Alkoholister får öl för att städa Essens gator.

något för FINLAND ?

Den tyska staden Essen har satt igång ett omstritt projekt där alkoholister och narkomaner sätts i arbete som gatusopare.
Timlönen är bara 1,25 euro men deltagarna får också ett mål varm mat under arbetsdagen och tre flaskor öl då arbetsturen är över.
Rökare får också cigaretter för arbetet.
Arbetet sker under övervakning av socialarbetare och modellen har tagits från Holland.(svenska yle )

11

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustbo 30

      Vi har så många förbud och regler här i Finland så det skulle nog aldrig godkännas.Ingen dum ide annars,men allför lång får kanske arbetsdagen inte vara,missbrukare har ofta kort stubin.

    • Skärdgårdsbo, finsk

      Just just, igen gamla idee kommer till nyheter! Det är bara konst att lönbetalare kan spara och allmän lönnivå börjar ändra: nere. Är den det dom vi vill? Kan vi tänka någon annan väg att hjälpa dem?

      • det är svårt

        Det skulle kanske motivera dem att vara nyktra åtminstone några timmer per dag .Vi kan nog ta det lugnt,inte kommer det att hända här i Finland.Tänk nu,tobak och alko.Här sätter vi dem en vecka på "intensiv vård ",när de är riktigt nergångna,så orkar de forsätta att dricka igen.


      • Skärdgårdsbo, finsk
        det är svårt kirjoitti:

        Det skulle kanske motivera dem att vara nyktra åtminstone några timmer per dag .Vi kan nog ta det lugnt,inte kommer det att hända här i Finland.Tänk nu,tobak och alko.Här sätter vi dem en vecka på "intensiv vård ",när de är riktigt nergångna,så orkar de forsätta att dricka igen.

        Nå vad har jag förstod, alkohol och narkotik problem är sjukdomar problem, inte bara social. De många ha sagt att fast livet ha varit bra, ekonom ha varit ok, kärlek, familjen osv. ha varit bra men den smak... Herregud hur bra den alkohol kan smakar! Och de kan inte sluta. När kommer den tid att de behöver ren alkohol och försöka köpa renmedelprodukter på bensinstationer, hela kroppen liksom ropar den alkohol, så den kan inte slutar, tyvärr. Och de som t ex Alko säljer, räcker inte mera. De är lika svaga! En man berättade många år sedan i dokumentfilmen att biltvättprodukter brännar i hela kroppen och den ont som han känner, är nånting så hemsk att han hittar inte ord hur berättar på den, men snart ont blir och livet är känner lätta. Hemsk :(
        Jag tror att bäst för dem är att hälsovårdministeriet ta dem egen hand och den efter ingen kommun kan inte ta till jobbet dem om kommun behöver sopare; de skulle anställa riktig jobbare med riktig lönnivå, men de som kommer via hälsovårdsystem, är bara ytterligare. Hoppas du förstod min svenska, jag studerar den ännu...


      • det är svårt
        Skärdgårdsbo, finsk kirjoitti:

        Nå vad har jag förstod, alkohol och narkotik problem är sjukdomar problem, inte bara social. De många ha sagt att fast livet ha varit bra, ekonom ha varit ok, kärlek, familjen osv. ha varit bra men den smak... Herregud hur bra den alkohol kan smakar! Och de kan inte sluta. När kommer den tid att de behöver ren alkohol och försöka köpa renmedelprodukter på bensinstationer, hela kroppen liksom ropar den alkohol, så den kan inte slutar, tyvärr. Och de som t ex Alko säljer, räcker inte mera. De är lika svaga! En man berättade många år sedan i dokumentfilmen att biltvättprodukter brännar i hela kroppen och den ont som han känner, är nånting så hemsk att han hittar inte ord hur berättar på den, men snart ont blir och livet är känner lätta. Hemsk :(
        Jag tror att bäst för dem är att hälsovårdministeriet ta dem egen hand och den efter ingen kommun kan inte ta till jobbet dem om kommun behöver sopare; de skulle anställa riktig jobbare med riktig lönnivå, men de som kommer via hälsovårdsystem, är bara ytterligare. Hoppas du förstod min svenska, jag studerar den ännu...

        Jag jobbade många år med alkoholister och andra missbrukar (som frivillig )och vården som vi har är alldeles otillräklig..De bästa resultaten uppnås när någon blir troende,de får något annat i stället för alkoholen.Imånga av de här "fria församlingarna "påminner gudstjänsterna ofta om "glädjefester "(med alkohol )om du förstår hur jag menar.
        En sjukdom är ju alkoholsm,det är klart.Vi har inte råd heller att satsa så mycket pengar på alkoholist och drogberoendes vård,de insjuknar ju ofta mer än andra i alla möjliga fysiska livshotande sjukdomar som fordrar sjukhusvistelser på nyt och på nytt igen och det är inte billigt.
        Visst förstår man dina inlägg,du skriver bättre och bättre(brukar läsa dem på RKPspalten också )Fortsätt absolut att skriva på svenska.


      • Skärdgårdsbo, finsk
        det är svårt kirjoitti:

        Jag jobbade många år med alkoholister och andra missbrukar (som frivillig )och vården som vi har är alldeles otillräklig..De bästa resultaten uppnås när någon blir troende,de får något annat i stället för alkoholen.Imånga av de här "fria församlingarna "påminner gudstjänsterna ofta om "glädjefester "(med alkohol )om du förstår hur jag menar.
        En sjukdom är ju alkoholsm,det är klart.Vi har inte råd heller att satsa så mycket pengar på alkoholist och drogberoendes vård,de insjuknar ju ofta mer än andra i alla möjliga fysiska livshotande sjukdomar som fordrar sjukhusvistelser på nyt och på nytt igen och det är inte billigt.
        Visst förstår man dina inlägg,du skriver bättre och bättre(brukar läsa dem på RKPspalten också )Fortsätt absolut att skriva på svenska.

        Jösses, vad hittade jag! När jag läste din text att du har läsa på RKPspalten, så tänkte jag skriva min "nick name" i google. Där finns t ex här grej, som är verkligen inte min skrivning:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12087576

        Visar att någon ha använd samma "nick name". Sjuk människa, den tror jag.
        Jag vill säga att aldrig har jag skrev nånting liksom där, att jag vill att "surut voisi vaihtaa venäläisiin turisteihin." Jag har finlandssvensk släkting, herregud! Jag förstår bra om någon vill inte studera svenska mera efter grundskolan men inte rekommenderar jag att "tvängsvenskan" måste slutar i finska skolor.
        Nå, man måste hoppas att de duktigare förstår att på RKPspalten finns tonåriga barn och unga män som troligtvis ha bara låg skolning och kanske de år också arbetslösar.


      • Skärdgårdsbo, finsk
        Skärdgårdsbo, finsk kirjoitti:

        Jösses, vad hittade jag! När jag läste din text att du har läsa på RKPspalten, så tänkte jag skriva min "nick name" i google. Där finns t ex här grej, som är verkligen inte min skrivning:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12087576

        Visar att någon ha använd samma "nick name". Sjuk människa, den tror jag.
        Jag vill säga att aldrig har jag skrev nånting liksom där, att jag vill att "surut voisi vaihtaa venäläisiin turisteihin." Jag har finlandssvensk släkting, herregud! Jag förstår bra om någon vill inte studera svenska mera efter grundskolan men inte rekommenderar jag att "tvängsvenskan" måste slutar i finska skolor.
        Nå, man måste hoppas att de duktigare förstår att på RKPspalten finns tonåriga barn och unga män som troligtvis ha bara låg skolning och kanske de år också arbetslösar.

        I här grej finns min komment, den kan säga direkt:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12549365


      • det är svårt
        Skärdgårdsbo, finsk kirjoitti:

        I här grej finns min komment, den kan säga direkt:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12549365

        På RKPspalten finns det många som "lånar " andras"nick name ",man lär sig att känna igen de som är "äkta ",du skriver sakliga inlägg.Där är så många som provocerar och skriver sårande kommentarer om svenskspråkiga,inget att bry sig om.


      • jag rekommenderar
        det är svårt kirjoitti:

        På RKPspalten finns det många som "lånar " andras"nick name ",man lär sig att känna igen de som är "äkta ",du skriver sakliga inlägg.Där är så många som provocerar och skriver sårande kommentarer om svenskspråkiga,inget att bry sig om.

        Alla svenskspråkiga borde besöka SUOMI 24 s RKPforumet,där skrivs sanningar om oss hur,rit också på Senioripalstan finns det intressanta inlägg.


      • trollipalsta se on
        jag rekommenderar kirjoitti:

        Alla svenskspråkiga borde besöka SUOMI 24 s RKPforumet,där skrivs sanningar om oss hur,rit också på Senioripalstan finns det intressanta inlägg.

        Mene pois trolli.
        Gå bort trolli.


      • lamf
        trollipalsta se on kirjoitti:

        Mene pois trolli.
        Gå bort trolli.

        Tycker du så ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1820
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      235
      1590
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      90
      1504
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      164
      1105
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      916
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      95
      817
    Aihe