Lukiessani tätä palstaa ja huomatessani,että tänne lestadiolaisetkin kirjoittavat, kysyn:
Miten lestadiolaisten parissa yleensä suhtaudutaan internettiin?
Koska aikojen saatossa lestadiolaiset ovat herättäneet huomiota mm. sillä, etteivät katso televisiota. Käsittääkseni sen takia, että sieltä tulee niin paljon saastaa ja syntiin houkuttelevaa ohjelmaa.
Miten nyt sitten on tämän netin kanssa? Kun tietsikassahan on ihan television näköinen kuvaruutu ja netistä sitä monenlaista saastaa ja maallista houkutusta vasta löytyykin. Onko seuroissa ja saarnaajilla millainen suhtautuminen asiaan?
Kysyn tätä ihan mielenkiinnosta, sillä en tunne itse yhtään lestadiolaista henkilökohtaisesti jolta kysyä, koska heitä ei täälläpäin Suomea juurikaan ole.
Lestadiolaiset ja internet?
24
1398
Vastaukset
- kati sinenmaa
Koska lestadiolaiset opettavat Teille,
että minä joudun helvettiin, niin on vain
oikeus ja kohtuus, että minä opetan Teille,
mihin lestadiolaiset joutuvat, kun katselevat
TV-like ruudulta näin synnillistä viestiä,
jossa sanotaan, että kun klikkaat sokeana
kuusi kertaa ruutua, niin Sinulle aukeaa
Real Player -sovellus, missä pyörii sivusta
ladattavan pesukoneen mainos.
Eikä siinä puhuta mitään helvetistä, joten
nyt ei Teidänkään --rakkaat lestadiolaiset--
tarvitse puhua mitään synnistä, koska klik-
kaaminen sokeana on sallittua...- lestis
Olipas hassu vastaus. En tiedä ymmärsinkö idean, mutta olisiko se ollut niin, että Kati Sinnenmaa haluaa tuoda esille, että oikeastaan on kummallista, että vastustetaan tv:tä, koska yhtä pahoja ja ehkä pahempia asioita tulee myös internetistä. Ihan hyvä huomio. Itse oikeastaan asetankin ne ihan samalle viivalle. Kaikki lestadiolaiset tosin eivät.
Tätäkö siis tarkoitit? - kati sinenmaa
lestis kirjoitti:
Olipas hassu vastaus. En tiedä ymmärsinkö idean, mutta olisiko se ollut niin, että Kati Sinnenmaa haluaa tuoda esille, että oikeastaan on kummallista, että vastustetaan tv:tä, koska yhtä pahoja ja ehkä pahempia asioita tulee myös internetistä. Ihan hyvä huomio. Itse oikeastaan asetankin ne ihan samalle viivalle. Kaikki lestadiolaiset tosin eivät.
Tätäkö siis tarkoitit?En toki sitä tarkoittanut, vaan sitä, että koska Lestadiolaiset katsovat oikeudseen tuomita toisinuskovat helvettiin, niin minä aitona toisinuskovana annan vain hyviä neuvoja lestadiolaisille, joiden sokeus on kiistatonta ja kuurous eittämätöntä, koska jos lestadiolaiset olisivat näkeviä ja kuulevia, He tietty eivät voisi tuomita muita, koska on näkyvästi kirjoitettu: Älkää tuomitko.
Mutta, koska miehet eivät mistään mitään tiedä, niin minä tiedän, että tämäkin artikkeli menee kuuroille korville, koska kuurot korvat ovat niillä, jotka uskovat yhteiskunnan perustuvan sellaiseen arvoon kuin MUIDEN HALLITSEMINEN:
http://chat.yle.fi/uutiset/ubb/Forum2/HTML/000051.html - kati sinenmaa
kati sinenmaa kirjoitti:
En toki sitä tarkoittanut, vaan sitä, että koska Lestadiolaiset katsovat oikeudseen tuomita toisinuskovat helvettiin, niin minä aitona toisinuskovana annan vain hyviä neuvoja lestadiolaisille, joiden sokeus on kiistatonta ja kuurous eittämätöntä, koska jos lestadiolaiset olisivat näkeviä ja kuulevia, He tietty eivät voisi tuomita muita, koska on näkyvästi kirjoitettu: Älkää tuomitko.
Mutta, koska miehet eivät mistään mitään tiedä, niin minä tiedän, että tämäkin artikkeli menee kuuroille korville, koska kuurot korvat ovat niillä, jotka uskovat yhteiskunnan perustuvan sellaiseen arvoon kuin MUIDEN HALLITSEMINEN:
http://chat.yle.fi/uutiset/ubb/Forum2/HTML/000051.htmlonhan se vähän niinkin, vaikka ei ole ihan niinkään.
- lestis
kati sinenmaa kirjoitti:
En toki sitä tarkoittanut, vaan sitä, että koska Lestadiolaiset katsovat oikeudseen tuomita toisinuskovat helvettiin, niin minä aitona toisinuskovana annan vain hyviä neuvoja lestadiolaisille, joiden sokeus on kiistatonta ja kuurous eittämätöntä, koska jos lestadiolaiset olisivat näkeviä ja kuulevia, He tietty eivät voisi tuomita muita, koska on näkyvästi kirjoitettu: Älkää tuomitko.
http://chat.yle.fi/uutiset/ubb/Forum2/HTML/000051.htmlAi lestadiolaiset sitten tuomitsevat kaikki muut helvettiin? En minä ainakaan tuomitse, eivätkä tuhannet muutkaan lestadiolaiset. On kyllä sellaisiakin, jotka tuomitsevat, joten tavallaan olet oikeassa, mutta älä kuitenkaan yleistä.
Taidat muuten olla aika miesvihamielinen? Cool down, olisi itsellesikin helpompaa, jos olisit vähemmän katkera. - kati sinenmaa
lestis kirjoitti:
Ai lestadiolaiset sitten tuomitsevat kaikki muut helvettiin? En minä ainakaan tuomitse, eivätkä tuhannet muutkaan lestadiolaiset. On kyllä sellaisiakin, jotka tuomitsevat, joten tavallaan olet oikeassa, mutta älä kuitenkaan yleistä.
Taidat muuten olla aika miesvihamielinen? Cool down, olisi itsellesikin helpompaa, jos olisit vähemmän katkera.Jos Sinä uskot johonkin oppiin, joka tuomitsee toisinuskovat helvettiin, niin silloin Sinä olet itse tuominnut.
- lestis
kati sinenmaa kirjoitti:
Jos Sinä uskot johonkin oppiin, joka tuomitsee toisinuskovat helvettiin, niin silloin Sinä olet itse tuominnut.
Oikeastaanhan se on niin kuin sanot. Jos pitää sellaista oppia oikeana, jossa sanotaan, että vain tässä joukossa voi pelastua, tavallaanha sitä silloin tuomitsee ne, jotka eivät siihen joukkoon kuulu.
Tällainen opinkäsitys ei ole kuitenkaan yhteneväinen sen paremmin Raamatun, Lutherin kuin Laestadiuksenkaan opin kanssa. Se on harha, joka on syntynyt myöhemmin, ja joka on valitettavasti pesiytynyt syvälle joihinkin lestadiolaisuuden osiin.
Minä uskon, että jokaisen ihmisen tulee tuntea itsensä syntiseksi, ja että hän ei voi itse vapautua synnistään. Ja tällaisen ihmisen tulee sitten saada myös sellainen usko, että Jeesus Kristus on sovittanut hänen syntinsä. Minä en voi nähdä kenenkään sydämeen, mutta Jumala voi, enkä minä siksi voi päätellä vedenpitävästi kenenkään sellaisen ihmisen uskoa, joka sanoo uskovansa tällä tavalla. Joka ei pidä itseään syntisenä ja/tai ei usko Jeesuksen Kristuksen sovittaneen hänen syntejään, tuomitsee itse itsensä. - kati sinenmaa
lestis kirjoitti:
Oikeastaanhan se on niin kuin sanot. Jos pitää sellaista oppia oikeana, jossa sanotaan, että vain tässä joukossa voi pelastua, tavallaanha sitä silloin tuomitsee ne, jotka eivät siihen joukkoon kuulu.
Tällainen opinkäsitys ei ole kuitenkaan yhteneväinen sen paremmin Raamatun, Lutherin kuin Laestadiuksenkaan opin kanssa. Se on harha, joka on syntynyt myöhemmin, ja joka on valitettavasti pesiytynyt syvälle joihinkin lestadiolaisuuden osiin.
Minä uskon, että jokaisen ihmisen tulee tuntea itsensä syntiseksi, ja että hän ei voi itse vapautua synnistään. Ja tällaisen ihmisen tulee sitten saada myös sellainen usko, että Jeesus Kristus on sovittanut hänen syntinsä. Minä en voi nähdä kenenkään sydämeen, mutta Jumala voi, enkä minä siksi voi päätellä vedenpitävästi kenenkään sellaisen ihmisen uskoa, joka sanoo uskovansa tällä tavalla. Joka ei pidä itseään syntisenä ja/tai ei usko Jeesuksen Kristuksen sovittaneen hänen syntejään, tuomitsee itse itsensä.Minä olen viaton; minun on mahdotonta tuntea itseäni syylliseksi, koska minä en syntiä tee, koska minä käytän Jumalan antamaa järkeä.
Minä en aio totella Sinua sellaisessa asiassa kuin itsensä pitämisenä syyllisenä ja syntisenä.
Sinä et määrää, mihin minä joudun; minä saan itse määrätä omasta kohtalotsani, koska vapaaseen tahtoon kuuluu itsemääräämisoikeus kaikissa asioissa. - lestis
kati sinenmaa kirjoitti:
Minä olen viaton; minun on mahdotonta tuntea itseäni syylliseksi, koska minä en syntiä tee, koska minä käytän Jumalan antamaa järkeä.
Minä en aio totella Sinua sellaisessa asiassa kuin itsensä pitämisenä syyllisenä ja syntisenä.
Sinä et määrää, mihin minä joudun; minä saan itse määrätä omasta kohtalotsani, koska vapaaseen tahtoon kuuluu itsemääräämisoikeus kaikissa asioissa.Jos et tunne itseäsi syntiseksi, niin sitten sinä olet helvetin oma. Se on Jumalan sana, ei siis minun.
Ihmisellä ei muuten ole vapaata tahtoa hengellisissä asioissa. Ihminen itse ei voi edes toivoa pelastuvansa, se toivokin on Jumalan lahjaa ja armoa. Samoin on Jumalan lahjaa synnin tunto, ja myös usko. Lahjoittakoon Jumala sinulle näitä kalliita lahjojaan, ettet joutuisi kadotukseen.
Järki kestää vain kuolemaan, ja sen jälkeen se joutuu matojen syötäväksi. Sielu elää ikuisesti, ja jos se on autuas sielu, se elää Jumalan luona. - kati sinenmaa
lestis kirjoitti:
Jos et tunne itseäsi syntiseksi, niin sitten sinä olet helvetin oma. Se on Jumalan sana, ei siis minun.
Ihmisellä ei muuten ole vapaata tahtoa hengellisissä asioissa. Ihminen itse ei voi edes toivoa pelastuvansa, se toivokin on Jumalan lahjaa ja armoa. Samoin on Jumalan lahjaa synnin tunto, ja myös usko. Lahjoittakoon Jumala sinulle näitä kalliita lahjojaan, ettet joutuisi kadotukseen.
Järki kestää vain kuolemaan, ja sen jälkeen se joutuu matojen syötäväksi. Sielu elää ikuisesti, ja jos se on autuas sielu, se elää Jumalan luona.Niinpä niin. Ei mitään uutta uskovien päässä. Samaa vanhaa hapatusta...
- onnellinen
kati sinenmaa kirjoitti:
Niinpä niin. Ei mitään uutta uskovien päässä. Samaa vanhaa hapatusta...
tottakai uskovaisilla on samaa vahaa pajatusta... koska Jumalan sana on ikuinen eikä se muutu!!!
arvaas mitä kati sinenmaa???
Mä oon lestadiolainen ja mun kotona ja mulla ittellä on IKKUNALLINEN PESUKONE... ajattele!!!
eikä silti kukaan oo mulle siitä mitään sanonu koska jos et sattunu tietämään niin se ikkunallinen pesukone on ihan yhtä hyvä kuin sellanen missä ei ikkunaa ole... eikä siinä ikkunassa mitään pahaa ole... - kati sinenmaa
onnellinen kirjoitti:
tottakai uskovaisilla on samaa vahaa pajatusta... koska Jumalan sana on ikuinen eikä se muutu!!!
arvaas mitä kati sinenmaa???
Mä oon lestadiolainen ja mun kotona ja mulla ittellä on IKKUNALLINEN PESUKONE... ajattele!!!
eikä silti kukaan oo mulle siitä mitään sanonu koska jos et sattunu tietämään niin se ikkunallinen pesukone on ihan yhtä hyvä kuin sellanen missä ei ikkunaa ole... eikä siinä ikkunassa mitään pahaa ole...Oikein hienoa, etta Sulla on pesukone.
Mulla on taasen taivaassa huvila, johon käyn, kun huvittaa.
Ja Paratiisissa mulla on ihan ikoma 'pleisi', josta kukaan ei voi minua ajaa pois, ja jos joku yrittää sitä, sen Hän voi yrittää tehdä vain Paratiisin ulkopuolelta, koska Paratiisin ei pääse kukaan sellainen, joka ei ole valmis antamaan ehdoitta sijaa kelle tahansa Paratiisista.
Jos siis Sinä yrität estää minua pääsemästä takaisin sinne, josta minä olen tullutkin, silloin Sinula on oleva itku ja hammasten kiristys.
Itse en ole koskaan estänyt Teitä tulemasta Paratiisiin, koska minulla on siellä 'paikka', missä vietän ikuisuutta. - lestis
kati sinenmaa kirjoitti:
Oikein hienoa, etta Sulla on pesukone.
Ja Paratiisissa mulla on ihan ikoma 'pleisi', josta kukaan ei voi minua ajaa pois, ja jos joku yrittää sitä, sen Hän voi yrittää tehdä vain Paratiisin ulkopuolelta, koska Paratiisin ei pääse kukaan sellainen, joka ei ole valmis antamaan ehdoitta sijaa kelle tahansa Paratiisista.
Jos siis Sinä yrität estää minua pääsemästä takaisin sinne, josta minä olen tullutkin, silloin Sinula on oleva itku ja hammasten kiristys.
Itse en ole koskaan estänyt Teitä tulemasta Paratiisiin, koska minulla on siellä 'paikka', missä vietän ikuisuutta.Jumala, joka on sama eilen, tänään ja ikuisesti sanoo, ettei paratiisiin pääse kukaan, joka ei ole täydellinen. Sama Jumala sanoo, ettei yksikään ihminen voi olla täydellinen. Siksi hän sovitti itse synnin itsessään, ja täytti lakinsa. Hän tuli meidän täydellisyydeksemme. Tämän täydellisyyden saamiseksi ihmisen pitää ensin itse tulla tyhjäksi, jotta voisi ottaa vastaan Jumalan täydellisyyden. Jos siis et tunne itseäsi tyhjäksi eli kokonaan vialliseksi, et voi päästä paratiisiin, vaikka kuinka kuvittelisit.
Näin sanoo Jumala, ja Jumala ei koskaan muutu. Mitä uskoa se sellainen edes olisi, joka ei uskoisi sitä, mitä Jumala on sanonut? - onnellinen
kati sinenmaa kirjoitti:
Oikein hienoa, etta Sulla on pesukone.
Itse en ole koskaan estänyt Teitä tulemasta Paratiisiin, koska minulla on siellä 'paikka', missä vietän ikuisuutta.no onkos joku estäny sua pääsemästä taivaaseen, kati?!?
Maan päällä on vain yksi joukko josta pääsee taivaaseen... siitä puhutaan raamatussa monessa kohtaa en kyllä muista tarkalleen kohtia mutta siellä kuitenkin on Jeesuksen vertaus viinipuusta ja oksista, samoin lammashuoneesta(on vain yksi paimen ja yksi lammaslauma)jne. missään Raamatussa ei lue että jokaisesta laumasta pääsisi taivaaseen!
Mä en ainakaan halua estää keneltäkään taivaaseen pääsyä mutta sinne pääsee ainoastaan ne ihmiset joilla on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa sillä hetkellä kun he täältä ajasta ikuisuuteen siirtyvät. Toivon tietysti että kaikilla olis synnit anteeksi, mutta kaikki eivät vain halua sitä uskoa!!! - ...
lestis kirjoitti:
Jumala, joka on sama eilen, tänään ja ikuisesti sanoo, ettei paratiisiin pääse kukaan, joka ei ole täydellinen. Sama Jumala sanoo, ettei yksikään ihminen voi olla täydellinen. Siksi hän sovitti itse synnin itsessään, ja täytti lakinsa. Hän tuli meidän täydellisyydeksemme. Tämän täydellisyyden saamiseksi ihmisen pitää ensin itse tulla tyhjäksi, jotta voisi ottaa vastaan Jumalan täydellisyyden. Jos siis et tunne itseäsi tyhjäksi eli kokonaan vialliseksi, et voi päästä paratiisiin, vaikka kuinka kuvittelisit.
Näin sanoo Jumala, ja Jumala ei koskaan muutu. Mitä uskoa se sellainen edes olisi, joka ei uskoisi sitä, mitä Jumala on sanonut?Jumala huomasi ihmisten synnillisyyden ja antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.
vielä:
Jeesus antoi opetuslapsilleen lähetyskäskyn: menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, niille, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat myös taivaassa annettu, joilta te ne pidätte, niiltä ne ovat myös taivaassa pidetyt....jotenkin nuin se meni, kun Jeesus antoi opetuslapsilleen Pyhän Hengen saarnaviran - kati sinenmaa
onnellinen kirjoitti:
no onkos joku estäny sua pääsemästä taivaaseen, kati?!?
Maan päällä on vain yksi joukko josta pääsee taivaaseen... siitä puhutaan raamatussa monessa kohtaa en kyllä muista tarkalleen kohtia mutta siellä kuitenkin on Jeesuksen vertaus viinipuusta ja oksista, samoin lammashuoneesta(on vain yksi paimen ja yksi lammaslauma)jne. missään Raamatussa ei lue että jokaisesta laumasta pääsisi taivaaseen!
Mä en ainakaan halua estää keneltäkään taivaaseen pääsyä mutta sinne pääsee ainoastaan ne ihmiset joilla on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa sillä hetkellä kun he täältä ajasta ikuisuuteen siirtyvät. Toivon tietysti että kaikilla olis synnit anteeksi, mutta kaikki eivät vain halua sitä uskoa!!!Taivaaseen ei päästä opilla, eikä verellä, vaan omin päin. Jumala ei hylkää ketään, joka omin päin Hänen tykönsä käy. Taivaaseen ei tarvitse edes mennä, koska meille on annettu valta tehdä tästä planeetasta oma taivas.
Minä olen jo tehnyt, joten jos haluatte olla taivaassa, niin lopettakaa Tekin opettamasta, mikä on se ainoa oppi, jolla taivaseen muka päästään.
Jumala antoi minulle aivot omaa järkeilyä varten, eikä siksi, että niillä olisi kiva uskoa muinaisia uskomuksia. Oman järjen käyttäminen on Jumalan lahjan käyttämistä. Jos Te ette käytä itse omaa järkeänne, silloin Te halveksitten Jumalan Teille antamaa järjenlahjaa. - kati sinenmaa
lestis kirjoitti:
Jumala, joka on sama eilen, tänään ja ikuisesti sanoo, ettei paratiisiin pääse kukaan, joka ei ole täydellinen. Sama Jumala sanoo, ettei yksikään ihminen voi olla täydellinen. Siksi hän sovitti itse synnin itsessään, ja täytti lakinsa. Hän tuli meidän täydellisyydeksemme. Tämän täydellisyyden saamiseksi ihmisen pitää ensin itse tulla tyhjäksi, jotta voisi ottaa vastaan Jumalan täydellisyyden. Jos siis et tunne itseäsi tyhjäksi eli kokonaan vialliseksi, et voi päästä paratiisiin, vaikka kuinka kuvittelisit.
Näin sanoo Jumala, ja Jumala ei koskaan muutu. Mitä uskoa se sellainen edes olisi, joka ei uskoisi sitä, mitä Jumala on sanonut?Oikeassa olet, kun sanout, että Jumala on SAMA eilen, tänän ja iankaikkisesti.
Jumalan ei siis koskaan ole tarvinnut muuttua Uuden Liiton Jumalaksi, koska Hänelle kelpaa Hänen oma luomuksensa muutenkin.
Jos Sinä todella uskoisit Jumalan muuttumattomuuteen, silloin Sinä ymmärtäisit, että Jumala antoi syntejä anteeksi ehdoitta myös 'ensimmäisenä kiirastorstaina' ja paljon sitäkin ennen, ja niin Hän antaa tänäänkin syntejä anteeksi täsmälleen samoin kuin milloin tahansa; antakaa itse anteeksi, niin samoin myös Jumala antaa teille anteeksi.
Jos siis Sinä et anhna anteeksi minulle, silloin tietty Sinäkään et saa anteeksi, etkä Sinä ole antanutminulle anteeksi, jos Sinä et päästä minua ehdoitta Paratiisiin.
HUOMAA, että koska minä en vaadi Teiltä ketään mitään oppia, jotta pääsisitte Paratiisiin, niin silloin minulla on jo paikka siellä, koska minä en estä Teitä millään muotoa pääsemästä Paratiisiin, mutta Teillä ei ole paikkaa Paratiisissa, koska Te Paratiisin ulkopuolella yritätte estää ihmisiä pääsemästä SISÄLLE!
Koska siis Te ette ole SISÄLLÄ, vaan yritätte estää muita pääsemästä SISÄLLE, silloin Te ette voi tietää, mitä SISÄLLÄ on, ja mitä ehtoja SISÄLLE pääsyyn tarvitaan, joa minua ei olisi tässä sitä Teille keromasta. - Maaria
kati sinenmaa kirjoitti:
Oikeassa olet, kun sanout, että Jumala on SAMA eilen, tänän ja iankaikkisesti.
Jumalan ei siis koskaan ole tarvinnut muuttua Uuden Liiton Jumalaksi, koska Hänelle kelpaa Hänen oma luomuksensa muutenkin.
Jos Sinä todella uskoisit Jumalan muuttumattomuuteen, silloin Sinä ymmärtäisit, että Jumala antoi syntejä anteeksi ehdoitta myös 'ensimmäisenä kiirastorstaina' ja paljon sitäkin ennen, ja niin Hän antaa tänäänkin syntejä anteeksi täsmälleen samoin kuin milloin tahansa; antakaa itse anteeksi, niin samoin myös Jumala antaa teille anteeksi.
Jos siis Sinä et anhna anteeksi minulle, silloin tietty Sinäkään et saa anteeksi, etkä Sinä ole antanutminulle anteeksi, jos Sinä et päästä minua ehdoitta Paratiisiin.
HUOMAA, että koska minä en vaadi Teiltä ketään mitään oppia, jotta pääsisitte Paratiisiin, niin silloin minulla on jo paikka siellä, koska minä en estä Teitä millään muotoa pääsemästä Paratiisiin, mutta Teillä ei ole paikkaa Paratiisissa, koska Te Paratiisin ulkopuolella yritätte estää ihmisiä pääsemästä SISÄLLE!
Koska siis Te ette ole SISÄLLÄ, vaan yritätte estää muita pääsemästä SISÄLLE, silloin Te ette voi tietää, mitä SISÄLLÄ on, ja mitä ehtoja SISÄLLE pääsyyn tarvitaan, joa minua ei olisi tässä sitä Teille keromasta.Ketä sinä kutsut lestadiolaisiksi? On olemassa monta eri lestadiolais herätysliikettä. Kuten esikoislestadiolaisuus ja vanhoillislestadiolaisuus. Mistä kiistelette?
- kati sinenmaa
Maaria kirjoitti:
Ketä sinä kutsut lestadiolaisiksi? On olemassa monta eri lestadiolais herätysliikettä. Kuten esikoislestadiolaisuus ja vanhoillislestadiolaisuus. Mistä kiistelette?
Katsos, kun minun ei nimenomaan pidä alkaa erottelemaan ihmisiä esikois/vanhoillislestadiolaisiin, eikä ylipäätään minun pidä erotteleman ihmisiä mitenkään.
Minä vain tiedän sen, että olkoonpa uskovainen missä uskossa tahansa, niin Hänen ainoa keinonsa osoittaa uskonsa on tuomita kaikki muut, ja koska minä olen täydellinen, niin silloin minä olen ihan itse järkeillyt, että pois mokoma tuomitseminen minusta, jotta Te muut pelastuisitte, koska jos minä en olisi maailman pelastaja, silloin minä olisin sen hukuttaja..
Jumala ei kutsunut minua tähän maailmaan erottelemaan, kenen lestadiolaisen oppisuunta on oikea... Jumala ei kutsunut minua edes poroerotteluun, koska Jumala sanoi minulle, että kaikki elämä on pyhää. - TV.tön
kati sinenmaa kirjoitti:
Oikeassa olet, kun sanout, että Jumala on SAMA eilen, tänän ja iankaikkisesti.
Koska siis Te ette ole SISÄLLÄ, vaan yritätte estää muita pääsemästä SISÄLLE, silloin Te ette voi tietää, mitä SISÄLLÄ on, ja mitä ehtoja SISÄLLE pääsyyn tarvitaan, joa minua ei olisi tässä sitä Teille keromasta.Kunnan ym. virkoihin ei vaadita TV.n katselua. Tietokoneen kaikkinainen hallinta alkaa olla jovälttämätöntä.
Kehityskin on nykyisin niin nopeaa,rauhanyhdistyspääliköiden pitäisi kieltää ennakolta kaikki arvaamattoman kehityksen tuomat viestintävälineet. Ehkä liike ja ääni yhdistettynä nettisivujen kuviin edistää lestispomojen lisäänymispäämäärää,tehden laitteista hyväksyttyjä.Jostakin ne pitää suviseuravideotkin katsella,jotta televisionkin yölliset särkijäiset, katsojiensa kadotukseen tuomitsemisen myötä alkavat kuulua historiaan.
Siis lisääntykää ja täyttäkää kaikki kuntienne virat,sillä jo aikoja sitten Herra on hyväksynyt teidän tekonne.
- lestis
Lestadiolaisten suhtautuminen internetiin on aika vaihtelevaa. Parhaiten tuntemassani lestadiolaissuunnassa esikoislestadiolaisuudessa jyrkimmin asiaan suhtautuvat ovat sitä mieltä, että internetiä voi käyttää siinä määrin kuin työssään yms. on pakko, mutta muuten ei. Eikä sitä heidän mielestään pidä hankkia kotiin. Toiset taas suhtautuvat internetiin vapaamielisemmin, mutta luulisin, että useimmat ymmärtävät myös sen vaarat. Internetistähän löytyy varmasti vielä pahempaakin sisältöä kuin esim. tv:stä, joka perinteisesti on ollut lestadiolaisten boikotissa.
Oma kantani on, että ilman tv:tä ja internetiä on yhä vaikeampi elää nyky-yhteiskunnassa, ja siksi molempien osalta pitäisi enemmän ja enemmän painottaa oikean sisällön valintaa koko ilmiön pannaan julistamisen sijasta. Onhan kirjastoissakin kaikenlaista kirjallisuutta, ja kaupoissa myydään vaikka mitä. Jos siis kauppakeskuksessa on yksi sex-shop, niin pitäisikö välttää menemästä koko kauppakeskukseen? Varmaan turvallisinta olisi tietysti välttää, mutta ei kukaan tässä tapauksessa varmaan todellisuudessa tekisi niin. Ja tämä vertaus pätee minun mielestäni myös internetiin. Se on kuin kauppakeskus, jossa on monenlaisia kauppoja, mutta kaikkiin ei kannata mennä.- minä
Internet ei ole kielletty lestadiolaisten keskuudessa. Jokainen uskovainen tuntee omassatunnossaan mikä on sopivaa ja oikein. Usko on omakohtainen ja jokaiselle kallis, kukaan ei halua että omatunto tulisi kipeäksi. Uskossa valvominen on jokapäiväinen asia eikä internet ole ainoa, jolla sielunvihollinen yrittää houkutella pois Jumalan valtakunnasta. Internetissä on myös erittäin paljon hyödyllistä ja nykyään se on suuri hyötyväline.
- -N.61-
minä kirjoitti:
Internet ei ole kielletty lestadiolaisten keskuudessa. Jokainen uskovainen tuntee omassatunnossaan mikä on sopivaa ja oikein. Usko on omakohtainen ja jokaiselle kallis, kukaan ei halua että omatunto tulisi kipeäksi. Uskossa valvominen on jokapäiväinen asia eikä internet ole ainoa, jolla sielunvihollinen yrittää houkutella pois Jumalan valtakunnasta. Internetissä on myös erittäin paljon hyödyllistä ja nykyään se on suuri hyötyväline.
No suurin piirtein selkisi ja sain jonkin käsityksen, noiden parin kysymykseenikin vastanneen kirjoituksen pohjalta. Muuten juttu taisi ryöpytä vähän sivuraiteelle. Vaan selviäähän niistäkin jotain, ihan muuta.
- entä lapset
minä kirjoitti:
aikuisilla voi riittaa arviointikykyä. Entä kypsymätön nuoriso
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324561Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152548Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532278- 321767
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321591Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?421161