Miksi entiset uskovaiset helluntailaiset puhuvat yhä kielillä?

Ihmettelevä yksilö

Monet helluntailaiset, jotka ovat luopuneet uskosta puhuvat jatkuvasti kielillä, siis silloin kun tahtovat. Miksi se on mahdollista? Kielethän ovat merkki Pyhästä Hengestä. Jotkut jopa käyttävät kieliä karaokessa ravintoloissa, se kyllä kuulostaa hienolta, kun kukaan ei voi tunnistaa kieltä. Miksi tämä on mahdollista?

101

819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skeptinen näkemys

Yksinkertaisin selitys usein on oikea selitys. Mikä voisi olla yksinkertaisin mahdollinen selitys juuri tähän ilmiöön?

Jos huomioidaan, että kieliellä puhumisesta ei edes siinä muodossa kuin se syvästi uskossa olevien keskuudessa esiintyy, ole mitään tieteellistä näyttöä, niin mikä onkaan sitten uskosta luopuneen kielillä puhumisen salaisuus? Voisiko olla mahdollista että he vain esittävät?

Jos he pystyvät esittämään kielillä puhumista niin pystyvätkö muutkin ihmiset? Pelkkä esittäminen ainakin olisi yksinkertaisin selitys koko kielilläpuhumisen ilmiöön.

• (''-'')

Pyhä Henkihän ei lähde pois ihmisestä, vaikka eroaisikin helluntaiseurakunnasta.

• hellari...

Room 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu. Lahja voi jäädä, vaikka sydän on luopunut Herrasta. Luopiolla lahjaa voi käyttää sielunvihollinen.
      Muistan erään sisaren, joka oli palavassa uskossa ja sitten joutui katkeruuteen ja käänsi selkänsä Jumalalle. Hän kertoi, että hän puhui kapakassa päissään kielillä ja hauskutti niin seuralaisiaan. Kiitos Jumalalle, että tämä nainen sai armon uudistua uskossaan ja hän itsekin hirvitteli että oli pilkannut tällä tavoin Jumalan lahjoja.
      Tunnen myös erään luopioveljen, joka humalassa puhuu kielillä, mutta saattaa heti alkaa puhumaan rivoja ja kiroilla. Kyllä hänellä kaipaus on vielä Jumalan puoleen, mutta on vajonnut syvälle syntiin, käyttää päihteitä, elää avoliitossa ja ei käy sanankuulossa.

• Mazdels (ei kirj.)

Kysyisin hieman asian vierestä "hellarilta": Miten näiden kertomiesi "luopioiden" kanssa meneteltiin teidän helluntaiseurakunnassa? Nuhdeltiinko heitä vanhimmiston ja pastorin toimesta tai erotettiinko heidät seurakuntayhteydestä?

• tarkennus

Hellari. Tuo raamatun kohta taitaa viitata Israelin kansan kutsumiseen eikä siis ns. Hengen armolahjoihin. Katso asiayhteys missä tästä puhutaan. Totta on että yhden jakeen perusteella saa toisenlaisen käsityksen jolloin kokonaisuus sekoittuu. Siunausta sinulle Hellari.

• miten on ?

"tarkennus Hellari. Tuo raamatun kohta taitaa viitata Israelin kansan kutsumiseen eikä siis ns. Hengen armolahjoihin."
        Totta näin on ! Itse en ole koskaan tuollaiseen törmännyt, että luopio puhuisi kielillä.Tietääkö joku, mitä Raamattu asiasta sanoo ? Olen luullut, että kielilläpuhuminen lakkaa , jos ei ole yhteydessä Jumalaan.

Room 11:29

24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
        25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
        27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
        28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
        29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
        30. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta,
        31. samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden.
        32. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
        34. Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
        35. Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
        36. Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.

• no selvitellään

Nyt sinä hellari 2.10. kirjoittamasi tekstin irrotit asiayhteydestä.

Kun ja jos uskova lähtee elämän tieltä, jossa on ikuisen elämän sanat.
        niin ei Henki pidä armolahjoja saastaisessa. Se oppi on mitä esität isien perinnäispörinöitä, ei raamattua.

Kun Henki lähtee ihmisestä, enkä puhu elämänhengestä, se lähtee saastaisuuden tähden.
        Siksi se, mitä "kielilläpuhumisesta" opetetaan on osaltaa hyvin harhaa.
        Näinollen kannattaisi hapattesta päästä eroon, eli väärä kielilläpuhminen, siitä on puhe.

Puhukoon siellä rukouskammiossa, mitä puhuu, siis uskovakin.
        srk. ennemmin ymmärrettävää sanaa.

Jos joku vieraskielinen on paikalla, eikä kukaan häntä ymmärrä ja jos ei ole tulkkaajaa, eikä kellään ole armolahjaa "kääntää" ymmärrettävään muotoon, niin vaietkoon raamatun mukaan.

Eikä hurmoskielten kirjo raamatullisesti srk. ole kuin lihallista esittäytymistä.
        Ennemmin 5 ymmärrettävää sanaa, kuin 10 000 hurmoskielen sanaa, näin kertoo Isokirja... Siis johtopäätös on se, että rakentukoon sillä hurmoskilelellään siellä rukouskammiossaan.

Ei sitä tarvitse tuoda "kirkkoonsa" sillä se saa harhan liikkeelle.

Lukekaa ennemmin raamattua, jos muuta ei osata.

• Raamattu puhuu

Room 11:29 puhuu pelkästään Israelista, se ei liity seurakunta-ajan armolahjoihin. Jumala ei kadu Israelin kutsumista, vaan pelastaa Israelin jäännöksen ahdistuksen jälkeen. Tällä armolahjalla tarkoitetaan suurinta armolahjaa, PELASTUSTA.

• n äin
        Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:

Kysyisin hieman asian vierestä "hellarilta": Miten näiden kertomiesi "luopioiden" kanssa meneteltiin teidän helluntaiseurakunnassa? Nuhdeltiinko heitä vanhimmiston ja pastorin toimesta tai erotettiinko heidät seurakuntayhteydestä?

Nuhdeltiin ja lopuksi hakattiin takapihalla,,,lapiolla.

• Kuuluuhan ne kielilläpuhumiset selittääkin! Tietysti tulkin pitää selittää ne oikein, ja mitä sille voi voi jos kielillä puhuen tullut kirosanoja?

• Itse nähty,ei juorut
        Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:

Luopiotila miten sen määrittelee? mut syntiä saa tehdä. saavat huorata ja juoda!Pieni nuhtelu ja sen jälkeen pääsee palvelemaan,näin Porin Helluntaissa!

• Mistä lähteestä?

On mahdollista, että kielilläpuhumisen lahja ei ole aina Jumalasta. Kielilläpuhumista esiintyy muissakin uskonnoissa, esimerkiksi hindulaisuudessa ja shamanismissa. Sama koskee ihmeitäkin. Nämä siis eivät ole varmoja todisteita kristillisyydestä.

• minä uskon

" Kielilläpuhumista esiintyy muissakin uskonnoissa, esimerkiksi hindulaisuudessa ja shamanismissa."
        Jos esiintyy, niin se on demoni henkivallan aiheuttamaa.

" On mahdollista, että kielilläpuhumisen lahja ei ole aina Jumalasta."

Evankeliumi Johanneksen mukaan 14 luku

13 ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa.
        14 Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.

Lupaus Pyhästä Hengestä
        15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.

16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.
        17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä.
        Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

• Mistä lähteestä?
        minä uskon kirjoitti:

" Kielilläpuhumista esiintyy muissakin uskonnoissa, esimerkiksi hindulaisuudessa ja shamanismissa."

13 ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa.

Lupaus Pyhästä Hengestä

16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.
        17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä.

> " Kielilläpuhumista esiintyy muissakin uskonnoissa, esimerkiksi hindulaisuudessa ja shamanismissa."
        > Jos esiintyy, niin se on demoni henkivallan aiheuttamaa.

Entäpä jos kielilläpuhumisen tai ihmeiden taustalla on torontolaisuus, äärikarismaattisuus, new wine tai healing room?

Matt. 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• minä uskon
        Mistä lähteestä? kirjoitti:

> " Kielilläpuhumista esiintyy muissakin uskonnoissa, esimerkiksi hindulaisuudessa ja shamanismissa."

Entäpä jos kielilläpuhumisen tai ihmeiden taustalla on torontolaisuus, äärikarismaattisuus, new wine tai healing room?

Matt. 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

" Entäpä jos kielilläpuhumisen tai ihmeiden taustalla on torontolaisuus, äärikarismaattisuus, new wine tai healing room? "

Ainoa minkä noista mainitsemistasi yhteisöistä tiedän vähän, on Torontolaisuus , olen nähnyt tv:ssä ja kuullut puhuttavan, on se että, ihmiset jotka olivat "tuon voiman " alla, ääntelivät kuin eläimet, sätkivät, potkivat ect.
        Kuuluuko moinen sirkus sinusta Jumalan Pyhän Hengen toimintaan ?
        Minusta ei.
        Eli henki mikä ei ole Jumalasta on saastaisen demoni hengen aikaansaamaa.

Matt. 7:22 On todella VAKAVA varoitus ja itsetutkistelun paikka. Tänä aikana jos milloin, henkien eroittamisen armolahjalla on käyttöä.

• Raamattu puhuu
        minä uskon kirjoitti:

Lupaus Pyhästä Hengestä

Johannes 14 puhuu, aivan oikein, Pyhän Hengen saamisesta, eli pelastuksesta. Kielet eivät liity siihen mitenkään.

• Raamattu puhuu
        Mistä lähteestä? kirjoitti:

Raamattu ei missään kohtaa tue nykyistä "kielillä puhumista". Kukaan ei Raamatussa puhunut siansaksaa tai rukoillut siansaksaksi. 1.Korinttolaiskirje kirjoitettiin aikana, jolloin Apostolit elivät vielä ja heillä nämä apostoliset ihme- ja merkkilahjat toimivat. Myöhemmässä vaiheessa, esim. efesolais- ja roomalaiskirjeessä puhutaan armolahjoista, mutta esim. kielet ja muut ihme- ja merkkilahjat on jätetty pois, koska ne olivat vain väliaikaisia lahjoja.

• voimassa edelleen
        Raamattu puhuu kirjoitti:

Raamattu ei missään kohtaa tue nykyistä "kielillä puhumista". Kukaan ei Raamatussa puhunut siansaksaa tai rukoillut siansaksaksi. 1.Korinttolaiskirje kirjoitettiin aikana, jolloin Apostolit elivät vielä ja heillä nämä apostoliset ihme- ja merkkilahjat toimivat. Myöhemmässä vaiheessa, esim. efesolais- ja roomalaiskirjeessä puhutaan armolahjoista, mutta esim. kielet ja muut ihme- ja merkkilahjat on jätetty pois, koska ne olivat vain väliaikaisia lahjoja.

" kielet ja muut ihme- ja merkkilahjat on jätetty pois, koska ne olivat vain väliaikaisia lahjoja. "Älä puhu ROSKAA !
        Apostolien teot 2
        1. Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

5. Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.

6. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.

8. Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?

11. kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
        ".
        14. Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
        15. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
        16. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:

17. 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.

18. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.

• voimasa edelleen

Johannes 14 puhuu, aivan oikein, Pyhän Hengen saamisesta, eli pelastuksesta. Kielet eivät liity siihen mitenkään.

"Johannes 14 puhuu, aivan oikein, Pyhän Hengen saamisesta, eli pelastuksesta. Kielet eivät liity siihen mitenkään. "
        Jo on puurot ja vellit sekaisin. Pelastus on ensin ja Pyhä Henki sitten. Ja kielet liittyvät siihen EDELLEEN ! Kaikkille kielet eivät jää , mutta useimmille jäävät.

• Raamattu puhuu
        voimassa edelleen kirjoitti:

" kielet ja muut ihme- ja merkkilahjat on jätetty pois, koska ne olivat vain väliaikaisia lahjoja. "Älä puhu ROSKAA !
        Apostolien teot 2
        2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

5. Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.

6. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.

11. kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
        ".
        14. Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
        15. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.

17. 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.

18. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.

Mutta et sinäkään ilmeisesti näe tämän Pietarin puheen täyttyneen kokonaan? Vai onko sinusta kaikki liha jo saanut Pyhän Hengen? Profeetta Jooel ennustaa tässä Israelin pelastumisesta Ahdistuksen ajan jälkeen. "Teidän poikanne, teidän tyttärenne..." ovat Israelilaisia. Jooel ei vanhan liiton profeettana nähnyt seurakunta-aikaa edes ennustuksissaan, koska se oli silloin vielä Jumalan salaisuus! Eihän Johannes Kastajakaan tiennyt seurakunta-ajasta mitään, kun hän julisti Matteuksen evankeliumissa, että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Hän näki Jeesuksen Pelastajana ( = Pyhän Hengen kaste) ja Tuomarina ( = tulikaste) Hän ei nähnyt, että näiden kasteiden välillä on seurakunnan aika! Tulikaste on tulossa vasta Valkoisella Valtaistuimella kun jumalattomat joutuvat tulijärveen.
        Kielten armolahja ei toiminut kauaa, koska sen tarkoitus tuli täytettyä. Paavalin opetuksen mukaan se oli merkki ei-uskoville juutalaisille. Kielet ovat muuten jo vanhassa testamentissa olleet aina merkkinä tuomiosta. Tämä tuomio tuli v. 70 kun roomalaiset (pakanat eli kielet) tuhosivat Jerusalemin Temppelin. Miksi luulette, että Jumala antaisi vielä varoituksen merkkiä juutalaisille????

• Raamattu puhuu
        voimasa edelleen kirjoitti:

"Johannes 14 puhuu, aivan oikein, Pyhän Hengen saamisesta, eli pelastuksesta. Kielet eivät liity siihen mitenkään. "
        Jo on puurot ja vellit sekaisin. Pelastus on ensin ja Pyhä Henki sitten. Ja kielet liittyvät siihen EDELLEEN ! Kaikkille kielet eivät jää , mutta useimmille jäävät.

Kyllä Pyhä Henki tulee ihmiseen tasan pelastuksen hetkellä! Raamattu sanoo, että "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa!" Jeesus kastaa uskoon tulleen henkilön heti pelastushetkellä Pyhällä Hengellä omaan Seurakunta-ruumiiseensa, jonka Pää Hän itse on. Luepas uudelleen Room. 8:9 ja 11 sekä 1.Kor.12:13.
        Kielet eivät ole koskaan liittyneet pelastukseen, vaan ne olivat apostolisia merkkilahjoja. Eikä Raamattu missään opeta, että kielet jäävät toisille, ja toisille sitten taas ei. Vai löydätkö sellaista Raamatusta? (et takuulla!)

• Tutkikaa itse!
        voimassa edelleen kirjoitti:

Apostolien teot 2

".

Ei kielten armolahja ole enää voimassa. Se kuului apostolisiin ihme- ja merkkilahjoihin, eli oli Apostolien tunnusmerkkejä. Nyt meillä ei ole enää Apostoleja!
        1.kor.12:28 kertoo, että Jumala asetti seurakuntaan ENSIKSI muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
        Tässä "eri kielillä" tarkoittaa kreikan, alkukielen mukaan oikeita kieliä, ei siansaksaa!
        Seuraavaksi jae 29 "eivät suinkaan kaikki ole apostoleja...profeettoja...opettajia....voimallisia tekoja? jne
        Huomaamme, että meillä ei enää ole apostoleja eikä profeettoja, kun Raamattu on kirjoissa ja kansissa. Raamattu nimenomaan sanoo, että Jumala asetti apostolit ja profeetat seurakunnan perustaksi! Meillä ei siis ole niitä armolahjojakaan, mitkä olivat Apostolien tunnusmerkkejä, eli ihme- ja merkkilahjoja! Ne ovat lakanneet! Meillä ei ole enää profeettojakaan, koska Raamattu on kirjoitettu valmiiksi, se on täydellinen, joten uutta ilmoitusta ei enää tarvita. Täydellistä ei voi täydentää!
        Apostoien teoissa ja korinttolaiskirjeessä mainittu kielten armolahja on vain yksi ja sama lahja, -pelkästään oikeat pakanain kielet. Ei siis enkelten tai henkien kieltä, ei rukouskieltä, ei mitään epämääräistä suhistelua. Raamatussa kielillä VAIN SAARNATTIIN, ja siksi kukaan nainen ei puhunut kielillä, sillä nainen ei ole tarkoitettu saarnaamaan Jumalan sanaa.

• no selvitellään.

No, nykyään koulussa opetetaan vieraita kieliä ja se kilien puhuminen on aivan luonnollsta, tosin vanhuudessa se kieli unohtuu.

Kun luemme Apostolien tekoja, näemme sen, kuinka Pyhä Henki aina armolahjojensa kautta rakentaa seurakuntaa. Niinkuin tuossakin "kielten ihmseessä" mitä Sana opettaa.

luetaan.

Apt 2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
      Apt 2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
      Apt 2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
      Apt 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
      Apt 2:5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
      Apt 2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
      Apt 2:7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
      Apt 2:8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
      Apt 2:9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
      Apt 2:10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
      Apt 2:11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja." ..

Siis mitä tuosta voimme ymmärtää??

Oli helluntai- tuli humaus, - tuliset kielet itsekunkin päällä. Okei.
      Se tilanne täyttyi heidät Pyhällä Hengellä ja mitä tämä Pyhä Henki sitten teki?
      Kirkasti pelastusta -- kenelle?? vieraskielisille..
      Kaikkihan eivät ymmärtäneet paikallista kieltä.

jae 6. .... --- tämä ääni kuului---- sillä kukin kuuli heidän puhuvan----- mitä?....
      hänen omaa kieltänsä...

Siis kielilläpuhmisen lahja ilmeni --- ymmärrettävän kielen kautta--- kuulijoille.

No, nyt jos helluntaissa esiintyy kielillä puhumista, jos et sitä osaa, se on sinulle vierasta, mutta kohde, mille tämä helluntalainen puhuu, on vieraskielinen. Hän siis puhuja on sen kielen oppinut ,vaikka koulussa, tai opiskellut sitä.

Eikä se kieli unohdu, vaikka lähtee uskosta maailmaan, sillä maailmassakin puhutaan """ kielillä """ aivan luonnollisesti tänäpäivänä.

Oliko vaikeeta???

• Raamattu puhuu

Mutta kun helluntailaisuudessa ei puhuta oikeita kieliä niin kuin Apostolit Raamatussa, vaan pelkkää noloa siansaksaa.

• Ex-hellari

Olin nuorena uskossa noin seitsemän vuotta, ihan perinteisessä helluntaiseurakunnassa. Täytyin Pyhällä Hengellä, ja sain kielet. Kun luovuin uskosta, ja lähdin maailmaan, kielet jäivät... Joskus nykyäänkin rukoilen, ja olen "kokeillut" puhua kielillä kuten silloin uskovaisena. Ja pystyn siihen edelleen. En ole mielestäni sekaantunut missään vaiheessa mihinkään kyseenalaiseen, en kummassakaan ääripäässä (äärikarismaattisuuden kundaliiniharhat vs okkultismi, idän uskonnot jne jne) vaan siis ihan perihelluntailainen olin. Nykyään elän tavallista perheenäidin elämää, avioliitossa jne. Mutta pystyn edelleen puhumaan kielillä... Sanotteko siis, että kielilläpuhumiseni oli alunalkaenkin väärää? Vai, että se nyt jotenkin on muuttunut väärästä lähteestä tulevaksi? Olen pohtinut paljon uskonasioita viime aikoina ja lukenut netistä kaikenlaista, etsinyt vastauksia.. Törmäsin tähän keskusteluun etsiessäni vertaistukea, enkä ole koskaan ennen tänne kirjoittanut. Ahdistuin kovasti luettuani tämän - olenko nyt teidän mukaannr puhunut jotain demonisia kieliä? Järkyttävää...

• Raamattu puhuu

Kielet ovat yleensä sielullisia, harvoin demonisia. Helluntailaisten kielet voi saada kuka tahansa, tämä kevyt transsiin vaipumiskyky kuuluu ihmisten aivojen ominaisuuksiin. Yleensä ns. kielet tulee ihmiselle hokemalla irrallisia tavuja tai yhtä sanaa niin kauan, että aivot reagoivat siihen ja jatkavat automaattisesti näitä outoja tavuja. Niitä siis nimitetään kieliksi. Tämä tapa on vuosituhansia ollut käytössä pakanauskonnoissa. Ihmiset kuvittelevat silloin puhuvansa henkien tai jumalien kanssa niiden kielillä. Raamatun Jumala ymmärtää kaikkien ihmisten omaa kieltä.

• Exhellari

Kielet ovat yleensä sielullisia, harvoin demonisia. Helluntailaisten kielet voi saada kuka tahansa, tämä kevyt transsiin vaipumiskyky kuuluu ihmisten aivojen ominaisuuksiin. Yleensä ns. kielet tulee ihmiselle hokemalla irrallisia tavuja tai yhtä sanaa niin kauan, että aivot reagoivat siihen ja jatkavat automaattisesti näitä outoja tavuja. Niitä siis nimitetään kieliksi. Tämä tapa on vuosituhansia ollut käytössä pakanauskonnoissa. Ihmiset kuvittelevat silloin puhuvansa henkien tai jumalien kanssa niiden kielillä. Raamatun Jumala ymmärtää kaikkien ihmisten omaa kieltä.

Kiitos vastauksesta.

Siltikin ihmettelen, miksi Raamattu puhuu kielillä puhumisesta monessa kohtaa, osana esim tavallista seurakunta- ja uskovaisen elämää? Ennyt jaksa alkaa etsimään kohtia, mutta ulkomuistista muutama: " kielilläpuhuja rakentaa itseään", ja se, jossa kielillä puhuminen luetellaan yhdeksi armolahjoista. Ja muitakin on. Siksi en ihan allekirjoita näkemystäsi, että koko kielilläpuhuminen niin kuin se nykyajan uskovaisilla tapahtuu, olisi täysin epäraamatullista. Sen sijaan varmasti on totta, että monissa äärikarismaattisissa ilmiöissä esiintyvä kielilläpuhuminen on varmasti epäaitoa, mutta noissa tapahtuu usien muitakin kyseenalaisia manifestaatioita. Kun itse aikanaan täytyin PH:lla, istuin aivanyksin omassa huoneessani, en hokenut mitään, en vaipunut mihinkään transsiin tmv, olin ihan täysin tietoisessa olotilassa, kun kieliä alkoi yhtäkkiä tulvia. Mutta toisaalta olen kyllä meittinyt, oliko se sittenkin vain oman mielikuvituksen tuotetta... Ja Ari: kiitos sullekkin vastauksesta, joo, en todellakaan puhu nykyään kielillä. Pari kertaa vain tullut testattua, vieläkö voin niin tehdä.

• Eenokki 12

En sanoisi että kielet ovat muuttuneet paholaiskieliksi kun sinä olet muuttunut uskottomaksi.

Mielipiteeni on että alunperin saamasi kielet ovat saastaisesta lähteestä ammennettu ja perustelen sitä kun olit helluntailaisten joukossa missä Pyhä Henki ei vaikuta ja jos vaikuttaa niin omassatunnossa varottavana äänenä.
        Sinun tulee tietää että helluntailaisten henki on Raamatun ulkopuolinen henki ja esim. shamaanit sun muut noidat ja henkienmanaajat ovat kyllin selviä esimerkkejä.

Voit rukoilla että ...jos kielet eivät ole Sinusta Jeesus tahdon että ne katoavat sinne mihin ne kuuluvatkin ja tahdon tulla osalliseksi pelastavasta armostasi, sotkematta siihen ihmisyyttä.
        En tiedä kelpaako neuvoni mutta olen ainakin yrittänyt olla avuksesi.

• Exhellari
        Eenokki 12 kirjoitti:

En sanoisi että kielet ovat muuttuneet paholaiskieliksi kun sinä olet muuttunut uskottomaksi.

Mielipiteeni on että alunperin saamasi kielet ovat saastaisesta lähteestä ammennettu ja perustelen sitä kun olit helluntailaisten joukossa missä Pyhä Henki ei vaikuta ja jos vaikuttaa niin omassatunnossa varottavana äänenä.
        Sinun tulee tietää että helluntailaisten henki on Raamatun ulkopuolinen henki ja esim. shamaanit sun muut noidat ja henkienmanaajat ovat kyllin selviä esimerkkejä.

Voit rukoilla että ...jos kielet eivät ole Sinusta Jeesus tahdon että ne katoavat sinne mihin ne kuuluvatkin ja tahdon tulla osalliseksi pelastavasta armostasi, sotkematta siihen ihmisyyttä.
        En tiedä kelpaako neuvoni mutta olen ainakin yrittänyt olla avuksesi.

Ok.. Kiitos sullekki vastauksesta, vaikka se olikin aika kovaa tekstiä entiselle "peri"hellutailaiselle. Varmasti haluat vilpittömästi olla avuksi. Olen kyllä itsekin aika kriittininen karismaattisuutta kohtaan, ja oma luopumiseni liittyi vahvasti siihen kehitykseen, mikä omassa seurakunnassani alkoi joskus reilu 10v sitten.. Hengellinen laulukirja vaihtui tuntien ylistysrokkiin, alettiin haikailla kokemusten perään ja mitä enemmän kaatuilit, vapisit tai huusit kielillä, sitä uskovaisempi olit. Noin karrikoiden sanottuna. Aluksi olin myötämielinen tälle touhulle (vihdoin jotain alkaa tapahtua jee!) mutta varsin pian se koko touhu karkasi käsistä ja hämmensi minut niin, että en enää tiennyt, mihin uskoa. Paras Kaveri sekosi niin ettei enää puhunut muusta kuin Rodney Howard Brownesta ja "voitelusta". Samaan aikaan löysin poikakaverin maailmasta, ja niin se kaikki sotku vain johti siihen,e ttä lähdin pois. Ja muistutan, että oli tuolloin 17-vuotias eli aika nuori. Nyt reilu kymmenen vuoden jälkeen olen alkanut uudelleen etsiä ja ottamaan selvää, mitä minulle oikein tapahtui tuolloin. Olen tutustunut äärikarismaattisuuden taustoihin, torontolaisuudet ym sekoilut on tuttuja, ja vasta nyt olen alkanut tajuta, että metsään mentiin silloin ja pahasti, jonka seurauksena minä ja moni muu lähti pois seurakunnasta ja menetti lopulta uskonsakin. Anteeksi ap of topic.

• Raamattu puhuu
        Exhellari kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Siltikin ihmettelen, miksi Raamattu puhuu kielillä puhumisesta monessa kohtaa, osana esim tavallista seurakunta- ja uskovaisen elämää? Ennyt jaksa alkaa etsimään kohtia, mutta ulkomuistista muutama: " kielilläpuhuja rakentaa itseään", ja se, jossa kielillä puhuminen luetellaan yhdeksi armolahjoista. Ja muitakin on. Siksi en ihan allekirjoita näkemystäsi, että koko kielilläpuhuminen niin kuin se nykyajan uskovaisilla tapahtuu, olisi täysin epäraamatullista. Sen sijaan varmasti on totta, että monissa äärikarismaattisissa ilmiöissä esiintyvä kielilläpuhuminen on varmasti epäaitoa, mutta noissa tapahtuu usien muitakin kyseenalaisia manifestaatioita. Kun itse aikanaan täytyin PH:lla, istuin aivanyksin omassa huoneessani, en hokenut mitään, en vaipunut mihinkään transsiin tmv, olin ihan täysin tietoisessa olotilassa, kun kieliä alkoi yhtäkkiä tulvia. Mutta toisaalta olen kyllä meittinyt, oliko se sittenkin vain oman mielikuvituksen tuotetta... Ja Ari: kiitos sullekkin vastauksesta, joo, en todellakaan puhu nykyään kielillä. Pari kertaa vain tullut testattua, vieläkö voin niin tehdä.

Ex-hellari! Kielten armolahja, eli oikeat kielet, oli käytössä vain lyhyen ajan. Korinton seurakunnassa niitä kuitenkin käytetiin väärin. Ihmiset rakensivat omaa egoansa eli itseään, vaikka kaikki armolahjat oli tarkoitettu TOISTEN rakentamiseen. He myös rukoilivat kielillä, niin kuin olivat tottuneet pakanauskonnossa, josta he kääntyivät. Paavali opetti, että kielet olivat vain merkki ei-uskoville juutalaisille. Sama merkki tuli helluntaipäivänä Jerusalemissa, kun Apostolit saarnasivat useilla vierailla kielillä diasporan juutalaisille.

Ja toiseksi, ex-hellari: Raamattu ei opeta missään, että Pyhällä Hengellä täyttymiseen liittyisivät kielet! Jumala käskee jokaista täyttymään Hengellä!!! Se on siis käsky - eikä Jumala voi käskeä ottamaan itse armolahjaa, eihän? Hengellä täyttyminen ei ole edes kertailmiö, vaan sen pitää olla kristityn jokapäiväinen tila. Se merkitsee sitä, että on kuuliainen Jumalalle kaikessa, antaa Pyhän Hengen vaikuttaa sanoihin, tekoihin, ajatuksiin, mielipiteisiin, asenteisiin - eli ihmisen pitää elää Hengessä jatkuvasti.
        Ja kyllä siansaksa-kieli-ilmiö on pieni transsitila, vaikkei kaikki sitä tiedosta transsiksi. Esim. meditaatio johtaa samaan tilaan, vaikka tietoisuus siinä säilyykin. Se rentouttaa ja vapauttaa, mutta se ei takuulla ole Jumalasta.

• Ole vaiti !

"Raamattu puhuu " Miksi panet Ramatun piikkiin omat höpinäsi ? Raamatun kanssa noilla ei ole MITÄÄN TEKEMISTÄ.
        Et ymmärrä kielistä, enempää kuin Pyhän Hengen toiminnastakaan höikäsen pöläystäkään !

• Raamattu puhuu
        Ole vaiti ! kirjoitti:

"Raamattu puhuu " Miksi panet Ramatun piikkiin omat höpinäsi ? Raamatun kanssa noilla ei ole MITÄÄN TEKEMISTÄ.
        Et ymmärrä kielistä, enempää kuin Pyhän Hengen toiminnastakaan höikäsen pöläystäkään !

Ole vaiti - nimimerkki! Kerropas mikä kohta ei ole peräisin Raamatusta! Voisin selventää sitä sinulle jos todellakin olet Raamatusta kiinnostunut! En ole kirjoittanut mitään, mitä Raamattu ei vahvista.

• Ilm.18:4
        Exhellari kirjoitti:

Ok.. Kiitos sullekki vastauksesta, vaikka se olikin aika kovaa tekstiä entiselle "peri"hellutailaiselle. Varmasti haluat vilpittömästi olla avuksi. Olen kyllä itsekin aika kriittininen karismaattisuutta kohtaan, ja oma luopumiseni liittyi vahvasti siihen kehitykseen, mikä omassa seurakunnassani alkoi joskus reilu 10v sitten.. Hengellinen laulukirja vaihtui tuntien ylistysrokkiin, alettiin haikailla kokemusten perään ja mitä enemmän kaatuilit, vapisit tai huusit kielillä, sitä uskovaisempi olit. Noin karrikoiden sanottuna. Aluksi olin myötämielinen tälle touhulle (vihdoin jotain alkaa tapahtua jee!) mutta varsin pian se koko touhu karkasi käsistä ja hämmensi minut niin, että en enää tiennyt, mihin uskoa. Paras Kaveri sekosi niin ettei enää puhunut muusta kuin Rodney Howard Brownesta ja "voitelusta". Samaan aikaan löysin poikakaverin maailmasta, ja niin se kaikki sotku vain johti siihen,e ttä lähdin pois. Ja muistutan, että oli tuolloin 17-vuotias eli aika nuori. Nyt reilu kymmenen vuoden jälkeen olen alkanut uudelleen etsiä ja ottamaan selvää, mitä minulle oikein tapahtui tuolloin. Olen tutustunut äärikarismaattisuuden taustoihin, torontolaisuudet ym sekoilut on tuttuja, ja vasta nyt olen alkanut tajuta, että metsään mentiin silloin ja pahasti, jonka seurauksena minä ja moni muu lähti pois seurakunnasta ja menetti lopulta uskonsakin. Anteeksi ap of topic.

>>Nyt reilu kymmenen vuoden jälkeen olen alkanut uudelleen etsiä ja ottamaan selvää, mitä minulle oikein tapahtui tuolloin. Olen tutustunut äärikarismaattisuuden taustoihin, torontolaisuudet ym sekoilut on tuttuja, ja vasta nyt olen alkanut tajuta, että metsään mentiin silloin ja pahasti, jonka seurauksena minä ja moni muu lähti pois seurakunnasta ja menetti lopulta uskonsakin.>>

Todella ikävää, että moni menetti uskonsakin, sillä kaikelle löytyy kyllä selitys. Tutkipa mitä Raamattu opettaa Babylonista.

• Exhellari

Ex-hellari! Kielten armolahja, eli oikeat kielet, oli käytössä vain lyhyen ajan. Korinton seurakunnassa niitä kuitenkin käytetiin väärin. Ihmiset rakensivat omaa egoansa eli itseään, vaikka kaikki armolahjat oli tarkoitettu TOISTEN rakentamiseen. He myös rukoilivat kielillä, niin kuin olivat tottuneet pakanauskonnossa, josta he kääntyivät. Paavali opetti, että kielet olivat vain merkki ei-uskoville juutalaisille. Sama merkki tuli helluntaipäivänä Jerusalemissa, kun Apostolit saarnasivat useilla vierailla kielillä diasporan juutalaisille.

Ja toiseksi, ex-hellari: Raamattu ei opeta missään, että Pyhällä Hengellä täyttymiseen liittyisivät kielet! Jumala käskee jokaista täyttymään Hengellä!!! Se on siis käsky - eikä Jumala voi käskeä ottamaan itse armolahjaa, eihän? Hengellä täyttyminen ei ole edes kertailmiö, vaan sen pitää olla kristityn jokapäiväinen tila. Se merkitsee sitä, että on kuuliainen Jumalalle kaikessa, antaa Pyhän Hengen vaikuttaa sanoihin, tekoihin, ajatuksiin, mielipiteisiin, asenteisiin - eli ihmisen pitää elää Hengessä jatkuvasti.
        Ja kyllä siansaksa-kieli-ilmiö on pieni transsitila, vaikkei kaikki sitä tiedosta transsiksi. Esim. meditaatio johtaa samaan tilaan, vaikka tietoisuus siinä säilyykin. Se rentouttaa ja vapauttaa, mutta se ei takuulla ole Jumalasta.

Kiitos uudesta näkökulmasta asiaan. Pakko myöntää, että kuulostaa järkevältä tulkinnalta, joka on erilainen kuin hellareissa. Empä osaa sanoa muuta,kuin että jään pohtimaan asiaa.

• Jeesus kutsuu sinua!
        Exhellari kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Kiitos! Elä käytä kielijä,jos käytät se on vaarallista,koska Siekkari pääsee nyt vaikka pilkkaan Jumalaa tietämättäsi ,et varmaankaan ole enään Jumalan hengen alainen,sanon suoraan,en voi sanoa kun totuutta,sen mistä olen tietonen,jos Rukoilet jostakin syystä tee se suomeksi,oli asiasi mikä tahansa,onhan Herra sinusta edelleenkin kiinostunut ja haluaa sinut takasin omaan yhteyteensä ja minä myös ! Ari

• Retu3
        Jeesus kutsuu sinua! kirjoitti:

Kiitos! Elä käytä kielijä,jos käytät se on vaarallista,koska Siekkari pääsee nyt vaikka pilkkaan Jumalaa tietämättäsi ,et varmaankaan ole enään Jumalan hengen alainen,sanon suoraan,en voi sanoa kun totuutta,sen mistä olen tietonen,jos Rukoilet jostakin syystä tee se suomeksi,oli asiasi mikä tahansa,onhan Herra sinusta edelleenkin kiinostunut ja haluaa sinut takasin omaan yhteyteensä ja minä myös ! Ari

Ari " Jeesus kutsuu sinua"....... Tarkoitat varmaan tuolla kirjoituksellasi sitä, että Pyhähenki on liikkuva joka tulee ihmiseen kun tulee hellutailaiseksi niin voi puhua kielillä Pyhässähengessä. Mutta jos lähtee helluntaista niin Pyhähenki lähtee jonnekin muualle ja pahahenki puhuttaa kielillä. Mutta kun tulee hellutaihin takaisin niin taas Pyhähenki puhuttaa kiellillä. No voihan sen Pyhänhengen järkeistämällä klaarata noinkin.

• niin että

Ainut joka on järkyttävää on se, että olet luopunut uskostasi.

mikä siellä maailmassasi oli niin niin arvokasta että vaihdoit uskosi siihen, mieti sitä.

• Ex-hellari

Tällaisilla vastauksillako te uskovaiset koitatte saada ihmisiä kääntymään tai entisiä uskovia palaamaan takaisin? Ettekö te todella tajua, että tuollainen ei saa aikaan mitään hyvää? En minä ala tänne kertomaan mitään henkilökohtaisia juttujani, miksi luovuin uskostani. Tottakai se on järkyttävää, mutta se ei ollut tässä pointti. Et sinä voi tietää mitään minun elämästäni ja syistäni luopua, joten tuollainen kommentointi on todella epäasiallista ja loukkaavaa. Itse kun olin uskossa, en olisi koskaan, ikinä sanonut kenellekään noin.

Mutta, olisiko jollain jotain oikeaa vasattavaa itse kysymykseen? Vai eikö tänne saa me uskosta luopuneet syntiset typerykset kommetoida? Vähän tuli sellainen olo.

• Miettinyt
        Ex-hellari kirjoitti:

Tällaisilla vastauksillako te uskovaiset koitatte saada ihmisiä kääntymään tai entisiä uskovia palaamaan takaisin? Ettekö te todella tajua, että tuollainen ei saa aikaan mitään hyvää? En minä ala tänne kertomaan mitään henkilökohtaisia juttujani, miksi luovuin uskostani. Tottakai se on järkyttävää, mutta se ei ollut tässä pointti. Et sinä voi tietää mitään minun elämästäni ja syistäni luopua, joten tuollainen kommentointi on todella epäasiallista ja loukkaavaa. Itse kun olin uskossa, en olisi koskaan, ikinä sanonut kenellekään noin.

Mutta, olisiko jollain jotain oikeaa vasattavaa itse kysymykseen? Vai eikö tänne saa me uskosta luopuneet syntiset typerykset kommetoida? Vähän tuli sellainen olo.

Pisti silmään noi sun kirjoitukset, mulla samanlaisia kokemuksia, jos tahdot vaihtaa ajatuksia pistä s-postia:[email protected] t.Kalle

• Selityksiä Wikipedia

Kielitieteellinen:
      Kielilläpuhujien käsittämättömistä tavuista koostuvaa puhe on tyypillisesti epämääräistä tavujen uudelleenjärjestämistä puhujan äidinkielestä. Eri maista kotoisin olevien kielilläpuhujien näytteitä analysoitaessa on huomattu niiden kaikkien poikkeavan selvästi toisistaan. Kielitieteilijöiden mukaan käsittämättömällä puheella ei ole mitään yhteyttä mihinkään ihmisten käyttämiin kieliin ja niiden rakenteeseen, eli se on niin sanottua siansaksaa. Myöskään uskonnollisen kokemuksen aiheuttama kielilläpuhuminen ei poikkea tyyliltään kielilläpuhumisesta, johon uskonnot eivät liity. Kielilläpuhuminen ei rajoitu mihinkään tiettyyn uskontoon, vaan se on ihmisten keskuudessa tapahtuva luonnollinen ilmiö.

Lääketieteellinen:
      Pennsylvanian yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkijat kuvansivat viiden kielilläpuhujan aivoja ja havaitsivat, että kielilläpuhumisen aikana muun muassa otsalohkot ja keskittymiskykyä säätelevä aivoalue hiljenivät. Kokelaat eivät kontrolloineet aivojensa kielikeskuksia glossolalian aikana. Näitä löydöksiä on tulkittu niin, että jokin tuntematon tekijä otti heidän tietoisuutensa hallintaansa. Tutkijat olettivat, että tämä olisi toinen osa aivoista, mutta sen sijaintia he eivät tutkimuksessa kuitenkaan pystyneet osoittamaan. Kaiken kaikkiaan kielilläpuhumisen katsottiin heijastavan monimutkaista aivotoimintaa, jonka ymmärtämiseksi tutkijoiden mukaan tarvittaisiin lisätutkimuksia.

• ei mitää outoa kielt

"Kielitieteilijöiden mukaan käsittämättömällä puheella ei ole mitään yhteyttä mihinkään ihmisten käyttämiin kieliin ja niiden rakenteeseen, eli se on niin sanottua siansaksaa."
        Tuo nyt on ihan selvää diiba baabaa, eli jnk. ateistin aivopieru.
        Raamattu taas sanoo asiasta:
        Apostolien teot 2 luku

4 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille ...
        8 Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?

• ei mitää outoa kielt kirjoitti:

"Kielitieteilijöiden mukaan käsittämättömällä puheella ei ole mitään yhteyttä mihinkään ihmisten käyttämiin kieliin ja niiden rakenteeseen, eli se on niin sanottua siansaksaa."
        Tuo nyt on ihan selvää diiba baabaa, eli jnk. ateistin aivopieru.
        Raamattu taas sanoo asiasta:
        Apostolien teot 2 luku

4 He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille ...
        8 Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?

Raamattu siis sanoo noin. Hyvä. Discordianismin pyhät kirjoitukset, Musta Raamattu, Kabbala jne. jotain muuta.
        Entäs jos oikeasti tutkitaan asiaa? Miten ihmeessä voit väittää kielitieteen olevan "aivopieru"? Toimiiko käyttämäsi tietokoneen oikeinkirjoitusohjelmisto Pyhällä Hengellä?

• Raamattu puhuu

Wikipedia puhuu tietysti oikein. Helluntailaisten siansaksakielet kuuluvat juuri tähän kategoriaan. Mutta Raamatussa seurakunnan syntyvaiheessa Jumala antoi Apostoleille yliluonnollisen kyvyn puhua ulkomaalaisten pakanoiden kielillä. Sama tilanne vielä toistui n. 3 kertaa pienemmässä mittakaavassa. Kielet olivat kuitenkin vain merkki ei-uskoville juutalaisille, eivätkä ne jääneet puhujille jatkossa. Ainakin Paavali joutui käyttämään tulkkia myöhemmin evankelioidessaan pakanoita. Raamatussa kielet eivät olleet rukouskieliä, niin kuin pakanauskonnoissa siansaksa on nimenomaan sitä.

• Tule takaisin,jookos

Kerroit että olit nuorena 7 vuotta uskossa ja menit maailmaan,hyläten uskon,mutta sinä olit saanut kielet kun täytyit pyhällä hengellä,ei jumala ota sitä pois minkä hän on antanut,eli pystyt varmasti puhuun ja rukoileen kielillä,mutta varoitan käyttämistä,koska olet mennyt maailmaan ,nyt pystyy siekkari tuomaan sinulle myös omaa sanottavaansa,voit jopa pilkata jumalaa tietämättäsi,jos Rukoilet elä käytä kielillä rukousta,vaan suomalaisija sanoja teität sanojen olevan sitä mitä kuuluukin,kielet voi olla nyt vaaraksi sinulle varsinkin!
      Jeesus kutsuu sinua takasin ,elä jätä häntä,nyt varsinkaan ,kun elämme lopun aikaa,että pääsisit mukaan kun tempaus tulee,se on arvaamattoman lähellä,tiedän sen ja maailma on synnuttystuskissa,varmaan tiedät mitä se tarkoittaa! Ari

• ei mitään outoa kiel

Minä en usko, että luopio voi puhua PYHÄSSÄ HENGESSÄ kielillä, koska silloin , kun ihminen luopuu Jumalasta tieten tahtoen, kääntää selkänsä hänelle, henki siinä ihmisessä muuttuu maailmanhengeksi ja se ei todellakaan puhu sitä kieltä mitä Jumalan antama kieli on.
        "Jeesus kutsuu sinua takasin ,elä jätä häntä,nyt varsinkaan ,kun elämme lopun aikaa,että pääsisit mukaan kun tempaus tulee,se on arvaamattoman lähellä,tiedän sen ja maailma on synnuttystuskissa,varmaan tiedät mitä se tarkoittaa! "
        Täysin näin !

"olin ihan täysin tietoisessa olotilassa, kun kieliä alkoi yhtäkkiä tulvia. Mutta toisaalta olen kyllä meittinyt, oliko se sittenkin vain oman mielikuvituksen tuotetta... "

En usko, että se mitään mielikuvituksen tuotetta oli, kyllä sinä sen itse tiedät.
        Mutta luovuitko uskostasi ihan tietoisesti vai oletko vain ns. kylmällä paikalla ?

• Raamattu puhuu

Ari! Raamattu ei opeta, että paholainen voisi varastaa kielet ja saada ihmisen pilkkaamaan Jumalaa. Ihminen ei Raamatun mukaan voi tehdä mitään syntiä ilman omaa tahtoa ja tietoisuutta! "Siekkari" ei tee mitään syntiä ihmisen puolesta Raamatun mukaan. Ja todellakaan moista opetusta apostolisesta kielten armolahjasta ei Raamatussa ole. Se on ihmisten tai riivaajien oppia, mitä yritetään soluttaa Raamattuun.

• Rapanhapakko

Höhöhö.
      Kielilläpuhuminen, siis tavanomaisena glossolaliana eli siansaksana on halpa trikki. Surkuhupaisaa kun hihhulit pitävät sitä jonain yliluonnollisena "armolahjana" ja "Pyhältä Hengeltä" tulevana tms. Minäkin, joka en ole koskaan ollut uskovainen, "puhun kielillä" koska vaan. Se ei ole feikkaamista. Vaan yksinkertaisesti aivot nollaten improvisoidaan äänteillä kuin jazz-muusikko torvella ja annetaan tulla mitä tulee. Ei mitään yliluonnollista siinä. Pitää olla tiukka henkinen sulkijalihas jos ei pysty ihan kylmiltäänkin.

"Kielilläpuhujasta" sitten riippuu, onko se junttihihhulien "lipilipisorlomorlo" vai paljon vaihtelevampaa.

Onhan glossolaliaa tutkittukin. Siinä ei ole kielen rakenteita ja yleensä se muistuttaa aksentiltaan puhujan omaa äidinkieltä tai muuta jo osaamaansa kieltä.

Peräti harvinaista ja yleensä vain kuulopuhetta ovat jutut, joissa vaikkapa musta mies lähestyy viidakosta lähetysasemaa Jeesusta ylistäen ja puhuen selevää savvoo. :)

Ja se "tulkkaaminen". Kerran väijyin Markku Koivistoa netti-teeveestä, se lähetys Helsingistä. Vieraileva hihhuli Christer Borg hölpätti kielillä. Ensin tavanomaista "Glooria Mooria Shahalalala", sitten jotain kieltämättä heprealta tai aramealta kuulostavaa. Joita varmaan osasi jo muutenkin.

Markku Koivisto tulkkasi:
      "Terve, Jeesus tässä. Minä pidän tästä kaupungista ja lupaan tulla tänne uudestaan, jos järjestätte lisää näitä tilaisuuksia."

No olipa Jeesuksella tärkeää asiaa! Mahtaako Jeesus enää Helsinkiin tullakaan, kun Nokiamissio hajosi? Äh, huijausta, tietoista huijausta. Myös teillä muillakin eri tyylien hihhuleilla ainakin itsenne pettämistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielilläpuhuminen

• -------------

Täytyy seota aika pahasti, jos alkaa puhua siansaksaa.

• olenpahanvainmatomaa

Tiedän ihmisiä, jotka ovat kuin käärmeitä, puhuvan joka päivä USEITA MONIA TUNTEJA kielillä, toistellen jeesusken ja herran nimeä hurmiossaan!
      Ei voi olla kyse Raamatun Jeesuksesta ja Herrasta!
      Saatana matkii kielilläpuhumisessakin, eksyttääkseen sieluja itselleen!

Jeesus rukoilee puolestamme Jumalaa!

Tiedäthän!
      sanansaattaja ei voi olla itse Sananlähettäjä!

Heikot on savipohjat!

Johannes 1
      1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
      3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
      4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
      5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.

1. Mooseksen kirja 1
      1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
      2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
      3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
      4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
      5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.

Alussa olivat suo, kuokka ja Jussi.

Väinö Linnan versio voittaa mielestäni ylivoimaisesti parhaimman plakiaatin, ja kun olen käynyt tarkistamassa sivistyssanakirjasta tuon sanan, niin Väino Linna johtaa aivan selvästi Johannesta plakiaattorina!
      Väinö on aikaansa selvästi edellä!
      Kuka meistä ymmärtää Johanneksen mongerrusta:

1 In principio erat Verbum,
      et Verbum erat apud Deum,
      et Deus erat Verbum.
      2 Hoc erat in principio apud Deum.
      3 Omnia per ipsum facta sunt :
      et sine ipso factum est nihil, quod factum est.
      4 In ipso vita erat,
      et vita erat lux hominum :
      5 et lux in tenebris lucet,
      et tenebræ eam non comprehenderunt.

1I begyndelsen var Ordet. Ordet var hos Gud og Ordet var Gud. 2Ordet var til fra begyndelsen, sammen med Gud. 3Alt, hvad der er skabt, blev til ved det Ord. 4Ordet havde Livet i sig, og det Liv blev menneskers Lys. 5Lyset strålede midt i mørket, og mørket fik ikke bugt med det.

Väinö Linna on aina Väinö Linna!

Alussa olivat suo, kuokka ja Jussi.

Ja sitten Katumusjärvelle Aurinkoo Ottaan!

(Saa tulla yläosattomissakin!)
      ((( Ja naiset UH UH UH alaosattomissakin UH UH !!! ))

Oi juu!

• Totuudessa4

Kyllä ne kielet kuuluu armolahjoihin ja paavali sanoin että hän rukoilee enemmän kuin kukaan silloin ja että joka puhuu kielillä rukoilkoon että saisi myös selittämisen lahjan, että voisi puhua profeetallisesti. Se että jos luopuu uskosta niin Pyhä Henki poistuu ihmisestä ja samalla tavalla kuin lihallinen uskovainen tuo lihallisia sanomia niin samoin tämä ihminen ei enää puhu salaisuuksia Jumalan kanssa, koska Pyhä Henki ei enää hänessä vaikuta. Jumala kutsuu luopioita tulemaan luokseen ja silloin tapahtuu että Henki puhuu uskovaisen kautta.
      Rukoilin kerran kielillä ääneen erään henkilön puolesta ja se sanoi että puhutko viroa ja kun sanoin että en niin se sanoi että äsken puhuit ja jatkoin ja se suomensi mitä Henki hänelle sanoi, itse en tiennyt mitä rukoilin. Näinkin se voi toimia. Tai sitten joku rukoilee kielillä ja toinen selittää.

• Uskova

Totuudessa4! Paavali EI SANONUT RUKOILEVANSA KIELILLÄ! Hän saarnasi kielillä eli siis puhui kielillä. Paavalin opetuksen mukaan kielet eivät ole rukoilua varten, sillä ihmisen pitää rukoilla hengessä ja ymmärryksessä yhtä aikaa. Erikseen ne eivät toimi! Vai voitko rukoilla ymmärryksessä mutta vain lihassa? Ei Jumala kuulisi sinua! Vai voitko rukoilla vain hengessä, niin että ymmärrys ei toimi, et tiedä mitä anot? Raamatun mukaan sekään ei toimi.

Toisekseen, Paavali eli ajalla, jolloin kielten armolahja vielä oli toiminnassa. Korinttolaiskirjeet on kirjoitettu n. v. 54-55. Jumala antoi kielten merkkiä vielä silloin ei-uskoville juutalaisille, koska Temppeli oli vielä silloin pystyssä. Vuoden 70 jälkeen ei enää varoiteltu, sillä rangaistus oli jo tullut. Paavalikin vielä mainitsi näistä ei-uskovista juutalaisista 1 Kor 14:21 "vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä puhun TÄLLE KANSALLE, eivätkä he sittenkään minua kuule." "Tälle kansalle" on tietysti juutalainen kansa, emme me pakanat! Ja Jumala tiesi senkin, etteivät he kuule eli ota opikseen merkistä ja varoituksista, huolimatta, vaan Hän joutuu tuhoamaan Jerusalemin Temppelin ja koko Israelin. Meille pakanoille kielten merkkiä ei ole koskaan annettu. Pakana Korneliuskin puhui kielillä vain todistukseksi ja merkiksi ei-uskoville juutalaisille - ei itselleen!

• Virttu Askari

"Monet helluntailaiset, jotka ovat luopuneet uskosta puhuvat jatkuvasti kielillä, siis silloin kun tahtovat. Miksi se on mahdollista? Kielethän ovat merkki Pyhästä Hengestä. Jotkut jopa käyttävät kieliä karaokessa ravintoloissa, se kyllä kuulostaa hienolta, kun kukaan ei voi tunnistaa kieltä. Miksi tämä on mahdollista?"

Se on mahdollista siksi että he evät ole luopuneet Jeesuksesta. Teidän helluntailaisten näkemykset ovat vaan niin suppeita, helluntailais uskonnon sumentamia. Jeesus on sovittanut ihmisen, eikä tämä sovitus lopu siihen jos elämässä tulee aikoja ettei pysty täyttämään teidän lakihenkisen oppinne vaatimuksia.

• Mr.Somebody

En varmaan kadu mitään muuta niin paljon elämässäni kuin sitä että tuhlasin parhaan nuoruuteni helluntailaisuudelle. Sitä en kadu että löysin uskon, tai paremminkin että älysin ottaa sen vastaan kun sitä tarjottiin.Se on tärkein asia minkä olen saanut, mutta sekään ei kyllä löytynyt helluntailaisten kokouksessa. No, sinne nyt tuli kuitenkin eksyttyä.

Tunsin suurimman osan ajasta olevani mr. nobody siellä rahamiehiä esittävien ylimielisten, kovasydämisten fariseusten joukossa. Mikä sai siellä sitten pysymään lähes kymmenen vuotta ja kuinka annoin tallata sieluani armottomilla kurasaappailla?

Kun aikansa kuuntelee niitä kiihkomielisiä puheita siitä miten tärkeää on pysyä mukana ettei joudu saatanan saaliiksi, niin vaikea sieltä on poiskaan lähteä.
      Kun jatkuvasti pidetään pelastuksen rima niin korkealla että aina tuntee olevansa surkea armon kerjäläinen ja mato matkamies maan, niin helppo on juoksuttaa niinkuin sitä entistä pässiä narussa.

Kiitos kuitenkin Jumalalle että sain koottua itseni niin että uskalsin lähteä pois!
      Eipä ole Jeesus jättänyt vaikka itse välillä yritin pettyneenä jättää Jeesuksen.
      Tajusin ettei Jeesus ole sama kuin helluntaiseurakunta tai joku muukaan lahko!

Ymmärsin myös että rimaa ei tarvitse ylittää vaan Jeesus on sen jo ylittänyt Golgatalla! Henkilökohtainen usko Jeesukseen ei ole samaa kuin olla jonkun uskonnollisen yhteisön pyörityksessä vaan se on painettu sinetillä ihmisten sydämiin eikä se kovin helpolla lähde pois!

• Uskova

Kiitos Jumalalle, että pääsit helluntaiuskonnosta eroon Mr. Somebody! Niin pääsin minäkin!

• Tajuatteko? no ette!

Ihminen joka on mennyt maailmaan ja alkanut seuraan vieraita henkijä,vaikka ei haluasi se kuitenkin niin käy ja poistuu jumalan hengen alaisuudesta ja henki vaikenee ja siirtyy pois,ei ihmisessä ole yhtä aikaa kun yksi henki joko Jumalan tai paholaisen henki ,kun ihminen on kääntänyt selän Jumalalle on silloin kääntänyt katseensa paholaiselle ja se kyllä käyttää tilaisuuden ja pilkkaa ihmisen kautta Jumalaa,muka kielet jota puhuu ei ole Jumalan hengen antamija silloin enään,sillä silloin pilkkaa Jumalaa, jos ihminen vaikka vain pelleilee puhuvansa Kielillä,on paras olla hiljaa,eikä puhua tai olla muka pelastunut,lehti kääntyy kun kääntää selän jumalalle,ei jumala pakosta pelasta kenellekkään,se on vapaatahtoista.
      Raamattu kertoo että paholainen tulee asuun sellaiseen ihmiseen ,joka on ollut uskossa ja hakee lisää paholaisija,kun näkee ihmistemppelin olevan puhdas ja ihminen tulee pahemmaksi mitä ennen uskoon tuloa on ollut ! Ari

• jgjvhtfjkl

Sarah Forsberg kielinainen.

• Uskova

Ari! Sinulta tulee aina tätä aivan omituista epäraamatullista moskaa! Oletko koskaan edes lukenut Raamattua? Selität aivan omaa uskontoasi, mikä on todella kaukana kristinuskosta. Esim. Jeesuksen vertauksen saastaisen hengen paluusta selität oman harhasi mukaan! Matt.12:43-45 "...ja kun se tulee, tapaa se huoneen tyhjänä ja lakaistuna ja kaunistettuna..." Saastainen henki ei lähde tässä uskovaisesta ihmisestä, uskovaisellahan ei sellaista voi Raamatun mukaan edes olla! Kyse on siis ihmisestä, joka on tehnyt parannuksen pahoista tavoistaan ilman Jumalaa, vain korkealla moraalilla, voimakkaalla tahdolla yms. metodeilla. Hän ei siis ole tullut uskoon laisinkaan! Tällä vertauksen ihmisellä ei ole ollut Jumalan Pyhää Henkeä alun perinkään.
        On vaarallista Ari selvitellä täällä raamatunvastaisia oppejasi. Jos joku uskoo niitä, niin olet johtanut ihmisiä kauemmaksi Jumalasta. Uskallatko ottaa sen omalle tunnollesi? Puuttuuko sinulta kokonaan jumalanpelko?

• SsaraFforsberg
    • Uskova

Uudestisyntynyt uskovainen ihminen ei ikinä voi luopua uskostaan! Raamatun mukaan se on täysin mahdoton asia, vaikka monet toista väittävätkin. Raamattu kytkee erottamattomasti yhteen pelastuksen ja uskollisuuden.
      Jer. 32:40 "...ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, NIIN ETTEIVÄT HE MINUSTA LUOVU." - eli jos ihminen itse luopuu, niin hän ei Jumalan sanan mukaan ollutkaan aidosti pelastunut. Selvät kaksi ehtoa, jos ei molemmat täyty, niin mitään ei ole ollutkaan mistä voisi luopua.
      Kol.1:22-23 " asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, JOS TE VAIN PYSYTTE USKOSSA..." - taas ehdollinen pelastus, jos molemmat eivät täyty, ei ole pelastusta ollutkaan!
      1.Kor 15:1-2 "...jonka minä teille julistin, jonka te otitte vastaan, JA JOSSA MYÖS PYSYTTE, ja jonka kautta te myös pelastutte, JOS PIDÄTTE SIITÄ KIINNI SEMMOISENA, KUIN MINÄ SEN TEILLE JULISTIN..." - taas pelastus ja uskollisuus ovat erottamattomat!
      Hebr.3:14 "sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, KUNHAN VAIN PYSYMME.....VAHVOINA LOPPUUN ASTI."

Esimerkkejä on tietysti enemmänkin. Eli pelastus ja uskollisuus loppuun asti on sidoksissa toisiinsa. Esim. hebr 6:6 " ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen kun he jälleen.... Tätä kohtaa käytetään virheellisesti opetuksessa ns. uskosta luopumisesta, mutta asia on tulkittu väärin. Luopua-sana ei ole alkuperäisessä kielessä! Kyseinen sana kreikassa on "mennä virran mukana", mikä ei tarkoita sitä, että ihminen olisi uskonut ja sitten luopunut, vaan hän on kuullut todistuksen, mutta hylännyt sen turhana ja mennyt ihmisvirran mukana, maailman mukana jne. Siis ei ole ottanut evankeliumia vastaan laisinkaan!

Siksi on siis turha kysyä, miksi puhutaan kielillä vielä "uskosta luopumisen" jälkeen! Näillä ns. luopujilla ei ole ollut pelastavaa uskoa eikä siis Pyhää Henkeä ollenkaan. Pyhä Henki ei ikinä poistu uudestisyntyneestä ihmisestä, vaikka hän lankeaisi syntiinkin , vrt Pietari. Uudestisyntynyt voi tehdä syntiä, mutta ei voi elää synnissä, hän katuu aina ja palaa Herransa jalkain juureen!
      On siis aiheellista kysyä niin, että mistä helluntailaisten ja karismaatikkojen ns. kielet oikein alun perin tulevat? Se kauhistuttaa.........

• Hyvin kirjoitit ulkomuistista !!! ---> mutta ulkomuistista muutama: " kielilläpuhuja rakentaa itseään", ja se, jossa kielillä puhuminen luetellaan yhdeksi armolahjoista. Ja muitakin on. Siksi en ihan allekirjoita näkemystäsi, että koko kielilläpuhuminen niin kuin se nykyajan uskovaisilla tapahtuu, olisi täysin epäraamatullista. Sen sijaan varmasti on totta, että monissa äärikarismaattisissa ilmiöissä esiintyvä kielilläpuhuminen on varmasti epäaitoa, mutta noissa tapahtuu usien muitakin kyseenalaisia manifestaatioita. Kun itse aikanaan täytyin PH:lla, istuin aivanyksin omassa huoneessani, en hokenut mitään, en vaipunut mihinkään transsiin tmv, olin ihan täysin tietoisessa olotilassa, kun kieliä alkoi yhtäkkiä tulvia.

Ihan varmasti sait kielillä puhumisen armolahjan. Ja se on just niin kuin kirjoitit ,, sillä rakennat itseäsi. Ja ei Jumala katu että hän antoi armolahjan,, sillä vaikka käännät selkä hänelle ja menet vieraille maille niinkúin tuhlajapoika niin kielet jää. Sehän on sitten eri asia miten sä siellä teet kun Isä tuolla kotona kutsuu sua Rakkaudella kotiin. Nyt en sitten tarkoittanut kutsumisella,, tuon saasta karismaattisuuteen missä olit. Vaan siihen Taivaan-Kotiin joka alkaa jo täällä maanpäällä ja joka on leirin ulkopuolella missä kaikki oikeat uskovaiset asuu Kristuxessa ympäri maailma,, joka on Ainoa Seurakunta ja Universaalinen. Ole siunattu..

• Uskova

Savonarola! Raamatun mukaan kielet olivat VAIN merkki ei-uskoville juutalaisille. Pakanoille niillä ei voisikaan olla mitään pohjaa eikä merkitystä. Rukoillakaan kielillä ei voi, sillä Paavalin opetuksen mukaan rukoilla voi vain hengessä ja ymmärryksessä. Siansaksa menee kaikilla yli ymmärryksen. Hengessä tarkoittaa sitä, että rukoilija on uudestisyntynyt ja rukoilee täydestä sydämestään ja sielustaan, ei rituaalinomaisesti. Ymmärrys kertoo siitä, että ihminen tuntee Jumalan, Hänen sanansa ja rukoilee Jumalan tahdon mukaan. Kumpikaan osa ei siis toimi yksin, vaikka karismaatit väittävät, että hengessä rukoilu olisi kielilläpuhetta. Raamatun mukaan näin ei kuitenkaan ole!
        Jeesus opettaa, Joh 4:24 "Jumala on Henki; ja jotka Häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." Tuo "totuudessa" merkitsee juuri samaa kuin "ymmärryksessä". Eli opetus helluntailaisista rukouskielistä on vaarallista oppia, sillä se on erittäin pahasti Jumalan sanaa vastaan.
        Apostolit eivät tietenkään rukoilleet kielillä, vaan saarnasivat niillä vieraskilisille.

• leeviläinen
        Uskova kirjoitti:

Savonarola! Raamatun mukaan kielet olivat VAIN merkki ei-uskoville juutalaisille. Pakanoille niillä ei voisikaan olla mitään pohjaa eikä merkitystä. Rukoillakaan kielillä ei voi, sillä Paavalin opetuksen mukaan rukoilla voi vain hengessä ja ymmärryksessä. Siansaksa menee kaikilla yli ymmärryksen. Hengessä tarkoittaa sitä, että rukoilija on uudestisyntynyt ja rukoilee täydestä sydämestään ja sielustaan, ei rituaalinomaisesti. Ymmärrys kertoo siitä, että ihminen tuntee Jumalan, Hänen sanansa ja rukoilee Jumalan tahdon mukaan. Kumpikaan osa ei siis toimi yksin, vaikka karismaatit väittävät, että hengessä rukoilu olisi kielilläpuhetta. Raamatun mukaan näin ei kuitenkaan ole!
        Jeesus opettaa, Joh 4:24 "Jumala on Henki; ja jotka Häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." Tuo "totuudessa" merkitsee juuri samaa kuin "ymmärryksessä". Eli opetus helluntailaisista rukouskielistä on vaarallista oppia, sillä se on erittäin pahasti Jumalan sanaa vastaan.
        Apostolit eivät tietenkään rukoilleet kielillä, vaan saarnasivat niillä vieraskilisille.

Mikä on kyseinen 'siansaksa', joka menee yli ymmärryksen?

• Uskova

Savonarola! Kielillä puhuva rakentaa itseään" on Paavalin ironinen huomautus niille, jotka pyrkivät itsekkäästi rakentamaan omaa egoaan, eikä toisia ihmisiä eli seurakuntaa. Paavalin opetuksesta käy hyvin selville, että kaikki armolahjat ovat toisten rakentamista varten! Osa ihmisistä Korintossa toi seurakuntaan mukanaan pakanauskonnostaan siansaksakielet, joilla rukoiltiin henkiä ja vainajia. Paavali opetti heidät pois moisesta opista.

• kaikenlaisia sitä on

mikä uskova sinä muka olet kun puhut niin pas kaa kuin värkistä saa.

• hus hus

mene matkoihisi täältä kun et saa esiin mitään muuta kuin sekasotkua, kaikki juttusi ovat sitä samaa soopaa lähes kaikki.

• Uskova
        hus hus kirjoitti:

mene matkoihisi täältä kun et saa esiin mitään muuta kuin sekasotkua, kaikki juttusi ovat sitä samaa soopaa lähes kaikki.

En edes voi pahoitella mitä kirjoitin, kun se kaikki lukee Raamatussa, Jumalan sanassa. Huomaan kyllä, että Jumalan totuus loukkaa monia. Saa jopa jotkut käyttämään alatyylin sanoja, mikä kyllä todistaa kirjoittajan hengellisestä tilasta.
        Ihmiset rakastavat enemmän helluntaiuskonnon opettamaa oppia, kuin Raamatun sanaa, joka on Jumalan puhetta.
        "hus, hus" : onko Raamattu sinusta sekasotkua ja soopaa? Voisitko osoittaa Raamatun tekstistä jotakin jakeita, jolla osoitat minun kirjoittaneen väärin esim. kielistä ja kielillä rukoilemisesta?

• Opetusta mikäli kiinnost
    • leeviläinen

Se 'entisten helluntailaisten' kielilläpuhumisen armolahja johtuu tästä tosiasiasta, että Isä Jumala ei kutsumistaan ja armolahjojaan kenenkään valitsemansa henkilön kohdalla kadu.

Ja vaikka joittenkin helluntailaisten sanotaan luopuneen uskostaan, niin näin ei kuitenkaan ole. Meinaan helluntaiseurakunnastaan eronnutta helluntailaista eivät nimitä uskostaan luopuneeksi muut, kuin eronneen seurakuntaan jäljelle jääneet helluntailaiset.

Olen kohdannut samankaltaista suhtautumista myös muissakin seurakunnissa, että seurakunnastaan eronneita aletaan nimittämään uskostaan luopuneiksi, vaikka uskon kohde ei ole seurakunta, vaan Kristus Jeesus.

Ja näin ollen niin helluntaiseurakuntalaisten kuin muittenkin suuntien seurakuntalaisten on syytä pidättyä luopio-nimittelystä, kun joku eroaa seurakunnastaan.

Emmehän me todella tiedä Isä Jumalan aivoitteluja kenenkään kohdalla, emmekä sitä, mihin Isä Jumala kulloinkin kutsumansa ja valitsemansa uskovan johdattaa..

• Uskova

Kyse ei varmasti ole helluntaiseurakunnasta luopumisesta, vaan USKOSTA luopumisesta. Moni entinen helluntailainen ei tunnusta Jumalan olemassaoloa laisinkaan, moni on myös sanojensa mukaan "ex-kristitty".

Room.kirjeessä tosiaan on, ettei Jumala kutsumustaan ja armolahjojaan kadu, mutta siinä on kysymys pelkästään Israelin pelastumisesta, ei seurakunnasta. Mutta tosiasia on sekin, ettei oikeasti uudestisyntynyt ihminen ikinä luovu uskosta. Mutta suuri osa kielilläpuhujista luopuu kokonaan uskosta. Mistähän ne siansaksat ovat lähtöisin?

• leeviläinen
        Uskova kirjoitti:

Kyse ei varmasti ole helluntaiseurakunnasta luopumisesta, vaan USKOSTA luopumisesta. Moni entinen helluntailainen ei tunnusta Jumalan olemassaoloa laisinkaan, moni on myös sanojensa mukaan "ex-kristitty".

Room.kirjeessä tosiaan on, ettei Jumala kutsumustaan ja armolahjojaan kadu, mutta siinä on kysymys pelkästään Israelin pelastumisesta, ei seurakunnasta. Mutta tosiasia on sekin, ettei oikeasti uudestisyntynyt ihminen ikinä luovu uskosta. Mutta suuri osa kielilläpuhujista luopuu kokonaan uskosta. Mistähän ne siansaksat ovat lähtöisin?

Mitkä 'siansaksat'?

Eihän Isä Jumalan Pyhän Hengen eri kieliläpuhumisen armolahjan kieliä pysty kukaan muu ymmärtämään kuin Pyhä Henki. Eri kielilläpuhujallekin eri kielet ovat ns. pelkkää hebreaa..

• Uskova
        leeviläinen kirjoitti:

Mitkä 'siansaksat'?

Eihän Isä Jumalan Pyhän Hengen eri kieliläpuhumisen armolahjan kieliä pysty kukaan muu ymmärtämään kuin Pyhä Henki. Eri kielilläpuhujallekin eri kielet ovat ns. pelkkää hebreaa..

Leeviläinen! Sinun "opetuksesi" ei tässä ole yhtäpitävä Raamatun kanssa! Raamatussa kielet olivat aina oikeita, ja Apt. 2 kertoo, että 15 eri kansalaisuutta edustavat juutalaiset kuulivat kukin äidinkieltään. Kielet oli tarkoitettu saarnaamiseen, ei koskaan rukoiluun tai itsensä korostamiseen.

• leeviläinen
        Uskova kirjoitti:

Leeviläinen! Sinun "opetuksesi" ei tässä ole yhtäpitävä Raamatun kanssa! Raamatussa kielet olivat aina oikeita, ja Apt. 2 kertoo, että 15 eri kansalaisuutta edustavat juutalaiset kuulivat kukin äidinkieltään. Kielet oli tarkoitettu saarnaamiseen, ei koskaan rukoiluun tai itsensä korostamiseen.

Oletkos saanut selvän siitä, mitä kieliä kyseiset 15 kansalaisuutta edustavat juutalaiset puhuivat hebrean ja aramean lisäksi siihen aikaan, kun Ap.t. 2 tapahtumat tapahtuivat?

Helluntailaisuudessa on ehkä joskus ollut valloillaan jopa itsensä korostaminen eri kielilläpuhumisen kautta.

Nykyisestä tyylistä en tiedä onko asia muuttunut, vai pysynyt samana..

• leeviläinen
        Uskova kirjoitti:

Mikä ettei Uskovalta tule minkäänlaista vastausta edellseen kysymykseeni, vaikka kuulostat tietävän nuo 15 juutalaisuuden edustajan kansalaisuudet?

Taidat puhua asiassa vain omia löperöpuheitasi järjenpääteminä..

• jake 7

Paavalilla oli hyvä syy kirjoittaa korinttolaisille ohjeita kielilläpuhumisesta.

Korinton seurakunta oli ns. pakanaseurakunta ja Jeesukseen uskovat olivat uskoon tullessaan periaatteessa luopuneet entisistä uskonnollisista tavoistaan.

Korintin uskonnolliseen kirjoon kuului mm, oraakkeleita, papittaria, jotka mumisten ja supisten välittivät jumalten viestejä. Oli Isiksen temppeli, jonka papittaret hiukset hulmuten välittivät kosmista energiaa ( meno hermostutti jopa Rooman viranomaisia).

Korinttolaiskirjeestä välittyy se huoli, joka Paavalilla oli uskovaisista. Se, että heille ei riittänyt evankeliumin ilosanoma ja apostolien opetus.
      Aivan ilmeistä on, että osa kaipasi edelleen mysteeriuskontojen säpinöitä.

• Uskova

jake 7 näyttää ymmärtävän Raamatun opetuksen! Todella harvinaista näissä piireissä. Siunausta elämääsi!

• Totuus on Sanassa!

En pelkää kirjoituksijani,en myöskään kerro vasten Raamattua,mutta mitä täällä kirjoitetaan on lähes roskakoritavaraa,siksi se on teille kova paikka lukea totuutta,olen kirjoituksissani tuonut sanaa teillekin Raamatun kautta,mikä täällä on vain joidenkin hallinassa,olen huomannut muutamia asioita,kuten muutamat on mennyt Helluntailaisena kirjoittaan tänne,ei etes ole Hellari vaan joku vaan,sellaiset kyllä meikä huomaa hetkessä,se on niin selvää kieroutta,mutta jos joku siitä saa kiksin niin hyvä niin,kun Jumalan lapset tuntee oman joukon hetimiten!
      Minä en hae kunniaa keneltäkään,minä teen tämän Jumalan tahtomuksella,vaikka se on jo ilmoittanut ei enään tarvitse,olen varmaan antanut sen mitä kuuluu tänne ilmoittaa,eli turhaa on nakella helmijä Sijoille,ei ne tajua sanan ja helmien arvoa,sekin on Raamatun sanaa!
      Se kertominen ,mitä kerroin Uskovasta joka kääntää Jumalalle selän,eli luopuu uskosta,silloin tapahtuu se että Pahahenki palaa häneen ja hakee lisää heitä,että tila pahenee mistä kerran on pelastunut,se lukee Raamatussa ,kun sisin on Puhdistettu sinne on hyvä paholaisen asettua vaikka joukkoineen! Ari

• Uskova

Ari, Raamatun mukaan uskovainen ei voi ikinä luopua Jumalasta, koska hänessä on Pyhä Henki, joka aina huutaa Abba, Isä! Raamattu kertoo, että Pyhä Henki on ihmisessä pelastuksen päivään asti, eli Pyhä Henki on pelastuksen sinetti. Ihminen itse ei tätä sinettiä voi rikkoa, muutenhan se ei olisi sinetti! Ja edelleen, Pyhä Henki on vakuus Jumalalta pelastuksesta. Ihminen ei omilla voimillaan pysyisi uskossa päivääkään, mutta Kristus meissä, pelastuksen toivo, tekee työnsä. Ari ottaa kyllä pelastuksesta itselleen täyden kunnian, selvästi näkee, että hänellä se ei ole Pyhän Hengen työtä. Ari on itse päättänyt tulla hellariksi ja itse pitää itsensä hellarina, siinä ei ole Pyhällä Hengellä sananvaltaa! Jumalan työ on hänestä kaukana.
        Aito uudestisyntynyt ihminen ei voi menettää pelastustaan siksikään, että hänessä oleva Pyhä Henki on vahvempi kuin riivaajahenki. Riivaajalla ei ole mahdollisuutta viskata Kristusta ulos ihmisestä, ehkä Arikin sen jonain päivänä tajuaa. Helluntaiopissa kyllä Saatana on selvästi Jumalaa voimakkaampi ja ottaa ihmisen jopa Kristuksesta pois. Hellarin jeesus sitten vain alistuu Saatanalle....
        Raamatun mukaan ihminen heikkoudessaan on aina orjan asemassa. Ennen pelastustaan hän on Saatanan orja, ja pelastuttuaan hän on Jeesuksen orja. Ihmisellä ei ole tässä Jumalan ja Saatanan välisessä sodassa suurta asemaa, hän ei voi itse päättää ja vaihtaa isäntää. Kunnia pelastuksesta kuuluu yksin Herralle, ei ihmiselle ja hänen olemattomalle voimalleen! Onneksi Pyhä Henki pitää meidät Kristuksessa pelastuksen päivään asti!

• RIIVATTUKISSA
        Uskova kirjoitti:

Ari, Raamatun mukaan uskovainen ei voi ikinä luopua Jumalasta, koska hänessä on Pyhä Henki, joka aina huutaa Abba, Isä! Raamattu kertoo, että Pyhä Henki on ihmisessä pelastuksen päivään asti, eli Pyhä Henki on pelastuksen sinetti. Ihminen itse ei tätä sinettiä voi rikkoa, muutenhan se ei olisi sinetti! Ja edelleen, Pyhä Henki on vakuus Jumalalta pelastuksesta. Ihminen ei omilla voimillaan pysyisi uskossa päivääkään, mutta Kristus meissä, pelastuksen toivo, tekee työnsä. Ari ottaa kyllä pelastuksesta itselleen täyden kunnian, selvästi näkee, että hänellä se ei ole Pyhän Hengen työtä. Ari on itse päättänyt tulla hellariksi ja itse pitää itsensä hellarina, siinä ei ole Pyhällä Hengellä sananvaltaa! Jumalan työ on hänestä kaukana.
        Aito uudestisyntynyt ihminen ei voi menettää pelastustaan siksikään, että hänessä oleva Pyhä Henki on vahvempi kuin riivaajahenki. Riivaajalla ei ole mahdollisuutta viskata Kristusta ulos ihmisestä, ehkä Arikin sen jonain päivänä tajuaa. Helluntaiopissa kyllä Saatana on selvästi Jumalaa voimakkaampi ja ottaa ihmisen jopa Kristuksesta pois. Hellarin jeesus sitten vain alistuu Saatanalle....
        Raamatun mukaan ihminen heikkoudessaan on aina orjan asemassa. Ennen pelastustaan hän on Saatanan orja, ja pelastuttuaan hän on Jeesuksen orja. Ihmisellä ei ole tässä Jumalan ja Saatanan välisessä sodassa suurta asemaa, hän ei voi itse päättää ja vaihtaa isäntää. Kunnia pelastuksesta kuuluu yksin Herralle, ei ihmiselle ja hänen olemattomalle voimalleen! Onneksi Pyhä Henki pitää meidät Kristuksessa pelastuksen päivään asti!

Uskova..Ei pidä ihan paikkansa!Ei raamatun mukaan,se noin mene.Täytyy kilvoitella ja valvoa,jos uskovainen huoraa juo ja tekee tietoisesen valinnan luopua.Voi siis lähteä tietosesti maailmaan ja Jumala hoitaa sit taivaaseen,kun tietoisesti harjottaa syntejään.Tulee mieleen Mellerin harhaoppi.Kerran pelastettu aina pelastettu.Portti ei tietyille ole ahdas vaan auki suoraan taivaaseen.Toiset kilvottelee ja kärsii.Todella upeaa raamatun sivusta opetettua.On totta,että Pyhähenki pitää kiinni ja varjele,mutta ei väkisin!

• Luki luki!

Hajin paikat,missä ilmoitetaan yllä kertomat paikat,saastaisten henkijen paluusta ,kun ihminen kääntää selän Uskolle,eli Jumalalle on Matteus 12 luku 45 jae ja 2 pietari 20 jae,siitä minun uskoni ja puhunko vasten Raamattua! Ari

• Uskova

Ari! Sekä Matt 12:45 ja 2.Piet 2:20 puhuvat UUDESTISYNTYMÄTTÖMÄSTÄ ihmisestä! Käsität kai itsekin Pietarin kirjeen jatkosta, että kun koira palaa oksennukselleen ja sika palaa rypemään rapakkoon, että uudestisyntymistä ei ole tapahtunutkaan. Siis Jumalan Henki ei ole uudestisynnyttänyt, eli antanut uutta luontoa! Sika on pysynyt sikana, vaikka onkin pessyt näkyvät kurat pois, ja koira on koira, vaikka välillä käyttäytyi paremmin. Raamattu ei ikinä mainitse uskovaisia sioiksi tai koiriksi, vaan lampaiksi.
        Näissä molemmissa kohdin, Ari, tulkitset ja opetat Jumalan sanaa väärin. Olet todella ylpeä ihminen, kun Jumalan sanaa vääntelet oman tahtosi mukaan.

• Retu3
        Uskova kirjoitti:

Ari! Sekä Matt 12:45 ja 2.Piet 2:20 puhuvat UUDESTISYNTYMÄTTÖMÄSTÄ ihmisestä! Käsität kai itsekin Pietarin kirjeen jatkosta, että kun koira palaa oksennukselleen ja sika palaa rypemään rapakkoon, että uudestisyntymistä ei ole tapahtunutkaan. Siis Jumalan Henki ei ole uudestisynnyttänyt, eli antanut uutta luontoa! Sika on pysynyt sikana, vaikka onkin pessyt näkyvät kurat pois, ja koira on koira, vaikka välillä käyttäytyi paremmin. Raamattu ei ikinä mainitse uskovaisia sioiksi tai koiriksi, vaan lampaiksi.
        Näissä molemmissa kohdin, Ari, tulkitset ja opetat Jumalan sanaa väärin. Olet todella ylpeä ihminen, kun Jumalan sanaa vääntelet oman tahtosi mukaan.

Käsittäsin tuon raamatun paikan " pesty sika rypee rapakossa" , että sellainen ihminen joka on pesty olisi uudestisyntynyt ja Jeesus pessyt verellänsä hänen syntinsä ja upottanut ne meren syvyyteen ja kastettu Pyhällähengellä. Mutta
        sielunvihollinen olisi saanut vietellyksi maailmaan ja katsomaan taakseen jossa usko muuttuu kivetykseksi tai siis mieli maallistuu ja usko laantuu. Käy , että pahat teot tulevat vielä pahemmiksi kuin olivat , ennen uskoon tuloa. Tuo ei tapahdu aivan muutamassa vuodessa vaan on pitkäaikainen tapahtuma.

• Uskova
        Retu3 kirjoitti:

Käsittäsin tuon raamatun paikan " pesty sika rypee rapakossa" , että sellainen ihminen joka on pesty olisi uudestisyntynyt ja Jeesus pessyt verellänsä hänen syntinsä ja upottanut ne meren syvyyteen ja kastettu Pyhällähengellä. Mutta
        sielunvihollinen olisi saanut vietellyksi maailmaan ja katsomaan taakseen jossa usko muuttuu kivetykseksi tai siis mieli maallistuu ja usko laantuu. Käy , että pahat teot tulevat vielä pahemmiksi kuin olivat , ennen uskoon tuloa. Tuo ei tapahdu aivan muutamassa vuodessa vaan on pitkäaikainen tapahtuma.

Retu3: tässä on varmasti kyseessä ei-uskova ihminen, jonka luontoa PH ei ole muuttanut. Kyseessä ei ole Jeesuksen verellä pesty sika, vaan ihan itse itseänsä puhdistellut sika. Näissä jakeissa puhutaan uskonnollisuudesta, joka on vain pintapuolista. Luontoa eli sydäntä se ei ole muuttanut.

• Retu3
        Uskova kirjoitti:

Retu3: tässä on varmasti kyseessä ei-uskova ihminen, jonka luontoa PH ei ole muuttanut. Kyseessä ei ole Jeesuksen verellä pesty sika, vaan ihan itse itseänsä puhdistellut sika. Näissä jakeissa puhutaan uskonnollisuudesta, joka on vain pintapuolista. Luontoa eli sydäntä se ei ole muuttanut.

Raamattu todella puhuu uudestisyntyneestä ihmisestä" pesty sika rypee rapakossa". Uudesti syntymätön ei voi olla pesty, ei Herralta voi salata , että ei olekaan uudestisyntynyt, siellä tiedetään kaikki, ihmisiltä voi salata. Ei uudestisyntymätön ole pesty. Meillä on jatkuva taistelu omaa lihaamme ja henkivaltoja vastaan taivaan avaruuksissa. Me eksymme heti jos Jeesus heittää yhtään tai kääntää selkänsä tai peittää kasvonsa. " Pesty" ei tarkoita valhe pestyä vaan oikeasti uudestisyntynyttä Jeesuksen verellä pestyä ,jonka synnit on anteeksi annettu ja Hänen lupauksensa mukaan upotettu merten syvyyksiin. Pyhänhengen kaste saadaan uskoon tullessa hänen lupauksensa mukaan . Uskossa voi käydä niin, että sielunvihollisen pettämänä paatuu ja alkaa katsomaan taakseen maailmaan ja käy kuin Lootin vaimolle. Omatunto ei sano enää mitään, tulee rypemiset selittelyt ja salailut ym.
        Sanot tuolla tuosta Luterilaisuudesta , minä olen luterilainen , enhän minä ttietenkään mitään ole mutta mielestäni valhettelet tuolla lauseellasi.

• Kertomus huoneen siivoamisesta on kuvaus siivosyntisen elämästä, sellaisen, joka tuntee onnistuneensa elämässään.

Ihminen, joka luopuu ansaitsemattomasta armosta, palaa tekemään "hyviä" tekoja saavuttaakseen asemansa jumalansa silmissä.

Tuskin heitä montaa tämän maailman baareista löytää.
      Ennemminkin he kansoittavat kirkkojensa ja seurakuntiensa tilaisuuksia, olivatpa ne hiljaisia tahi äänekkäitä, makunsa mukaan.

• Raamattu kätöseen ny

Ihminen täällä maailmassa voi tulla uskoo ja luopua uskosta,siihen on jokaisella ihmisellä mahollisuus Jumala on antanut vapauden joko olla Jumalan lapsi tai ei olla,vaikka joku on tullut uskoon ja se on luopunut uskosta,silloin Pyhähenki poistuu hänestä ja vaikenee jos hän on yleensäkkään sitä yleensäkkään omistanut,sekin on monesti vain harhaa,vaikka Jeesus kutsuu takasin tai etsii sen kadonneen lampaan omiensa joukkoon,mutta jos kääntyminen on lopullinen silloin sielun vihollinen astuu kuvioon,kun ei ole enään kenee ihminen tukeutuu ilman Jeesusta,silloi se hakee sen ennen uskoontulemista asunut henki ne seitsemän saastaista henkeä lisää ja asettuu asuun ihmiseen,jos minun Raamatun tuntemusta halveeraat,sinulla on suurempi matka oppia sanaa,se on varma ja vastaan kirjoituksestani Jumalalle !
      Sanoit että se tarkoittaa Uudestisyntymättömistä ihmisistä,ei ole siitä kyse vaan Jeesusen omasta,ei Pyhänhengen temppeli ole syntisellä ihmisellä ei sielä elä pimeys ja valeus ja valkeus voittaa aina Jeesus ole sitä puhdistanut,ennenkun sen Jeesus tekee kun ihminen tulee uskoon ja syntyy uudesti ylhäältä ja saa Pyhänhengen ,mistä Raamattu puhuu ja sen tuntee kun herra vaihtuu sisällä,se on ikimuistoinen tapahtuma,muista sen ikäni ja varmaan ikuisuudenkin ! Ari

• Uskova

Ari! Sinun pelastusvarmuutesi on varmasti subjektiivinen asia, raamatullisesti saatat ollakin harhaan mennyt ja kadotukseen matkalla. Onhan Jehovan todistajatkin varmoja siitä, että ovat oikeassa ja muut väärässä, samoin islamistit jne.... Luterilaiset eivät edes usko Jumalaan vaan kirkkoon ja kirkkokäsikirjaan. Tuntuu pahasti siltä, että sinä olet luonut oman jumalan ja sen henki johtaa sinua mihin sattuukin.

• Näin on nytkin !

Piti jatkaa vielä,te puhutte että olen Hellari,en ole,mutta en sano mihin kuulun,en anna haukkua omaa joukkoa,ne on kaikki yksilöitä ja ovat vastuussa itse omasta uskosta:
      Minä en sikoja ja koirija ole sekoittanut tähän Pyhänhengen temppeli asiaan,ne on aivan muuhun kohtaan liittyvijä asioita Raamatussa!

Minua muka ylpeäksi ja väärää oppia kirjoitan,minä tiedän mitä kirjoitan,enkä anna Paholaiselle valtaa hypätä kimppuun väitteidensä kautta,enkä kenenkään kautta en kenenkään,jopa uskovat voi purra,onhan nekin vain ihmisija ja omija luonteeltaan. Mulla on paljon kavereita ja olen pidetty,mutta Jumalan sana on mulle numero yksi se on kaikki kaikessa mun elämässä ja Jumala on antanut salattua tietoa ,mistä te ette tiedä mitään,jos ei munlaista ole teidän joukossa,joskus on täälläkin käynyt sanaa tuntevija ja niitä kaipaisi lisää,vaan kun saa vastata joskus niin käsittämättömiin ja helppoihin asioihin vastauksija,että suuret on ihmettelyni,ei tajuta mitää,mutta minäkin olin aikoinaan samallainen,se kertoo yleensä sitä että ei ole Pyhähenki saanut tilaa,onko etes Uskossakaan,mutta se olkoot Jumalan punnittavana,ei minun:
      En Koskaan halua loukata Jumalan kolminaisuutta,haluan vain olla suuren kiitollisuuden velassa,teki Jeesus niin suuren ja uskomattoman osotuksen meitä Syntisijä kohtaan,että kerran saamme tai ketkä saa kohdata Jumalan silmästä silmään kun se aika on siellä missä Jeesus ottaa vastaan omansa Tuomioistuimen edessä,kuka pääsee sisää Paratiisiin ja kuka syöstään Kadotukseen,siinä on jokaisella miettimistä,myös mulla,mutta mulla on pelastusvarmuus,enkä pelkää sitä enään,kun sain armosta ottaa pelastuksen Jeesukselta vastaan se on niin mahtava asia !
      Raamatun sana ja Pyhähenki avaa Raamatun ja sen tuntemisen,ei mikään ihmis oppi avaa sanaa,sen tekee Uskossa saatu Pyhähenki eikä se opeta vasten Jumalaa koskaan ! Ari

• Uskova

Ari! Raamatun asiayhteyskin kertoo, että sika ja koira eivät kuvaa uudestisyntyneitä ihmisiä. Jeesus puhuu tässä juutalaisille fariseuksille ja kirjanoppineille, jotka eivät ota häntä vastaan. He nimenomaan ovat uskonnollisia, mutta eivät syntyneet uudesti ja lopulta ristiinnaulitsivat Jeesuksen.
      Sinun henkioppaasi opettaa sinua nyt väärään suuntaan. Jumalan Pyhä Henki johdattaa sen sijaan totuuteen. Pyhä Henki ohjaa nimenomaan niin, että ihminen voi ottaa Jumalan sanan sellaisena vastaan kuin se on kirjoitettu. Pyhä Henki opettaa ihmistä taipumaan sanan alle eli tottelemaan! Sinun henkioppaasi näyttää sinulle väärää reittiä! Ja kyllä Raamattua pitää opiskella, ja seurakunnan pastorin pitää osata saarnata ja opettaa Raamattua jae jakeelta, alkukieli tuntien. Eipä se raamatullinen opetus mitenkään yliluonnollisella tavalla ihmisen ymmärrykseen mene, ja sinä et näytä ymmärtävän sitä ollenkaan. Niele ylpeytesi, Ari, ja etsi raamatullista opetusta. Uuden Testamentin sanoma on ollut melkein 2000 vuotta kirjoitettuna, ja sen sanoma ei ole muuttunut lainkaan. Jumalan sana pysyy. Ihmisellä ei ole oikeutta muutella sen merkitystä sen mukaan kuin itsestä tuntuu. Sinä et pärjää ilman kunnollista opetusta keksimällä omat selitykset kaikkeen.

• Ex-hellari

Hei Uskova. Kirjoitin tuolla ylempänä kokemuksistani. Olin uskossa ja luovuin, syistä ei tässä enää sen enempää. Eli sinä katsot, että koska nyt olen "maailmassa", en ole voinut olla uskossa alunperinkään? Hmm... Mitähän minä mahdoin sitten kuvitella ne seitsemän vuotta, jotka elin mielestäni aidosti uskossa, sillä ymmärryksellä ja vilpittömyydellä mitä kykenen? Vai onko nyt niin päin, että olen edelleen uskossa, vasten tahtoani? Mielestäni Raamatussa puhutaan paljon "luopumuksesta", "eksymisestä" jne. Uskosta voi luopua. Käsittääkseni uskossa oleminen perustuu kaiken aikaa vapaaseen tahtoon, joka on tässä uskonasiassa mielestäni perustavanlaatuinen kysymys... Vai katsotko, että vapaa tahto loppuu, kun uudestisyntyy? Että vaikka kuinka haluaa ja kokee, että ei enää halua seurata Jeesusta, tai ei edes enää usko koko hommaan, niin uskossa vaan pysyy väkisin? Anteeksi, en nyt oikein ymmärrä teologiaasi tässä. Aika kova väite tuo, että me uskosta luopuneet emme itseasiassa ole uskossa olleetkaan. Itse en uskataisi tällaista oppia levittää, siksi olenkin vahvasti Arin esittämän näkemyksen kannalla.

• Uskova
        Ex-hellari kirjoitti:

Hei Uskova. Kirjoitin tuolla ylempänä kokemuksistani. Olin uskossa ja luovuin, syistä ei tässä enää sen enempää. Eli sinä katsot, että koska nyt olen "maailmassa", en ole voinut olla uskossa alunperinkään? Hmm... Mitähän minä mahdoin sitten kuvitella ne seitsemän vuotta, jotka elin mielestäni aidosti uskossa, sillä ymmärryksellä ja vilpittömyydellä mitä kykenen? Vai onko nyt niin päin, että olen edelleen uskossa, vasten tahtoani? Mielestäni Raamatussa puhutaan paljon "luopumuksesta", "eksymisestä" jne. Uskosta voi luopua. Käsittääkseni uskossa oleminen perustuu kaiken aikaa vapaaseen tahtoon, joka on tässä uskonasiassa mielestäni perustavanlaatuinen kysymys... Vai katsotko, että vapaa tahto loppuu, kun uudestisyntyy? Että vaikka kuinka haluaa ja kokee, että ei enää halua seurata Jeesusta, tai ei edes enää usko koko hommaan, niin uskossa vaan pysyy väkisin? Anteeksi, en nyt oikein ymmärrä teologiaasi tässä. Aika kova väite tuo, että me uskosta luopuneet emme itseasiassa ole uskossa olleetkaan. Itse en uskataisi tällaista oppia levittää, siksi olenkin vahvasti Arin esittämän näkemyksen kannalla.

Kyllä Raamattu selkeästi todistaa, että "uskosta luopuneet" eivät ole uskossa olleetkaan. Onhan olemassa uskonnollisuutta, vääriä uskontoja yms. ja he kaikki ovat siinä "uskossaan" vilpittömiä, vaikkakaan ei pelastuksessa mukana.

• Rapanhapakko

RÖYHH . Kännykässä on nauhuri. Mitähän sathanallista tässäkin lienee? :-)

Azere netena na qua. Anadanane quete e nene qua. Asera da tera ne te wuora na quote de ezer vai adar no vadar va. Aderder zinza atsuu tsara qu de. A waa ne ni a tata ne ni. Awuan dara dee koo de, arakatu vuu? Tsera quu haraa de na quo we, ateera qua tu! Wada te, na akua.

• Uskova

Entä mitä järkevää tai hengellistä tuossa voisi olla? Tässäkään ei montaa eri tavua ole, tulee vain monta peräkkäin. Tämän pseudokielen solkkaamiseen ei tarvita kuin tyhmää päätä ja vähän järkeä. Eikä minkäänlaista itsekontrollia.

• Rapanhapakko

Kannattaa yrittää purkaa teksti.
      Siinä on jotain, mikä viittaa Maorin kieleen.

Missä tallensit tuon puheenpätkän?

Tarjosin hakukoneelle puheen loppukaneettia, luultavasti lainaus 1. kuningasten kirjasta. Mene ja tiedä.

http://etabetapi.com/cmp/mi/so/1Kgs/11

• Rapanhapakko

Jake: Itse hölisen.

Tallensin omaan kännykkään, jossa on siis nauhuri.
        Ihan feikkaamatta, spontaanisti. Parempi ensin höpistä ja vasta sitten kirjoittaa miltä ne äänteet itsestä kuulostaa. Eikä vain kirjoittaa, se olisi epäaitoa.

Tuo siis esimerkkinä, miten koskaan uskovainen olemattakaan pystyy "kielilläpuhumiseen". Siis se ei ole teeskenneltyä, vaan äänne-improvisaatiota, tulee mitä tulee.

Minusta tuo kuulostaa joltain muinaiselta Etelä-amerikan intiaanikieleltä :-)

Tosin "asera da tera" saattaisi olla hui Asera-jumalatar ja "tera" Terra-planeetta tai Theran saari :-)

• Rapanhapakko kirjoitti:

Jake: Itse hölisen.

Tallensin omaan kännykkään, jossa on siis nauhuri.
        Ihan feikkaamatta, spontaanisti. Parempi ensin höpistä ja vasta sitten kirjoittaa miltä ne äänteet itsestä kuulostaa. Eikä vain kirjoittaa, se olisi epäaitoa.

Tuo siis esimerkkinä, miten koskaan uskovainen olemattakaan pystyy "kielilläpuhumiseen". Siis se ei ole teeskenneltyä, vaan äänne-improvisaatiota, tulee mitä tulee.

Minusta tuo kuulostaa joltain muinaiselta Etelä-amerikan intiaanikieleltä :-)

Tosin "asera da tera" saattaisi olla hui Asera-jumalatar ja "tera" Terra-planeetta tai Theran saari :-)

Hyvin spiikattu. Koetin vielä joitakin tekstinpätkiä Google-kääntäjällä ja osumat viittasivat Urduun, jota puhutaan Etiopian somalialueella. Sitten ajattelin, että olet äänittänyt jonkun sieltätulleen puhetta, Ateera kun on vielä tytön nimi.

Aihetta on tutkittu aikanaan, kun se Amerikassa tuli pintaan. Yleensä kieliasu on ollut riippuvainen puhujan äidinkielen ääntiöistä.

Aitoakin on ja tärkeintä on se lähde. Siksi Paavali antoi ohjeita , jotta voitaisiin motiivit tarkistaa.

• sha ra shalalalaa da
        jake7 kirjoitti:

Hyvin spiikattu. Koetin vielä joitakin tekstinpätkiä Google-kääntäjällä ja osumat viittasivat Urduun, jota puhutaan Etiopian somalialueella. Sitten ajattelin, että olet äänittänyt jonkun sieltätulleen puhetta, Ateera kun on vielä tytön nimi.

Aihetta on tutkittu aikanaan, kun se Amerikassa tuli pintaan. Yleensä kieliasu on ollut riippuvainen puhujan äidinkielen ääntiöistä.

Aitoakin on ja tärkeintä on se lähde. Siksi Paavali antoi ohjeita , jotta voitaisiin motiivit tarkistaa.

Lähes jokaiselle tavulle löytyy jostakin maailman kielestä sopiva sana. Metrin Slerba on puolalainen miehen nimi, mutta jollakin toisella kielellä se voisi olla hassu. Se siis ei käy todisteeksi aidosta kielten armolahjasta. Raamattu selvästi antaa esimerkin kielillä puhumisesta Ap t. 2:4-11. Siinä käy ilmi, että Pyhä Henki antoi Apostolien suuhun vieraan kielen taidon, jolla he sitten saarnasivat. Ihmiset kuulivat ja ymmärsivät, koska saarnattiin heidän äidinkielellään. 15 eri kieltä oli mainittu tuossa kohtaa. Siellä ei ollut yksittäisiä tavuja tai muuta hullua. Eivätkä Apostolit itse puhelleet koska tahtoivat ja mitä tahtoivat, vaan Pyhä Henki toimi tässä, ei ihmisen tahdosta vaan Jumalan tahdosta ja JUMALAN VALITSEMALLA AJALLA.
        Kyse ei siis ollut puhujan oman egon rakentamisesta tai rukoilusta, vaan selkeästä saarnasta. Vierailla kielillä saarnattiin, ja varmasti sen tähden Raamatussa ei kukaan nainen puhunutkaan kielillä.
        Korintossa varmasti naisetkin yrittivät puhua seurakunnassa kielillä, koska se oli heidän entisten pakanauskontojensa tapa. Pakanauskonnoissa nimenomaan rukoillaan pseudokielillä, minkä sanotaan olevan jumalten henkien kanssa puhumista. Mahdollisesti tämän takia Paavali opetti, että armolahjat ovat seurakunnan rakentamista varten, eikä oman egon! Kukaan ei voi Hengen armolahjoilla rakentaa itseään, vaan toisia. Paavali opetti myös, että kielillä ei voi rukoilla, koska rukoillessa pitää toimia myös ymmärrys. Edelleen hän vielä opetti kielten armolahjan todellisen tarkoituksen: ne ovat merkki uskottomille juutalaisille, niin kuin kielet ovat koko Vanhan Testamentin juutalaisuuden aikana olleet merkki Jumalan rangaistuksesta. Ja nyt oli siis taas tulossa uusi rangaistus Jumalan käden kautta; roomalaiset tulevat tuhoamaan Jerusalemin temppelin. (Toteutui v. 70) Tämän jälkeen ei tietenkään enää kielten armolahjaa tarvittu.

• Ps. tässä vielä suomeksi:

1. Kun 11: Sentähden Herra sanoi Salomolle: "Koska sinun on käynyt näin, ja koska et ole pitänyt minun liittoani etkä noudattanut minun käskyjäni, jotka minä sinulle annoin, niin minä repäisen valtakunnan sinulta ja annan sen sinun palvelijallesi

• makea nauru!

Tämähän viesti ei ole tullut siansaksakielillä, vaan se on Jumalan sanaa, Pyhän Hengen kautta, kirjoitettuna Raamattuun ja koskee aikaa n. 500.luvulla eKr. Tämä sana koski tiettyä historiallista aikaa, henkilöitä ja tapahtumaa, eikä ole pienintäkään järjen hiventä väittää, että Jumala toistaisi sanansa uudestaan ja vielä siansaksalla!!!! Hiukan järkeä kehään, ystävät! Keksikää jotain hiukan älykkäämpää, jos pakko on itseä niin korostaa, että muka Jumala olisi puhunut henkilökohtaisen viestin!!! Joskin vanhan.... joskin eri henkilöille...... joskin ei-todistettavasti.....

• No, hakukoneen aikaansaannoksia kaikki tyynni.

Lähdeteksti kuului seuraavasti:

Wada te, na akua. ( by rapanhapakko)

Hakukone löysi seuraavaa:

Na reira ka mea a Ihowa ki a Horomona, I te mea ka penei tau mahi, kahore nei i mau i a koe taku kawenata me taku tikanga i akona e ahau ki a koe, ka haea rawatia atu e ahau te kingitanga i a koe, a ka hoatu ki tau tangata.

Wada na tod! Älä riko lupaustasi!

Vielä sananpaikka:

Hesekiel 14:4-5

Mo reira korero ki a ratou, mea atu ki a ratou, Ko te kupu tenei a te Ariki, a Ihowa: Ko te tangata o te whare o Iharaira e whakaara ana i ana whakapakoko ki tona ngakau, e whakatakoto ana i te tutukitanga waewae, i tona he, ki mua i tona mata, a e haere mai ana ki te poropiti; ko taku, ko ta Ihowa, e whakahoki ai ki taua tangata i haere mai ra, ka rite ki te maha o ana whakapakoko;
      Kia hopukia ai te whare o Iharaira i roto i o ratou ngakau; kua tangata ke hoki ratou katoa ki ahau, na a ratou whakapakoko hoki.

• selvänäkijä2014

55v. sitten käynyt tilaisuudessa puhuja meni aivan sekaisin en tiedä onko vieläkään
      selvinnyt.

• vähän kaikki sekasin täällä,niin puurot,kuin vellitkin!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe