Liikennekulttuurista

viisas autoilija

Onko pakko ajaa liikennekulttuurin mukaisesti jos en taho?

Ylivoimaisesti ajetaan liikennekulttuurin mukaan ja meitä toisin ajelevia taitaa olla pieni vähemmistö.

Eihän lakikaan vaadi ajamaan kovaa, vaan nopeuden voi itse valita. Laki asettaa vain suurimmat sallitut nopeudet, mutta ei puhu mitään vähimmäisnopeuksista.

On tuhat ja yksi syytä ajaa alle nopeusrajoitusta osoittavien liikennemerkkien.

Liikenneonnettomuudet johtuvat paljolti juuri suurista nopeuksista.

Keli ja olosuhteet eivät ole läheskään aina otollisia käyttää suurimpia sallittuja nopeuksia.

Mutta se liikennkulttuuri, sen orjiahan meistä suurin osa on.

Liikennekulttuuri pakottaa:

- ajamaan aina yhtä lujaa kuin kaikki muutkin ja mielellään vielä lujempaa
- ajamaan pimeässä, usvaisessa, sateessa, hirvivaara-alueella aina samaa vauhtia kuin
kirkkaalla kesäkelilläkin.

- ajamaan röyhkeästi suojatien yli pysähtymättä

- ajamaan liikennevaloissa vanhoilla vihreillä

- ajamaan toisen puskurissa kiinni turvavälistä piittaamatta

- ohittelemaan jatkuvasti, vaikka tieosuudella olisi tiuhaan 60 rajoituksia

- ajamaan mutkissa vasenta laitaa tien kaartuessa vasemmalle

Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon

Miksi moottoritiellä ei voi ajaa hiljempaa kuin 100 tai 120?
Aamu ja iltaruuhkissa ei ole mitään järkeä ohitella. Ohittelu on vain eräänlaista urheilua,
joka opitaan ensimmäiseksi, mikä on nuorelle, vasta kortin saaneelle miehelle elämän suola
ja itsetunnon koetinkivi. Nuoren miehen pitää saada päteä ja hakea haasteita autolla
ajon kovuudesta. Nuorella miehellä pitää olla auton tavaratilassa mahdollisimman
kovääniset kajarit, jolla haetaan pätemisen tarvetta ja tullaan varmasti kuulluksi ja huo-
matuksi. Nuoren miehen pitää osata polttaa kumia ja kokeilla, miten kovaa autolla
pääsee, sekä suditella ja kaasutella railakkaasti.

Liikenteessä pitää kaikilla olla kiire ja hidastelua ei sallita. Liikenteessä pitää ja kuuluu
ottaa riskejä ja uskaltaa. Se pelaa ei joka pelkuri on.

Kaikkien kuuluu ajaa aina jonossa hyvin lähellä toisiaan ja väliä ei saa jättää, tai peräs-
sätulija täyttää sen heti. Jarruvalojen kuuluu palaa jonossa ajaessa tiuhaan varsinkin
silloin kun joku jonon hännillä tulija lähtee ohittamaan koko letkaa ja puikkelehtii aina
toisten eteen väkisin työntyen. Se on sitä rohkeaa miehen ajotaitoa pystyä ohittamaan
koko letka vastaantulijoista välittämättä kiilaten aina viime tipassa jonkun muun eteen
ahtaaseen väliin ja se toinen saa sitten painaa jarrua, että tämä ohittelija mahtuu ra-
koon. Itse ajan mielelläni jonon hännillä 100 metrin välimatkaa pitäen, koska täten
minun ei tarvitse stressaantua toisten peräpuskurin jarruvaloja herkeämättä tuijottaen.

Tässä tätä liikennekulttuuria, josta voisin kirjoittaa vaikka kokonaisen romaanin





-

8

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+15

      "- ajamaan röyhkeästi suojatien yli pysähtymättä"

      Tätä kohtaa en oikein ymmärrä. Miksi pitäisi pysähtyä ajettaessa suojatien yli?

      • viisas autoilija

        " ajamaan röyhkeästi suojatien yli pysähtymättä "

        Joo tota, olisi pitänyt kirjoittaa selvemmin tämä kohta, eli näin:"ajaessa röyhkeästi ohi suojatien eteen pysähtyneen auton, joka halusi antaa jalankulkijalle tietä eli esteettömän pääsyn ylitse!"

        Vilkkaissa risteyksissä harvemmin voi ajaa suojatien yli pysähtymättä. Kannattaa lisäksi pysähtyä kauemmas siitä suojatien kohdalta, vaikka 5 metriä, niin sille jalankulkijalle tulee turvallisempi olo ja näkeekin paremmin, että tuleeko sitä toista kaistaa vauhdilla auto vai pitääkö pysähtyä ensimmäisen auton eteen odottamaan hullun kaaharin ylitystä


    • jarrupoljin

      Hyvä viisas autoilija: voit aivan vapaasti ajaa rajoituksia hitaammin, mutta muista ajaa hetkeksi sivuun silloin kun taaksesi kertyy jonoa. Muuten syyllistyt haitantekoon liikenteessä. Moottoritiellä voit myös ajaa hitaasti muita häiritsemättä oikealla kaistalla. Suomen liikennekulttuuri on oikeasti erikoinen, mutta siitä ei voi syyttää sinua nopeammin ajavia. Monissa paikoissa myöskin liian matala nopeusrajoitus aiheuttaa kuvaamiasi tilanteita. Suomen liikennekulttuuri alkoi mennä metsään siinä vaiheessa, kun päättäjät alkoivat budjetoida sakkorahoja sekä poliisista tehtiin verottajan kädenjatke.

      • 2+10

        Kumpi haittaa 100km/h rajoitusalueella liikennettä. Minä, ajaessani kuorma-auton edellä 85 km/h vai kuorma-auto ajaessaan minun edelläni 85 km/h? ? Kumman pitää ajaa sivuun?


      • 2+10 kirjoitti:

        Kumpi haittaa 100km/h rajoitusalueella liikennettä. Minä, ajaessani kuorma-auton edellä 85 km/h vai kuorma-auto ajaessaan minun edelläni 85 km/h? ? Kumman pitää ajaa sivuun?

        Edelläajava aiheuttaa haittaa. Kuorma-auto ei käytännössä ikinä pääse henkilöauton taakse, mikäli henkilöauto ei aja sitä hitaammin. Toisin päin tuo voi jo teoriassa tapahtua...

        Juu, sinulla voi hyvillä suorilla olla nopeutta 85 km/h, mutta jos aina mutkissa, ylämäissä ja muissa mahdollisissa ohituskohdissa perinteisesti tiputat sen nopeutesi jonnekin 70 km/h luokkaan, niin kyllähän siitä aika paljon haittaa on.


      • overhead
        2+10 kirjoitti:

        Kumpi haittaa 100km/h rajoitusalueella liikennettä. Minä, ajaessani kuorma-auton edellä 85 km/h vai kuorma-auto ajaessaan minun edelläni 85 km/h? ? Kumman pitää ajaa sivuun?

        Juuri sinunlaisesi alinopeutta nysväävät tientukot ovat suurin ongelma. Todennäköisesti ohituskaistalla vielä nostat nopeutesi 120 km/h:ssa ja estät normaalisti ajavien ohituksen. Juuri sinunlaisesi autoilijat aiheuttavat sen, että että perustellusti voidaan sanoa Suomen liikennekulttuurin olevan surkea!


    • ........

      Kakat suomessa mitään liikennekultturia ole!Hyvä että ollaan luolasta päästy ulos ja ruvetaan puhumaan liikenne kultturista . Hei kultturimaissa ajetaan vasemmalle.

    • Redneck Baboons

      "Suomen liikennekulttuuri alkoi mennä metsään siinä vaiheessa, kun päättäjät alkoivat budjetoida sakkorahoja sekä poliisista tehtiin verottajan kädenjatke."

      Ei mennyt, vaan siinä vaiheessa kun tänne tuli nopeusrajoitukset joiden rikkominen on kuitenkin sallittua. Siitä on seurannut monen muunkin säännön rajojen venyttämistä. Suuntamerkin käyttäminen miten saattuu olkoon nyt yhtenä sellaisena esimerkkinä. Ja onhan näitä kummallisuuksia, kuten aloittaja listaa. Ja viimeisenä omituisuutena tämä puhalluskokeesta kieltäytyminen ilman sanktioita poliisin tumputtaessa käteensä.

      Sen voin kokemuksesta sanoa, ettei suomalainen aja mannereurooppalaiseen tapaan verrattuna vielä kovinkaan huonosti. Mutta sinne päin ollaan vauhdilla menossa. Onhan punaniskoilla nyt harjoituskenttänään moottoritiet, joissa voi ajella kovaa muista piittaamatta. Itse antaisin 80% autoilijoista sakon jo kotipihassa. Ihme on, jos sitä pidemmälle pääsee ilman jotakin kulttuurillista tolloilua. Hyvin moni ei pääse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe