Linjako autonko kuljettajaksiko??

Esko Laaki

No niin aluksi varovainen toive: Älkää pliis alkako kinaamaan keskenänne ja haukkumaan alaa. Siis olen todella vähän vajaa 50v mies ja työskennellyt samassa graafisen alan ammatissa koko aikuisikäni. Nyt tilanne päätyi siihen että alan työt ovat käytännössä loppuneet koko maasta. Joten uuden ammatin etsiminen on edessä. Olen tullut tulokseen että kuljetus ala se on. Mutta, kumpi olisi mielekkäämpää, ajaa linja-autoa vaiko yhdistelmää?? Olisin otettu jos ammattilaiset antaisivat hyviä neuvoja ja kertoisivat hyvistä sekä huonoista puolista. Tietysti palkkauskin on tärkeä, kummalla saa paksumman siivun makkaraa? Kiitos.

89

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse tiedettävä

      Henkilöliikenne vai tavaraliikenne?
      Kaksi eri maailmaa joita yhdistää
      vain liikennesäännöt.
      Kumpikin tuo leivän pöytään ja kumpikin pikkurillin saadessaan vie koko käden.
      Suorita jompikumpi tutkinto.
      Siitä se alkaa.

      • ...........

        Kuorman kuskaamista kumpikin... ...linja-autos ei tarvii kiivetä joten saattaa sopia seniorille paremmin.


    • yhdistelmä vaikea

      linja auto on helpompi ajaa ei tarvitse peruuttaa edes tarkasti.

      • Parempi ajaa

        Rekka taipuu keskeltä. Helpompi ajettava. Voi lukea läppäriä ajaessa.


      • yhdistelmä vaikea
        Parempi ajaa kirjoitti:

        Rekka taipuu keskeltä. Helpompi ajettava. Voi lukea läppäriä ajaessa.

        niin taipuuhan se mutta vähän sama kuin olisi kaksi bussia peräkkäin ja välistä taipuu eli edelleenkin bussi helpompi ajaa. ja vahinkoja sattuu kaupunkiliikenteessä niin paljon että jos välillä vähän kolahtaa niin ei se mikään kovin paha juttu ole.

        kaupunki busseissa ei tarvitse edes vaihteiden käyttöä osata kun niissä on automaatti. ja kaikissa uusissa varmasti myös. mutta löytyy kaukoliikenteessä vanhempia missä on manuaalinen vaihde.

        bussissa kuorma kävelee itse sisään ja suurin osa uloskin jotkut pitää miekkataksilla hakea jos promillet noussut liiaksi.


      • kyllä sun on

        bussiakin peruutettava tarkkaan, jos meinaat vaurioilta välttyä!29


      • ei peruutteluja
        kyllä sun on kirjoitti:

        bussiakin peruutettava tarkkaan, jos meinaat vaurioilta välttyä!29

        Itse asiassa bussia ei oikein kaupunkialueilla jne kannata peruuttaa metriäkään jos haluaa välttyä vaurioilta. mieluummin ajaa jonkin lenkin tms. kääntää kuin alkaa peruuttelemaan. ohjaamosta ei näe mitä auton takana tapahtuu siellä voi olla ties mitä esteitä tai vaikka jalankulkijoita jne.


    • ex kuski

      Rekassa ei tarvi kuunnella ääliöitä päivästä toiseen.
      Molemmissa työnantaja yrittää huijata tyhmää duunaria mutta eri keinoin.
      Vaihtoehdoista rekkakuski mutten suosittele kumpaakaan.
      Jos pitää kiireestä ja tylsää kotona(esim nalkuttava akka) ni sit

      • Ari Kähärä

        rupea vaan bussikuskiksi. Vallankin PK- seudulla saat tehdä töitä eläkeikääsi saakka, kunhan vaan oikein asennoidut asiakaspalveluun ja teet työsi hyvin ja täsmällisesti. Mukavaa itsenäinen työ, asiakkaatkin ihan ok. ja vain susta on kiinni kuinka työpäiväsi koet. Jos työ alkaa vituttamaan, niin lopeta ajoissa ja heittäydy kortistoon. Alalla on jo liikaa x-kuskeja ja hemmoja jotka eivät sille kuulu. Bussiala on siistiä, kohtuupalkkaista ja itsenäistä mukavaa työtä. Työssä tapaa paljon ihmisiä ja niiden kanssa tulee kyllä toimeen jos niin haluaa. Itsestäsi kaikki on kiinni. Älä kuuntele, lue, tai usko näitä joitain, joille kaikki on niin perkeleen vaikeeta ja epämiellyttävää.


    • x kuski

      Mukava itsenäinen työ, asiakkaat ok :D
      joopajoo

      Jos nyt oikeesti ni hektinen urakkatyö minuuttiaikataululla ja pitkää päivää peruspalkalla. Asiakkaat suurin osa ok se totta. Kusipäitä ja uusavuttomia kuitenkin päivittäin. Kumpi pahempi niin mielestäni nämä kyselijät.
      Rekka on paljon mukavampi vaihtoehto, mutta kilpailua on ja voi myös alkaa pitkät päivät ja odottelut ketuttaa. Ja se että terminaalin räkänokka trukkikuski tienaa enemmän kuin yhdistelmäkuski.

      • X-kuski nyt hieman

        heittää överiksi, sillä ei bussikuskin työ ole mitään hektistä urakkatyötä, vaan selkeästi tuntisidonnaista työtä, jossa ei ole kiire, ellei itse sitä kiirettä luo. Aikataulut ovat ohjeellisia ja muuttuvat sitä mukaan kuljettajaystävällisimmiksi, kun kuskit älyää lopettaa sen turhaan koohotuksen. ts. ei pidä eikä edes saa ajaa ylinopeutta, normaali liikennekäyttäytyminen liikennevalojen, risteyksien, jalankulkijoiden etc. suhteenkin kun huomioi, niin kiirettä ei tarvitse pitää ja näin säästää itseään turhalta tressiltä, ja siinä samallla luo ammattikunnasta sen oikean kuvan mikä olisi suotavaa.


    • tguhderyutdeuthjde

      Ai muuttuu sitä mukaa kuljettajaystävällisemmiksi kun kuskit älyää lopettaa hurjastelun? V itut.
      Mutta ehkä.
      Mutta tapahtuu millon että ryssät sun muut ajaa hiljempaa joita suurin osa kuskeista?
      Ei koskaan.
      Joka tarkottaa mitä. No sitä että ne jotka ajavat sääntöjen mukaan ajaa ilman taukoja :)
      tervetuloa alalle

      • Ari Kähärä

        Miksi puhua potaskaa ja väittää, että pitää ajaa ilman taukoja! Jo sopimuksissa on määritelmä, että jos tauko ei toteudu, on työnantaja velvollinen asettamaan tilalle toinen vaunu ja kuljettaja tai ainankin kuljettaa. Kumma kun huudellaan aina kuitenkin TES.n perään niitä kuitenkaan tuntematta ja ihan vaan oman asenoitumisen kautta. Aloittajalle vilpittömästi tervetuloa alalle, sillä bussi/joukkoliikenne on hyvä ala ja työllistävä ala, toisin kuin rahtipuoli, joka jo nyt kärsii jatkuvista konkursseista ja irtisanomisista!.


      • vissisti
        Ari Kähärä kirjoitti:

        Miksi puhua potaskaa ja väittää, että pitää ajaa ilman taukoja! Jo sopimuksissa on määritelmä, että jos tauko ei toteudu, on työnantaja velvollinen asettamaan tilalle toinen vaunu ja kuljettaja tai ainankin kuljettaa. Kumma kun huudellaan aina kuitenkin TES.n perään niitä kuitenkaan tuntematta ja ihan vaan oman asenoitumisen kautta. Aloittajalle vilpittömästi tervetuloa alalle, sillä bussi/joukkoliikenne on hyvä ala ja työllistävä ala, toisin kuin rahtipuoli, joka jo nyt kärsii jatkuvista konkursseista ja irtisanomisista!.

        Tässä se näkyy, Kähärä kirjoittaa" Jo sopimuksissa on määritelmä.."
        ( AKT. solminut sopimuksen mihin Kähärä viittaa, loimaalaisena
        hän pitää kiinni sopimuksesta...outoa). TES.ssin hän tuntee ilmei-
        sesti läpikotaisin. Loimaanloisena hän tukee pääministeriä täysin,
        pääministerin ajamaa verohelpotusta hyvätuloisille. Loimaan-
        liitto on työnantajien perustama työttömyyskassa, tämän
        kassan jäsenet tukevat työnantajan tahtoa palkoissa,
        työehdoissa, eläkeuudistuksessa ym. työelämää koskevissa
        asioissa.


      • Nuijalle töitä
        vissisti kirjoitti:

        Tässä se näkyy, Kähärä kirjoittaa" Jo sopimuksissa on määritelmä.."
        ( AKT. solminut sopimuksen mihin Kähärä viittaa, loimaalaisena
        hän pitää kiinni sopimuksesta...outoa). TES.ssin hän tuntee ilmei-
        sesti läpikotaisin. Loimaanloisena hän tukee pääministeriä täysin,
        pääministerin ajamaa verohelpotusta hyvätuloisille. Loimaan-
        liitto on työnantajien perustama työttömyyskassa, tämän
        kassan jäsenet tukevat työnantajan tahtoa palkoissa,
        työehdoissa, eläkeuudistuksessa ym. työelämää koskevissa
        asioissa.

        Asiaa isolla A:lla NIM Vissisti, pullapitkojen kantamisella ilmeisesti tän Loimaanloisen mielestä työehtosopimuset tehdään, itselle parhaat sarjat ja reppanat ajaa huonommat:D:
        Kähärä kannattaa työehtosopimusten heikentämistä, kuten Loimaan loiset muutkin, sehän oli tarkoituskin kun Loimaan kassa perustettiin.
        Stubbihan ajaa hyvätuloisille verohelpotuksia ja köyhiltä pois, ex.ministeri Viinanen taas ärisi, että AY-liikkeeltä kaikki pois ja palkkojen alennus, on näillä poskea, Kokoomuslaisilla, joita Kähärä kannattaa!
        Loimaan miesten mielestä, siis palkkojen alennus ja työpäivien pidennys on asiaa, iilimadot kun saavat samat ammattiyhdistyksen neuvottelemat sopimukset, mutta, tukevat järjestöä, joka veísi sen kaiken pois!!!!!!!


      • Ari Kähärä
        Nuijalle töitä kirjoitti:

        Asiaa isolla A:lla NIM Vissisti, pullapitkojen kantamisella ilmeisesti tän Loimaanloisen mielestä työehtosopimuset tehdään, itselle parhaat sarjat ja reppanat ajaa huonommat:D:
        Kähärä kannattaa työehtosopimusten heikentämistä, kuten Loimaan loiset muutkin, sehän oli tarkoituskin kun Loimaan kassa perustettiin.
        Stubbihan ajaa hyvätuloisille verohelpotuksia ja köyhiltä pois, ex.ministeri Viinanen taas ärisi, että AY-liikkeeltä kaikki pois ja palkkojen alennus, on näillä poskea, Kokoomuslaisilla, joita Kähärä kannattaa!
        Loimaan miesten mielestä, siis palkkojen alennus ja työpäivien pidennys on asiaa, iilimadot kun saavat samat ammattiyhdistyksen neuvottelemat sopimukset, mutta, tukevat järjestöä, joka veísi sen kaiken pois!!!!!!!

        nimimerkeille vissisti ja nuijalle töitä. Allekirjoittanut ei ole "loimaalainen" vaan AKT.n jäsen. (toistaiseksi) Ei perinteisesti ajatellen, vaan itsenisesti ajattelevana jäsenenä. unnen TES.n melko hyvin, koska olen siihen tutustunut ja jo näin TS. varavaltuutettunakin oientoituneena toimimaan siten, että toteutan ko. tehtävää ei vain AYkolleegoiden puolesta, vaan kaikkien kolleegoiden puolesta ja apua tarjoavana. Kunteillä ei kerran ole tietoa edes siitä ketä arvostelette tai kyseenalaistatte, niin miten teillä olisi kykyä Työmarkkinoiden kokonaisuuksista saati niihin liitettävistä liittojen välisistä sidonnaisuuksista, tavoitteista, ja siitä mitä noiden em. asioiden kautta koitetaan yhteiskunnallisesti toteuttaa, että työmarkkinat saadaan pidettyä ehjinä ja sellaisina, että mahdollisimman vähillä vaurioilla mennään vallitseva aika joka on, ei ole pelkästään mikään omamarkkina tai sisäpoliittinenasia vaan globaali markkinataloudellinen asia .


      • noihan tuo asia

        kuitenkin on vaikka sinä tguhderyutdeuthjde et sitä joko oivalla tai sitten vaan silkkaa vastahakoisuuttasi halua myöntää. Ilman taukoja ei tarvitse ajaa, tai jos tauot ei toteudu, niin niistä pitää reklamoida työnjohtoa ja siten korjata asiat kohdalleen. Sääntöjen mukaan kun ajelee, niin sääntäjen mukaan myös asiat toteutuu. Äläkä ala kinamaan, sillä on kuitenkin olemassa selkeetä näyttöä, että myös totetutettua toimintaa asian tiimoilta senverran paljon, että voi antaa ihan oikean kuvan alasta sekä siihen liittyvistä positiivista, että myös negatiivista asioista.


    • ex-kuski

      Kähärä jauhaa taas omiaan.
      Tilanne vaikkapa että ajosarjaan merkattu päättärillä 10-15min tauko. Hyvinkin yleistä ettei sitä taukoa ole, mikäli ajaa rajoitusten mukaan.
      Urakkatyötä pohjapalkalla.
      Työllistävä ala tosiaan on koska parhaimmat kuskit vaihtaneet hommia. Toisin kuin kähärä;)
      Eipä tuol juuri muita enää ajamassa ku mamuja. Miksköhän..

      • Ari Kähärä

        eiköhän kuitenkin ole niin, että säkin olet X koska et ollu sovelias alalle ja suoritit , sikäli kun suoritit työsi miten sattui. Parhaat kuskit juuri ovat yhä bussiliikenteen palveluksessa ja rupusakki putoo pala kerrallaan alalta pois. Hyvä niin! Kuten sanottua, jos tauko ei toteudu, niin silloin soitto ajojärjestelijöille ja asia sitä kautta hoitoon.


      • näin se on
        Ari Kähärä kirjoitti:

        eiköhän kuitenkin ole niin, että säkin olet X koska et ollu sovelias alalle ja suoritit , sikäli kun suoritit työsi miten sattui. Parhaat kuskit juuri ovat yhä bussiliikenteen palveluksessa ja rupusakki putoo pala kerrallaan alalta pois. Hyvä niin! Kuten sanottua, jos tauko ei toteudu, niin silloin soitto ajojärjestelijöille ja asia sitä kautta hoitoon.

        Joopa joo ei siinä kerkeä ajojärjestelijä alkaa kuljettajaa lähettää jos soittaa että joo mun pitäs pitää vartin tauko mutta lähtöaika 3min kuluttua mitä teen?

        bonuksena että kun muutaman kerran tekee noin niin sen jälkeen turha enään haaveilla paremmista sarjoista joutaa ajaa niitä paskimpia.


      • Matti W.
        Ari Kähärä kirjoitti:

        eiköhän kuitenkin ole niin, että säkin olet X koska et ollu sovelias alalle ja suoritit , sikäli kun suoritit työsi miten sattui. Parhaat kuskit juuri ovat yhä bussiliikenteen palveluksessa ja rupusakki putoo pala kerrallaan alalta pois. Hyvä niin! Kuten sanottua, jos tauko ei toteudu, niin silloin soitto ajojärjestelijöille ja asia sitä kautta hoitoon.

        Kaikki ei kehtaa kantaa pullaa pomoille, ehkä ovat siten sopimattomia alalle:D:


      • Matti W
        Matti W. kirjoitti:

        Kaikki ei kehtaa kantaa pullaa pomoille, ehkä ovat siten sopimattomia alalle:D:

        kun tekee työnsä kuten kuuluu ja muutoinkin asennoituu työntekoonsa niin töihin tulon, sen suorittamisen, kalustoon kohdistuvan käytön ja huomioimisen ja muun asiaan vaikuttavien seikkojen suhteen, niin ei tartte herjaa heittää ja siten oioittaa väitteen "alalle sopimaton" todenpitävyys!


      • johtuneeko tuo

        lisääntyvä mamujen määrä suhteessa siihen, että teitä X kuskeja on ihan noin luonnollisesti olemassa, eli olette toiminnoillanne ulkoistaneet itsenne alalta ulos. On PK-seudun pelastus, että noita mamu kuskeja on, sillä kotimaisille örkeille ei tunnu työ maistuvan, vaan on parempi olla sossun rahoilla, kun ottaa vastuuta elämästään ja tehdä töitä, kuten normaalin moraalisen ajattelun kautta olisi suotavaa.


      • weolia
        Ari Kähärä kirjoitti:

        eiköhän kuitenkin ole niin, että säkin olet X koska et ollu sovelias alalle ja suoritit , sikäli kun suoritit työsi miten sattui. Parhaat kuskit juuri ovat yhä bussiliikenteen palveluksessa ja rupusakki putoo pala kerrallaan alalta pois. Hyvä niin! Kuten sanottua, jos tauko ei toteudu, niin silloin soitto ajojärjestelijöille ja asia sitä kautta hoitoon.

        Just just. Sen kyllä huomaa kun katselee kampin seiniä kuka osaa peruuttaa ja kuka ei. Ihmeellisesti on niitä sinisiä jälkiä seinät täynnä.?


    • meillä on sellane

      käytäntö, jotta jos ei tauko toteudu, ni siit ilmoitetaan ajomestareille ja se sitten koitetaan hoitaa joko toisessa päässä linjaa tai sitten se maksetaan ylityönä. Tällä käytänöllä samalla myös luodaan todellisia ajoaikoja kutakin sarjaa ajatellen.

      • On myös muita aloja

        Aloittaja kaipaa infoa alojen hyvistä ja huonoista puolista. Mutta palstat vain toisiaan haukkuvat.
        Molemmilla aloilla työt tehdään 24/7.
        Molemmilla aloilla on trafin pykälät.
        On makuasia pitää jompaakumpaa parempana.
        Molemmissa voi saada potkut.
        Molemmissa voi elää eläkkeelle asti.
        Eli kummassa ilmapiirissä haluaa elää,
        pitää itse tietää.


    • mitta täynnä

      Työvuorilista-sulkeiset jatkuu vuodesta toiseen. Lupaillaan, vaihdetaan, keskustellaan.. sama p..ska jatkuu vuodesta toiseen. Joku lista voi olla kuten sovittiin ja sitten taas sulkeiset jatkuu.

      Ja eläkeikää nostetaan! Nykysellä menolla luultavasti alkaa 5 kymppisenä olla "valmis" nostamaan kytkintä pois työelämästä. Tätä on "työhyvinvointi" nykypäivänä.

      • .........

        Niin suurin syy työhyvinvoinnin huonotumiseen on meidän omat kolleegat ne perskärpäset jotka kantavat viinat/pullat toimistoon! Ja liberaalit kolleegat ei paskan vertaa välitä miten työnsä hoitaa ja on kieli matkustajan perseessä eikä puutu väärin käytöksiin haluaa tehdä helpolla muttei oikein ja oikeuden mukaisesti... ... juuri sellainen ammatin raiskkari jonka leväperäisyyden takia valituksia satelee niiden niskaan jotka tekee oikein !


      • Esko Laaki
        ......... kirjoitti:

        Niin suurin syy työhyvinvoinnin huonotumiseen on meidän omat kolleegat ne perskärpäset jotka kantavat viinat/pullat toimistoon! Ja liberaalit kolleegat ei paskan vertaa välitä miten työnsä hoitaa ja on kieli matkustajan perseessä eikä puutu väärin käytöksiin haluaa tehdä helpolla muttei oikein ja oikeuden mukaisesti... ... juuri sellainen ammatin raiskkari jonka leväperäisyyden takia valituksia satelee niiden niskaan jotka tekee oikein !

        HUOH !!
        Pyysin tuossa alussa asiallisia kommenteja , hyviä ja huonoja puolia ammatista. Eipä moneltakaan onnistunut, vaan alettiin vuodattamaan pahaa oloaan?? Joten tästä kai pitää vetää sellainen johtopäätos ettei linja-autonkuljettajilla todellakaan ole hyvä olla!? Joten pitääpä harkita muuta ammattia etten katkeroidu samanlaiseksi. Hyvää loppuelämää ja tsemppiä :)


      • Ari Kähärä
        Esko Laaki kirjoitti:

        HUOH !!
        Pyysin tuossa alussa asiallisia kommenteja , hyviä ja huonoja puolia ammatista. Eipä moneltakaan onnistunut, vaan alettiin vuodattamaan pahaa oloaan?? Joten tästä kai pitää vetää sellainen johtopäätos ettei linja-autonkuljettajilla todellakaan ole hyvä olla!? Joten pitääpä harkita muuta ammattia etten katkeroidu samanlaiseksi. Hyvää loppuelämää ja tsemppiä :)

        Esko Laaki, kyllä pääsääntöisesti bussikuskeilla on ihan hyvät olot, että myös hyvä olla. Näitä ikuisia itkijöitä on, mutta se ei kuitenkaan ole asia johon kannattaa keskittyä, vaan asioiden todellisuuksiin. Meitä on paljon, jotka olemme olleet alalla jo lähes 40 vuotta eikä vituta yhtään.


      • Esko Laaki kirjoitti:

        HUOH !!
        Pyysin tuossa alussa asiallisia kommenteja , hyviä ja huonoja puolia ammatista. Eipä moneltakaan onnistunut, vaan alettiin vuodattamaan pahaa oloaan?? Joten tästä kai pitää vetää sellainen johtopäätos ettei linja-autonkuljettajilla todellakaan ole hyvä olla!? Joten pitääpä harkita muuta ammattia etten katkeroidu samanlaiseksi. Hyvää loppuelämää ja tsemppiä :)

        Esko, tuo hyvinvointi bussikuskin työssä on omasta asenteesta kiinni, sillä turhalla hosumisella ja valittamisella siitä kyllä saa huonon ammatin, niinkuin monesta muustakin. Esim. rauhallisella ajotavalla säästyy stressiltä ja päättäreille jää usein enemmän aikaa kuin sillä koheltamisella. Pysäkeillä saat tuhlattua aikaa eniten, hosut, jätät ihmisiä ovien väliin, avaat ovia taas uudelleen jne. Täällä missä paljon liikennevaloja, et kaahaamisella voita mitään. Nyt 19 vuotta ammattia takana ja mihinkään ei ole kiirettä, päättäreillä aikaa aina 5-15 minuuttia linjalla jossa moni valittaa että ei ehdi lähdöille...


      • kauas pilvet karkaa
        helbkuski kirjoitti:

        Esko, tuo hyvinvointi bussikuskin työssä on omasta asenteesta kiinni, sillä turhalla hosumisella ja valittamisella siitä kyllä saa huonon ammatin, niinkuin monesta muustakin. Esim. rauhallisella ajotavalla säästyy stressiltä ja päättäreille jää usein enemmän aikaa kuin sillä koheltamisella. Pysäkeillä saat tuhlattua aikaa eniten, hosut, jätät ihmisiä ovien väliin, avaat ovia taas uudelleen jne. Täällä missä paljon liikennevaloja, et kaahaamisella voita mitään. Nyt 19 vuotta ammattia takana ja mihinkään ei ole kiirettä, päättäreillä aikaa aina 5-15 minuuttia linjalla jossa moni valittaa että ei ehdi lähdöille...

        sinä ajatkin vain ja ainoastaan ne parhaat sarjat.

        arkiaamuina muutaman tunnin käyt pyöräyttämässä ja eikun takaisin kotia nukkumaan. normaaleista 10-12h päivistä, yölinjoista jne ei mitään kokemusta.


      • kauas pilvet karkaa kirjoitti:

        sinä ajatkin vain ja ainoastaan ne parhaat sarjat.

        arkiaamuina muutaman tunnin käyt pyöräyttämässä ja eikun takaisin kotia nukkumaan. normaaleista 10-12h päivistä, yölinjoista jne ei mitään kokemusta.

        Juu, ja niillä lyhyillä aamu pätkillä saan 80 tuntia 2 viikossa täyteen juu... :D


    • Esko Laaki

      Kiitos teille kahdelle viimeiselle. Uskon että asiat on juuri noin kuin sanoitte. Mietinnässäni on nyt kumpaan lähden mutta rekkahomma taitaa vetää pidemmän korren.

    • Ari Kähärä

      Esko, tällä hetkellä rahtipuoli on huomattavasti epävarmempi työpaikka ja ala, sillä kuten lähes päivittäin kuullaan, niin rahtipuolella tapahtuu jatkuvasti konkursseja , koska mm. Venäjälle suuntautuneet kuljetukset oat lähes pääsääntöisesti siirtyneet venäläisille yrityksille tai niille suomalaisille yrityksille, jotka on viety venäjän puolelle. Vallankin PK- seudulla bussiala on siisti ja turvallinen työpaikka jatkuvuutensa kautta. kun työnsä hoitaa kunnolla ja asiallisesti, niin pelkoa työnmenetyksestä ei ole.

    • totuus 100

      Esko, linja-autopuoli voikin olla Kähärän ajaman linjan, eli
      työnantajan linjan mukaisesti huonompi vaihtoehto. Loi-
      maan liiton ja kähärän ajamat tavoite on työehtojen hei-
      kentäminen. Loimaan liittolaiset eivät millään pysty
      puolustamaan nykyisiä ehtoja saati parantamaan niitä !

      • Ari Kähärä

        sulle totuus 100, kun sulla ei kerran ole totuutta, niin älä esität totuutta jota ei sulla ole. Puhut loimaan liitosta jne. mutta unohdat, että kun kohdistat ssen muhun, niin olettamuksesi ja totuutesi ei vastaa totuutta, sillä olen liiton jäsen os. 48 (toistaiseksi) entäs sinä? Älä heitä tuubaa, kun sulla ei ole antaa Eskolle tai kellekkään muullekkaan mitään asiallista, joita Eskokin aloituksessaan ja välikommenteissaan kaipaa. Henkilökohtaisesti ajan kymmeniä eri linjoja ja siten en ole mitenkää etuoikeutettu muihin nähden , enkä edes sitä kaipaa tai siihen pyri. koen pelkästään positiiviseksi asiaksi, kun saa ajaa erillaisia linjoja, vaikka niitä olisi sijoitettu samaan sarjaankin useampia. Toisin kuin nämä errät esittää, niin yhtään pullapitkoa saati pähkinä pussia en ole toistaiseksi näiden 15 ko. talossa olevana vuotena kantantanut en työnjohdolle, enempää kuin myöskään kolleegoille. Lukuunottamatta sitä kertaa kun pipareita vein kolleegoiden kahvihuoneeseen kiitoksena siitä, että loivat muhun luottamusta ja siten äänestivät mut työsuojelu varavaltuutetuksi. Luottamuskin pitää saavuttaa, sitä ei törkyturpaisena trollaajana ansaita. Joillekkin on vain vaikeaa hyväksyä sellaista työhönsitoutumista ja asennoitumista, joilla työt tehdään kuten ne kuuluu ja niilä arvoilla joita työt edellyttää. Nämä jotkut tahtoo 12 tunnin palkankin 6 tunnin työstä ja samassa yhteydessä pitäisi olla kerran tunnoissa 154-20 min. tupakki ja kahvitauko.


      • 74735
        Ari Kähärä kirjoitti:

        sulle totuus 100, kun sulla ei kerran ole totuutta, niin älä esität totuutta jota ei sulla ole. Puhut loimaan liitosta jne. mutta unohdat, että kun kohdistat ssen muhun, niin olettamuksesi ja totuutesi ei vastaa totuutta, sillä olen liiton jäsen os. 48 (toistaiseksi) entäs sinä? Älä heitä tuubaa, kun sulla ei ole antaa Eskolle tai kellekkään muullekkaan mitään asiallista, joita Eskokin aloituksessaan ja välikommenteissaan kaipaa. Henkilökohtaisesti ajan kymmeniä eri linjoja ja siten en ole mitenkää etuoikeutettu muihin nähden , enkä edes sitä kaipaa tai siihen pyri. koen pelkästään positiiviseksi asiaksi, kun saa ajaa erillaisia linjoja, vaikka niitä olisi sijoitettu samaan sarjaankin useampia. Toisin kuin nämä errät esittää, niin yhtään pullapitkoa saati pähkinä pussia en ole toistaiseksi näiden 15 ko. talossa olevana vuotena kantantanut en työnjohdolle, enempää kuin myöskään kolleegoille. Lukuunottamatta sitä kertaa kun pipareita vein kolleegoiden kahvihuoneeseen kiitoksena siitä, että loivat muhun luottamusta ja siten äänestivät mut työsuojelu varavaltuutetuksi. Luottamuskin pitää saavuttaa, sitä ei törkyturpaisena trollaajana ansaita. Joillekkin on vain vaikeaa hyväksyä sellaista työhönsitoutumista ja asennoitumista, joilla työt tehdään kuten ne kuuluu ja niilä arvoilla joita työt edellyttää. Nämä jotkut tahtoo 12 tunnin palkankin 6 tunnin työstä ja samassa yhteydessä pitäisi olla kerran tunnoissa 154-20 min. tupakki ja kahvitauko.

        Mites kun olet kehunut ajavasi vain aamuja sekä perjantait useimmiten loppuvat hyvissä ajoin?
        Muistaakseni syyksi aamuvuoroihin kerroit että sinulla on yhteiskunnallisia toimia :)
        justiinsa. Luuletko ettei muilla ole harrastuksia ja haluavat tehdä veemäisiä vuoroja?
        Työ on täysin eri suurimmalla osalla kuljettajista. Ja sinä vastustat muutoksia ja syyhän tuossakin tuli selväksi minkä takia.


    • amen

      siinä tuli täyslaidallinen ja ihan aiheesta!

      • Esko Laaki

        Ok. Onhan tuo varmaan totta että kuljetusliikkeitä menee konkurssiin, niinkuin tänäpäivänä menee muitakin firmoja. Jotenkin vain tuo tavaran kuljettaminen kiinnostaa enemmän, tosin harrastelen silloin tällöin taksin ajamista joten ihmisiäkin on tullut kuskattua. Mulla on vielä sekin ongelma että jos bussia lähden ajamaan niin mieluummin pitkää matkaa kun kaupunkibussiin!? Asun turussa ja en oikein näe itseäni noihin "keltaisiinvaaroihin" joita pääasiassa maahanmuuttajat ajavat. Olematta mitenkään rasisti ihmettelen kuitenkin miksi heitä alkaa olemaan siellä enemmistö? Varsinkin tilausajo vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta nämä on kaikki "mustatuntuu" juttuja kun en asioista mitään tiedä. Todennäköisesti tilausajoja ei ihan suoraan kursseilta pääse ajelemaankaan. Mutta kaikenlaista pyörii päässä ja toistaiseksi en osaa muuta ammattia kuin kuljetus, osaa itselleni ajatella!? Kiitos Kähärälle ja muutamalle muulle :)


      • Ari Kähärä
        Esko Laaki kirjoitti:

        Ok. Onhan tuo varmaan totta että kuljetusliikkeitä menee konkurssiin, niinkuin tänäpäivänä menee muitakin firmoja. Jotenkin vain tuo tavaran kuljettaminen kiinnostaa enemmän, tosin harrastelen silloin tällöin taksin ajamista joten ihmisiäkin on tullut kuskattua. Mulla on vielä sekin ongelma että jos bussia lähden ajamaan niin mieluummin pitkää matkaa kun kaupunkibussiin!? Asun turussa ja en oikein näe itseäni noihin "keltaisiinvaaroihin" joita pääasiassa maahanmuuttajat ajavat. Olematta mitenkään rasisti ihmettelen kuitenkin miksi heitä alkaa olemaan siellä enemmistö? Varsinkin tilausajo vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta nämä on kaikki "mustatuntuu" juttuja kun en asioista mitään tiedä. Todennäköisesti tilausajoja ei ihan suoraan kursseilta pääse ajelemaankaan. Mutta kaikenlaista pyörii päässä ja toistaiseksi en osaa muuta ammattia kuin kuljetus, osaa itselleni ajatella!? Kiitos Kähärälle ja muutamalle muulle :)

        Esko, tuo on valitettavan totta. Tuo on helppoa tarkistaa eri tahoilta. Suomen taloutta koskevat ja merkitykselliset rahtikuljetukset toimii jo jokseenkin 60% ulkomaalaisin voimin ja nimenomaan venäläisten ja virolaisten toimesta. Johtuen pitkälti siitä, että ns. kumipyörä rahti kulkee vain itään, ei juurikaan enään keski tai läntiseen eurooppaan jotka toimii pääosin merikuljetuksien kautta ja niihin on sitoudettu vain ns. sisäisiä siirtoja ja nekin vähät mitä em. alueille kulkee menee pitkälti näiden halpatoimijoiden kautta. Vielä meillä toki on toimivia ja eläviä kuljetusyrityksiä rahtipuolella, mutta jopa isojakin yrityksiä on ajettu alas ja joko myyty tai suoraan lopetettu. Eläkeaikaa ajatellen, tule bussipuolelle ja voit olla jokseenkin huoleti siitä, että työt loppuis. Kuten olen toistuvasti esittänyt, niin vallankin PK-seudulla saa ajaa ihan eläkeikään saakka, kun vaan hommansa hoitaa, kuten ne pitää hoitaa.


      • Ari Kähärä
        Ari Kähärä kirjoitti:

        Esko, tuo on valitettavan totta. Tuo on helppoa tarkistaa eri tahoilta. Suomen taloutta koskevat ja merkitykselliset rahtikuljetukset toimii jo jokseenkin 60% ulkomaalaisin voimin ja nimenomaan venäläisten ja virolaisten toimesta. Johtuen pitkälti siitä, että ns. kumipyörä rahti kulkee vain itään, ei juurikaan enään keski tai läntiseen eurooppaan jotka toimii pääosin merikuljetuksien kautta ja niihin on sitoudettu vain ns. sisäisiä siirtoja ja nekin vähät mitä em. alueille kulkee menee pitkälti näiden halpatoimijoiden kautta. Vielä meillä toki on toimivia ja eläviä kuljetusyrityksiä rahtipuolella, mutta jopa isojakin yrityksiä on ajettu alas ja joko myyty tai suoraan lopetettu. Eläkeaikaa ajatellen, tule bussipuolelle ja voit olla jokseenkin huoleti siitä, että työt loppuis. Kuten olen toistuvasti esittänyt, niin vallankin PK-seudulla saa ajaa ihan eläkeikään saakka, kun vaan hommansa hoitaa, kuten ne pitää hoitaa.

        Esko, ihan kuin tueksi ja todistellukseksi. http://yle.fi/uutiset/kuljetusala_kurjistuu_loppuvuonna/5414352


      • Ari Kähärä

    • Vesuvius

      Mulla täysin sama ammattitausta eli pitkä työura graafisella alalla. Työt lopahti ja olin muutenkin valmis vaihtamaan ammattia. Ajoin bussikortin ja olen nyt ajanut bussia reilut 7v. Työssä on hyviä ja huonoja puolia niin kuin missä tahansa muissakin hommissa. Parhaina puolina tietty itsenäisyys ja vaihtelevuus. Palkka ei ole suurensuuri, mutta jos saat kaikki lisät, jotka kuulu niin toimeen kyllä tulee. Plussana vielä alan kohtuullinen työllisyys. Rekkahommia en osaa kommentoida, kun ei ole kokemusta. Itse pidän niitä nuorempien miesten hommina.

      • Karju Heinolasta

        Tuossa Kähärä paukuttaa henkseleitä että oikein saa tehdä eläkeikään saakka. Oikeassa onkin siinä ,mutta kunhan se pysyy siinä eläkeikään saakka tekemisessä , eikä sen yli. Jokaisen pitäisi olla tolkun mies senverran , että osaa eläkkeelle päästyään nauttia eläkkeestä ,eikä jatkaa työntekoa.
        Minäkin olen totuudenmukainen kommenteissani.


      • Ari Kähärä
        Karju Heinolasta kirjoitti:

        Tuossa Kähärä paukuttaa henkseleitä että oikein saa tehdä eläkeikään saakka. Oikeassa onkin siinä ,mutta kunhan se pysyy siinä eläkeikään saakka tekemisessä , eikä sen yli. Jokaisen pitäisi olla tolkun mies senverran , että osaa eläkkeelle päästyään nauttia eläkkeestä ,eikä jatkaa työntekoa.
        Minäkin olen totuudenmukainen kommenteissani.

        Karju Heinolasta. Sulla on mahdollisuus jäädä 63 v eläkkeelle, mutta myös mahdollisuus kartuttaa eläkettäsi ns. lisävuosilla. Jos ja kun kerran on voimia ja haluja jatkaa työelämässä, niin miksi sitä kieltää? Pitää myös huomioida, että tuo jatkamainen antaa lisää tuloa siihen hetkeen kun oikeasti haluaa eläkkeelle jäädä. Ei kait työntekoa pidä kieltää, jos joku sitä haluaa tehdä ja siihen on henkisiä ja fyysisiä mahdollisuuksia olemassa. keneltäkään nuo mahdolliset jatkovuodet tai ajat ei ole pois, vaikka niihin joskus vedotaan. Työnteko on kuitenkin asia joka on jokaisen omassa harkinnassa, ei mikään ulkopuolisen tahon toteuttamana määritelmänä saati oikeudettomana vaatimuksena. karju kertonee, että kuka , mikä tai kenen ehdoilla määritellään ihmisten työnteon halukkuus tai kesto?


      • Ari Kähärä
        Ari Kähärä kirjoitti:

        Karju Heinolasta. Sulla on mahdollisuus jäädä 63 v eläkkeelle, mutta myös mahdollisuus kartuttaa eläkettäsi ns. lisävuosilla. Jos ja kun kerran on voimia ja haluja jatkaa työelämässä, niin miksi sitä kieltää? Pitää myös huomioida, että tuo jatkamainen antaa lisää tuloa siihen hetkeen kun oikeasti haluaa eläkkeelle jäädä. Ei kait työntekoa pidä kieltää, jos joku sitä haluaa tehdä ja siihen on henkisiä ja fyysisiä mahdollisuuksia olemassa. keneltäkään nuo mahdolliset jatkovuodet tai ajat ei ole pois, vaikka niihin joskus vedotaan. Työnteko on kuitenkin asia joka on jokaisen omassa harkinnassa, ei mikään ulkopuolisen tahon toteuttamana määritelmänä saati oikeudettomana vaatimuksena. karju kertonee, että kuka , mikä tai kenen ehdoilla määritellään ihmisten työnteon halukkuus tai kesto?

        Tosin karju, jos ja kuten oletan olet senverta nuorempaa ikäryhmää, niin sulle voi langeta jo ihan luonnostaan tuo parin vuoden ylimääräinen, eli 67v voi olla aika lähellä sun kohdalla.


    • Esko Laaki

      Ajatko vesuvius missäpäin maata? Kaupunkibussia vaiko pidempää matkaa? Toimeen kai tulee mutta onko ne tulot yli vai alle 40th€ Jos ei siis liian tunkeileva kysymys?? Ja joo olen samaa mieltä, ei mikään duunarin työ voi niin kivaa olla etteikö eläkkeelle malttaisi jäädä!?

      • Vesuvius

        Ajan Lahdessa kaupunkiliikennettä ja en tee ylitöitä. Viime vuonna 35the.


      • Etna

        Mä ajan PK-seudulla ja pelkästään aamuja. (kun sai valita) Ylitöitä ei ole juuri tullu tehtyä (viime vuonna 18 tuntia) tulot viime vuonna 41582,86 € Joten kyllä bussikuskin palkalla pärjää ihan hyvin.


      • Ei onnistu
        Etna kirjoitti:

        Mä ajan PK-seudulla ja pelkästään aamuja. (kun sai valita) Ylitöitä ei ole juuri tullu tehtyä (viime vuonna 18 tuntia) tulot viime vuonna 41582,86 € Joten kyllä bussikuskin palkalla pärjää ihan hyvin.

        Päälle 41000 euron tulot ei toteudu muuten kun pyhiä tekemällä. Arki aamuja tekemällä tulot jos on kaikki ikälisät n, 37000 euroa vuodessa.


      • Etna
        Ei onnistu kirjoitti:

        Päälle 41000 euron tulot ei toteudu muuten kun pyhiä tekemällä. Arki aamuja tekemällä tulot jos on kaikki ikälisät n, 37000 euroa vuodessa.

        kyllähän tuo 41582,86 € ainakin verolipukkeen ja myös tilinauhan mukaan toteutui. joka toinen vkl. töitä ja niistäkin sunnuntai työt useimmiten 5-7 tuntisia. 40 tuntia viikossa ja kaksiviikko jakson keskimääräinen toteutunut tuntimäärää 78,6 tuntia.(80 tunnin mukaanhan tosin maksetaan) tietty yö ja pyhälisät. lomarahan osuus tuosta1701,88€ ja lisät 1272,82€ Joten onnistuu.


      • Lukihäiriökö vaivaa
        Etna kirjoitti:

        kyllähän tuo 41582,86 € ainakin verolipukkeen ja myös tilinauhan mukaan toteutui. joka toinen vkl. töitä ja niistäkin sunnuntai työt useimmiten 5-7 tuntisia. 40 tuntia viikossa ja kaksiviikko jakson keskimääräinen toteutunut tuntimäärää 78,6 tuntia.(80 tunnin mukaanhan tosin maksetaan) tietty yö ja pyhälisät. lomarahan osuus tuosta1701,88€ ja lisät 1272,82€ Joten onnistuu.

        Sanoin ettei onnistu jos ei tee pyhätöitä. Jatkuvat pyhätyöt ei kuulu normaali työkiertoon. Yleensä ihmiset on vapaalla pyhisin. Mutta linja-autonkuljettajalle on normaalia että on töissä silloin kun muut on vapaalla.


      • Ari Kähärä
        Lukihäiriökö vaivaa kirjoitti:

        Sanoin ettei onnistu jos ei tee pyhätöitä. Jatkuvat pyhätyöt ei kuulu normaali työkiertoon. Yleensä ihmiset on vapaalla pyhisin. Mutta linja-autonkuljettajalle on normaalia että on töissä silloin kun muut on vapaalla.

        lukihäiriöinen unohtaa, että yhteiskunnassamme toimii muitakin , jotka tekevät sunnuntaisin töitä. Ihan vaan muutaman mainitakseni, niin palokuntalaiset, poliisit, vartiointitehtävissä toimivat, taxit, ambulanssiväki osin myös vähittäis ja päivittäiskaupan henkilöstö, apteekin henkilöstö, tietty myös bussikuskit, rautatieläiset, lentoliikenteessä toimivat, maataloudessa toimivat, kalataloudessa toimivat, yrittäjät, puolustusvoimissa palvelevat jne. Joten tuskin sinä lukihäiriöinen voit itsesäälin verta paljoakaan vuodattaa omassa kurjuudessasi.


      • Normaalia
        Ari Kähärä kirjoitti:

        lukihäiriöinen unohtaa, että yhteiskunnassamme toimii muitakin , jotka tekevät sunnuntaisin töitä. Ihan vaan muutaman mainitakseni, niin palokuntalaiset, poliisit, vartiointitehtävissä toimivat, taxit, ambulanssiväki osin myös vähittäis ja päivittäiskaupan henkilöstö, apteekin henkilöstö, tietty myös bussikuskit, rautatieläiset, lentoliikenteessä toimivat, maataloudessa toimivat, kalataloudessa toimivat, yrittäjät, puolustusvoimissa palvelevat jne. Joten tuskin sinä lukihäiriöinen voit itsesäälin verta paljoakaan vuodattaa omassa kurjuudessasi.

        Se että joillain ihmisillä on epämukavat työajat ei tarkoita sitä että kaikilla pitäisi olla yhtä huonosti asiat. Ihan esimerkkinä voisi verrata kaupan kassan iltalisiä ja bussikuskin vastaavia lisiä. Arvaa kumpi saa 50% ja kumpi 15%? Säälittää vieläkin etenkin Käkkyrän kommentit kun epätoivoisesti yrität puolustella asioita mitkä pitäisi korjata paremmiksi.


    • persepuutuu

      kuules nyt "ari artsu aritsoona arskandaale" kähyri. Jollei lähes 40 vuoteen ei ole homma vituttanut niin taidat olla ihme mies! minua kun vituttaa joka aamu.

      • Ari Kähärä

        Otan osaa sun omaan vitukseesi nm. persepuutuu. Aloitin -78 ja yhä vielä ei vituta. mutta ehkä meillä on jokin eroavaisuus suhtautumisessa ammattiin. Tuskin tässä mikään ihmemies Mc Gaiver ollaan, mutta olen kokenut ko. ammatin omakseni ja siksi kait olen yhä alalla. En tosin enään pitkään, mutta loppuun saakka kuitenkin. Näillä vuosilla kun ei kannata ammattia vaihtaa, eikä ole tullut edes mieleenkään. Ohjeistuksena tosin voisin antaa, että antakaa itsestänne se mikä on annettavaa, sillä helpotatte omaa työtänne, oli ala sitten mikä tahansa. Jos alkaa ahistaa, niin eikun ala vaihtoon ja sitä omaa etsimään.


      • Kelokalle
        Ari Kähärä kirjoitti:

        Otan osaa sun omaan vitukseesi nm. persepuutuu. Aloitin -78 ja yhä vielä ei vituta. mutta ehkä meillä on jokin eroavaisuus suhtautumisessa ammattiin. Tuskin tässä mikään ihmemies Mc Gaiver ollaan, mutta olen kokenut ko. ammatin omakseni ja siksi kait olen yhä alalla. En tosin enään pitkään, mutta loppuun saakka kuitenkin. Näillä vuosilla kun ei kannata ammattia vaihtaa, eikä ole tullut edes mieleenkään. Ohjeistuksena tosin voisin antaa, että antakaa itsestänne se mikä on annettavaa, sillä helpotatte omaa työtänne, oli ala sitten mikä tahansa. Jos alkaa ahistaa, niin eikun ala vaihtoon ja sitä omaa etsimään.

        Kähärä se puhuu taas kun ei olis alaleukaa ollenkaan. Kuvittelee olevansa alan "Nestori" , mutta todellisuudessa aivan muuta kun unohtaa että on niitä muitakin jotka pitempäänkin alalla olleita ja työskennelleet silloin kun hän vielä ajeli neppiksillä hiekkakasassa ja huusi että äiti tää on kivaa...
        Itsensä tehostamista. Mitä olen täällä toistenkin kommentteja lukenut , niin ei ole vaikea tehdä johtopäätöksiä henkilöstä. Väärässä jengissä .


      • Sääliksi käy
        Kelokalle kirjoitti:

        Kähärä se puhuu taas kun ei olis alaleukaa ollenkaan. Kuvittelee olevansa alan "Nestori" , mutta todellisuudessa aivan muuta kun unohtaa että on niitä muitakin jotka pitempäänkin alalla olleita ja työskennelleet silloin kun hän vielä ajeli neppiksillä hiekkakasassa ja huusi että äiti tää on kivaa...
        Itsensä tehostamista. Mitä olen täällä toistenkin kommentteja lukenut , niin ei ole vaikea tehdä johtopäätöksiä henkilöstä. Väärässä jengissä .

        Todistettavasti Kähärä ei tiedä yhtään mitään oikeasta elämästä.


      • Ari Kähärä
        Sääliksi käy kirjoitti:

        Todistettavasti Kähärä ei tiedä yhtään mitään oikeasta elämästä.

        kelo, paljo sulla o.likaa niitä palveluvuosia alalla? 3-6? ja sulle sääliksi käy, Alasta ja jopa elämästäkin iedän kymmeniä vuosia enemmän kuin sä. teillä kun ei ole mitään annettavaa alan suhteen, kunhan koiritte ja esitätte, mutta todellisuudessa ei mitään.


    • Sääliksi käy

      Sehän tässä säälittää kun et vieläkään ymmärrä että muita töitä tekemällä olisit saanut kaksinkertaisen palkan ihan normaali työajoilla. Jos olet tehnyt kymmeniä vuosia enemmän töitä kuin minä niin olet liki sata vuotias.

      • Kelokalle

        Kähärä ei käsitä.


      • rrrrrrrrrhj

        "Sehän tässä säälittää kun et vieläkään ymmärrä että muita töitä tekemällä olisit saanut kaksinkertaisen palkan ihan normaali työajoilla. Jos olet tehnyt kymmeniä vuosia enemmän töitä kuin minä niin olet liki sata vuotias."

        Niin mitä "muita" töitä? Ei kaikki voi tehdä aina niitä muita "töitä", jonkun pitää tehdä näitäkin. Ei kaikki voi lotossakaan voittaa. Eikö ole myös tärkeää olla työssä josta pitää? Eikä ihan joka paikassa vedetä 90 tonttua vuodessa normaali työajoilla.. siis tietty vielä enemmän kun verotkin jo kasvavat. btw kuka jaksaa jotain 8-16 työaikaa vuodesta toiseen.


      • NM. säälittää
        rrrrrrrrrhj kirjoitti:

        "Sehän tässä säälittää kun et vieläkään ymmärrä että muita töitä tekemällä olisit saanut kaksinkertaisen palkan ihan normaali työajoilla. Jos olet tehnyt kymmeniä vuosia enemmän töitä kuin minä niin olet liki sata vuotias."

        Niin mitä "muita" töitä? Ei kaikki voi tehdä aina niitä muita "töitä", jonkun pitää tehdä näitäkin. Ei kaikki voi lotossakaan voittaa. Eikö ole myös tärkeää olla työssä josta pitää? Eikä ihan joka paikassa vedetä 90 tonttua vuodessa normaali työajoilla.. siis tietty vielä enemmän kun verotkin jo kasvavat. btw kuka jaksaa jotain 8-16 työaikaa vuodesta toiseen.

        lienee näitä liukuhihna työppösiä, joille kaikki alkaa klo. 6-7 ja loppuu klo 14-15, mutta ei heillä sitten muuta olekkaan. Sitten tälläinen säälijä esittää elävänsä täyttä elämää. No kun on koneen jatke ilman että on edes se tärkein osa, niin siihen lienee tyytyminen ja se on sitä ns. muuta työtä. Todellisuudessa ko. säälijä on kateellinen siitä itsenäisyydestä jota bussin ratissa saa ja voi kokea ja siten olla ihan oikeasti työssä ja ajassa kiinni. Bussikuski kuitenkin vetää PK-seudulla ksm. 41 tonttua vuodessa ja ihan ilman suuria tuskia, mutta joku liukuhihna tyyppi saa olla koneenjatkona jo 34 tontun eteen. Onhan siinä jo toki syytä sääliin, mutta se pitäisi kyllä älytä kohdistaa jos ei muutoin, niin peilin kautta itsesääliin.


    • Säälittää

      Eniten säälittää se näköalattomuus mikä johtuu siitä ettei ole tehnyt kun yhtä työtä. Useimmat jaksaa kaikkein parhaiten 8-16 työaikaa. Siitä on ihan tutkittua tietoa kuinka kuluttavaa epäsäännöllinen vuorotyö ja istumatyö on. Sen näkee joka päivä niistä jotka on olleet ahneimpia ja tehneet todella paljon kuljetusalan töitä. Työssä itsessä ei ole vikaa vaan siitä on aikaa myöten kehittynyt kaikenlaisen hosumisen vuoksi turhan kiireinen.

    • rrrrrrrrrhj

      "Eniten säälittää se näköalattomuus mikä johtuu siitä ettei ole tehnyt kun yhtä työtä. Useimmat jaksaa kaikkein parhaiten 8-16 työaikaa. Siitä on ihan tutkittua tietoa kuinka kuluttavaa epäsäännöllinen vuorotyö ja istumatyö on. Sen näkee joka päivä niistä jotka on olleet ahneimpia ja tehneet todella paljon kuljetusalan töitä"

      Eiköhän aika moni esim. bussikuski ole tehnyt jotain muutakin työtä. Meidän firmassa kaikki ovat, ainakin he joiden kanssa olen aiheesta puhuneet. Niitä on kymmeniä ja firmassa 150 kuskia.

      Siihen mitä työaikaa kukin parhaiten jaksaa niin tärkeintä, että löytää itselleen sopivimman. Istumatyötä taas nykymaailma on pullollaan ja näitä "kuluneita" tyyppejähän näkee kaikilta aloilta paitsi ehkä huippu-urheilusta. Tässä on kyse yleisistä elämäntavoista eikä ammatista.

    • Nyky suunta

      Nyt on valtaosa uusista kuskeista joko ikänsä puolesta muihin töihin kelpaamattomia tai ulkomaalaistaustaisia. Toinen käsittämätön ongelma kun linja-auto alalla on käytäntönä se että työnjohtoon valitaan k-päisimmät ihmiset. Ei tarvita minkäänlaista ammattitaitoa. Riittää kun on tarpeeksi vmäinen ja päällystön kaveri. Näistä on hyviä esimerkkejä jokaisessa pääkaupunkiseudun kuljetusliikkeessä. Yksi silmiinpistänyt asia on päällystön kierto HSL:n alueella. Jos joku päällikkö ei osaa töitään niin saa potkut ja toinen yhtiö palkkaa tämän epäpätevän koska on pienen piirin jäsen.

    • Esko Laaki

      Ainakin kysymykseni aiheutti paljon keskustelua, vaikkakaan ei aivan kysymykseeni liittyvää. Suurin osa tuntuu olevan pääkaupungin paikallisbussien kuljettajia. Eikä siellä ihan älyttömän tyytyväistä sakkia tunnu olevan :) Olisi mukava kuulla myös turun kaupunkibussien kuskien mielipiteitä ja ennenkaikkea reittikuskien ja varsinkin tilausajo kuljettajien. Olisko niin että he ovat tyytyväisempiä kuin nämä pääkaupunkiseutulaiset?

    • Ari Kähärä

      Esko, kyllä suurin osa PK-seudun kuljettajista on ihan tyytyväisiä työhönsä ja itse alaan. Ne negatiivisesti tällä saitilla kommentoivat ja asian vierestäkin "turisijat" edustavat vain marginaalista ajattelua. Noiden kautta ei kannata juurikaan mielikuvaa luoda enempää itse alasta, kuin myöskään PK-seudun kuljettajista tai työnkuvasta.

      • Kelokalle

        No millä tavoin katsot Kähärä itse kuuluvasi kuljettajien eliittiin ? Ei se riitä että tykkää asua ja olla naimisissa työnsä kanssa. Niin ja lyödä rumpua asioitten ja olosuhteitten huonontamisen puolesta työntekijän kannalta , sensijaan että puolustaisi ammattikuntaansa johon kuuluu.


      • Ari Kähärä
        Kelokalle kirjoitti:

        No millä tavoin katsot Kähärä itse kuuluvasi kuljettajien eliittiin ? Ei se riitä että tykkää asua ja olla naimisissa työnsä kanssa. Niin ja lyödä rumpua asioitten ja olosuhteitten huonontamisen puolesta työntekijän kannalta , sensijaan että puolustaisi ammattikuntaansa johon kuuluu.

        kelokalle, ei kuljettajissa ole erikseen eliittiä, mutta niitä on, jotka orientoituvat työhönsä sen vaatimuksien mukaan ja myös pitävät työstään. Jos älläiset kuljettajat ovat sun mielestä eliittiä, niin sitten katson lukeutuvani heihin. Muutoin tuskin olisin alalla ollut jo v-78 lähtien eli reilu 36,5 vuotta. Siksi toisekseen olen puolustanut ja saanut myös kuljettajien työoloja parannettua ainakin talokohtaisesti. Et sinä kelokalle kykene arvostelemaan enempää mua tai muitakaan, jotka oikeasti olemme pitkään alalla olleet ja myös yhteisöllisesti toimineet asioiden eteen. Sun henkilökemia ongelmasi ei sitoudu mitenkään alaan tai kuljettajiin, mutta omapahan on murheesi.


    • dfursusujsujsuj

      Onko missään talossa mahdollista tehdä pelkästään pidempää päivää, siis yli 8 tuntisia?
      Meinaan esim ma-to 10 tuntista ja perjantai olisi vapaa?

    • hesa madhill

      En ymmärrä miksi pitää jatkuvasti mainostaa, kuinka kauan alalla on ollut...? Sehän on vähän sama asia, kuin ettei olisi poistunut kotoaan koko ikänä, ja kertoo että "mulla on kotona kaikee mitä tarvii, ei tarvi edes naapuriin mennä". Kannattaako alentua kehumaan itteensä ajovuosilla. Ei se ole mielestäni mikään suuri saavutus, että on ajanut niin ja niin kauan. Nuo itsensä kehumiset ei oikein sovi muualle kuin amikseen-ainakaan autoalalla...
      Eri asia on, jos olet suorittanut jonkun tutkinnon, mistä saa vaikka kansainvälistä arvostusta. Kokeileppa seuraavan kerran mennä vaikka jonon ohi jossain, ja sanoa" et sä tiedä kuka mä oon, mä oon se joka on ajanu bussia 50vuotta hei"....ihan varnasti pääset etuileen, juu....

    • lienee paljon

      asioita joita hesa madhill et ymmärrä. Silloin kun syvällä rintaäänellä aletaan esim. joukkoliikenteestä luomaan mielikuvia, ilman että on kokemusta asioista, niin se osoittaa vaan sen, ettei oikeasti ole kykeneväinen tuolla rintaäänellä kommentoimaan. On hieman eri asia puhua joukkoliikenne asioista, jos siihen on kymmenien vuosien kokemus, kuin että on muutaman vuoden ollut ja senkin pitkin hampain. Kyllä he jotka ovat kymmeniä vuosia olleet alalla, ovat isommassa arvossa, kuin joku ns. tutkinnon suorittanut, sillä näitä akateemisia on bussinratin takanakin lisääntyvissä määrin. Miksi pitäisi mennä tai päästä jonon(?) ohi, oli arvo tai ammatti mikä hyvänsä. Samalla lailla me leivästä paskaa muodostamme, oli meidän arvo tai ammattinimike mikä hyvänsä ja siten olemme kiltisti samassa jonossa vuoroamme odottaen.

    • Ammatitaito

      Kymmenien vuosien kokemus ei ole mikään tae ammattitaidosta. Usein nämä vanhat jäärät ei ymmärrä että ajat muuttuu ja muistelevat vanhoja aikoja mitä ei voi verrata nykymenoon.

    • Partajugi

      Kähärähän se kehuu sillä kokeneisuudellaan ja vanhuudellaan, mutta ei tiedä nykymenosta juuri mitään.
      Notkuu vaan Kontulassa nykyään enimmäkseen. Pakettiasutonkokoista autoa ajelee, eikä suostu sopimaan asioista.

    • Talkoo-Taavetti

      Kähärä puhuu puhdasta paskaa kuten aina ennenkin. Tyypillinen kokoomuslainen. Monet kaljakutsutkin laistanut vaikka Jugi tarjonnut sovinnon kättä.
      Kokoomuslaiset eivät osaa sopia. Onhan se nähty Sipilämulkunkin käytöksessä, vaan joutuipas taipumaa pakon edessä kun lakot uhkasi laajeta, eikä sotakirveitä ole haudattu vieläkään !
      Kähärä on suuri mätämuna työyhteisöissä koska tykkää veljeillä herrojen kanssa siitäkin huolimatta että he pitävät tätä Kädeä ihan pellenä ja pullankantajana.
      Kyllä on alas vajonnut vielä siitä entisestäkin mitä on ollut.

      • Anonyymi

        On todellakin ihme kun se Kähärä piilottelee eikä sovintoon suostu vaikka Jugi tämän tästä sitä Helmeen pyytänyt sovinnolle ja kaljoille.
        Olisi mukava tavata kun käväsen Helsingissä jo tulevana perjantaina. Jos Helmeen, niin ainakin minä tulen. Myöskin minulta kaljat Kähärälle jos saa iltalomaa mieheltään ja tulee.
        Lupaan toisetkin jos kiellosta huolimatta on lähtenyt Helmeen. Tai mikä Ilano se nyt nykyään on, mutta sama mesta kuitenkin.
        Nyt alkaa ilmat jo viiletä että jokohan piakkoin pistävät nämä fillaristihomotkin sukkiksensa jo narulle ja siirtyvät kunnon normivaatteisiin ja mieluiten autoilun pariin !
        Olisi ollut myös kiva nähdä Syviksen naama kun Heikki tuli saikulta Ruhassa ja vittuili sille että nyt kesäloma perään hähhäh...

        Karju Heinolasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todellakin ihme kun se Kähärä piilottelee eikä sovintoon suostu vaikka Jugi tämän tästä sitä Helmeen pyytänyt sovinnolle ja kaljoille.
        Olisi mukava tavata kun käväsen Helsingissä jo tulevana perjantaina. Jos Helmeen, niin ainakin minä tulen. Myöskin minulta kaljat Kähärälle jos saa iltalomaa mieheltään ja tulee.
        Lupaan toisetkin jos kiellosta huolimatta on lähtenyt Helmeen. Tai mikä Ilano se nyt nykyään on, mutta sama mesta kuitenkin.
        Nyt alkaa ilmat jo viiletä että jokohan piakkoin pistävät nämä fillaristihomotkin sukkiksensa jo narulle ja siirtyvät kunnon normivaatteisiin ja mieluiten autoilun pariin !
        Olisi ollut myös kiva nähdä Syviksen naama kun Heikki tuli saikulta Ruhassa ja vittuili sille että nyt kesäloma perään hähhäh...

        Karju Heinolasta

        Niinhän tuo mokoma jätti tulematta ja mehän siellä normaaliporukka olimme.
        Veturimiehet saivat herrat polvilleen ja neuvottelupöytiin.
        Vielä kun saatte siellä Helb/Koivarilla sen ilkeän Syvismulkunkin ruotuun ja kyllä saatte kun keinoja käytätte ja opetamme uusia konsteja lisää.

        Talkoo-Taavetti


    • Anonyymi

      Varmaan jo kova valinta tehty mutta voihan tänne kirjoitella, uusia tulee kuitenkin lukemaan kokemuksia.

      Bussin ajo on aikataulullista työtä kun taas joku tavarankuljetus rekalla, kuorma-autolla keikkaluonteisempaa. Vaikka jossain ajellaan säännöllisiäkin keikkoja. Kauppojen tavaran kuskauksissa on hyviä jha huonoja puolia, periaatteessa lavojen nakkelu kaupan varastoon on ihan kevyttä hommaa

      Mitään kaupunkijakelua en suosittele tavarankuljetuksiin ellei haittaa se että saa reippaasti liikuntaa, satoja kertoja alas ylös autoon ja tavara tilaan, pakettien kipittämistä sinne tänne paikkoihin. Sellainen työ käy raskaaksi jos ei ole valmiutta liikkumiseen, liikkuminen on hyvästä mutta kuten sanoin niin jos ei se kuulu elämään muutenkaan niin voi olla liian rankkaa. Ei noissa hommissa iäkkäämpiä työntekijöitä juuri näy kuten ei roskakuskin hommissakaan :) Sairaseläkkeelle pääsee tosin nopeammin.

      Kuorma-autoa pääsee helpommin ajelee kuin rekkaa.
      Rekoilla ajetaan pitkiä matkoja, haluaako sellaista vai tykkääkö että kohteet on vähän lyhyemmillä matkoilla. Mä en koskaan halunnu ajaa oikein pitkää matkaa, väsyn jotenkin sellaiseen että ei oikein sovi mulle.

      • Anonyymi

        Kuka tykkää mistäkin , mutta järjestäytyminen on kaiken A ja O.
        Ilman sitä ajetaan tulevaisuudessa nälkäpalkoilla pitkiä päiviä ilman lomia ja pekkasia.
        Yrittäjäy ovat asia eriksee. He ovat sitä vapaasta tahdostaan ja hyötyvät tuotosta toisin kuin palkkatyöläinen !
        Tämä pitäis saadas taottua juuri suhteensa vakinaistaneen Käkkärän päähän !!!
        Tehkää se sovinto jo !!!

        AKT- Stara


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tykkää mistäkin , mutta järjestäytyminen on kaiken A ja O.
        Ilman sitä ajetaan tulevaisuudessa nälkäpalkoilla pitkiä päiviä ilman lomia ja pekkasia.
        Yrittäjäy ovat asia eriksee. He ovat sitä vapaasta tahdostaan ja hyötyvät tuotosta toisin kuin palkkatyöläinen !
        Tämä pitäis saadas taottua juuri suhteensa vakinaistaneen Käkkärän päähän !!!
        Tehkää se sovinto jo !!!

        AKT- Stara

        Olishan se tärkeää jos liitto vaan hoitaisi hommansa.
        Tämänhetkinen työehtosopimus on naurettava.
        On täysin sallittua ajattaa vaikka 10tuntia puolen tunnin tauolla.
        On myös ihan arkipäivää ajaa 5 tai jopa 5,5tuntia putkeen ilman taukoa.
        Tätä kun vertaa yleiseen raskaan kaluston sopimukseen voi vaan ihmetellä.
        Tähän ei ole yksikään liitonmies vastannut miksi mitään ei tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olishan se tärkeää jos liitto vaan hoitaisi hommansa.
        Tämänhetkinen työehtosopimus on naurettava.
        On täysin sallittua ajattaa vaikka 10tuntia puolen tunnin tauolla.
        On myös ihan arkipäivää ajaa 5 tai jopa 5,5tuntia putkeen ilman taukoa.
        Tätä kun vertaa yleiseen raskaan kaluston sopimukseen voi vaan ihmetellä.
        Tähän ei ole yksikään liitonmies vastannut miksi mitään ei tehdä.

        Vaan jollei liittoja olisi , eikä olisi ollutkaan, ajettaisiin se 10 tuntia putkeen ilman mitään taukoja.
        Vapaapäivistä ei olisi tietoakaan, eikä lomista. Pekkasista puhumattakaan.

        Karju Heinolasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan jollei liittoja olisi , eikä olisi ollutkaan, ajettaisiin se 10 tuntia putkeen ilman mitään taukoja.
        Vapaapäivistä ei olisi tietoakaan, eikä lomista. Pekkasista puhumattakaan.

        Karju Heinolasta

        Odotellaas kevättä...Takuuvarmasti seisahtaa pyörät HSL liikenteessä kun AKT soppari katkolla ompi lähiaikana.
        ps. Lietettä löytyy rikkureiksi aikoville.

        Talkoo-Taavetti


    • Anonyymi

      Kähärä se rikkuroi viime työnseisauksen aikanakin, mutta mitäs siltä neidiltä nyt voi muutakaan odottaa.
      On saanut kuulemma lemput sieltäkin kun ei ole näkynyt. Eipä tainnut pullankantaminen ja mielistely pomoille auttaa.
      Jos Käde luet tämän, niin edelleenkin sovintokaljat perjantaina Pikkulinnussa Kontulassa. Ihan lähellä sitä vuokrakasarmia missä budjailet.

      Parta-Jugi

    • Anonyymi

      Ei ollut tissiposkesta koirannaamasta tulijaksi.
      Mies kielsi ?

      Parta-Jugi

    • Anonyymi

      Kyllä suosittelen kaikille tätä alaa. Mukavaa työtä ja työvuorot sekä autot asiallisia. Ainakin täällä Helsingin Bussiliikenteellä. Ei kannata välittää täällä näistä muutamista palstalla roikkuvista trolleista. Heillä ei päivän aikana tunnu parempaa tekemistä olevan.

      T. Helbin äijä

    • Anonyymi

      Älä viitsi töihin pyöräilevä hinttari puhua soopaa. On " surkea töihinottaja" sekä " hullu pyöräilijä" yhdistäviä tekijöitä tässä firmassa.
      Kyllähän toki saa sopivat sarjat ja lomatkin haluamaansa aikaan kun muutaman vuoden saikuttelee pitempään, niin kyllä alkaa järjestymään.
      Niin no tietty lisäpisteitä saa erään nimeä mainitsemattoman kaljun nuolennasta ja homoudesta kun fillarilla pyllistelee sangen näkyvästi Helbin äijän tavoin työpaikalle.
      Ei pidä houkutella taloon porukkaa ellei kerro mitä kaikkea sontaa sisältää.
      Kaljat ois ja Jugi tarjois huomenna Pikkulinnussa jos fillaristi jaksaa sinne asti, niin voit kertoa meille kaikille lisää uroteoistasi Helbin hyväksi.

      Helbheikki

    • Anonyymi

      No niin...huomenna 9.9 taas perjantai ja kaljat olisi Pikkulinnussa jos tissiposkista joku saisi luvan tulla, niin tarjoon.
      Kähärälle ja jos vävynsä (kurdi) mukana, niin erityisesti.
      Viime perjantaina oli vaan kantaporukka kasassa.

      Parta-Jugi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe