Ilmeisesti jotakin tapahtui eilisen ja tämän illan välillä joko 607 keskustelulle tai minun silmilleni, kun en aiempaa viestiketjua enää löytänyt.
Halusin vain peruutta eilisen ajatuksen siitä, että Aquila Brownilla olisi jotakin tekemistä Millerin tulkintojen kanssa. Kun selasin niitä runsasta 60 sivua, jotka Aquila Brownin kirjasta löysin, päädyin siihen kantaan, ettei Miller häneltä mitään saanut eikä varmaankaan hänestä mitään tiennyt. Epäilen vieläkin, että Millerillä oli suurempi vaikutus Russelliin kuin Aquila Brownilla, koska Russell on hyvin voinut periä 2520 profetian tulkintansa Millerilta - tietenkin päivämäärät uudistettuna, minkä Russeliin kanssa työtä tehneet entiset milleriläiset olivat jo tehneet. :)
Kai
607
33
141
Vastaukset
- Tienviittana
Kai_A Kyllä se ketju vielä komeilee täällä (Adventismin historiaa ja aikalaskelmia - nimellä; siellä on uusi kirjoituksiakin sitten eilisen ja näköjään sinulle henkilökohtaisesti osoitettuja kysymyksiäkin!). Viimeisin kirjoitus näyttää olevan tänään klo 12:52. Joten asiaan palaaminen/keskustelun jatkaminen lienee mielekkäintä siellä "paikan päällä".
- kirjan oppinut
Sokea adventismin kätyri.
- niinpä niin
kirjan oppinut kirjoitti:
Sokea adventismin kätyri.
No sokea sinä tosiaan olet.
- Kysyn nyt vain
Mitenkäs intensiivistä kopiointia se adventtikirkon "profetian henki" harrasti, kun tuntuu ihan kuin plagiointi olisi ollut oikein kunnia-asia 1800-luvulla?
Keneltä aikalaiseltaan Ellen White kopio omia "fantasioitaan"?- Petkutusta
Ne Ellenin väittämät näyt ("minulle näytettiin") olivat itse asiassa toisten tekstejä - ehkäpä joku niitäkin "näytti", ja sitten Ellen sanoi "minulle näytettiin". Petos oli siinä, että hän jätti kuulijoille sen vaikutelman, kuin kyseessä olisi ollut "taivaallinen näky". Raadollista.
- plagio
Silloin ei ollut plagiointia kieltävää lakia. Se teki plagioinnin mahdolliseksi.
- Petkutusta
plagio kirjoitti:
Silloin ei ollut plagiointia kieltävää lakia. Se teki plagioinnin mahdolliseksi.
Joo, ei ollut sitä lakia, mutta ilman maallista lakiakin pitäisi kristitylle olla selvää, ettei toisten kirjoituksia saa myydä "omina näkyinä" ja antaa sitä vaikutelmaa, että olisi nämä "näyt" Jumalalta saanut!!!
- voi teitä raukkoja
Petkutusta kirjoitti:
Joo, ei ollut sitä lakia, mutta ilman maallista lakiakin pitäisi kristitylle olla selvää, ettei toisten kirjoituksia saa myydä "omina näkyinä" ja antaa sitä vaikutelmaa, että olisi nämä "näyt" Jumalalta saanut!!!
Paitsi, että englannin "I saw" ei läheskään aina tarkoita "minä näin", vaan "minä ymmärsin, että".
Asiahan menee niin, että Jumala näytti Whitelle näyn. Sitten White päätti omin sanoin ja joskus muiden kirjoituksia hyödyntäen kuvailla niitä asioita, jotka White oli nähnyt.
Sitten on niin, että White päätti kertoa näkemyksensä välillä omin sanoin, välillä muiden sanoin, mutta näiden taustalle ei ole suoraan mikään näky.
Te ette oikeasti tiedä miten asiat ovat, mutta kovasti päätänne auotte. - voe voe voe voe
plagio kirjoitti:
Koko väite plagioinnista on väärä. Toisen tekijän tekstin lainaaminen ei ole plagiointia. Plagioinnilla on ihan tietyt kriteerit, eikä Whiten tapa käyttää muiden tekstejä täytä näitä kriteerejä. Siitä on adventtikirkon ulkopuolisten lakiasiantuntijoiden lausunto. Eihän se teille adventistien vihaajille tietysti mitään merkitse, että oikeusoppineet ovat kanssanne eri mieltä, kun etsitte korvasyyhyynne tekosyitä vihata adventisteja.
- voe teitä raukkoja
Te petkutatte ihmisiä noilla valheillanne. White ei plagioinut mitään. Siitä on oikeusoppineiden lausunto.
- Ellen eksyttäjä
voe voe voe voe kirjoitti:
Koko väite plagioinnista on väärä. Toisen tekijän tekstin lainaaminen ei ole plagiointia. Plagioinnilla on ihan tietyt kriteerit, eikä Whiten tapa käyttää muiden tekstejä täytä näitä kriteerejä. Siitä on adventtikirkon ulkopuolisten lakiasiantuntijoiden lausunto. Eihän se teille adventistien vihaajille tietysti mitään merkitse, että oikeusoppineet ovat kanssanne eri mieltä, kun etsitte korvasyyhyynne tekosyitä vihata adventisteja.
Voe voe voe voe- nimimerkille! Onko sinulla joku paranoia? Eihän se mitään "vihaamista" ole, jos osoittaa kritiikillään jonkun asian olevan toisin kuin on väitetty. Vai onko sinun mielestäsi kaikenlainen eri mieltä (ja toisten oikeassa) oleminen "vihaa"? Mikäli näin on, niin kovin on varmaan ankeaa elämäsi, kun ihmiset tässä maailmassa eivät kaikki olekaan kanssasi yhtä mieltä.
Mitä plagiointiiin tulee, niin tekstin lainaaminen ilman lähteen mainitsemista (eli tekstin esittäminen omanaan) täyttää plagioinnin määritelmän. Tästä vallitsee tieteen, journalismin ym. piirissä yleinen konsensus.
Olkoonkin, ettei plagiointi Ellenin aikana vielä ollut lainvastaista (kun ko. lakia ei vielä ollut olemassa), mutta valheellisuushan on siinä, että Ellen väitti "nähneensä" asioita unissa ja näyissä (jumalaiisesta lähteestä), vaikka nämä asiat olivat jo muiden paperille laittamia. "Minulle näytettiin...." - voe teitä raukkoja
Ellen eksyttäjä kirjoitti:
Voe voe voe voe- nimimerkille! Onko sinulla joku paranoia? Eihän se mitään "vihaamista" ole, jos osoittaa kritiikillään jonkun asian olevan toisin kuin on väitetty. Vai onko sinun mielestäsi kaikenlainen eri mieltä (ja toisten oikeassa) oleminen "vihaa"? Mikäli näin on, niin kovin on varmaan ankeaa elämäsi, kun ihmiset tässä maailmassa eivät kaikki olekaan kanssasi yhtä mieltä.
Mitä plagiointiiin tulee, niin tekstin lainaaminen ilman lähteen mainitsemista (eli tekstin esittäminen omanaan) täyttää plagioinnin määritelmän. Tästä vallitsee tieteen, journalismin ym. piirissä yleinen konsensus.
Olkoonkin, ettei plagiointi Ellenin aikana vielä ollut lainvastaista (kun ko. lakia ei vielä ollut olemassa), mutta valheellisuushan on siinä, että Ellen väitti "nähneensä" asioita unissa ja näyissä (jumalaiisesta lähteestä), vaikka nämä asiat olivat jo muiden paperille laittamia. "Minulle näytettiin...."Mutta kun se teidän kritiikkinne on valhetta. Asiahan menee niin, että 1800-luvulla ei ollut sellaista lainsäädäntöä, joka vaatisi lähteen mainitsemisen. Kun asia alkoi sitten vuosisadan loppupuolella muuttua, White merkitse kaikki viitteet esiin. Koko väitteenne on valhe.
Eikä se asia niin ole kuin väität. Ensinnäkään hän ei ollut unessa ollessaan näkytilassa. Hän oli valveilla. Jumala näytti hänelle jotain ja ne asiat hän kirjoitti sellaisenaan muistiin eivätkä nämä tekstit ole lainattu mistään.
Sitten White kirjoitti muuten hengellisiä kirjoja, joissa hän lainasi muita kirjoittajia. Etkös sinä ymmärrä englantia? Johan minä sanoin, että "I saw" ei läheskään aina tarkoita "minä näyn", vaan usein "minä ymmärsin, että".
Sitten on myös niin, että Jumala näytti hänelle asioita, joiden ilmaisemiseen White käytti muiden kirjoituksia niiden hyvän sanamuodon tähden. Niinhän Luukaskin tekee evankeliumissaan ja vielä sanoo sen (eikä kerro keneltä mikäkin asia on lainattu).
Että haloo!!!! - Ellen eksyttäjä
voe teitä raukkoja kirjoitti:
Mutta kun se teidän kritiikkinne on valhetta. Asiahan menee niin, että 1800-luvulla ei ollut sellaista lainsäädäntöä, joka vaatisi lähteen mainitsemisen. Kun asia alkoi sitten vuosisadan loppupuolella muuttua, White merkitse kaikki viitteet esiin. Koko väitteenne on valhe.
Eikä se asia niin ole kuin väität. Ensinnäkään hän ei ollut unessa ollessaan näkytilassa. Hän oli valveilla. Jumala näytti hänelle jotain ja ne asiat hän kirjoitti sellaisenaan muistiin eivätkä nämä tekstit ole lainattu mistään.
Sitten White kirjoitti muuten hengellisiä kirjoja, joissa hän lainasi muita kirjoittajia. Etkös sinä ymmärrä englantia? Johan minä sanoin, että "I saw" ei läheskään aina tarkoita "minä näyn", vaan usein "minä ymmärsin, että".
Sitten on myös niin, että Jumala näytti hänelle asioita, joiden ilmaisemiseen White käytti muiden kirjoituksia niiden hyvän sanamuodon tähden. Niinhän Luukaskin tekee evankeliumissaan ja vielä sanoo sen (eikä kerro keneltä mikäkin asia on lainattu).
Että haloo!!!!"voe teitä raukkoja" - ole huoleti, olen akateeminen ihminen ja ymmärrän englantia. Muuten, Ellenin kirjoja muillakin kielillä lukeneena, tuo "minulle näytettiin" kulkee käännöksien läpi kuin punainen lanka; kaikki tökerösti käännettyjä?
Aivan toiselta kantilta katsottuna (siis tämän plagiointiteeman huomiotta jättäen) Ellen on jo diskvalifioinut itsensä pelkästään sillä, etteivät hänen ennustuksensa ole täyttyneet. Ja silti "oikea profeetta" ??? ETTÄ HALOOOOOOO!!!!! Mutta tiukasti vaan täytyy tästä "profeetasta" pitää kiinni, kun kerran käsketään....
Ihan peruskysymys sitten on, että miksi ihmeessä adventismissa on tämä Raamatun rinnalle LISÄÄMISEN vimma? Miksi se Jumalan Sana ei riitä sellaisenaan, Raamattu Raamattuna, kuten muillekin, esim. Vapaakirkolle, baptisteille, helluntailaisille? Miksi adventismissa ei pärjätä pelkällä Raamatulla eli Jumalan Sanan varassa? Taitaa olla niin, että nämä erityisopit Raamatun lisäksi ja ulkopuolelta on pitänyt kyhätä, että saataisiin adventismille joku erityisrooli ja -asema kristikunnan keskuudessa. Että sillä voidaan sitten polleilla ja korostaa omaa kirkkokuntaa. Raamattu kylläkin varoittaa tästä itsensä korottamisesta... - jäkätijäkäti!
"voe teitä raukkoja" - ole huoleti, olen akateeminen ihminen ja ymmärrän englantia. Muuten, Ellenin kirjoja muillakin kielillä lukeneena, tuo "minulle näytettiin" kulkee käännöksien läpi kuin punainen lanka; kaikki tökerösti käännettyjä?
Aivan toiselta kantilta katsottuna (siis tämän plagiointiteeman huomiotta jättäen) Ellen on jo diskvalifioinut itsensä pelkästään sillä, etteivät hänen ennustuksensa ole täyttyneet. Ja silti "oikea profeetta" ??? ETTÄ HALOOOOOOO!!!!! Mutta tiukasti vaan täytyy tästä "profeetasta" pitää kiinni, kun kerran käsketään....
Ihan peruskysymys sitten on, että miksi ihmeessä adventismissa on tämä Raamatun rinnalle LISÄÄMISEN vimma? Miksi se Jumalan Sana ei riitä sellaisenaan, Raamattu Raamattuna, kuten muillekin, esim. Vapaakirkolle, baptisteille, helluntailaisille? Miksi adventismissa ei pärjätä pelkällä Raamatulla eli Jumalan Sanan varassa? Taitaa olla niin, että nämä erityisopit Raamatun lisäksi ja ulkopuolelta on pitänyt kyhätä, että saataisiin adventismille joku erityisrooli ja -asema kristikunnan keskuudessa. Että sillä voidaan sitten polleilla ja korostaa omaa kirkkokuntaa. Raamattu kylläkin varoittaa tästä itsensä korottamisesta...Taidat ollakin vain asennevammainen suunsoittaja. Raamattu varoittaa kaltaisistasi ihmisistä, jotka tahallaan vääristelevät toisten asioita.
Suurin osa Whiten kautta annetuista profetioista on jo toteutunut, joten mitä jäkätät? - pyh!
"voe teitä raukkoja" - ole huoleti, olen akateeminen ihminen ja ymmärrän englantia. Muuten, Ellenin kirjoja muillakin kielillä lukeneena, tuo "minulle näytettiin" kulkee käännöksien läpi kuin punainen lanka; kaikki tökerösti käännettyjä?
Ihan peruskysymys sitten on, että miksi ihmeessä adventismissa on tämä Raamatun rinnalle LISÄÄMISEN vimma? Miksi se Jumalan Sana ei riitä sellaisenaan, Raamattu Raamattuna, kuten muillekin, esim. Vapaakirkolle, baptisteille, helluntailaisille? Miksi adventismissa ei pärjätä pelkällä Raamatulla eli Jumalan Sanan varassa? Taitaa olla niin, että nämä erityisopit Raamatun lisäksi ja ulkopuolelta on pitänyt kyhätä, että saataisiin adventismille joku erityisrooli ja -asema kristikunnan keskuudessa. Että sillä voidaan sitten polleilla ja korostaa omaa kirkkokuntaa. Raamattu kylläkin varoittaa tästä itsensä korottamisesta...Adventismissa pärjätään pelkällä Raamatussa, mutta sinä selkeästi et pärjää.
- Faktaa pöytään!
jäkätijäkäti! kirjoitti:
Taidat ollakin vain asennevammainen suunsoittaja. Raamattu varoittaa kaltaisistasi ihmisistä, jotka tahallaan vääristelevät toisten asioita.
Suurin osa Whiten kautta annetuista profetioista on jo toteutunut, joten mitä jäkätät?"Jäkätijäkäti":lle! Jahhas, mitkähän nuo sitten olisivat, nuo "toteutuneet profetiat"??? Kun noin mahtipontisesti kirjoitat: "Suurin osa Whiten kautta annetuista profetioista on jo toteutunut...", niin varmaan osaat sitten nimetäkin ne ihan konkreettisesti. Että muutkin saavat tietää, mitä sinä "tiedät"!
Veikkaanpa vain, että tässä kohdin "pistää päänsä piiloon, luulee, ettei nää..." Mutta ainahan sitä voi jännittyneenä odottaa, minkälainen vastaus sinulta on tulossa! Jos jotain konkreettisesti toteutunutta osaisit nimetä, niin kylläpä se olisi novum, todellakin. Mutta ole hyvä, äläkä suosittele minulle Whiten kirjaa Suuri taistelu; olen sen näet jo lukenut ja höpinäksi todennut. - Puhtaana käteen!
pyh! kirjoitti:
Adventismissa pärjätään pelkällä Raamatussa, mutta sinä selkeästi et pärjää.
Mikäli adventismi pärjäisi vain Raamatulla, se olisi kirkkokunta muiden joukossa. Siksi - oman erityisyyden korostamiseksi ja korottamiseksi - on pitänyt keksiä näitä lisäyksiä Raamatun rinnalle, kun halutaan olla jotain aivan "valittua", jopa Jumalankin silmissä. Ilmestyskirja kuitenkin sanoo, ettei mitään saa Raamattuun lisätä. Ja Sana myös varoittaa vääristä profeetoista ja syystä! Siis varoittaa Ellenistä kaikkine eksytyksineen.
- jäkäti jäkäti
Faktaa pöytään! kirjoitti:
"Jäkätijäkäti":lle! Jahhas, mitkähän nuo sitten olisivat, nuo "toteutuneet profetiat"??? Kun noin mahtipontisesti kirjoitat: "Suurin osa Whiten kautta annetuista profetioista on jo toteutunut...", niin varmaan osaat sitten nimetäkin ne ihan konkreettisesti. Että muutkin saavat tietää, mitä sinä "tiedät"!
Veikkaanpa vain, että tässä kohdin "pistää päänsä piiloon, luulee, ettei nää..." Mutta ainahan sitä voi jännittyneenä odottaa, minkälainen vastaus sinulta on tulossa! Jos jotain konkreettisesti toteutunutta osaisit nimetä, niin kylläpä se olisi novum, todellakin. Mutta ole hyvä, äläkä suosittele minulle Whiten kirjaa Suuri taistelu; olen sen näet jo lukenut ja höpinäksi todennut.No suurin osa on toteutunut, koska ne koski 1800-luvulla eläneiden ihmisten asioita. Että se siitä.
Mitä tulee sitten yleiseen historiaan, niin White profetoi molemmat maailmansodat, nykyaikaisen spiritismin nousun yms yms yms.. Kaikki oikein. - pyh!
Puhtaana käteen! kirjoitti:
Mikäli adventismi pärjäisi vain Raamatulla, se olisi kirkkokunta muiden joukossa. Siksi - oman erityisyyden korostamiseksi ja korottamiseksi - on pitänyt keksiä näitä lisäyksiä Raamatun rinnalle, kun halutaan olla jotain aivan "valittua", jopa Jumalankin silmissä. Ilmestyskirja kuitenkin sanoo, ettei mitään saa Raamattuun lisätä. Ja Sana myös varoittaa vääristä profeetoista ja syystä! Siis varoittaa Ellenistä kaikkine eksytyksineen.
Höpönlöpön.
Adventtikirkko ei ole kirkko muiden joukossa. Se on Jumalan jäännöskansa RAAMATUN perusteella.
Sana varoittaa teistä luopioista ja vääräuskoisista. - Faktaa pöytään!
jäkäti jäkäti kirjoitti:
No suurin osa on toteutunut, koska ne koski 1800-luvulla eläneiden ihmisten asioita. Että se siitä.
Mitä tulee sitten yleiseen historiaan, niin White profetoi molemmat maailmansodat, nykyaikaisen spiritismin nousun yms yms yms.. Kaikki oikein.Missä teoksessa ja millä sivulla? Sodat, spiritismit ja nämä kerrassaan hurmaavasti konkreettisesti ilmoittamasi "YMS., YMS., YMS." Kylläpä kuullostaa faktalta...
1800-luvulla eläneiden ihmisten asioita - laitahan todisteita nähtäville; muutoin ei väitteellä ole arvoa. - Puhtaana käteen!
pyh! kirjoitti:
Höpönlöpön.
Adventtikirkko ei ole kirkko muiden joukossa. Se on Jumalan jäännöskansa RAAMATUN perusteella.
Sana varoittaa teistä luopioista ja vääräuskoisista.Niinpä, adventistit kuvittelevat olevansa jotain aivan erityistä ja siksihän se pelkällä Raamatulla pärjääminen onkin niin pelottava scenario: sittenhän sitä oltaisiin kuin "nuo muut", ihan vaan pelkän Raamatun varassa - ilman Raamatun ulkopuolisia erityisoppeja, joita tarvitaan erottautumiseen kristikunnasta ja omakuvan pönkittämiseen.
Adventtikirkko on kuin pikkukisu, joka katsoo peiliin ja sen silmissä peilistä katsoo takaisin leijona. Mielikuvituksen silmä ja mahtava omakuva...
Raamattu ei missään kohdin puhu adventistien olevan "pyhä jäännöskansa"! Tämä on ihan adventistien ikioma urbaanilegenda. Tällaisten oppien motiivina on vain ja ainoastaan tuntea suurta omahyväisyyttä ja samalla halveksuntaa toisten seurakuntien kristittyjä kohtaan. Ja tätähän sinä, "pyh!", jaksat päivästä toiseen täällä tuoda julki.
Raamattu ei erottele Jeesuksen seuraajia kirkkokuntien rajojen mukaan. Sinullehan tämä ei tietysti maistu lainkaan, mutta Raamattu on sinunkin yläpuolellasi, vaikka kuinka täällä myrkkyäsi ruiskuttelet toisten päälle, haukut perkeleen lapsiksi toisten seurakuntien uskovia ja käsket heidän painua helvettiin, "pyh!" tällaiseen ei Jumala ole sinua valtuuttanut. Toimeksiantajasi on siis vastapeluri. jäkäti jäkäti kirjoitti:
No suurin osa on toteutunut, koska ne koski 1800-luvulla eläneiden ihmisten asioita. Että se siitä.
Mitä tulee sitten yleiseen historiaan, niin White profetoi molemmat maailmansodat, nykyaikaisen spiritismin nousun yms yms yms.. Kaikki oikein.// No suurin osa on toteutunut, koska ne koski 1800-luvulla eläneiden ihmisten asioita. Että se siitä. //
Tuo kaveri puhu järkeä - jätetään EGW sinne 1800-luvulle! Ei EGW tämän päivän ihmisiä kosketa.- Ymsymsyms, hehee!
jäkäti jäkäti kirjoitti:
Mitä tulee sitten yleiseen historiaan, niin White profetoi molemmat maailmansodat, nykyaikaisen spiritismin nousun yms yms yms.. Kaikki oikein.Spiritismiä ja taikauskoa on aina ollut. Luonnonkansojen uskonnotkin ovat enimmäkseen spititismiä. Joten siinä ei nyt ainakaan ollut mitään "ennustamista"!
Ja tuo "yms., yms., yms." faktana tarjoaminen on hyvä vitsi, ihan päivän paras!!! Aivan varpaankynnet rullalle kääriytyvät noin vahvojen todisteiden edessä!
- ..... // .......
"Adventismin historiaa ja aikalaskelmia?"
- http://keskustelu.suomi24.fi/node/12631499- Already done
.....//..... Tähän jo nimimerkki "Tieviittana" viittasi eilen illalla ennen sinua.
- ..... // .......
Already done kirjoitti:
.....//..... Tähän jo nimimerkki "Tieviittana" viittasi eilen illalla ennen sinua.
>> .....//..... Tähän jo nimimerkki "Tieviittana" viittasi eilen illalla ennen sinua.
No voi kauhistus sentään, että oiken "ennen sinua". Kyllä, mutta ilman linkkiä. Mikä viimeksimainitun selkeästi esille laitossa on sinulle ongelmana? - Already done
..... // ....... kirjoitti:
>> .....//..... Tähän jo nimimerkki "Tieviittana" viittasi eilen illalla ennen sinua.
No voi kauhistus sentään, että oiken "ennen sinua". Kyllä, mutta ilman linkkiä. Mikä viimeksimainitun selkeästi esille laitossa on sinulle ongelmana?Tarvitsiko Kai_A linkkiä, kun kerran itse oli ko. ketjuun useammalla kirjoituksella osallistunut? Kun "jotain oli tapahtunut "edellisen illan jälkeen "joko keskustelulle" tai Kain "silmille". Nimim. Tienviittana antoi ketjun aloitusotsikon avuksi, what's wrong?
- ..... // .......
Already done:lle
Ilmeisesti uskot kohdallasi ikuiseen elämään .... kun aikaa ja energiaa näyttää riittävän aivan uskomattomiin lillukan varsiin takertumisiin .... koetat noista pilkun..piip...lapsellisuuksista saada vieläpä kiistaa ja kädenvääntöäkin aikaan ;-)
Koetahan jaksaa !- Already done
Aikaa ja energiaa riitti tänään todellakin! Olin marjametsässä ja puolukoita löytyi reippaanlaisesti vielä, jep. Lillukka-aika oli heinä-elokuussa; kyllä nekin ihan makoisia ovat, varsinkin muiden marjojen joukossa.
Ei ole tarvinnut marjoista kiistellä eikä kättä vääntää, mitä nyt varpua joskus vähän tullut taivutettua, että on päässyt marjoihin paremmin käsiksi. Meillä riittää satoa kaikille ja jos joku on lillukanvarsista kiinnostunut, niin poimikoon vaan, ei häiritse.
Mitenkähän lie tuo sinun oma jaksamisesi, voitko paksusti? Meikä ei, on sorja ja ketterä - niin että yritähän puhista minkä jaksat...
Tämä ketju näyttää eksyneen raiteilta. Ja nyt se oikeakin löytyi. Halleluja. Näkö- ja lukukykyni on palautunut.
KA- Tienviittana
"Saarnaamaan (vangituille vapautta) ja sokeille näkönsä saamista..."
"Ja sokeat saavat näkönsä jälleen..."
"Etsivä löytää..."
Siunausta sinulle ja silmillesi, Kai! - kerettiläinen
>>>Tämä ketju näyttää eksyneen raiteilta. Ja nyt se oikeakin löytyi. Halleluja. Näkö- ja lukukykyni on palautunut.
- näin se on
kerettiläinen kirjoitti:
>>>Tämä ketju näyttää eksyneen raiteilta. Ja nyt se oikeakin löytyi. Halleluja. Näkö- ja lukukykyni on palautunut.
Kai A kirjoitti näkökykynsä paranemisesta, mutta sitä silmävoidetta kun ei ole ilmaiseksi tarjolla ja adventtikirkko ja sen palkkapaimenet/eläkkeellä olevat entiset palkolliset haluavat kaiken vain ilman mitään uhrauksia. Toisten tulee vain uhrautua jenkkilahkon johtoportaan vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34285921 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692318- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91361- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181781305RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207