei alkoholia. Ja ei, en ole uskis vaikka tämän järkyttävän paljastuksen jälkeen niin ajattelettekin. En vain näe niissä mitään järkeä, minulle niiden käyttö/tarve on todiste tyhmyydestä. Mutta pyydän, ei mennä siihen vaan pysytään aiheessa).
- Ruiskukka565432
Sinä toimit vastuuttomasti ja leikit miehen tunteilla. On vastuutonta alkaa vakavaan suhteeseen, jos ei ole sellaisia tunteita toista kohtaan.
Ehdottaisin että kerrot hänelle suoraan ja rehellisesti, mitkä on sinun tunteesi ja mitä et tunne. Anna hänen sitten itse päättää haluaako hän jatkaa suhteessa jossa häntä ei rakasteta. - kipinä
Suhde meni olosuhteiden pakosta vakavaksi hyvin nopeasti. Se oli joko tai. En halunnut olla ottamatta selvää, voisiko toimia, siksi ettei muutaman kuukauden etäsuhteessa ollut vielä tullut voimakkaita tunteita.
Mies tietää kaiken, tietysti. Meidän parisuhteessa puhutaan paljon ja rehellisesti. Pahoittelen, jos annoin kuvan ettei hän tiedä. Hän tietää ja totta kai asia harmittaa häntä, mutta hän on niin rakastunut, että on valmis odottamaan vaikka hautaan asti, että rakastun häneen. Itse en haluaisi odotella turhaan.- maukonen
Sanoit hänen täyttävän sinun kriteerit, mutta et ole tyytyväinen hänen ulkonäköönsä, siis ilmeisesti juuri kasvoihin. Kasvothan ovat naisilla yleensä tärkein kriteeri. En usko muutaman vuoden ikäeron vaikuttavan mitään. Monilla ikäero on paljon suurempi, eikä se ole ongelma. Olen myös itse 9v vaimoani vanhempi.
Oman kokemukseni mukaan naisten vaatimus ( saattaa olla suurelta osin tiedostamaton ) miehen ulkonäöstä on niin kova, että vain varsin harva mies täyttää ne vaatimukset. Ne miehet jotka ne täyttää, voivat pyöritellä naisia miten tahtovat ja voivat valita monista tyrkyllä olevista naisista kenet haluavat. Yleensä valitut naiset kuuluvat hyvin kauniisiin naisiin, joita on yhtä harvassa kuin vastaavia miehiä. Tällä haluan sanoa vain sen, että sinun voi olla vaikea löytää sellainen mies, joka täyttää riittävän ulkonäön lisäksi muut kriteerisi.
Toki pidän hyvänä, että tilanne on molempien tiedossa, mutta sinun pitäisi myös tehdä selväksi miehelle, että mikäli sinä satut kohtaamaan sopivan mies ehdokkaan, hän tulee jäämään silloin kuin nalle kalliolle. Sillä niin siinä tulee todennäköisesti käymään. - kipinä
maukonen kirjoitti:
Sanoit hänen täyttävän sinun kriteerit, mutta et ole tyytyväinen hänen ulkonäköönsä, siis ilmeisesti juuri kasvoihin. Kasvothan ovat naisilla yleensä tärkein kriteeri. En usko muutaman vuoden ikäeron vaikuttavan mitään. Monilla ikäero on paljon suurempi, eikä se ole ongelma. Olen myös itse 9v vaimoani vanhempi.
Oman kokemukseni mukaan naisten vaatimus ( saattaa olla suurelta osin tiedostamaton ) miehen ulkonäöstä on niin kova, että vain varsin harva mies täyttää ne vaatimukset. Ne miehet jotka ne täyttää, voivat pyöritellä naisia miten tahtovat ja voivat valita monista tyrkyllä olevista naisista kenet haluavat. Yleensä valitut naiset kuuluvat hyvin kauniisiin naisiin, joita on yhtä harvassa kuin vastaavia miehiä. Tällä haluan sanoa vain sen, että sinun voi olla vaikea löytää sellainen mies, joka täyttää riittävän ulkonäön lisäksi muut kriteerisi.
Toki pidän hyvänä, että tilanne on molempien tiedossa, mutta sinun pitäisi myös tehdä selväksi miehelle, että mikäli sinä satut kohtaamaan sopivan mies ehdokkaan, hän tulee jäämään silloin kuin nalle kalliolle. Sillä niin siinä tulee todennäköisesti käymään.Niin noh, ne kriteerit, jotka etukäteen tiedostin. "Muutama" vuosi on siis tässä tapauksessa lähempänä kymmentä. En jostai 2-3 vuodesta puhuisi, että "minun ikäisenä" :D
Jos se on sinulle ulkopuolisellekin selvää, että "niin siinä tulee käymään" niin ehkä hänkin sen sitten tiedostaa. Siksi varmaan jatkuvasti kerjää tai painostaa sanomaan kehuja/hyviä asioita hänestä/suhteesta/tunteista. Harmi vaan, kun olen itselleni luvannut, että en valehtele ihmiselle, jonka kanssa saatan viettää loppuikäni. Hieman vaikeuttaa näiden hempeiden puhumista. Onnellisina hetkinä olen sanonut ja rehellisesti tarkoittanut hyviä asioita ja vastaavasti riidoissa sanonut ja tarkoittanut huonoja. Yritän ajatella ja uskoa asioiden olevan niin kuin ne parhaimmillaan ovat (tuntuvat olevan), mutta kuten huomaa, en ole onnistunut vakuuttamaan itseäni. - kipinä
maukonen kirjoitti:
Toki pidän hyvänä, että tilanne on molempien tiedossa, mutta sinun pitäisi myös tehdä selväksi miehelle, että mikäli sinä satut kohtaamaan sopivan mies ehdokkaan, hän tulee jäämään silloin kuin nalle kalliolle. Sillä niin siinä tulee todennäköisesti käymään.Niin ja yksi kysymys tässä tavallaan onkin juuri tuo, että kannattaako toimivasta parisuhteesta/avoliitosta/avioliitosta lähteä ja jättää täysin kunnollinen mies, jos sattuu osumaan kohdalle joku maata järisyttävä rakkaus?
Onko rakkaus katoavaista? Haalistuisiko se samanlaiseksi tasaiseksi välittämiseksi? Olisinko tunteineni samassa tilanteessa parissa vuodessa?
Tuskin on olemassa miestä, jolla olisi kaikki tämän miehen hyvät puolet ja upea ulkonäkö ja rakastaisi minua ja minä häntä. Eli se olisi jostain muusta pois, ehkä olisi kipinä, mutta eri arvot, kohtelisi huonosti, ei haluaisi lapsia, rupeaisi ryyppäämään tai jokin muu puute/ongelma, joka lopulta johtaa eroon rakkauden väljähdettyä.
Olen kai jo päättänyt, että tämä se on. Kai salaa toivoin tänne kirjoittaessani, että joku vakuuttaisi minut, että jostain tulee pian herra vieläkin-täydellisempi-kipinä-komistus ja ettei missään nimessä pidä tyytyä vähempään. Ei kai kaikkea voi saada.
Tällä hetkellä koen, että suhteen toimivuus arjessa ja tulevaisuudessa on tärkeintä ja riittää ilman rakkautta. Mutta kadunko myöhemmin? Jäänkö aina miettimään, miltä tuntuu rakastaa? Onko parempi rakastaa ja menettää kuin olla koskaan rakastumatta? - BEM
kipinä kirjoitti:
Niin ja yksi kysymys tässä tavallaan onkin juuri tuo, että kannattaako toimivasta parisuhteesta/avoliitosta/avioliitosta lähteä ja jättää täysin kunnollinen mies, jos sattuu osumaan kohdalle joku maata järisyttävä rakkaus?
Onko rakkaus katoavaista? Haalistuisiko se samanlaiseksi tasaiseksi välittämiseksi? Olisinko tunteineni samassa tilanteessa parissa vuodessa?
Tuskin on olemassa miestä, jolla olisi kaikki tämän miehen hyvät puolet ja upea ulkonäkö ja rakastaisi minua ja minä häntä. Eli se olisi jostain muusta pois, ehkä olisi kipinä, mutta eri arvot, kohtelisi huonosti, ei haluaisi lapsia, rupeaisi ryyppäämään tai jokin muu puute/ongelma, joka lopulta johtaa eroon rakkauden väljähdettyä.
Olen kai jo päättänyt, että tämä se on. Kai salaa toivoin tänne kirjoittaessani, että joku vakuuttaisi minut, että jostain tulee pian herra vieläkin-täydellisempi-kipinä-komistus ja ettei missään nimessä pidä tyytyä vähempään. Ei kai kaikkea voi saada.
Tällä hetkellä koen, että suhteen toimivuus arjessa ja tulevaisuudessa on tärkeintä ja riittää ilman rakkautta. Mutta kadunko myöhemmin? Jäänkö aina miettimään, miltä tuntuu rakastaa? Onko parempi rakastaa ja menettää kuin olla koskaan rakastumatta?Itse kiinnitin huomiota tähän lauseeseen. "Mies rakastaa minua ja kertoo sen usein, muutenkin palvoo ja haluaa minun päättävän kaiken jne."
Usko huviksesi, että tuo, että mies haluaa sinun päättävän kaiken tekee sinut aikaa myöden hulluksi. Miksi sinun tarvitsee päättää mitä syödään, miksi sinun pitää tehdä päätökset lomamatkoista, hankinnoista lainoista.
Aika harva haluaa vetää kivirekeä yksinään ja kantaa vastuun päätöksistä yksinään. Yleensä halutaan, että rinnalla on toinen aikuinen, joka tekee myös päätöksiä ja kantaa vastuuta. - kipinä
BEM kirjoitti:
Itse kiinnitin huomiota tähän lauseeseen. "Mies rakastaa minua ja kertoo sen usein, muutenkin palvoo ja haluaa minun päättävän kaiken jne."
Usko huviksesi, että tuo, että mies haluaa sinun päättävän kaiken tekee sinut aikaa myöden hulluksi. Miksi sinun tarvitsee päättää mitä syödään, miksi sinun pitää tehdä päätökset lomamatkoista, hankinnoista lainoista.
Aika harva haluaa vetää kivirekeä yksinään ja kantaa vastuun päätöksistä yksinään. Yleensä halutaan, että rinnalla on toinen aikuinen, joka tekee myös päätöksiä ja kantaa vastuuta.Joo, kyllä mua on jo ärsyttänyt ja meillä keskusteluja herättänyt se, että hänellä pitäisi olla omat mielipiteet ja kyky päättää asioita. Hän on nyt rakkaudenhuumassaan (ja ehkä minun rakkaudettomuuteni pelossa) niin miellyttämisenhaluinen, että pelkää jatkuvasti tekevänsä jotain väärin ja kuvittelee, että jos tekee kaiken oikein, minä rakastuisin häneen.
Mutta me on puhuttu tästä ja hän yrittää uskaltaa "ottaa riskejä" omilla mielipiteillä ja päätöksillä.
Mainittakoon, että olen itse sellainen ihminen, joka tekee ryhmätyöt yksin muiden katsoessa vieressä (omasta tahdosta, että tulee varmasti tehtyä hyvin ja niinkuin minä haluan). Varmasti minunkin sanomiset ja tekemiset vaikuttavat tähän epätasapainoon päätöksissä. Olen hyvä vakuuttamaan mielipiteeni oikeaksi ja minulla on lähes joka asiaan vahva mielipide.
Ehkäpä tälläisen voimakastahtoisen päällepäsmärin ja täydellisyyden tavoittelijan rinnalle sopii totteleva miellyttäjä.
- Kysymysmerkitys
Olen ihan samassa tilanteessa. Enkä myöskään tiedä mitä tehdä... Pelkään kyllä, että ennen pitkää suhde ilman rakkautta katkeroittaa, seksi ilman halua muuttuu suorittamiseksi kunnes lopahtaa ja kummaltakin osapuolelta kuluu aikaa "hukkaan" löytää jotain osuvampaa. Oletko aloittaja myöskin suhteellisen nuori? Ihminenhän voi löytää "sen sopivan" vaikka vanhuksena (mummolleni esim. kävi näin) Haluatko tyytyä ja vielä heti? Kaikkea ei toki ikinä saa elämässä, mutta suhteessa hyvät ja huonot asiat täytyy vaakakupittaa ja miettiä mitkä jutut itselle painaa eniten. Musta "romanttisessa suhteessa" yksi oleellisimpia asioita on juuri rakkaus ja kipinä. Jos niitä ei ole se on ystävyyttä tai pelkkää seksiä tai jotain muuta... Varsinkin nykyaikana kun järkilliittoon monella ei ole enää oikein tarvetta.
Tässä vain joitain mun omia ajatuksia asiasta. Ei ole helppo valinta, mutta aika kyllä ennen pitkää näyttää mitä mikäkin on. Tsemppiä, meitä on täällä samassa veneessä muitakin! :)- maukonen
Sen perstuntuman mukaan, mikä vuosien kuluessa on itselle tullut, niin näitä molemminpuolisia ja pitkään kestäneitä rakastumisia esiintyy aniharvoin, eikä omanikaan kuulu niihin. Osa tuntemistani pareista katsoo tulevansa kumppain kanssa suht'hyvin juttuun ja suurin osa vain hieman plussan puolella. Lopuilla jatkuva pähkäily siitä, kannattaako jatkaa. Ikätovereistani on jo lähes puolet eronneet ainakin kerran. Eli ei edes suht'hyvin toimivia parisuhteitakaan ole helppo saada aikaan. Tuntuu kuin olisi ikäänkuin lottovoitto, jos tosirakastuminen osuu kohdalle. Lyhytaikaisia ihastumisia osuu hyvin paljon useammin, mutta ne ajautuu lähes aina edellä mainittuihin juttuihin.
Oikean lottoamisen lopetin jo vuosia sitten, kun se ei tuottanut kuin pikkuvoittoja.
Eli voit varmaan päätellä, etten voi suositella sinulle eroamista , enkä jatkamista. Se sinun pitää kyllä pähkäillä itse, koska vain sinulla on paras asiantuntemus omaan tilanteesi. Ei päätöksellä ole kiire, ellei lapsien hankkiminen ole jo ajankohtainen ja iän puolesta katkolla sinun puolelta, miehillä se katko tulee paljon myöhemmin. - maukonen
maukonen kirjoitti:
Sen perstuntuman mukaan, mikä vuosien kuluessa on itselle tullut, niin näitä molemminpuolisia ja pitkään kestäneitä rakastumisia esiintyy aniharvoin, eikä omanikaan kuulu niihin. Osa tuntemistani pareista katsoo tulevansa kumppain kanssa suht'hyvin juttuun ja suurin osa vain hieman plussan puolella. Lopuilla jatkuva pähkäily siitä, kannattaako jatkaa. Ikätovereistani on jo lähes puolet eronneet ainakin kerran. Eli ei edes suht'hyvin toimivia parisuhteitakaan ole helppo saada aikaan. Tuntuu kuin olisi ikäänkuin lottovoitto, jos tosirakastuminen osuu kohdalle. Lyhytaikaisia ihastumisia osuu hyvin paljon useammin, mutta ne ajautuu lähes aina edellä mainittuihin juttuihin.
Oikean lottoamisen lopetin jo vuosia sitten, kun se ei tuottanut kuin pikkuvoittoja.
Eli voit varmaan päätellä, etten voi suositella sinulle eroamista , enkä jatkamista. Se sinun pitää kyllä pähkäillä itse, koska vain sinulla on paras asiantuntemus omaan tilanteesi. Ei päätöksellä ole kiire, ellei lapsien hankkiminen ole jo ajankohtainen ja iän puolesta katkolla sinun puolelta, miehillä se katko tulee paljon myöhemmin.Hups, oli tarkoitus vastata kipinälle, mutta tilanteesi on sama, joten sopii se sinulle myöskin.
- Kysymysmerkitys
maukonen kirjoitti:
Hups, oli tarkoitus vastata kipinälle, mutta tilanteesi on sama, joten sopii se sinulle myöskin.
Noinhan se voi tietenkin myös paljon olla. Itse en vain oikein ymmärrä tuollaisia suhteita pidemmän päälle, miksi sitten olla yhdessä jos ei oikein edes innosta? Siksikö vain, että kunhan nyt on joku? Hetihän asioista ja ihmisistä ei tietenkään tiedä mitä niistä kehkeytyy, mutta jos aikaa kuluu ja suhde ei juuri tuo elämään lisäarvoa, niin miksi? Toki toisille esim. fyysinen läheisyys voi olla niin tärkeää, että parisuhde on parempi kuin jonkun aikaa sinkkuna olo... Tai ehkä kaikki ei vain sitten niin välitä, vaikka asia voi välillä mietityttääkin. Keskitytään muihin elämän osa-alueisiin, töihin ja harrastuksiin. Ja kenties petetään. Toki voi olla nuoren naiivia idealisointia, mutta mä en ainakaan ihan vielä haluaisi luovuttaa ja tyytyä "vain johonkin". Ehkä sitten vanhempana jos todella mitään sytyttävämpää ei ole tullut vastaan ja etsitty on. Aloittajakin kuitenkin sanoi, että jotkut aiemmat ihastukset ovat herättäneet tuon kipinän, joten myös sellaisia henkilöitä on. Mutta nämähän ovat valintakysymyksiä ja kukin taplaa omalla itse parhaaksi kokemallaan tyylillä. Kaikkea ei saa ja tosielämässä tulee harvemmin vastaan prinssejä ratsuineen, mutta kyllä myös pääpiirteittäin hyviä parisuhteita on ja sellaista on jokaisella oikeus tavoitella. Jos ottaa riskin ja yrittää, on mahdollisuus onnistua ja epäonnistua. Vain elämää! ;D
- maukonen
Kysymysmerkitys kirjoitti:
Noinhan se voi tietenkin myös paljon olla. Itse en vain oikein ymmärrä tuollaisia suhteita pidemmän päälle, miksi sitten olla yhdessä jos ei oikein edes innosta? Siksikö vain, että kunhan nyt on joku? Hetihän asioista ja ihmisistä ei tietenkään tiedä mitä niistä kehkeytyy, mutta jos aikaa kuluu ja suhde ei juuri tuo elämään lisäarvoa, niin miksi? Toki toisille esim. fyysinen läheisyys voi olla niin tärkeää, että parisuhde on parempi kuin jonkun aikaa sinkkuna olo... Tai ehkä kaikki ei vain sitten niin välitä, vaikka asia voi välillä mietityttääkin. Keskitytään muihin elämän osa-alueisiin, töihin ja harrastuksiin. Ja kenties petetään. Toki voi olla nuoren naiivia idealisointia, mutta mä en ainakaan ihan vielä haluaisi luovuttaa ja tyytyä "vain johonkin". Ehkä sitten vanhempana jos todella mitään sytyttävämpää ei ole tullut vastaan ja etsitty on. Aloittajakin kuitenkin sanoi, että jotkut aiemmat ihastukset ovat herättäneet tuon kipinän, joten myös sellaisia henkilöitä on. Mutta nämähän ovat valintakysymyksiä ja kukin taplaa omalla itse parhaaksi kokemallaan tyylillä. Kaikkea ei saa ja tosielämässä tulee harvemmin vastaan prinssejä ratsuineen, mutta kyllä myös pääpiirteittäin hyviä parisuhteita on ja sellaista on jokaisella oikeus tavoitella. Jos ottaa riskin ja yrittää, on mahdollisuus onnistua ja epäonnistua. Vain elämää! ;D
No itsellä kipinää riitti alkuun viideksi vuodeksi, joten suhteen alussa on vaikea päätellä miten kauan se kestää, yleensä alun kipinöinti kestää alle vuoden.
Olisihan se tottakai mahtavaa, että jos se kestäisi tappiin asti, mutta kuten totesin sellainen on harvinaista, kuten harvassa on lottovoittajiakin ( 7 oik. ), heitäkin on todistettavasti olemassa. Itsellä on ollut aina huono arpaonni, joten pidän nykytilannettani ihan tyydyttävänä. - Kysymysmerkitys
maukonen kirjoitti:
No itsellä kipinää riitti alkuun viideksi vuodeksi, joten suhteen alussa on vaikea päätellä miten kauan se kestää, yleensä alun kipinöinti kestää alle vuoden.
Olisihan se tottakai mahtavaa, että jos se kestäisi tappiin asti, mutta kuten totesin sellainen on harvinaista, kuten harvassa on lottovoittajiakin ( 7 oik. ), heitäkin on todistettavasti olemassa. Itsellä on ollut aina huono arpaonni, joten pidän nykytilannettani ihan tyydyttävänä.Se onkin kyllä totta, että eihän se "tunne" taas välttämättä koko ikää kestä. Mutta jos sitä "tunnetta" ei ole koskaan, alussakaan? En tiedä onko yhden ihmissuhteen edes tarkoitus kestää koko elämää, koska asiat ja ihmiset muuttuvat. Eikä se tarkoita epäonnistumista jos joku asia ei kestä ikuisesti, eihän mikään kestä. Aina iIhmiset eivät silti uskalla tehdä muutoksia jos nykytilanne ei ole aivan pakottava niihin ja muutos tehdään vasta jonkun virstanpylvään kohdalla. Ja toisillahan tuo "tunne" yhteen ihmiseen voi toki kestääkin koko eliniän. Paljon riippuu varmasti myös kuinka voimakkaat tunteet ihmisellä yleensäkin on ja kuinka ne tunteet arvottaa. Ja rakkauskin varmasti muuttaa muotoaan suhteen edetessä yksilöllisest ja se kuuluu asiaan. Mutta eihän näihin asioihin ole mitään yhtä oikeaa vastausta ja jokaisen on itse mietittävä mitä tehdä ja elää sen mukaan.
- maukonen
Se onkin kyllä totta, että eihän se "tunne" taas välttämättä koko ikää kestä. Mutta jos sitä "tunnetta" ei ole koskaan, alussakaan? En tiedä onko yhden ihmissuhteen edes tarkoitus kestää koko elämää, koska asiat ja ihmiset muuttuvat. Eikä se tarkoita epäonnistumista jos joku asia ei kestä ikuisesti, eihän mikään kestä. Aina iIhmiset eivät silti uskalla tehdä muutoksia jos nykytilanne ei ole aivan pakottava niihin ja muutos tehdään vasta jonkun virstanpylvään kohdalla. Ja toisillahan tuo "tunne" yhteen ihmiseen voi toki kestääkin koko eliniän. Paljon riippuu varmasti myös kuinka voimakkaat tunteet ihmisellä yleensäkin on ja kuinka ne tunteet arvottaa. Ja rakkauskin varmasti muuttaa muotoaan suhteen edetessä yksilöllisest ja se kuuluu asiaan. Mutta eihän näihin asioihin ole mitään yhtä oikeaa vastausta ja jokaisen on itse mietittävä mitä tehdä ja elää sen mukaan.
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, jos puhutaan parisuhteista, johon ei liity lapsia. Itse ainakin tähtäsin parisuhteessa sen kestävän lasten oman itsenäisen elämän alkuun asti, vaikka parisuhteessa kipinä hiipuisikin. Joillekin riittää ns yhden illan jutut mainiosti, vaikka niitä ei yleisesti pidetä parisuhteina.
Minulla lapset elävät jo elämäänsä ja sama parisuhde jatkuu, ainakin toistaiseksi.
Ikää on jo sen verran, että luulen tämän jäävän viimeiseksi, jos tämä päättyy. - Kysymysmerkitys
maukonen kirjoitti:
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, jos puhutaan parisuhteista, johon ei liity lapsia. Itse ainakin tähtäsin parisuhteessa sen kestävän lasten oman itsenäisen elämän alkuun asti, vaikka parisuhteessa kipinä hiipuisikin. Joillekin riittää ns yhden illan jutut mainiosti, vaikka niitä ei yleisesti pidetä parisuhteina.
Minulla lapset elävät jo elämäänsä ja sama parisuhde jatkuu, ainakin toistaiseksi.
Ikää on jo sen verran, että luulen tämän jäävän viimeiseksi, jos tämä päättyy.Niin totta lapset ovat oma lukunsa. Kunnioitan tuollaista päätöstä ja kenties myös siten vakaamman lapsuuden antamista lapsille. Epäitsekäs valinta näin päivinä. Kaunista syksyä sinulle :)
- maukonen
Niin totta lapset ovat oma lukunsa. Kunnioitan tuollaista päätöstä ja kenties myös siten vakaamman lapsuuden antamista lapsille. Epäitsekäs valinta näin päivinä. Kaunista syksyä sinulle :)
Lapsien etu oli tietenkin tarkoitus. Lokoisia syksyn jatkoa myös sinulle :) Huomenna pääsen rentoutumaan harrastuksen pariin.
- toinenkin puoli
Niin totta lapset ovat oma lukunsa. Kunnioitan tuollaista päätöstä ja kenties myös siten vakaamman lapsuuden antamista lapsille. Epäitsekäs valinta näin päivinä. Kaunista syksyä sinulle :)
Vaan minkä parisuhdemallin vanhemmat antavat lapsilleen evääksi omaan elämäänsä.. rakkaudettoman. Onko sellainen "vakaa" lapsuus, jossa eletään kylmän liiton keskellä..
Itse erosin lasteni isästä juuri sen takia, ettei meillä ollut tervehenkinen suhde ja lapset elivät ikävässä ilmapiirissä. Nyt on lapsillakin hyvä olla, kun paineet ovat poistuneet ja kotiolot ovat rauhalliset ja rakkautta tulvillaan. - maukonen
toinenkin puoli kirjoitti:
Vaan minkä parisuhdemallin vanhemmat antavat lapsilleen evääksi omaan elämäänsä.. rakkaudettoman. Onko sellainen "vakaa" lapsuus, jossa eletään kylmän liiton keskellä..
Itse erosin lasteni isästä juuri sen takia, ettei meillä ollut tervehenkinen suhde ja lapset elivät ikävässä ilmapiirissä. Nyt on lapsillakin hyvä olla, kun paineet ovat poistuneet ja kotiolot ovat rauhalliset ja rakkautta tulvillaan.Tähän on vielä pakko vastata, koska olen itse kokenut lapsuudessa vanhempieni eron, joka johtui paljon vakavammasta syystä, kuin kipinän hiipuminen ajan saatossa. Luulen, ettei äitini tajunnut kuinka paljon itse siitä kärsin, kuten et sinäkään tajua mitä se vaikuttaa lapsiisi. Päätin jo lapsena, että teen kaikkeni lasten ja perheen kasassa pysymisen eteen, ettei tarvitse erota lasten vielä kotona asuessa.
- kipinä
Suhteesta saa elämään paljon muutakin kuin "intoa". Olen aika pikkuvanha, olen lapsesta asti suunnitellut perustavani kodin ja perheen nuorena. En ole koskaan ymmärtänyt teinielämää tai villejä nuoruusvuosia tai mitälie. Elämäntavoitteeni on olla onnellinen. Uskon eläväni onnellisen elämän tavoitellessani ja toivottavasti saavuttaessani nämä tavoitteet: perhe, mielekäs työ, toimiva parisuhde, talo, matkustelu, hyvät suhteet ystäviin ja sukuun, lemmikit, harrastukset, onnistuminen olemaan "hyvä ihminen" (varaa ostaa luomua, varaa osallistua hyväntekeväisyyteen, tahdonlujuutta ryhtyä kasvissyöjäksi, ehkä adoptoida lapsi ja/tai eläin huonoista oloista jne) ja ennen kaikkea tunne siitä, että olen tärkeä ja minusta välitetään.
Joitain näistä asioista voin saavuttaa yksin, joihinkin tarvitsen tai haluan miehen rinnalleni. Poikaystäväni haluaa samoja asioita ja haluaa ne minun kanssani. Uskon, että hänen kanssaan voin saada kaiken tämän.
Onko (tod.näk. ohimenevä) huumaava rakkaus ja maata järisyttävän kuuma seksi oikeasti niin arvokasta, että niitä etsiäkseen kannattaisi heittää hukkaan/riskeerata kaikki muu? - kipinä
maukonen kirjoitti:
Tähän on vielä pakko vastata, koska olen itse kokenut lapsuudessa vanhempieni eron, joka johtui paljon vakavammasta syystä, kuin kipinän hiipuminen ajan saatossa. Luulen, ettei äitini tajunnut kuinka paljon itse siitä kärsin, kuten et sinäkään tajua mitä se vaikuttaa lapsiisi. Päätin jo lapsena, että teen kaikkeni lasten ja perheen kasassa pysymisen eteen, ettei tarvitse erota lasten vielä kotona asuessa.
Vanhempani erosivat, kun olin pieni. Muutimme uuteen kaupunkiin. En missään vaiheessa ole surrut tai syyttänyt itseäni tai muutenkaan "ottanut osumaa" erosta. Ymmärsin jo lapsena, että isäni ei ole hyvä mies. Kotona riideltiin, hän joi ja äiti itki. Äitini oli nuori ja rakastunut ja luuli voivansa muuttaa hänet. Ei voinut.
Muutama vuosi eron jälkeen äitini löysi uuden miehen ja ovat yhä yhdessä. Uusi mies ei ole koskaan ollut minulle "isä", mutta on hyvä miehen malli. En ole varma, oliko/onko heillä rakkautta, mutta sopivat yhteen ja homma toimii. Ei itkua, ei viinaa, riitoja tietty joskus mutta aika pieniä.
Olen äidilleni kiitollinen, että uskalsi jättää isäni. Olen kiitollinen, että jaksoi uudessa kaupungissa ilman tukiverkkoa huolehtia minusta yksin. Olen kiitollinen, että sain järkevän parisuhde/perhe/kotimallin häneltä ja uudelta mieheltä.
Ainut asia, mitä olen surrut, on se, että isäni oli huono valinta. Äidilläni on varmasti ollut rankkaa. Toisaalta olen saanut vahvan naisen kasvatuksen. Näin jo pienenä, ettei huonoa miestä tarvi sietää ja että nainen pärjää omillaan, oli lapsia tai ei ja rahaa tai ei.
En halua edes kuvitella, millainen ihminen minusta olisi kasvanut, jos rahat juova ja pelaava renttu ja itkevä ääiti olisi ollut perheeni ja kotini koko ikäni. Siinä olisi kuvani miehestä ka naisesta. - toinenkin puoli
maukonen kirjoitti:
Tähän on vielä pakko vastata, koska olen itse kokenut lapsuudessa vanhempieni eron, joka johtui paljon vakavammasta syystä, kuin kipinän hiipuminen ajan saatossa. Luulen, ettei äitini tajunnut kuinka paljon itse siitä kärsin, kuten et sinäkään tajua mitä se vaikuttaa lapsiisi. Päätin jo lapsena, että teen kaikkeni lasten ja perheen kasassa pysymisen eteen, ettei tarvitse erota lasten vielä kotona asuessa.
Erosin lasten isästä, koska hän oli väkivaltainen psykopaattinarsisti. Ero vaikutti lapsiini pelkästään positiivisesti.
Voit puhua vain omasta elämästäsi, muiden tajuamisista ja elämästä et voi tietää mitään.
Yksin ei voi parisuhdetta kannatella, molempien osuutta tarvitaan, ja jos toinen on täysin kykenemätön suhteeseen, ei siinä omat "kaikkitekemiset" auta mitään. - toinenkin puoli
kipinä kirjoitti:
Suhteesta saa elämään paljon muutakin kuin "intoa". Olen aika pikkuvanha, olen lapsesta asti suunnitellut perustavani kodin ja perheen nuorena. En ole koskaan ymmärtänyt teinielämää tai villejä nuoruusvuosia tai mitälie. Elämäntavoitteeni on olla onnellinen. Uskon eläväni onnellisen elämän tavoitellessani ja toivottavasti saavuttaessani nämä tavoitteet: perhe, mielekäs työ, toimiva parisuhde, talo, matkustelu, hyvät suhteet ystäviin ja sukuun, lemmikit, harrastukset, onnistuminen olemaan "hyvä ihminen" (varaa ostaa luomua, varaa osallistua hyväntekeväisyyteen, tahdonlujuutta ryhtyä kasvissyöjäksi, ehkä adoptoida lapsi ja/tai eläin huonoista oloista jne) ja ennen kaikkea tunne siitä, että olen tärkeä ja minusta välitetään.
Joitain näistä asioista voin saavuttaa yksin, joihinkin tarvitsen tai haluan miehen rinnalleni. Poikaystäväni haluaa samoja asioita ja haluaa ne minun kanssani. Uskon, että hänen kanssaan voin saada kaiken tämän.
Onko (tod.näk. ohimenevä) huumaava rakkaus ja maata järisyttävän kuuma seksi oikeasti niin arvokasta, että niitä etsiäkseen kannattaisi heittää hukkaan/riskeerata kaikki muu?Onko itselläsi mitään annettavaa miehelle, vai onko hän vain sinun etujasi ja tavoitteitasi varten..?!
- kipinä
Onko itselläsi mitään annettavaa miehelle, vai onko hän vain sinun etujasi ja tavoitteitasi varten..?!
Mies haluaa:
minut vaimoksi loppuiäksi
perheen (minun kanssani)
matkustella (minun kanssani)
rakentaa kodin (minun kanssani)
Nämähän minä hänelle annan. On sanonut, ettei halua näitä kenenkään muun kanssa, jos ei nyt onnistu niin jää yksin eikä etsi enää uutta, luopuu toivosta. Luultavasti olisi ohimenevä vaihe ja menisi ohi jos uusi "minä" löytyisi, mutta tuollaisia kuitenkin on puhunut. - toinenkin puoli
kipinä kirjoitti:
Mies haluaa:
minut vaimoksi loppuiäksi
perheen (minun kanssani)
matkustella (minun kanssani)
rakentaa kodin (minun kanssani)
Nämähän minä hänelle annan. On sanonut, ettei halua näitä kenenkään muun kanssa, jos ei nyt onnistu niin jää yksin eikä etsi enää uutta, luopuu toivosta. Luultavasti olisi ohimenevä vaihe ja menisi ohi jos uusi "minä" löytyisi, mutta tuollaisia kuitenkin on puhunut."On sanonut, ettei halua näitä kenenkään muun kanssa, jos ei nyt onnistu niin jää yksin eikä etsi enää uutta, luopuu toivosta."
Exäni sanoi ja hoki samaa, vaikka oli pitänyt peliä muiden naisten kanssa koko 20-vuotisen suhteemme aikana. Eron jälkeen kärähti, että oli ollut salasuhde 2 vuotta, ja vaikka asui tämän naisen kanssa eromme jälkeen, silti hoki vielä juuri noita sanoja minulle.
Minusta suhteessa on tärkeintä rakkaus. Teidän suhteenne tulee olemaan ystävyys- ja hyväksikäyttösuhde.
Miehen käytös ja puheet ovat kyllä tosi arveluttavia, kun olette tunteneet vasta n. puoli vuotta. Puolessa vuodessa sinullakin olisi jo rakkaus miestä kohtaan löytynyt, jos olisi löytyäkseen. Haluatko tosiaan saattaa maailmaan lapsia miehen kanssa, jota et rakasta? - kipinä
"On sanonut, ettei halua näitä kenenkään muun kanssa, jos ei nyt onnistu niin jää yksin eikä etsi enää uutta, luopuu toivosta."
Exäni sanoi ja hoki samaa, vaikka oli pitänyt peliä muiden naisten kanssa koko 20-vuotisen suhteemme aikana. Eron jälkeen kärähti, että oli ollut salasuhde 2 vuotta, ja vaikka asui tämän naisen kanssa eromme jälkeen, silti hoki vielä juuri noita sanoja minulle.
Minusta suhteessa on tärkeintä rakkaus. Teidän suhteenne tulee olemaan ystävyys- ja hyväksikäyttösuhde.
Miehen käytös ja puheet ovat kyllä tosi arveluttavia, kun olette tunteneet vasta n. puoli vuotta. Puolessa vuodessa sinullakin olisi jo rakkaus miestä kohtaan löytynyt, jos olisi löytyäkseen. Haluatko tosiaan saattaa maailmaan lapsia miehen kanssa, jota et rakasta?En usko, että mieheni tulee muita haluamaan ja jos haluaa, niin pyytäkööt luvan. Olen itse ottanut puheeksi, että voisimme joskus tulevaisuudessa kokeilla ns. kolmatta pyörää (naista). Tästä ehdotuksesta oli ensin järkyttynyt eikä edelleenkään ole myöntynyt kuin "katotaan sitten joskus monen monen vuoden päästä". Salasuhteelle ei ole tarvetta, koska tietää kyllä saavansa "vierasta" luvan kanssa, jos vain haluaa.
Tämän keskustelun kysymys olikin, onko rakkaus tärkeämpää, kuin kaikki muu. Jos olet lukenut koko keskustelun, huomaat, että päädyin siihen, että ei ole. Rakkautta ei välttämättä löydy ja löydyttyäänkin haalistuu osittain tai kokonaan ajan myötä. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme, ystävyys, seksi, yhteiset arvot ja haaveet. Molemmat antavat ja saavat. Ainut puute on, että en koe palavaa rakkautta alussa, kuten useimmat. Uskon, että ajan myötä kiintymykseni ja välittämiseni kehittyy niin vahvaksi, että sitä voi kutsua rakkaudeksi ja silloin miehenikin saa kuulla olevansa rakastettu. Tälläkin hetkellä hän tuntee ja kuulee olevansa tärkeä minulle.
Olkoot sitten ystävyyssuhde, mitäs siitä. Ollaan sitten "friends with benefits and marriage", jos kerran olemme onnellisia niin :D Ystävyys vahvistuu aikaa myöten, toisin kuin haalistuva rakkaus. Ja rakastan ystäviänikin ja perhettänikin, mieheni tulee olemaan minulle molempia. Ehkä rakkaus on sitten vain erilaista, lämmintä hillittyä rakkautta kuuman ja intohimoisen sijaan.
Olemme tunteneet vuoden.
Äitini teki minut miehen kanssa, jota rakasti. Rakkaus riitti pari vuotta, sen loppuessa alta paljastui alkoholisoitunut pummi. Mieluummin haluan lapsilleni isäksi kunnollisen miehen, jota voin kunnioittaa ja josta välitän ja jonka kanssa arki ja elämä toimii vuosikymmeniä. Jos sen saamiseksi minun on luovuttava huumaannuttavasta ihastumisesta, teen sen ilomielin :)
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa ja puolitoista vuotta jaksoin yrittää. Sitten oli pakko myöntää, että ei onnistu. Fyysinen läheisyys muuttui koko ajan yhä vastenmielisemmäksi ja aloin keksiä syitä vältellä sitä, jos en muuta keksinyt niin tein riidan mitättömästä asiasta, jotta saatoin sen nojalla "pihdata". Me emme asuneet yhdessä, joten yhä enemmän aloin myös keksiä syitä, miksi emme voisi tavata seuraavana viikonloppuna.
Itse en enää ryhtyisi sellaiseen suhteeseen, vaikka toinen olisi kuinka mukava ja sopiva ja _järkevä_ valinta. Haluan tuntea intohimoa ja niitä perhosia vatsassa edes siihen saakka, että suhde vakiintuu.- nainen31..
Täällä myös yksi nainen samantapaisessa tilanteessa. Itse kuitenkin pidän poikaystävääni hyvännäköisenä; hänellä on söpöt kasvot ja minua miellyttävä vartalo.
Kuitenkin jostain syystä en tunne erityistä seksuaalista vetoa häneen. Olin suhteen alussa ihastunut mieheen, mutta en ole varma onko ihastus muuttunut rakkaudeksi vai onko kyse sittenkin vain välittämisestä.
Jotain tosiaan tuntuu puuttuvan vaikka mies tuntuu täydelliseltä. Mies täyttää tarkat kriteerini. Miehen kaverit ja perhe ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Tuntuu, että moni nainen voisi olla miehestäni kiinnostunut.
Itsekään en tiedä mitä tehdä. Miltä rakkaus tuntuu ja mistä tietää rakastaako toista? - n35
Kaksikymppisenä olin väkisin itseäni vanhemman miehen kanssa, joka sai minut voimaan pahoin ja ei ollut kiinnostava. Oltiin erilaisia ja paljastui oikea luonne vähitellen. Vaikka jollekin toiselle voi olla hyvä mies. Sen jälkeen sain aivot ja tajusin että pitää olla sellainen johon tuntee vetoa. Kannattaa myös tutustua ennen kuin menee yhteen.
- Yks naine
Pelkän intohimon ja kipinän ja "perhosten" perässä juokseminen on ajan tuhlausta. Toki sellaista voi olla, joillakin viikon, kuukauden, vuodenkin, ja ehkä 0,5% se intohimo kestää koko elämän?. Väitän silti, että 0,5%:lla joilla se kestää, he tekevät työtä sen eteen ja se ei ole sitä "ensi kerran huumaa" koko ajan, miten voisi ollakaan koska toinen on jo tuttu ja turvallinen?
Nyt olisi parempi riisua myös ne median ja elokuvien luomat romantisoidut päätelmät siitä, mitä rakkaus on. EI ole yhtä ja oikeaa tapaa olla rakastunut. Tärkeämpää on miettiä, nautitko rakkaasi läheisyydestä, sytytykö hänestä ainakin silloin tällöin ja teille kahdelle sopivasti määrä seksiä, kaikki ne hyvät piirteet mitä kumppanissasi on ja millaiseksi itse tunnet olosi hänen seurassaan. Eli ei kannata vertailla, koska myös jokainen rakkaussuhde ja kumppani on erilainen, rakkaus ei tule meihin vain yhdellä tavalla vaan rakastaa voi hyvin eri tavoin.
Voi olla todella pitkä odotus, jos haluaa tuntea niitä perhosia... ja voi olla että sillä odotuksella ei ole edes prinsessaloppua vaan saattaa päättyä karvaaseen pettymykseen. Hyviä miehiä/naisia on aika vähän.
En myöskään kannusta olemaan suhteessa, jossa selkeästi tunnet ettei rakkautta ja intohimoa ole yhtään. - vanhempi mies
Mies vaikuttaa kertomasi mukaan ihanteelliselta, vain tuo kipinä sinulta puuttuu. Miten on, kunnioitatko ja arvostatko häntä? Jos näin on, uskoisin teillä olevan mahdollisuudet kestävään parisuhteeseen. Kuulostaa siltä, että kykenette keskustelemaan ongelmista ja etsimään niihin ratkaisuja. Silloin, kun molemmat tosissaan haluavat pitää huolta suhteesta, se menestyy. Kysymys lieneekin siitä, haluatko itse. Vaikutat nuorelta, ja haluat ehkä kokea jotain, jota et nykysuhteesta koe saavasi.
Tienhaara. Jatkaako samaan suuntaan, vaiko poiketa reitiltä kohti tuntematonta? Jos poikkeat, saatat löytää sen kipinän tai sitten et. Edelleen kipinän löytyessä on riskinä se, mitä tapahtuu, kun se sammuu. Korvia myöten rakastunut on sokea, mutta ennen pitkää silmät aukenevat ja kumppanin ärsyttävät piirteet käyvät ylivoimaisiksi kestää, tai huomataan, että yhteisiä asioita ei olekaan niin kovin paljoa.
Jos jatkat suhteessa, saatat haikailla sen perään, mitä olisi tapahtunut jos olisi tehnyt toisin. Jos eroat, saatat vuosien päästä katua nuoruuden optimistisuutta. Nuorena myös saattaa epäröidä sitoutumista ja on helpompaa siirtää päätöstä tai valita tie jolla näyttää olevan enemmän mahdollisuuksia.
Jossakin ylläolevassa viestissä viitataan ulkonäköön tai vartaloon. Usko pois, ulkoisilla seikoilla ei ole mitään väliä pitkäaikaisessa suhteessa. Nuoret helposti erehtyvät ajattelemaan toisin, ja bissnesvetoinen markkinointi ylläpitää mielikuvaa.
Joskus on helpompi nähdä asiat puolueettomammin, kun ei ole niiden keskellä. Eräs mahdollisuus saatta olla ottaa etäisyttä, pitää muutaman kuukauden tauko ja olla kokonaan tapaamatta ja keskustelematta. Tämä ehkä auttaa selvittämään ajatuksiasi, sekä tiedostamaan hänen asemansa elämässäsi. Jos hän todella rakastaa sinua, hän varmasti ymmärtää, että haluat olla varma päätöksestäsi ja haluan näin selvittää omia tunteitasi.- Vanhempi mies
Lisään vielä tuohon edelliseen, että länsimaisessa kulttuurissa ihannoidaan romanttista "kaiken ylittävää" rakkautta. Samassa kulttuurissa avioero ovat hyvin yleisiä. Lieneekö näillä yhteyttä? Kannattaa olla avarakatseinen - kyllä liitot ovat pääosin onnellisia niissäkin kulttuureissa, joissa ne ovat ns. järjestettyjä. Toistan vielä "Silloin, kun molemmat tosissaan haluavat pitää huolta suhteesta, se menestyy". Pitää vain olla perusta siinä kunnossa, että tämä halu säilyy.
- kipinä
Vanhempi mies kirjoitti:
Lisään vielä tuohon edelliseen, että länsimaisessa kulttuurissa ihannoidaan romanttista "kaiken ylittävää" rakkautta. Samassa kulttuurissa avioero ovat hyvin yleisiä. Lieneekö näillä yhteyttä? Kannattaa olla avarakatseinen - kyllä liitot ovat pääosin onnellisia niissäkin kulttuureissa, joissa ne ovat ns. järjestettyjä. Toistan vielä "Silloin, kun molemmat tosissaan haluavat pitää huolta suhteesta, se menestyy". Pitää vain olla perusta siinä kunnossa, että tämä halu säilyy.
Minulla on pyörinyt paljon mielessä ajatus, johon joskus törmäsin juuri tähän liittyen. Se meni jotenkin näin:
Rakkausavioliitto on kuin laittaisi kiehuavan vesikattilan kylmälle levylle (aluksi kuuma, mutta jäähtyy ajan myötä).
Järkiavioliitto (järjestetty) on kuin laittaisi kylmän vesikattilan kuumalle levylle (aluksi kylmä, mutta lämpenee ajan myötä). - kipinä
Kysyit, kunnioitanko ja arvostanko häntä. En oikein tiedä. Nään ihmisissä aina ensin ja helpommin huonot puolet. Välillä huomaan kokevani tarvetta todistaa (itselleni? hänelle?) olevani parempi jossain/kaikessa/yleisesti ottaen ihmisenä. En tiedä, onko se oman itsetuntoni pönkittämistä vai mitä. Mies on kertonut millainen oli ennen (minun ikäisenä), juuri sellainen jota en arvosta (ryyppääjä itsetyytyväinen paskiainen, joka luuli itsestään liikoja) ja jotenkin minun on vaikea olla ajattelematta häntä sellaisena ärsyttävänä, vaikkei hän minun kanssani ole käyttäytynyt niin. Jollain tasolla olen tavallaan tyytyväinen, että se ärsyttävä kuspää saa nyt ansionsa mukaaan, kun onkin roolit toisinpäin ja hän rakastunut ja nainen ei olekaan lääpällään.
Uskoisin että arvostan häntä. Arvostan asioita, joita hän tekee minun/meidän vuoksi. Hän muutti elämäntapansa ja tekee asiat niin kuin minä haluan, koska hänelle on suurimmassa osassa asioita tärkeämpää pitää minut tyytyväisenä kuin olla väen vängällä "oikeassa".
Kunnioituksesta en osaa sanoa. Ehkä ajattelen, että ilman minua hän olisi yhä kuspää, koska hänellä ei olisi ollut syytä muuttaa käytöstään jne. Eli tavallaan en anna hänelle kunniaa muuttumisesta tai siitä, että hän on nyt hyvä mies. Hän on myös sanonut, että jos eroaisimme, hän retkahtaisi takaisin ryyppääväksi sossupummiksi, joka vain istuu koneella ja haaskaa elämänsä. Eli tavallaan hän on "hyvä ihminen" vain minun takiani. Kuinka voin kunnioittaa sitä mitä hän nyt on, kun muutos ei tullut hänestä vaan siitä että minä vaadin?
Koen myös vastuuta hänen elämästään hänen ja hänen läheistensä puolesta. Tuntuu, että en hennoisi jättää häntä vaikka haluaisinkin, koska sitten hänen elämänsä menisi ryypätessä ja perhe joutuisi pettymään ja suremaan, kun ensin tein hänestä kunnollisen ja onnellisen ja sitten vielä pahemman kuin ennen. Aiemmin mies maalaili, että jos jättäisin hänet niin hän tappaisi itsensä. Olin järkyttynyt, mutta puhuimme asiasta ja hän on nyt lopettanut tämän sanomisen ja väittää, ettei se ollut totta. Mutta en tiedä, hän on dramaattinen ja vakuuttunut siitä, että ilman minua hänellä ei olisi tulevaisuutta eikä syytä elää. Hän on tunteellinen ja järkyttyy helposti, pikkuriidastakin itkee ja ei muka voi syödä tai mennä töihin jos ei olla täydellisen onnellisissa väleissä. - kipinä
kipinä kirjoitti:
Kysyit, kunnioitanko ja arvostanko häntä. En oikein tiedä. Nään ihmisissä aina ensin ja helpommin huonot puolet. Välillä huomaan kokevani tarvetta todistaa (itselleni? hänelle?) olevani parempi jossain/kaikessa/yleisesti ottaen ihmisenä. En tiedä, onko se oman itsetuntoni pönkittämistä vai mitä. Mies on kertonut millainen oli ennen (minun ikäisenä), juuri sellainen jota en arvosta (ryyppääjä itsetyytyväinen paskiainen, joka luuli itsestään liikoja) ja jotenkin minun on vaikea olla ajattelematta häntä sellaisena ärsyttävänä, vaikkei hän minun kanssani ole käyttäytynyt niin. Jollain tasolla olen tavallaan tyytyväinen, että se ärsyttävä kuspää saa nyt ansionsa mukaaan, kun onkin roolit toisinpäin ja hän rakastunut ja nainen ei olekaan lääpällään.
Uskoisin että arvostan häntä. Arvostan asioita, joita hän tekee minun/meidän vuoksi. Hän muutti elämäntapansa ja tekee asiat niin kuin minä haluan, koska hänelle on suurimmassa osassa asioita tärkeämpää pitää minut tyytyväisenä kuin olla väen vängällä "oikeassa".
Kunnioituksesta en osaa sanoa. Ehkä ajattelen, että ilman minua hän olisi yhä kuspää, koska hänellä ei olisi ollut syytä muuttaa käytöstään jne. Eli tavallaan en anna hänelle kunniaa muuttumisesta tai siitä, että hän on nyt hyvä mies. Hän on myös sanonut, että jos eroaisimme, hän retkahtaisi takaisin ryyppääväksi sossupummiksi, joka vain istuu koneella ja haaskaa elämänsä. Eli tavallaan hän on "hyvä ihminen" vain minun takiani. Kuinka voin kunnioittaa sitä mitä hän nyt on, kun muutos ei tullut hänestä vaan siitä että minä vaadin?
Koen myös vastuuta hänen elämästään hänen ja hänen läheistensä puolesta. Tuntuu, että en hennoisi jättää häntä vaikka haluaisinkin, koska sitten hänen elämänsä menisi ryypätessä ja perhe joutuisi pettymään ja suremaan, kun ensin tein hänestä kunnollisen ja onnellisen ja sitten vielä pahemman kuin ennen. Aiemmin mies maalaili, että jos jättäisin hänet niin hän tappaisi itsensä. Olin järkyttynyt, mutta puhuimme asiasta ja hän on nyt lopettanut tämän sanomisen ja väittää, ettei se ollut totta. Mutta en tiedä, hän on dramaattinen ja vakuuttunut siitä, että ilman minua hänellä ei olisi tulevaisuutta eikä syytä elää. Hän on tunteellinen ja järkyttyy helposti, pikkuriidastakin itkee ja ei muka voi syödä tai mennä töihin jos ei olla täydellisen onnellisissa väleissä.Tästä unohtui vielä se, että kunnioituksen puutteeseen varmaan sisältyy myös se, että hänellä ei ole omia mielipiteitä vaan minun pitäisi sanella ja päättää kaikki. Vaikea kunnioittaa miestä, joka tossuttaa itse itsensä...
- Meriellan
kipinä kirjoitti:
Koen myös vastuuta hänen elämästään hänen ja hänen läheistensä puolesta. Tuntuu, että en hennoisi jättää häntä vaikka haluaisinkin, koska sitten hänen elämänsä menisi ryypätessä ja perhe joutuisi pettymään ja suremaan, kun ensin tein hänestä kunnollisen ja onnellisen ja sitten vielä pahemman kuin ennen. Aiemmin mies maalaili, että jos jättäisin hänet niin hän tappaisi itsensä. Olin järkyttynyt, mutta puhuimme asiasta ja hän on nyt lopettanut tämän sanomisen ja väittää, ettei se ollut totta. Mutta en tiedä, hän on dramaattinen ja vakuuttunut siitä, että ilman minua hänellä ei olisi tulevaisuutta eikä syytä elää. Hän on tunteellinen ja järkyttyy helposti, pikkuriidastakin itkee ja ei muka voi syödä tai mennä töihin jos ei olla täydellisen onnellisissa väleissä.Tää teksti oli huolestuttava. Tärkeintä jokaisen ihmisen elämässä on se, että työstää suhdetta itseensä. Oppii rakastamaan ja arvostamaan itseään (enkä puhu nyt narsismista, vaan terveestä rakastamisesta). Se on jokaisen terveen parisuhteen kulmakivi, koska et voi koskaan korjata tuota rikkinäistä ihmistä, et ainakaan täysin ja voin kertoa että se on hitonmoista työtä ja imee sun voimavarat. Mistäkö tiedän?
Kun aloin seurustelemaan nykyiseni kanssa (n.3vuotta sitten), hän oli myös ollut hieman raukka, jos voisin käyttää tätä sanaa. Ei sosiaalista elämää, ei uskaltanut vaihtaa työpaikkaa vaan tylsistyi samassa paikassa, ei pitkiä parisuhteita jne. Hän suorastaan eli minun kauttani, ja meinasi tukahduttaa minut jatkuvalla yhdessäolon kinuamisella. Halusin miellyttää, ja lopulta se kostautui. Olin ihan lopussa, ja meille tuli kriisi. Kerroin rehellisesti mikä ahdisti, puimme parisuhdettamme ja mietimme mitä voisimme kumpikin parantaa. Kävin itse puhumassa ulkopuoliselle auttajalla suhteen ongelmista, ja sanoin myös poikaystävälleni, että hänenkin täytyy se tehdä, ei niitä omia issueita selvitetä sillä, ettei tehdä niille mitään, vaan täytyy puhua jollekulle (muulle kuin kumppanille! Kumppani ei ole jätesäkki!), prosessoida niitä tunteita vaikka kirjoittamalla, jonkinlaisella liikunnalla, soittamalla ystävälle tms.
Voin sanoa, ettei oltais näin onnellisia tällä hetkellä jos tätä kriisiä ei oltais käyty läpi. Mitä haluan tällä sanoa, meidän JOKAISEN pitää ottaa vastuu omasta elämästä ja onnellisuudesta, ja jos tuntuu että mies elää sinun kauttasi (niin kuin pahasti näyttää), ottaisin ainakin itse etäisyyttä hieman.. tietysti jos asuu yhdessä niin vaikeaa, mutta mun mielestä on erittäin tärkeää että jokainen löytää omaan elämäänsä niitä intohimoja ja mielenkiinnon kohteita omalla tahollaan, eikä roiku kumppanissa ja tee asioita vain toista miellyttääkseen. Ei tule toimimaan sellainen. - kipinä
Meriellan kirjoitti:
Tää teksti oli huolestuttava. Tärkeintä jokaisen ihmisen elämässä on se, että työstää suhdetta itseensä. Oppii rakastamaan ja arvostamaan itseään (enkä puhu nyt narsismista, vaan terveestä rakastamisesta). Se on jokaisen terveen parisuhteen kulmakivi, koska et voi koskaan korjata tuota rikkinäistä ihmistä, et ainakaan täysin ja voin kertoa että se on hitonmoista työtä ja imee sun voimavarat. Mistäkö tiedän?
Kun aloin seurustelemaan nykyiseni kanssa (n.3vuotta sitten), hän oli myös ollut hieman raukka, jos voisin käyttää tätä sanaa. Ei sosiaalista elämää, ei uskaltanut vaihtaa työpaikkaa vaan tylsistyi samassa paikassa, ei pitkiä parisuhteita jne. Hän suorastaan eli minun kauttani, ja meinasi tukahduttaa minut jatkuvalla yhdessäolon kinuamisella. Halusin miellyttää, ja lopulta se kostautui. Olin ihan lopussa, ja meille tuli kriisi. Kerroin rehellisesti mikä ahdisti, puimme parisuhdettamme ja mietimme mitä voisimme kumpikin parantaa. Kävin itse puhumassa ulkopuoliselle auttajalla suhteen ongelmista, ja sanoin myös poikaystävälleni, että hänenkin täytyy se tehdä, ei niitä omia issueita selvitetä sillä, ettei tehdä niille mitään, vaan täytyy puhua jollekulle (muulle kuin kumppanille! Kumppani ei ole jätesäkki!), prosessoida niitä tunteita vaikka kirjoittamalla, jonkinlaisella liikunnalla, soittamalla ystävälle tms.
Voin sanoa, ettei oltais näin onnellisia tällä hetkellä jos tätä kriisiä ei oltais käyty läpi. Mitä haluan tällä sanoa, meidän JOKAISEN pitää ottaa vastuu omasta elämästä ja onnellisuudesta, ja jos tuntuu että mies elää sinun kauttasi (niin kuin pahasti näyttää), ottaisin ainakin itse etäisyyttä hieman.. tietysti jos asuu yhdessä niin vaikeaa, mutta mun mielestä on erittäin tärkeää että jokainen löytää omaan elämäänsä niitä intohimoja ja mielenkiinnon kohteita omalla tahollaan, eikä roiku kumppanissa ja tee asioita vain toista miellyttääkseen. Ei tule toimimaan sellainen.Tällä hetkellä olen työni takia paljon matkoilla pitkiäkin pätkiä, joten etäisyyttä tässä onneksi tulee. Joutuu hänkin sitten etsimään omaa sisältöä elämäänsä ja muitakin ihmisiä ympärilleen.
- nähty monesti
kipinä kirjoitti:
Minulla on pyörinyt paljon mielessä ajatus, johon joskus törmäsin juuri tähän liittyen. Se meni jotenkin näin:
Rakkausavioliitto on kuin laittaisi kiehuavan vesikattilan kylmälle levylle (aluksi kuuma, mutta jäähtyy ajan myötä).
Järkiavioliitto (järjestetty) on kuin laittaisi kylmän vesikattilan kuumalle levylle (aluksi kylmä, mutta lämpenee ajan myötä).Aluksi kylmä suhde jää kylmäksi.
- kipinä
Kiitos vastauksista. Luin ne ajatuksella läpi ja tulin siihen tulokseen, että vaihtoehdoista a ja b ottaisin been.
a) hullaannuttava rakkaus ja himottava ulkonäkö, mutta jossain muussa puute (arvot, tulevaisuuden tavoitteet, alkoholi, ei halua lapsia tms)
tai
b) kaikki muuten hyvin, mutta puuttuu kipinä, hullaantuminen ja seksuaalinen veto
Mies kuitenkin rakastaa minua ja uskon, että rakastaa ikuisesti. Hän on niitä harvoja miehiä, jotka näyttävät tunteet, puhuvat hempeitä ja itkevät riidoissa. En usko, että tuollaista pystyy feikata. Ja miksi olisi vielä kanssani (tietäen ongelmani), jos esittäisi.
Luultavasti aika ajoin tulen haikailemaan vaihtoehto ceen (täydellinen mies molemminpuolisella kipinällä ja himolla) olemassaolon perään ja jos joskus vastaan tälläinen taruolento tulisi, niin en pysty luvata, ettenkö olisi houkuteltu lähtemään. Riippuu kai parisuhteen/perheen tilanteesta, lähtisinkö vai jäisinkö.
Täytyy vain toivoa, että tämä jotenkin vielä kehittyisi välittämisestä rakkaudeksi. Varmasti rakkauden mukana tulisi intohimoakin.
Tai ehkä meistä tulee sellainen avoin pari, joka hyväksyy sen, että toinen tai molemmat hakevat silloin tällöin luvan kanssa sähköä ja jännitystä muualta ilman lähtöaikeita.
Taidan käydä tuolla toisessa osiossa lukemassa näiden avoimien parien kokemuksia.
Mies on kyllä tähän asti (varsinkin alussa) ollut aika mustasukkainen, mutta varmaan se siitä lievittyy, kun näkee, että kukaan ei ole menossa minnekään ja tässä pysytään kauan ja kaikki hyvin. Jos onnistuisin häneen rakastumaan, niin hän ei varmaan ressaisi enää mitään.- Vanhempi mies
Joskus rakkautta on vaikea tunnistaa, ennen kuin sen on menettänyt.
Tuo saattaa olla vaikea ymmärtää, sillä suomenkielessä ei ole ilmaisuvoimaa, kun on vain tuo yksi sana, jolla ei voi kuvata erilaisia vivahteita. Yllä ei tarkoiteta rakastumista ja sen huumaa, siis sitä mikä on pitkälti hormonaalinen ja "kemiallinen" tunne ja on kestoltaan rajoitettu. Sillä tarkoitetaan eräänlaista henkistä yhteenkuuluvuutta. - Kattiina
No minä puolestani olen valinnut a:n. Siis, valitsin miehen, jonka poliittiset näkemykset ovat ristiriidassa omiini, joka ei haaveillut vielä parisuhteesta, joka ei alkuun ollut edes hyvä sängyssä, ei aikonut seurustella, ei haaveile samoista asioista kuin minä... Mutta johon palavasti ihastuin. En olisi voinut muuta. Jos en olisi kokeillut alkaa suhteeseen tämän miehen kanssa, se olisi jäänyt mietityttämään, ja olisi mennyt taas vuosia, ennenkuin olisin tavannut jonkun toisen yhtä sykähdyttävän. Parisuhdetta oli riski, joka tällä kertaa kannatti.
Mutta sinä teet omat päätöksesi. Haluan vaan muistuttaa, että miehesi kyllä tulisi pärjäämään, jos suhteenne päättyisi. Kuulostaa, että hän osaa rakastua, joten eiköhän hän löytäisi jonkun ajan päästä uutta elämäänsä. Muutama vuosi elämästähän siihen helposti aina vierähtää, kun yhdestä rakastumisestaan toipuu, mutta uskon teidän molempien toipuvan. Erotessa jokainen mies on sanonut, etten voi koskaan tavata ketään joka rakastaisi minua yhtä paljon kuin hän - mutta menee muutama vuosi ja huomaan olevani yhtä kyllästetty toisen miehen rakkaudella...
Jos taas sinulla on syysi jatkaa suhdettasi, niin sitten jatkat. Käytännönsyihin perustuvia suhteitakin on yksi maailman sivu - muille ihmisillehän se ei näy. Jospa se mitä elämääsi eniten tarvitset on turvallisuus, ja sitähän tuo suhde varmasti antaa:) - kipinä
Kattiina kirjoitti:
No minä puolestani olen valinnut a:n. Siis, valitsin miehen, jonka poliittiset näkemykset ovat ristiriidassa omiini, joka ei haaveillut vielä parisuhteesta, joka ei alkuun ollut edes hyvä sängyssä, ei aikonut seurustella, ei haaveile samoista asioista kuin minä... Mutta johon palavasti ihastuin. En olisi voinut muuta. Jos en olisi kokeillut alkaa suhteeseen tämän miehen kanssa, se olisi jäänyt mietityttämään, ja olisi mennyt taas vuosia, ennenkuin olisin tavannut jonkun toisen yhtä sykähdyttävän. Parisuhdetta oli riski, joka tällä kertaa kannatti.
Mutta sinä teet omat päätöksesi. Haluan vaan muistuttaa, että miehesi kyllä tulisi pärjäämään, jos suhteenne päättyisi. Kuulostaa, että hän osaa rakastua, joten eiköhän hän löytäisi jonkun ajan päästä uutta elämäänsä. Muutama vuosi elämästähän siihen helposti aina vierähtää, kun yhdestä rakastumisestaan toipuu, mutta uskon teidän molempien toipuvan. Erotessa jokainen mies on sanonut, etten voi koskaan tavata ketään joka rakastaisi minua yhtä paljon kuin hän - mutta menee muutama vuosi ja huomaan olevani yhtä kyllästetty toisen miehen rakkaudella...
Jos taas sinulla on syysi jatkaa suhdettasi, niin sitten jatkat. Käytännönsyihin perustuvia suhteitakin on yksi maailman sivu - muille ihmisillehän se ei näy. Jospa se mitä elämääsi eniten tarvitset on turvallisuus, ja sitähän tuo suhde varmasti antaa:)Ei ehkä niinkään turvallisuus, en tuntenut oloani mitenkään turvattomaksi yksin ollessani enkä tuntisi, vaikka yksin jäisinkin. Olen itsenäinen nainen ja minua melkein ärsyttää, että joihinkin asioihin elämässäni tarvitsen/haluaisin miehen rinnalleni. Esimerkiksi olen varma, että pärjäisin yksinhuoltajana, mutta olisihan se helpompaa, jos ei tarvisi tehdä kaikkea yksin. Matkustelu, opiskelu, työ... Periaatteessa koko elämä "hoituisi" yksin. Mutta haluaisin jakaa sen jonkun kanssa. Sellaisen kanssa, joka tekisi siitä paremman.
A tekisi siitä paremman ainakin hetkeksi, mutta rakkauden hiipuessa voisikin alkaa huonontaa.
B taas ei välttämättä tuo siihen huomattavaa nostetta, mutta ei pahennakaan ja varmasti parantaa tasaisesti, mutta vaivihkaisemmin. Niin että sen huomaisi vain jos se puuttuisi.
Olen kärsimätön, haluan kaiken heti, nyt tai pian. Haluan olla nuori äiti, haluan edetä nopeasti työelämässä, haluan ehtiä matkustella ja asua välillä ulkomailla sekä perheen kanssa että lasten muutettua omilleen. En haluaisi tuhlata vuosia elämästäni odottaen ja etsien oikeaa miestä, kokeillen vääriä miehiä. Haluan aloittaa perheen heti kun minulle sopii ja tarpeeksi hyvän miehen on oltava silloin paikalla :D Kaippa sitten elän elämääni tämä mies rinnalla ja katson mitä teen sitten, jos tuleekin parempi tarjous kohdalle. Toivottavasti ehtii tulla ennen lapsia, jos on tullakseen.
Sanoit, että jokaisen rakkauden perään on löytynyt uusi yhtä suuri rakkaus. Minusta tämä ei ole kovin positiivinen kuva. Valitset siis joka kerta a:n. Suhde ei kuitenkaan kestä (syitä en voi kuin arvailla, mutta ilmeisesti rakkaus ei riittänyt korvaamaan puutteita tai ehkä se loppui?), mutta onneksi jostain löytyy parin vuoden yksin olon jälkeen taas uusi a. Ja uusi. Ja uusi. Monesko a on se, josta onnistuu koulimaan c:n? - Tossuko
kipinä kirjoitti:
Ei ehkä niinkään turvallisuus, en tuntenut oloani mitenkään turvattomaksi yksin ollessani enkä tuntisi, vaikka yksin jäisinkin. Olen itsenäinen nainen ja minua melkein ärsyttää, että joihinkin asioihin elämässäni tarvitsen/haluaisin miehen rinnalleni. Esimerkiksi olen varma, että pärjäisin yksinhuoltajana, mutta olisihan se helpompaa, jos ei tarvisi tehdä kaikkea yksin. Matkustelu, opiskelu, työ... Periaatteessa koko elämä "hoituisi" yksin. Mutta haluaisin jakaa sen jonkun kanssa. Sellaisen kanssa, joka tekisi siitä paremman.
A tekisi siitä paremman ainakin hetkeksi, mutta rakkauden hiipuessa voisikin alkaa huonontaa.
B taas ei välttämättä tuo siihen huomattavaa nostetta, mutta ei pahennakaan ja varmasti parantaa tasaisesti, mutta vaivihkaisemmin. Niin että sen huomaisi vain jos se puuttuisi.
Olen kärsimätön, haluan kaiken heti, nyt tai pian. Haluan olla nuori äiti, haluan edetä nopeasti työelämässä, haluan ehtiä matkustella ja asua välillä ulkomailla sekä perheen kanssa että lasten muutettua omilleen. En haluaisi tuhlata vuosia elämästäni odottaen ja etsien oikeaa miestä, kokeillen vääriä miehiä. Haluan aloittaa perheen heti kun minulle sopii ja tarpeeksi hyvän miehen on oltava silloin paikalla :D Kaippa sitten elän elämääni tämä mies rinnalla ja katson mitä teen sitten, jos tuleekin parempi tarjous kohdalle. Toivottavasti ehtii tulla ennen lapsia, jos on tullakseen.
Sanoit, että jokaisen rakkauden perään on löytynyt uusi yhtä suuri rakkaus. Minusta tämä ei ole kovin positiivinen kuva. Valitset siis joka kerta a:n. Suhde ei kuitenkaan kestä (syitä en voi kuin arvailla, mutta ilmeisesti rakkaus ei riittänyt korvaamaan puutteita tai ehkä se loppui?), mutta onneksi jostain löytyy parin vuoden yksin olon jälkeen taas uusi a. Ja uusi. Ja uusi. Monesko a on se, josta onnistuu koulimaan c:n?Jos olet oikeasti itsenäinen nainen kuten yllä väität, niin miksi ihmeessä olet noinkin epätyydyttävässä suhteessa?
Jos aikuisten oikeasti osaisit olla yksin ja olisit sinut mahdollisen sinkkuuden kanssa, niin ensinnäkin et olisi ajautunut tuollaiseen parisuhteeseen, ja toiseksi et avautuisi täällä ongelmistasi.
Pakko myöntää, itse olen sen verran itsenäinen nainen että jos olisin suhteessa miehen kanssa joka palvoisi minua ja antaisi kaiken päätösvallan minulle, olisi siis mies ilman omaa tahtoa. Niin ärsyyntyisin todennäköisesti mieheen niin pahasti että lähtisin suhteesta. Suhteessa pitää olla joku tasa-arvo ja molemmilla sananvalta, sopivasti vastusta sekä miehen että naisen suunnalta. - kipinä
Tossuko kirjoitti:
Jos olet oikeasti itsenäinen nainen kuten yllä väität, niin miksi ihmeessä olet noinkin epätyydyttävässä suhteessa?
Jos aikuisten oikeasti osaisit olla yksin ja olisit sinut mahdollisen sinkkuuden kanssa, niin ensinnäkin et olisi ajautunut tuollaiseen parisuhteeseen, ja toiseksi et avautuisi täällä ongelmistasi.
Pakko myöntää, itse olen sen verran itsenäinen nainen että jos olisin suhteessa miehen kanssa joka palvoisi minua ja antaisi kaiken päätösvallan minulle, olisi siis mies ilman omaa tahtoa. Niin ärsyyntyisin todennäköisesti mieheen niin pahasti että lähtisin suhteesta. Suhteessa pitää olla joku tasa-arvo ja molemmilla sananvalta, sopivasti vastusta sekä miehen että naisen suunnalta.Ömmm "aikuisten oikeasti" osasin olla yksin tähänkin asti koko ikäni ja olemme tälläkin hetkellä etäsuhteessa, kuten suurimman osan seurustelusta olemme olleet. Osaan olla yksin, mutta en halua, jos voin valita.
Suhde ei ole epätyydyttävä. Siinä on puutteita, mutta myös paljon hyvää. Olen molemmat täällä listannut. Topicin ydinkysymys onkin, onko tämä yksi puute niin suuri, että kannattaisi lähteä etsimään uutta, jolla on taas eri puutteet? Varmaan selventää, jos luet sen, missä listasin miestyypit a, b ja c.
Ja joo, kyllä se on ärsyttävää, että hän "antaa" minun päättää kaiken. Mutta kuten olen kertonut, olen sellainen, että tavallaan haluankin päättää itse kaiken - paitsi joskus. Menee varmaan aikaa, ennen kuin mies oppii, mihin asioihin minulla on vahva mielipide ja mitkä hän saa hoitaa miten parhaaksi näkee. Ja minun pitäisi oppia, että jos annan hänen päättää, niin päätös voi olla eri mitä itse ajattelin enkä voi hänelle siitä suuttua. - kipinä
Tossuko kirjoitti:
Jos olet oikeasti itsenäinen nainen kuten yllä väität, niin miksi ihmeessä olet noinkin epätyydyttävässä suhteessa?
Pakko myöntää, itse olen sen verran itsenäinen nainen että jos olisin suhteessa miehen kanssa joka palvoisi minua ja antaisi kaiken päätösvallan minulle, olisi siis mies ilman omaa tahtoa. Niin ärsyyntyisin todennäköisesti mieheen niin pahasti että lähtisin suhteesta. Suhteessa pitää olla joku tasa-arvo ja molemmilla sananvalta, sopivasti vastusta sekä miehen että naisen suunnalta.Miten se sinun itsenäisyyttäsi estää, jos mies antaisi sinun päättää kaiken? Siinähän saa täyden vapauden päättää kaikesta. Tietysti päätettävää on sitten enemmän, sekä omat että yhteiset asiat.
Mutta eikö kontrollifriikki päätökset puolestasi tekevä mies olisi itsenäiselle naiselle pahin vaihtoehto? - Kattiina
kipinä kirjoitti:
Ei ehkä niinkään turvallisuus, en tuntenut oloani mitenkään turvattomaksi yksin ollessani enkä tuntisi, vaikka yksin jäisinkin. Olen itsenäinen nainen ja minua melkein ärsyttää, että joihinkin asioihin elämässäni tarvitsen/haluaisin miehen rinnalleni. Esimerkiksi olen varma, että pärjäisin yksinhuoltajana, mutta olisihan se helpompaa, jos ei tarvisi tehdä kaikkea yksin. Matkustelu, opiskelu, työ... Periaatteessa koko elämä "hoituisi" yksin. Mutta haluaisin jakaa sen jonkun kanssa. Sellaisen kanssa, joka tekisi siitä paremman.
Sanoit, että jokaisen rakkauden perään on löytynyt uusi yhtä suuri rakkaus. Minusta tämä ei ole kovin positiivinen kuva. Valitset siis joka kerta a:n. Suhde ei kuitenkaan kestä (syitä en voi kuin arvailla, mutta ilmeisesti rakkaus ei riittänyt korvaamaan puutteita tai ehkä se loppui?), mutta onneksi jostain löytyy parin vuoden yksin olon jälkeen taas uusi a. Ja uusi. Ja uusi. Monesko a on se, josta onnistuu koulimaan c:n?No, luultavasti olen vaan eri vaiheessa elämänkaarta. Minulla lapset on jo tehtynä ja pitkä avioliitto samaten. Haen ehkä eri tyyppistä suhdetta - en miestä, jonka kanssa rakentaa perhe ja tehdä lapsia, vaan miestä, joka saa minut eloon. Minusta nykyinen suhteesi voisi toimia ihan hyvin perheenä - oma avioliittonikin oli aikoinaan miehen kanssa, jonka kanssa hommat toimi, oli helppo rakentaa yhteistä elämää ja kumppanuutta. En muista, pyörivätkö omat sukkanikaan silloin, en muista hullaantumista ja alkuhuumaa - mutta rakastin.
Luulen tavanneeni niitä c-miehiäkin. Nykyisenikin voisi olla, jos elämänhaaveemme ja tulevaisuuden toiveemme osuisivat paremmin kohdilleen. Nykyisellään elämme päivän kerrallaan toisistamme iloiten, mutta tulevaisuus on avoin. - Tossuko
kipinä kirjoitti:
Miten se sinun itsenäisyyttäsi estää, jos mies antaisi sinun päättää kaiken? Siinähän saa täyden vapauden päättää kaikesta. Tietysti päätettävää on sitten enemmän, sekä omat että yhteiset asiat.
Mutta eikö kontrollifriikki päätökset puolestasi tekevä mies olisi itsenäiselle naiselle pahin vaihtoehto?Olet juuri tyypillinen päällepäsmäri nainen. En usko että sulta edes onnistuisi suhde sellaisen miehen kanssa jolla olisi omat mielipiteet ja joka laittaisi asioissa vastaan? Ei onnistuisi koska et olisi suhteen pomo.
Olen tapaillut tämmöisiä kiltempiä miehiä jotka on ennen seurustellut päällepäsmäri naisten kanssa. Ja niistä miehistä todellakin on huomannut sen ettei ne ole tottunut tekemään päätöksiä suhteessa ja saanut tuoda omaa ääntä esille. Hermohan siinä menee enkä jaksa alkaa kouluttaa aikuista miestä. Kouluttamaan sillä lailla että hei haloo, tässä suhteessa on kaksi ihmistä, sano sinä puolet ja minä sanon puolet.
On mullaki helvetin rankka lapsuus. Nuorisokotitausta ja lapsuudessa mutsin piti muuttaa meidän kanssa eri kaupunkiin renttu faijan velkojien takia.
Mutta mä en yritä peittää omaa epävarmuuttani ja haavoittuvuuttani päällepäsmärin alle. Ja sen sanon etten minäkään ole täydellinen.
Musta tuntuu että tuollainen kiltti mies on se helpoin ratkaisu. Mies joka palvoo minua ja antaa minun päättää kaiken, niin eihän sellainen pysty satuttaa ja jättää minua? Eihän? - kipinä
Tossuko kirjoitti:
Olet juuri tyypillinen päällepäsmäri nainen. En usko että sulta edes onnistuisi suhde sellaisen miehen kanssa jolla olisi omat mielipiteet ja joka laittaisi asioissa vastaan? Ei onnistuisi koska et olisi suhteen pomo.
Olen tapaillut tämmöisiä kiltempiä miehiä jotka on ennen seurustellut päällepäsmäri naisten kanssa. Ja niistä miehistä todellakin on huomannut sen ettei ne ole tottunut tekemään päätöksiä suhteessa ja saanut tuoda omaa ääntä esille. Hermohan siinä menee enkä jaksa alkaa kouluttaa aikuista miestä. Kouluttamaan sillä lailla että hei haloo, tässä suhteessa on kaksi ihmistä, sano sinä puolet ja minä sanon puolet.
On mullaki helvetin rankka lapsuus. Nuorisokotitausta ja lapsuudessa mutsin piti muuttaa meidän kanssa eri kaupunkiin renttu faijan velkojien takia.
Mutta mä en yritä peittää omaa epävarmuuttani ja haavoittuvuuttani päällepäsmärin alle. Ja sen sanon etten minäkään ole täydellinen.
Musta tuntuu että tuollainen kiltti mies on se helpoin ratkaisu. Mies joka palvoo minua ja antaa minun päättää kaiken, niin eihän sellainen pysty satuttaa ja jättää minua? Eihän?Kiitos analyysistäsi. En ole varma, mikä sen pointti oli, ilmeisesti kuitenkin mielestäsi sovimme miehen kanssa yhteen. Kiva kuulla.
Kaikkea hyvää sinulle, toivottavasti pääset yli rankasta lapsuudestasi! :) - kipinä
Kattiina kirjoitti:
No, luultavasti olen vaan eri vaiheessa elämänkaarta. Minulla lapset on jo tehtynä ja pitkä avioliitto samaten. Haen ehkä eri tyyppistä suhdetta - en miestä, jonka kanssa rakentaa perhe ja tehdä lapsia, vaan miestä, joka saa minut eloon. Minusta nykyinen suhteesi voisi toimia ihan hyvin perheenä - oma avioliittonikin oli aikoinaan miehen kanssa, jonka kanssa hommat toimi, oli helppo rakentaa yhteistä elämää ja kumppanuutta. En muista, pyörivätkö omat sukkanikaan silloin, en muista hullaantumista ja alkuhuumaa - mutta rakastin.
Luulen tavanneeni niitä c-miehiäkin. Nykyisenikin voisi olla, jos elämänhaaveemme ja tulevaisuuden toiveemme osuisivat paremmin kohdilleen. Nykyisellään elämme päivän kerrallaan toisistamme iloiten, mutta tulevaisuus on avoin.Kiitos, tästä viestistä oli hyötyä, positiivinen tunnelma :) Kiva, ettei tämä keskustelu ole mennyt sellaiseksi, mitä yleensä palstailla näkee: nimettömänä huudellaan mitä sattuu purkaen omia agressioita ja alkuperäistä aihetta ei kukaan muistakaan.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille, minusta tuntuu että olen ratkaisuni löytänyt meidän yhteisten pohdintojen ja mielipiteiden avulla.
Tämä mies on kaikki mitä tarvitsen ja uskon eläväni onnellisen elämän hänen kanssaan. Jos herra unelma-c päättää karauttaa paikalle valkoisella ratsullaan, se on sen ajan mietintä sitten. En kuitenkaan laita elämääni pauselle ja jää odottelemaan.
- ikävä realismi
Se on vaan sellainen juttu että kun tuhlaa nuoruutensa vanhemman eteen ja sitten se vanhempi vaihtaa vielä nuorempaan.
ne on ne tietynlaiset miehet nuorempien naisten perässä.
Tottakai mies oli nuorempana komeampi. Onhan se vaikeaa vanhempaa haluta aidosti.- kipinä
Tämä mies ei ole nuorempien perässä, eksät samanikäisiä. Eikä todellakaan ole minua vaihtamassa, on niin rakastunut ja riippuvainen ja olisi ollut valmis menemään kihloihin jo kuukausia sitten. Hän haluaa perustaa perheen kanssani ja unelmoi kuinka yhdessä matkustelemme eläkkeellä jne... Hän on itse sitonut itsensä tähän suhteeseen ja sulkenut kaikki pakotiet. Jos aikoisi vaihtaa myöhemmin, ei puhuisi miten nyt puhuu vaan haluaisi pitää tulevaisuuden suunnitelmat auki.
- mummeli..
kipinä kirjoitti:
Tämä mies ei ole nuorempien perässä, eksät samanikäisiä. Eikä todellakaan ole minua vaihtamassa, on niin rakastunut ja riippuvainen ja olisi ollut valmis menemään kihloihin jo kuukausia sitten. Hän haluaa perustaa perheen kanssani ja unelmoi kuinka yhdessä matkustelemme eläkkeellä jne... Hän on itse sitonut itsensä tähän suhteeseen ja sulkenut kaikki pakotiet. Jos aikoisi vaihtaa myöhemmin, ei puhuisi miten nyt puhuu vaan haluaisi pitää tulevaisuuden suunnitelmat auki.
Hei!
Viestiketjua luettuani tietyt asiat jäivät mieleeni. Olet ollut kauan yksin, edelliset ihastuksesi eivät ole antaneet vastakaikua, huono fiilis isäsuhteesta. Hienoa että myönnät rehellisesti kaikki nuo asiat, mutta ehkä sun kannattaa tosiaan miettiä että pakenetko hylkäämisen pelkoasi tähän suhteeseen.
Pidätkö miestä itsestäänselvyytenä kaiken tuon rakkauden määrän ja palvonnan takia?
Viestiketjussa mietit että jos löydätkin uuden miehen, enemmän tunteita herättävän ja viehättävämmän. Mitäs jos mies löytääkin jossain vaiheessa uuden naisen, naisen joka rakastaa häntä aidosti? Silloin sinä tyttö kulta putoat korkealta ja kovaa.
Minun mielestäni miehen tunnemaailmassa on jotain pahasti vialla, koska hän ripustautuu sinuun vaikka tietää sinun tunteidesi vähyyden.
Jotain traumoja hänenkin elämässään on varmasti ollut? - Kattiina
mummeli.. kirjoitti:
Hei!
Viestiketjua luettuani tietyt asiat jäivät mieleeni. Olet ollut kauan yksin, edelliset ihastuksesi eivät ole antaneet vastakaikua, huono fiilis isäsuhteesta. Hienoa että myönnät rehellisesti kaikki nuo asiat, mutta ehkä sun kannattaa tosiaan miettiä että pakenetko hylkäämisen pelkoasi tähän suhteeseen.
Pidätkö miestä itsestäänselvyytenä kaiken tuon rakkauden määrän ja palvonnan takia?
Viestiketjussa mietit että jos löydätkin uuden miehen, enemmän tunteita herättävän ja viehättävämmän. Mitäs jos mies löytääkin jossain vaiheessa uuden naisen, naisen joka rakastaa häntä aidosti? Silloin sinä tyttö kulta putoat korkealta ja kovaa.
Minun mielestäni miehen tunnemaailmassa on jotain pahasti vialla, koska hän ripustautuu sinuun vaikka tietää sinun tunteidesi vähyyden.
Jotain traumoja hänenkin elämässään on varmasti ollut?Lisäänpä tähän perään vielä omat puumerkkini.
Luettelit Kipinä tuolla aiemmin asioita, joita elämältäsi haluat. Niitä oli muitakin kuin perhe, ja jokainen niistä vaatii työtä, eivät ne itsestään tipu.
Ehdottaisin, että ottaisit nyt agendallesi jonkun ihan toisen unelmasi. Entäpä se ulkomailla asuminen? Ehkä saisit sen sopimaan elämäntilanteeseesi nyt?
En nimittäin tahdo neuvoa ketään elämään intohimottomasti... - puheet vain puheita
kipinä kirjoitti:
"Jos aikoisi vaihtaa myöhemmin, ei puhuisi miten nyt puhuu vaan haluaisi pitää tulevaisuuden suunnitelmat auki."
Minulle on viiden miehen kohdalla käynyt niin, että mies on puhunut ja käyttäytynyt, kuten sinun miehesi, ja niin vain yhdessä hetkessä puheet ja lupaukset on romutettu.. puun takaa.. salamana kirkkaalta taivaalta.. kun vähiten odottaa..
"Olen kärsimätön, haluan kaiken heti, nyt tai pian. Haluan olla nuori äiti.. Haluan aloittaa perheen heti kun minulle sopii ja tarpeeksi hyvän miehen on oltava silloin paikalla"
Lapset eivät ole mitään hankintoja kuten talo tai auto. Lasten hyvinvointiin ja tasapainoiseen kasvuun vaikuttaa heidän vanhempiensa suhde ja rakkaudelliset välit. Luonto voi hoitaa asian niinkin, että lapsia ei tule, silloin kun sinä haluat, jos ollenkaan.
" Haluan aloittaa perheen heti kun minulle sopii ja tarpeeksi hyvän miehen on oltava silloin paikalla.. Kaippa sitten elän elämääni tämä mies rinnalla ja katson mitä teen sitten, jos tuleekin parempi tarjous kohdalle."
Mies on sinulle siis väline, jolla voisit saavuttaa tavoitteesi, mutta vain siihen asti, kun parempi väline vie hänen paikkansa. Todella narsistinen ajatusmaailma..
Taidat olla 19v.. enimmillään 20v. Elämä tulee vielä opettamaan, että kaikki ei ole siltä miltä se näyttää, eikä kaikki mene omien halujen mukaan.. - kipinä
mummeli.. kirjoitti:
Hei!
Jotain traumoja hänenkin elämässään on varmasti ollut?Hylkäämisen pelosta en tiedä, en ainakaan tunnista sitä itsessäni. (isäsuhteesta ei siis jäänyt huonoa fiilistä, me äidin kanssa hylkäsimme hänet, muutimme uuteen kaupunkiin emmekä taakse katsoneet. pahoittelen jos sait jotenkin kuvan että sitä surisin)
Kyllä, taidan pitää miestä itsestäänselvyytenä.
Minun on vaikea kuvitella, että hänellä olisi silmät tarpeeksi auki huomatakseen muita naisia (uutta naista joka rakastaisi häntä). Ehkä joskus parin vuoden päästä, kun on alkuhuumastaan päässyt. Ainakaan ei sitten minulle tunnu menetys niin pahalta, jos en koskaan ole kovin syvästi rakastanutkaan.
Miehen tunnemaailmasta en osaa sanoa kuin sen, että hän rakastaa minua todella paljon. - kipinä
puheet vain puheita kirjoitti:
"Jos aikoisi vaihtaa myöhemmin, ei puhuisi miten nyt puhuu vaan haluaisi pitää tulevaisuuden suunnitelmat auki."
Minulle on viiden miehen kohdalla käynyt niin, että mies on puhunut ja käyttäytynyt, kuten sinun miehesi, ja niin vain yhdessä hetkessä puheet ja lupaukset on romutettu.. puun takaa.. salamana kirkkaalta taivaalta.. kun vähiten odottaa..
"Olen kärsimätön, haluan kaiken heti, nyt tai pian. Haluan olla nuori äiti.. Haluan aloittaa perheen heti kun minulle sopii ja tarpeeksi hyvän miehen on oltava silloin paikalla"
Lapset eivät ole mitään hankintoja kuten talo tai auto. Lasten hyvinvointiin ja tasapainoiseen kasvuun vaikuttaa heidän vanhempiensa suhde ja rakkaudelliset välit. Luonto voi hoitaa asian niinkin, että lapsia ei tule, silloin kun sinä haluat, jos ollenkaan.
" Haluan aloittaa perheen heti kun minulle sopii ja tarpeeksi hyvän miehen on oltava silloin paikalla.. Kaippa sitten elän elämääni tämä mies rinnalla ja katson mitä teen sitten, jos tuleekin parempi tarjous kohdalle."
Mies on sinulle siis väline, jolla voisit saavuttaa tavoitteesi, mutta vain siihen asti, kun parempi väline vie hänen paikkansa. Todella narsistinen ajatusmaailma..
Taidat olla 19v.. enimmillään 20v. Elämä tulee vielä opettamaan, että kaikki ei ole siltä miltä se näyttää, eikä kaikki mene omien halujen mukaan..Eli mielestäsi pitäisi olla yksin tekemättä mitään unelmien eteen ja vain odottaa, että asiat loksahtaa itsestään kohdilleen? Mitään ei kannata haluta/yrittää, koska mikään ei ole varmaa? Jossittelemaanko ja voivottelemaanko tässä pitäisi käpertyä?
Kyllä todellakin tiedän, ettei kaikki mene miten haluan ja tiedän, että asiat saa kuulostamaan pahalta, kun irrottaa yksittäisiä lauseita kontekstista ja listaa ne peräkkäin.
Jos tulit tänne vain tuomitsemaan minua pitkän elämänkokemuksen suomalla "oikeudella" ilman konkreettisia neuvoja, en tarvitse mielipiteitäsi. - kipinä
Taidat olla 19v.. enimmillään 20v. Elämä tulee vielä opettamaan, että kaikki ei ole siltä miltä se näyttää, eikä kaikki mene omien halujen mukaan..Jos sinut on viisi muka niin rakastunutta miestä jättänyt paremman löytyessä, olet itse tainnut olla väline heille. Muutenkin kuulostaa siltä, että sinulle on tuttua se, ettei asiat mene niinkuin itse haluaisi. Voimia ja jaksamista, toivottavasti tulevaisuudessa saat mitä haluat. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla tietoisesti pyrkiä niitä kohti ;)
Olihan se tietty selvää, että jos tälläisellä palstalla rehellisesti myöntää itsestään vähemmän positiivisia piirteitä, ennemmin tai myöhemmin katkerat kaikkitietävät kukkahattutädit tulee tuomitsemaan ja analysoimaan isäsuhteita. - puheet vain puheita
kipinä kirjoitti:
Eli mielestäsi pitäisi olla yksin tekemättä mitään unelmien eteen ja vain odottaa, että asiat loksahtaa itsestään kohdilleen? Mitään ei kannata haluta/yrittää, koska mikään ei ole varmaa? Jossittelemaanko ja voivottelemaanko tässä pitäisi käpertyä?
Kyllä todellakin tiedän, ettei kaikki mene miten haluan ja tiedän, että asiat saa kuulostamaan pahalta, kun irrottaa yksittäisiä lauseita kontekstista ja listaa ne peräkkäin.
Jos tulit tänne vain tuomitsemaan minua pitkän elämänkokemuksen suomalla "oikeudella" ilman konkreettisia neuvoja, en tarvitse mielipiteitäsi.Asiasi kuulostavat juuri siltä, miten ne olet kirjoittanut. Irrallisina lauseina ne eivät muutu miksikään, vaan pysyvät samana.
Tuntuuko sinusta pahalta lukea omaa tekstiäsi? Ehkä silloin olisikin syytä herätä miettimään omaa ajatteluaan..
Kirjoitukseni ovat vain mielipiteitä ja toteamuksia, minä en ole jakelemassa neuvoja. Jokainen tekee omassa elämässään omat valintansa, mutta elämänkokemusten jakaminen ja avoin keskustelu auttaa laajentamaan ajatusmaailmaa. - puheet vain puheita
kipinä kirjoitti:
Jos sinut on viisi muka niin rakastunutta miestä jättänyt paremman löytyessä, olet itse tainnut olla väline heille. Muutenkin kuulostaa siltä, että sinulle on tuttua se, ettei asiat mene niinkuin itse haluaisi. Voimia ja jaksamista, toivottavasti tulevaisuudessa saat mitä haluat. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla tietoisesti pyrkiä niitä kohti ;)
Olihan se tietty selvää, että jos tälläisellä palstalla rehellisesti myöntää itsestään vähemmän positiivisia piirteitä, ennemmin tai myöhemmin katkerat kaikkitietävät kukkahattutädit tulee tuomitsemaan ja analysoimaan isäsuhteita.Kun tekee keskustelun avauksen, vastukset tulevat olemaan myös sellaisia, jotka eivät aloittajaa miellytä. Tämä on vapaa kirjoituskanava niin kauan, kuin pysytään täällä laadittujen sääntöjen puitteissa.
Kiitos toivotuksista :) Minulle ei ole niinkään väliä, että elämä menisi toiveitteni mukaan, otan elämän vastaan sellaisena kuin se tulee, hymyssä suin :) En ole maailman napa, ympäröivä maailma myös lisää maustetta tähän soppaan.
Tuomitseminen ja analysoiminen juuri kukkahattutädeiltä kuuluu s24:n keskusteluihin. Ettet nyt vain itsekin "sortunut" siihen, mistä muita moitit ;)
"Jos sinut on viisi muka niin rakastunutta miestä jättänyt paremman löytyessä, olet itse tainnut olla väline heille. Muutenkin kuulostaa siltä, että sinulle on tuttua se, ettei asiat mene niinkuin itse haluaisi. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla tietoisesti pyrkiä niitä kohti" - puheet vain puheita
kipinä kirjoitti:
Jos sinut on viisi muka niin rakastunutta miestä jättänyt paremman löytyessä, olet itse tainnut olla väline heille. Muutenkin kuulostaa siltä, että sinulle on tuttua se, ettei asiat mene niinkuin itse haluaisi. Voimia ja jaksamista, toivottavasti tulevaisuudessa saat mitä haluat. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla tietoisesti pyrkiä niitä kohti ;)
Olihan se tietty selvää, että jos tälläisellä palstalla rehellisesti myöntää itsestään vähemmän positiivisia piirteitä, ennemmin tai myöhemmin katkerat kaikkitietävät kukkahattutädit tulee tuomitsemaan ja analysoimaan isäsuhteita."olet itse tainnut olla väline heille"
Niin, aivan näin se on mennyt, hyvä toteamus. Voithan sinäkin olla nykyiselle avomiehellesi väline saada hänen tahtonsa mukaiset asiat elämäänsä sitomalla sinut puoliväkisin suhteeseen, kuka tietää.. - kipinä
Kun tekee keskustelun avauksen, vastukset tulevat olemaan myös sellaisia, jotka eivät aloittajaa miellytä. Tämä on vapaa kirjoituskanava niin kauan, kuin pysytään täällä laadittujen sääntöjen puitteissa.
Kiitos toivotuksista :) Minulle ei ole niinkään väliä, että elämä menisi toiveitteni mukaan, otan elämän vastaan sellaisena kuin se tulee, hymyssä suin :) En ole maailman napa, ympäröivä maailma myös lisää maustetta tähän soppaan.
Tuomitseminen ja analysoiminen juuri kukkahattutädeiltä kuuluu s24:n keskusteluihin. Ettet nyt vain itsekin "sortunut" siihen, mistä muita moitit ;)
"Jos sinut on viisi muka niin rakastunutta miestä jättänyt paremman löytyessä, olet itse tainnut olla väline heille. Muutenkin kuulostaa siltä, että sinulle on tuttua se, ettei asiat mene niinkuin itse haluaisi. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla tietoisesti pyrkiä niitä kohti"Minua miellyttää kaikki vastaukset, jotka yrittävät rakentavassa hengessä olla jollain tavalla avuksi. Olen täällä jo haluamani pohdiskeluavun saanut ja kiittänyt osallistujia ja ilmoittanut, että olen päätökseni tehnyt. Mitäpä jos siis antaisit keskustelun pudota listalta ja kommentoida auki olevia kysymyksiä?
Tähän aiheeseen tuskin kellään on mitään uutta lisättävää. En palaa enää tähän keskusteluun, joten minulle ei kannata enää esittää kysymyksiä tai mielipiteitä. Voitte keskenänne jatkaa keskustelua, jos niin haluatte.
Toivottaisin sinulle onnellista, pitkää ja tervettä elämää, mutta koska et kaipaa elämältäsi mitään, toivotan että "jonkinlaista elämää jossa tapahtuu jotain tai sitten ei" :)
Onneksi et kuulu meihin itsekkäisiin, jotka haluamme pyrkiä saavuttamaan unelmamme ja elämään onnellisen elämän. Minä olen oman elämäni napa siihen asti, että tulen äidiksi ja siitä eteenpäin, kun nuorinkin on aikuinen. Kukaan ei voi elää elämääni puolestani enkä minä voi olla vastuussa esim. mieheni elämästä. Molemmilla on omat elämät, jotka olemme päättäneet jakaa toistemme kanssa ja yhdistää monella elämänalueella. - kipinä
"olet itse tainnut olla väline heille"
Niin, aivan näin se on mennyt, hyvä toteamus. Voithan sinäkin olla nykyiselle avomiehellesi väline saada hänen tahtonsa mukaiset asiat elämäänsä sitomalla sinut puoliväkisin suhteeseen, kuka tietää..Ei tässä olla edes puoliksi väkisin. Monta mahdollisuutta olisi ollut lopettaa, mutta en ole halunnut.
Mutta eräänlaisia välineitä varmasti jokainen olemme toisillemme. Kutsuisin niitä mieluummin rooleiksi. Lapset hyötyy vanhemmistaan ja jossain vaiheessa vanhemmat lapsistaan. Puolisot saavat ja antavat asioita puolin ja toisin. Tärkeintä on, että roolit ovat tasapainossa.
Uskon, että suhteessani sekä minä että hän saamme toisiltamme sen, mitä haluamme. Jos se tilanne joskus muuttuu, on varmasti molemmille parempi löytää uusi "väline", jonka kanssa antaa ja saada asioita. - puheet vain puheita
kipinä kirjoitti:
Minua miellyttää kaikki vastaukset, jotka yrittävät rakentavassa hengessä olla jollain tavalla avuksi. Olen täällä jo haluamani pohdiskeluavun saanut ja kiittänyt osallistujia ja ilmoittanut, että olen päätökseni tehnyt. Mitäpä jos siis antaisit keskustelun pudota listalta ja kommentoida auki olevia kysymyksiä?
Tähän aiheeseen tuskin kellään on mitään uutta lisättävää. En palaa enää tähän keskusteluun, joten minulle ei kannata enää esittää kysymyksiä tai mielipiteitä. Voitte keskenänne jatkaa keskustelua, jos niin haluatte.
Toivottaisin sinulle onnellista, pitkää ja tervettä elämää, mutta koska et kaipaa elämältäsi mitään, toivotan että "jonkinlaista elämää jossa tapahtuu jotain tai sitten ei" :)
Onneksi et kuulu meihin itsekkäisiin, jotka haluamme pyrkiä saavuttamaan unelmamme ja elämään onnellisen elämän. Minä olen oman elämäni napa siihen asti, että tulen äidiksi ja siitä eteenpäin, kun nuorinkin on aikuinen. Kukaan ei voi elää elämääni puolestani enkä minä voi olla vastuussa esim. mieheni elämästä. Molemmilla on omat elämät, jotka olemme päättäneet jakaa toistemme kanssa ja yhdistää monella elämänalueella."haluamme pyrkiä saavuttamaan unelmamme ja elämään onnellisen elämän."
Viimeistään siinä vaiheessa, kun ja jos lapsia ilmaantuu elämä alkaa opettaa mistä on oikeasti kysymys. Jo vastasyntyneet näyttävät, että maailman kirjat menevät sekaisin ja oikeastaan mikään ei mene vanhempien toiveiden mukaan.
Olen terve ja onnellinen, ja elänyt pitkään, kiitos vaan huolenpidosta :) - nuori itsekin
"haluamme pyrkiä saavuttamaan unelmamme ja elämään onnellisen elämän."
Viimeistään siinä vaiheessa, kun ja jos lapsia ilmaantuu elämä alkaa opettaa mistä on oikeasti kysymys. Jo vastasyntyneet näyttävät, että maailman kirjat menevät sekaisin ja oikeastaan mikään ei mene vanhempien toiveiden mukaan.
Olen terve ja onnellinen, ja elänyt pitkään, kiitos vaan huolenpidosta :)No on se kumma jos ei saa PYRKIÄ johonkin siksi että se ei välttämättä mene tismalleen niin kuin haluaa. Ja kyllä nuorellakin ihmisella voi olla elämänkokemusta sekä maailmankirjojen sekaisin menosta että lapsiperheen elämästä. Aika vähättelevään sävyyn täällä nämä ikänsä valtuuttamat elämän asiantuntijat puhuvat nuorille.
- puheet vain puheita
nuori itsekin kirjoitti:
No on se kumma jos ei saa PYRKIÄ johonkin siksi että se ei välttämättä mene tismalleen niin kuin haluaa. Ja kyllä nuorellakin ihmisella voi olla elämänkokemusta sekä maailmankirjojen sekaisin menosta että lapsiperheen elämästä. Aika vähättelevään sävyyn täällä nämä ikänsä valtuuttamat elämän asiantuntijat puhuvat nuorille.
Minusta sinun kirjoituksesi on vähättelevä sinua vanhempia ja elämää kokeneempia kohtaan. Kaksikymppisellä ei voi todellakaan olla elämänkokemusta siinä kuin viisikymppisellä. Lapset kasvatettu aikuiseksi, parisuhdetta takana 30 vuotta, työelämää yli 30 vuotta.. noin esimerkiksi..
Mutta jokaisen on tehtävä omat "virheensä" elämässä, elämä on paras opettaja.. usein kantapään kautta.
Pyrkimyksen, toiveet, unelmat, haaveet, suunnitelmat, odotukset.. inhimillisiä piirteitä, ihmisyyteen kuuluvia. Tottahan toki hankitaan useimmiten vaikka työ ja koti, ja suunnitellaan lomamatkoja.. se miten tavoitteisiin päästään, jos päästään, on oma juttunsa.
Toiset käyttävät muita hyväkseen häikäilemättä, jopa tekevät vilunkia oman edun tavoittelemiseksi. Minusta tuo ap:n tapa käyttää toisen rakkautta hyväkseen on toisen ihmisen tunteilla pelaamista ja hyväksikäyttöä. Mies on tietenkin itse vastuussa omista valinnoistaan, mutta itse tuntisin vastuuta myös toista ihmistä kohtaan, enkä lähtisi suhteeseen, jossa en rakastaisi kumppania, eikä seksuaalinen vetovoimakaan ole syttynyt.
Miten ap:n unelmat muka täyttyvät, jos hänen miehensä ei viehätä häntä eikä hän rakasta kumppaniaan? Hän jopa aloituksessaan pitää asiaa ongelmana.. No, jokainen tablaa tyylillään.. :)
- Tylyä pahkaa
Neuvo. Puhu miehelle, vaikka ihan erillisellä keskusteluun varatulla ajalla, ennenkuin ihmettelee itse asiaa.
Minun itseni kävi erikoisesti joitakin kk sitten. Rakastuin silmittömästi. Se osoittautui molemminpuoliseksi... Arkea, iloa, yhteistä touhuilua, sitä läheisyyttä ja hyvää seksiä on. On nyt taas lähtenyt kotoani jo... Kun palaan sinne, hiljaisuus ja muistot lyövät vastaan, tuoksukin.
On jotain kotitöitä tehnyt pois alta.
Kysyi aamulla varhain, näemmekö jo huomenna, tai ylihuomenna... Itseäni jolloinkin ahdistaa aikataulut- arkikin on. Kunhan tietyt asiat rullautuvat, taitaisi olla aika asua kahden, mutta kiire ei ole- ei, koska olen tottunut vuosia singlenä pyörittämään arkeani, ja tuntuu oikeasti oudolta kun joku toinen ihminen on- tiskannut, tai pessyt sukkiani, siistinyt lattiaa, tms. Myös tavarakaaos on kotiin tullut kuin itsekseen, asiasta oli jo keskustelua. Osaamme riidelläkkin...
Rakkaus on silti se isompi, liki järjetön... Osaamme hukata pieniä tulojammekkin yhteiseen. - Nähty on
Tässä nyt on taas tyydytty ja menty järki edellä suhteeseen.
Pieni nirsoilu olisi kannattanut...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883